تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. شيوا

    سلام
    خب خدارو شکر،ولى دیگه اصلا به هیچ وجه از اون سرلاک بهش نده خب حق داشته که از اون غذا نخوره اگر پرندتون کوچیک تر بود یا شما بیشتر از اون غذا بهش مى دادى به این زودیا بهتر نمى شد.
    کلا شیر و هر ترکیبى که توش شیر داشته باشه براى پرنده ها مضره. شما کدوم پرنده اى رو مى شناسى که به جوجه هاش شیر بده!!!! شیر مخصوص پستانداران هست و پرندگان کلا تو بدنشون انزیم لاکتاز که مسئول هضم لاکتوز که همون قند شیر هست رو ندارن. مثل بعضى از ادم ها که این انزیم تو بدنشون کمه و با خوردن شیر دچار دل درد و دل پیچه مى شن حالا ببین این پرنده ى کوچیک که کلا این انزیم رو نداره چى کشیده!!!!!برا همین مى گم حق داشته اونو نخوره.
    حتما تخم مرغ هم بهش بده تو این سن مى شه روزى یک چهارم تا نصف یک تخم مرغ رو بهش بدى سعى کن با دست بهش غذا بدى اول یکم غذا رو له کن بعد با دست بده بهش، بهتره یکم غذا مثل تکه هاى کوچیک موز یا تخم مرغ تو قفسش بزارى تا خودش شروع به خوردن کنه.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از شما شیوا خانم برای پاسخ بسیار خوبتون اما لطفا جهت پاسخ دادن به سوالات دوستان حتما گزینه پاسخ دادن رو بزنید با سپاس بسیار .
      ضمنا خیلی خوشحال میشیم که شما در سایت خودتون عضو بشید و از تجربیات شما بیشتر استفاده کنیم و در تالار گفتگو نیز شرکت کنید.

      پاسخ
      1. شيوا

        سلام
        خیلى ممنون اقا مجتبى،اما من تجربه ى شما دوستان رو ندارم الان هم که جسارت کردم و جواب دوستمون اقا امین رو دادم براى این بود که خیلى نگران بود و من گفتم شاید اطلاعاتم به درد ایشون و طوطیش بخوره.
        حتما تو سایت عضو مى شم ولى براى افزایش اطلاعاتم اگر هم بتونم کمکى کنم خوشحال مى شم حالا هر چند کوچیک.

        پاسخ
    2. امین

      سلام شیوا خانوم مرسی از راهنماییتون
      غذا خورد چه طور بهش آب بدم راستی تخم مرغ رو کامل بدم یا فقط زرده؟؟؟

      پاسخ
      1. شيوا

        سلام
        خیلى خوشحالم که حالش خوب شد.
        براى اب هم همیشه باید اب تمیز تو قفسش باشه هر وقت احتیاج داشته باشه خودش مى خوره. ولى اگر زیاد از میوه هاى اب دار بهش بدى خیلى کم اب مى خوره یا اصلا نمى خوره چون اب بدنش رو همون میوه ها تامین مى کنن.
        تخم مرغ رو هم کامل بدین هم زرده و هم سفیده مى تونى یه تخم مرغ رو از وسط نصف کنى و بزارى جلوش یا به تیکه هاى کوچیک تر تقسیم کنى.

        پاسخ
  2. امین

    سلام مجدد خیلی متشکرم از شیوا خانوم و آقا مجتبی گل الان خیلی خوب شد ه شکر خدا دیگه بیقراری نمی کنه کلی هم از دستم موز و سیب خورد الانم تو قفس جدیدش خوابیده بازم خیلی مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در مورد اینکه تخم مرغ رو سفیده بدید یا زرده یا هر دو؟ هر دو رو میتونید بدید و مشکلی نداره. اگه پرنده خودش غذا میگیره به حلقش نکنید و بذارید از دستتون بگیره. در مورد میوه جات هم زیاده روی نکنید که پرنده رو به اسهال بندازین. تخم مرغ رو حتما تو برنامه غذایی جوجه طوطیتون جای بدید و سعی کنید چند نوع غذا رو با هم میکس کنید و یه غذای نرمی درست کنید و بهش بدین. مثلا یه وعده غذاییش رو فقط میوه ندین و یه وعده مثلا فقط دانه ها و …. سعی کنید یه غذای نرم مناسب تهیه کنید و بهش بدین که تمام احتیاجات غذایی پرنده رفع بشه
      موفق باشید

      پاسخ
  3. ازاده

    سلام
    حال جوجه ى من خوب شد :) خیلى ممنون.
    فقط یه سوالى، من هر وقت چینه دونش خالى مى شه بهش غذا مى دم مى شه روزى چهار بار اما نمى دونم چقدر باید بهش غذا بدم. الان حدودا هر بار١٠ میلى لیتر بهش مى دم اما کامل سیر نمى شه و بازم سر و صدا مى کنه،کلا جوجه پر سرو صداییه تو روز هر وقت صداى کسى رو مى شنوه یا مى بینه صداش در میاد من فکر کردم شاید بهش کم غذا مى دم.
    مى خواستم بپرسم باید اونقدرى بدم که دیگه خودش نخوره یا همین قدر کافیه؟
    سنش هم دقیق نمى دونم پرهاى بال و پشتش در اومده یه دم کوچک داره بایکم پر رو سرش.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی شما بین ۲۲ تا ۲۶ روز سن داره. البته به صورت تقریبی گفتم.
      خب ببینید میزان غذا دهی تجربی هست و بنده از روی شکل چینه دان میدم حالا نمیدونم که چطوری براتون توضیحش بدم ببین دوست عزیز همین کاری که خودتون میکنید خیلی بهتره و در اصل هر وقت که چینه دانش خالی شد غذاش بدین بهتر هست چون اگر زیادی بهش غذا بدین خب از تو حلقش میزنه بیرون و خفش میکنید.

      پاسخ
  4. ازاده

    سلام
    من بالاخره امروز رفتم یه جوجه طوطى دیگه برا مامانبزرگم گرفتم این یکى خیلى بزرگتره تمام پراش در اومده اما از ادم مى ترسه.
    مزاحم شدم برا غذاش ازتون بپرسم خود فروشنده گفت بهش ارزن نخود و سیب و سبزى بدم که با دست بهش دادم خورد.
    ١-فقط اینا رو تا کى بدم بهش؟
    ٢- مى شه از بقیه حبوبات هم استفاده کرد؟فروشنده گفت نپزمشون و تو اب خیس کنم،گفت اگر بپزم براش سنگین مى شه این درسته؟
    ٣-ارزن هم همین جورى با پوست بهش مى دم، عیبى نداره اینا ارزن رو پوست نمى کنن؟
    ۴-یه چیز دیگه اى رو من نمى فهمم اونم تخمست یکى مى گه خیلى خوبه و حتما هیشه باید تو قفسش باشه، یکى دیگه مى گه نه اصلا خوب نیست و نده!!!!! خب مگر نباید یه غذاى خشک همیشه داشته باشه ؟؟؟
    ۵-براى ترسش چى کار کنم؟ اگر همین جورى با دست بهش غذا بدم ترسش از بین میره؟
    ممنون و ببخشید انقدر اذیتتون مى کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – ارزن درشت که غذای دائمش بای دباشه البته دانه آفتاب گردان هم باید جلوش بذارید.
      ۲ – هم میشه اونها رو خیس کنید و هم میشه آب پز کنید و اصلا ربطی به سنگین شدن اونها نداره. از نخود – لوبیا – عدس – جوانه گندم و ذرت تازه و یا ذرت آب پز میتونید استفاده کنید و برای تنوع غذایی حتما باید استفاده کنید.
      ۳ – نه چه عیبی داره بعدا که بزرگتر بشه خودش پوست میکنه میخوره.
      ۴ – ببین دوست عزیز همیشه و ۲۴ ساعت باید یا ارزن درشت (نه از این ریزها که مخصوص قناری هست ) و یا دانه آفتاب گردان جلوشون باشه و اصلا از ارزن و آفتاب گردان مقوی تر چی ؟؟
      ۵ – بله ترسش از بین میره اما ای کاش در هنگام خرید یه کمی بیشتر دقت کرده بودی ولی خب اصلا نگران نباشید تا یک هفته بنظرم ترسش بریزه.
      خواهش میکنم درخدمتیم.

      پاسخ
  5. ازاده

    سلام
    دستتون درد نکنه، در مورد ارزن من تا حالا فقط یه نوع دیدم که قبلا به مرغ عشق مى دادم اینا که مى گین درشته خیلى درشتره؟ اگر پیدا نکردم از همینا نمى شه استفاده کرد؟
    -برا اب هم با ظرف جلوش گرفتم نمى خوره باید انگشتم رو خیس کنم قطره قطره بهش بدم!
    -دیگه این که نباید حتما چینه دونش خالى بشه تا بهش غذا بدم درسته؟
    -ترسش هم به همین یه روزه خیلى کمتر شده اوناى دیگه اى که داشت خیلى کوچیک بودن ترسیدم از اونا بردارم تازه مثلا اینو برا من سفارشى گذاشته بود کنار.
    واقعا ممنون کاش یه راهى بود مى تونستم لطفت رو جبران کنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از محبت شما.
      ارزن ریز و درشت تفاوت سایزش همچین خیلی نیست فقط یه ذره درشت تره همین.
      آب هم همیشه بذار جلوش باشه خودش میره میخوره.
      ارزن هم همیشه جلوش باشه ولی خب یه مدتی حواست به غذا دادن باشه تا چینه دانش خالی نمونه.
      اما بعدا که بزرگتر بشه غذاش کم میشه و قرار نیست اندازه زمان جوجگیش غذا بخوره.

      پاسخ
  6. امير حسين

    سلام
    من چند روزه یه جوجه طوطى گرفتم و نزدیک بخارى نگه مى داشتمش اما این دو روزه احساس کردم هوا گرم تر شده و بخارى رو خاموش کردم.
    امروز صبح که بهش غذا دادم خوب بود ولى الان موقع نفس کشیدن یه صداى تق تق ازش میاد نمى دونم چه جورى بگم…. وقتى دستم مى گیرمش هم احساسش مى کنم.
    امروز یکم هم فکر کنم غذاش ابکى تر بود حالا نمى دونم از اینه یا سرما الان که جاشو گرم کردم.
    مجتبى جان اگر مى دونى چشه بگو چه کار کنم خوب شه.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی این صدا طبیعیه حالا یه چیزی میگم شاید خیلی ها قبولش نداشته باشن ولی این صدای منقار پرنده هست و صدای تق تق صدای به هم زدن منقار پرنده هست و این نشون میده جوجه طوطی شما نر هست و از این نرهای جلف هم میشه بهت تبریک میگم مبارکتون باشه.( اصلا جوجه رو بنده اینطوری تشخیص جنسیت میدم تا حالا هم به کسی نگفته بودم حالا نمیدونم چی شد به شما گفتم ).
      اون صدایی که علامت بیماری هست صدای خس خس سینه پرنده و بوی چرک هست نه تق تق ، خیالت راحت نگران نباش.

      پاسخ
      1. امير حسين

        سلام
        ممنون،اره درسته وقتى این جوجه رو گرفتم فروشنده گفت ٩٠در صد نره حالا نمى دونم از روش شما استفاده کرده بود یا نه!
        اون صداى تق تق که از نوکش هست رو قبلا شنیده بودم اما این صدا فرق مى کنه.
        همین الان کلى بالا پایینش کردم ببینم این صدا از چیه که بالاخره فهمیدم………. صدا از مخرجش هست!!!!!!! هر بار که نفس مى کشه از مخرجش صدا میاد. صداش مثل ترکیدن چند تا حباب مى مونه!!!
        تا حالا به همچین چیزى بر خورده بودى؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب این یا شیر خورده و یا غذای باد دار مثل نخود و لوبیا و مشکلش فقط همینه و بهتره در غذاش شک کنید.

          پاسخ
  7. رها

    سلام من یک طوطی مادام یک ماهه دارم بهش سرلاک میوه وگندم به همراه شیر میدم براش خوبه یا نه؟؟؟؟؟؟به نظرشما زنده میمونه یا نه خیلی میترسم به نظرشما سنش خوبه میمیره یانه کمکم کنید.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز چرا سوال تکراری پرسیدین برای دریافت پاسخ صبر کنید بنده اون سوال قبلی شما رو حذف کردم.
      فرمودین جوجه طوطی یک ماهه ماده ؟؟؟ الان که جنسیتش مشخص نمیشه و یا کار هر کسی نیست بگه نره یا ماده.
      اگر واقعا یک ماهه باشه دیگه نیازی به غذا دادن شما نداره و باید خودش بتونه غذا بخوره معمولا از ۲۸ تا ۳۳ روزگی خودشون میتونن ارزن بخورن.
      عمر اون دست من و شما نیست که بگیم زنده میمونه یا نه ؟؟!!

      پاسخ
  8. رها

    ببخشید شرمنده.ممنون که کمکم کردید.درضمن برای این گفتم زنده میمونه یا نه چون دوستم یک طوطی یک ماهه داشت مرد براهمین گفتم……….مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرچی موجود زنده هست باید بمیرن و نمیشه که زنده بمونن و اصلا موجود زنده برای مردن هست.

      پاسخ
  9. میلاد

    سلام بر اقا مجتبی .میخواستم ببینم موزه رنده شده با بیسکویت مادر برای جوجه طوطی خوبه ایا؟؟؟ ممنون میشم اگه راهنمای کنید .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله خوبه و حتی برای بزرگترها هم خوبه و اگر بخوره حتی نیازی نیست رنده کنید همینطوری سالم بدین .

      پاسخ
  10. رها

    سلام.عمو من۳۰ عدد طوطی داشت ۲۹ تای ان رو برد ویکی اش برای من گذاشت اون موقع که کنار بقیه طوطی ها بود خیلی پر جنب وجوش بود ولی حالا دیگه نیست اون موقع ها وقتی در کارتونشو باز میکردم تا بهش غذا بدم دهنشو باز میکرو ولی حالا کم تا جیک جیک میکنه صداش یک کم گرفته شده ودیگه ام شادنیست به نظر شما دلیلش چیه؟؟؟؟؟اگه میشه کمکم کنید ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز چرا سوال تکراری میپرسید خب قبلا هم خدمتتون عرض کردم که برای دریافت پاسخ باید حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا به نوبت خدمت همه دوستان جواب بدیم اگر سوال تکراری بپرسید بده همه سوالاتتون رو حذف میکنم قرار نیست هر روز تذکر بدیم که ؟؟؟!!
      خب این رفتار طوطی شما طبیعیه و خودتون فرمودین که ۳۰ تا بودن و الان فقط این یکی هست خب یه مقداری تنهاییش میکنه و اگر صداش هم گرفته باید اون رو بگیری کنار گوشتون و اگر سینش خس خس میکنه حتما سرما خورده این کار رو بکنید اگر سینش صدا داد سوال کنید بنده در خدمتتون هستم اما اگر سینش خس خس نمیکنه طبیعیه و جای نگرانی نداره.

      پاسخ
  11. میلاد

    اقا مجتبی من ۲ تا جوجه طوطی گرفتم پس شما تأیید میکنید موز و بیسکویت مادرو بهشون به عنوان غذا بدم ؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای تنوع غذایی بله خوبه ولی نه به عنوان غذای اصلی این موضوع رو حتما دقت کنید.

      پاسخ
  12. میلاد

    سلام. غذای اصلی به نظرتون چی بدم ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر خیلی کوچک هست غذای کودک و یا پودر مخصوص جوجه طوطی ولی اگر خودش غذا میخوره ارزن درشت – تخمه آفتاب گردان – میوه – سبزی – ذرت تازه .

      پاسخ
  13. ازاده

    سلام
    با راهنمایى هاى شما اقا مجتبى حال هر دو جوجه ى من خوبه :)
    اومدم برا تشکر و یه زحمت دیگه.
    سوالم اینه که مدفوع هر دو جوجه ى من همراه با اب هست. اون بزرگتره که خودش اب مى خوره که زیاد هم مى خوره. کوچیک تره رو هم که بهش ارد مخصوص مى دم و غلضتش تجربى دستم اومده و اگر سفت تر بشه غذاشو رد نمى کنه.
    اما هر دفه با مدفوع اب زیادى دفع مى کنن این مشکلى نداره؟(حالا نمى دونم شاید به نظر من زیاد میاد)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب خدا رو شکر البته به دلیل نگهداری خوب شما بوده.
      دوست عزیز فضله جوجه ها به دلیل اینکه خوراک اونها بیشتر آبکی هست طبیعیه که آبکی و شل باشه. اگر رنگ فضله طبیعی هست هیچ جای نگرانی نداره. مثلا رنگش سبز و سفید و یا قهوه ای روشن باشه خوبه ولی اگر بی رنگ باشه و یا سبز تیره و چسبناک بود از بیماری هست.

      پاسخ
  14. رها

    سلام.الان متوجه شدم که صداش گرفته ولی خس خس نمیکنه .ولی کم اشتها شده به غذا ودیگه اصلا جنب وجوش نداره وهمش یک گوشی میره ولی من احساس میکنم که سردش هست که میره یک گوشه نظر شما چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه توی این فصل و این سنی که جوجه شما داره نباید سردش شده باشه مگر اینکه زیر پاش مرطوب باشه.
      بنده فکر میکنم غذا رفته داخل بینی جوجه یه بررسی بفرمایید.

      پاسخ
  15. میلاد

    سلام اقا مجتبی غذای غنچه خوبه اگه خوبه چه طعمی بهش بدم .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره غذای غنچه خوبه فقط شیر دار نباشه و هر طعمی که خودتون دوست دارید تهیه کنید. فقط کوچک و ارزون قیمتش رو بگیر.

      پاسخ
  16. میلاد

    سلام .اقا مجتبی اگر تو کارتون لامپ زرد بزارم خوبه یا بد ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای چی لامپ بذاری برای اینکه گرم بشه ؟؟ خیر قربان این کار اشتباهی هست و حیون رو اذیت میکنه.

      پاسخ
  17. رها

    سلام بله حالا متوجه شدم که وقتی داشتم بهش غذا میدادم شیر رفته داخل بینی اون حالا باید چکار کنم؟؟؟؟در ضمن من از عموم پرسیدم گفت ۲۳ روزشه..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مگه شیر بهش میدین ؟؟؟ شیر برای پرنده خوب نیست و نمیتونه شیر رو درست حذف کنه.
      خب باید با یک گوش پاک کن بینی و حلقش رو تمیز کنید.

      پاسخ
  18. سحر

    سلام
    اقا مجتبى دستم به دامنت جوجم یه مشکلى پیدا کرده وقتى نفس مى کشه یه صدایى مى ده،خس خس نمى کنه، نمى دونم شاید هم خس خس باشه، انگار بینیش گرفته. الان کنار بخاریه و چسبیده به دیواره سمت بخارى. کار دیگه اى هم باید انجام بدم؟
    یه چیز دیگه هم اینکه وقتى غذا بهش میدم چینه دونش تقریبا نرمه ولى اخراى غذاش که تو چًینه دونش هست سفت مى شه الان سه بار هست که اینجورى شده. من هم مجبور مى شم یکم غذاى رقیق بهش بدم. این طبیعیه؟ کار من درسته؟ اصلا دلیلش چیه که میگن به جوجه نباید اب داد؟
    واى اگر بدونین چقدر استرس گرفتم نکنه یه طوریش بشه :(

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عجب اینطوری که بدتر گرما زده میشه آخه ؟؟؟!!! حداقل یکی دو متر از بخاری باید فاصله داشته باشه نه اینکه بچسبه به بخاری ؟؟
      خب این مورد طبیعیه و آب زودتر جذب میشه نیازی نیست غذا رو بیش از حد رقیق کنید همه چی اندازه ای داره دوست عزیز.
      چون اگر آب بهش بدی ممکنه از تو حلقش بزنه بیرون و خفش کنه اصلا وقتیکه غذای آبکی میخوره دیگه به آب نیازی نداره ؟؟!!!
      چرا استرس گرفتین ؟؟؟ تا زمانیکه آرامش خودتون رو به دست نیارید نمیتونید به خوبی ازش نگهداری کنید و الکی اون رو میکشید .
      حالا فرض کن یه طوریش هم بشه فدای سرتون موجود زنده همینه دیگه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام مجدد
      سحر خانم باید نوع صداش رو دقیق بگید مثلا وقتیکه تنفس میکنه صدای سینش مثل زمانی هست که یکی سرماخورده یا نه ؟؟
      و یا مثل زمانی میمونه که بینیش گرفته شاید غذا رفته داخل بینیش ؟؟

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *