مزایای شگفت انگیز آکواریوم خانگی برای سلامت انسان

بر کسی پوشیده نیست که داشتن یک حیوان خانگی مزایای قابل توجهی برای سلامتی شما دارد، اما این مزایا معمولاً با حیوانات خانگی سنتی مانند سگ و گربه مرتبط است. با این حال، دلیلی وجود دارد که مطب های پزشک و کلینیک های بهداشتی در سراسر جهان دارای مخازن ماهی هستند. آکواریوم خانگی شما می تواند به اندازه داشتن یک سگ یا گربه برای سلامتی شما مفید باشد.

۶ مزیت برتر آکواریوم خانگی برای سلامت:

اگرچه گربه‌ها و سگ‌ها به عنوان حیوانات خانگی معمولی دیده می‌شوند، اما نظرسنجی ملی صاحبان حیوانات خانگی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ماهی‌های آکواریومی به عنوان حیوانات خانگی در بیش از ۱۳ میلیون خانه آمریکایی نگهداری می‌شوند. این باعث می شود که آنها سومین نوع محبوب حیوانات خانگی، البته بعد از سگ ها و گربه ها باشند. نگهداری از آکواریوم خانگی یک مسئولیت بزرگ است، اما مزایای خود را دارد.

در اینجا ۶ مزیت مهم مربوط به نگهداری آکواریوم خانگی آورده شده است:

۱. کاهش سطح استرس.

وقتی به یک آکواریوم خانگی نگاه می کنید، احساس استرس کاهش میابد. چیزی صلح آمیز در آکواریوم وجود دارد که شما و اطرافیانتان را آرام می کند. این بخشی از دلیلی است که شما مخازن ماهی را در محیط های پر استرس مانند ادارات و بیمارستان ها پیدا خواهید کرد. مدیریت سطح استرس برای سلامتی و تندرستی کلی شما بسیار مهم است. نه تنها گذراندن زمان در اطراف مخزن می تواند به آرامش شما کمک کند، بلکه داشتن یک برنامه روتین که در مراقبت از آن رعایت می کنید نیز می تواند مفید باشد.

۲. بهبود کیفیت خواب.

خواب خوب شبانه کلید سلامتی طولانی مدت است. خواب نحوه شارژ و ترمیم بدن شما است، همچنین به مغز شما زمان می‌دهد تا حافظه را تقویت کند و ارتباطات جدید ایجاد کند. برای بسیاری از افراد، خواب آسان نیست. تماشای آکواریوم ماهی قبل از خواب ممکن است به آرامش بدن و ذهن شما کمک کند تا بتوانید به راحتی به خواب بروید. اگر مخزن ماهی شما در اتاقی است که در آن می خوابید، ممکن است صدای آرامی نیز ایجاد کند تا به شما کمک کند بخوابید.

۳. کاهش فشار خون و ضربان قلب.

وقتی استرس کمتری احساس می‌کنید و بیشتر می‌خوابید، بدن‌تان این آرامش را احساس می‌کند و عملکرد بهتری خواهد داشت. با این حال، بیش از آن، داشتن یک آکواریوم ماهی در واقع می تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد. نگاه کردن به مخزن ماهی می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش دهد. بر اساس یک مطالعه، نگاه کردن به یک آکواریوم خالی ضربان قلب را تا ۳ درصد کاهش می دهد در حالی که یک آکواریوم با ماهی در آن ۷ درصد کاهش می یابد. اگر با فشار خون بالا یا سایر مشکلات سلامت قلب دست و پنجه نرم می کنید، داشتن یک آکواریوم ماهی در خانه می تواند به شما کمک زیادی کند.

۴. کاهش درد و اضطراب.

تماشای یک آکواریوم ماهی تقریباً خواب آور است. نه تنها ضربان قلب شما کاهش می یابد و فشار خون شما عادی می شود، بلکه ممکن است متوجه شوید که استرس و نگرانی شما نیز از بین می رود. نشان داده شده است که وجود آکواریوم باعث کاهش اضطراب و درد در بیماران دندانپزشکی می شود. طبق یک گزارش علمی، وجود آکواریوم در اتاق انتظار باعث کاهش درد در حین انجام عمل های دندانپزشکی و همچنین میزان مصرف داروهای مسکن مورد نیاز پس از آن می شود.

۵. بهبود تمرکز و خلاقیت.

وجود یک آکواریوم ماهی می تواند هم بدن و هم ذهن شما را آرام کند و شما را از استرس و اضطرابی که ممکن است مانع تمرکز شما شود رها کند. وجود یک آکواریوم ماهی در محل کار شما در واقع می تواند تمرکز شما را بهبود بخشد و خلاقیت را افزایش دهد و به شما کمک کند بهره وری خود را به حداکثر برسانید. تحریک بصری یک مخزن ماهی فعال ممکن است اثرات درمانی نیز داشته باشد و در حین کار بر روی یک مشکل ذهن شما را برای چند دقیقه روی چیز دیگری متمرکز کند.

۶. اثر آرام بخش برای کودکان و بیماران آلزایمر.

اگرچه آکواریم های ماهی تحریک بصری را فراهم می کنند که ممکن است تمرکز و خلاقیت شما را افزایش دهند، اما می توانند تأثیر بسیار آرام بخشی نیز داشته باشند. این مزیت خاص در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و همچنین بیماران آلزایمر مشاهده شده است. در یک مطالعه که در دانشگاه پردو انجام شد، وجود مخزن ماهی در خانه باعث بهبود خلق و خو، هوشیاری و اشتها در بیماران آلزایمر شد و در عین حال رفتار پرخاشگرانه را کاهش داد. کودکانی که با مشکلات رفتاری دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است با یک مخزن ماهی آرام شوند. یک آکواریوم ماهی ممکن است تمرکز و خواب را بهبود بخشد.

مطالعات نشان می دهد که گذراندن وقت در آکواریوم های عمومی می تواند سلامت جسمی و روانی را نیز بهبود بخشد. اولین آزمایش کنترل شده برای آزمایش تأثیر آکواریوم بر ضربان قلب و فشار خون در سال ۲۰۱۵ انجام شد. افراد مورد مطالعه حتی با تماشای یک مخزن خالی آرام می‌شدند و با معرفی بیشتر ماهی‌های آکواریومی، مزایای سلامتی آنها افزایش می‌یافت.

نگهداری از آکواریوم خانگی باید آرامش را برای شما به ارمغان آورد نه اضطراب. با راه اندازی مناسب و برنامه نگهداری منظم، می توانید از تمام مزایای سلامتی آکواریوم خود بهره مند شوید و در عین حال استرس تمیز و سالم نگه داشتن مخزن خود را به حداقل برسانید.

منبع: https://www.ratemyfishtank.com/blog/the-surprising-health-benefits-of-a-home-aquarium

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1 دیدگاه در “مزایای شگفت انگیز آکواریوم خانگی برای سلامت انسان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *