شناخت و نگهداری ماهی آفانیوس

آفانیوس یک گونه از ماهیان آب شیرین است، این ماهی از ماهی های برّ قدیم بوده و بومی رشته کوه های زاگرس کشور عزیزمان ایران است، آفانیوس یک گونهٔ صلح جو از خانوادهٔ کپوردندان ماهیان است، آفانیوس ها تخمگذار هستند، آفانیوس ها به دلیل آلوده شدن به لاروهای انگل در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارند. در این بخش این ماهی کوچک ایرانی معرّفی می شود.

نام علمی: Aphanius vladykovi
نام های رایج: آفانیوس ماهی، ماهی پرچمی، توله ماهی زاگرس، ماهی گورخری زاگرس
خانواده: Cyprinodontidae
زیستگاه: رشته کوه های زاگرس مرکزی ایران، استان چهارمحال و بختیاری
دما: ۱۲ تا ۳۲ درجهٔ سانتیگراد
PH مورد نیاز: ۶.۲ تا ۸.۵

شناخت: آفانیوس گونه ای از کپوردندان‌ماهیان جهان قدیم است که بومی منطقه‌ای محدود از رشته کوه های زاگرس مرکزی ایران است؛ این ماهی در ارتفاعاتی در حدود ۲۳۸۰ متری در منطقه ای کوچک در دامنه های شرقی زاگرس در دریاچه ای بزرگ از سرچشمه های بالایی رود کارون که به قسمت شمال خلیج فارس سرازیر می شود کشف شد. محل زندگی این ماهی آب های کم عمق تاریک و گل آلود می باشد. آفانیوس ۹ تا ۱۸ عدد نوار روشن در دو طرف بدن خود دارد، قسمت اعظم بالهٔ دم کم رنگ بوده ولی ممکن است دارای لکه های تیره باشد. باله های سینه ای و شکمی آفانیوس متمایل به زرد می باشند. طول نر ها به ۵.۸ سانتی متر و ماده ها به حدود ۷.۶ سانتی متر می رسد.

نگهداری: برای نگهداری این ماهی می توان از یک آکواریوم ساده نیز استفاده کرد. حدأقل حجم مورد نیاز برای نگهداری از ماهی آفانیوس، ۵۰ لیتر می باشد؛ بهتر است در آکواریوم آفانیوس از شن استفاده شود، نیازی به استفاده از فیلتراسیون قوی برای آکواریوم این ماهی نیست، دمای مورد نیاز آفانیوس، ۱۲ تا ۳۲ درجه و PH مورد نیاز آفانیوس، ۶.۲ تا ۸.۵ است. نگهداری آفانیوس در خارج از منزل در تمام طول سال امکان پذیر است و اگر در هر روز حدأقل چند ساعت در معرض نور طبیعی خورشید قرار گیرد، رنگ ها و وضعیت کلّی بهتری پیدا خواهد کرد. به دلیل رفتار تخمریزی شدید آفانیوس، ماهی ضعیفی برای نگهداری در یک آکواریوم اجتماعی است، با توجه به نادر بودن آفانیوس، توصیه می شود که این ماهی را به تنهایی نگهداری کنید.

تغذیه: آفانیوس شکارچی هست که از سخت پوستان آبزی کوچک، کرم ها، لارو حشرات و سایر زئوپلانکتون ها تغذیه می کند، آن ها جلبک ها و سایر غذاهای گیاهی را نیز در مواقعی مصرف می کنند. در آکواریوم آن ها یاد می گیرند که غذاهای خشک را در بیشتر مواقع مصرف کنند، امّا باید به آن ها وعده های غذایی منظّم با غذاهای کوچک زنده یا منجمد مانند آرتمیا، دافنی یا کرم خونی داد. این امر به ویژه در ماه های بهار و تابستان به دلیل تلاش زیاد تولیدمثلی در این دوره اهمّیت دارد، می توان از اسپیرولینا نیز برای تغذیهٔ آفانیوس استفاده کرد.

تشخیص جنسیت: نرها نوارهای عمودی آبی در قسمت عقب بدن دارند، بالهٔ پشتی یک نوار حاشیه ای آبی روشن دارد، رنگ بدن نرها به طور قابل توجهی زردتر از ماده ها است، ماده ها بزرگ تر و ساده تر هستند و فقط دارای یک سری لکه های تیره متغیر در بدن بوده و باله هایشان تقریباً بی‌رنگ هستند.

تکثیر: آفانیوس در یک سالگی به بلوغ می رسد، اگر آکواریوم به درستی نگهداری شود، تولیدمثل شان دشوار نیست؛ آفانیوس یک تخمگذار است که ماده ها در بین ماه های خرداد و اسفند به صورت کم و بیش و مداوم تخمگذاری می کنند. نرها قلمرو موقّتی را تشکیل می‌دهند که در مقابل رقبا از آن دفاع می‌کنند و در عین حال تلاش می‌کنند ماده ها را برای تخمریزی به قلمرو های خود ببرند. آفانیوس ماده در آب های تمیز و غنی تر از اکسیژن و با بستر گیاهی تخمریزی می کند، ماده ها می توانند تا ۲۰۰ تخم بگذارند، نوزادان پس از ۷۲ تا ۹۶ ساعت پس از تخمریزی متولّد می شوند، بچّه ماهی ها می توانند پس از تولّد، آرتمیا، میکروورم و… را بخورند

منابع: https://www.seriouslyfish.com/species/aphanius-vladykovi/

https://www.fishbase.de/summary/49470

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *