چاقو ماهی مرمری

چاقو ماهی مرمری یکی از انواع گونه های چاقو ماهیان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جالب است بدانید این گونه یک ماهی عادی نیست، اکثر چاقو ماهی ها با موج زدن باله پشتی یا مقعدی خود شنا می کنند، اما چاقو ماهی مرمری با موج دار کردن تمام بدن خود به اطراف می چرخد. این ماهی می تواند به سایزی نزدیک به ۸۰ سانتیمتر برسد و نگهداری آن در اکواریوم های مانستر توصیه میگردد.

این ماهی با نام‌های رایج چاقو ماهی مرمری، چاقو ماهی آروانا، چاقو ماهی پوم پوم و چاقو ماهی پردار آفریقایی شناخته می‌شود.

چاقو ماهی مرمری، مانند خویشاوند خود، چاقو ماهی دلقک، می تواند به نسبت های بزرگ رشد کند. چاقو ماهی مرمری می تواند به طول حدود ۳۲ اینچ (۸۰ سانتی متر)، و وزن ۱۳۲۰ گرم برسد. یک آکواریوم به اندازه ۵۵ گالن یا بیشتر برای این نوع ماهی مناسب است، اما به عنوان یک بزرگسال و برای طول عمر کامل، به یک آکواریوم بسیار بزرگتر از ۱۰۰ گالن یا بیشتر نیاز دارد.

نام علمی: Papyrocranus afer

نام های رایج: چاقو ماهی مشبک، چاقو ماهی مرمری، چاقو ماهی آروانا، چاقو ماهی پوم پوم

خانواده: Notopteridae

زیستگاه: غرب آفریقا از جمله حوضه نیجر و حوضه رودخانه های ساحلی از سنگال تا غنا

طول عمر: ۱۵ سال

حداکثر اندازه: ۸۰ سانتی متر

دما: ۲۴ تا  ۳۰ درجه سانتی گراد

pH مورد نیاز: ۶,۵ تا ۷,۵

شناخت چاقو ماهی مرمری:

چاقو ماهی مرمری می‌تواند تا ۸۰ سانتی متر و ۱۳۲۰ گرم برسد. بدن این نوع ماهی صاف و کشیده با پشتی قوس دار است. این ماهی دارای یک باله پیوسته در امتداد قسمت زیرین است که از اتصال باله دمی و مقعدی تشکیل شده است و دارای یک باله پشتی بسیار کوچک است. رنگ آن قهوه ای تیره تا تقریبا سیاه با لکه های خالدار روشن تر است که جلوه ای تقریباً مرمری به آن می‌دهد.

در حالی که بیشتر چاقو ماهی ها با موج زدن باله پشتی یا مقعدی خود شنا می کنند، این گونه عملکردی متفاوت دارد. چاقو ماهی مرمری با موج دار کردن تمام بدن خود، بسیار شبیه به آروانا یا مارماهی حرما میکند. همه اعضای خانواده Notopteridae نیز از مثانه شنا خود به عنوان اندام تنفسی کمکی استفاده می‌کنند. این به چاقو ماهی مرمری اجازه می دهد تا هوا را از سطح آب تنفس کند.

این ماهی بینایی ضعیفی دارد، بنابراین برای سازگاری با بینایی ضعیف، اندامی دارد که میدان الکتریکی در اطراف خود ایجاد می کند که اشیا و حرکات اطراف خود را تشخیص می دهد. این کار به ناوبری و شکار کمک می کند و همچنین از این میدان الکتریکی منحصر به فرد به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با سایر چاقو ماهی ها استفاده می کند.

نگهداری از چاقو ماهی مرمری:

چاقو ماهی مرمری به دلیل اندازه بالقوه و ماهیت تهاجمی، به فردی با تجربه در زمینه نگهداری از ماهی نیاز دارد. آنها معمولاً وحشی هستند و می توانند حامل انگل باشند. چاقو ماهی مرمری بدون فلس است و می تواند بیشتر در معرض بیماری باشد. همچنین به دلیل نداشتن فلس به بسیاری از داروها حساس هستند. آنها به تغییرات شرایط آب نیز بسیار حساس هستند. به شدت توصیه می شود که یک دستگاه UV در آکواریوم داشته باشید، این دستگاه به از بین بردن بسیاری از بیماری هایی که چاقو ماهی می تواند به آن مبتلا شود کمک می کند.

مانند بسیاری از چاقو ماهی ها، زمانی که به آکواریوم اضافه می‌شوند، بسیار خجالتی هستند و زمان می‌برد تا آنها را وادار به خوردن غذا کنند. شب کار بودن آن‌ها طبیعتاً کار را دشوار تر می کند؛ تغذیه آنها در شب ممکن است ضروری باشد.

تغذیه چاقو ماهی مرمری:

چاقو ماهی های مرمری گوشتخوار هستند. در طبیعت، با غروب خورشید شروع به غذا خوردن می کنند و در طول شب به اینکار ادامه می‌دهند و از حشرات، کرم ها و ماهی های کوچک تغذیه می کنند. ماهی های زنده غذای مورد علاقه آنها هستند، اما برخی را می توان برای خوردن کرم های خاکی یا تکه های ماهی یخ زده آموزش داد. اگر در ابتدا آن‌ها را در حال خوردن نمی‌بینید، سعی کنید شب ها با چراغ خاموش به آنها ماهی زنده بدهید. دفعات تغذیه ی آن‌ها یکبار است که بهتر است در شب اینکار صورت پذیرد.

شرایط آکواریوم نگهداری:

این ماهی بدون فلس است و به تغییرات شرایط آب بسیار حساس است. یک فیلتر با کیفیت بالا ضروری است. تغییر هفتگی آب حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مورد نیاز است. آزمایش‌های وضعیت آب نیز باید به صورت هفتگی انجام شود تا مطمئن شوید که کیفیت آب مناسب است.

چاقو ماهی مرمری معمولاً در ته آکواریوم یا نزدیک آن شنا می‌کند. این نوع ماهی با اندازه کامل و بالغ حیوان بزرگی است که نیاز به یک اکواریوم بسیار بزرگ دارد. اگر قصد دارید یکی از آن‌ها را تا بزرگسالی نگه دارید، در نهایت باید یک مخزن ۱۰۰ گالن (حدود ۴۰۰ لیتر) یا بیشتر تهیه کنید. از یک فیلتر با کیفیت بالا با جریان آب کم استفاده کنید. دستگاه ضدعفونی کننده UV یک وسیله هوشمند است که بسیاری از بیماری ها را از بین می برد و بهتر است برای نگهداری از این ماهی در آکواریوم خود بگنجانید، زیرا این ماهی ها به انواع بیمارها و بسیاری از داروها حساس هستند.

این ماهی به یک آکواریوم با مخفیگاه های زیاد و مناطق سرپناه همراه با غارهای بدون مانع نیاز دارد. آکواریومی شامل گیاهانی با ریشه‌های پیچ خورده بلند، مکان‌هایی برای مخفی شدن به همراه سنگ‌های صاف یا چوب‌های ایمن آکواریومی مناسب برای این نوع ماهی است. همچنین ماسه نرم بهترین انتخاب برای ته آکواریوم است.

آنها شبگرد هستند و بیشتر ساعات روز را در مکانی امن و مطمئن پنهان می‌شوند. هنگامی که به خانه جدید خود عادت کردند، باید در زمان تغذیه از مخفیگاه خارج شوند.

رفتار چاقو ماهی مرمری:

چاقو ماهی مرمری مهاجم است. این ماهی دهان بزرگی دارد و غذای مورد علاقه آن ماهی زنده است. هر ماهی به اندازه ای کوچک باشد که در آن دهان چاقو ماهی مرمری قرار گیرد به سرعت ناپدید می شود. به عنوان بچه ماهی، این ماهی ها را می توان با گروه هایی از نوع خود نگهداری کرد، اما با بالغ شدن و رشد آنها بسیار تهاجمی می شوند. آنها به ویژه نسبت به سایر چاقو ماهی ها و همچنین نسبت به هر ماهی دیگری که از آن بیزار هستند، تهاجمی هستند. آنها فقط باید با ماهی های بزرگ دیگر مانند آروانا نگهداری شوند. با این حال گزارش شده است که آنها حتی گاهی به این ماهیان نیز حمله کرده اند و سازگاری کافی و مناسبی نیز با آروانا ندارند.

تشخیص جنسیت:

اطلاعاتی در مورد تشخیص جنسیت این نوع ماهی وجود ندارد.

تکثیر و تولید مثل:

در مورد تکثیر و تولید مثل چاقو ماهی مرمری اطلاعاتی در دسترس نیست.

بیماری های رایج چاقو ماهی مرمری:

چاقو ماهی مرمری فلس ندارد که آن را بیشتر در معرض بیماری قرار می دهد. چاقو ماهی معمولاً اولین ماهی در تانک است که علائم بیماری را نشان می دهد و به اطراف آکواریوم ساییده می شود. آنها به برخی داروها خوب پاسخ می دهند و به طور معمول به سرعت بهبود می یابند. هرگز از مس در مخزن چاقو ماهی مرمری استفاده نکنید. به طور کلی این ماهی ها در یک آکواریوم خوب و کاملا بهداشتی برایشان مشکلی ایجاد نمی شود. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که مجبور نباشید با مشکلات سلامتی یا بیماری دست و پنجه نرم کنید.

هر چیزی که به مخزن خود اضافه کنید می تواند بیماری را به مخزن شما وارد کند. نه تنها ماهی های دیگر، بلکه گیاهان و تزئینات می‌توانند باکتری ها را در خود جای دهند. بسیار مراقب باشید و مطمئن شوید که هر چیزی را که به یک مخزن مستقر اضافه می کنید به درستی تمیز یا قرنطینه کنید. از آنجایی که این ماهی ها غذای زنده می خورند، بیماری می تواند از غذا به آنها منتقل شود. قبل از تغذیه حتماً غذای زنده را قرنطینه کنید.

مانند بسیاری از ماهی ها، چاقو ماهی مرمری مستعد ابتلا به هجوم انگلی (تک یاخته ها، کرم ها، و غیره)، عفونت ichthyobodo، آلودگی های انگلی (تک یاخته ها، کرم ها و غیره)، عفونت های باکتریایی (عمومی) و بیماری های باکتریایی است. توصیه می شود در مورد بیماری های رایج ماهیان مطالعه کنید. دانستن علائم و تشخیص و درمان زودهنگام آنها تفاوت زیادی ایجاد می کند.

درباره انواع چاقو ماهی ها بیشتر بخوانید.

منبع:

https://animal-world.com/encyclo/fresh/Knifefish/ReticulateKnifefish.php

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1 دیدگاه در “چاقو ماهی مرمری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *