تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. roholla

    سلام
    چه غذایی بهترین غذا برای طوطی است؟؟سرلاک خوب که بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سرلاک + آب عسل
      البته از شیر کم چرب پاستوریزه هم به میزان کم میشه استفاده کرد.
      زرده تخم مرغ آب پز هم خیلی مفیده.

      پاسخ
      1. mahdi

        اقا مجتبی چرا به مردم جواب غلط میدی
        شیر به طوطی بدی زجر میکشه
        اخه یه لحظه فکر کن ببین اونا تو طبیعت شیر از کجا میارند؟؟؟؟
        من بابام دامپزشکه
        میگه شیر یکی از ۲تا چیزی هست که برای طوطی زجر اوره
        یکی ارد نخودچی که فروشنده های بی عقل به طوطی میدن فقط برای اینکه راحته و طوطی زیاد پیششون نیست و زود میفروشنش
        برای طوطی ارد نخودچی مثل چسب هست تو چینه دونش
        شیر هم مضره براشون
        اگه غذای خوب میخواهید به طوطی بدید
        برید دارو خونه بگید من سرلاک برا بچه ای میخواهم که به شیر حساسیت داره
        سرلاک بدون شیر میدن بهتون اون چی خوبیه ولی اونو روزانه یه وعده بدین یه وعده دیگه هم اب وعسل خوبه و وعده دیگه هم بادم و پسته و گردو اسیاب کنید با اب بجشونید بهش بدید
        وعده دیگه هم بهشونزرده تخم مرغ بدین
        بازم من ۵تا جوجه کاسکو ۹تا جوجه ماکائو با این روش بزرگ کردم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          آقا نظر شما محترم ولی شیر اصلا هم زجر آور نیست خیالتون راحت حالا باز یه بررسی بکنید.
          قبول در طبیعت پرنده ها شیر نمی خورن ولی شما به کاسکو ماست بدین بخوره ببین چی میشه و شیر هم برای جوجه ها خیلی مفیده و حتی به جوجه مرغ هم اگر گرما زده بشه شیر و یا دوغ میدن و خیلی هم تاثیر شگرفی داره من کار ندارم از نظر علمی حتما حق با شماست ولی خیلی وقتا کارهای تجربی و دیمی بهتر از علم هست شک نکن.
          اتفاقا با آرد نخود با شما هم نظر هستم ولی در مورد شیر با یه دامپزشک که توی کار پرورش پرنده و جک و جونور هست و یه زیست شناس دوستم که اونها هم از شیر استفاده میکنن. شاید تا حالا ۱۰ – ۱۲ جوجه طوطی زیر نظر خودم اینطوری پرورش یافتن و بالای صد تا هم غیر مستقیم ولی همه شون از مقاومت بدنی بالایی در مقابل بیماری ها برخوردار بودن و از این بیماری های معمول نگرفتن.
          ولی باز هم خوشحال میشم نظر شما رو هم بدونم و اگر کامل توضیح بدین ممنون میشم چون واقعا قبول دارم سیستم گوارش پرنده طوری هست که با شیر جور در نمی یاد و شاید هم زجر زیادی بکشه و مثلا دل درد بشه و فحشمون بده ولی ما فکر میکنیم به به چه حالی میکنه و چقدر خوب رشد میکنه دمش گرم.

          پاسخ
          1. mahdi

            مجتبی جون شما اگه بهت یه نفر کاکتوس بده خیلی حال میکنی ؟؟؟؟ ولی میخوری هیچیت نمیشه یه کم معده ات ذخم میشه
            زجر اینطوری میگم
            اونا تو معدشون هورمون جذب کاتالاز و امیلاز رو ندارند برا همین اگر به شما یه چیزی که خوبه رو هرچی بدن که نتونی جذبش کنی بی فایدست ولی این اگه فقط بی فایده بود که اشکال نداره و دفع میکنه ولی مشکل اینجاست که معدش فکر میکنه که چیزی خوبی هست و میفرسته تو سنگدان طوطی و اونجا دچار دلدرد شدید میشه ولی بیچاره نمیتونه بگه بهم شیر ندید و ماهم به قول شما فکر میکنیم خوبه
            بازم ببخشید که جسارت کردم هدفم کمک بود

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              نه اتفاقا برام جالب بود و هنوز دارم بهش فکر میکنم و منتظر پاسخ شما هم بودم راستش من جسارت کردم نه شما باز هم از مطلبتون ممنون.

              پاسخ
              1. mahdi

                اینقدر باهام رسمی نباش
                بدم میاد
                مهدی صدام کن مجتبی جون
                منم از شما و اقا شهریار کلی چی یاد گرفتم

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  ممنون مهدی جونم.

  2. شهاب

    سلام جوجه طوطی عروس من الان ۲ماهه شدن(۱۰ اذر) ایا واکسن یا مراقبت دیگه ای احتیاج دارن
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      واقعیت اینکه اگر همه چی درست باشه و نظافت هم رعایت بشه و با پرنده بیمار در تماس نباشه چیزی لازم نداره ولی اگر دوست داشته باشید باید برای واکسن زدن به شخص مطمئنی مراجعه کنید تا مشکلی پیش نیاد.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      به نظرم اصلا دور واکسن نرید. نیازی هم نیست. پرندتون در تماس با پرنده های وحشی نباشه بخدا هیچ مشکلی نداره و نیاز به واکسنو هیچی نداره. تو محیط خونه با رعایت نظافت و تغذیه صحیح به هیچ دارو و مکمل و واکسن و ….. نیاز پیدا نمیکنید خیالتون راحت

      پاسخ
  3. صنم

    سلام حالتون خوبه ؟
    اگه خاطرتون باشه من پارسالم باهاتون در ارتباط بودم
    به نظرتون امسال هم جوجه بگیرم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون .
      خب اگر دوست دارید بخرید.

      پاسخ
  4. راحيل

    سلام ممنون از راهنمایی شما.من یه جوجه ملنکو خریدم کهبالها و سرش پر داره اما روی چیندان و زیر بالهاش و گردنش تازه پرزهای کوچولو درآورده و هنوز لخته اول اینکه سنش چقدره و چند وعده غذا در روز و هر وعده چند سی سی نیاز داره؟ بعد اینکه من بهش غذای غنچه میدم و گاهی پودر مغز أفتابگردان و موز له شده و سیب رنده شده و یه بارم آب ذرت رنده شده دادم خوبه؟میتونم غلات خیسیده و میکس شده هم بهش بدم؟جوجم صداش روز اول خیلی بلند بود اما حالا آرومتر صدا میده بخاطر رفع گرسنگیشه یا چیز دیگس؟بعد غذا از لباسم آویزون میشه و میره زیر بغلم قایم میشه زیاد دوست نداره بره تى جعبش چیکار کنم براش بد نیست؟البته من میذارمش تو جعبه.٣سال پیش یه جوجه ۶ماهه گرفتم که خودش با نوکش غذا میخورد و بهش هر چی که دوست داشته باشه میدیم میخوره و کاملا دست أموزه و شبا نمیره قفس. اما حسوده و به روابط آدما هم حساسه مثلا اگه تو خونه دو نفر باهم بحرفن عصبی میشه حتما باید به اون هم نگاه کنیم و قاطی بحث باشه حالا چیکار کنم که این اون اندازه لوس نشه اما باز دست آموز باشه؟شرمنده خیلی سوال پرسیدم
    OJCWI-003 نارﺎﮑﻧﺎﻤﯿﭘ نﺎﻨﮐرﺎﮐ ﻪﺑ تﻼﯿﻬﺴﺗ و ﺎﯾاﺰﻣ و قﻮﻘﺣ ﺖﺧادﺮﭘ ﻞﻤﻌﻟارﻮﺘﺳد CONTRACTORS STAFF SALARY PAYMENT INSTRUCTION

    هرﺎﻤﺷ ﺶﺨﺑ تاﺪﻬﻌﺗ ﺮﯾﺎﺳ یﺮﮕﻧزﺎﺑ ﻪﺤﻔﺻ زا هرﺎﻤﺷ ﺦﯾرﺎﺗ ۵ ۰۱ ۲۷ / ۴ / ۹۱ ۲ ۲

    ۶ – ۵ ﻪﺑ قﻮﻘﺣ ﺖﺧادﺮﭘ ﺎﺑ ﺪﯾﺎﺑ رﺎﮑﻧﺎﻤﯿﭘ ﻂﺳﻮﺗ قﻮﻘﺣ ﺖﺧادﺮﭘ نﺎﻣز نﺎﻨﮐرﺎﮐ ﻣﺮﻫ دﻻﻮـﻓ ﺖﮐﺮـﺷ ﺰ و هدﻮـﺑ ﮓـﻨﻫﺎﻤﻫ نﺎـﮔ رد نآ ﺮـﯿﯿﻐﺗ نوﺎﻌﻣ ﺪﯾﺪﺣﻼﺻ ترﻮﺻ ﺎﺴﻧا ﻊﺑﺎﻨﻣ ﻧ ﺎﻤﯿﭘ ﻪﺑ ﯽ ﻧ نﺎﻣز ﻦﯾا ﺖﯾﺎﻋر و هﺪﺷ مﻼﻋا رﺎﮑ یروﺮﺿ ﺪﺷﺎﺑ ﯽﻣ .

    ۷ – ۵ رﻮﻣا و ترﺎﻈﻧ هﺎﮕﺘﺳد هﺪﻬﻋ ﺮﺑ ﻞﻤﻌﻟارﻮﺘﺳد ﻦﯾا رد جرﺪﻨﻣ ﻂﺑاﻮﺿ یاﺮﺟا ﻦﺴﺣ ﻦﯾروﺎﺸﻣ و نارﺎﮑﻧﺎﻤﯿﭘ ﺷﺎﺑ ﯽﻣ ﺪ

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب برای جواب باید صبر کنید.
      صدای پرنده بخاطر رفع گرسنگی کم شده.
      از دانه های خیس خورده فعلا استفاده نکنید.
      برای تشخیص سن پرنده کمی سخته چون رشد جوجه و رشد پرها به خیلی شرایط بستگی داره.
      ضمنا هر وقت چینه دان جوجه خالی شد باید تغذیه بشه و حداقل سه وعده در روز باید حتما تغذیه بشه و با رشد جوجه میزان غذا افزایش پیدا میکنه و خودتون متوجه گرسنگی اون میشید فقط دقت کنید بیش از حد بهش غذا ندین تا بزنه بیرون هرچی تعداد وعده ها رو بیشتر کنید و مقدار غذای هر وعده رو کمتر بهتر هست.
      – بلافاصله بعد از غذا نباید زیاد حرکات عجیب غریب انجام بده اول باهاش بازی کنید و بعد بهش غذا بدین.
      – هیچ راهی نداره البته هرکدوم از این پرنده ها شخصیت و اخلاق خاص خودشون رو دارن و این رفتارش مطمئنا با اون یکی فرق میکنه هرچند هر دو تا رو خودتون بزرگ کردین ولی باز متفاوته.
      – آخرای سوالتون اصلا خوانا نبود.

      پاسخ
  5. ناشناس

    سلام یک سوال داشتم من یک جوجه طوطی سبز خریدم که روی پاهاش زیاد راه نمی ره و بیشتر از نوک و بالش استفاده می کنه می خواستم ببینم پاهاش مشکل داره یا همشون همین جورین؟ ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سن پرنده خیلی مهمه .
      ببینید اگه پرهاش کامل در اومده خب مشکل از پاهاش هست اما اگه هنوز پرهاش کامل نیست و یا هنوز پر نداره طبیعی هست.
      اگر مشکل از پاها باشه باید اونها رو معاینه کنید و یا ببندید تا شاید درست بشه که این کار رو باید دام پزشک انجام بده نه شما.

      پاسخ
  6. محمد حسن

    یه سوالی برام پیش اومده .. من تا کی باید به جوجه م با سرنگ غذا بدم؟ امروز بهش سیب دادم میتونست بخوره.. حالا شما بگید که سرلاک رو باید کم کم حذف کنم یا تا آخر عمرش بهش با سرنگ غذا بدم؟ آخه دستم درد میگیره .. سخته با سرنگ بهش غذا بدم.. اگه میشد به جای سرلاک بهش سیب و کلا میوه بهش میدادم خیلی خوب میشد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از وقتیکه پرهاش تقریبا کامل بشه و بتونه نوک به غذا بزنه هیچ لزومی نداره با سرنگ بهش غذا بدین.
      ضمنا همش نباید میوه بخوره ؟؟!!!!! باید ارزن درشت – تخمه آفتاب گردان ریز – سبزی و میوه بخوره حتما همیشه آب و ارزن و تخمه آفتاب گردان جلوش باشه.
      حتما کم کم سرلاک رو حذف کنید هم مقدارش رو کمتر کنید و هم دفعات غذا دهی رو مثلا طی ۳ روز تا یک هفته کامل قطعش کنید و حتما ارزن جلوی پرنده باشه.

      پاسخ
  7. محمد حسن

    آقا محتبی واقعا دستت درد نکنه که راهنمایی میکنی..
    حالا یه سوال دیگه .. امروز صبح رفتم سراغش دیدم یه چیز چسبنده یه طرف دهنش چسبیده .. فکر کنم آب دماغش بوده که اینجوری شده بوده.. با آب پاکش کردم بعد بهش غذا دادم ولی مثل قبل غذا نمیخورد.. قبلا خیلی تو خوردن حول میزد ولی امروز صبح خیلی اشتها نداشت .. الانم یکم کسله.. دستم به دامنتون بگید چیکارش کنم.. یهو نمیره بد بخت بشم..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب برای یک روز هیچ مشکلی نداره و طبیعی هست البته پرنده با بزرگ شدن غذای کمتری نسبت به زمان جوجگی میخوره. ولی خب بعضی مواقع کسل میشه و از این حرفها ممکنه سردش شده و در جریان باد و یا جلوی باد کولر بوده.

      پاسخ
  8. محمد حسن

    منم همین فکرو کردم.. امروز گذاشتمش کنار بخاری جوری که دیواره کارتونش گرم بشه.طوطیمم گذاشتم که تو کارتون .. چسبوندمش به همون دیواره کارتون که گرم شده بود.. کلی حالش بهتر شد.. نه ابریزش بینی داره نه کسله… ممنون از بابت راهنماییتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      توی تابستان که پرنده رو کنار بخاری نمیذارن !!!!!!؟؟؟؟ همینکه در جریان باد نباشه کافیه و صبح ها و یا عصر کمی آفتاب بگیره براش خوبه فط دقت کنید شدت و مدت زمان آفتاب زیاد نباشه.
      کلا طوطی نباید در جریان وزش باد قرار بگیره حالا از باد کولر بگیر تا باد جلوی پنجره !!!؟؟

      پاسخ
  9. محمد حسن

    سلام … جوجه من دیگه سر لاک نمیخوره .. فقط تخمه میخاد.. حتی سیب نمیخوره .. من شنیدم تخمه نباید غذای اصلی طوطی باشه حالا اگه سیب میخورد باز بهتر بود .. سرلاکم که به زور بهش میدم .. اونم یه ذره.. حالا شما بگید من چیکار کنم ؟ چه غذایی بهتره که بهش بدم؟ یا مثلا چجوری عادتش بدم که سیب بخوره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کی گفته طوطی نباید تخمه بخوره ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      غذای اصلی طوطی تخمه آفتاب گردان و ارزن درشت هست.
      چرا به زور به پرنده سرلاک میدین خب یک وقت خفه میشه و یا بالا میاره و تلف میشه دیگه هرگز بهش سرلاک ندین پرنده بزرگ نباید از این غذاهای بخوره اون بیچاره خودش بهتر میفهمه که چی باید بخوره و چی نباید بخوره.
      حالا سیب دوست نداره و شاید قبلا زیاد بهش دادین حالش از هرچی سیبه به هم خورده باور کنید جدی میگم فکر کن خودتون قرار باشه به زور سرلاک و سیب بخورید چکار میکنی حاضری از گرسنگی بمیری ولی دیگه اینها رو نخوری پس بذار به حال خودش باشه و حداقل یک هفته هیچ سیبی جلوش نذار مثلا از امروز تا جمعه آینده دیگه سیب بهش نده و فقط تخمه و ارزن درشت در دو تا ظرف جداگانه بذار جلوش – آب رو هم فراموش نکنید به صورت دائم جلوی پرنده باشه ضمنا از هویج رنده شده و یا سالم استفاده کنید – برگ کاهو – اسفناج – جعفری – کرفس – شوید خوب میخوره البته سبزی رو خیلی خوب بشورید.
      انواع دیگه میوه مثل پرتغال – هلو – گیلاس – انگور – گلابی – موز – سیب زمینی خام و یا سرخ کرده و … رو میشه به طوطی داد.
      حتما پرهاش رو کوتاه کن تا نپره بره – ضمنا با آب پاش حمامش کن ببین دوست داره یا نه و مثلا یه ظرف بذار جلوش ببین حمام میکنه ؟؟
      فقط مراقب باش تحت هیچ شرایطی در جریان باد قرار نگیره حالا جلوی پنجره و یا جلوی کولر قرار نگیره .
      حتما روزی یک تا دو ساعت آفتاب ملایم بگیره.

      پاسخ
      1. محمد حسن

        خیلی ممنون .. راهنمایی خیلی کاربردی بود آقا مجتبی

        پاسخ
  10. محمد حسن

    هر کاری میکنم نه سیب میخوره نه هویج رنده شده نه ارزن نه هیچ چیز دیگه .. :(
    هر چی بهش میدم اول امتحان میکنه یه ذره بعد که میبینه تخمه نیست دیگه نمیخوره .. فقط تخمه میخاد… اعصاب نذاشته واسم.. میگن تخمه خالی به خاطر روغنی که داره باعث میشه کبدش آسیب ببینه .. حالا مهم نیست این چیزا … شما به من بگو چجوری به یه غذایی عادتش بدم؟ راستش من فکر میکنم از غذاهای سفت خوشش میاد مثل تخمه چون سیب که نرمه رو نمیخوره یا هویج .. ارزن هم بهش میدم از دهنش میوفته .. ارزن درشتم هست ولی باز نمیتونه بخوره … حالا نمیدونم نمیخاد بخوره یا واقعا نمیتونه …خواهش میکنم راهنمایی کنیدم .. اگه این جوری پیش بره طوطیم از گرسنگی میمره :(

    پاسخ
    1. Riahi Fazlolah

      سلام دوست من
      من اصلا تجربه ای در مورد نگهداری طوطی ندارم
      ولی یه نکته رو خوب میدونم که خود پرنده نسبت به شرایط بدنیش و احتیاجات بدنیش غذاشو انتخاب میکنه شما به مدت نزدیک یه ماه صبر کن خودش تنظیم میکنه بدنشو و در مورد تخمه هم اینقدر نگران نباش درسته همه جیره غذایش تخمه نیست ولی فراموش نکنین که یکی از مهترین قسمت برنامه غذایش تخمه محسوب میشه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب شما موارد قبلی رو مطالعه کنید خدمتتون گفتم تا یک هفته هرگز سیب بهش ندین وقتیکه دوباره بهش سیب بدین معلومه که نمیخوره و نباید هم بخوره چون لج کرده و از خصوصیات طوطی همینه باید هرکاری اون خواست بکنید نه هرکاری خودتون دلتون خواست !!!!!!!!!!!
      اصلا سیب بهش ندین .
      نمیدونم چرا نگران تخمه آفتاب گردان هستین اصلا هیچ ضرری نداره طوطی دارم الان بالای ۷ – ۸ ساله که دائم تخمه جلوش هست و میخوره نمیدونم کی گفته تخمه برای کبد ضرر داره اصلا اینطور نیست چون تخمه افتاب گردان دارای روشن مفید و گیاهی هست و اصلا باعث از بین رفتن روغنهای مضر هم میشه تازه برای کبد چرب هم خوبه.
      ارزن رو باید یاد بگیره بخوره فعلا بلد نیست.
      اصلا از گرسنگی چیزیش نمیشه فقط بذار تخمه بخوره به همین راحتی هرچی با طوطی راحت تر باشی اون هم راحته و نباید گیر بدین حالا شما از این طرف لج کردی اون هم از یک طرف دیگه .
      چرا وقتیکه گفتم تا جمعه دیگه سیب بهش ندین دوباره سیب بهش دادی اینطوری ممکنه حالش از سیب به هم بخوره و دیگه هرگز سیب نخوره !!!! فکر کن خودتون رو به زور مجبور کنن فقط سیب بخورید ؟؟!!!
      تازه این دستور غذایی رو هرکی به شما گفته اشتباه کرده چون همش که طوطی نباید میوه بخوره چون اسهال میشه و مریض میشه طوطی یک پرنده دانه خور هست و باید تخمه بخوره – لوبیا و نخود پخته هفته ای یک روز – سبزی کاهو – اسفناج و … فکر کنم قبلا توضیح دادم.
      اشکال نداره فعلا جنگ بین شما و طوطی هست و هرکار بکنی طوطی برنده میشه و شما شکست میخوری شک نکن باید به حرف اون گوش کنی و طبق نظرش رفتار کنی.

      پاسخ
      1. محمد حسن

        عجب… که با من لج کرده؟؟؟ باشه الان حالیش میکنم D; … ممنون از راهنماییتون آقا مجتبی

        پاسخ
  11. محمد حسن

    سلام …
    یه سوال پیش اومده برام.. جدیدا طوطیم دوست داره بره لب پنجره اتاقم وایسه بیرونو تماشا کنه .. هرکجای اتاقم که ولش کنم میره لب پنجره.. حالا سوال من اینه که اشکالی نداره بیرونو نگاه کنه؟ میترسم هوایی بشه فکر فرار به سرش بزنه …

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگه پنجره باز نشه نه هیچ مشکلی نداره. فقط پرهاشو کوتاه کنید نتونه زیاد بپره و اوج بگیره.

      پاسخ
  12. محمد حسن

    سلام..
    ببخشید یه سوال داشتم , من به طوطیم آلو سبز میدم .. خیلی هم دوست داره .. به نظر شما مشکلی واسش پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز اکثر پرنده ها بیشتر میوه های تابستانی رو دوست دارن و با اشتها میخورن ولی نباید این کار رو بکنید و مصرف بیش از حد این میوه ها باعث بیماری و اسهال در پرنده میشه و زیاد جالب نیست و در اکثر منابع توصیه نمیشه اما بعضی از دوستان میگن میوه غذای طبیعی طوطی هست اما این رو هم در نظر بگیرید در محل زندگی طوطی شما چه میوه هایی هست و چه میوه هایی نیست ؟؟؟!!!!!!
      مثلا همین آلو سبز رو برای انسانها نیز زیاد توصیه نمیشه و حداقل مصرف زیادش خوب نیست.

      پاسخ
  13. محمد حسن

    سلام خسته نباشید
    طوطیم شدیدا به نون سنگک علاقه داره , یه بار بهش دادم خورد کلی هم حال کرد بعدش از یه نفر شنیدم نون به خاطر جوش شیرین که داره برای طوطی مضره.. منم دیگه بهش ندادم ولی بیچاره طوطیم وقتی نون سنگک میبینه خیلی پر پر میزنه تا بخورتش
    حالا شما به من بگید که واقعا نون سنگ براش ضرر داره یا نه؟
    یه سوال دیگه هم دارم مربوط به تغذیه نیست, راستش طوطیم بعضی وقتا یه صدای عجیب غریب ولی آرومو طولانی از خودش در میاره (معمولا بعد از ظهرا این صدا رو از خودش در میاره ) مثل صدای یه دری که موقع باز شدن جیر جیر میکنه, اونجوری صدا میده
    لطفا بگید چرا اینکارو میکنه چیزی میخاد که از این حرکتا میکنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز نان هیچ مشکلی نداره مگه چقدر نون میخوره یه مقدار اشکالی نداره تازه اگه هر روز هم یک تیکه در حد ۴ – ۵ سانت بخوره مشکلی نیست.
      تازه میشه نون رو در ماست زد و به طوطی داد خیالتون راحت هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه.
      خب این صداهای عجیب معمولا نشانه بلوغ هست و زن میخواد و شاید شوهر میخواد باید ببینی جنس خودش چیه ؟؟؟؟!!!!!! البته در این حالت پرنده باید کاملا سرحال و شاداب باشه و اگه گوشه گیر بود ممکنه مریض شده باشه که احتمالش کمه.

      پاسخ
  14. شيما

    سلام
    من الان یه جوجه گنجشک تو حیاطمون پیدا کردم، همه پراش کامله حدود١٠ سانت هم می تونه بالا بپره ولی هنوز اطراف نوکش نوار زرد رنگ رو داره.
    خواستم ازتون بپرسم می تونم به این از غذاهایی که برا جوجه طوطی گفتید بدم؟
    حتما لازمه سرلاک بخرم یا میتونه با بقیه مواد زنده بمونه؟
    اگر لطف کنید ترکیبات خوب رو بهم بگید ممنون می شم چون چند سال پیش هم همین اتفاق برام افتاد و من فقط بهش ارد نخود دادم و اون مرد :(
    لطفا غلظت غذا رو هم بگید، و اینکه اب خالى نباید بهش بدم درسته؟ تا کی؟
    بازم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگه همه پرهاش کامله احتمالا بتونه دونه بخوره و آب هم جلوش بذارید خودش میخوره ضمنا ارزن ریز و نون که توی آب خیس خورده باشه برنج پخته و … رو میتونه بخوره البته سبزی هم میخوره و یا گندم جوانه زده.
      اما اگه نمیتونه غذا بخوره سخته بشه با سرنگ و یا با دست بهش غذا داد بهتره چند تا دونه برنج پخته بذارید دهانش و ظرف آب رو بگیر جلوش خودش میخوره فردا صبح یه گوشه حیاط رهاش کنید والدینش پیدا میشن و اگه پیدا نشدن دوباره بهش روی ۳ – ۴ وعده غذا بدین.

      پاسخ
  15. محمد حسن

    سلام
    فکر کنم طوطیم مشکل پیدا کرده :(
    یه سری حرکتای خاص میکنه , یه حالتش اینه که بالشو به حالت نیمه باز میکنه گردنشو میکشه مردمک چشمش تنگ میشه , حالت بعدی هم اینه که زبونشو میبره ته حلقش بعد سرشو میبره بالا و پایین
    جدیدا بهش انگور میدادم گفتم شاید به خاطر اونه دیگه بهش ندادم
    خواهش میکنم راهنماییم کنید :(

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این خط یکی مونده به آخر رو خوب اومدی حال کردم یعنی فکر کردین مست شده ؟؟؟؟؟!!!!!!!
      نه بابا بیچاره داره بالغ میشه و جفت میخواد و داره نشانه های بلوغ رو نشون میده.
      آی بسوزه پدر عاشقی که چه میکنه با آدمی نه چه میکنه با طوطی !!!!!!

      پاسخ
      1. محمد حسن

        :))))))
        چیکار کنم خب , خیلی دوسش دارم همش نگرانشم
        حالا من جفت از کجا گیر بیارم وقتی هنوز معلوم نیست نر یا ماده؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب حتما قرار نیست جفتش بدین و هیچ اتفاقی نمیوفته اتفاقا باید خوشحال باشید پرنده سرحال و قبراقی دارید چرا نگرانی دوست من ؟؟؟!!!!

          پاسخ
  16. محمد حسن

    وای مشکل جدید !!
    فکر کنم پر ریزی طوطیم شروع شده چند روزه تو اتاقم پراشو میبینم که رو زمین ریخته
    آخه طوطیم ۵/۶ ماهش بیشتر نیست چرا باید پر ریزی کنه؟ شایدم به خاطر اینه که چند روز پیش یکی از پر های دمش که از بقیه بلند تر و خوشگل تر بود کند ! چند روز پیش رو دستم بود یهو پرید خورد به لپ تاپ بعد افتاد رو زمین بعد دیدم یکی از پرای دمش کنده شد
    تور خدا راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این که اصلا مشکلی نیست و راهنمایی لازم نداره و کلا پرنده سالم همینه و باید پر ریزی کنه حتی ۵ – ۶ ماهگی هم سن خوبی برای پر ریزی هست چون الان تابستانه و هوا هم خیلی گرمه و این موضوع کاملا طبیعی هست فقط طوطی مثل خیلی از پرنده ها نیست که مثلا در یک سال کل پرهاشو عوض کنه بلکه این اتفاق در طی دو سال میوفته در کل هر شش ماه یه پر ریزی مختصری دارید تازه اگر پر ریزی نکنه باید شک کنید.
      ضمنا پر ریزی با پر کنی فرق میکنه مراقب باش خودش پرهاشو نکنه و یه حمام بهش بده تا سرحال بشه.
      البته ممکنه یک پری شکسته باشه و به هر دلیلی خود پرنده اون رو بکنه ولی دیگه نباید ادامه پیدا کنه چون پر کنی در طوطی بیماری هست و باید درمانش کنید و بهش توجه بیشتری نشون بدین و باهاش بازی کنید تا سرگرم بشه و پرهاشو نکنه.

      پاسخ
  17. محمد حسن

    آقا مجتبی سلام
    دستم به دامنت
    طوطیم یه چند وقتیه خارش گرفته همش خودشو میخارونه الانم داره میلرزه . بقیه حالتاش طبیعیه ولی نمیدونم چرا انقدر بیش از حد خودشو میخارونه . به نظر شما کثیف نیست؟ به نظر خودم شاید کثیف شده پراش میخارونه خودشو .. ولی گفتم بیام یه مشورت بگیرم ببینم شاید مریضی چیزی گرفته باشه

    پاسخ
    1. میلاد

      نه فکر نمی کم مریضی گرفته باشه فقط سریعا ببریدش و بشوریدش و بهش حمام بدید تا دیگه اینمشکلو نداشته باشه
      ببخشید جای آقا مجتبی حرف زدم
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ممنون از آقا میلاد.
      دوست عزیز چند تا دلیل داره :
      اول ممکنه حشره ای رفته باشه داخل پرهای طوطی.
      دوم اینکه پرنده کثیفه .
      سوم غذای گرمی و چرب زیاد خورده
      به هر حال اگر پرنده رو حمام بدین بهتر میشه
      اینکار رو باید خیلی زودتر انجام بدین ولی نه الان نصف شب !!!! چون ممکنه پرنده دچار عارضه پر کنی بشه.

      پاسخ
    3. شهریار (onlypet.ir)

      در صورتی که با حمام دادن مشکل برطرف نشد از یه اسپری ضد پارازیت مخصوص طوطی سانان استفاده کنید. ممکنه حتی با مشاهده بین پرها موجوداتی رو هم مشاهده کنید.
      ضمنا خواهشی که دارم سوال رو جای خودش بپرسید. خارش پرندتون ربطی به این مطلب نداره. لطفا بحث رو در جای مربوط ادامه بدید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *