استفاده نمک در آب | پارامترها و خواص فیزیکو شیمیایی آب

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
استفاده نمک در آب
۲۵ اسفند, ۱۳۹۰
۱۰:۲۴ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

مقدمه

استفاده از نمک به تازگی یکی از موضوعات بحث برانگیز مناقشات شده است.همین امر باعث شد که با گشت وگذاردر چندین سایت مختلف به دنبال یک مقاله کامل در مورد نمک بگردم اما متاسفانه مقاله ای کامل پیدا نشد به همین خاطر با تلفیق مقالات با یکدیگر مقاله زیر گردآوری شد امید است که مفید باشد.

نمک چیست؟
اول از همه به سراغ تعاریف می رویم وقتی ما در مورد نمک صبحت می کنم کمی گیج کننده است چون نمک ها شامل گروه بزرگی از ترکیب های یونی می شود.نمکی که در آکواریوهای آب شیرین استفاده می شودNaCl (سدیم کلرید) است که نباید با نمک آب شور که شامل ترکیبات بافر می شود و می تواند برای ماهی های آب شیرین مضر باشد اشتباه گرفته شود.نمک آشپزخانه عموما همانNaCl است که فقط با ید غنی سازی شده است در مورد ید موجود در نمک آشپز خانه اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد بعضی عقیده دارند که ید می تواند به ماهی آسیب برساند ولی عده ای دیگر عقیده دارند که ید ماده ای کاملا طبیعی است و بدن ماهی به مقداری ید نیاز دارد و در بسیاری از غذاهای موجود در بازار نیز ید به عنوان مکمل وجود دارد در هر صورت با گرم کردن نمک می توان ید را از آن خارج نمود.

در کل پیشنهاد می شود که از نمک آشپزخانه در آکواریوم استفاده نکنید چون دارای موادی مثل آنتی کیکینگ ها(موادی که از به هم چسبیدن ذرات نمک جلوگیری میکنند) و ... هستند ،آنتی کیکینگی که معمولا د ر نمک های آشپزخانه استفاده می شود Sodium hexocyanoferrate می باشد که دارای مقادیر کمی سیانید است به همین خاطر برای ماهی ها مسموم کننده است!
واحد های سنجش شوری آب

برای درک کامل این مقاله اول از همه لازم سات با واحد های سنجش شوری آب آشنا شد ،برای سنجش شوری آب در آب شیرین ازppm (یک قسمت در میلیون) و برای تانک های آب شور ازppt (یک قسمت در هزار) استفاده میشود.

واحدی کاربردی تری که برای سنجش شوری آب استفاده می شود Specific Gravity یا به اختصار SG است که به نسبت حجم یک مایع به حجم آب معمولی گفته می شود که برای اندازه گیری شوری آب تانک های لب شور،دریایی یا ریف استفاده میشود ابزارهای معمولی برای اندازه گیری hydrometer ،SG و refractometer هستند. چون این واحد با حجم آب رابطه دارد و دما نیز در حجم آب تاثیر دارد با افزایش دمای آب از SG کاسته می شود
رابطهSG با دمای آب(در شوری آب ۳۰.۶ ppt )

آب معمولی دارای SG 1.000 است

آب های لب شور معمولا دارای SG ای پیرامون ۱.۰۰۵ می باشند

آب دریا دارای SG ای مابین ۱.۰۲۰ تا ۱.۰۲۴ است
فواید نمک

دلایل این که چرا آکواریوم داران از نمک در آکواریوم آب شیرین(معمولا یک قاشق غذاخوری به ازی هر ۵ گالن... که نباید با آکواریوم های لب شور اشتباه شود چون نوع نمکی که در آکواریوم های های لب شور استفاده میشود متفاوت بوده و آب را سخت میکند) استفاده می کنند این ها است:
۱-اول از همه باید گفت مقدار نمک محلول در آب شیر اغلب کمتر از مقداری است که در طبیعت ماهی ها از آن بهره می برند به همین خاطر ماهی ها با اضافه کردن کمی نمک بیشتر احساس می کنند که در وطن خودشان هستند.

۲-نمک پس از حل شدن در آب به الکترولیت هایی تبدیل می شود که از استرس اسمزی ای که به شش ها وارد میشود می کاهد مخصوصا به هنگام بیماری ها این امر اهمیت بیشتری پیدا میکند نمک در حقیقت ارتباط مستقیمی با فشار اسمزی دارد غلظت نمک درون بدن ماهی بیشتر ازغلظت نمک در آکواریوم است(نمک در خون ماهی به صورت یون های سدیم و کلر وجود داره) به همین خاطر آب سعی دارد با ورود به بدن ماهی غلظت نمک را در دو طرف برابر کند.
بهترین حالت فشار اسمزی زمانی است که غلظت نمک در بدن ماهی و بیرون آن برابر باشد. به همین دلیل ماهی های آب شیرین با تنفس و ادرار آب اضافی را از بدن بیرون می کنند.

قانون مشابهی برای ماهی های آب شور وجود دارد با این تفاوت که در ماهی های آب شور قضیه برعکس است

فشار اسمزی معمولا به صورت حاد وجود ندارد و نیازی به نگرانی نیست در کل با اضافه کردن یک قاشق چای خوری نمک به ۵۰۰ گالن آب فشار اسمزی تعدیل میشود!
۳-یکی دیگر از حقایق نمک جلوگیری از سمومیت نیتریت است که از نظر تئوری هم قابل اثبات می باشد.

بگذارید فرض کنیم شما آکواریومتان را راه اندازی نموده اید و سیکل هنوز در حال کامل شدن است در این حالت یا باکتری های مفید ساکن آکواریوم شما شده اند یا در بدترین حالت شما کلونی های باکتری ها را با استفاده از یک آنتی بیوتیک از بین برده اید.

در این حالت نمک می تواند از سمی بودن نیتریت جلوگیری کنید به شرطی که غلظت کلرید نمک ۳۰ برابر بیش تر از یون های نیتریت باشد.
نیتریت به میزان ۰.۱ ppm می تواند مسموم کننده باشد این مقدار نیتریت به ۳ ppm یون کلرید نیاز دارد که با توجه به نمک (سدیم کلرید) مورد استفاده این مقدار می تواند تا ۵ ppm هم برسد(غلظت کلرید نمک معمولی ۶۰ درصد است) تا بتواند نیتریت را خنثی کند. به یاد داشته باشید یک قاشق چای خوری نمک می تواند این تاثیر را برای ۳۰۰ گالن آب فراهم بکند!

۴-بعضی از انگل های خارجی مثل ایک،کاستیا،کرم های قلاب دار(لرنه آ) با کمک نمک از بین می روند. نمک از تعداد میکروب های موجود در آب می کاهد برای مثال تنها یک یا دو گروه از باکتری های آب شیرین توانایی تحمل آب شور را دارند. نمک وقتی تاثیر بیشتری پیدا می کند که دارای غلظت متغیر باشد یک مثال برای تغییر مثبت(افزایش) غلظت نمک این است که وقتی یکی ازعلایم مریضی در آکواریوم دیده شد غلظت نمک را بیشتر کنیم، یک مثال خوب برای تغییر منفی(کاهش) غلظت نمک این است که برای مقابله با بیماری های ماهیان آب شور آن ها را در آب شیرین حمام می دهند.

میکروب ها مثل باکتری ها وانگل ها ساختار بدنی ساده ای دارند و اندامی برای کنترل غلظت نمک ندارند اما ماهی ها اندامی هایی دارند که توانایی تغییر دادن غلظت نمک در مقیاس کمی را به آن ها می دهد بنابراین تغییر غلظت نمک میکروب ها را ضعیف می کند در حالی که به ماهی ها آسیبی نمی رساند و همین امر باعث بهتر شدن شرایط برای بهبود ماهی می شود.

۵-نمک می تواند لایه ای محافظتی بر روی پوست ماهی ایجاد کند که در بهبود زخم ها تاثیر مثبتی دارد این عمل با hyperosmolarity انجام میشود...مایع میان بافتی بدن ماهی و آب هر کدام غلظت مشخصی از مواد محلول را دارد اگر غلظت مواد محلول آب بالاتر باشد مایع میان بافتی از زخم ها به بیرون تراوش می کند و پلاسما تازه به جای آن جاگذاری می شود این عمل باعث افزایش خون در این ناحیه و در نهایت بهبود سریع تر زخم ها می شود.
اغلب در تانک های قرنطینه یا تانک ماهی های آسیب دیده ای که پوست یا پولک خودشان را از دست داده اند یک قاشق نمک به ازای هر ۱۰ گالن اضافه می شود ، این مقدارکم نمک با تنظیم اسمز و افزایش خون در ناحیه جراحت در بهبود زخم ها کمک می کند. وقتی جراحات بهبود پیدا کردند همه نمک موجود در تانک را باید با تعویض صد در صدی از آب خارج کرد، نمک تبخیر نمی شود به همین خاطر باید برای خارج کردنش آب را تعویض کرد.
ماهی ها و نمک
استفاده از نمک برخلاف فوایدی که دارد می تواند مضراتی را به همراه بیاورد بخصوص اگر شما تازه کارهستید اصلا به شما چنین کاری پیشنهاد نمی شود.
در حالی که نمک هیچ یک از یون هایی که باعث بالا رفتن سختی آب می شود را ندارد(منیزم وکلسیم)ولی باعث افزایش غلظت مواد محلول در آب می شود که همین امر باعث بالا رفتن سختی کلی آب یا همان GH می شود این امر برای بسیاری از ماهی ها قابل تحمل نیست (بخصوص ماهی های ساکن آب های نرم مثل آمازون که مقدار یون های محلول کمی دارد) .این ماهی ها شامل (فقط همین ها نیستند) تترا های نئون،تتراهای کاردینال،تترا های رامینوز، hatchetfish ها ،elephantnos ها و Pleco ها، cory ها ،Otocinclu ها،Ram Cichlid ها،چاقو ماهی ها، دیسکس ها و ... می شود در کنار این ماهی ها و همچنین ماهی هایی که به PH، KH،GH دقیقی نیاز دارند از نمک استفاده نکنید چون ممکن است باعث مرگ آن ها شود.با این حال ماهی هایی ساکن آمازون (مثل آنجل فیش ها) وجود دارند که نمک را دوست ندارند ولی می توانند آن را تحمل کنند ، به طور کلی سیچلاید های آمریکا مرکزی و زنده زا ها، سیچلاید های دریاچه های آفریقایی، و ماهی کویی می توانند نمک را تحمل کنند.

بعضی ماهی های مشخص مثل زنده زاها و البته گونه های ماهی های لب شور (که مقیم آب هایی با مقادیر قابل توجهی نمک هستند)مثل مونوها،اسکات ها،گلس فیش های هندی،پوفرها و خرچنگ های فیلدر با اضافه کردن نمک به مراتب بهتر زنده می مانند و کمتر مریض می شوند.
نمک میتواند تاثیرات غیر قابل پیش بینی ای بر دیگر ماهی ها داشته باشد زیرا آن ها در حالت طبیعی در آب هایی با غلظت بالای نمک زندگی نمی کنند اما ماهی هایی مثل سیچلاید های آفریقایی به نمک بیشتری نسبت به ماهی های دیگر احتیاج دارند زیرا غلظت یون های کلسیم و منیزم و ... در محل زندگی آن ها بالا است.

اصلی که باید درهمه تانک ها بخصوص تانک های افراد مبتدی رعایت شود این است که فقط در صورت لزوم از مواد افزودنی استفاده شود.البته اضافه کردن نمک به بعضی از تانک ها مثل تانک های زنده زا ها(گوپی ها ،مولی ها،پلاتی ها،دم شمشیری ها) که در آب های سخت زندگی می کنند واز وجود الکترولیت های محلول در آب لذت می برند تاثیری خوبی دارد بعضی از این ماهی ها مثل مولی یوکاتان پنسیلوانیا وجود نمک را ترجیح می دهند زیرا در آب های لب شور زندگی میکند ولی چون اکثر آکواریوم های مختلط دارای ماهی های آب نرم نیز هستند اضافه کردن نمک توصیه نمی شود به همین خاطر هنگام راه اندازی تانک، ماهی های خود را به دقت از نظر تحمل نمک آنالیز کنید.
یکی از استثناهای شگفت انگیز آب شیرین ماهی گوپی است چون می تواند شوری ای دو برابر شوری آب دریا را تحمل کند! ولی مساله ای که در مورد این ماهی وجود دارد این است که نمک برای گوپی ماده ای اعتیاد آور است! و پس از قرار گرفتن در آب شور توانایی زندگی در آب شیرین را از دست می دهد همچنین بالا بردن ناگهانی نمک نیز باعث مرگ گوپی می شود و باید غلظت به مرور زمان بالا برده شود بحث در مورد این ماهی و نمک به یک مقاله جداگانه نیازمند است و من فقط به همین مقدار بسنده می کنم .
نمک و گیاه

اکثر گیاه های طبیعی تحمل آب شور را ندارند، مقدار نمک کشنده برای گیاهان ۱۰۰۰ میلی گرم بر لیتر است هر قاشق چای خوری نمک معمولا ۵۵۰۰ میلی گرم جرم دارد.

با این حال گیاهانی نیز وجود دارند که به نمک خیلی حساس نیستند شاید شما از اینکه چه تعداد گیاه تحمل درجاتی از آب شور را دارند هیجان زده بشوید همه این گیاه ها می توانند به اندازه ای نمک را تحمل کنند همه گیاهان لیست زیر توانایی زندگی در کمترین مقدار نمکی که در آب های لب شور استفاده می شوند را دارند (SG 1.005 )
Anacharis : که در واقع از اعضای خانواد Egeria می باشند ،معروفترینشان Elodea می باشد
Anubias spp : خانواده بزرگی از گیاهان آفریقایی که هم در برابر نمک و هم در برابر ماهی ها مقاوت خوبی دارند

Bacopa spp : به خصوص گونه B. monniera در آب های لب شور یافت می شوند
Cabomba species : زیبا هستند ولی به راحتی موقع جابه جایی تکه تکه می شوند و به آسانی توسط ماهی ها خورده می شوند.

Hornwort, Ceratophyllum demersum et al. spp : هم درآب های سرد و هم آب های گرمسیری یافت می شود معمکولا ماهی های لب شور به خوردن آن علاقه نشان نمی دهند.
Water Sprite, Ceratopteris spp : زیبا،حساس و مقاوم در آکواریوم های لب شور.
Cryptocoryne spp : مخصوصا گونه C. ciliata به خوبی با آب لب شور سازگاری دارد.
Echinodorus spp : گونه E. tenellus به عنوان یک گیاه نیمه دریایی شناخته میشود.

Hairgrass, Eleocharis : به خصوص گونه E. acicularis توانایی زندگی در آب های سرد را نیز دارد،خانواده ای که بیش از ۱۵۰ گونه از آن در نواحی قطبی شمال یافت می شود.

Hygrophila polysperma, Hygrophilia sticta و دیگر هیگروها برای بسیاری از ماهی های لب شور ناخوشایند هستند.

Microsorium pteropus, Java Fern : یکی از بهترین گیاه های آب های لب شور هستند در واقع یکی از گیاهانی است که در طبیعت نیز در آب های لب شور یافت می شود اما رشد کندی دارد و باید به چوب بسته شود.

Myriophyllum spp : گونه Foxtails و Parrot Feather

Temple Plant, Nomaphila spp : رابطه نزدیکی با Hygrophila دارد.

Banana Plant, Nymphoides sp : رابطه نزدیکی با water lilies دارد.

Sagittaria spp : برگ های مومی به این گیاه کمک می کند تا آب های لب شور را تحمل کند.

Vallisneria spp : به خصوص گونه های بزرگ مثل V. americana آب های لب شور را تحمل می کنند.

Vesicularia dubyana, Java Moss : می تواند مقادیر کم تا اندکی زیاد نمک را در آب های خیلی نرم تا سخت را تحمل کند.

بهترین گیاهان آب های لب شور:

Microsorium pteropus, Hygrophila polysperma, Sagittaria spp., Vallisneria spp., Echinodorus tenellus, Ceratopteris spp.,

می باشند
زئولیت و نمک

برای جذب آمونیوم و آمونیاک آب اغلب از زئولیت استفاده میشود. وقتی به آکواریوم نمک اضافه کنید از جذب آمونیاک و آمونیوم آب توسط زئولیت جلوگیری می کند، بنابراین زئولیت فقط در آب شیرین موثراست.غوطه ور کردن زئولیت در آب نمک باعث احیا مجدد آن می شود این کار با تعویض آمونیوم و آمونیاک به جای نمک صورت می گیرد.

سخن آخر

عده ای وجود دارند که از نمک در هر تانکی استفاده می کنند برای مثال یکی از نویسندگان ادعا کرده به مدت ۲۵ سال است که از نمک با غلظت ۱ قاشق غذا خوری به ازای ۵ گالن آب در هر تانکی استفاده می کند و نه گیاهان و نه هیچ کدام از ماهی هایش مشکلی نداشته اند(http://www.bestfish.com)

عده ای نیز فقط وقتی با استفاده از نمک موافقند که واقعا نیاز باشد

گفتنی ها گفته شد در آخر تصمیم گیرنده شما هستید

منابع

http://www.aquariumfish.net

http://www.algone.com

http://www.aquaworldaquarium.com

http://www.aquariumguys.com

http://www.bestfish.com
http://www.badmanstropicalfish.com

http://www.freshaquarium.about.com
http://www.aquariumfishwonders.com

http://www.theaquariumwiki.com

کاربران زیر از HAMID ESKANDARI برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Hami, hamed241368, S@J@D, reza_f, rabiee.iran@gmail.com, Navab.r1

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۷ خرداد, ۱۳۹۱
۱۱:۰۳ ق٫ظ
Avatar
baphomet
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 26
تاریخ عضویت:

۸ اردیبهشت, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

داداش دمت گرم کلی استفاده کردیمyoho

کاربران زیر از baphomet برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

m55, Mohammadali602, reza_f
۲۳ تیر, ۱۳۹۱
۱۰:۰۴ ق٫ظ
Avatar
نوید

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 108
تاریخ عضویت:

۱۹ خرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلامhi

۱-به ازای هر لیتر چند گرم نمک باید استفاده کرد؟

۲-از چه نوع نمکی باید استفاده کرد؟

goodbye3

۲۳ تیر, ۱۳۹۱
۱۲:۲۲ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

معمولا برا هر لیتر ۱ گرم نمک میرزن(حداکثر)...در مورد نوع نمک هم اول مقاله بحث شده که خیلی مفیده

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۸ دی, ۱۳۹۱
۶:۴۲ ق٫ظ
Avatar
hosein
مهمان
Guests

سلام برای تنگی که توش تگزاس و اسکات و سورم و فرانتوزا نگهداری می شه برای هر ۲۰لیتر چند قاشق چایخوری باید نمک ریخت

۳ بهمن, ۱۳۹۱
۱:۴۸ ب٫ظ
Avatar
شهریار (onlypet.ir)

مؤسس سایت
تعداد نوشته ها: 3003
تاریخ عضویت:

۴ اسفند, ۱۳۸۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

واسه ضدعفونی و بالانس کردن اب به ازای هر ۲۰ لیتر حداکثر ۱۰ گرم بیشتر نمک مصرف نکنید (نمک بدون ید باشه)

اما خب تا ۱ گرم در لیتر هم میتونید نمک استفاده کنید که واسه طولانی مدت و به اصطلاح برای ضدعفونی مناسب نیست و روی ماهی در دراز مدت تاثیر میزاره و بیشتر این مقدار نمک رو برای درمان یک بیماری به شکل طولانی مدت در تانک اصلی استفاده میکنند و بعد از دوره درمان هم با سیفون غلظت نمک رو کم میکنن

واسه ماهیای شما هم همون ۱۰ گرم در ۲۰ لیتر کافیه گرچه ماهیایی مثل اسکار، طوطی ماهی، سیچلایدهای افریقایی و .... تا ۱.۵ و حتی ۲ گرم نمک در لیتر رو هم به راحتی بدون مشکلی تحمل میکنن ولی خب اثر اون لحظه ای نیست و تو دراز مدت مشخص میشه. ماهی مثل اسکات هم که اصلا تو اب شور مطلق هم به راحتی زندگی میکنه و یه گونه لب شوره

واسه ماهیای ریز و حساس هم یا اصلا نمک استفاده نکنید یا اگه میکنید خیلی کم باشه چون درصد بالای نمک واسه ماهیای ریز و حساس مثل تتراها، خانواده رنگین کمان و .... مثل پیچیدن نسخه مرگشونه

موفق باشید

1 تالار گفتگو

۲ آبان, ۱۳۹۲
۹:۲۹ ب٫ظ
Avatar
amin63
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 4
تاریخ عضویت:

۲۴ مهر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

با سلام و خسته نباشید

یه سوالی داشتم

میشه برای اینکه احتمال آلودگی کمتر بشه مولی و کت فیش و دم شمشیری رو در آب شور نگه داشت؟

و چقدر باید نمک اضافه کرد برای اینکار.

ممنون از راهنماییاتونfish

۲ آبان, ۱۳۹۲
۱۰:۲۷ ب٫ظ
Avatar
miladBot

کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 1021
تاریخ عضویت:

۲۲ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

دوست گلم نمک به شدت برای کن فیش ها مخصوصا کت اسپرت وپلنگی(لجن خوار) مضره ولی مک برای مولی ها بسیار مفیده ومی توید اونا رو در آب شور نگهداری کید ولی باید در اول مقدار کمی نمک وارد اب کنید وبعد از اون آرام آرام غلظت نمک رو افزایش بدید

در ضمن نمک برای دم شمشیری هم فقط در میزان کمی مناسبه وگرنه اونو اذیت می کنه

موفق باشید

۳ آبان, ۱۳۹۲
۹:۴۷ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

دوست عزیز ماهی آب شور که نیستن بخواهید در آب نمک از اونها نگهداری کنید .

دوست خوبم آقا میلاد کامل توضیح دادن خدمتتون فقط دقت کنید هر ماهی شرایط خاص خودش رو داره و در تانک مومی نمیشه همینطوری نمک اضافه کرد چون ممکنه برای برخی ها این درصد نمک کشنده باشه برای همین معمولا برای هر لیتر آب بیشتر از نیم گرم نمک توصیه نمیشه مثلا برای هر ۵۰ لیتر یک قاشق غذاخوری نمک اون هم بدون ید یا نمک دریا و نباید از نمک آشپزخانه استفاده کنید. birddone

۸ آذر, ۱۳۹۲
۱۲:۱۰ ب٫ظ
Avatar
ممد
مهمان
Guests

سلام 

من یه فلاور ۶ ماهه دارم . یه خورده سنگ نمک هم گیر آوردم 

میخواستم بدونم که نمک برای فلاور ضرر نداره و اینکه اول نمک رو تو آب دیگه حل کنم بعد بریزم تو آکواریوم یا مستقیم هم بریزم موردی نداره .

 

با تشکر 

۳۰ آذر, ۱۳۹۲
۱:۲۳ ب٫ظ
Avatar
امين
مهمان
Guests

سلام به تمامی اساتید .من می خوام برای اولین بار آکواریومم رو راه اندازی و آبگیری کنمhelp سوالم این بود که برای ۳۰۰ لیتر آب چه مقدار نمک و چه نوع نمی باید استفاده کنم و آیا در دفعات بعد که سیفون کنم آیا باید نمک رو اضافه کنم و اینکه ماهی آفریقایی میخوام نگهداری کنم.اگر کمکم کنید ممنون میشم.love

۷ فروردین, ۱۳۹۳
۹:۱۰ ب٫ظ
Avatar
liliyan
مهمان
Guests

سلام میخواستم بدونم از نمک دریاچه ارومیه که به صورت بسته بندی تو بازار هست میشه استفاده کرد؟؟

۱۰ فروردین, ۱۳۹۳
۳:۴۷ ب٫ظ
Avatar
aded
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 3
تاریخ عضویت:

۷ فروردین, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوستان
ماهیهای من به ایک یا سفیدک مبتلا شدند توی آکواریوم ۳۰در۸۰ دوقاشق غذاخوری نمک برنج ریختم که ید نداره وبه هم چسبیدست هنوز یک روز گذشته حال ماهیا بهتره'وقتی سیفون میکنم چقدر باید نمک بریزم وتا چه مدت ادامه بدم؟
ممنون

۱۱ فروردین, ۱۳۹۳
۱۱:۱۵ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

دوستان توجه داشته باشن که الان چقدر سوال به صورت میهمان پرسیده شده و نمایش داده نشده و بدون جواب مونده تا اینکه یکی از اعضای سایت سوال پرسیدن تا بقیه سوالات رو هم ببینیم پس حتما برای فعالیت در سایت یا عضو باید و یا اگر هم دوست ندارید عضو بشید در بخش دیدگاه سوال بپرسید تا زودتر نمایش داده بشه و جواب بگیرید.

 

آقا ممد و آقا امین :

سنگ نمک اتفاقا خیلی هم خوبه و باید ابتدا داخل یک لیوان آب حل کنید و بعدا به آب اضافه بفرماییدالبته برای هر ۵۰ لیتر آب فقط یک قاشق غذاخوری سرخالی نمک نه بیشتر. و فقط هم یا سنگ نمک و یا نمک بدون ید و نمک ید دار هرگز برای ماهی ها نباید استفاده کنید.

بعد از سیفون کردن فقط به میزان همون لیتراژ آبی که خارج کردین نمک باید اضافه کنید نه بیشتر مثلا اگر ۲۰ لیتر آب سیفون کردین همون مقدار نمک متناسب برای ۲۰ لیتر بزنید و برای میزان آب تبخیر شده چون نمک تبخیر نمیشه نباید نمک بزنید.

 

liliyan :

نمیدونم اون نمک اگر بدون ید باشه که معمولا باید هم باشه قابل استفاده هست در غیر اینصورت نه نمیشه مصرف کنید.

 

aded :

خب برای دوستان توضیح دادم که چقدر نمک و چچطوری باید استفاده کنن شما هم به همون مطالب عمل کنید.

ضمنا نمک برای درمان سفیدک کار مهمی نمیکنه و فقط به این دلخوش نباشید و باید حتما دما رو ببرید بالا و روی ۳۱ و حداکثر ۳۲ به مدت دو هفته نگهدارید و با دو تا دماسنج هم دما رو تحت کنترل و نظارت داشته باشید. ضمنا سوال خودتون رو بهتر بود در بخش سفیدک میپرسیدین اما خب باعث خیر شدین که به سایر دوستان هم جواب بدیم. در بخش دیدگاه ها مفصلا درباره سفیدک صحبت شده.

birddone


 



کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

farhad67, Pooryia
۱۱ فروردین, ۱۳۹۳
۱۱:۴۳ ق٫ظ
Avatar
Amin Salehi
مسجد سلیمان

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 112
تاریخ عضویت:

۱۴ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

 درود به دوستان

میخوام یه اکواریوم باماهیهای لب شور مثل اسکات* انجل مونو* گلاس فیش*تیرانداز*پافر و اگه باشه تارگت فیش راه اندازی کنم میخواستم بدونم در راه اندازی اولیه به ازای هر لیتر آب  دقیقا چند گرم نمک استفاده کنم و اینکه چه نمونه نمکی رو پیشنهاد میکنید.

لطفا همه دوستان نظر بدن

ممنون

MIS

۱۱ فروردین, ۱۳۹۳
۴:۵۴ ب٫ظ
Avatar
Hanif

ناظر انجمن
Members
تعداد نوشته ها: 2463
تاریخ عضویت:

۸ اردیبهشت, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

برای ماهیهای لب شور به ازای هر ۲۰ لیترآب یک قاشق غذا خوری سر خالی نمک دریا یا نمک آب شور استفاده کنید

موفق باشید

۱۲ فروردین, ۱۳۹۳
۸:۵۰ ق٫ظ
Avatar
Amin Salehi
مسجد سلیمان

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 112
تاریخ عضویت:

۱۴ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

Hanif گفته :

درود

برای ماهیهای لب شور به ازای هر ۲۰ لیترآب یک قاشق غذا خوری سر خالی نمک دریا یا نمک آب شور استفاده کنید

موفق باشید

درود به شما آقا حنیف

میشه مقدار نمک رو به ازای هر ۲۰ لیتر به گرم بگید یا واقعا لازم نیست انقدر هم دقیق بود.

باز هم ازجوابتون ممنون

MIS

۱۲ فروردین, ۱۳۹۳
۱۱:۰۶ ق٫ظ
Avatar
H∀ⓂΞD20
ShellEX.dll

ناظم انجمن
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 3661
تاریخ عضویت:

۱ بهمن, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوست عزیز ...

هر قاشق غذا خوری حدود ۱۴ گرم است...
فک کنم منظور حنیف عزیز هر ۲۰ لیتر ،۱۰گرم نمک استفاده کن....(هر ۱لیتر=۰/۵ گرم)...

البته این مقدار اگه مثلا بشه ۱۱ گرم در ۲۰ لیتر زیاد نمیتونه مشکل ساز بشه....

یه قاشق هایی هست برا اندازه گیری دارو و غذای کودکان استفاده میشه...

انواع واحد هارو روش نوشته....(قاشق چایخوری-مرباخوری-غذا خوری--سی سی - گرم)

من برا اندازه گیری نمک و بعضی چیزا ازش استفاده میکنم...خیلی چیز باحالیه....

این عکسش ::

 

Image Enlarger

....

۱۲ فروردین, ۱۳۹۳
۱۰:۱۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

برای ماهی های آب لب شور ۲ تا ۴ گرم نمک در لیتر رو میشه استفاده کرد اما معمولش ۲ گرم در لیتر و یا ۳ گرم در لیتر هست.birddone

۷ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۲:۳۱ ب٫ظ
Avatar
ghomeyshi

کاربر متخصص
Members

ناظم
تعداد نوشته ها: 2158
تاریخ عضویت:

۱۲ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

همین پست بالاییتو بخون ببین چی نوشته رفیق

گیســـــو مــیان واژه برایم رهــــــــا نکن /
من از تبار واژه ی سرخ ســـــــــــیاوشم /
بـــــانو ! به قول حضرت استاد " شهریار " /
عاشق نبوده ای که بفهمی چه میکشم

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Abedi, amin.4707, mehrad-091, BlauesKasino
184 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3747

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33737

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7661

نوشته ها: 163651

جدیدترین اعضاء:

Monasadat, keysun bayrami, RonaldNeodo, hr.salimi, aligasemi, mohammadmu6999

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها