تهیه مگس سرکه برای ماهی ها | تغذیه ماهیان آب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
تهیه مگس سرکه برای ماهی ها
۱۷ مرداد, ۱۳۹۱
۹:۰۳ ب٫ظ
Avatar
نوید

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 108
تاریخ عضویت:

۱۹ خرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

مگس سرکه چیست؟

 

مگس سرکه یا مگس میوه و یا Drosophila melanogaster مگسی از زیرراسته مگس های  Brachycera و راسته دو بالان Diptera می‏باشد. طول بدن این مکس ۳-۴ میلیمتر وبه رنگ های زرد ، قهوه ائی ، خاکستری تا سیاه بوده وموی آریستا در شاخک ها پروش بوده و بند سوم شاخک تا حدودی تخم مرغی است. .غا لبا چشمهای مرکب آن درشت و قرمز رنگ بوده وبا لها در حا لت استراحت بطور مسطح و در پشت بدن قرار می‏گیرند. فاقد قاشقک با ل بوده وبر روی میوه های در حال تخمیر واطراف خمره های سرکه دیده شده و دارای چهار جفت کروموزوم است، بعد از اینکه عمل لقاح صورت گرفت وزیگوت تشکیل شد، مراحل رشد ونمو رویا نی در داخل غشاء های تخم انجام می‏گیرد وسپس لارو از تخم خارج شده وبا تغذیه ورشد خود در نهایت به شفیره تبدیل می‏شود. لاروها سفید رنگ وبند بند بدون پا وزواید بدنی ودر ناحیه سر قلابهای آرواره ای به رنگ سیاه دیده می‏شوند. در این مرحله رشد حشره سریع بوده وغذای فراوان می خورد، ولی هنوز با ل ندارد، سپس شفیره تکامل یا فته وحشره کامل یا با لغ ظاهر می‏گردد. مدت این مراحل تحت تاثیر دمای محیط متغیر است بطوری که در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد متوسط دوره تخم ولارو ۸ روز است ودر دمای ۲۵ درجه این مدت به ۵ روز تقلیل می ‏یابد. این مگس به بوی تخمیر و سرکه جلب شده ومخمرهای عامل گندیدگی میوه ها را با خود بر روی میوه های گندیده یا رسیده حمل کرده و در آنجا کشت می‏دهند ودر داخل آنها تخم ریزی می‏کند. مکس های کامل و لاروهای آنها در محیط های اسیدی وتخمیری زندگی می‏کنند ودر محل تغذیه این مکس معمولا میکروارکانیسم هایی مثل باکتری ها وقارچها نفوذ کرده وتکثیر می یابند .

این مگس‏ در مرحله لاروی به‏قدری فعال وحریص به تغذیه است‏که به علت خزیدن از نقطه‏ای به نقطه دیگرجهت تغذیه، در مسیر خود کانا ل ها ودالان هائی در محیط پیرامون خود ومحیط غذائی غلیظ ایجاد می‏کند ودر مورد قارچ خوراکی هم اگر یک قارچ آلوده را از وسط نصف کنید دالان ها وکانا ل هایی را که لارو این مگس ایجاد کرده است را دقیقا مشاهده خواهید نمود . از مهمترین گونه های مگسهای سرکه که آفت قارچهای خوراکی محسوب می‏شوند می‏توان به  funebris Drosophila و Drosophila melanogaster اشاره کرد

مگس کا مل از ریسه های روی کمپوست تغذیه کرده واقدام به تخم ریزی در داخل کمپوست می‏کند و بعد از طی مراحل ذکر شده لارو بوجود آمده و شروع به تغذیه از ریسه های داخل کمپوست کرده واگر بر روی کمپوست قارچی وجود داشته باشد از طریق پا یه وارد کلاهک شده واین کانا لها ودالانها را ایجاد خواهد کرد. 

هر گاه دمای محیط از ۲۵ درجه سانتیگراد پایین بیاید قدرت زاد و ولد کم شده و در نهایت در زیر ۱۶ درجه سانتیگراد باعث از بین رفتن مگس ها می‏ شود. اگر دمای محیط بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد باشد نیز باعث عقیم شدن حشره نر ودر نهایت منجربه از بین رفتن آنها می‏گردد. پس بهترین دما جهت زندگیDrosophila) Melanogaster  ) ۲۵ درجه سانتیگراد است.

 

 

معا شقه مگس سرکه

هنگامى که یک مگس سرکه نر با جفت احتمالى خود برخورد مى کند رفتار معاشقه اش را با تعقیب او به اطراف آغاز کرده و آرام با پایش به او ضربه مى زند. در صورتى که نظر ماده جلب شود، نر شروع به خواندن آواز عاشقانه براى او مى کند. در ادامه، با تعدادى رفتار محبت آمیز دیگر همراه شده و به جفت گیری ختم مى شود.

دانشمندان دریافته اند که این معا شقه پیچیده به وسیله سلو ل هاى عصبى واقعى در سیستم عصبى مرکزى مگس سرکه نر پایه ریزى و تنظیم مى شود. هنگامى که این سلول ها وظیفه خود را به درستى انجام ندهند رفتار معاشقه مگس هاى سرکه نر با شکست مواجه مى شود. مگس سرکه موجود مدلى است که از نظر عملکرد سلولى بسیار شبیه انسان است ,  رفتار هاى جنسى انسان نیز تحت کنترل مداربندى موجود در سیستم عصبى است.

 ژن نازایى در واقع ژن مسئول ساخت مدار عصبى تنظیم کننده رفتار معاشقه در مگس هاى نر است. این مدار که در داخل مغز و طناب عصبى شکمى مگس شکل مى گیرد دربرگیرنده حدوداً ۱۵۰۰ نورون است _ تقریباً یک درصد از تعداد کل سلول هاى عصبى موجود در یک مگس سرکه.

مگس ها درحقیقت ۲۴ ساعت پس از خروج از مرحله شفیرگى آماده جفت گیرى هستند.»

رفتار معاشقه مگس هاى سرکه در ۶ مرحله دارد. ابتدا مگس نر حضور مگس ماده را حس کرده و او را تعقیب مى کند. سپس مگس نر با پاى جلویش به آرامى به مگس ماده ضربه زده و بدین وسیله ترشح فرومون را موجب مى شود. در مرحله سوم، مگس نر یک بالش را باز کرده و شروع به لرزاندن آن مى کند. با این کار یک آواز معاشقه مختص گونه تولید مى شود.در مرحله چهارم، مگس نر، ژنیتالیاى ماده را با خرطوم خود لیسیده و تلاش ها براى جفت گیرى آغاز مى شود (مرحله پنجم). مرحله ششم یا پایانى نیز جفت گیرى دو مگس است.


یک نر طبیعى سه مرحله اول را در عرض ۲ دقیقه به پایان مى رساند. لیسیدن ژنیتالیاى ماده نیز تقریباً ۲ دقیقه طول مى کشد. اما مرحله آخر یا جفت گیرى به تنهایى حدود ۲۰ دقیقه طول مى کشد. اما در صورتى که خللى در نحوه فعالیت این ۶۰ سلول عصبى صورت بگیرد مگس نر عملاً از مرحله ضربه زدن و همچنین تلاش براى انجام هر کار دیگر صرفنظر مى کند. او اقدام به جفت گیرى مى کند، ژنیتالیاى ماده را لیسیده و همزمان شروع به خواندن آواز عاشقانه مى کند. بنابراین آنچه که به طور طبیعى ۴ دقیقه طول مى کشد در عرض کمتر از ۱۰ ثانیه تمام مى شود و پیداست که نتیجه خوبى نیز به دنبال نخواهد داشت.

 

آنچه که موجب جفت گیرى موفق مگس ها مى شود میل و رغبت مگس هاى ماده براى ادامه کار و جفت گیرى موفق است. هنگامى که مگس هاى نر جهش یافته متفاوت از مگس هاى نر نرمال عمل مى کنند این شیوه رفتار براى مگس هاى ماده جذابیتى نداشته و حاضر به ادامه کار نیستند.

 در یک رفتار معاشقه طبیعى، مگس ها بسیار مودب هستند. مگس هاى نر طبیعى دقیقاً همان کار هایى را انجام دهند که ما از آنها به عنوان « احترام به میل دیگرى» یاد مى کنیم. به عنوان مثال یک مگس نر ممکن است قبل از جفت گیرى یا ماده را ناز و نوازش بسیاربکند یا اینکه ممکن جفت خود را براى مدتى تنها گذاشته و در واقع معاشقه با او را به تعویق بیندازد. اما هنگامى که یک ماده را با تعدادى نر جهش یافته تنها مى گذاریم همه نر ها همزمان شروع به تعقیب ماده مى کنند و عملاً دیده مى شود که مگس ماده با سراسیمگى سعى در فرار کردن از دست نیم جین نر جهش یافته غیرقابل کنترل دارد.

 

 

 

مگس سرکه رایحه را می بیند!

تحقیقات نشان می دهد که مگس های سرکه بزرگسال مجهز به یک توانایی ویژه شناسایی هستند که به کمک آن بو (رایحه) را می بینند.

مارک فرای توضیح داد: " توانایی وضوح تصویر فضایی مگس سرکه  ۷۰۰ برابر پایینتر از انسان و گیرنده های بویایی این حشره پنج برابر کمتر از میزان این گیرنده ها در انسان است. ما کشف کردیم که توانایی شناسایی اجسام معطر در مسیرهای دیداری مگس سرکه در محیطهای مختلف مثل جنگل ، بیابان ، باغهای خانگی و بالکونها قرار دارد به حدی متفاوت است که موجب می شود این حشره در برخورد با هریک از این محیطها رفتارهای متفاوتی نشان دهد که این مسئله تنها می تواند با حضور حسگرهای قوی قابل توضیح باشد."

به اعتقاد این دانشمند این توانایی از سیستمهای یکپارچه ای که میان دستگاه های حسگری پیچیده این حشره وجود دارد، نشات گرفته است.نتایج بررسی ها نشان می دهد که سیگنال های معطر، منعکس کننده های قوی ثبات دیداری را فعال کرده و امکان ردیابی منبع رایحه اشتها آور را برای مگس سرکه فراهم می کنند و قدرت بینایی دورنمایی مگس سرکه در نگاه به دنیا برای ردیابی رایحه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

طرز تهیه مگس سرکه در خانه :

 

 

مواد لازم

  1. موز کاملا رسیده
  2. بند لاستیکی
  3. ظرف شیشه‌ای یک لیتری
  4. حوله کاغذی
  5. ذره بین

روش کار

 

  1. موز را پوست بکنید و آن را در ظرف شیشه‌ای که درب آن باز است، قرار دهید.
  2. ظرف را در هوای آزاد قرار دهید.
  3. بعد از مدتی داخل ظرف را با دقت نگاه کنید، وقتی که چند مگس سرکه درظرف مشاهده کردید، یک ساعت صبر کنید و سپس شیشه را تکان دهید تا مگسها خارج شوند، صبر کردن به خاطر تخمگذاری مگسهای سرکه ماده می‌باشد.
  4. دهانه ظرف شیشه‌ای را با حوله کاغذی بپوشانید و با بند لاستیکی ببندید و ظرف را در دمای اتاق قرار دهید.
  5. ظرف را بدون آنکه آسیب ببیند، مدت ۱۴ روز نگه دارید.
  6. با کمک ذره بین محتویات داخل ظرف را مشاهده کنید و تمام تغییرات را یادداشت نمایید.

نتیجه

نقاط کوچک و سفیدی که در سطح موز به نظر آبکی می‌آیند، به جانداران کرم مانندی تبدیل می‌شوند. در پایان ۵ – ۴ روز، اجسام همرنگ و همشکل دانه گندم دیده می‌شوند که به قسمتهای مختلف جدار داخلی شیشه چسبیده‌اند که شفیره نام دارند. مگسهای سرکه بالغ پس از ده روز ، در ظرف شیشه‌ای ظاهر می‌شوند. دگردیسی (رشد و نمو یک حشره با عبور از چند مرحله) یک مگس ، شامل ۴ مرحله جداگانه است.

در اولین مرحله یک تخم بیضی شکل با دو برجستگی در یک طرف وجود دارد. این برجستگیها سبب شناور شدن تخم در محیطهای کشت مایع می‌شود. در مرحله دوم که بین ۴۸ – ۲۴ ساعت پس از اولین مرحله رخ می‌دهد، تخم به لارو تبدیل می‌شود. با ادامه خوردن میوه ، لارو دالانهایی در آن درست می‌کند. حدود ۴ روز بعد لارو روی سطح شیشه می‌خزد و می‌چسبد به جدار ظرف و در این مرحله شفیره نام دارد. مرحله شفیرگی هیچ حرکتی دیده نمی‌شود. اما در این مرحله به تدریج پاها ، بالها و سر از هم متمایز می‌شوند.

حدود ۱۰ روز بعد چهارمین و آخرین مرحله فرا می‌رسد و یک مگس سرکه رنگ پریده و ظریف حاصل می‌شود. اندکی پس از آن رنگ مگسهای سرکه ، تیره می‌شود. در این مرحله ، مگسهای سرکه نر و ماده را می‌توان تشخیص داد. مگسهای نر بطور قابل توجهی کوچکتر هستند و قسمت انتهای بدنشان نوک تیز است. مگسهای ماده بزرگتر هستند و دارای نوارهای سیاه رنگ در بدنشان می‌باشند.

منابع:http://www.3cheshm.com

http://www.genetics1.mihanblog.com

goodbye3

کاربران زیر از نوید برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

xb
۱۸ مرداد, ۱۳۹۱
۴:۰۳ ب٫ظ
Avatar
علیرضا
یزد

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 199
تاریخ عضویت:

۶ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

میتونه مگس حامل انگل یا قارچ و میکروب مضر برای ماهی باشه؟!thinking

اگر افتادی مهم نیست ، به شرطی که موقع بلند شدن از زمین چیزی برداری . . .


۲۷ مرداد, ۱۳۹۱
۱:۴۵ ق٫ظ
Avatar
نوید

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 108
تاریخ عضویت:

۱۹ خرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلامhi

 فکر نکنم چون مگس هایی که شما بدست میارین از تخم نا بالغ شدن توی بطری هستند.

مگر این که انگل از طریق مگس ماده و یا نر مولد وارد تخم و بعد بدن مگس جدید بشهwow       eekheeeewoooooow.

goodbye3

۸ دی, ۱۳۹۱
۱:۵۸ ب٫ظ
Avatar
3M
بندر لنگه
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 15
تاریخ عضویت:

۲۵ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

میشه مگسهای مزاحم رو شکار کرد و داد به ماهیا راستی مورچه چطور میشه به ماهی داد

۹ دی, ۱۳۹۱
۴:۱۹ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

نه دوست عزیز مگس که کلی انگل و باکتری و .... داره.

مورچه رو هم خیلی از ماهیا نمی خورن.birddone

۹ دی, ۱۳۹۱
۵:۳۲ ب٫ظ
Avatar
EBRAHIM ABBASZADEH
بابل

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 119
تاریخ عضویت:

۲۰ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

نه همونطور که مجتبی گفته مگس ها حامل انگل و بیماری هستن و دیر یا زود ممکنه ماهی شما بیمار بشه.

مورچه هم امتحان کردم و ماهیام استقبال کردندshark2

                     آدم های بزرگ و اندیشمند ، بسیار اشک می ریزند . 

۳ آبان, ۱۳۹۲
۴:۳۰ ب٫ظ
Avatar
shahin
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 43
تاریخ عضویت:

۱۱ مهر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

حالا این مگس ها رو چطوره بدیم ماهی ها بخورن?!

۴ آبان, ۱۳۹۲
۰:۵۲ ق٫ظ
Avatar
ghomeyshi

کاربر متخصص
Members

ناظم
تعداد نوشته ها: 2158
تاریخ عضویت:

۱۲ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

فکر کنم باید اول بالهاشونو بکنیم و شکمشونو خالی کنیم و با مواد غذایی مقوی و ادویه پر کنیم و توی فر با دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنیم و همراه سس خرچنگ تو بشقاب کریستال سرو کنیم !!!

آقا جان خودم قصد ناراحت کردن نداشتم . این روحیه ی شوخ طبعی من یه وقتایی دیگه زورم بهش نمیرسه

شما این پستو بخونین یکمی بخندین تو این اوضاع خراب یکمی شاد بشین فردا خودم پاکش میکنم

آقا ما مخلصیم

گیســـــو مــیان واژه برایم رهــــــــا نکن /
من از تبار واژه ی سرخ ســـــــــــیاوشم /
بـــــانو ! به قول حضرت استاد " شهریار " /
عاشق نبوده ای که بفهمی چه میکشم

۶ اردیبهشت, ۱۳۹۴
۷:۵۳ ق٫ظ
Avatar
Mostafa
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 48
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

با اینکه پست خیلی قدیمیه ولی چون بازدید داره جواب می زارم flower2

بالشون رو بکن که فقط فرار نکنن بنداز رو آب

منبع : http://zest.persianblog.ir/page/d3

Image Enlarger

Image Enlarger

۲۴ اسفند, ۱۳۹۵
۶:۳۱ ق٫ظ
Avatar
حسین فرهمند
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 4
تاریخ عضویت:

۱۰ آذر, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

دوستان سلام . اقا ما یه مدت تو خونمون گردو و پر هلو و ... داشتیم که نمیدونستیم افتاده پشت کابینت ها . دیدم روز به روز دارن یه حشره های قهوه ای رنگی به شدت زیاد میشن . منم اینا رو رو هوا با دستم میگرفتم میدادم به ماهی ها . اونام به شدت استقبال می کردن . بعد گشتم منبع رو پیدا کردم . الان ریختم توی شیشه و کرم ها رو به صورت زنده و یا خشک شده میدم بهشون خیلی جواب میده . shark2

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Amirhjf, خانم ناشناس, leo rezw, mohammadmu699
142 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3747

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33736

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7661

نوشته ها: 163649

جدیدترین اعضاء:

keysun bayrami, RonaldNeodo, hr.salimi, aligasemi, mohammadmu6999, hbgbfuvxy

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها