شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. عرفان

    سلام و خسته نباشید من میخوام یه ملنگو جوجه بخرم ولی میترسم میگن طوطی هایی که میفروشن بیشترشون پاکستانی اند و قدرت حرف زدن ندارند!!!واقعیت داره؟کمک کنید ممنون با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاملا چرند گفتن ؟؟؟!!!
      ببخشید مگه طوطی فرق میکنه پاکستانی باشه یا ایرانی و همه اینها رو از پاکستان میارن مگر خیلی معدود کسی تکثیر کرده باشه ؟؟؟!!

      پاسخ
      1. عرفان

        ممنون از جواب سریع تون یه سوال دیگه هم داشتم اونم اینه که طول عمر طوطی ملنگو در حالت طبیعی چقدره؟هرکی یه چیزی میگه ممنون میشم جواب بدید ممنون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اصلا معلوم نیست و موجود زنده هست و حسابی نداره چقدر عمر میکنه.

          پاسخ
          1. eric

            بعد مجتبی جون این ملنگو توان یادگیری حرکات رو هم داره؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              تا چه حرکاتی منظورت باشه دیگه کشتی کج و ژیمناستیک و درناژ برات نمیره. ولی خب در حد توان خودش بله حرکاتی رو هم یاد میگیره .

              پاسخ
              1. eric

                مثلا چند تا مثال بزن من اونارو بهش یاد بدم!!!آخه یه فیلم دیدم مرده به طوطی ملنگوش بسکتبال یاد داده بود!!!!!

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  این جور چیزها اول به استعداد پرنده شما بستگی داره و بعدش به وقتی که شما میگذارید پس این حرکات عجیب غریب ر وباید بی خیال بشید چون چند ماه باید براش وقت بذارید و حتی چند سال اینکه مد نظر بنده بود یه حرکات معمولی و بازی بود مثلا بازی با توپ و …

  2. eric

    ممنون بعد چطوری میشه اینارو یادشون داد؟روششو میگم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گفتم که باید چندین ماه وقت بذارید و با تکرار کردن و پاداش دادن به پرنده به عنوان جایزه انجام اون حرکات مورد نظر رو بهش آموزش بدین.

      پاسخ
  3. خسرو

    سلام
    می شه از هسته ی انبه به عنوان اسباب بازی برای طوطی استفاده کرد؟ اگر تکه تکه ش کنه و مغز توشو بخوره براش بد نیست؟ اخه من یه بار از مغز انبه خوردم تلخ بود.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از هر چیزی میشه استفاده کنید مثلا گردو و یا هسته هلو و … حالا انبه رو امتحان نکردم و اگر مغزش تلخ باشه خب نمیخوره.

      پاسخ
  4. سجاد

    سلام آقا مجتبی و آقا شهریاره عزیز..
    دستم به دامنتون..آقا من یه اشتباهی کردم یبار که طوطیم رو شونم بود خیلی ناجور نازش کردم و حتی یبار با دست گرفتمش و گزاشتمش پایین..یه گازی گرفت،ولی زیاد محکم نبود..ولی فهمیدم ناراحت شد..
    همونطور ک که قبلا بهتون گفته بودم پرندم با منو مادرم صمیمی بود..بعد اون قضیه باهام قهر کرده..خیلی سخت میاد رو دستم غذا بخوره ، ولی مادرم تا یخورده نازش میده میاد رو دستش..صبح ها هم تا زمانی که من خوابم میاد بالا قفسش،ولی وقتی میبینه من بیدار شدم میره تو قفس..دیگه هم مثه قبل ک رو شونم بیاد موهایه سر و سیبیلمو نمیخارونه..
    حدودا یک هفته هست ک اینجور شده..خیلی ناراحاتم..
    با مادرم صمیمیتر شده،ولی با منی ک صاحبشم……….
    لطفا راهنماییم کنید چه کنم که مثه قبل بشه.. :-(

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب متاسفانه کار اشتباهی کردین. از شما ترسیده و اینکه دوباره رضایتش جلب بشه سخته. متاسفانه برخلاف خیلی از حیوانات طوطی حافظه عجیب و غریبی داره و به این راحتی ها حرکت شما یادش نمیره ولی خب میشه مجددا رضایت پرنده رو جلب کرد. این مورد هم در نظر داشته باشین که طوطی وقتی با چند نفر از اعضای خانواده ارتباط داره خودش یکی رو انتخاب میکنه(اکثرا کسی که توجه بیشتری به پرنده داره) و نمیشه کاریش کرد. پرنده نمیفهمه که شما طوطی رو خریدین یا شما صاحبشین. کسی رو انتخاب میکنه که دوست داره. شما هم بهتره با غذا دادن و گذروندن وقت بیشتر کنار طوطی رضایتش رو جلب کنید. کار خاصی نمیشه کرد فقط دیگه از تکرار این مورد پرهیز کنید! اخه این چه کاری بوده که به زور میخواستین پرنده رو نوازش کنید؟!!! به هر حال….

      پاسخ
  5. فربده

    آقا مجتبی من ۳ روزه طوطی ام روگرفتم توی مغازه وحشی بود دستم رو گاز میگرفت ولی الان دستم گاز نمیگیره تازه می برمش تو خونه وبیرون توی پارک آیا کار درستی میکنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرگز پرنده رو از خونه خارج نکنید و سعی کنید وابستگی بیش از حد بین شما و اون پیش نیاد.

      پاسخ
  6. مريم

    سلام
    اقا مجتبى تو پست هاى قبلیت خوندم نوشته بودى براى پوسته پوسته شدن پاى طوطى باید از پماد آ د استفاده کنیم،طوطى من هم پوست پاهاش خشک شده خواستم بپرسم اگر از این پماد استفاده کنم و طوطى پاش رو تو دهنش کنه(که معمولا این کار رو تو روز چند بار انجام مى ده) براش ضررى نداره؟
    تا چند روز از پماد باید استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه.
      بسته به خشکی پوستش داره و معمولا با سه تایک هفته مصرف پماد درست میشه.

      پاسخ
  7. مريم

    سلام
    از تخم کتون مى شه براى طوطى استفاده کرد؟
    اگر مى شه به چه نسبتى با ارزن مخلوط کنم؟ نصف نصف خوبه یا کمتر؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بیشتر از یک سوم میزان ارزن از تخم کتان استفاده نکنید البته از دانه های مخلوط و ذرت تازه و جوانه گندم – میوه و سبزی هم استفاده کنید.

      پاسخ
  8. mojgan

    سلام طوطی من بد از ۸ ماه هنوز اروم نشد همه راه ها را امتحان کردم اب عذا میرارم خورش را به قفس می کوبد با برنده فروشهای بازار مشورت گردم می گویند ۳ روز گرسنه بزار می گوین طاقتش زیاد ه . دلم نمی اید دوستش دارم حیلی نمی خواهم عوض کنم .ممنون ار راهنمایی تون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه طوطی رو نباید گرسنه بذارید این چه روشی هست ؟؟!!
      باید بیشتر بهش توجه کنید و یا اینکه یه مدت کمتر بری نزدیکش تا ترسش بریزه و کمتر دست کاریش کنید یا اینکه اگر نشد ردش کنید بره اینطور طوطی هایی به وقت زیادی نیاز دارن و باید بیشتر زحمت بکشید تا رام بشه.

      پاسخ
  9. ازاده

    سلام
    نوک طوطى من یه مشکل کوچولو پیدا کرده…. انگار یه ورقه ى نازک از رو لبه ى پایینى نوکش جدا شده و رنگ اون قسمت تیره تره !
    چى کار باید براش بکنم؟ چرا این جورى شده؟

    پاسخ
  10. مهبود

    من یه جوجه خریدم نمیدونم چند وقتشه بالهاش کامل دراومده دمشم داره کم کم داره در میاد زیر بالهاش خالیه دمشم یه بند انگشت پر داره سرلک سیب زمینی پوره با موز سیب پوره کمی تخم آفتابگردان که براش تخمش رو آسیاب میکنم به همراه آب ولرم کمی گرم بهش میدم ۵ روز میشه تو خونمون کی میتونم آموزشی رو شروع کنم شبها ساعت ۱۰ بهش غذا میدم ساعت ۳ ونیم شب هم بهش غذا میدم علاوه بر اینکه روزها بهش غذا میدم اسمشو فندق اسمش رو تو جعبه که میزارم صداش میکنم جواب میده جیک میکنه بغلم به راحتی تو ی حوله میزارم بهم اخت شده راهنمایی میکنید وقتی مدفوع میکنه بلافاصله عوض میکنم سرلک رو با سرنگ که سرش به اندازه یه بن انگشت ا ز شلنگ سروم بردیدم اندازش شده کم کم بهش میدم دیروز چینه درونش برآمدگی داشت غذا نمیخورد بهش کمی ۳ قطره سرکه سیب دادم درست شد از کی آموزش بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا سرکه به پرنده دادین ؟؟؟!!!
      خب اون شلنگ سر سرنگ هم بنظر کوتاه میاد ؟؟
      چرا سه نصف شب بهش غذا میدین ؟؟!!
      پرنده باید از ساعت ۹ به بعد استراحت کنه قربان .
      باید ارزن هم جلوش بذارید تا خودش نوک بزنه و کم کم به غذا خوردن بیاد.
      از همین الان میتونید بهش آموزش بدین و زمان خاصی نداره.
      لطفا مطالب سایت رو مطالعه بفرمایید همه موارد توضیح داده شده.

      پاسخ
  11. davood akbari

    به به اقا شهریار اقا مجتبی راجب طوطیم میدونین دمتون گرم
    سلام
    من تمام مطلبارو خوندم همونجور که راجب ماهیا میخونم بعد میام سوال میکنم راجب طوطیاهم
    خوندم هر چیشونو که بگین فقط حموم کردنشو با مریضیاشو نخوندم که اونو بعدا که گرفتم میخونم
    حالا تصمیم گرفتم یه اسکندر کوچک بگیرم ملنگو
    حالا بهم لطف کنین بگین جوجشو بگیرم که باهام ٱخت بشه یا یه ۲ ۳ ماهه?
    خودمم میخام رامش کنم ممنون میشم کمکم کنید
    اگه به نظرتون جوجه سخته ۲ ۳ ماهه رام نشده ارزونه اون ۲ ۳ ماهرو بگیرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببین دوست عزیز بنظر بنده ۲ – ۳ ماهه خیلی بهتره و ریسک کمتری هم داره و خطرات جوجگی رو رد کرده اما اگر واقعا ۲ ماهه باشه و بیشتر سن نداشته باشه.
      به هر حال چه جوجه کوچکتر بخرید و چه ۲ – ۳ ماهه به راحتی رام میشن اما اگر تجربه اولتون هست همون ۲ – ۳ ماهه رو خریداری کنید ولی دقت کنید جوجه سرحالی باشه و بی حال و پف کرده نباشه.

      پاسخ
  12. بهاره

    سلام
    من امسال یه جوجه ملنگو سرلاکى کرفتم الان ٣ ماهه دارمش تو این مدت اصلا پر نمى ریخت اما الان ٣ روز مى شه که هر روز ٧ یا ٨ تا از پرهاى پوششیش مى ریزه. سالمه و همه چى بهش مى دم، پر ریزیش دلیل خاصى داره؟ یا تو این فصل باید پراش بریزه؟
    کلا من این قضیه تولک رو نمى فهمم!!!!! مى دونم که پرندگان در سال یک یا دوبار پر مى ریزن اما با این کلمه مشکل دارم ” تو لک ” این یک کلمه هست یا دو تا!!!! تو لک یعنى پرنده و قتی پرهاش مى ریزه به لک مى ره یا افسرده مى شه!!!؟؟؟ یا نه کلا یک کلمه هست و به معنى ریزش پرا هستش؟
    من قبلا مرغ عشق داشتم اینا همیشه تو قفسشون پر بود و اینجورى نبود که یه وقته خاصى تو سال پر بریزن!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهاره خانم این تو لک رفتن یک اصطلاح هست نه چیز دیگه و کاملا طبیعیه و به صورت کلی برای زمستان پرنده باید پرهای بیشتری به همراه کرک بیشتر در بیاره تا گرم بشه و در تابستان این کرک ها رو بریزه حالا بین پرنده های مختلف این پر ریزی متفاوته و بستگی به شرایط زیستگاه طبیعی اونها داره.

      پاسخ
  13. بهاره

    سلام
    خب اقا مجتبى دیگه نگران شدم الان طوطیم رو پام خوابیده بود و من سرش رو ناز مى کردم ١٠تا پر از رو سرش ریخت !!!!!!! :( نکنه چیزیش شده باشه؟؟؟؟
    ممکنه از غذاهایى که بهش مى دم باشه؟ چند وقته هر روز یه تیکه کوچیک بهش ذرت مى دم و دو سه روزه که گردو هم بهش مى دم.
    صورتش و بعضى از قسمتاى بدنش مثل قبل یکدست نیست و جاهایى که پراش ریخته کمرنگ تره :(
    ولى کلا حالش خوبه و الان داره آواز مى خونه.
    راستى یه چیز دیگه من ملنگو هایى که تا حالا دیده بودم فقط یه صدایه جیغ بلند از خودشون در میاوردن ولى این تا دلتون بخواد صداهاى عجیب و غریب و قشنگ از خودش در میاره!!! همه ى جوجه ها این جورین یا این یکى اینجورى در اومده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ذرت که بهترین غذا هست و کلی خاصیت داره اما بهاره خانم اشتباه کردین این همه گردو به طوطی دادین خب گرمیش کرده و پرهاش داره میریزه در کل برای طوطی هفته ای یک مغز گردو بیشتر مصرف نکنید.
      – کلا چیز مهمی اتفاق نیوفتاده خیالتون راحت باشه اتفاقا کلی هم تقویت شده اما خب گرمیش کرده حالا یک وقت نری یک چیز سردی بهش بدی بکشیش ؟؟!!
      – هر طوطی استعداد و شخصیت خاص خودش رو داره این هم شرایط نگهداری خوبی داره و خوشحاله و مشخصه که صاحب خوبی داره .
      برای تغذیش سعی کنید از میوه و سبزی هم استفاده کنید تا زودتر بدنش متعادل بشه.

      پاسخ
  14. بهاره

    سلام
    خیلى ممنون اقا مجتبى خیالم رو راحت کردین.
    مى دونم گفتى چیزه سردى بهش ندم ولى خب حالا اگر یکم خیار بهش بدم عیبى داره؟ شاید زودتر خوب شه.
    گردو هم یک دونه تو دو روز خورد با انقدر ممکنه گرمیش کنه؟ ها راستى یه مقدار خیلى خیلى کم هم کنجد دادم بهش!!!!
    امروز تو یه سایت خوندم جوجه ملنگوها اولین پر ریزیشون از ٣/۵ ماهگى تا ۶ ماهگى ممکنه اتفاق بیوفته و این حدودا ۴ ماهشه، ممکنه در حال پر ریزى باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیار ؟؟؟!!! مگر قصد جونش رو کرده باشید ؟؟!!
      دوست عزیز خواهشی ازتون دارم قبل از هر کاری جسارتا سوال بپرسید اگر بتونیم خوشحال میشیم در خدمتتون باشیم.
      خسته نباشید کنجد هم که بهش دادین ببین بهاره خانم همه اینها خوبه ولی وقتیکه پرنده عادت نداره اینطوری میشه مثلا خیار ممکنه طوطی بزرگ بخوره و همین الان گاهی به کاسکو میدم ولی اصلا به شما توصیه نمیکنم همینطور که با یکی دو تا مغز گردو رفته تو لک و گرمیش کرده ممکنه با خوردن خیار بره اون دنیا پس در غذا دادن به جوجه بیشتر دقت کنید.
      ببین اینکه گفته توی سه تا ۶ ماهگی پر ریزی میکنن یه حرفی هست که نمیگم غلطه ولی درست هم نیست چطور بگم خدمتت در شرایط طبیعی و نرمال نباید جوجه توی این سن پر ریزی کنه ولی خب پیش میاد و نمیشه بگی بیماریه و نمیشه بگی طبیعیه و کلا به دلیل شرایط نگهداری و یا همین دسته گلهایی هست که خودمون آب میدیم مثلا گرمیش میکنه و از این جور چیزها به هر حال جوجه تا یکسالگی نباید پر ریزی کنه چون ضعیف میشه و حالا توی شرایط اسارت دیگه همه چی پیش میاد و طبیعیه و جای نگرانی نداره فوقش با چند قطره ویتامین و غذای مقوی تقویت میشه به همین راحتی و بازم میگم خدمتت که هیچ جای نگرانی نداره ولی مثلا از مصرف خیار – خربزه – هندوانه و … خودداری کنید البته تخمه تازه هندوانه رو خیلی دوست دارن و اشکالی نداره اما خود هندوانه رو نه مصرف نکنید.
      کلا این غذاهای عجیب و غریب رو قبلش بپرسید و بعدا مصرف کنید.

      پاسخ
  15. بهاره

    سلام
    ممنون اقا مجتبى وقت گذاشتین و کامل جواب دادین، من چه تو بخش ماهى ها چه پرنده ها همیشه هر وقت مشکلى پیدا مى کنم اول مزاحم شما مى شم، باور کنید نمى دونم اگر شما و این سایت نبودید باید چى کار مى کردم!!! در مورد اون خیار هم اصلا امروز بهش ندادم و منتظر بودم ببینم نظر شما چى هست.
    من همه ى پست هاى قبلى شما رو خوندم و مى دونستم خیار و خربزه و …. براى اینا خوب نیست و تا حالا هم بهش ندادم ولى تو یه سایت خارجى که معتبر هم بود خوندم نوشته بود مى شه داد و مى گفت ملنگوها معمولا تخم هاى خیار رو مى خورن!!!! به هیچى نمى شه اعتماد کردا !!!!!
    بازم ازتون ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنونم از لطف شما بهاره خانم.
      پس اومدین ما رو امتحان کنید باشه ؟؟؟!!
      نه دوست عزیز اینکه گفته ملنگو ها تخم خیار رو میخورن درست گفته ولی خب همون هم باعث سردی و اسهال میشه و باید خیلی کم مصرف بشه ولی برای سایت های ایرانی بهتر همون هست بگیم اصلا مصرف نکنید یه وقت جسارت نشه من خودم رو میگم مثلا اگر اینجا یکی به من بگه تخم خیار سبز براشون خوبه مثلا یه برش در حد یکی دو سانت از خیار به طوطی بده من میرم چکار میکنم یه ۱۰ کیلو خیار میخرم میریزم جلوش بخوره حال کنه حالا روزی ۴ – ۵ وعده هم بهش میدم ولی توی اون سایت خارجی برای اون فرهنگ اونجا درست گفته و یکی مثل من پیدا نمیشه بره ۱۰ کیلو خیار به طوطی بده ؟؟؟!! گرفتی چطور شد پس به اون سایت ها شک نکن مخصوصا اگر معتبر هم باشن ولی اینجا ما باید دست به عصا راه بریم البته خب برای شما وضع فرق میکنه مثلا اگر مطالعه کرده باشی نوشتن انگور هم خوبه ولی من اینجا به دوستان میگم مصرف نکنید چون مثلا طوطی باید دو تا حبه انگور بخوره نه دو تا خوشه نیم کیلویی ؟؟!!! بعد طوطیشون میمیره میان میگن دیدی فلانی هیچی سرش نمیشد گفت انگور بدین خیار بدین مگه گوسفند بوده ؟؟!!
      راستی یه چیزی یادم اومد براتون بگم در تغذیه جوجه بیشتر دقت کنید و فرق داره با طوطی بالغ و اگر یه غذایی رو برای اولین مرتبه دارین بهش میدین خیلی کم مصرف کنید تا کم کم عادت کنه و یه وقت سردیش و یا گرمیش نکنه و یا اسهال نشه .

      پاسخ
  16. بهاره

    سلام
    نه بابا اقا مجتبى چه امتحانى!!!؟؟؟ کى جرات داره؟؟؟؟ من با اینکه تو اون سایت در مورد خیار خونده بودم اما بازم چون شما گفته بودى نباید استفاده بشه منم تا حالا اصلا بهش ندادم چیزى که شما مى گى براى ما از همه جا معتبرتره….
    حالا فهمیدم قضیه رو که چى به چى هست، ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم شما لطف دارید. ضمنا خوشحال میشیم عضو سایت خودتون باشید.
      ببخشید اگر قبلا خیلی پیچیده حرف زدم ولی خب دیگه براتون کامل توضیح دادم باز هم امری داشتین در خدمتیم.

      پاسخ
  17. امیر

    سلام دوستان خواستم بدونم اگه یه طوطی بزرگ تر از یه سال که رام و اهلی هم شده اما تمیتونه حرف بزنه بخرم میشه بهش حرف زدن یاد دا یا نه
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چه طوطی هست. منظورم کدوم گونه (کاسکو، ارا،ملنگو) چی هست طوطیتون؟
      بله میشه بهش حرف زدن یاد داد. باید دید چه گونه ای هست و دستبکار شد چون برخی از گونه ها سخته یکم به حرف بیان و برخی راحتر به حرف میان. اگه ملنگو هست(چون تو این مقاله کامنت گذاشتین) هنوز دیر نشده و میشه بهش حرف زدن یاد داد ولی خب باید با طوطیی مثل ملنگو خیلی کار کرد و راحت به حرف نمیاد ولی شدنی هست و سنشم زیاد بالا نیست و مثلا اگه بالغ شده بود میگتم خیلی خیلی سخته ولی الان امید زیاده و باید باهاش کار کرد

      پاسخ
      1. امیر

        سلام اقا شهریار منظورم همون ملنگو بود مرسی بابت جوابتون

        پاسخ
  18. ازاده

    سلام
    اقا مجتبى من قبلا ازتون در مورد خشک شدن و پوسته پوسته شدن پاى جوجه طوطیم پرسیده بودم، شما گفتى پماد آ د بزنم.
    الان تقریبا یک هفته هست دارم استفاده مى کنم پاش بهتر شده اما اگر یک روز به پاش پماد نزنم روز بعد دوباره پوستش خشک مى شه!
    تا کى باید از پماد استفاده کنم؟ اثر این پماد موقته یا بعد از چند وقت به طور کامل پوست پاش خوب مى شه؟
    ممنون از شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یک هفته که خیلی هم هست یادم نیست ولی باید قبلا گفته باشم خدمتتون که با مصرف ۳ – ۴ روز پماد باید پاش خوب بشه.
      دو تا حالت الان هست یا پاش طبیعیه و شما حساس شدین و یا اینکه املاح بدنش کمه و ضعیف شده و باید تقویتش کنید شما یه کاری کنید یک ۲۴ ساعت در ظرف آبخوریش مولتی ویتامین بریزید و ۲ – ۳ روز هم همچنان پاش رو چرب کنید و بعدا اگر باز پوسته پوسته شد دیگه بنده نمیدونم و بهتره نشون دامپزشک بدین ببینید نظر ایشون چیه و اگر نظر خاصی دادن به بنده هم خبر بدین ممنون میشم.
      ببخشید نشد کمک خاصی بکنم.

      پاسخ
      1. ازاده

        سلام
        خواهش مى کنم اقا مجتبى اتفاقا خیلى هم کمک کردین پاش نسبت به اول خیلى بهتر شده، اول خیلى از روى پاش پوست جدا مى شد اما الان خیلى کمتر شده. نمى دونم شاید واقعا حساس شده باشم اما نسبت به زمانى که جوجه بود پوست پاش خشکتر و ضخیم تر شده.
        در مورد مولتى ویتامین باید مخصوص پرندگان رو بگیرم یا انواع انسانى هم مى شه استفاده کرد؟ دوزش چقدر باید باشه؟
        ممنون

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          مطمئنا مخصوص پرندگان رو بگیرین و مقدار توصیه شده روی بسته بندی رو مصرف کنید. اگه پیدا نشد و نتونستید میشه از نوع انسانی هم استفاده کرد که خب نظرها متفاوته و برخی ها میگن مشکلی نداره استفاده کنید و برخی ها هم میگن نه نباید از چنین ویتامین هایی استفاده بشه. به هر حال ابتدا برین سراغ مولتی ویتامین مخصوص قناری
          موفق باشید

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          آقا شهریار کامل توضیح دادن خدمتتون فقط درباره پوست پاش بگم خدمتتون که طبیعیه با بزرگ تر شدن باید پوست پاش ضخیم تر و کلفت تر بشه و دیگه جوجه نیست.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *