شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. عاطفه

    سلام
    من یه جوجه طوطى امسال گرفتم الان کاملا بزرگ شده و خودش غذا مى خوره فقط یه مشکل داره، این موقعى که دهنشو باز مى کنه مثلا براى گرفتن چیزى یا بازى با وسیله اى صدای نفس هاش بلند مى شه! نمى دونم چه جورى بگم… یعنى وقتى دهنش رو باز مى کنه صداى نفسش مثل کسى مى شه که بینیش گرفته و با صدا نفس مى کشه!!!!!
    نمى دونم مشکلش چیه، حالش خوبه و سرحاله. به نظر شما لازمه ببرمش دامپزشکى؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ابتدا خودتون معاینش کنید ببین دانه ای چیزی داخل بینیش گیر نکرده و یا تو حلقش پری نرفته باشه و یا چرک نکرده باشه .

      پاسخ
  2. ازاده

    سلام
    از صبح یکى از طوطى هاى من پف کرده و سریع نفس مى کشه و موقع تنفس بدنش تکون مى خوره.
    نمى دونم چى کار باید بکنم، ممکنه سرما خورده باشه؟
    لازمه ببرمش دامپزشکى؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله متاسفانه مریض شدن .
      احتمالا در معرض وزش باد بودن و یا زیرشون خیس بوده.
      بهتره محلشون رو گرمتر کنید و در این موارد بهتره یک حمام آفتاب ملایم در فضای اتاق بهشون بدین به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فقط حواستون باشه گرما زده نشن و تلف نشن.

      پاسخ
  3. ازاده

    سلام
    من طوطیم رو بردم دامپزشکى معاینش کرد گفت کیسه هاى هواش ( یا همون شش هاش) عفونت کرده :( چند وقتى بود که وقتى بال بال مى زد یا فعالیت زیاد بود صداى نفسش رو مى شنیدم، دکتر گفت زمانى نفس نفس مى زنن که یا غذاهایى با طبع گرم زیاد بخورن یا مشکل تنفسى پیدا کرده باشن و شش هاشون درگیر شده باشه.
    گفت بهتر کلا شب ها روى قفس رو با پارچه بپوشونیم مخصوصا وقتى هوا کمى سرده یا ممکنه در معرض وزش باد قرار بگیرن.
    بهم انتی بیوتیک مخصوص پرندگان داد و یه داروى تقویتى و شربت دیفین هیدرامین و دو تا داروى دیگه که گفت تو اب دستگاه بخور بریزم بزارم کنارش.
    گفتم بیام بگم دکتر چى گفت شاید بدرد یکى بخوره :)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کار خوبی کردین دستتون درد نکنه.
      ضمنا اون آنتی بیوتیک باید اکسی ویت یا اکسی تتراسیکلین باشه درسته ؟؟

      پاسخ
      1. ازاده

        سلام
        اسم انتى بیوتیک رو نگفت، فقط گفت مخصوص مرغ ها و پرندگانه، مایع هست و تو یه ظرف مخصوص یک لیترى بود که ١/۵ سى سى از اون رو با سرنگ کشید و گفت بریزمش تو یه بطرى اب معدنى ١/۵ لیترى چون باید ١٠٠٠ برابر رقیق بشه.
        هنوز که طوطى من فرق چندانى نکرده. راستش دیروز یکم بهتر بود ولى فکر کنم دیشب جاش یکم سرد بوده امروز زیاد خوب نیست :(
        خدا کنه بهتر شه خیلى مظلوم شده.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب اگر محلول سفید و یا شیری رنگ هست حتما انروکین به شما داده.
          با این دارو باید خوب بشه باز اگر نشد باید از اکسی وت استفاده کنید اون تخصصی مخصوص عفونت دستگاه تنفسی هست.

          پاسخ
          1. ازاده

            سلام
            نه شیرى رنگ نیست، شفافه.
            ممنون از راهنماییت تا شنبه صبر مى کنم اگر خوب نشد دوباره مى رم در مورد این دارو بهش مى گم، بازم ممنون.

            پاسخ
  4. مهسا

    سلام و خسته نباشید
    طوطی ملنگوی من نصفه شب که همه ی چراغا خاموش بود پر زد و رفت وسط پذیرایی و وقتی گذاشتیمش رو قفسش فقط به یه جا خیره شده بودو تکون نمیخورد، این اتفاق دوبار افتاده،به نظر شما مشکل طوطی من چیه ؟؟ لطفا راهنماییم کنید؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از یه چیزی ترسیده. ممکنه از یه حشره باشه تا یه صدا تا ….. پرنده اگه ازاده یه نور کم واسش بذارین. مثل نور مهتاب ، خیلی کم نور چون نور زیادم باشه باز یه مشکلات به وجود میاد و مثلا نصف شب ممکنه همه رو بیدار کنه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      حتما سعی کنید طوطی رو در قفس نگهداری کنید و برای خواب حتما در قفس باشه.
      اگر در طول روز فقط چند ساعتی بیرون باشه هم برای طوطی بهتره و هم برای شما.

      پاسخ
  5. على

    سلام
    من به طوطیم کنجد مى دم عیبى نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای تنوع اشکالی نداره ولی به عنوان غذای اصلی هرگز اینکار رو نکنید چون کنجد هم گرمه و هم چرب و باعث ایجاد کلی مشکل میشه.

      پاسخ
  6. ازاده

    سلام
    من طوطیم رو دوباره بردم دامپزشکى ( عفونت تنفسى داشت) انتى بیوتیکى که به من داده بود اثر نکرد. اسم کامل انتى بیوتیک رو یادم نیست اما دکتر گفت به اندو معروفه و گفت قوى تر و جدیدتر از اکسى وت و اکسى تتراسایکلین هست.
    گفت اگر با این خوب نشده عاملش قارچیه. گفت یک امپول جنتامایسین و قطره کلوتریمازول رو تو دستگاه بخور بریزم بزارم کنارش که من چون این دستگاه رو ندارم مى ریزم تو یه لیوان اب جوش و یه پارچه مى کشم رو قفسش و زیر اون بخار مى شه.
    طوطى من اصلا بهتر نشده هنوز پف داره و سریع نفس مى کشه و کل بدن و دمش موقع نفس کشیدن تکون مى خوره، نمى دونم ولى احساس مى کنم این روش هم ممکنه جواب نده.
    شما راه دیگه اى مى شناسید؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شرمنده. بنده چیزی به ذهنم نمیرسه ولی خب کامنت باز هست و احتمال اینکه دوستان دیگه پیشنهادی داشته باشن هست و میتونید منتظر بمونید

      پاسخ
  7. ازاده

    سلام
    دشمنتون شرمنده اقا شهریار، من اگر مى دونستم انقدر این طوطى ها دردسر دارن اصلا نمى خریدم واقعا این چند روزه که این مریض شده اعصابم بهم ریخته.
    از دیروز اون انتى بیوتیکى که دکتر داده بود قطع کردم و بجاش یک پنجم از پودر داخل کپسول داکسى سایکلین رو دادم امروز هم یک پنجم دیگه بهش دادم نمى دونم کار درستى کردم یا نه…. گفتم شاید اون انتى بیوتیک قبلى ضعیف بوده.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز اون آنتی بیوتیک اسمش انروکین هست نه آندو و به انرو معروفه.
      ضمنا اصلا بحث قوی و ضعیفی آنتی بیوتیک نیست بلکه نوع عفونت و نوع بیماری مهمه و الان هم اشتباه بزرگی کردین الکی از یک آنتی بیوتیک پریدین به یک آنتی بیوتیک دیگه بعد چرا داکسی سیلین ؟؟؟!!!!
      دوست عزیز یه خواهشی ازتون دارم از این کارهای عجیب و غریب نکنید و عجله هم نکنید مگر خودتون دارو مصرف میکنید فرتی با خوردن اولین قرص خوب میشین پس صبر داشته باشید.
      ضمنا انروکین هم داروی جدیدی نیست و اصلا کار ندارم که قوی هست یا ضعیف ولی اون اکسی وت که بنده خدمتتون گفتم تخصصی مخصوص عفونت دستگاه گوارش و سیستم هاضمه هست و حتی برای گاو و گوسفند هم مصرف میشه.
      البته اون چیزهایی رو که دامپزشک گفتن تقریبا باید جواب بده و درست گفته خدمتتون پس از همون انرو استفاده کنید نه داکسی سیلین.
      فوقش اگر جواب نداد از اکسی وت استفاده کنید نه هیچ چیز دیگه ای حتما قبلش یه مشورتی بکنید در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  8. FREDDY

    درود
    اگه طوطیمو گوشه ی اتاق گیرش بندازم و دست بکشم روی نوکش و سرش ترسش میریزه یا بیشتر میشه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      زورکی که مشخصه ترسش بیشتر میشه ؟؟؟!!!

      پاسخ
  9. مهسا

    سلام و خسته نباشید
    طوطی من بعضی وقتها پشت سر هم ۱۰ یا ۲۰ بار خمیازه میکشه ،پرهاشم بعضی وقتها میریزه، گوشش هم زیاد میخوارونه، آیا مشکل خاصی براش پیش اومده؟
    لظفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      این حالت به این خاطره که پرهای روی گوش پرنده رفته تو حفره گوش. اگه یه موقع پرنده رو هم نوازش کنید و پرهای دور گوش رو نوازش بدین و فشار بدین داخل همین اتفاق میفته. مشکلی نیست و طبیعیه مگر جسم خارجی وارد گوش شده باشه یا گوشش چرک کرده باشه یا ….. که اونوقت باید به دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  10. مهسا

    از کجا بفهمیم که گوشش چرک کرده یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببین اگر علاوه بر خارش گوشش سرش رو هم تکون میده و یا یه حالت بی حالی داره بله گوشش چرک کرده اما به صورت طبیعی اگر این کار رو میکنه جای هیچ نگرانی نداره.
      نهایتا گوشش رو معاینه کنید و ببینید چرک کرده یا نه البته اگر بذاره گوشش رو نگاه کنید.

      پاسخ
  11. ayda

    سلام طوطیه من اوایل که آورده بودیمش صبحا سر و صدا میکرد ولی الان ساکته مشکل خاصی داره یا طبیعیه؟
    فکر میکنم کم کم داره با من کنار میاد اخه قبلا که واسش غذا میذاشتم واکنش شدیدی نشون میداد ولی الان بهتر شده(البته هنوز میترسه)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه به محیط جدیدش عادت کرده و آرام تره.

      پاسخ
  12. درسا

    سلام
    طوطى من برنج دوست داره، من هر روز یه مقدار برنج قهوه اى تو اب خیس مى کنم بهش مى دم، عیبى نداره هر روز بهش برنج بدم؟
    یه مورد دیگه هم اینکه چند وقته پوست پاهاش خشک شده و بعضى قسمتاش پوست روش داره جدا مى شه، براى این مورد چى کار باید بکنم؟
    نزدیک ناخوناش پوستش ضخیم شده، یعنى بعد از ناخنش پوست پاش چند قسمتى شده و بالاتر اومده و بینش ترک خورده. نمى دونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه؟ براى این چى؟ خوب مى شه؟
    ممنون از لطفتون.

    پاسخ
    1. Anna

      سلام
      هر روز اگه خوراکش فقط همینه خیر خوب نیست ولی اگه در کنارش چیز دیگه ای هم میدین نه مشکلی نداره اگه عکس پاشو بزارین بهتر میتنونم کمکتون کنم

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      برنج پخته بهش بدین بخوره نه برنچ خیس خورده البته برنج پخته بدون روغن.
      پاش رو هم با پماد ویتامین آ د چرب کنید خوب میشه روزی یک نوبت پاش رو چرب کنید.

      پاسخ
  13. درسا

    سلام
    نه تو روز چیزاى دیگه هم بهش مى دم غذاى اصلیش که همون تخمست در کنارش همین برنج و هر میوه و سبزى که تو خونه داریم رو هم بهش مى دم مثل سیب، خیار، هندونه و خربزه البالو، گیلاس اینا که عیبى نداره بخوره درسته؟
    نمى دونم چه جورى باید عکس بزارم! وضع پاش زیاد حاد نیست بیشتر انگار پوستش خشکه و اون قسمتاى نوک انگشتش پوستش ضخیم شده. خودم فکر کردم اگر پماد ویتامین A چشمى بزنم باید خوب باشه، فقط نمى دونم براش ضررى داره یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جوووووون ؟؟؟!!! خیار – هندونه – خربزه و …. اینها چیه که به طوطی میدین مگه گوسفنده دوست عزیز ؟؟؟!!!
      سیب – موز – پرتغال – آلبالو – گیلاس – هلو – خرما خشک – نازنگی – انگور و … اینها خوبه نه دیگه هندونه و خربزه اینها رو آدم هم میخوره مریض میشه چه برسه به پرنده ؟؟؟!!!
      به سوال قبلیتون هم پاسخ دادم مطالعه بفرمایید.
      خب پماد فعلا به نوکش نزنید چون ممکنه طبیعی باشه.

      پاسخ
      1. درسا

        سلام
        اى بابا مگه چیه :) خب دوست داره غذاى گوسفندا رو بخوره! من چى کار کنم؟
        تازه من بهش کمتر از اون چیزى که مى خواد رو مى دم.
        پس پماد ویتامین A خوب نیست برم Ad بگیرم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز ببخشید بنده شوخی کردم اما خب نباید از اون میوه ها به طوطی بدین باور کنید میتونه براش کشنده باشه و اسهال میشه.
          نمیگم پماد A خوب نیست اما پماد A D خیلی بهتره و زودتر جواب میده.

          پاسخ
          1. درسا

            سلام
            شما ببخشید اقا مجتبى، چرا عذر خواهى مى کنید؟ خیلى بامزه نوشته بودید من کلى خندیدم :))))
            تو یه مقاله خارجى خوندم نوشته بود این نوع میوه ها و کلا هر میوه ابدارى که باعث مى شه مدفوع اینا ابکى بشه دلیل بر اسهال نیست چون همون جور که مى دونین پرنده ها مثانه ندارن و اب اضافه بدنشون رو با مدفوع خارج مى کنن.
            براى همین وقتى از این میوه ها مى خورن تا چند دفه مدفوعشون ممکنه ابکى تر بشه و این دلیل بر اسهال نیست و وقتى که اب اضافه بدن دفع شد مدفوع به حالت عادى برمى گرده. مثل خودمون که اگر هندونه زیاد بخوریم بیشتر مى ریم دستشویی. این مطلب به نظر منطقى میاد برا همین منم بعضى وقتا یه مقدار کم از این میوه ها بهش میدم.

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              این مطلب که کاملا منطقی هست و اصلا اون چند مرتبه اول رو که اسهال نمیگن اما باز هم میگم خدمتتون پرنده با خوردن این میوه ها اسهال میشه چون اینها طبع سردی دارن و پرنده سردیش میکنه و اون دیگه دفع اضافی آب غذا نیست بلکه اسهال هست پس حتما رعایت بفرمایید.

              پاسخ
  14. على

    سلام
    من امسال یه جوجه ملنگو گرفتم که الان تمام پراش در اومده فقط قیافش با این عکسایى که شما تو سایت گذاشتین فرق مى کنه اینا پراشون خیلى صاف و یکدسته ولى مال من یه جورایى ژولیدست و پراش صاف و یکدست و براق نیست.
    این بخاطر اینه که هنوز جوجست یا دلیل دیگه اى داره؟ درست مى شه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه و بعدا خوب میشه چون فعلا هم خیلی دست مالیش کردین و هم اینکه هنوز حمام نکرده و درست پرهاش رو تمیز نمیکنه.

      پاسخ
  15. درسا

    سلام
    به ملنگوها مى شه دونه کاج داد؟ ضررى نداره؟
    چون من دیدم که انواع وحشى که تو شهر ما (مشهد) هستن روى درختاى کاج از دونه هاى مخروط اون مى خورن، منم امتحانى چندتا از دانه هاى کاج رو شستم دادم به طوطیم که خیلى دوست داشت و مى خواست منو بکشه که دوباره بهش بدم!!!!!
    حالا بهش بدم یا نه؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر از سلامت اون دونه ها مطمئن هستین مصرف کنید در غیر اینصورت هرگز این کار رو نکنید.
      البته زیاد مصرف نکنید فقط برای تنوع خوبه.

      پاسخ
  16. ناشناس

    سلام
    من طوطیم بیشتر تو خونه ازاده و الانم که هوا گرمه و ٢۴ ساعت این کلر روشنه، اینم ممکنه همین جور که برا خودش راه میره زیر باد کلر هم قرار بگیره، ممکنه سرما بخوره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله سرما میخوره. البته اینکه از جلوی باد کولر رد بشه زیاد مهم نیست ولی زیاد در معرض وزش باد باشه حتما تلف میشه.

      پاسخ
  17. على

    سلام
    من امسال یه جوجه ملنگو گرفتم اول نوکش تقریبا قرمز بود اما همین جور که بزرگتر شد روى نوکش لکه هاى قهوه اى رنگ بوجود اومد الان تقریبا دور تا دور نوک بالاییش قهوه اى و فقط وسطش قرمز رنگه! این دلیل خاصى داره؟
    رنگه قهوه اى توش رگه هاى قرمز داره.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دلیل خاصی نداره بلکه از نوع نژاد پرنده هست.

      پاسخ
  18. درسا

    سلام
    اقا مجتبى من قبلا ازتون پرسیده بودم که برنج خیس خورده به طوطیم مى دم شما گفتى پخته شده بدم بهش، امروز دادم اما دوست نداره بر عکس خیس خورده که تند تند مى خوره پختش رو بزور خورد.
    خواستم بپرسم چه فرقى مى کنه پخته باشه یا نه؟ من مى ذارم چند ساعت برنج تو اب بمونه و کاملا نرم مى شه.
    اگر هر روز بهش بدم عیبى نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا هر روز نباید بهش برنج بدین چون خیلی چاق و سنگین میشه.
      دوست عزیز برنج پخته شده نشاسته کمتری داره تا برنج خیس خورده درست گفتم درسا خانم.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *