شناخت و نگهداری کت گارا روفا پاندا

کت فیش گارا روفا که بیشتر با نام دکترفیش پاندا شناخته می شود یک گونهٔ بسیار صلح جو از خانوادهٔ کپورماهیان است، گارا روفا پاندا یک ماهی بسیار آرام است که علامت های زیبایی بر روی بدنش دارد، گارا روفا پاندا برای مخازنی با جریان آب بالا عالی است. در آکواریوم، این ماهی یک لاشخور و چرندهٔ جالب است.

نام علمی: Garra flavatra

نام های رایج: گارا روفا پاندا، دکترفیش پاندا، گارا روفا پروانه ای نواری، گارا روفا رنگین کمان، گارا روفا دلقک

خانواده: Cyprinidae

زیستگاه: کوه های آراکان ایالت راخین میانمار

طول عمر: ۵ سال

حدأکثر اندازه: ۱۰ سانتی متر

دما: ۲۲ تا ۲۷ درجهٔ سانتیگراد

PH مورد نیاز: ۶.۵ تا ۷.۵

شناخت کت گارا روفا پاندا:

کت گارا روفا پاندا یا داکتر فیش پاندا نوعی گربه ماهی مکنده است که برای اوّلین بار درسال ۱۹۹۸ کشف شد، گارا روفا پاندا دارای نوار های گسترده و متناوب با رنگ روشن و تیره است؛ نشانه های منحصربه فرد آن با الگوهای مقیاس الماس شکل و نقاتی از رنگ قرمز در باله های آن برجسته شده است.

داکتر فیش پاندا به دلیل تنوع رنگ طبیعی در یک گونه، ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد. آن ها یک جلبک خوار نسبتا کوچک هستند که در کار خود فوق العاده‌اند. در طبیعت، گارا روفا پاندا در نهرهای پر اکسیژن و پر از جریان زندگی می کند.

کت گارا روفا پاندا در رشته کوه های آرکان ایالت راخین، واقع در غرب میانمار یافت می شود. اتّحادیهٔ بین المللی حفاظت از طبیعت، این گونه را در سطح جهانی به دلیل تخریب محیط زیست توسط فعالیت های انسانی به عنوان گونهٔ آسیب پذیر طبقه بندی کرده است.

نگهداری از کت گارا روفا پاندا در اکواریوم:

حدأکثر حجم مورد نیاز آب برای نگهداری از کت گارا روفا پاندا ۸۰ لیتر است؛ کت های گارا روفا پاندا عاشق شنا کردن هستند و یک آکواریوم نانو به آنها استرس وارد می کند.

آکواریوم باید با ماسهٔ نرم یا بستر شن بسیار ریز پوشانده شود و با سنگ های صاف تزئین شود. نور می‌تواند نسبتاً روشن باشد تا رشد جلبک‌ها را تشویق کند، ماهی از دیدن میکروارگانیسم های گیاه لذّت می برد.

کت گارا روفا پاندا یا داکتر فیش پاندا کاملاً قادر به بالا رفتن از دیوارهٔ آکواریوم در هنگام تغذیه است، بنابراین خوب است که از یک درپوش مناسب برای آکواریوم استفاده کنید. دمای مورد نیاز کت گارا روفا ۲۲ تا ۲۷ درجهٔ سانتیگراد و PH مورد نیاز این ماهی ۶.۵ تا ۷.۵ می باشد، درجهٔ سختی آب کت گارا روفا پاندا نیز باید ۲ تا ۱۲ باشد.

کیفیت آب برای کت گارا روفا پاندا از اهمیت بالایی برخوردار است، حتماً تغییرات جزئی آب را به طور منظّم انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که سطح نیترات در حداقل باقی می ماند. در صورت لزوم می توان از پاورهدها و سنگ های هوای اضافی برای رسیدن به جریان آب و اکسیژن رسانی مطلوب استفاده کرد.

دکتر فیش پاندا ماهی صلح جویی بوده و با بسیاری از ماهیان گیاه خوار و صلح جو از جمله پوزه بوته ای، کوریدوراس ها، گوپی ها، تترا نئون، مولی ها، دانیو ها و لوچ ها و… سازگار است.

تغذیه:

کت گارا روفا یا داکتر فیش ها همه چیز خوار هستند، در طبیعت از بایوفیلم (زیست‌لایه) تغذیه می کند، نباید در آکواریوم فقط از جلبک و بایوفیلم تغذیه شوند، به خصوص اگر اندازهٔ بزرگی داشته باشند؛ همانطور که برخی منابع به اشتباه نشان می دهند نباید آن را جلبک خوار در نظر گرفت.

در آکواریوم می توانید آن ها را با غذا های گوشتی مانند لارو کرم خونی زنده یا منجمد، توبیفکس، آرتمیا، میگوی خرد شده و … را همراه با محصولات خشک با کیفیت تغذیه کنید که حدأقل برخی از آن ها باید دارای نسبت قابل توجهی از مواد گیاهی مانند اسپیرولینا باشند. میوه ها و سبزیجات تازه مانند خیار، خربزه، اسفناج بلانچ شده یا کدو سبز را نیز می‌توان گهگاهی به آن ها داد.

تشخیص جنسیت داکتر فیش پاندا:

نرهای بالغ یک سری شاخک قابل توجه بر روی سرشان دارند، بدن نرها نسبت به ماده ها لاغرتر است، درحالی که ماده ها چاق تر هستند؛ در طول فصل تولید مثل، رنگ دم نر از رنگ برنزی به رنگ مایل به قرمز تغییر می کند.

تکثیر و تولیدمثل:

کت گارا روفا پاندا یک تخمگذار است، پرورش موفقیت آمیز گارا روفا پاندا در اسارت در آکواریوم های خانگی به سبک رودخانه ای گزارش شده است. در زیستگاه بومی، گارا روفا پاندا در فصل بارانی (از می تا جولای) در زمانی که آب اکسیژن زیادی دارد و PH در سطح خنثی خود است تولید مثل می کند.

سعی کنید فصول بارانی و اکسیژن بالا را در یک مخزن جداگانه تنها با گارا روفا پاندا نر و ماده ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با تغذیهٔ غنی از پروتئین ترغیب بیشتری برای تولید مثل ایجاد کنید. اگر خوش شانس باشید، روند جفت گیری به خوبی پیش خواهد رفت. تخم ریزی زمانی اتّفاق می افتد که اوّلین اشعهٔ نور خورشید در صبح به شیشه آکواریوم برخورد کند. تخم ها بسته به دمای آب بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت طول می کشد تا هچ شوند. بچّه ماهی ها حدود ۷۲ ساعت پس از تولّد از کیسهٔ زرده خود تغذیه می کنند، در حدود یک هفته دیگر می توانید آن ها را با آرتمیا تغذیه کنید و زمانی که اندازه آنها به ۱۵ میلی متر یا بیشتر برسد، همان غذا هایی را که گارا روفا های بزرگ تر می خورند را خواهند خورد.

منابع:

https://www.seriouslyfish.com/species/garra-flavatra/ https://www.fishkeeper.co.uk/help-and-advice/freshwater/cyprinids/panda-garra-rainbow-garra- https://epicaquarium.com/panda-garra/

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

5 دیدگاه در “شناخت و نگهداری کت گارا روفا پاندا

  1. pahlevan

    از کجا میتونم این ماهی ها را تهیه کنم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. Matin 1387

      سلام
      ماهی کم یابی هست
      بستگی یه شهرتون داره
      به بعضی مغازه ها بگید براتون میارن

      پاسخ
  2. مجتبی

    گارا پاندا و گارا روفا دو ماهی متفاوت هستند و لفظ گارا روفا پاندا غلطه ، این ماهی گارا پاندا است

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *