شناخت و نگهداری ماهی گوژپشت لیمیا

گوژپشت لیمیا یک گونهٔ صلح جو از خانوادهٔ رنگین‌ماهیان و در عین حال یکی از نادرترین ماهی های دنیاست؛ او هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارد، گوژپشت لیمیا یک گونه از ماهیان زنده زاست که بدنش دارای خطوط راه راه سیاه شبیه به ببر است، امروز در اینجا با این ماهی کوچک آشنا خواهید شد.

نام علمی: Limia nigrofasciata

نام های رایج: گوژپشت لیمیا، لیمیا نوار سیاه

خانواده: Poeciliidae

زیستگاه: هائیتی، جمهوری دومینیکن

حدأکثر اندازه: ۵ الی ۶ سانتی متر

دما: ۲۲ تا ۲۶ درجهٔ سانتیگراد

PH مورد نیاز: ۷ تا ۸

شناخت: گوژپشت لیمیا یا لیمیا نوار سیاه گونه ای بومی از ماهیان زنده زا هائیتی و جمهوری دومیتیکن است که در نهرها و تالاب هایی با پوشش گیاهان آبزی یافت می شود، طول آن ها در آکواریوم حداکثر به ۶ سانتی متر می رسد، بدن آن ها به رنگ خاکستری مایل به آبی است که چندین نوار سیاه عمودی شبیه به نوار های بدن ببر روی بدن آن‌ها وجود دارد و غالباً رنگ زرد روشن در گلو و باله های آنها دیده می شود، رنگ بدن نرها پس از بالغ شدن جذّابیت کمتری پیدا می کند؛ این ماهی یک ماهی صلح جو و فعّال است.

نگهداری: حدأکثر حجم مورد نیاز آب برای نگهداری از این ماهی ۶۰ لیتر است، آکواریوم باید حاوی تعداد زیادی گیاهان باشد که هر بچّه ماهی را قادر سازد که در زمان تولید مثل از ماهیان بزرگ تر پنهان شود. دمای مورد نیاز گوژپشت لیمیا بین ۲۲ تا ۲۶ درجهٔ سانتیگراد و PH مورد نیاز این ماهی ۷ الی ۸ می باشد، گوژپشت لیمیا آب خنثیٰ را نسبت به آب سخت ترجیح می‌دهد، این ماهی معمولاً در آب بسیار نرم رشد نمی کند؛ اگرچه این ماهی کاملاً مقاوم است امّا کوچکترین تماسی با آمونیاک در آب را تحمّل نمی کند، به همین دلیل و همچنین قیمت بالای آن، نگهداری این ماهی برای آکواریوم داران مبتدی توصیه نمی شود. به شرطی که آب خیلی نرم و اسیدی نباشد می توان آن را در یک آکواریوم عمومی نگهداری کرد. گوژپشت لیمیا به خوبی با سایر زنده زاها، تتراهای مقاوم، پلیکوها و کوریدوراس سازگار است امّا ممکن است که میگوی ردچری را شکار کند.

تغذیه: گوژپشت لیمیا همه چیز خوار است، شما باید این ماهی را با غذاهای خشک و منجمد با کیفیت بالا تغذیه کنید و مطمئن شوید که غذا ها را به مواد گیاهی آغشته می‌کنید؛ گوژپشت لیمیا با رژیم غذایی متنوع از غذاهای دارای اسپیرولینا رشد می کند و بسیار رنگارنگ باقی می ماند. مواد غذایی با کیفیت بالا و پولکی، گلوله ها و غذاهای منجمد همگی غذاهای مورد علاقهٔ این ماهی می باشند. این ماهی علاقهٔ زیادی به خوردن گیاهان آکواریومی دارد و به همین دلیل اگر نسبت خوبی از مواد گیاهی در رژیم غذایی شان افزوده شود دیگر گیاهان آکواریومی را نخواهند خورد.

تشخیص جنسیت: تشخیص جنسیت گوژپشت لیمیا نسبتاً ساده است، نر ها رنگ های درخشان و گونوپودیوم مشخّصی دارند، آن ها دارای باله های پشتی بلند تر و جثّهٔ کوچکی نسبت به ماده ها دارند درحالی که ماده ها دارای رنگ یکنواخت و شکمی سفید هستند، ماده ها همچنین چاق و گردتر و بزرگ تر از نرها بوده و بالهٔ پشتی کوتاه دارند.

تکثیر و تولیدمثل: گوژپشت لیمیا یک ماهی زنده زا است، باید به ازای ۱ نر، ۲ یا ۳ ماده در آکواریوم قرار داد؛ اگر از آب نرم و اسیدی استفاده نکنید، پرورش گوژپشت لیمیا کار آسانی است. مانند گونه های مشابه، نر ها ماده ها را تعقیب می کنند، بارداری بین ۶ تا ۸ هفته طول می کشد و بسته به اندازه و سلامتی ماده، هر بار می تواند تا ۵۰ بچّه زایمان کند. بهترین روش برای پرورش آن ها این است که مادهٔ باردار را در یک آکواریوم جداگانه قرار دهید و قبل از بازگرداندن او به آکواریوم اصلی اجازه دهید در آنجا زایمان کند. استفاده از زایشگاه یا پرورشگاه توصیه نمی شود، زیرا اندازهٔ آن ها کوچک است و برای پرورش بچّه ماهی مناسب نیست؛ ماهی های گوژپشت لیمیا بزرگ تر نوزادان را خواهند خورد و به همین دلیل ایجاد منطقهٔ مناسب و پر از گیاه برای پنهان شدن نوزادان مهم است، بچّه ماهی ها پس از تولّد، میگوی مایسیس یا پودر شده را به خوبی می خورند، بچّه ماهی ها در صورت تغذیهٔ خوب به سرعت رشد می‌کنند و می‌توانند در کمتر از ۶ ماه به اندازهٔ ماهی های گوژپشت لیمیا بزرگ برسند. تصوّر می‌شود که دما ممکن است در تعیین جنسیت این گونه نقش داشته باشد، زیرا هر چه دمای آب بالاتر باشد، بیشتر بچّه ماهی ها ماده خواهند بود.

منابع:

https://www.fishkeeper.co.uk/help-and-advice/freshwater/livebearers/humpbacked-limia-

https://www.seriouslyfish.com/species/limia-nigrofasciata/

https://aquadiction.world/species-spotlight/humpbacked-limia/

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4 دیدگاه در “شناخت و نگهداری ماهی گوژپشت لیمیا

  1. رهام گلچای

    با سرماری ۵۰ سانتی سازگاره؟
    😅😅😂

    پاسخ
    1. (SINA)

      درست تا چند ثانیه پش از اینکه کنار این سرماری بمونه خورده میشه .

      پاسخ
  2. ناشناس

    سلام این ماهی تو ایران پیدا میشه قیمتش حدودا چقدره ؟

    پاسخ
    1. (SINA)

      سلام
      مطمئن نیستم که تو ایران پیدا میشه یا نه ولی چون در معرض انقراضه قیمت خیلی بالایی داره .

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *