مشکل تخم گذاری و تولید مثل مکرر عروس هلندی

بسیاری از طوطی سانان و مخصوصا عروس هلندی‌ها که در محیط منزل نگهداری می‌شوند و تجربه زندگی متفاوتی نسبت به چرخه طبیعی خود دارند ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند. یکی از مشکلاتی که کم و بیش اکثر نگهدارنده های عروس هلندی با آن روبرو هستند تولید مثل مکرر یا تخم‌گذاری مزمن می‌باشد. در این مطلب راه کارهایی برای توقف این مشکل ارائه گردیده است.

طوطی عروس هلندی در طبیعیت عموما با توجه به فصول سال و جیره غذایی که دریافت می کند می‌تواند روند طبیعی تولیدمثل را پشت سر بگذارد. اما عروس هلندی‌ها در اسارت این سیکل طبیعی را بخوبی لمس نمیکنند و می توانند دچار مشکلات فراوانی از جمله تخم گذاری و تولید مثل مکرر یا اصطلاحا سندرم تخم گذاری مزمن شوند.

از اینکه عروس هلندی‌های شما به تولید مثل ترغیب شده‌اند خوشحالید. اما با پایان یافته اولین پروسه تولید مثل، عروس هلندی‌های شما مجددا به استقبال تولیدمثل میروند و این چرخه مدام تکرار می شود! این مشکل فقط مختص جفت ها نیست بلکه شما حتی اگر یک عروس هلندی ماده نیز داشته باشید ممکن است با این مشکل روبرو شوید و عروس هلندی شما تخم های پوچ گذاشته و از انها مراقبت نماید و این چرخه به شکل مداوم تکرار شود.

در حقیقت، عروس هلندی ها دارای استعداد ژنتیکی هستند که باعث می شود آنها بیش از سایر گونه های پرندگان تخمگذاری کنند. اگرچه ممکن است تعجب کنید عروس هلندی ماده شما به تخمگذاری مکرر ادامه دهد!، ظاهراً بدون هیچ دلیل موجهی برای اینکار! اما در واقع دلایل مختلفی وجود دارند که او را وادار به این کار می کند و خوشبختانه اقداماتی نیز وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از تخمگذاری مکرر انجام دهید. پس اگر با این مشکل روبرو هستید با ما همراه باشید

۱- رژیم غذایی عروس هلندی خود را تغییر دهید

در طبیعت، عروس هلندی‌ها هنگامی‌که به منابع چربی و پروتئین کافی در محیط زندگی خود دسترسی پیدا می‌کنند، آماده جفت گیری و تولید مثل خواهند بود. اگر رژیم غذایی عروس هلندی شما غنی از چربی ها و پروتئین باشد، بدن او در حالت آماده باش دائمی برای جفت گیری و تخمگذاری قرار خواهد گرفت. بنابراین یکی از عمده مشکلاتی که برای تخم گذاری مکرر و اماده بودن عروس هلندی های خانگی برای تولید مثل وجود دارد تغذیه نامناسب با چربی و پروتئین بالاست.

در صورتی که عروس هلندی شما با مشکل تخم گذاری و تولید مثل مکرر مواجه است با تغییر رژیم غذایی می توانید این مشکل را برطرف نمایید. اما لازم است بدانید شما به یکباره نباید کل چربی و پروتئین ها را از رژیم غذایی عروس هلندی حذف کنید، اما می‌توانید بیشتر به او دانه ها و غذاهای کم چربی، میوه ها و سبزیجات بدهید. دانه های چربی مانند کتان یا تخمه افتابگردان را کاهش دهید، از ارزن درشت یا پلت هایی با چربی کم استفاده نمایید. اگه از پروتئین اضافی مانند تخم مرغ یا سایر غذاهای نرم حیوانی برای عروس های خود استفاده می کنید انها را از رژیم غذایی پرنده حذف کنید. در موارد پیشرفته تر تخم گذاری مزمن نیاز دارید با یک دکتر دامپزشک خود در زمینه رژیم غذایی عروس خود مشورت نمایید.

۲- حذف قوطی تکثیر برای جلوگیری از تولید مثل می تواند کارآمد باشد

عروس هلندی ها هر چقدر مکان های بیشتری برای لانه سازی و تولید مثل داشته باشند، احتمال تخمگذاری نیز بیشتر خواهد بود. عروس ها به جاهای تاریک و ساکت علاقه‌مندند و در طبیعت نیز از چنین مکان هایی برای تخم گذاری استفاده می‌کنند. عموما عروس‌ها مانند برخی از پرندگان در مکان‌های سرباز تخم گذاری نمی‌کنند و تمایل دارند در مکانی پنهان شده و تخم گذاری نمایند

مکان‌های لانه سازی برای عروس هلندی در اسارت جعبه های خالی مقوایی یا چوبی است، حتی اگر پرنده شما ازاد باشد، کشوهای میز، کابینت‌های خالی، یک لوله پی وی سی بزرگ، پشت یا زیر میزها و …. مکان های مورد علاقه عروس‌ها برای مخفی شدن و تخم گذاری خواهد بود.

برای جلوگیری از تخم گذاری عروس هلندی اگر پرنده خود را در قفس نگهداری می‌کنید و برای وی لانه‌ای در نظر گرفته‌اید ان را از قفس پرنده حذف کنید. مکان های بلقوه برای تخم گذاری را برای عروس های ازاد مسدود کنید یا حتی برای مدتی از انها در قفس نگهداری کنید. حذف شدن محل مناسب برای تخم گذاری می‌تواند در جلوگیری از تخم گذاری و تولید مثل مکرر پرنده نقش بسزایی داشته باشد.

۳- کاهش زمان روشنایی و شرایط اب و هوایی!

عروس هلندی ها چه در طبیعت و چه در اسارت زمانی به تولید مثل و جفتگیری ترغیب می‌شوند که علاوه بر رژیم غذایی و مکان تخم‌گذاری، بیش از ۱۲ ساعت روشنایی روز را حس کنند. این روشنایی عموما می‌تواند از نور طبیعی خورشید یا حتی منابع نور مصنوعی توسط عروس هلندی‌ها دریافت گردد و این زمان طولانی روشنایی به همراه شرایط اب و هوایی گرم برای انها تداعی کننده فصل بهار و تابستان خواهد بود. یعنی بهترین فصل برای تخم گذاری انها.

برای کاهش زمان روشنایی یا حتی زمان دریافت نور طبیعی، قفس پرنده را در مکانی قرار دهید که اولا نور مستقیم خورشید را دریافت نکند و ثانیا زمان روشنایی بیش از حد نباشد. از طرفی می توانید محیط پرنده را کمی خنک تر کنید. حتی در شرایط ایده ال با جایگیری مناسب قفس در مکانی مانند پاسیو می‌توانید چرخه طبیعی فصول را برای پرنده شبیه سازی کنید. در صورتی که عروس هلندی شما در منزل ازاد است نورهای مصنوعی هم می توانند مشکل ساز شوند. بهتر است مکانی را برای خاموشی و خواب بموقع پرنده خود فراهم کنید. روزهای فصول پاییز و زمستان بسیار کوتاه اند ولی در اسارت عروس هلندی ها عموما در تمام فصول بلندترین روزها را سپری میکنند که این شرایط می‌تواند مشکلات زیادی را برای انها به‌وجود آورد.

۴- تولک اجباری!

عروس هنلدی ها با پایان یافتن تخم گذاری و بزرگ کردن نوزادان و برای استقبال فصل پاییز و زمستان پرهای قدیمی خود را با پرهای تازه جایگزین میکنند. این پرریزی سیگنال هایی را به بدن پرنده ارسال میکند که وقت تخم گذاری کافیست

شما می توانید با تغییراتی در محیط پرنده مانند تعویض قفس یا چیدمان قفس، حذف قوطی تکثیر یا ارائه اسباب بازی داخل قفس باعث این تحریک شوید و چرخه تخم گذاری را مختل نمایید.

۵- حذف عوامل و رفتارهای تحریک کننده تولید مثل برای عروس های انفرادی

در صورتی که عروس هلندی شما تنهاست بنابراین به شما یا عاملی در منزل مانند سایر پرندگان، اینه، اشیاء و …. وابسته خواهد بود اگرچه در بیشتر مواقع وابستگی شدید بین عروس های انفرادی با نگهدارنده است. به هر حال در پرنده های ماده برخی از رفتار شما می‌تواند وی را به تخم گذاری ترغیب نماید. مانند نوازش یا گرفتن پرنده در دست. حتی برخی از اشیا مانند اینه، عروسک یا هر چیزی که عروس هلندی به ان وابسته است می تواند باعث تحریک وی گردد.

در صورتی که عروس هلندی انفرادی شما با مشکل تخم گذاری مکرر روبرو است بهتر است رفتارهایی مانند نوازش کردن پرنده، دست زدن به دم و بال پرنده و گرفتن پرنده در دست را انجام ندهید. اگر از پرندگان دیگری در منزل نگهداری میکنید یا اینه یا اشیائی در اختیار عروس هلندی است که با ان رفتار جنسی را بروز میدهد این عوامل را حذف نمایید.

۶- تزریق هورمون.

در موارد خاص تخمگذاری بیش از حد، حتی با انجام بسیاری از راه کارهای بازدارنده تزریق هورمون یا داروهای بازدارنده می‌تواند مفید باشد. برای این منظور از دامپزشک خود در مورد تزریق هورمون یا دارو سوال کنید. دامپزشک شما ممکن است تزریق هورمون را علاوه بر تغییرات محیطی و رژیم غذایی فوق توصیه کند. تزریق هورمون نسبتاً ایمن است و می تواند تخمگذاری را در برخی موارد کاهش دهد.

منابع:

https://www.wikihow.com/Get-Your-Cockatiel-to-Stop-Laying-Eggs

https://www.forthebirdsdvm.com/pages/discouraging-breeding-behavior-in-pet-birds

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

90 دیدگاه در “مشکل تخم گذاری و تولید مثل مکرر عروس هلندی

  1. saj!jad

    تشکر اقا شهریار
    بابت زحماتتون🙏

    پاسخ
    1. کاربر

      سلام من یک جفت عروس باتخم خریدم حدود سه روز میشه
      دوتا تخم کرده روی تخم هم می‌خوابه ولی تخم سوم نمیزاره
      از کسی که خرید گفته ۳تایا۴تا میزاره .
      ولی الان تخم نذاشت امکانش هست فاصله زیادی درتخم گذاری داشته باشد
      اگه میشه زود جواب بدید‌ممنون

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        بهتره پرنده ای که تخم یا جوجه داره رو خریداری نکنید و تو جابجایی و تغییر محیط اذیت میشن و حتی ممکنه بیخیال تخم و جوجه ها بشن.
        به هر حال…
        اما در مورد سوالتون حتما قرار نیست که ۳ یا ۴ تخم بزارن و یک قانون صد در صدی نیست که دوست فروشنده گفتن. ممکنه حتی یک تخم بیشتر نزارن(معمولا در دفه اول)
        پرنده های شما هم جابجا شدن و هم اینکه ممکنه دو تخم بیشتر نداشتن. در بدترین شرایط هم گیر کردن تخم در شکم هست که فکر نمیکنم برای شما اینجور موردی پیش اومده باشه.

        پاسخ
      2. ایمان

        سلام من یک جفت عروس هلندی دارم جفتیک روزی سه بار میزنم ولی تخم نکردن علت چیست وداخل جعبه میرن زیاد

        پاسخ
        1. امیر

          سلام وقتتون بخیر ممنون میشم راهنمایی کنید منو عروس من چند بار جفتگیری کرده باد تخم داره بالش افتاده شده همه علام تخمگذاری رو داره اما تخم نمیکنه بردم پیش هرکی یکی گفته چربی داره و … کبد شور دادم بک هفته روزی ۵ قطره اما موندم چیکار کنم بیشتر پرنده تو لونه اس ترو خدا راهنماییم کنید

          پاسخ
          1. alirezaj

            سلام
            دلایل مختلف میتونه داشته باشه.شدیدا پیشنهاد میدم ببرید پیش دام پزشک چون هر کدام از بیماری ها روش درمان متفاوتی دارند و اگه اشتباه درمان تجویز بشه موجب مرگ پرنده میشه.

            پاسخ
          2. عباس لطفی

            سلام من یک جفت عروس هلندی دارم ک ی دونه تخم گذاشتن ولی بجای ک ماده رو تخم بخوابه نر می‌خوابه از چیه ممنون میشم اگه جواب بدین.

            پاسخ
            1. Meh87rad

              سلام امیدوارم حالتون خوب باشه. مشکلی نیست نر و ماده به هم تو جوجه داری کمک میکنن. اتفاقا نشونه خوبی هم هست که نرتون آماده جوجه کشی هم هست.

              پاسخ
        2. علیرضا گلستانه

          سلام من دوتا عروس هلندی نر و ماده دارم که از جوجگی باهم همدون بودن ولی یه مدت از هم جداشون کردم والان پیش همن میخواستم بدونم آیا باهم جفت میشن یا نه

          پاسخ
          1. amirsoheil

            سلام دوست عزیز مانعی نداره ممکنه جفت بشن مثل بقیه عروس های هلندی
            البته میتونید دوتاعروس رو در دو قفس مجزا قرار بدید تا نسبت به هم علاقه پیدا کنن بعد به یه قفس منتقل کنید و غذاهای مقوی فراموش نشه و استرس محیط رو کم کنید

            پاسخ
            1. بهمن

              سلام عروس هلندی من هنوز جوجهاش یک ماه هستن شروع کرده به تخم گذاری به نظرتون چیکار کنم ایا به جوجهاش میرسه ایا بهشون غذا میده یا باید جداشون کنم

              پاسخ
      3. آرمبن

        سلام من یک عروس هلندی نر سخنگو داشتم ، بعداز گذشت چند ماه برای این ک تنها نباشه یک جفت ماده گرفتم همون روز اول جفتگیری کردن ، بعداز تقریبا دو هفته یک تخم گذاشتن الان ۱۶ روز از تخم میگذره نتفه دارم هست ، سوالم اینه چرا فقط یک تخم گذاشتن ممنونم پاسخ بدین

        پاسخ
      4. ستوده

        سلام خسته نباشید
        من یه جفت عروس هلندی دارم ۴تا جوجه داشتن یکیشون که کوچکتر بود تلف شد الان جوجه های دیگه ۴۰ روزه هستن و بیشتر اوقات مادرشون پرهای جوجه ها رو میکنه ، ولی دوباره شروع کردن به تخم گزاری میخواستم بدونم جوجه ها رو جدا کنم مشکلی پیش نمیاد براشون چون هنوز تازه دونخور شدن و کم چیزی میخورن و اینکه نیازی هست خودم بهشون سرلاک بدم

        پاسخ
        1. ناشناس

          بله جدا کنید
          دونخور شدن و نیازی به سرلاک نیست. خودشون راه میفتن و دون میخورن

          پاسخ
      5. حسین زاده

        سلام وقتتون بخیر
        من عروس هلندی ام جوجه داره، بعد دوباره تخم گذاشته. برای اینکه جوجه اش رو ول نکنه تخم رو از زیرش برداشتیم. آیا فایده داره یا خودمون باید جوجه رو تغزیه کنیم؟

        پاسخ
        1. م.یگانه

          سلام. سوالتون رو آخر همه سوالات مطرح کنید. جوجه ش چند وقتشه؟

          پاسخ
    2. اشکان

      سلام دوتا عروس هلندی دارم صاحب قبلشون ازشون جوجه گرفته بعد مکرر تخم گذاشتن بار اول اینجا نبودن و درنیومدن ولی نطفه داشتن دفعه دوم فقط یکیشون نطفه داشت اینبارم جابه جا کردم دفعه اخر یکیشون تاروز ۲۱ فقط سرش معلوم بودن دیگه نطفه نداشتن یکیشونم ترک برداشته بود تخمش الان یک ماهه استراحت دادم همین کار براجوجه دادن کافیه یاباید دارویی چیزی داد یامیشه قفس بزارم براتخمگذاری؟درضمن طوطیا هم خیلی ترسون تا ۱۵ روز میشینن رو تخم بعد بلند میشن دلیلش میتونه تکرر تحمگداری باشه یانه؟

      پاسخ
    3. هادی

      سلام و درود فراوان.
      من یک جفت عروس هلندی دارم که مدت شش ماه است که با همند و جفت نخورده اند.ولی عروس ماده تا حالا پنج تخم گذاشته که بعد از ۶ روز تخم ها را چک کردم هرز بودند. چکار باید کنم؟

      پاسخ
      1. سهیل

        سلام
        تقویت نطفه نر با ویتامین ها در زمان اماده سازی جفت میتونه کمک کنه. اگه جواب نداد تعویض نر صورت میگیره

        پاسخ
    4. امیر

      سلام وقتتون بخیر عروس هلندی من بالای ۱۵ بار جفتگیری کرده آماده تخمگذاری هستش گل نشونه های تخمگذاری رو داره اما هیچ تخمی نزاشته کل علام تخمگذاری رو. داره چیکار کنم تا تخم کنه یا حداقل ورم زیر شکمش که به خاطر جفتگیری اینجوری شده صاف بشه یا تخم کنه ترو امام حسین علیه السلام جواب منو بدید شماره تماس من ۰۹۳۶۱۲۵۲۳۶۰

      پاسخ
      1. سهیل

        شاید تخم تو شکمش چرخیده و گیر کرده. اگه شکمش ورم کرده و یه گوشه کز میکنه به احتمال قوی مشکل چرخیدن تخم تو شکم به وجود اومده
        شماره تلفنتو طبق قوانین نباید بذاری. هر کسی ممکنه بیان مزاحمت بشن و اطلاعات غلط بهت بدن. چه کاریه شماره میزاری! سوالی داری همینجا بپرس جوابشن همینجا بگیر.

        پاسخ
    5. ارمین

      سلام علت تخم کردن جوجه عروس ۲ماهه چیه؟تا حالا برام پیش نیومده ممنون میشم کسی تجربشو داره بمنم بگه خیلی برام جالبه امروز یه جوجه عروس ک تازه چندروزه از جفت جداکردم کف قفس تخم کرده

      پاسخ
  2. حـ‍‌؁ـا مـ؁ـد αquα

    سلام
    من یک جفت عروس دارم که ماده مدام تخم میزاره و وقنی جوجه ها حدود ده روز تا یک هفته میرسن شروع میکنه به خونی کردن سر و گردنشون
    راهی هست؟
    میخوام دیگه تخم نزاره
    لونه رو همراه جوجه ها بردارم مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      عروس هاتون امادگی بالایی برای تولید مثل دارن. بهتره جوجه ها رو دستی بزرگ کنید اگه والدین بهشون اسیب میزنن، لونه رو هم بردارید. غذای نرم تخم مرغی، مولتی ویتامین و … هم بهشون ندید یک مدت، دمای محیط رو هم چند درجه سردتر کنید و ساعت روشنایی رو هم کمتر. ممکنه ماده یک دوره دیگه کف قفس یا جایی تخم بزاره که اون رو هم بردارید. به احتمال قوی مشکل برطرف میشه.

      پاسخ
      1. امیر

        اگه امکانش هست جواب سوال منو بدید عروس هلندی من چند بار یعنی بالای ۱۶ بار جفتگیری کرد اما تخم نمیکنه کل علام تخمگذاری رو داره

        پاسخ
        1. سهیل

          تخم تو شکمش گیر کرده. یک قطره روغن کرچک بهش بده و نتونست تخم بزاره و یه گوشه کز کرده باید ببریش دامپزشکی وگرنه ممکنه تلف بشه

          پاسخ
    2. علی

      سلام عالی بود من یک عروس هلندی نر دارم که با ماده رو تخم میخوابند دوروز نر سرحال نیست یک چشم می بنده باید ی بهش بدم ده روز رو تخم میخوابند

      پاسخ
      1. سودا

        سلام وقتتون بخیر من یه جفت عروس هلندی دارم که مرتب جفت گیری میکنن و یک تخم گذاشته الان سه روز دیگه تخم نذاشته یعنی دیگه تخم نمیذاره؟ آیا این تخم بدون نطفه اس اگه یه تخم فقط باشه؟

        پاسخ
  3. nana1990

    سلام یک عدد عروس هلندی ماده ۲ ساله دارم،یک ساله هر ماه تخم میزاره هر بار هم ۴ تا،تخم گذاری مزمن داره،اصلا سرگرم نمیشه علاقه ای به بازی کردن و اسباب بازی نداره،همه راه ها هم امتحان کردم فایده نداشته،تغذیه و جای خواب و اینا،خیلی جیغ میزنه دیوونه شدم،از ۷ صبح تا غروب که به بزور میزارمش تو قفس چراغ و خاموش میکنم بازم جیغ میزنه تا بخوابه،نمیدونم چیکار کنم شرایط آوردن جفت هم ندارم،راه حلی هست که انقدر نا آروم و عصبی نباشه؟فقط وقتی لانه میزارم براش آرومه،پرهاشو بچینم آروم نمیشه؟هی دور خونه پرواز میکنه جیغ میزنه،باهاش میخوام بازی کنم محل نمیده،اسبابا بازی هم دوست نداره اصلا،فقط لانه سرگرمش میکنه،به موندن تو قفس هم عادت نداره،داخل قفس باشه جیغ میزنه بیرونم باشه جیغ میرنه،خیلی عصبی و نا آرامه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بهتره واسه این پرنده جفت تهیه کنید. نگهداری پرنده ساده تر میشه و متوجه نشدم که چرا میگین شرایطش رو ندارید. الان که بیشتر اذیت میکنه!! وقتی جفت داشته باشه بیشتر مشغول همدیگه هستن. ضمنا این رفتار پرنده نشون میده که یا توجه کافی به اون ندارید یا چیزی در منزل اون رو اذیت میکنه. از محل نگهداری، از شرایط نگهداری، از اینکه توجهی بهش نمیشه، از اینکه فرمودید از ۷ صبح تا غروب چراغ رو خاموش میکنید!! نمیدونم اینکار چه دلیلی داره؟ پرنده از هفت صبح تا غروب وقت بازی و فعالیتش هست بعد زندانیش میکنید و چراغو خاموش میکنید؟

      پاسخ
  4. صنم

    سلام من دو تا مرغ عشق دارم که خیلی دلبسته شونم
    ماده هه که اسمش بابونه است چن روزی پشتش یعنی مخرجش انگار که ورم کرده و پر نداره اون بخش. قبلا اینطور نبود. مث نره بود. دامپزشکی ام فقط تا امشب بازه. زودی میتونید بهم بگید خطرناکه این وضعیت؟ یا طبیعیه؟ بپرم ببرمش دکتر؟ یا نه دارم بیخودی حساسیت نشون میدم.
    کاش باشید و زودی جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      پف کرده به معنی اینکه پرنده هم کسله و روی چوب تحرکی نداره یا نه فقط برآمدگی هست، فضله گذاشته؟ تغذیه کرده؟ چون دلایل زیادی وجود داره. ممکنه انسداد روده باشه. ممکنه یک بیماری گوارشی باشه یا حتی یک توده چربی بیخطر یا …. اگه پرنده فضله نذاشته، بیحاله بهتره سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  5. الهه

    سلام چراجفت عروس هلندی من تخم نمی زاره بعد۲سال تمام

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دلایل مختلفی میتونه وجود داشته باشه. فقر غذایی و ضعیف بودنشون، پیر بودنشون، مشکلات ژنتیکی و سایر. خیلی راحت نمیشه دلیل خاصی رو عنوان کرد.

      پاسخ
      1. آرش

        سلام آقا شهریار عزیز و خسته نباشید. بنده حدودا ۱ ماه و نیمه که یه عروس ماده دستی حدودا ۱ سال و نیمه برای عروس نرم که اونم بیشتر از یک سال و نیم سن داره خریدم. عروس نر همش میره پیش ماده سرش رو خم میکنه و منتظر ماده س که نوازشش کنه ولی ماده محل نمیزاره و میره. ضمنا رفتارهای مستی رو هم از ماده میبینم و لونه رو هم بستم که تخم هرز نزاره. از لحاظ غذاها و مکملهای محرک مثل ad3e و جوانه گندم و … خیلی بهشون میرسم و توی یه اتاق کم رفت و آمد گذاشتمشون. به نظر شما چرا جفت نمیشن؟ آیا زمان بیشتری لازمه؟ و اینکه آیا لانه رو باز کنم یا همونطور بسته بمونه؟ چون خیلیا میگن تا جفت نشدن و جفتگیری رو ندیدم لانه نزارم. ببخشید خیلی طولانی شد. خواستم توضیحات کامل باشه و نظر شما رو بدونم.
        با تشکر

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          شاید همدیگه رو نپسندیدن. البته باید حداقل شش ماه به پرنده ها زمان بدید و اگه تا اون موقع جفت نشدن و دعوا میکنن تعویض کنید. بستن در لونه هم کار درستی نیست و ماده بخواد تخم هرز بزاره کف قفس هم میتونه بزاره!.
          اگرچه نداشتن لونه میتونه ماده رو از تخم گذاشتن منصرف کنه ولی خب بحث تخم هرز جداست

          پاسخ
  6. آرش

    ممنون که جواب دادین. خدا رو شکر دعوا نمیکنن. با این تفاسیر به نظر شما لونه باز باشه یا همینطور بسته نگهش دارم؟
    چون واقعا گیج شدم، بعضیا میگن تا علایم جفتگیری ندیدی لانه رو باز نکن ولی بعضیا میگن باید باز باشه

    بازم ممنون که با صبوری راهنمایی میکنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. نیازی به بسته بودن لونه نیست. پرنده ها باید امکانات جفتگیری و تولید مثل رو داشته باشن تا به فکر تولید مثل بیفتن. حالا لونه بسته باشه که پرنده ها مکان مناسبی برای تولید مثل نمیبینن که بخوان تولید مثل کنن! بزارید باز باشه.

      پاسخ
      1. آرش

        واقعا ممنونم.
        یه سوال دیگه (شرمنده م بابت سوالای زیاد)
        من برای مست شدنشون از جوانه گندم و جوانه تخم آفتابگردان و همچنین از شاهدونه استفاده میکنم. به نظرتون با توجه به طبع سرد جوانه ی ماش، این جوانه ماش میتونه مستیشون رو کم کنه؟ یا بهتره که بهشون بدم؟

        پاسخ
  7. رضا

    سلام و خسته نباشید. بنده یه عروس نر یکسال و نیمه داشتم که حدودا یک ماه و نیمه یه ماده ی همسن خودش براش گرفتم
    قبل از اینکه ماده رو بیارم عروس نر خیلی آواز میخوند ولی از وقتی که ماده رو آوردم به ندرت میخونه.
    عروس ماده خیلی مستی میکنه و بعضی وقتا نر میره پیشش و میخاد جفتگیری کنه ولی بلد نیست.
    اینا جفت نشدن هنوز و همدیگرو نوازش نمیکنن، خواستم بدونم چرا عرچس نر مثل قبل نمیخونه و اینکه تو جفت گیری بی تجربس درست میشه به مرور زمان؟
    ضمنا از تمام مکملها و غذاهای مست کننده هم مرتب استفاده میکنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مورد اول که مسئله ای نیست و اون زمان تنها بوده و بیشتر سعی میکرده با اوازخوندن با شما ارتباط بگیره یا حتی اشتغال واسه خودش درست کرده باشه و الان طبیعیه که کمتر اواز بخونه.
      برای جفت گیری و تولید مثل کردنشون زمان نیازه و ممکنه بین سه تا شش ماه زمان لازم باشه. همچنین شرایط رو مثل گذاشتن لونه و تغذیه غنی فراهم کنید.

      پاسخ
  8. عرفان ذی النورین

    سلام و روزبخیر.
    دو تا عروس هلند دارم که اینا با وجود اینکه نر خیلی برای ماده میخونه و عشوه میاد ولی علایمی مثل نوازش همدیگه و بوس کردن همدیگه رو ندارن ولی روزی ۲ یا ۳ بار کامل جفتگیری میکنن. ضمنا اینا رو جدا جدا خریدم و قبلا جفت هم نبودن. به نظر شما با اینکه جفتگیری میکنن آیا اینا با هم جفت شدن یا خیر؟ چون اصلا رفتار عشقولانه ندارن. ممنون از اونلی پت و مدیران محترم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه جفتگیری میکنن بله و دلیل دیگه ای برای اینکار وجود نداره. ضمنا بستگی داره چه مدته که عروس ها کنار هم قرار گرفتن. کافیه چندماه بهشون زمان بدید.

      پاسخ
  9. عرفان ذی النورین

    سپاس از پاسخ شما. حدودا ۲ ماهه که با همن و تقریبا دو روزه که در روز تقریبا ۴ بار نر میره بالا.

    پاسخ
  10. علی محمدی

    سلام خسته نباشید من یه جفت عروس هلندی دارم ک ماده ضعیف بود عوضش کردم ابنی ک تازه گرفتم بانر جور نیس یکم سرده پیشش نمیره ولی جفتگیریشون رو دیدم یکسریم تخم گذاشت ولی کف قفس نمیدونم ایرادش چیه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمالا تجربه نداشته یا اینکه قبلا جفت بوده. باید بهش زمان بدید. لونه مناسب هم واسشون بزارید. ممکنه لونه مناسب نبوده.

      پاسخ
      1. علی محمدی

        جاشون خوبه بزرگه هم لونه هم قفس قبلش جفت بوده از روتخم برش داشتم

        پاسخ
  11. Abolfazl

    سلام و عرض خسته نباشید من یک جفت عروس دارم نر ۳ساله هست و ماده دوسالش هست اینا پارسال دی ماه ۳تا تخم گذاشتن ولی روز ۱۷ نگاه کردم تخما بدون نطفه بودن (سفید) بیشتر جاهایی که پرسیدم گفتن کلسیم و پروتئین کمه اخه تخم مرغ و جوانه گندم اینجورچیزا هرکاری کردم نخوردن الان میگم ایا قطره کلسیم و پروتئین بخرم یا قطره ad3e شما چیرو پیشنهاد میدین تغذیشونم بهشون همون چهارتخم برای عروس میدم و بعضی اوقات برنجم میزارم اینم بگم موقع بهار تابستون براشون بلال میپختم میزاشتم میخوردن ولی الان ذرتی که برای ذرت مکزیکی استفاده میشه رو میزارم نمیخورن.

    پاسخ
  12. علی

    سلام من عروس هلندی هام جفت گیری میکنن اما تخم نمیزارن بعد ۱ ماه که لونه رو گذاشتم داخل لونه میرن اما تخم نمیزارن

    پاسخ
  13. پوریا

    سلام من عروس هلندیم حدودا ۱۵تا تخم میزاره هر سری و حدودا ۱۲الا۱۳تاش نطفه داره و روی تخم نمی خوابه چیکار کنم تعداد کمتری تخم بزاره
    ممنون میشم راهنماییم کنین
    دانشو سرد کردم عرق کاسنی هم گذاشتم جواب نداده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۱۵ تا تخم خیلی زیاده ولی شاید اشتباه تایپی داشتید و ۵ تا بوده؟ و ۱۲ و ۱۳ تا رو هم میگیریم ۲ الی ۳! به هر حال هنگامی که پرنده تخم میزاره یکباره تغییر رژیم و طبع غذای پرنده کار درستی نیست.
      با این حال مشکلات هورمونی، امادگی بیش از حد ماده. عدم تجربه ماده و خیلی مسائل دخیلن تا پرنده روی تخم نخوابه.

      پاسخ
      1. رامین

        نه داداش ماده من تا حالا ۱۰تا تخم گذاشته ، تو ۱۹ روز ، احتمالا بازم بزاره اشتباه تایپی نبوده صدرصد

        پاسخ
    2. علی اصغر

      سلام.
      یه عروس ماده برای نرم گرفتم ولی زیر باسن و یه کمی زیر سینهش باد کرده و دستیه فروشنده گفت به خاطر اینکه ت قفس بوده تحرک نداشته چربی اورده یا تخم داره ولی باد کردگی زیر باسنش خیلی شله و سوراخ باسنشم گشاد شده اگه ایرادی داره بگید ک من ببرمش دامپزشکی و گفت ک یخورده باهاش بازی کن خستش کن یا یه هفته چربیاش اب میشه بیماری دیگه ایی نداره

      پاسخ
  14. کاظم

    سلام خسته نباشید عروس های بنده ۴ تخم گذاشته بودن کلا بدون نطفه بود بعد بیست روز برداشتم چون اولین تخم بود تعجب نکردم بدون نطفه هستش ولی الان دیدم ماده دوباره شکم اش تخم داره چیکار کنم تخم نزاره تا پاک سازی بکنم

    پاسخ
  15. شهریار (onlypet.ir)

    مطلب بالا رو اگه خونده باشید تمام دلایل رو گفتیم. قوطی تکثیر رو حتما بردارید. رژیم غذایی پرنده رو تغییر بدید. تغییر دما و محیط و سایر مواردی که در مطلب گفته شده رو هم انجام بدید. اگه در سه دوره متوالی مجددا تخم گذاری ادامه داره باید به دامپزشکی برای بررسی مشکلات هورمونی پرنده مراجعه کنید.

    پاسخ
  16. shabihsaz

    سلام وقتتون بخیر من یه جفت عروس دارم که نزدیک یکسالشونه و باهم بزرگ شدن حالشون خوبه مرتب هم جفتگیری میکنن ولی عشقبازی نمیکنن عروس نر کاملا دستیه و حرف میزنه و بسیار آوازه خونی میکنه این اواخر کف قفس تخمگذاری کردن ولی نتونستن بخوابن رو‌تخمها بعلت شیب نامتاسب کف قفس و گاها عروس نر رو‌میدیدم شدیدا به ماده حمله میکنه و نمیذاره رو ی تخم بخابه من سریع باکس تولید مثل گذاشتم و تخمها رو داخل اون جا دادم اما
    دیکه نرفتن روش بخابن تخمها رو برداشتم که دوباره خودشون برن داخل تخم بذارن اما عروس نر بهیچ عنوان اجازه نمیده ماده داخل لونه بره خودش مرتب میره تو لونه و مرتب هم جفتگیری میکنن اما اجازه ی ورود ماده رو به لونه نمیده و کتکش میزنه خیلی دلم واسه مادهه میسوزه خیلی تلاش میکنه بره تو لونه خواهشا کمکم کنید و راهنمایی بفرمائید باید چکار کنم؟

    پاسخ
  17. رسول

    سلام ، من یه جفت عروس لوتینو گرفتم چند وقت پیش که زیرشون یدونه تخم داشتن ، بعد ۲۴ ساعت تخم دوم رو هم گذاشت ، بعد ۳ روز تخم سوم ، الان هم چند روزه که تخم چهارم رو زیر شکمش میشه به راحتی دید ولی تخم نمیزاره ۴ روز تمام شده ، ایا مشکلی داره یا تخم میکنه ؟ کاملا هم سالمن؟؟

    پاسخ
  18. arrk2326

    با عرض سلام و درود ببخشید مزاحم شدم 

    من یه عروسی هلندی دارم که ۶ ماه اهلی شده یه مدت بود میدیم خودشو میماله به وسایل وبعد معذرت میخوام ارضا میشود مجبور شدم براش جفت بگیرم ولی اصلا طرف جفت نمیره وفقط اذیتش میکنه از پرنده فروشی پرسیدم گفتن بفروشش اون به هیچ وجه جفت نمیشه خیلی رفته رو اعصابم چون بهش عادت کردیم 

    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید با تشکر 

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب به زودی و در چند روز قرار نیست جفت بشه. بهتره ابتدا فقط همدیگه رو ببینن و صدای هم رو بشنون و ارتباط فیزیکی باهم نداشته باشم. بعد از یک مدت که کامل به هم عادت کردن کنار هم قرارشون بدید. طبیعیه که پرنده تو روز اول یا حتی هفته های اول مهمان جدید رو نپذیره و اذیتش کنه.
      ضمنا سن عروس جدید رو دقت کنید به نحوی باشه که به بلوغ رسیده باشه

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *