شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. ميترا

    سلام
    جوجه طوطى من اصلا روزا تو قفسش نمیمونه تا هوا روشن مى شه باید بیاریمش بیرون وگرنه همش از در و دیوار قفس بالا مى ره و خودشو مى کوبه به قفس!!!!
    خب همش هم نمى شه بیرون باشه بعضى وقتا کسى خونه نیست مى ره یه بلایى سره خودش میاره.
    چى کارش کنم؟ راهى داره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب وقتی که خودتون هستین و پرنده دستی هست که نمیشه تو قفس نگهداریش کرد و حتما بیارینش بیرون. خیلی سخته پرنده وقتی اهلی باشه و مزه ازادی رو چشیده باشه یا از جوجگی تو قفس نگهداری نشده دیگه تو قفس اروم بمونه. البته عادت میکنن و وقتی نیستین بذارین تو قفس باشه. پرنده اینو یاد میگیره و وقتی نیستین و تو قفس هست اونم ارومه یا چرت میزنه یا تغذیه میکنه و تلاشی انجام نمیده. ولی وقتی هستین واقعا دیگه دلیلی برای نگهداری تو قفس وجود نداره و هم پرنده طاقت نداره و هم شما وظیفتون هست که از پرنده ای که خریدین به بهترین شکل نگهداری کنید. در یک جمله راهی که بشه هر وقت دوست دارین پرنده بیرون باشه و هر وقت که حوصلشو ندارین بذارین تو قفس وجود نداره و یه برنامه ای باید واسه پرنده در نظر بگیرید و اون هم عادت میکنه

      پاسخ
  2. على

    سلام
    زمان پر ریزى این جوجه هاى امسال کیه؟ من پرهاى جوجم رو بد زدم و الان اصلا نمى تونه پرواز کنه!!! خواستم بدونم کى پر مى ریزه تا دوباره بتونه پرواز کنه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام.
      دقیق که نمیشه جواب داد. اصلا جوجه و چند وقتشو و وضعیت پرش چطوره و اینها رو که مشخص نکردین و فقط گفتین جوجه های امسال کی زمان پریزیشون هست. انگار که مثلا قراره جوجه های متولد سال ۹۳ تو شهریور پریزی کنند. طوطی مثل قناری پریزی نمیکنه که یه دوره داشته باشه.
      اگه جوجه بوده و پرهاش تازه بوده حداقل شش ماه طول میکشه
      موفق باشید

      پاسخ
  3. فرهاد

    سلام
    من یه جوجه ملنگو امسال خریدم فکر مى کنم الان دو ماه بیشتر داشته باشه.
    -اینا چند وقتشون بشه طوق در میارن؟
    -و تو چند سالگى بالغ مى شن و مى تونن تکثیر بشن؟

    پاسخ
  4. بهاره

    سلام
    من یه جوجه ملنگو دارم که از وقتى غذا خور شده بعضى وقتا که توت فرنگى مى خوره یا ارزن با پوست تو مدفوعش دونه هاى توت فرنگى یا ارزن رو مى بینم. این همیشه اتفاق نمیوفته مثلا اگر صبح ها که چینه دونش خالیه توت فرنگى بخوره این جورى مى شه و اگر ارزن پوست کرده بهش بدم هضم مى کنه.
    من فکر کردم چون هنوز جوجه هست این باید طبیعى باشه، راستش مى ترسم ببرمش دامپزشکى یه دارویى بدن جوجه سالم رو یه بلایى سرش بیارن ( قبلا تجربش رو داشتم) در ظاهر هیج مشکلى نداره و کاملا سرحاله.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هیچ دارویی نیاز نداره. اولا دستگاه گوارش جوجه طوطی ضعیف هست و واسه همینه که غذای نرم بهش میدن یا والدین غذای نیمه هضم شده به جوجه ها میدن. البته جوجه شما بزرگ شده و خودش غذا میگیره ولی هنوز باید احتیاط کرد. ضمنا این که کاری نداره و دلیلش رو فهمیدین. نه توت فرنگی بهش بدین و نه ارزن با پوست. این همه میوه و این همه دانه! دیگه مزاج و تغذیه جوجه طوطیتون باید دستتون اومده باشه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل توضیح دادن فقط اگر طوطی بالغ داخل فضلش ارزن مشاهده کردین بیماریه گوارشی داره ولی برای جوجه ها طبیعیه.

      پاسخ
  5. اميرحسين

    سلام
    من دو تا جوجه ملنگو دارم یکیشون سبز کم رنگه و یکمى نسبت به اون یکى توپول تره، دومى انگار کشیده تره و یکم تیره تر.
    مى شه نژادشون رو بهم بگید؟ و اینکه از نظر هوش و استعداد حرف زدن با هم فرق مى کنن یا نه؟
    ممنون

    پاسخ
  6. اميرحسين

    سلام
    اى بابا اخه چرا مشخص نیست تو سایت هاى مختلف یه چیزایى نوشتن اما هر جا یه چیزى برا خودشون گفتن!!! من سر در نیاوردم. اما مى دونم اینا نژادهاشون با هم فرق مى کنه، ظاهرشون خیلى متفاوته. حالا شما چرا مى گى مشخص نیست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببین دوست عزیز واقعا مشخص نیست چون اینطوری ممکنه هر دو یک نزادی باشن حالا اندازشون فرق میکنه دلیل نمیشه نژادشون فرق کنه ضمنا باید اونها رو ببینیم تا بشه نظر داد همینطوری رو هوا هرکی هرچی گفته بدون الکی گفته ؟؟!!!

      پاسخ
  7. بهاره

    سلام
    من امروز برا جوجم یه ظرف اب گذاشتم اونم استقبال کرد و خودشو شست اما بعدش همون جا نشست و خودشو خشک نکرد!
    من ترسیدم که سرما بخوره گرفتمش تو دستم و با دستمال کاغذى یکم خشکش کردم و گذاشتمش زیر افتاب کمى که خشک شد بعد پراش رو مرتب کرد.
    من قبلا سار و مینا داشتم هر دوشون بلافاصله بعد از حمام خودشون رو خشک مى کردن این رفتار تو طوطی ها طبیعیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب هنوز بلد نیست چکار کنه .
      کار خوبی کردین گذاشتینش توی آفتاب چون اگر سردش شده بود حتما تلف میشد.

      پاسخ
  8. مينا

    سلام
    براى تعمین کلسیم بدن طوطى ها چى باید بهشون داد؟ پوست تخم مرغ، صدف خورد شده یا کف دریا کدوم بهتره؟
    کف دریا ضرر نداره؟ من یه بار به یه عروس دادم مدفوعش خیلى سفید شد مثل گچ!!!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      استخوان مرغ، سبزیجات مثل اسفناج و کلم و در نهایت در صورت مشاهده کمبود کلسیم میشه مستقیما کلسیم رو تو ابخوری پرنده استفاده کرد

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      کف دریا هیچ ضرری نداره و خیلی هم خوبه بعد چرا پوست تخم مرغ ؟؟؟!!! خب تخم مرغ آب پز بهش بدین که مقوی تره تخم مرغ آب پز رو از وسط نصف کنید و با پوست بذارید جلوش نه اینکه فقط پوسته تخم مرغ رو مصرف کنید .

      پاسخ
  9. ازاده

    سلام
    اقا مجتبى این پرهایى که از ریشه در نمیان و از انتها شکسته مى شن دوباره رشد مى کنن؟ یعنى تا پرریزان بعدى پرنده باید صبر کرد یا نه دوباره رشد مى کنه؟
    جوجه هاى من تو قفس بند نمى شن و صبح ها تا یکى از جلوى قفسشون رد مى شه خودشون رو مى زنن به قفس و پراشون مى شکنه!

    پاسخ
  10. بهاره

    سلام
    مدفوع جوجه ى من یکم چربه و بوى تخمه مى ده!!!!
    ١-من تو چند تا سایت خوندم که نباید به طوطى زیاد تخمه داد نوشته بود بخاطر چربیش برا کبدشون بده. این درسته؟
    ٢-بجز ارزن دیگه چه دانه ى دیگه اى مى شه به اینا داد؟ تخم کتون هم مى تونم بدم؟
    ٣-اگر ارزن بدون پوست بهش بدم ممکنه دیگه ارزن پوست نکنه؟چون پوست نکرده رو سخت مى خوره.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به جوجه طوطی اگه بگیم تخمه درسته ندید خب معقول هست(اونم نه جوجه طوطی که به دون افتاده!) چون دستگاه گوارشی پرنده ضعیف هست راحت نمیتونه هضم کنه و از غذاهای نرم استفاده میشه که مقدار کمی دانه هم میشه حتی مخلوط کرد و کم کم تو سن مختلف به پرنده داد
      اما اینکه خوندید به طوطی نباید زیاد تخمه داد رو من اصلا قبول ندارم. تخمه ندین و چی بدین؟ تخمه اصلی ترین و مهمترین غذایی هست که به طوطی میدن. نه از الان بلکه از قدیم الایام. اما کنار تخمه از سایر دانه ها هم استفاده میشه، از میوه و سبزیجات هم استفاده میشه و اینکه فقط تخمه بدیم درست نیست ولی اینکه تخمه نباید داد یا کم داد کاملا غلطه
      هر چی که اسمش دانه هست رو میشه داد. تخم کتان، شاهدانه،ارزن، اصلا مخلوط هفت تخمی که به قناری میدن رو میتونید به طوطی هم بدین. فقط یه چیز بگم طبیعت دونه ها رو باید ببینید چجوریه و مثلا یه دونه فوق العاده گرم یا یه دونه با طبیعت سرد رو به پرنده ندید و مخلوط و ترکیبی از همه باشه.
      ضمنا مطالبی که در مورد طوطی نوشتم رو با جوجه طوطی سرنگی و …. قاطی نکنید. تغذیه جوجه طوطی خیلی مهمه و یه اشتباه میتونه پرندتون رو راهی اون دنیا بکنه. هر دانه و میوه و زیاد و کمی رو نمیشه به جوجه طوطی داد، ممکنه نتونه هضم کنه، ممکنه سنگینش بشه و ….

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل توضیح دادن اما خب بنده هم یه چیزهایی بگم.
      ۱ – بنده اصلا این حرف رو قبول ندارم البته به بچه طوطی اولش باید ارزن درشت بدین و بعدا تخمه آفتاب گردان البته طوطی های بزرگ مثلا آرا و یا بارتا خب از همون اول تخمه میخورن و ممکنه اصلا ارزن نخورن ؟؟!! اما گرسنه بشن ارزن هم میخورن.
      ۲ – هرچی که بشه خورد فقط باید مخلوطی از دانه های گرم و سرد درست کنید تا از نظر مذاجی مشکلی برای پرنده پیش نیاد.
      ۳ – باید یاد بگیره دانه رو پوست کنه مثلا تو طبیعت کی براشون پوست میکنه ؟؟!!

      پاسخ
  11. ناشناس

    سلام
    مى شه تخم هاى هندوانه، خربزه و طالبى رو به طوطى ها داد؟
    خود میوه ها که مشکلى نداره براشون درسته؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله میشه داد. فقط ارزش غذایی هر کدوم فرق میکنه و همه دانه ها در یک رده نیستند.
      میوه مشکلی نداره ولی خود هندونه و خربزه و میوه های این چنین ابکی باعث مشکلات گوارشی و اسهال پرنده میشه و بهتره بهشون ندید. از سیب و هویج برای طوطی استفاده کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      همانطوریکه آقا شهریار گفتن خود این میوه ها رو نباید مصرف کنید اما فقط تخم هندوانه تازه رو مصرف کنید نه تخم طالبی و خربزه ؟؟؟!!! چون تخم طالبی و خربزه تازه باعث ایجاد جوش در دهان و حلق پرنده میشه اما خشک شده و شسته شده اون مشکلی نداره.

      پاسخ
  12. ازاده

    سلام
    ممنون اقا شهریار،کم پیدایى :)
    یه سوال دیگه اگر جوجه هاى من نر و ماده باشن که فروشنده گفت هستن کى مى تونن تخم گذارى کنن؟ سال دیگه نمى شه؟ چون گفته مى شه دو تا سه سالگى بالغ مى شن.
    اینا تو طبیعت سالى یک بار تخم مى ذارن تو خونه هم که هوا گرمه بازم همون سالى یک بار تکثیر مى شن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هستم در خدمتتون.
      جوجه های شما رو والا اطلاع ندارم چند وقتشونه و احتمال اینکه نر و ماده باشن چقدره یا …. شاید تو کامنت های قبلی بحث کردین که اطلاع ندارم. کلی عرض میکنم خدمتنون که ملنگوها بالغ باشن و نر و ماده باشن و گونه افریقایی نباشن چرا تخم میزارن اونم تو پاسیو، به تعداد هم باید داشته باشین.
      کجا میخواین تکثیرشون کنید؟ تو قفس یا پاسیو؟ تو قفس اگه هست همون سالی یک بار هم تخم نمیزارن مگر شانس و استثنا.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      معمولا همون یک تا دو سالگی اگر شرایط نگهداری خوبی داشته باشید تخم گذاری میکنن یعنی اگر تو فصل تخم گذاری بیشتر از یک سال داشته باشن تخم میذارن ولی خب همانطوریکه آقا شهریار فرمودن بستگی به محل نگهداری داره ممکنه اصلا هیچ وقت تخم گذاری نکنن ؟؟؟!!!

      پاسخ
  13. ayda

    سلام یه ملنگو سه ساله نر خریدم از یه خانواده. اونجا که بوده راحت از قفسش بیرون میومده و واسه خودش می گشته و برمی گشته به قفس حالا که اوردیمش میتدسه از ما و وقتیم باهش حرف میزنم روشو بر میگردونه صباهم خودش سرو صدا میکنه و پارچه رواز رو قفس میکشه لطفا راهماییم کنین

    پاسخ
  14. ayda

    یه مشکل دیگه هم که داره اینه که مدفوعش تقریبا بی رنگ و ابکی ولی ظاهرا مریض و بی حال به نظر نمیاد مشکل خاصی داره یا به خاطره عوض شدن محیط و ترس از ماست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز وقتیکه چیزی رو خریدین باید بدونید که بهترین در دنیا رو خریدین.
      اما خیلی رک یه موضوعی رو بهتون بگم اینکه اشتباه کردین این بهترین طوطی دنیا رو خریدین چون طوطی وقتیکه به جایی عادت کرده خیلی سخت به صاحب جدیدش عادت میکنه و همه این مسائلی که فرمودین طبیعیه از اون فضله و ترسیدن و برگردوندن روش از شما و همه چیزهای دیگه پس خیلی بهش ور نرید و بذارید آروم باشه و با ملایمت باهاش برخورد کنید تا کم کم به شما عادت کنه قرار نیست یک مرتبه به شما عادت کنه باید از صاحب قبلیش بپرسی چی بهش میداده و از چی خوشش میاد و از چی بدش میاد کی میخوابیده و کی بیدار میشده ممکنه شما الان همه چی رو ریخته باشید به هم باید همه چی مثل قبل باشه تا طوطی هم مثل قبل و حتی بهتر از قبل بشه پس به یه نکات خیلی ریزی باید توجه کنید و برای طوطی هیچ وقت عجله نباید داشته باشید.
      اگر هم وقت ندارید و مشتری خوب پیدا کردین حتما ردش کنید بره و یا پسش بدین و یک طوطی جوان بخرید نه سه ساله.

      پاسخ
  15. امير حسين

    سلام
    من امسال یه جوجه طوطى گرفتم چند هفته اى هست که خودش غذا مى خوره اما تو روز وقتى به چینه دونش دست مى زنم پر نیست. غذا مى خوره، تخمه و میوه اما زیاد نه یعنى هر وقت به چینه دونش دست مى زنم احساس مى کنم تغریبا خالیه برا همین بیشتره شبا تخمه رو مى کوبم و با ارزن پوست شده خمیر مى کنم خودش مى خوره.
    اینو چى کارش کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ کار ؟؟؟ً!!!
      این موضوع طبیعیه و دیگه قرار نیست اندازه گذشته غذا بخوره و همین مقدار که دائم غذا و آب جلوش باشه هر زمان گرسنه شد میخوره.

      پاسخ
  16. امير حسين

    سلام
    خب پس چرا شبا که براش ارزن و تخمه کوبیده رو خمیر مى کنم مى خوره؟ بعضى وقتا هم خیلى با اشتها مى خوره که معلومه گرسنه بوده!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قبول که میخوره ولی نیازی نیست و عادت کرده شما بهش غذا بدین وقتیکه بهش غذا ندادین و گرسنه شد خودش میخوره.
      در کل پرنده همینه وقتیکه جوجه هست بیشتر غذا میخوره چون باید رشد کنه ولی وقتیکه بزرگ شد دیگه کمتر غذا میخوره چون باید سبک باشه و بتونه پرواز کنه این قانونه و اگر هم زیادی بهش غذا بدین مریض میشه و فقط باید بتونید تشخیص بدین که زیاد گرسنه نباشه همین وقتیکه دانه خور شده باشه و دائم دانه جلوش هست دیگه هیچ لزومی نداره شما بهش غذا بدین خودش میخوره.

      پاسخ
  17. ازاده

    سلام
    زیر بینى و روى نوک یکى از طوطى هاى من یکم برامده و روشن تر شده، درست یک خط یکى دو میلیمترى سرتاسر زیر بینیش. انگار نوکش رشد کرده و قسمت جدید کمرنگ تر شده ولى مشکلش اینجاست که یکم برامده و ناصافه و بنظر محکم هم نمیاد تقریبا بافتش یه چیزى بین بافت نوک و بافت اطراف بینیه!!!
    من خواستم یکم از پماد تتراسایکلین چشمى بهش بزنم کفتم اول از شما بپرسم که ضررى نداره؟و یا اصلا لازم هست یا نه؟
    پاى اون جوجه ى دیگم هم انگار بعضى جاهاش داره پوست مى ندازه و پوست بعضى از قسمتاى پاش خشک شده و داره جدا مى شه. عیبى نداره؟
    ممنون و ببخشید من انقدر مزاحم مى شم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم دوست عزیز در خدمتتون هستیم.
      چرا الکی از پماد تتراسیکلین استفاده کنید بنظرتون چه فایده ای داره برای تقویت منقار پرنده ؟؟؟!!!
      بنظر بنده یک قرص کلسیم دی رو نصف کنید و هر نصفه قرص رو به هر کدوم از جوجه هاتون بدین ضمنا فقط یک نصفه قرص در هفته کافیه ضمنا یه زمانی بدین که روش آب بخوره ولی خب نخورد هم مهم نیست.
      اما اون یکی که پاش پوسته پوسته شده باید پا و ساق پاش رو با پماد ویتامین آ د کمی چرب کنید.
      این مورد هم سه روزی یکبار کافیه و بنظرم اگر یکی دو نوبت چربش کنید خوب میشه.

      پاسخ
      1. ازاده

        سلام
        ممنون شما لطف دارین
        من خواستم پماد تتراسایکلین بزنم چون فکر کردم شاید عفونت یا قارچ باشه، پس مربوط به کلسیومه و لازم نیست دارو مصرف شه؟
        نصف قرص رو به هر کدوم بدم هر چقدر که خودشون خوردن بعد قرص رو بردارم درسته؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          حالا شاید بنده بد توضیح دادم ولی هر چقدر که خودشون خوردن چیه دوست عزیز نصف قرص رو بکن تو حلقشون نه اینکه بذاری جلوشون خودشون بخورن چون اصلا خودشون قرص نمیخورن که ؟؟؟!!!
          آره مربوط به کمبود ویتامین هست نه قارچ.

          پاسخ
          1. ازاده

            سلام
            اى بابا اقا مجتبى من چه جورى نصف قرص رو بکنم تو حلق این بیچاره ها!!!
            خب خفه مى شن قرص هاى کلسیوم که خیلى بزرگه!
            اصلا فکر کنم دوزش هم براشون زیاد باشه این قرص ها براى یه ادم با ۵٠، ۶٠ کیلو وزنه اینا که بزور بشن ١٠٠ گرم!
            مى شه بجاش یه غذاى نرم براشون درست کنم و یکم از قرص رو بکوبم بریزم تو غذا بهشون بدم؟

            پاسخ
            1. .sina

              سلام
              خب شما نصف قرص رو یه بار دقگه نصف کنید دوتا شو بدید بخورن چیزیشونم نمیشه

              پاسخ
            2. مجتبی

              سلام
              نه دز دارو درسته و اضافه نیست.
              ضمنا یه کمی که چه عرض کنم خیلی سخته اما طوریشون نمیشه.
              ضمنا نشد یک قرص رو حل کنید توی آب و با سرنگ بین هر دو تقسیم کنید و بریزید داخل حلقشون.

              پاسخ
  18. ميترا

    سلام
    ملنگوها هم ممکنه پر کنى بگیرن؟
    اگر ممکنه در چه شرایطى این جورى مى شن؟
    من الان یه جوجه دارم که غذا خور شده اما بدلیل اینکه این یکى دو ماهه کارم زیاد شده مى خواستم بدمش به مادربزرگم ممکنه اذیت شه یا پر کن؟ اگر خودم هر چند روز یک بار سر بزنم چى؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله این مورد برای همه طوطی ها صدق میکنه.
      در شرایطی که دپرس بشن و مورد کم توجه ای قرار بگیرن و یا از شرایط نگهداری راضی نباشن.
      ولی پر ریزی با پر کنی نباید اشتباه گرفته بشه.
      نه بنده فکر میکنم اگر مورد توجه باشه و مخصوصا اگر پیش مادر بزرگ باشه خیلی هم کیف میکنه.
      مادر بزرگ رو اذیت نکنی طوطی طوریش نمیشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *