تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. رها

    سلام. هنوز عطسه میکنه وبینیش گرفته ولی اشتها به غذاش خوبه همش دوست داره بیارمش بیرون وباش بازی کنم ولی تا در کارتونشو میبندم ساکت میشه پس من بهش تتروسایکلین بدم یانه ؟؟؟؟ببخشید ممکنه چیزیش بشه خیلی میترسم .راستی همیشه ناخوناشو میخوره نمیدونم چرا؟؟؟راهنماییم کنید .مر۳۰

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چندین مرتبه به همین سوال و خدمت خودتون پاسخ دادم و دیگه ندید و از روی توضیحات شما نمیشه توضیح بیشتری بدم خدمتتون.
      اما درباره تتراسیکلین بله باید بهش بدین چون اگر سرماخورده باشه و حتی اگر عفونت دستگاه تنفسی هم گرفته باشه براش خوبه و با این دارو درمان میشه.
      شاید طوطی شما گرسنه هست و یا زیاد تنها میمونه و عصبی شده که ناخن هاش رو میخوره البته بزرگترها این کار رو میکنن و ناخن هاشون رو کوتاه میکنن اما برای جوجه این حرکت عادی نیست.
      درباره عطسه کردنش هم باید خودتون تشخیص بدین که چه موردی داره.
      البته داشتم بهش فکر میکردم بنظرم شاید داخل کارتون و زیر پاش یه چیزی ریخته باشید که باعث این عطسه ها شده باشه این رو هم بررسی کنید و ببین اگر بیرون باشه باز هم عطسه میکنه ؟؟!!

      پاسخ
  2. پریسا

    تروخدا یکی راهنماییم کنه……چینه دونش هنوز ورم داره اندازه گردو شده و کبودم هست.تقریبا ۳ ساعت پیش بهش غذا دادم مدفوع کرده . حال عمومیشم خوبه….کمک کنین لطفا……

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پریسا خانم جواب دادم خدمتتون چرا اینقدر نگرانی اینطوری که نمیشه دوست عزیز شما فرض کن این یه طوریش بشه و از بین بره خب میری یکی بهترش رو میخری این که نگرانی نداره موجود زنده همینه .
      خب یه نکته ای رو عرض کنم خدمتتون هر زمان که پرنده و یا هر حیوونی اتفاقی براش افتاد تند بهش آب و غذا ندین چون حتما داره نفس نفس میزنه و ترسیده و قلبش تند تند میزنه حالا فکر کن تو این حالت آب هم بریزی به حلقش و بره تو ریه پرنده خب خفه میشه که ، پس بهترین کار اینه که آروم باشید و به حیون آرامش بدین نه اینکه خودتون بدتر باعث ترس بیشترش بشید.

      پاسخ
  3. پریسا

    مجتبی جان ممنون که اینقدر با حوصله جواب میدین…..آره مثل اولش راه میره حتی بالاشم مثه اول میکشه بالا یا یه پا و یه بالشو میکشه مثلا خستگی در کنه….
    نه خم نشده خس خسم نمیکنه تنفسشم راحته….
    آره راحت سروسینشو بالا میگیره راه میره نه اون حالتایی رو که گفتی نداره….
    نه گردنشم تا اونجایی که دست زدم مشکلی نداشت..
    رو سرامیک افتاد خودم فک میکنم سیاهی چینه دونش از همون افتادنش باشه..
    الان فقط این مشکلارو داره ۱-چینه دونش کبود شده و باد کرده ۲- سر وصداش کمتر شده یه خوردم بیحاله ۳- ۲ساعت پیشم بهش قطره مولتی ویتامین دادم ۳ بار مدفوع کرده مدفوعش تیره شده (همون قطره که توش آهن داره ) ۴- وقتی میخواد مدفوع کنه ۲ ۳ باری دمشو تکون میده بعد مدفوع میکنه این حالتو قبلا نداشت
    واقعا ازت ممنونم که جواب میدی اونم با این صبر و حوصله

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب خدا رو شکر .
      پریسا جان این حالت خستگی در کردن رو که الان گفتین هر زمان هر پرنده ای که انجام داد بدون که سالم سالمه و از من و شما هم سالم تره از این جهت خیالت راحت باشه. تازه اگر بدنش رو هم تمیز کنه سالمه ولی این خستگی در کردن یه چیز دیگست و نشانه سلامت کامل پرنده هست.
      خب ویتامین زیادی هم نباید مصرف کنید حتما دقت کنید دیگه هر روز ویتامین ندی بهش .
      ببین این غذایی که در چینه دانش بوده نجاتش داده و مثل کیسه هوا عمل کرده فقط زیر پوستش خون ریزی کرده همین.
      خواهش میکنم در خدمتتون هستم.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم انجام وظیفه بود.

      پاسخ
  4. رها

    سلام بیشتر تا غذا میخوره عطسه میکنه ولی بعضی وقت ها هم بدن دلیل عطسه میکنه . نه فکر نمیکنم چیزی زیر پای اون باشه فقط مدفوعش و خاک اره هست.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خاک اره جالب نیست بهتره از پوشال های نجاری استفاده کنید نه خاک اره ممکنه همون ذرات ریز بره داخل بینی پرنده و باعث عطسه بشه دلیلش همینه.

      پاسخ
  5. پریسا

    سلام..آره خودشم تمیز میکنه این حالت خستگی در کردنم که زیاد انجام میده..یه قطرش روز در میونه ۱ قطره یه قطرشم هفته ای ۲ باره…هر روز نیست.نمیدونم چه جوری تشکر کنم….واقعا ممنونم خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی..
    ( خیالم یه کم راحت شد)
    غذا خوردنش مثه قبل باشه برا اینکه چینه دونش باد کرده میگم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم .
      حالا اگر فقط یک وعده کمتر بهش غذا بدین بهتره و بعدا دیگه مثل قبل غذا بخوره مشکلی نداره امید به خدا.

      پاسخ
  6. علی

    سلام مجتبی .تو این فصل که نیازی نیست که برای طوطی که تو کارتونه بخاری روشن کرد ؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شيوا

      سلام
      ببینید بودن بخارى به فصل نیست ممکنه جایى که شما زندگى مى کنید هنوز هوا سرد باشه. دو عامل مهم براى زنده موندن جوجه ها( کلا بچه ى تمام حیوانات) یکى غذاى مناسب و قابل جذب هست دومى گرماست چون اینها توانایى گرم نگه داشتن خودشونو ندارن( فاقد پر یا موى کامل هستن) و به راحتى با سرد شدن هوا یا حتى با یه شوک حرارتى سرما مى خورن که در این صورت باید زود به دادشون برسید.
      خودتون چک کنید ببینید سردشه یا نه از ظاهرش معلوم مى شه، نباید خیلى پف کنه و یا وقتى تو دست مى گیرید بلرزه و یا کف پاهاش خیلى سرد باشه.
      این طوطى ها تو مکان هاى گرم و مرطوب زندگى مى کنن حتى بهتر اگر بخارى روشن مى کنید روى اون یه ظرف اب هم قرار بدین که هوا زیاد خشک نشه.

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        ممنون شیوا خانم از جواب بسیار کامل شما.
        فقط لطف کنید هنگام پاسخ دادن گزینه ” پاسخ ” رو بزنید تا مشخص بشه که جواب کدوم سوال رو دادین و جوابتون زیر همون سوال و با رنگ زرد مشخص بشه.
        الان بنده اصلا متوجه نشدم که شما پاسخ دادین چون اگر دیده بودم اینقدر کامل توضیح دادین نیازی نبود بنده مجددا جواب بدم.
        باز هم ممنونم از شما .

        پاسخ
        1. شيوا

          سلام
          شما لطف دارین ولى من گزینه پاسخ رو مى زنم اگر نگاه کنید کادرى که اسمم توش نوشته شده هم کوچیکتره اما زرد رنگ نمى شه!!!!

          پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      توی این فصل رو که اصلا اینطوری نمیتونم چیزی بگم باید بدونم در کدوم شهر و در چه آب و هوایی زندگی میکنید مثلا اگر دمای هوا کمتر از ۱۵ درجه نیست دیگه خوبه.

      پاسخ
  7. مهیا

    سلام خسته نباشید وشبتون بخیر.من میخوام فردا یه بچه طوطی بگیرم از کجابفهمم که سالمه ومریض نیست.چون پارسال گرفتم دوماه موند وهمش میرفت پشت بخاوی قتی ورداشتم بخاری رو فکرکنم دق کرد مرد.حالا میشه راهنماییم کنید که یه طوطی یعنی بچه طوطیسسالم بگیرم؟**************

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز چرا شماره موبایل دادین ؟؟؟؟؟!!!! طبق قوانین سایت دادن شماره – ایمیل و آدرس و … ممنوع می باشد و بنده با اجازتون اون شماره رو حذف کردم.
      ضمنا از طرف این سایت هیچ کس با شما تماسی نخواهد گرفت.
      خب طوطی سالم ر وباید از روی رفتارش تشخیص بدین مثلا سرحال باشه و تحرک داشته باشه و غذا خورده باشه و اطراف چشم و بینیش خیس نباشه و سینش خس خس نکنه – بالها و پاهاش حالت طبیعی داشته باشه – خودش رو پف نکنه و بی حال و کسل نباشه و …..

      پاسخ
    2. شيوا

      سلام
      جوجه ى سالم باید جنب و جوش داشته باشه، سر و صدا کنه، چشماش براق و کاملا باز باشه یعنى وقتى بیداره چشماش نیمه باز و خواب الود نباشه.
      سعى کنید از بین جوجه ها بزرگترین و سرحال ترینشون رو انتخاب کنید.
      یه چیز دیگه هم هست مى تونید به ارومى استخوان جناغ رو قفسه ى سینش رو لمس کنید نباید خیلى بیرون زده باشه که نشون دهندهى سوء تغذیه هست.

      پاسخ
  8. ميلاد

    سلام
    جوجه من سرما خورده بود و بردمش دامپزشکى الان خوب شده اما هنوز سوراخ هاى بینیش بزرگه!
    به حالت اول بر مى گرده ؟ کارى مى شه براش بکنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یعنی چطور سوراخ های بینیش بزرگه ؟؟؟ اصلا ربطی به سرماخوردگی نداره شاید بینیهاش گرفته و غذا رفته داخل بینیش حتما معاینش کنید و اصلا شاید طبیعی باشه و شما حساس شدین ؟؟!!

      پاسخ
  9. رها

    سلام
    هنوز عطسه میکند وابریزش بینی ولی یکم بهتر شده ومدفوع اون هم یک کم سفت شده تا بهش غذا میدم بعد غذا صدای ناله وصداهای عجیب از خودش در میاره ببخشید مدفوعش سبزپر رنگ نه خیلی پر رنگ ولی بیشتر به سمت پر رنگ هست وسفید.

    پاسخ
    1. شيوا

      سلام
      اگر جوجه تون سرما خورده بهتره ببریدش دامپزشکى اونجا بهت انتى بیوتیک پرندگان رو میدن که مایع هست و باید خودت با اب رقیق کنى البته مى شه از داروهاى خانواده ساکلین ها مثل داکسى ساکلین هم استفاده کرد اما براى پرنده ها زیاد عارضه داره ولى بهر حال خوب مى شه.
      اگر رفتى بگو بهت یه داروى تقویتى که حاوى امینو اسید هست رو بده رنگش قهوه اى پر رنگه اینو هم باید با اب رقیق کنى و بجاى ابى که تو غذاش مى ریزى از این استفاده کنى همون روز اول که مصرف بشه جوجه خیلى سر حال مى شه.
      کلا بهتره بیشتر سعى کنیم خود حیوون و سیستم ایمنى اون تقویت بشه تا اینکه انتى بیوتیک استفاده کنیم.

      پاسخ
      1. شيوا

        سلام
        ببین اقا مجتبى بازم نشد، کادر بالا کوچیک مى شه اما زرد رنگ نمى شه!!!!

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          شاید عضو سایت نیستین ؟؟!!

          پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      فضله سبز پر رنگ و یه رنگ خطرناکه نه سبز و سفید .
      درباره عطسه زدنش هم دیگه چیز جدیدی نمیدونم که بگم خدمتتون.
      بهتره با دامپزشک مشورت کنید. اگر تتراسیکلین رو مصرف کرده بودین تا به حال باید خوب میشد.

      پاسخ
  10. پریسا

    سلام آقا مجتبی.حال جوجم به لطف شما خیلی بهتر شده کبودیش برطرف شده از دیشبم یاد گرفته یه خورده میپره…الانم معلوم نمیشه چند ووقتشه؟ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گفتم که خدمتتون باید بالای یک ماه سن داشته باشه.

      پاسخ
  11. niyaz

    سلام خسته نباشید من یه جوجه طوطی خریدم که پرهاش در اومده فقط رویه چینه دانش هنوز در نیومده میشه بگین طوطیم چند وقتشه ؟تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز برای دریافت پاسخ باید حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید هرچند که زودتر جواب میدیم خدمتتون نه اینکه در کمتر از دو ساعت دو مرتبه سوال بپرسید بنده اون سوال تکراری شما رو حذف کردم.
      خب طوطی شما احتمالا بین ۲۸ تا ۳۵ روزه باید باشه.

      پاسخ
  12. niyaz

    مرسی تشکر شرمنده عجله کردم …. خب واسه این طوطی چند وعده و چند ساعت چندساعت باید غذا بدم بهش سرلاک میدم خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟طوطی از چند روز به بعد غذا خور میشه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هر زمان که چینه دانش خالی شد شما باید پرش کنید .
      از همین الان باید ارزن درشت و آب جلوش بذارید تا خودش کم کم بخوره بنظرم طوطی شما در چند روز آینده خودش بتونه غذا بخوره.
      در کل جوجه طوطی بین ۲۸ تا ۳۵ روزگی به غذا خوردن میاد البته بستگی به شرایط نگهداری شما هم داره و ممکنه این زمان جلو عقب بشه و معمولا اون چیزی رو که خودم دیدم این سن بود که گفتم خدمتتون.
      سرلاک هم خوبه مورد خاصی نداره فقط داخلش اگر شیر داره بهتره از انواع بدون شیر استفاده کنید. اما معمولا آنزیم های مفید رو دارن باز شما رعایت کنید بهتره چون پرندگان نمیتونن شیر رو هضم کنن.

      پاسخ
  13. niyaz

    بازم ممنون که راهنمایی کردید………..

    پاسخ
  14. niyaz

    بازم سلام چقد سوال دارم واسه پرسیدن ولی یادم نمیاد .من کی میتونم بزارمش تو قفس تا کی باید خاک اره زیر پاش باشه؟الان تو کارتونه .از اونجا که خریدم طرف گفت ۲۰ روز دیگه غذا خور میشه بهش اول موز سیب بده گفت اب بهش نده؟نظر شما چیه؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمیدونم چرا میگن آب بهش نده بله الان که داری غذای دست ساز و آبکی بهش میدی نباید آب بخوره ولی بعدا که دونه خور بشه مگه بدون آب زنده میمونه ؟؟؟!!
      حتما باید ارزن درشت و آب همیشه و ۲۴ ساعته جلوش باشه و بعدا دانه آفتاب گردان هم جلوش بذارید.
      از همین فردا شما میتونید ارزن و آب جلوش بذارید تا تمرین کنه و خدش غذا بخوره و در کنار اون باید همچنان تغذیش هم بکنید و از میوه هم استفاده کنید همانطوریکه فروشنده گفتن خدمتتون اگر پرهاش کامل شده دیگه نیازی به کارتون نداره و باید بره داخل قفس تا بتونه پر بال بزنه فقط بازم تاکید کنم پرهاش کامل باشه و قفس رو چند روز اول باید گرم بگیرید و حتی شبها روی اون رو با پارچه بپوشید تا سردش نشه البته ممکنه عادت کنه و دیگه همیشه روی قفس رو بپوشید.

      پاسخ
  15. niyaz

    سلام من هر ۴ساعت یه بار به طوطیم غذا میدم ساعت.۸.۱۲.۵.۱۰شب خوبه هر دفعه ۱۰ سی سی سرلاک کافیه…طوطیم خوبه صدا میده جنب وجوشم داره از صبخ تا حالا که بهش غذا دادم الان داره ا منقارش خودشو تمیز میکنه این نشونه خوبیه ایا نیاز به حموم داره با اپاش یا نه مرسی ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر دوست داری که بکشیدش آره به یک حمام حسابی نیاز داره ؟؟؟!!!! دوست عزیز جوجه رو هرگز حمام ندین تا بزرگ بشه بعد مثلا ۴ – ۵ ماه به بالا باشه و حتی بیشتر .
      مقدار غذا رو باید خودتون تشخیص بدین و بستگی به جثه و بنیه جسمی جوجه شما داره و بنظرم برنامه غذایی خیلی خوبی دارید و مشکلی نداره و اگر دیدی چینه دانش خالی شده براش پرش کن. فقط خیلی هم پر خوب نیست.

      پاسخ
  16. رها

    سلام. ببخشید بعد از غذااهمیشه کز میکنه وناله این طبیعی یانه لطفا جوا بمو بدید در رابطه با مدفوعش بیشتر به به سبزوپر رنگ میزنه و سفید وتقربا خیلی اب همرا نیست خیلی هم سفت نیست معمولی،من هنوز بهش تترا سایکلین ندادم اخه شنیدم ضرر داره اخه نمیدونم سرما هورده یا نه شاید حساسیت باشه من شنیدم اگه سرما بخوره بی اشتها میشه فعلا صبر میکنم اگه دیدم حالش خوب نبود بهش میدم خوبه یا نه؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز تتراسایکلین ضرر چی داره ؟؟؟!!!
      الان داروش تنها همین هست و اگر مصرف نکنید ضرر داره اونکه گفتن ضرر داره مصرف الکی و بی رویه هست نه برای درمان ؟؟؟!!!
      حداقل با دامپزشک مشورت کنید.
      ضمنا گفتم خدمتتون فضله سبز خیلی پر رنگ و تک رنگ خطرناکه البته این فضله چسبناک هم هست و به مقعد پرنده میچسبه و حتی اگر دست بزنید کش میاد. نمیدونم چرا به توصیه های ما توجه نمکنید و از تتراسیکلین استفاده نمیکنید خواهشا با دامپزشک مشورت کنید حالت جوجه شما طبیعی نیست و بنده هم نمیتونم ندید بیشتر از این شما رو راهنمایی کنم باید ببخشید.

      پاسخ
  17. niyaz

    واقعا تشکر میکنم بابت این سایت خوبتون اقا مجتبی …اره بال پرنده در اومده تنها جایی که مونده دور گردنش روی چین دانش زیر شکمشم یکم مونده تا کامل شه .امروز خودش لبه کارتون گرفت پرید بیرون هی بالشو تکون میده انگار که میخواد پرواز کنه خودشو تمیز میکنه بزارمش تو قفس دگ موردی نیست ؟مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما سایت خودتونه نه مال ما .
      خب بهتره از فردا پس فردا بذاریدش داخل قفس و حتما ارزن و آب جلوش بذارید این به زودی دانه خور میشه.
      اینکه پرنده خودش رو تمیز کنه و یا خستگی در کنه و خمیازه بکشه نشانه سلامت اون هست و بهتون تبریک میگم.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *