شناخت و نگهداری ماهی تکیلا اسپلتفین

گونه ای کمتر شناخته شده با داستانی خارق العاده، تکیلا یک ماهی کوچک آب شیرین است که در رودخانه و دریاچه های جنوب غربی مکزیک یافت می‌شود و به دلیل آلودگی و حملهٔ گونه‌های مهاجم به سوی انقراض کامل می‌رفت؛ حالا در مکزیک پژوهشگران، این ماهی را از انقراض به زندگی بازگرداندند، در این بخش این ماهی کوچک را به شما معرّفی خواهیم کرد.


نام علمی: Zoogoneticus tequila

نام های رایج: تکیلا، تکیلا اسپلتفین

خانواده: Goodeidae

زیستگاه: ایالت خالیسکو مکزیک

دما: ۱۷ تا ۲۷ درجهٔ سانتیگراد

PH مورد نیاز: ۶.۸ تا ۷.۶

شناخت: تکیلا یک ماهی کوچک آب شیرین است که بومی ایالت خالیسکو مکزیک می باشد؛ از نظر تاریخی و محلّی، در رودخانهٔ آمکا (Ameca River) یافت می شد و قبلاً تصوّر می شد که در طبیعت منقرض شده است. این گونه به دلایلی مانند آلودگی، حملهٔ گونه های مهاجم و نابودی زیستگاه به سوی انقراض کامل می رفت، نام تکیلا به افتخار آتشفشان تکیلا (Tequila Volcano) در مکزیک به نام این ماهی نامگذاری شد، در سال ۲۰۱۳ گزارش شده بود که تکیلا منقرض شده است، امّا دوباره در سال ۲۰۱۵ کشف شد، حالا به کمک مدافعان محیط زیست در باغ وحش چستر بریتانیا و دانشگاه مورلیا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، دانشمندان در مکزیک روند انقراض آن ها را متوقّف کردند و تکیلا ها را با پرورش دادن در اسارت و پس از افزایش یافتن تعداد تکیلا ها، آن ها را به طبیعت مکزیک بازگرداندند. آن ها در ابتداء ۱۵۰۰ ماهی را در مکزیک آزاد کردند و حالا به تعداد ۱۰۰۰۰ قطعه رسیدند که به آسانی در زیست بوم رودخانهٔ خود در ایالت خالیسکو مکزیک گسترش پیدا کردند. طول نر ها به ۶ سانتی متر و ماده ها به ۸ سانتی متر می رسد. نر ها دارای نوار های کرم رنگ در باله های پشتی و مخرجی شان هستند، بالهٔ دمی نر های بالغ قرمز مایل به نارنجی یا زرد است؛ به طور کلّی بالهٔ دمی ماده ها شفّاف است.


نگهداری تکیلا در آکواریوم:

حدأقل حجم مورد نیاز آب برای نگهداری این ماهی ۱۵۰ لیتر است، این ماهی به تزئینات آکواریوم بی توجهی نشان می‌دهد، امّا آنها را می توان با تعداد زیادی گیاه نگهداری کرد، دمای مورد نیاز تکیلا بین ۱۷ تا ۲۷ درجهٔ سانتیگراد و PH مورد نیاز این ماهی ۶.۸ تا ۷.۶ است؛ آن ها به تغییرات دمای آب آکواریوم حسّاس نیستند و آبی که دارای اسید کمی باشد را تحمّل می کنند. دربارهٔ سازگاری این ماهی اطلاعات زیادی بدست نیامده است ولی تکیلا را می توان با سیچلاید های کوچک تا متوسط آمریکای مرکزی نگهداری کرد، این گونه را نباید با ماهیان بسیار کوچک تر یا باله بلند نگهداری کرد.

تغذیه: تکیلاها عمدتاً گوشتخوار هستند، در طبیعت لارو حشرات و بی مهرگان از جمله زئوپلانکتون‌ها اکثریت رژیم غذایی تکیلا را تشکیل می دهند، تکیلا نوزادان خود و ماهی های دیگر را نیز می خورد؛ در آکواریوم می توان تکیلا را با انواع غذا های شرکتی، زنده و منجمد تغذیه کرد، از جمله غذاهای تجاری مورد استفاده برای تکیلا پولکی و غذای تجاری خشک گلوله ای است.


تشخیص جنسیت ماهی تکیلا:

تشخیص جنسیت نر و ماده تکیلا آسان است، نر ها دارای نوار رنگی کرم در باله های پشتی و مخرجی خود هستند درحالی که ماده ها باله های شفّاف دارند، رنگ نر ها در زمان جفت گیری تیره و فلس هایشان برّاق می شود، رنگ دم نرها نیز قرمز مایل به نارنجی و در مواقعی زرد می شود.


تکثیر و تولید مثل:

تکیلا ها زنده زا هستند. زایمان در دمای بالای ۲۱ درجهٔ سانتیگراد اتفاق می افتد، هر ۵۰ روز یکبار آن‌ها زایمان می کنند، ماده هایی که آماده زایمان هستند نمای زیرین شان مربعّی می شود، هنگام زایمان باید ماده را از آکواریوم اصلی به یک زایشگاه یا آکواریومی خالی برای زایمان منتقل کرد، پس از زایمان باید سریع ماده را از زایشگاه خارج کرد زیرا آن‌ها نوزادان خود را می خورند؛ برای زایمان حتی می توانید در آکواریوم گیاهانی بکارید تا نوزادان در آن نقاط نیز مخفی شوند. تعداد نوزادان بستگی به سن و جثهٔ ماده ممکن است بین ۵ تا ۳۰ عدد باشد.

منابع : 

https://www.seriouslyfish.com/species/zoogoneticus-tequila/

http://www.goodeidworkinggroup.com/zoogoneticus-tequila

https://www.theguardian.com/environment/2021/dec/29/uk-zoo-helps-lost-mexican-fish-live-to-see-another-tequila-sunrise

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4 دیدگاه در “شناخت و نگهداری ماهی تکیلا اسپلتفین

  1. Schistura pridii

    سلام تایپک خیلی خوب و کاملی بود 🌺🌺🌺🌺
    و یک سوال بعضی از این عکس هارو خودتون گرفتن؟؟

    پاسخ
  2. ناشناس

    سلام این ماهی با بقیه زنده زا ها هم سازگاره ؟

    پاسخ
    1. (SINA)

      سلام
      هنوز اطلاعات دقیقی در مورد سازگاری این ماهی ارائه نشده ولی ظاهراً با تمام زنده زا ها به جزء گوپی و دم شمشیری سازگاره . گوپی چون باله های درخشان و بلندی داره آسیب میبینه و دم شمشیری هم که ماهی بلندی هست به شدّت مورد آزار و اذیت قرار میگیره .

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *