چرا طوطی‌ها کاغذ و الیاف را بین پرهای خود قرار میدهند؟

تماشای این رفتار جذاب است. طوطی های صورت هلویی با دقت فراوان نوارهای کاغذی را با منقار خود جدا می کنند و آن را به آرامی بین پرهای خود قرار میدهند. به نظر می رسد که طوطی ها با این نوارهای کاغذی پرهای زینتی و زیبایی به خودشان اضافه میکنند.

اما معلوم شده که این رفتار برای افزودن پر و زینت بخشیدن به خود نیست.

چرا طوطی های صورت هلویی دم های کاغذی می سازند؟

ممکن است زیبا به نظر برسند اما همه چیز به لانه سازی برمیگردد. پرنده ها کاغذ و الیاف را در مکانی امن بین پرها جاسازی میکنند تا سپس از ان برای لانه سازی استفاده کنند.

بستگان نزدیک آنها یعنی کوتوله فیشر (Agapornis fischeri) معمولاً مواد مورد نیاز برای ساخت لانه مانند پوسته درختان در منقار خود جمع می کنند. اما صورت هلویی‌ها (Agapornis roseicollis) کمی ماهرانه تر عمل میکنند. آنها پوسته‌های درختان و سایر مواد لانه سازی را در پرهای خود پنهان می کنند.

دانشمندان بر این باورند که رفتارهای پیچیده صورت هلویی یک ویژگی اجدادی است، از این رو به عنوان نمونه از تلاقی رفتار تکامل یافته و آموخته شده برای لانه سازی استفاده کرده‌اند.

باربارا هایدنریچ، مربی حیوانات و متخصص پرندگان میگوید: طوطی ها وظیفه خود را جدی می گیرند. آنها با دقت نوارهای کاغذی را که از نظر عرض کاملا یکنواخت است را با لبه های ناهموار با منقار خود جدا میکنند. طول نوارها به همان اندازه کاغذ است. برای یک صورت هلویی ماده غیرمعمول نیست که پس از یک فعالیت برش کاغذ به نظر برسد که دامن کاغذی پوشیده است.

هایدنریچ در ادامه می گوید. “برخی طوطی‌ها کاغذ را به یک حفره برای لانه سازی می برند، اما برخی دیگر پس از قرار دادن کاغذ در زیر پرها، لزوماً کاری با آن انجام نمی دهند. در بسیاری از موارد آنها به سادگی پرواز می کنند و نوارهای کاغذی روی زمین می افتند.

در youtube و در Reddit (جایی که بسیاری از ویدیوهای طوطی ها پست می‌شوند) با ویدیو ها و نظرات متعددی از طوطی های صورت هلویی که دم‌های پر از نوارهای کاغذی میسازند مواجه هستیم. آنها اشاره می کنند که معمولاً این پرندگان ماده هستند که در ساخت یک دامن پوشده از پر مهارت دارند، در حالی که نرها نمی توانند این مهارت را بدست آورند!

آنها سعی می کنند همه چیز را به تکه پاره کنند، به خصوص کتاب.” دیدن آنها در زندگی واقعی جذاب است.

هایدنریچ می‌گوید: “خرد کردن کاغذ برای برخی از گونه‌ها ممکن است گاهی مشکل‌ساز باشد. این به این دلیل است که طوطی ها هر آنچه را که در دسترس باشد می‌جوند.” “اگر یک کتاب ارزشمند باز بماند، صفحات می‌توانند هدف مرغ عشق یا دیگر طوطی سانان قرار گیرد. می‌توانید با اطمینان از اینکه کاغذی که برای خرد کردن قابل قبول است به راحتی در دسترس انها بگذارید و مواردی که نمی‌خواهید جویده شوند را در مکانی امن قرار دهید

منبع:

https://www.treehugger.com/why-lovebirds-make-pretty-paper-tails-4863994

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

5 دیدگاه در “چرا طوطی‌ها کاغذ و الیاف را بین پرهای خود قرار میدهند؟

  1. دانیال

    طوطی ماده دارم وخیلی مست الان حدود یه هفته اس براش نر گرفتم وخیلی بیشتر شده وهمش میخاد بره پیشش ولی نر اصلا محل نمیزاره جداشونم کردم ماده خیلی سروصدا میکنه بره پیش نره ولی نر اصلا هیچ عکس العنلی نداره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب نر رو تازه خریدید و تا جا بیفته و بخواد جفت گیری کنه طول میکشه. درسته که ماده شما اماده است و به محیط عادت داره ولی خب نر رو تازه خریدید و نه اماده هست و نه به محیط عادت داره و طبیعیه محل نزاره.
      ضمنا اگه باهم درگیری ندارن اصلا کار درستی نیست از هم جدا بشن و اینجوری بدتره. طوطی ها مثل قناری نیستن که نر و ماده از هم جدا بشن و هیچ وقت نباید طوطی های جفت رو از هم جدا کنید.

      پاسخ
  2. عرفان

    چرا طوطی برزیلی ماده من کاور دور قفس پاره میکنه و اینکه تخمه که میخورد پوسته تخم لای پر هاش میگذارد و به لانه میبرد

    پاسخ
    1. م.یگانه

      یک تکه روزنامه نازک کف قفس بذار و گوشه ش رو طوری قرار بده که بفهمه میتونه پاره ش کنه. ببین برای لانه سازی میبره یا فقط برای بازی استفاده میکنه!؟ اگر برای بازی باشه که با روزنامه این عادت ازش برطرف میشه اما برای لانه سازی باشه روزنامه گزینه بهتریه نسبت به پارچه و پوسته تخمه

      پاسخ
  3. ناشناس

    چون او میخاهدلانه را آماده برا ی تخم گذاشن کند

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *