خشکسالی در قارّهٔ سبز و زندگی آبزیان

خشکسالی، پدیده ای کم نظیر که اروپا را به نابودی کشانده، خشکسالی امسال در ۵۰۰ سال گذشته برای اروپا بی سابقه بوده است. سطح آب بسیاری از رودخانه ها کاهش پیدا کرده و زندگی آبزیان اروپا در خطر است. رودخانهٔ تی در فرانسه، زمانی پر از آب بود امّا اکنون گرد و غبار سفید و هزاران ماهی مرده سنگر وسیعی را پوشانده است که در میان ردیف درختان منطقهٔ بورگوین فرانسه می پیچد.

از مخازن خشک و ترک خورده در اسپانیا گرفته تا پایین آمدن سطح آب در رودخانه هایی مانند دانوب، راین و پو، خشکسالی بی سابقه ای تقریباً نیمی از قارّهٔ اروپا را تحت تأثیر قرار داده است؛ این امر گونه های آبزی اروپا را تهدید می کند. تقریباً دو ماه است که در اروپای غربی، مرکزی و جنوبی بارندگی وجود نداشته است، بدون باران رودخانه ها به تبخیر خود ادامه خواهند داد و همهٔ ماهی ها خواهند مرد. هدایت ماهی ها به رودخانه های دیگر کمکی نمی‌کند زیرا این آبراه ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند که منجر به ازدحام بیش از حد و تلفات بیشتر می‌شود. نهر های گچی انگلستان که به چشمه های زیرزمینی اجازه می دهد از لایهٔ اسفنجی سنگ بیرون بیایند درحال خشک شدن هستند و حیات وحش آبزیان مانند شاه ماهی و قزل آلا را به خطر می اندازند.

رودخانه آنتون یکی از صدها رودی است که به دلیل خشکسالی آسیب جدّی دیده و سطح آب آن به قدری پایین آمده که دیگر به جای شنا کردن، می توان در آن راه رفت، این رودخانه خانهٔ جانوران آبزی گوناگونی است که در آن زندگی می کنند؛ ماهی قزل آلا فراوان ترین گونهٔ آبزی رود آنتون است، در اینجا ماهی آزاد هم یافت می شود.

رود اودر نیز بدترین دورهٔ زندگی خود را گذرانده و هنوز هم در وضعیت بحرانیست، در این رود تعداد بسیار زیادی ماهی به صورت دسته جمعی مرده اند و تعداد اجساد ماهی ها همچنان درحال افزایش است، برخی از کارشناسان گفته اند که تنها در یک روز ۱۶ تن ماهی مرده از آب خارج کردند.

هرچه شناخت ما در مورد پیچیدگی های زندگی در رودخانه ها بیشتر می شود، بیشتر به شکنندگی زیستگاه آبزیان پی می بریم؛ شاید ندانیم در آینده چه بر سر دنیایمان می آید، امّا با جلوگیری از استخراج بی رویهٔ آب از رودخانه ها و وجود آب فراوان در آن ها، این جانوران می توانند دوباره تولیدمثل کنند و تا زمانی که چند رودخانه زنده بمانند هنوز امید باقیست.

منابع: https://www.npr.org/2022/08/12/1117130528/the-drought-across-europe-is-drying-up-rivers-killing-fish-and-shriveling-crops

https://seventysevendot.com/european-drought-shrivels-crops-kills-fish-and-dries-up-waterways/

https://www.theguardian.com/environment/2022/aug/15/oder-river-mystery-of-mass-die-off-of-fish-lingers-as-toxic-substances-ruled-out

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *