نکات خلاقانه برای تمیز نگه داشتن آکواریوم

راه اندازی و تزئین یک آکواریوم جدید می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. با این حال، هنگامی که آکواریوم را راه اندازی کرده اید، وظیفه شما این است که از آن نگهداری کنید. به هر حال، شما نمی‌خواهید چند هفته یا چند ماه بعد، تمام سطوح مخزن شما با جلبک و کثیفی پوشیده شود و زحمات شما را به هدر دهد.

تمیز نگه داشتن آکواریوم فقط یک موضوع زیبایی شناسی نیست، بلکه بر روی سلامت و تندرستی ماهی های آکواریومی شما نیز تاثیر دارد. به یاد داشته باشید که آکواریوم یک اکوسیستم محصور در خود است، بنابراین هر مشکلی که به وجود می‌آید می‌تواند در طول زمان پیشرفت کند و اگر فوراً با آنها مقابله نکنید، بدتر می‌شود. اینجاست که این نکته های پاکسازی وارد عمل می شوند.

در حالی که تمیز نگه داشتن آکواریوم شما مهم است، باید از انجام هر گونه تمیز کردن در مقیاس بزرگ خودداری کنید. باید به یاد داشته باشید که مخزن شما علاوه بر نگهداری ماهی، مستعمره ای از باکتری‌های مفید را نیز در خود جای می دهد؛ باکتری هایی که از چرخه نیتروژن پشتیبانی کرده و با تبدیل مواد مضر به مواد کمتر مضری که می‌توانند از طریق تغییر آب حذف شوند، کمک می‌کنند.

بنابراین، مرز بین تمیز کردن بیش از حد مخزن و تمیز نکردن کافی آن کجاست؟

در اینجا چند نکته خلاقانه وجود دارد که می توانید به صورت هفتگی یا ماهانه برای تمیز نگه داشتن آکواریوم خود از آنها استفاده کنید:

۱. تست آب آکواریوم

هفته ای یکبار از کیت تست آب آکواریوم برای بررسی پارامترهای آکواریوم خود استفاده کنید. پس از تست، نتایج را در دفترچه یادداشت کنید و سپس آن‌ها را از یک هفته به هفته دیگر مقایسه کنید. اگر متوجه هر گونه اختلاف قابل توجهی شدید، نشانه مطمئنی از وجود مشکل است. قبل از اینکه این مشکل از کنترل خارج شود، اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

۲. تعویض آب

هر دو هفته یکبار ۱۰ تا ۲۵ درصد آب را تعویض کنید. برخی از علاقه مندان به آکواریوم، تغییرات کوچک هفتگی آب را با یک تعویض بزرگتر در ماه یک بار انجام می‌دهند. می‌توانید با انجام تغییرات متوسط ​​آب هر دو هفته یکبار در زمان خود صرفه جویی کنید.

۳. استفاده از سیفون

هنگام انجام تعویض آب از سیفون استفاده کنید. یکی از اهداف اصلی انجام تعویض آب، حذف سموم و مواد زائد انباشته شده از مخزن شما است. مواد زائد جامد تمایل دارند رو و در بستر مخزن شما جمع شوند، بنابراین هنگام انجام تغییرات آب، از سیفون استفاده کنید تا بتوانید زباله های انباشته شده را حذف کنید.

۴. استفاده از گیاهان آکواریومی

مقداری خزه در آکواریوم خود بکارید. وجود گیاهان زنده در مخزن شما یک راه ساده برای افزایش سطح اکسیژن در آب مخزن شما است که شرایط را برای ماهی شما بهبود می‌بخشد. خزه، گیاهی عالی برای استفاده است زیرا نه تنها اکسیژن تولید می‌کند، بلکه نیتروژن را از آب مخزن شما نیز جذب می‌نماید. قبل از استفاده از گیاهان آکواریومی درباره سازگاری ماهی های خود با آن گیاهان مطالعه کنید.

۵. تمیز کردن تزئینات مخزن

تزئینات مخزن کثیف را در محلول سفید کننده ضعیف بشویید. با گذشت زمان، تزئینات مخزن شما حداقل کمی جلبک جذب می‌کنند. قبل از شستشو، تزئینات را به مدت ۱۵ دقیقه در محلول سفید کننده ۱۰ درصد قرار دهید. فقط مطمئن شوید که همه چیز را قبل از بازگرداندن به آب کاملاً بشویید.

۶. استفاده کوتاه مدت از فیلتر کربن

از فیلتر کربن به صورت کوتاه مدت استفاده کنید و از استفاده دائم از آن بپرهیزید، چرا که فیلتر کربن با جذب املاح و مواد مغذی آب، باعث جلوگیری از رسیدن مواد مورد نیاز به ماهی ها می‌شود و ممکن است سلامت آبزیان را به خطر بیاندازد. بهترین مدت زمان استفاده از فیلتر کربن ۱ روز در هفته است. 

۷. جلوگیری از تغذیه بیش از حد

از تغذیه بیش از حد ماهی خودداری کنید. ماهی شما فقط می‌تواند قبل از اینکه غذای اضافی به ته مخزن، جایی که غذا تجزیه می‌شود و محصولات جانبی سمی تولید می‌کند، فرو برود، مقدار زیادی بخورد. یک قانون سرانگشتی خوب برای پیروی این است که فقط به ماهی های خود به اندازه ای که می توانند در ۲ دقیقه مصرف کنند غذا دهید.

۸. روشنایی

از روشنایی بیش از حد بپرهیزید. هر چه مدت زمان بیشتری مخزن خود را روشن بگذارید، پتانسیل بیشتری برای تأثیرگذاری بر دمای مخزن و کیفیت آب شما وجود دارد. جلبک ها برای رشد به نور نیاز دارند، بنابراین، مگر اینکه گیاهان زنده ای در مخزن خود داشته باشید که به نور قوی نیاز دارند، می‌توانید کمی نور مخزن خود را کاهش دهید. حتی می‌توانید چراغ ها را روی یک تایمر قرار داده تا فقط ۱۰ تا ۱۲ ساعت در هر بار روشن بمانند.

۹. جای قرار دادن آکواریوم

مراقب مکان قرار دادن آکواریوم باشید. بدترین مکان برای قرار دادن آکواریوم نزدیک پنجره است. نور مستقیم خورشید رشد جلبک ها را افزایش می دهد و همچنین می تواند باعث نوسانات دمای مخزن شود. مخزن خود را دور از نور مستقیم خورشید و دور از دریچه های گرمایشی و سرمایشی قرار دهید.

۱۰. استفاده از سایر آبریان

از دیگر آبزیان کمک بگیرید. اگر تغییرات معمول آب برای حفظ کیفیت بالای آب در مخزن شما کافی نیست، به فکر اضافه کردن جلبک خوار به مخزن خود باشید. به یاد داشته باشید که همه جلبک خواران ماهی نیستند، می توانید از میگو یا حلزون نیز برای کنترل جلبک های مزاحم استفاده کنید.

حفظ یک آکواریوم تمیز و پر رونق یک کار غیرممکن نیست، اما شما باید مراقب همه چیز باشید. با به کار بردن نکات و توصیه هایی که در اینجا دریافت کرده اید، برای نگه داشتن مخزن خود در حالت ایده آل مشکلی ندارید.

منبع: https://www.ratemyfishtank.com/blog/creative-hacks-to-keep-your-aquarium-clean

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

5 دیدگاه در “نکات خلاقانه برای تمیز نگه داشتن آکواریوم

  1. AXT

    سلام
    خوشحالم که یکی بعد از مدت یک مقاله نوشت 😊😊
    دستتون درد نکنه خسته نباشید

    پاسخ
  2. محسن

    فقط عکس اولش واسه من نمیاد!!؟ عکس نداره یا واسه من لود نمیشه؟

    پاسخ
  3. ๑۩ MOEIN ۩๑

    خدا قوت 💪
    جای همچین مقاله خیلی خالی بود ، البته خیلیاش به طور پراکنده تو تالار گفت و گو مطرح شده بود

    پاسخ
  4. Matin 1387

    این بخش مقاله ها خیلی باید فعال تر بشه
    اگه این آ شهریار ییاد یه همتی باهم بکنیم….

    پاسخ
  5. AXT

    سلام خسته نباشید
    میشه بگید چطوری جرم روی شیشه ی آکواریوم رو از بین ببرم ؟ خیلی رو مخن هی دارن سعی میکنم با کاتر و سیم ظرفشویی از بین ببرمشون بدتر شیشه خط میوفته😔
    توی اکواریوم یک محلول دیدم ولی ترسیدم استفاده کنم چون از محصولات ایرانی هیچی بعید نیس

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *