شناخت و معرفی ماهی گوبی پروانه ای (گوبی زنبوری، گوبلین ماهی برگی)

ماهی گوبی پروانه ای یا گوبی زنبوری یا اسامی مشابه مانند گوبلین ماهی برگی از دسته ماهیان صلح جو و نسبتا کوچک هستند که برای نگهداری در اکواریوم های لب شور می‌توانند یکی از گزینه های مورد انتخاب باشند. اکواریوم دارهای زیادی که به ماهیان لب شور علاقه مندند ممکن است به نگهداری این ماهی نیز علاقه داشته باشند. این ماهی را می توان با انواع ماهی های لب شور صلح جو نگهداری کرد و انها را با بچه ماهی ها و بی مهرگان کوچک تغذیه نمود.

نام رایج: گوبلین ماهی برگ، زنبور ماهی، گوبی پروانه‌ای

نام علمی: Neovespicula depressifrons

دمای مورد نیاز: ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد

pH مناسب: ۷ الی ۸

زیستگاه: این گونه در آب های دریایی و شور در اقیانوس آرام غربی هند یافت می‌شود. نمونه هایی در اندونزی، گینه نو و فیلیپین ثبت شده است. این ماهی در نواحی لب شور، دریایی و آب شیرین نیز یافت می شود. آن‌ها در آب کمی شور (حدود ۱-۲ ppt) به خوبی زندگی می‌کنند و به همین دلیل می‌توانید این گونه ماهی را در اکواریوم های لب شور با سایر ماهی های صبح آمیز و هم اندازه نگهداری کنید.

سایز: آن‎‌ها در کوچکی حدود ۳ سانتی متر و در بزرگسالی تا ۱۰ سانتی متر طول دارند.

محیط مناسب: این گونه ماهی به یک مخزن لب شور با بستری نرم و شنی و مکان های زیاد برای مخفی شدن نیاز دارد. آن‌ها به راحتی با دیگر گونه های صلح جوی لب شور کنار می آیند.

رژیم غذایی: این ماهی ها بهتر است با غذاهای منجمد مانند میگوی شور، کرم های خونی و لارو پشه تغذیه شوند.

شناخت ماهی گوبی پروانه ای

ماهی گوبی پروانه ای یا گوبی زنبوری از ماهی های نه چندان محبوب برای نگهداری در آکواریوم است. گوبی پروانه‌ای هندی یا گوبلین‌ماهی برگ (Neovespicula Depressifrons) یک گونه کمیاب و عجیب و غریب است که گمان می‌رود از آب‌های دریایی و شور در اقیانوس آرام هند و غربی آمده باشد. گوبی پروانه ای خلق و خو و اندازه بسیار قابل کنترلی دارد. این ماهی خاص یک گونه عالی و کمیاب است و می تواند گزینه ای مناسب برای علاقه مندان به ماهی های خاص و کمیاب باشد.

علیرغم اینکه به عنوان یک ماهی آکواریومی تحت نام های رایج مختلف از جمله گوبی پروانه ای و گوبی زنبوری معامله می‌شود، این ماهی هرگز گوبی(گابی) نبوده است. واقعیت این است که این ماهی از خانواده زنبور ماهیان است. مانند دیگر زنبور ماهیان، گوبی پروانه ای یک شکارچی است که بی مهرگان کوچک و ماهی های مختلف را شکار می کند.

بیشتر ماهی‌های صلح‌جو با اندازه‌های مشابه، همتای خوبی برای گوبی پروانه‌‌ای هستند. در حالی که این ماهی یک شکارچی سمی است، اما نسبتاً ظریف است. بنابراین توصیه می کنیم آنها را بدون هیچ گونه ماهی پرهیاهو، تهاجمی یا گزنده نگهداری کنید.

تغذیه:

این ماهی در طبیعت یک شکارچی کوچک است. آنها غذاهای گوشتی زنده و منجمد را با اندازه مناسب می پذیرد و معمولاً غذاهای خشک را ترجیح نمی دهند.

اگر این ماهی را در یک آکواریوم گیاه کاری شده و لب شور نگهداری کنید، ماهی سرگرم کننده و نسبتا مقاومی خواهد بود. انها به گیاهان آکواریومی اسیبی نمی رسانند و اهل شلوغ کاری نیستند.

گوبی پروانه ای می تواند به طور موقت در شرایط آب شیرین زندگی کند، اما برای سلامت طولانی مدت خود حداقل به آب لب شور نیاز دارد.

آیا ماهی گوبی پروانه ای سمی است؟

گوبی پروانه ای یا گوبلین ماهی برگی سمی است و می تواند برای سایر ماهی ها و حتی آکواریوم دارها (به ویژه آنهایی که به نیش حشرات/حیوانات حساسیت دارند) خطرناک باشد.

اگرچه ستون فقرات سمی گوبی پروانه ای احتمالا کشنده نیست، اما همچنان باید مراقب این ماهی باشید .همیشه هنگام نظافت یا نگهداری از مخزن خود مراقب باشید و تا حد امکان دستان خود را از آکواریوم نکنید. در صورت بروز جراحت و سوزش از سم این ماهی، گرفتن هر ناحیه گزیده شده زیر آب گرم ممکن است به تسکین درد کمک کند و در صورت بروز حساسیت لازم است سریعا به پزشک مراجعه شود.

سخن آخر:

این ماهی کوچک و زیبا را می‌توانید به راحتی در محیط مناسب لب شور نگهداری کنید. این ماهی ها دوست دارند ته مخزن شما یا بالای صخره ها یا چوب بنشینند. برخی از مردم می گویند این ماهی ها شب زنده داری میکنند، اما در واقع این ماهی بسیار فعال است و ممکن است اصلاً ترجیح ندهد پنهان شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *