تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. محمد حسن

    ممنون از همتون
    من فکر کنم آقا مجتبی درست گفت , یه ذره بهش برنج دادم فکر کنم چرب بوده اینجوری شده دیگه بهش نمیدم , حموم هم میترسم ببرمش چون میگن ممکنه سرما بخوره ولی من چند روز یه بار با آب پاش خیسش میکنم میزارمش پشت شیشه پنجره تو افتاب اونم خودشو تمیز میکنه درست میشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر مشکل پرنده حاد باشه حتما باید حمامش بدین.
      پشت پنجره هم باید مراقب باشید باد و سوز سرما بهش نرسه.
      سعی کنید در حمام از آب خالی استفاده کنید چون مواد شوینده مثل شامپو چربی پرها رو پاک میکنه و پرنده خیلی خیس میشه و طول میکشه تا خشک بشه و باید تجربه داشته باشید.
      پرنده رو اگر بعد از حمام در محل گرمی قرار بدین هیچ مشکلی براش پیش نمی یاد مثلا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در محل گرم تری باشه کافیه و خشک میشه. فقط دقت کنید در حمام از آب گرم استفاده نکنید و از آب سرد هم نباید استفاده کنید آب حتما باید ولرم باشه چون هم آب گرم ضرر داره و پرنده میره تو پر ریز و هم آب سرد باعث سرماخوردگی میشه.
      آب رو هم مستقیم روی بینی پرنده نریزید.

      پاسخ
  2. محمد حسن

    ای وای بد بخت شدم !!!!!!
    طوطیم تخمه سیب خورده !!!!!!!!!
    من تو خیلی از سایتا خوندم که تخمه سیب ضرر داره .. توروخدا بگید الان چیکار کنم؟ اصلا حواسم نبود سیب گذاشتم جلوش الان که اومدم طرفش دیدم همه تخمه هاشو خورده
    نمیره یه وقت؟؟؟؟؟؟
    کمک !!!!!!!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز شما و طوطی شما هیچ کمکی لازم ندارید اینطوری که شما استرس زدین باید مراقب خودتون باشید چیزیتون نشه !!!!؟؟؟
      کی گفته تخم سیب درختی ضرر داره هرکی گفته چرند گفته خیالتون راحت اتفاقا طوطی خیلی هم دوست داره تازه برای آدم هم مفیده و کلی هم خاصیت داره فقط گفتن زیاد خوردنش مضر هست نه تخم یک سیب که موردی نداره عزیز دل.
      جای هیچ نگرانی نیست.

      پاسخ
      1. محمد حسن

        ممنون آقا مجتبی .. راهنمایی های شما همیشه برام مفید بوده
        یه سوال دیگه درمورد تغذیه دارم :
        آیا شیر – سفیده تخم مرغ – عدس – مرغ آب پز – گوجه برای طوطی ضرر داره؟
        سوال دیگه هم اینه که راست میگن طوطی تو ۸ یا ۹ ماهگی به حرف میاد؟
        فکر کنم طوطیم هفت ماهش یا کمتر باشه ..
        من روزی یک ساعت براش صدای ضبط شده میزارم که فقط ” سلام ” رو تمرین میکنم..
        حالا سوالم اینه که باید صبر کنم تا سلام گفتن رو یاد بگیره بعد برم سراغ یه کلمه دیگه یا از همین الان به غیر از ” سلام ” کلمه های دیگه هم باهاش کار کنم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          شما لطف دارید.
          شیر که نباید به پرنده بدین هرچند بنده به جوجه ها دادم ولی هضم اون برای پرنده سخته و اون رو دچار مشکل میکنه.
          گوشت هم مصرف نکنید بهتره .
          اما تخم مرغ آب پز شده خیلی هم خوبه فقط دقت کنید تخم مرغ خام به پرنده ندین حتما حسابی پخته باشه و سرد شده باشه زرده و سفیده هر دو برای پرنده بالغ و جوجه ها خیلی مفیده.
          گوجه هم اگر به اندازه مصرف بشه مثلا یه قاب کوچک و هفته ای فقط یکی دوبار خوبه و موردی نداره.
          فقط هندوانه – خیار سبز – خربزه خوب نیست هرچند تخم هندوانه تازه رو خیلی دوست دارند و مشکلی هم نداره و گفتم همه چی رو کم مصرف کنید اشکالی نداره.
          – سخن گفتن طوطی ربطی به ۷ – ۸ ماهگی نداره و بستگی به استعداد پرنده و وقت گذاشتن شما داره ممکنه زودتر به حرف بیاد و ممکنه دیر تر .
          – باید صبح های زود و وقتیکه پرنده حوصله داره باهاش حرف بزنید نه فقط همون یک ساعت نوار .
          ضمنا مهم یادگیری کلمه اوله پس فقط همون سلام رو تکرار کنید و نهایتا اسم خودش رو .
          هیچ وقت نگین ” بگو سلام ” سلام خالی باید بگید.

          پاسخ
  3. محمد حسن

    وایییییییییییییییییییییییی بدبخت شدمممممممممممممممم!!!!!!!!
    به دادم برسید طوطیم قرص آکسار خورد !!!! از این قرص دو رنگا که یه ورش صورتیه یه ورش سفید !!!
    نمیره یه وقت :(((((((((((
    چیکار کنم ؟؟؟؟؟؟ چیزی نیست بهش بدم که قرص از بدنش دفع بشه؟؟

    پاسخ
    1. نغمه

      سلام
      چرا جلوی دستش گذاشتید! کاش همون موقع سعی میکردید از دهنش خارج کنید چقدر خورده؟
      این تب بر و مسکن هست درسته؟
      فکر میکنم بالا بیارتش خوب باشه
      منتظر نظر اساتید باشید بازم

      پاسخ
      1. محمد حسن

        خودم میخاستم بخورم طوطیم یهو شیرجه زد یه ذره شو خورد سعی کردم از دهنش دربیارم حتی چند تا فوت محکم کردم تو دهنش که خورده های قرص از دهنش بره ولی دیگه خورده بود !
        الان خدارو شکر حالش خوبه هیچ تغییری ندیدم تو حرکاتش .. امیدوارم چیزیش نشده باشه ..

        پاسخ
    2. محمدرضا آریاپور

      وای هیچ وقت از این چیزا جلوی پرندتون نزارید آره فک کنم بیاره بالا.

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      هیچ کاری نباید بکنید و اصلا نمیشه هیچ کاری کرد فقط براش دعا کنید تا خوب بشه همین.

      پاسخ
      1. محمد حسن

        از همتون ممنونم برای راهنماییاتون !
        خوشبختانه هیچ تغییری تو رفتارش ایجاد نشده و هنوز مثل قبل در حال شیطونی کردنه !

        پاسخ
        1. محمدرضا آریاپور

          خوب دارویی که خورده خطری براش نداشته موفق باشید.

          پاسخ
  4. محمد حسن

    ای بابا !!!! چرا سایت خراب بود ؟؟؟ روزی ۱۰ بار میومدم ولی سایت باز نمیشد !! داشتم سکته میزدم …
    آخه واسه طوطیم مشکل پیش اومده بود
    داشت با یه گل مصنوعی بازی میکرد که یهو با گلدون افتاد زمین بعد این گل مصنوعیه یه چیزای تیزی داشت که رفت تو حلق طوطیم و خون اومد !!! داشتم سکته میکردم اون روز دانشگاه نرفتم … دهنشو شستم خداروشکر خونشم بند اومد ولی یه تیکه از گوشت داخل دهنش یه ذره یه حالتی شده ولی مشکلی واسش نداشت به جز اینکه دهنشو نمیتونست به صورت حالت عادی باز کنه و صداش یکم کمتر شده بود P:
    خلاصه از دست صدای خوشگلش یه چند روزی راحت بودیم ولی الان خوب شده صداشم بلند تر شده ..
    الانم داره خودکارمو میخوره نمیزاره درس بخونم ..

    پاسخ
  5. محمد حسن

    سلام خسته نباشید چند تا سوال داشتم
    خرما – عدس – حلوا شکری – واسه طوطی ضرر داره یا نه؟
    آخه یه بار طوطیم یه ذره خرما خورد ولی ازش گرفتمش چون شیرینی برای طوطیا ضرر داره
    یه بارم عدس پلو داشتیم میخوردیم شیرجه زد تو بشقاب یه دونه عدس خورد ولی فکر کنم دوست داشت
    حلوا شکری هم علاقه داره بخوره ولی نمیدونم بهش بدم یا نه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی هرچی بهش بدین میخوره فقط باید به اندازه بخوره.
      عدس رو خام نمتونه بخوره و باید پخته باشه عدس – نخو د- لوبیای پخته خوبه براش فقط عدس رو زیاد نخوره.
      ذرت تازه و ذرت پخته هم مفیده اینو همینطوری یادم اومد گفتم.
      حلوا شکری خوب نیست چون هم خیلی گرمه و هم خیلی خیلی چرب و شیرین ؟؟؟!!!
      خرما معمولا به این راحتی نمیخورن اما اگر بخورن خوبه مثلا خرما خشک مصرف کنید بهتر و تمیز تره خرما و عسل کثافت کاری زیادی دارن .
      شیرینی ضرر داره اما شیرینی زیاد از حد نه خرما و عسل که طبیعی هستن و حتی یک حبه قند هم هفته ای یک نوبت موردی نداره. چای شیرین و … هم میخورن.
      برنج هم بهش بدین فقط زیاد چرب نباشه ماست هم میخوره مثلا نون ماست و یا ماست و برنج و حتی یک قاشق ماست بگیر جلوش بخوره سیب درختی – سیب زمینی – موز – پرتغال – هویج – انگور – گیلاس و …. همه چی میخوره.

      پاسخ
      1. محمد حسن

        ممنون اقا مجتبی
        راستی یه سوال دیگه طوطیم داره میشه ۱ سالش ولی هنوز حلقه دور گردنش درنیومده ! تا چند سالگی ممکنه این حلقه در بیاد؟
        ممکنه طوطیم ماده باشه . نه؟ اخه بهش نمیخوره ماده باشه چون خیلی شیطونه !!! از دیوار راست میره بالا !!! یه ۴-۵ روزی هم طوطی یکی از فامیلامون خونمون بود ولی همدیگه رو میزدن .. طوطی فامیلمون نر بود اگه طوطی من ماده بود که همدیگه رو نمیزدن احتمالا طوطیم نره

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          قرار نیست حتما حلقه دور گردنش در بیاد ؟؟؟؟ ممکنه اصلا ماده باشه و حلقه نداشته باشه اما اگر نر باشه از ۱۲ ماهگی (یک سالگی ) تا ۱۵ – ۱۶ ماهگی این حلقه در میاد و دیده میشه.
          کی گفته فقط نرها شیطونن به این حرفها گوش نکنید.
          طبیعیه که دو تا طوطی با هم دعوا کنن و هم رو بزنن چون باید یه مدتی از هم جدا باشن تا با هم آشنا بشن و …
          نه دوست من هیچ ربطی به نر بودن و یا نبودن طوطی شما نداره و درگیری باید پیش می اومد چون طوطی غریبه وارد قلمرو و خونه طوطی شما شده بوده حالا اون غریبه هرچی که باشه نر و یا ماده هیچ فرقی نمیکنه و اصلا طوطی رو جفتش هم بخواهید بدین به این راحتی ها نیست و باید حداقل یکی دو ما توی دو تا قفس جداگانه باشن ولی نسبت به هم دید داشته باشن بعد اونها رو بذارید توی یک قفس تا جفت بشن نه همینطوری ؟؟؟!!!

          پاسخ
  6. عماد

    سلام خوب هستین؟
    من تازه طوطی گرفتم ۲ تا نر ماده الان این نره هی میره رو پشت اون ماده یعنی جفت گیری کردن؟
    والله من اصلا هیچ اطلاعاتی ندارم از این رفتارشون مثلا اگه تخم کنه من باید چیکار کنم قبله تخم گذاری باید لانه چوبی بزارم تو لونشون یا بعدش؟ اخه اینا همش روی چوب هستن میگم یهو از بالا تخم نکنه بیفته پایین بشکنه؟ چجوریاست خودش میفهمه باید بشینه زمین؟ بعدش تو سایتا خوندم همش میگن جوه سرلاکی یعنی خودمون بزرگ کنیم پدر مادرش بزرگ نمیکنن مگه؟ از کجا بفهمم اونا مراقبشن دیگه من نباشم بعد غذا چی بدم به این جوجه ها اگه بدنیا اومده به مادرشون بدم از دهنه اونا میگیره؟ چ موادی واسه مادرش که به جوجش بده غذای جوجه رو سوا باید بزارم و غذای پدر مادرو یه نوع دیگه؟ سواله اخر هم اینه که شبا اینا میرن رو نرده های قفس میخوابن سختشون نیست باید جای فراهم کنم یا درسته کارشون؟ببخشید سوالات زیاد بود مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی چی دارید از چه نژادی هستن ؟؟؟
      حتما یک قفس بزرگ و جادار لازمه با یک لونه مناسب که برن داخلش تخم بذارن .
      ضمنا قرار نیست به این زودی ها تخم بذاره مگر اینکه از قبل جفت بوده باشن.
      شما فعلا به فکر جوجه ها نباش ؟؟؟!!! همون والدین از غذای خودشون به جوجه ها میدن مهمترین کار اینه که اونها رو دست کاری نکنی همین و بس.
      البته اونکه گفتن جوجه ها رو خودتون بزرگ کنید برای اینه که زودتر اهلی بشن ولی خب درصد تلفات میره بالا و بهتره والدین به جوجه ها غذا بده و بعدا که تجربه پیدا کردین خودتون جوجه های دو هفته ای رو بزرگ کنید نه جوجه کوچکتر رو ؟؟؟
      بذار راحت باشن و اگر سختشون بود اینکار رو نمیکردن.!!!!

      پاسخ
      1. عماد

        نژادشون ملنگو.جفت خورده کاملا.
        پس جوجه رو دس نزنم خودشون بزرگش میکنن هر چی غذا بدم خود مادرش له میکنه تو دهنش بهشون میده کلا من دورادور مواظب جوجه باشم دیگه و گرنه مراقبت با پدر مادرشه!؟
        توی لونه زیر جوجه ها چی بزارم پنبه؟ کاغذ؟ یا خاک اره؟
        بعدش نگفتین شبا میخوابن اذیت نمیشن میرن بالای نرده هارو میگیرن میخوابن حتی رو چوب نمیشینن که بخوابن شبا.؟ البته روزا میشینن ورجه ورجه میکنن
        راستی استخون مرغ بال بدم اشکال نداره؟ کلا استخون گلشو نمیگیره و همینطور فندق با پوست ؟ گوشت مرغ بدون نمک ادویه اب پز بدم خوبه؟ راستی نارنگی هم دادم عب نداره؟

        و سواله اخر اینکه این بلوک معدنی کف دریا چیه خوردنیه هر دوشون؟ کف دریا میدونم عطاری داره بلوک معدنی کجا داره؟ اویزونشون کنم؟

        وای چقد میپرسم من شرمنده خدایش

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه دوست عزیز گفتم خدمتتون بذار راحت باشن و هر طوری که دوست دارن بخوابن و اگر اذیت میشدن که این کاری نمیکردن ؟؟!!!
          اگر ملنگو دارید که فعلا باید صبر کنید ممکنه یک سال طول بکشه تا تخم بذارن اما لونه براشون بذار شاید زودتر تخم گذاشتن .
          داخل لونه هم هیچ چیزی نباید بذارید اینها کف لونه و روی چوب تخم میذارن حالا یا لونه چوبی هست و یا کوزه سفالی و روی همون تخم میذارن و هیچ چیزی لازم نیست و اگر بذارید ممکنه تخم ها رو خراب کنن و اذیت بشن مثلا توی طبیعت چکار میکنن ؟؟
          استخوان بال مرغ رو همیشه مصرف نکنید فقط زمانیکه تو لک و پریزی هستن اون هم ماهی یک و یا دو وعده با فاصله از هم مصرف کنید و دقت کنید که گوشت و چربی نداشته باشه.
          نه هر چیزی رو که بخورن به گلوشون آسیبی نمیزنه. اینقدر حساس نباشید طوطی خیلی باهوش تر از این حرفاست.
          هر میوه ای رو که میخورن بهشون بدین فقط خیار سبز و هندوانه خیلی کم مصرف کنید البته تخم هندوانه تازه رو خوب میخورن و موردی نداره مصرفش دیگه از گوجه – هویج – موز و…. همه چی میخورن. سبزیجات هم بهشون بدین.

          پاسخ
  7. ازاده

    سلام
    من مى خوام تو این چند روز یه جوجه طوطى بگیرم اما قبلش امدم یه اطلاعاتى از شما اقا مجتبى بگیرم که باز مثل تجربه چند سال پیشم نشه و حیوون نمیره.
    اول اینکه بهترین غذایى که مى شه به اینا داد چیه؟ تا حالا خیلى مطلب خوندم که بعضیا شونم ضد و نقیض بودن اما مى دونم چیزى که شما پیشنهاد کنین بهترینه،تو قسمت ماهى ها که خیلى کمکم کردین:)
    یه سوال دیگم هم اینه که چه جورى یه جوجه سالم بگیرم؟ ینى یه سرى از ویژگى هایى که خوبه داشته باشه رو بهم بگید.
    خیلى ازت ممنونم اگر این سرى زنده بمونه خیلى دعاتون مى کنم چون واقعا طوطى ها رو دوست دارم تو این چند سال هم فقط بخاطر ترس از مردنشون نگرفتم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما لطف دارید دوست عزیز.
      بهترین غذا برای جوجه طوطی غذای بچه هست مثل غذای غونچه – سرلاک و …. حالا نمونه های ارزون ترش رو بخرید نیازی نیست حتما گرون قیمت باشه.
      اول غذا رو با آب درست کنید و یه مدت صبر کنید تا غذا جا بیوفته و کمی سفت تر بشه و اگر لازم شد دوباره بهش کمی آب بزنید و به طوطی بدین.
      سلامت جوجه طوطی هم باید ببینید غذا خورده باشه و بالا نیاورده باشه و بدنش تمیز باشه و اطارف بینی و چشمش خیس نباشه. سینش خس خس نکنه سرما نخورده باشه – سرحال و با تحرک باشه – صدا بده و فضلش به زیر بدنش نچسبیده باشه – شکل منقار و بال و پا طبیعی و سالم باشه و ….
      بازم امری باشه درخدمتتون هستم.

      پاسخ
  8. ازاده

    سلام
    ممنون بابت پاسخ، فقط چه نوع از غذاى غنچه رو باید بگیرم چون انواع مختلفى داره؟و اونجور که من مى دونم نباید شیر داشته باشه، درسته؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرچی دلتون خواست بگیرید مثلا ببین کدوم ارزون تره اصلا شیر هم داشته باشه زیاد موردی نداره ولی خب نداشته باشه بهتره .

      پاسخ
  9. ازاده

    سلام اقا مجتبى
    من دیروز رفتم یه جوجه ملنگو گرفتم براى غذاش فروشنده یه نوع پودر خارجى داشت که از اون ١٠٠ گرم به قیمت ٣٠٠٠٠ تومن بهم فروخت و گفت حتما فقط همین غذا رو بهش بدم و هیچ چیز دیگه اى نخوره. به نظرت همین پودر کافیه؟
    یه سوال دیگه هم دارم: من میخوام یه هفته دیگه اگر به امید خدا این سالم بمونه یکى دیگه براى مامان بزرگم بگیرم ولى باید تا زمان غذا خور شدنش خودم بزرگش کنم. فقط مى ترسم تو این مدت این دو تا جوجه به هم عادت کنن و نشه جداشون کرد. این احساس من درسته؟ نباید این کارو بکنم؟ راه حلى براى این نوع وضعیت ها وجود نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارک باشه
      اما چطور ۳۰ هزار تومن پول دادین ولی نمیدونید چی خریدین و چه پودری بوده هرچی که بوده خیلی گرون داده مگر اینکه پودر غذای جوجه طوطی شرکتی باشه و روی جعبش مارک و مشخصات داشته باشه نه اینکه آرد نخود بدن بگن این غذای مخصوص جوجه طوطی هست ؟؟؟؟!!!!! حالم گرفته شد اینقدر پول ازتون گرفته ؟؟!!! حالا درسته پودر غذای بچه حتی از این هم گرون تره ولی باید ببینی چی بهتون داده یه کم بخور ببین آرد نخود نباشه و اگر مزه غذای کودک رو بده خوبه تازه ارزون هم خریدین.
      نه ملنگو ها به این زودی به هم عادت نمیکنن خیالتون راحت باشه.
      راه حلش اینه که هر کاری که دلتون خواست انجام بدین از این بهتر میشد.

      پاسخ
  10. ازاده

    سلام
    اره غذایى که گرفتم شرکتى بود و مخصوص طوطى ها و رو بستش که بزرگم بود عکس ماکائو انداخته بود ارد نخود یا چیز دیگه اى نیست مطمعنم. مرسى که نگران بودى :)
    راستى راه تعیین جنسیت جوجه ها رو هم بهم گفت فکر کنم درست باشه. از روى استخوان هاى ناحیه مقعدش. در این مورد شما اطلاعى دارى که جواب مى ده یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اوه اوه اصلا این کار رو نکنید تعجب کردم این شخص که این همه ماهر بوده چرا این کار رو یاد شما داده و یا بیشتر چرا توضیح نداده.(همون روش تشخیص جنسیت منظورم هست)
      ببینید این راه درستی هست و معمولا جواب میده البته ۸۰ – ۹۰ درصد جواب میده نه ۱۰۰ درصد اما یه مشکلی اینجا هست یا به طرف نباید بگی و یا اگر گفتی باید بهش بگی که نباید زیاد پرنده رو دست کاری کنه و نباید وسط استخوان لگن اون رو فشار بده چون اگر بشکنه و یا از هم بازبشه باعث هزار جور مشکلات خاص میشه که دیگه این رو هم نمیگم خدمتتون چون اینها شمشیر دو لب هست و ندونید بهتره.
      اما به اون استخوان به صورت عامیانه میگن کلاک و اگر کلاک هاش به هم نزدیک باشه پرنده نر هست و اگر از هم فاصله داشته باشه پرنده مورد نظر ماده هست اما خب همین کار هم تجربی هست مثلا قرار نیست کلاک همه نر ها به هم چسبیده باشه و باید بدونید که چقدر فاصله باشه پرنده ماده هست و برای همین مورد هم نمیشه به صورت دقیق تشخیص داد و یه چند درصدی خطا داره مثلا ماده ای که تخم گذاشته با ماده ای که هنوز جوان هست و تخم نگذاشته خیلی فرق میکنه و نمیشه بگی اون اولی ماده و دومی نر هست ؟؟؟!!!!

      پاسخ
  11. ازاده

    سلام
    نه اقا مجتبى فکر نمى کنم این کار خطرناک باشه البته با این روشى که این اقاى فروشنده گفت اصلا احتیاجى به فشار وارد کردن نیست. من این اقا رو خیلى وقته مى شناسم و همین طور که گفتى ماهره، من بهش گفتم نر مى خوام و ازش پرسیدم چه جورى مى فهمى، یکى رو گرفت به من گفت فقط اون دو تا استخوان کلوآک رو لمس کنم که این طوطى که الان مال منه استخوان هاش نزدیک بود بعد یکى دیگه رو بهم نشون داد که نسبت به اولى فاصله بیشترى داشت و ماده بود.
    عجیبه که من تو هیچ سایتى در مورد این روش ساده هیچ مطلبى ندیدم!
    حالا اون روش شما چیه که نمى خواین بگین؟براى کنجکاوى خودم مى پرسم، و من هیچ وقت کارى نمى کنم که حتى باعث کوچکترین اسیب به حیوونى بشه. حالا براى اینکه بد اموزى نداشته باشه اگر خواستى بگى چه روشه دیگه اى هست بعد پستت رو حذف کن. ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتره از روی نوک و سر پرنده جنسیت اون رو تشخیص بدین نه با این روش ولی خب حالا باز شما این کار رو یاد گرفتین.
      این روشی که گفتین اتفاقا خیلی هم خطرناکه و برای همین هم اصلا دیگه هیچی دربارش نمیگم .
      خب بنده از روی سر و منقار تشخیص میدم و اون چیزی رو که گفتم نمیگم خدمتتون خطرات روش خودتون بود و اصلا هم بنده از این حرفهای الکی به کسی نمیزنم و هیچ چیز خطرناکی رو یاد کسی نمیدم نه اینکه فکر کنی پرنده میمیره ها نه هیچ چیزیش نمیشه ؟؟؟!!!
      راستی یه سوالی اصلا چرا دنبال طوطی نر بودین فکر کردین اینها بهتر حرف میزنن ؟؟؟!!! اگر اینطوریه کلا اشتباه کردین و هیچ فرقی بین نر و ماده در اینباره نیست.

      پاسخ
      1. ازاده

        نه من نر مى خواستم چون ظاهر قشنگ ترى داره ولى براى مامان بزرگم ماده مى گیرم خدا رو چه دیدى شاید در اینده با هم جفت شدن :)
        با اینکه شما گفتى اگر جداشون کنم مشکلى نداره اما بازم ته دلم مى ترسم اذیت شن و مجبورمون کنن با هم نگهشون داریم که اینم سخت مى شه :(

        پاسخ
  12. ازاده

    سلام
    ببخشید یادم رفت یه سوال دیگه داشتم: چه جورى مى تونم بفهمم این جوجه چند وقتشه؟ الان وزنش ٧۴ گرمه و پرهاى روی بالهاش در اومده بین دو بال و زیر شکمش پر نداره روى سرش هم پرهاى نازک مثل مو داره بایه دم ٣ سانتى.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر خوب تغذیه شده باشه یه چیزی بین ۲۸ روز تا ۳۵ روز سن داره. کمتر از ۲۸ روز نیست چون این همه پر داره و بیشتر از ۳۵ روز هم نیست چون اگر بیشتر از ۳۵ روز سن داشته باشه کلیه پرهاش کامل شدن مگر اینکه خوب تغذیه نشده باشه.

      پاسخ
  13. امین

    سلام عرض دارم خدمت همه دوستان خصوصا آقا مجتبی گل
    من همه کامنتا رو خوندم خیلی خوب بود مرسی از همه
    من دیروز یه ملنگو خریدم پرهاش تقریبا کامل در اومده پرواز هم می کنه
    واسش غذای غنچه گرفتم دیشب ۱۲ سی سی خورد امروز صبح خیلی اذیت کرد ۵ سی سی بیشتر نخورد با قاشق اصلا نمی خوره
    میوه چطور بهش بدم ؟
    راستی طوطی من چند وقتشه؟
    لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر پرواز میکنه دیگه اصلا هیچ نیازی به غذای غنچه نداره و باید خودش غذا بخوره و بهتره ارزن درشت بذارید جلوش و حتما هم آب جلوش باشه تا خودش بخوره حالا اگر نخورد یک کمی بهش غذا بدین همین .
      میوه هم ممکنه فعلا چون هنوز نخورده و عادت نداره نخوره ولی خب مثلا سیب درختی – هویج – انواع سبزی مثل کاهو – کلم – جعفری – شبید و اسفناج بهش بدین میخوره. بنظرم پرنده شما سنش از یک ماه بیشتره و باید خودش غذا بخوره.

      پاسخ
  14. ازاده

    سلام
    فکر مى کنم براى جوجه ى من یه مشکلى پیش اومده من امروز صبح ساعت ٧ بهش غذا دادم ولى تا الان که ٩ ساعت گذشته هنوز کامل چینه دونش خالى نشده یکمى تهش غذا هست همیشه ۴ یا ۵ ساعته خالى مى شد. احساس مى کنم امروز یکم غذاشو سفت تر درست کردم :(
    تو یه سایت خارجى خوندم نوشته بود اگر این اتفاق افتاد ٢ قطره اب ولرم بهش بدین و اروم چینه دونش رو ماساژ بدید، من ترسیدم اب بهش بدم به جاش چند قطره غذاى خیلى رقیق بهش دادم.
    کار دیگه اى هم مى تونم انجام بدم؟ کم کم دارم نگران مى شم …چى کار کنم ….

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همین کاری که خودتون کردین بهترین کار بوده و دیگه نیازی نیست کار خاصی انجام بدین و حتی ماساژ هم لازم نداره و خوب میشه.

      پاسخ
  15. امین

    سلام:
    کسی نیست جواب منو بده طوطیم خیلی کم غذا می خوره مدفوعش هم خیلی رقیق شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در بالا جوابتون رو دادم لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      دوست عزیز طبیعیه که جوجه ها وقتیکه بزرگتر بشن غذاشون کم بشه و کمی از اون چاقیشون کم بشه چون باید بتونن پرواز کنن.

      پاسخ
  16. شيوا

    سلام
    اونجور که من مى دونم وقتى طوطى تمام پراش در اومده و پرواز مى کنه دیگه لازم نیست بهش فقط غذاى کودک بدین مى شه با انواع میوه ها و تخم مرغ تغذیش کرد من یه دستور غذا بهتون مى گم که تو یه سایت خارجى نوشته بود:
    ١-٣٠ تا ۵٠ درصد موز
    ٢-تا ٢٠ در صد از سایر میوه ها مثل انجیر انگور سیب و ….
    ٣-٢۵ درصد از غذاى کودک غلات و حبوبات ( حتما باید بدون شیر باشه)
    ۴-٢۵ درصد از زرده تخم مرغ اب پز شده
    همه ى این مواد رو باید خوب میکس و نرم کنید و اگر غلظتش زیاد بود یکم اب ولرم یا اب میوه که خودتون گرفتین نه اینا یى که تو بازاره توش بریزید تا رقیق بشه
    این غذارو هم مى تونید با سرنگ بهش بدین و هم با دست البته اگر قبول کنه( ممکنه اولش یکم مقاومت کنه)
    من فکر مى کنم اون غذایى که شما گرفتی توش شیر داشته. حتما مطمعن شو که بدون شیر باشه و کرنه ممکنه حیون بمیره.
    یه چیزه دیگه غذایی که بهش مى دى سرد یا زیادى گرم نباشه دما حدود ٣۵ درجه باشه خوبه مى شه با دست چک کرد که زیاد داغ نباشه و حتما وقتى کل چینه دونش خالى شد دوباره بهش غذا بده.

    پاسخ
  17. امین

    سلام متشکرم از راهنماییتون من موز و سیب و سرلاک غنچه رو مخلوط کردم سرلاک توش شیر خشک داشت کلا دیروز و امروز خیلی ناراحت شده و کم غذا راستی هنوز باید تو کارتن ازش نگهداری کنم ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دیگه الان باید بذاریش توی قفس.

      پاسخ
  18. امین

    سلام
    هووووورا بالاخره خورد شاتوت و آب و موز میکس کردم خورد
    دیوونم کرد همش بالای پرده میشینه پایین میارمش بهش بر می خوره
    اگه میشه بگید چه جور قفسی باید بگیرم
    راستی فقط با سرنگ غذا می خوره چه طور یادش بدم خودش بخوره ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شیوا خانم کامل توضیح دادن
      بنده فقط درباره پرواز طوطی شما خدمتتون عرض کنم که به همون روشی که در سایت گفته شده باید شاه پرهاش رو کوتاه کنید تا زیاد نپره و به اندازه ای هم کوتاه نکنید که اصلا نپره و بخوره زمین حتما با دقت و درست پرهاش رو کوتاه کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *