ماهی قرمز شب عید ناقل کرونا نیست

فرا رسیدن ایام نوروز برای تعداد قابل توجهی از افراد فرصتی است برای کسب درآمد از راه فروش هفت سین، به ویژه سبزه و ماهی قرمز. اما امسال و با توجه به شیوع ویروس کرونا، این بیماری بر بازار ماهی قرمز نیز سایه افکنده است. اما آیا ماهی قرمز شب عید می تواند ناقل بیماری کرونا باشد؟ با ما همراه باشید:

مقامات رسمی دامپزشکی کشور از یک طرف هشدار می دهند که افرادی که ماهی قرمز شب عید را لمس می کنند، حتما بالافاصله نسبت به شست و شوی دستهایشان اقدام کنند، و از سوی دیگر اعلام می کنند که ماهی قرمز شب عید ناقل ویروس کرونا نیست. اما ماجرا چیست و چه باید کرد؟

به نظر می رسد توصیه شست و شوی دستها پس از لمس ماهی شب عید، به علت احتمال ناقل بودن آب و سطح بدن ماهی است. بنابراین همانند هر سطح دیگری که احتمال آلوده بودن آن وجود دارد، تنگ و آب و بدن ماهی قرمز شب عید نیز می تواند آلوده و ناقل ویروس باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران درباره این احتمال و راهکار اندیشیده شده برای پیشگیری از ابتلای افراد به ویروس کرونا از طریق ماهیان قرمز شب عید می گوید: «باید ماهی قرمز از مراکز عرضه مجاز تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردها اکیدا خودداری شود؛ مراکز عرضه مجاز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی است.»

دکتر سلوکانه همچنین درباره خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز توصیه هایی دارد. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران درباره خرید ماهی قرمز می گوید: « شهروندان تا جای ممکن از ظروف یکبار مصرف برای حمل ماهی قرمز به منزل استفاده و از خرید ماهیانی با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری کنند.»

وی همچنین درباره نگهداری این ماهیان زینتی نیز می گوید: «پس از انتقال ماهی به منزل باید بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام و ماهی ها به تنگ از قبل آماده شده منتقل شود: همچنین ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرارگیرد و آبی که ماهی در آن تنفس کرده باید در شبکه فاضلاب تخلیه و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری شود.»

این مقام مسئول در نهایت این توصیه همیشگی را به شهروندان دارد که «در پایان نوروز نباید ماهی ها را در رودخانه ها و یا نهرها رها کرد و باید در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری رها سازی شود.» بنابراین اگرچه امکان ابتلای ماهی قرمز شب عید به ویروس کرونا صفر است، اما ممکن است ظرف، آب و سطح بدن ماهی در اثر آلوده شدن ناقل ویروس باشد و بنابراین باید نکات بهداشتی یاد شده را رعایت کرد.

ارسال کننده خبر برای اُنلی‌پت: احمد طحانی
این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

5 دیدگاه در “ماهی قرمز شب عید ناقل کرونا نیست

  1. lord fish

    یکم تحقیق کنید میفهمید چون جز پستانداران نیستند نمی تونند کرونا بگیرند

    پاسخ
  2. میثم صابری

    اینکه معلومه. خود ماهی نمیگیره ولی ظرف و اینها ممکنه الوده باشه

    پاسخ
  3. Mani mani mani

    بجای اینکه ممنوع کنن میان این حرفارو میزنن. هرسال عید کلی ازین بدبختا میمیرن و درواقع زجر کش میشن

    پاسخ
  4. Abolfazl

    والا الان دیگه عید خبری از ماهی قرمز نیست بیشتر ماهی های آکواریومی مثل فایتر و گوپی و زبرا رو میبینی🤷‍♂️

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *