تاریخچه 4000 ساله آکواریوم | نگهداری انواع ماهیان آب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
تاریخچه 4000 ساله آکواریوم
۳ دی, ۱۳۹۱
۵:۵۵ ب٫ظ
Avatar
EBRAHIM ABBASZADEH
بابل

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 119
تاریخ عضویت:

۲۰ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام به همگیbunnyearsmiley تالار گفتگو

امیدوارم خوشتون بیاد

تاریخچه پرورش ماهی: 
بیش از ۴،۰۰۰ سال از شروع نگهداری ماهی توسط انسان میگذرد،. اولین پرورش دهندگان ماهی شناخته شده سومریان بودند ، که از حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد سابقه نگه داری از ماهی در استخر را داشته و از آنها به عنوان غذا استفاده می کردند، پس از آنها مصریان، رومیان و بسیاری از فرهنگ های باستانی دیگر، مجذوب زیبایی ، سرعت و چابکی ماهیها شدند و گاهی آنها را مقدس میدانستند. به عنوان مثال، مصریان باستان گونه های خاصی از ماهی های زیبا را تکثیر میکردند. تصاویری از این ماهی ها در نقاشی های دیواری مقبره های مصری یافت شده اند، که آنها را به عنوان یک شیء مقدس نشان می دهد. تجار روم نیزبرای تکثیر ماهی های آب شیرین مورد استفاده به عنوان غذا در مخازن پرورش ماهی معروف بودند 
اولین مطالعه رسمی در مورد ماهی توسط فیلسوف یونانی ارسطو (۳۸۴-۳۲۲ قبل از میلاد) انجام شد. او با نوشتن در مورد عادات ماهیها و تعریف گونه های بومی هر محل علم ماهیها (آبزیشناسی)را شروع نمود. سپس با بررسی دقیق ساختار فیزیکی و ثبت اطلاعات در مورد ۱۱۵ گونه ماهی که در عصر او در دریای اژه زندگی میکردند اولین اسناد علمی آبزیشناسی را جمع آوری کرد. امروزه ، دانشمندان اطلاعات بیش از ۲۰،۰۰۰ گونه از ماهی ها در سراسر جهان را طبقه بندی کرده اند. 

آکواریوم مدیون ماهی طلایی: 
بدون شک تفکر داشتن آکواریوم امروزی ومحبوبیت جهانی نگهداری از ماهی های زینتی مدیون ماهی طلایی یا گلد فیش یا همان ماهی قرمز ما ایرانی هاست از اینجا به بعد آن را با نام ماهی طلایی، نامگذاری میکنیم.

نگهداری از این گونه برای تزئین پس از سالهای زیاد استفاده از ماهیهای پرورشی خوراکی برای اولین بار در سال ۹۶۰ میلادی در دوران سلسله سونگ در چین ثبت شده است 
استخرهای مملواز ماهی طلایی تزئینی در سالهای ۹۶۸-۹۷۵در میان اشراف محبوبیت زیادی پیدا کردند و خوردن این ماهی در چین به کلی ممنوع شد. 
– در ۱۱۳۶ امپراطور تسونگ اقدام به تکثیر و پرورش این ماهی در یک محیط کنترل شده تر نمود 
تکثیر نژادهای جدید تکامل یافته تربه افزایش شناخت و محبوبیت ماهی طلایی در سراسر کشور کمک کرد.

در۱۵۱۰ ماهی طلایی نه تنها در بین اشراف بلکه در میان عامه مردم نیز متداول شده بود.ویلا و خانه های بسیاری از حوضچه هایی برای نگهداری و تکثیر ماهی طلایی برخوردار شدند.وحفاظت از تکنیک های تکثیر موفقیت آمیز به صورت یک راز ارزشمند متداول شد. 
در این شرایط، اولین کتاب با عنوان "مقاله ای در مورد ماهی طلایی" در چین در ۱۵۹۶ نوشته شده است. در۱۶۱۶ ماهی های طلایی به ژاپن وارد شدند. ژاپنی ها در طول زمان تسلط خود را در تکثیر این ماهی حفظ کردند و در حال حاضر نیز بزرگترین صادرکننده ماهی طلایی به سراسر دنیا می باشند. 
در۱۶۹۱در اولین حضور در اروپا ماهی های طلایی در پرتغال ظاهر شدند، و از آنجا در سال ۱۷۲۸ وارد انگلستان شدند. در این زمان، این ماهی در سراسر اروپا محبوب طبقه حاکم و اشراف بود. 
هلند اولین کشوری است که پرورش وتکثیرماهی طلایی را دراروپا در سال ۱۷۸۰ آغاز نمود. در ۱۸۵۰ماهی های طلایی به دنیای جدید خود یعنی ایالات متحده وارد شد و تبدیل به یکی از جاذبه های نیویورک گردید. پس از این موفقیت اولین پرورش دهنده ماهی طلایی در ایالات متحده فروشگاه خود را در مریلند افتتاح کرد. 

دیگر نگهداری از ماهیها و مخصوصا ماهی طلایی در بسیاری از نقاط دنیا بسیار مرسوم شده بود اما همچنان در حوضچه ها و استخرها این کار انجام می شد و خبری از آکواریوم امروزی نبود. 
در۱۸۵۰ انگلستان ، تاریخ مهمی را در تاریخچه آکواریوم ثبت کرد ، تا آن زمان ماهیها برای مقاصد ابتدایی و شخصی و بدون داشتن دانش فنی نگهداری می شدند و انتخاب گونه هایی مانند ماهی طلایی نیز علاوه بر زیبایی شان، بدلیل مقاومت خوب آنها در مقابل شرایط بد نگهداری بود- تجربه نگهداری ماهی قرمز عید ما ایرانیان در شرایط کوچک تنگ و معمولا بدون غذا نیز به مقاومت ذاتی این گونه برمی گردد.- 
بر اساس تحقیقات شیمیدان پریستلی و جانورشناس جانسون ، که متوجه ارتباط بین اکسیژن با گیاهان شده بودند رابرت وارینگتون نظریه ساخت آکواریوم یعنی مخزنی که بتوان ماهی را از کنار و نه فقط از بالا- مانند حوضچه های بزرگ- در آن دیدرا مطرح کرد. 
نظریه او ، ساخت یک ساختار شیشه ای پر شده از شن و ماسه در کف ، به همراه حلزون ها ، و گیاهان برای تامین اکسیژن بود ، در این شرایط ماهیها می توانستند برای همیشه زندگی کنند. گیاهان با استفاده از فضولات ماهیها اکسیژن مورد نیاز ماهیها را تامین می کنند ، حلزون ها گیاهان پوسیده را می خورند و بر روی گیاهان تخم می گذارند ، و ماهیها از تخم های حلزون ها تغذیه میکنند. یک چرخه بسته کامل.

با این که بی نقص بودن این نظریه بعید به نظر می رسید، آکواریوم هایی برمبنای اصول این نظریه ساخته شدند. آکواریوم های گیاهکاری شده با اسکلت فولادی مهار شدند ، بدون تصفیه و بخاری و تجهیزاتی که ما امروز می شناسیم. 
تقریبا در همان زمان در سال ۱۸۵۳ برای اولین بار در جهان آکواریوم عمومی در رجنت پارک لندن افتتاح شد. در طول ۱۵ سال آینده، آکواریوم های عمومی مشابه در سراسر انگلستان ، و همچنین فرانسه و آلمان افتتاح شدند. 
متاسفانه بسیاری از این آکواریوم های عمومی اولیه بدلیل تلفات ماهیهای خود بقا پیدا نکردند اما در آغاز دهه ۱۸۷۰با دانشی که مسئولین آنها نسبت به هوا دهی، تصفیه آب و دمای مناسب پیدا کرده بودند آکواریوم های زیادی افتتاح گردیده و ماندگار شدند. در۱۸۵۶مقاله ای ماندگار با نام "دریا در شیشه" توسط میلر آدولف رومالر در آلمان انتشار یافت که آن را به عنوان شروع نگهداری از آکواریوم به صورتی که امروزه می شناسیم میدانند، البته لغت آکواریوم به معنای محل نگهداری و نمایش آبزیان از سال ۱۸۴۱ در نوشته ها به کار برده می شد. 
علاقه به ماهی در ایالات متحده نیز تقریبا از همین زمان شکل گرفت. در سال ۱۸۵۶ ، دولت ایجاد آنچه که امروز بخش ماهی از موزه ملی تاریخ طبیعی موسسه اسمیتسونین است را تاسیس کرد. اولین ثبت نام ماهی در اسناد دولتی آمریکا با نام ماهی مکنده (Catostomus hudsonius) در تاریخ ۱۵ دسامبر سال ۱۸۵۶ ثبت شد.

 سال آینده شاهد انفجار مجازی از علاقه به ماهی ها و محیط های آنها است. نهادهای معروفی مثل موسسه اقیانوس شناسی wood holes (1885) و موسسه اقیانوس شناسی Scripps (1903) در این دوره تأسیس شد ، بسیاری از آنها سازنده آکواریوم های عظیم برای نمایش عمومی هستند. 
سالها به طول انجامید تا درک کاملی ازفیلتر بوجود آید. یکی از اولین آنها ، فیلتر زیرشنی ، در سال ۱۹۵۰ معرفی شد. 
تا سال ۱۹۵۲ تمامی ماهیهای نگهداری شده در اسارت فقط از غذای زنده تغذیه می شدند تا اینکه دکتر بانش اطلس با اختراع غذای پولکی انقلابی را در این سرگرمی بوجود آورد.
از آن به بعد ، این سرگرمی رونق گرفت. استفاده از سوخت کمتر درحمل و نقل کوتاه تر (در آن زمان حمل و نقل هوایی هنوز در دوران نوزادی خود بسر میبرد) ، پرورش دهندگان و علاقه مندان به سرگرمی را بیشتر به سمت همگانی کردن سوق می داد تا بتوانند محصولات خود را در نزدیکترین فاصله عرضه کنند. اختراعات و درک شیمی آب و ماهی در عرض ۳۰ سال گذشته هر کسی را قادر ساخته بود تا بدون مشکل یا با مشکلاتی کوچک از نگهداری از ماهیها لذت ببرد. 
امروز ، ماهی دومین حیوان خانگی محبوب آمریکاست،. بیش از ۷،۴ میلیون خانوار در ایالات متحده ماهی آکواریوم دارند، و این رقم حتی شامل افرادی که ماهی قرمز در تنگ نگهداری می کنند نمی شود. 
پیشرفت های علمی در سراسر قرن بیستم آکواریوم داری را ساده تر و لذت بخشتر از هر زمانی کرده است. مخازن با کیفیت تر ، فیلتر های بهبود یافته و پمپ های اکسیژن و یک رژیم غذایی متعادل از مواد غذایی مغذی امکان رشد و بقای ماهی در آکواریوم را بهتراز شرایطی که سومریان در ۴۰۰۰ سال پیش در استخرها انجام می دادند را بوجود می آورد.

منبع مطلب:irvet.ir

ببخشید اگه مطلب زیاد بود و یرتون رو درد آوردم19 تالار گفتگو

کاربران زیر از EBRAHIM ABBASZADEH برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

HadiHo, saj!jad

                     آدم های بزرگ و اندیشمند ، بسیار اشک می ریزند . 

۱۳ اسفند, ۱۳۹۱
۹:۵۲ ق٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

تاریخچه آکواریوم در ایران

با اینکه تقریبا ورود هر چیز نو و به اصطلاح ( فرنگی ) به ایران به ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد ولی تا کنون نتوانسته ام چیزی در مورد زمان ورود آبزی دان به ایران پیدا کنم .

اما شاید بتوان گفت که قدیمی ترین کتابی که در مور آکواریوم به زبان فارسی پیدا کرده ام کتابی است با نام : آکواریوم و نوشته م.ایلین که توسط آقای حسین فر پور از زبان روسی ترجمه شده .

این کتاب ۵۵۱ صفحه دارد و به دکتر عبدالله شیبانی تقدیم شده .

 

کتاب فر پور کتاب کاملی است و حتی در مورد گیاهان آبزی و رده بندی ماهیان آکواریومی هم شرح کاملی داده است.

در شهریور ۱۳۵۹ کتاب بیماریهای ماهیهای آکواریومی و نحوه معالجه آنها در منزل نوشته رالف گیسلر با ترجمه دکتر حسین عمادی به بازار آمد که از لحاظ عنوان در آن زمان در زبان فارسی منحصر به فرد بود

در سال ۱۳۶۰ کتاب راهنمای مصور تشخیص نر و ماده در ماهیهای آکواریومی نوشته دکتر حسین عمادی در ۵۱ صفحه به بازار آمد و پس از آن در سال ۱۳۶۱ کتاب طراحی و تزئین آکواریوم نوشته وی گل و با ترجمه ماهرانه حسین عمادی در ۱۴۱ صفحه با تصاویر رنگی و گلاسه به قیمت ۶۰۰ ریال منتشر شد.

دو کتاب آخری از لحاظ عنوان در زبان فارسی متاسفانه تا به امروز منحصر به فرد مانده اند و نایاب.

شاید قدیمی ترین کتاب در مورد ماهیان آب شور کتاب آکواریوم به زبان ساده (ماهیهای آبگرم آبسرد و آب شور) نوشته والتر برنهاردزاکس و با ترجمه دکتر علی فرشچی در سال ۱۳۶۰ باشد . البته دکترحسین عمادی هم در همان سالها کتاب حجیمی در مورد ماهیان آب شور ترجمه کرد که به دلایل نامعلومی چاپ نشد.

منبع:http://abzidan.persianblog.ir


کاربران زیر از HAMID ESKANDARI برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

HadiHo, (Mahdi(victim

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: HoseinN, keysun bayrami
162 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3747

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33735

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7661

نوشته ها: 163649

جدیدترین اعضاء:

keysun bayrami, RonaldNeodo, hr.salimi, aligasemi, mohammadmu6999, hbgbfuvxy

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها