کشف یک گونه جدید بلنی به نام بلنی اپیدمی (پاندمیک بلنی)

هنگامی که موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری بیماری کرونا بسته شد، فیل هستینگ، دانشمند و سرپرست مجموعه مهره داران دریایی این موسسه، نمونه ماهی ها را از مجموعه اسکریپس و همچنین داده های موجود از سایر کسانی که در موسسه اسمیتسونیان، موزه لس‌آنجلس و دانشگاه کاستاریکا قابل دریافت بود را به دست آورد. حال که زمان کار در خانه بود، تحقیقات و کشف یک گونه جدید ممکن شد.

نتایج به دست امده اسنادی بودند که یک گونه جدید به نام بلنی اپیدمی یا پاندمیک بلنی یا بلنی همه‌گیری (Pandemic Blenny or Coralliozetus clausus) را معرفی میکرد که در مجله Zootaxa در ۵ فوریه ۲۰۲۱ نیز منتشر شده است.

فیل هستینگ توضیح می دهد “یکی از وظایف لذت بخش توصیف گونه جدید، انتخاب نام منحصر به فردی برای آن است. من مدتی به این ماهی فکر کردم که اندازه آن کوچک است و بزرگترین نمونه فقط ۱۵ میلی متر طول دارد. پس از آن، هنگامی که توزیع محدود آن را در نظر گرفتم، تصمیم گرفتم نام خاص لاتین clausus را به آن بدهم که به معنی”محصور”یا “تعطیل شده” است. اما همانطور که به چهار دیواری خانه ام خیره شده بودم، به انزوای خودم و دیگران در هنگام شیوع بیماری همه گیر کوید ۱۹ فکر کردم ، بنابراین نام عمومی Pandemic Blenny را به آن دادم.”

بلنی‌ ها گروهی بیش از ۹۰۰ گونه‌اند که در مناطق ساحلی در سراسر اقیانوس های جهان یافت می شوند. آنها کوچکند و بدن دراز و چشمان نسبتاً بزرگی دارند. بلنی اپیدمی (Pandemic Blenny) یکی از چندین گونه Cryptobenthic است که در جزیره کوکوس در کاستاریکا یافت شده است. این گونه ها در کف دریا زندگی می کنند و به دلیل اندازه کوچک و رنگ آمیزی و عادات خاص این ماهی، بسیار دشوار است که بتوان آنها را تشخیص داد یا اندازه گیری کرد.

جزیره کوکوس در حدود ۳۵۰ مایلی سواحل کاستاریکا در اقیانوس آرام قرار دارد و از اراضی و آبهای آن به عنوان ذخیره ملی و میراث جهانی یونسکو کاملاً محافظت می شود. یک جزیره آتشفشانی که هرگز با خشکی در ارتباط نیست، این انزوا و آب و هوای گرمسیری، آن را به کانون توجه گونه های بومی تبدیل کرده است.

بلنی پاندمیک(Pandemic Blenny) شبیه گونه ای است که در سواحل کاستاریکا تا اکوادور یافت می شود. فیل هستینگ می‌گوید “اگرچه من می‌دانستم که فرم موجود در جزیره با نوع ساحلی متفاوت است، اما لازم بود که تغییرات مورفولوژیکی گونه های ساحلی را ارزیابی کنم تا مطمئن شوم که این دو تفاوت دارند. “توصیف این گونه جدید، تعداد ماهی های وابسته به ریف جزیره کوکوس را به دوازده مورد می رساند.

منبع: https://scripps.ucsd.edu/news/pandemic-blenny-new-fish-discovered-scripps-scientist

 

ارسال کننده خبر برای اُنلی‌پت: فرشاد ابریشمی
این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *