شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. S.T

    سلام
    میخواستم بدونم برای جفت گیری باید غذایی چیزی بخورن؟چون میگن برای جفت گیری مرغ عشق باید زرده تخم مرغ بخورن تا تقویت بشن.ایا برای طوطی ملنگو هم این روش صدق میکنه؟اگه نمیشه.میشه بگید باید با چه غذایی تقویت بشن البته قبل جفت گیری؟
    با سپاس

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه برای جفت گیری هیچ غذای خاصی لازم نیست و حتی اون تخم مرغ هم برای مرغ عشق جواب نمیده چون برای جفت گیری باید خود جفت ها هم رو انتخاب کنن و تخم مرغ فقط جنبه تقویتی داره و کاری در جفت گیری انجام نمیده.
      طوطی ها که دیگه سخت گیر هم هستن در انتخاب جفت فقط باید نر و ماده رو یه مدت در دو قفس جداگانه و نزدیک به هم نگهداری کنید تا با هم آشنا بشن و بعد جفتشون بدین و باید شانس بیارید تا جفت بخورن و غذا هم هیچ کار خاصی براتون انجام نمیده.

      پاسخ
  2. S.T

    سلام
    ببخشید انقدر مزاحمتون میشم.
    می خواستم بپرسم علائم جفت گیری وقتی در قفس های جداگانه هستند چیه؟نره هی میخواد در قفس هارو باز کنه بره پیشه ماده.میشه راهنماییم کنید؟
    بازم ببخشید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دیگه قناری از این کارها نمیتونه بکنه و نمیتونه در قفس رو باز کنه کلا پرنده ضعیفی هست.
      همینکه بیشتر آواز میخونه و بال بال میزنه و میپره از این شاخه به اون شاخه و ماده هم جیس جیس میکنه و سوت میزنه یعنی دارن آماده میشن. از تغییر رفتارش خودتون متوجه میشید شاید نشه دقیق توضیح داد.

      پاسخ
  3. S.T

    سلام اقا مجتبی
    میشه بپرسم منظورتون از قناری چی بود؟بعد دوتایی دیروز بعد از ظهر نزدیک هم نشسته بودند.هر جا ماده میره نره هم میره.امروز ماده با نر داره ارتباط بر قرار میکنه.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      فکر کنم شما در مورد مرغ عشق یا شایدم طوطی ملنگوتون سوال کردید و اقا مجتبی اشتباها فکر کردن در مورد قناری پرسیدید. به هر حال حجم سوال ها زیاده و از این اشتباهات میشه ضمن اینکه نوشتید تو دو تا قفس مجزا و این کار برای قناری بیشتر صدق میکنه. اگه مرغ عشقه که اصلا لزومی نیست دو تا مرغ عشق رو در قفس جداگانه نگهداری کنید. اصلا دلیل این کار رو نمیفهمم با این کار فقط زجرشون میدیم تا جفت انداختن. اگرم طوطی ملنگو هست فقط جهت اشنایی و عدم دعوا و پس زدن جفت تو همون لحظه اول تو قفس مجزا نگهداری میکنن تا یکم پرنده ها با هم عادت کنن و بعد بشه کنار هم رهاشون کرد. ضمنا طوطی سانان استاد باز کردن در قفسشون هستند و این کار رو یاد میگیرن. بهتره یا قفس هایی بگیرید که درش از پایین زائده داره و قفل میشه یا خودتون یه فقلای کوچیک بگیرید و در رو قفل بزنید یا با هر روش دیگه ای میتونید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بله آقا شهریار درست فرمودن بنده اشتباهی فکر کردم بخش قناری هست. ببخشید.

      پاسخ
      1. S.T

        نه خواهش میکنم.من بد نوشتم.در جواب اقا شهریارهم بگم که من قفل هم زدم اما هی قفل رو میکشن. بعد من ماده رو دوشنبه اوردم ایا به نظر شما باید دیگه بذارمشون کنار هم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بنظر بنده هنوز زوده تا جفتشون بدین باز منتظر نظر آقا شهریار هم باشید.

          پاسخ
        2. شهریار (onlypet.ir)

          خب اینکه کنار هم رهاشون کنید یا نه، زوده یا دیره به رفتار پرنده هم برمیگرده. یه موقع پرنده با باز کردن بال ها و جیغ های ممتد و حرکات و راه رفتن عصبی روی چوب نشیمنگاه اعتراض خودش رو نشون میده و اگه کنار هم رهاشون کنید فقط فاجعه به وجود میاد ولی یه زمان نه با سوت زدن و جیغ های کوتاه و بالا و پایین شدن و اویزان شدن از سقف قفس و افه اومدن میخوان برن پیش هم. توصیه بنده به شما اینه که این همه صبر کردید یه روز دیگه یا حداقل تا جمعه صبر کنید و بعد درای قفس رو باز کنید و خودتون کنارشون باشید که اگه رفتن دعوا کنن یا به هم نوک زدن سریعا جداشون کنید که اسیب جدی به پرنده هاتون وارد نشه
          موفق باشید

          پاسخ
  4. S.T

    سلام
    الان این دوتا رو گذاشتم پیش هم.اول نوکاشون رو به هم می مالوندن.بعد جدی میشه نره یه جیغ میزنه بعد همدیگرو ول میکنن.ولی وقتی ماده پیشش نیست هی از قفس اویزون میشه جیغ میزنه.وقتی پیش هم هستند همیشه با هم خوبن بعد گاهی اوقات یک دفعه این شکلی میشن.میشه بگید چیکار کنم؟این نشونه ی جفت گیریه یا دعوا؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه ولی نشانه جفت گیری نیست و هنوز خیلی زوده تا جفت بشن و حتی ممکنه بینشون درگیری شدید پیش بیاد .
      فقط نباید الکی اونها رو از هم جدا کنید اینجوری بیشتر بینشون رو خراب میکنید و درگیری درست میکنید یا بذار کنار هم باشن و یا جداشون کن اصلا شل کن سفت کن نباید برای طوطی در بیاری !!!!!
      فقط اگر درگیری شدید پیدا کردن حتما باید جداشون کنید ولی همون روز هی بذاری کنار هم و هی برداری نمیشه و کلی استرس به پرنده وارد میشه و عصبی میشه.

      پاسخ
  5. S.T

    مرسی اقا مجتبی از موقعی که گذاشتمشون پیش هم نره سر ماده رو میخارونه گاهی اوقات هم دعوا می کنن اما جدی نیست.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب تازه دارن جفت میشن وقتی به هم قوپ دادن یعنی غذا دادن دیگه جفت شدن و اگر دیدین جفت گیری کردن که دیگه باید منتظر تخم گذاری هم باشید. البته ممکنه تا یکسال دیگه هم تخم نذارن ولی شاید هم گذاشتن چون طوطی همینطوری هست و باید خیلی از شرایط فراهم باشه.

      پاسخ
  6. S.T

    سلام
    میشه بگید چجوری باید لونه درست کنم؟ لطفا اگه میشه چند نمونه عکس هم بذارید.ببخشید از اینکه درخواست زیادی کردم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهترین کار استفاده از یک کوزه بزرگ و ریختن کمی شن نرم و یا پوشال داخل اون هست و یا از کنده درخت که داخلش رو خالی کرده باشید میشه استفاده کرد و یا یه لونه مرغ عشقی بزرگ مثلا ۱۰ – ۲۰ برابر اون بسازید البته باید کف لونه مثلا داخل کوزه و یا کنده باشه و یا مثل لونه مرغ عشقی داخلش رو گودال بکنید تا جایی برای تخم ها باشه و باید به اندازه ای باشه که تخم ها بیرون نیان و یا شکسته نشن و پرنده راحت روی تخم بخوابه که ساختن اینجور چیزی سخته و کار بلد میخواد اما کوزه و گنده دیگه حرف نداره کوزه رو بخوابون یه جایی و از ته کوزه که از قبل سوراخش کردین پرنده میره داخل باید سوراخ بزرگی ایجاد کنید تا هر دو تا پرنده بتونن برن داخل و بیان بیرون. متاسفانه عکس ندارم.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه واسه ملنگو میخواید باید بدین درست کنن یا خودتون با چند تا تخته خام صاف نشده درست کنید.
      جعبه به صورت عمودی قرار بگیره و سوراخ هم بالا باشه. بذار اصلا یه شکل میکشم و الان میزارم
      https://www.onlypet.ir/upload/user/uploadboxs/1418614565.gif
      البته خیلی ها به این لونه ایراد میگیرن ولی در اصل بهترین و طبیعی ترین حالت لونه های عمودی و این شکلیه که تو طبیعت هم طوطی ها ازش استفاده میکنن. حتی میتونید یه تنه درختی مثل کاج رو هم توشو خالی کنید و سوراخ بزنید و……
      نکته مهمی هم که تو شکل نشد بکشم و باید رعایت کنید کف لونه است که باید گودی داشته باشه که تخم ها یه جا ثابت بمونه و اینطرف و اونطرف نره چون طوطی ها دیگه از الیافی چیزی استفاده نمیکنن و همون کف لخت تخم میزارن.

      پاسخ
      1. S.T

        سلام
        اقا شهریار پس یعنی دیگه نباید چیز نرمی تو کف قفس بذارم؟

        پاسخ
  7. S.T

    سلام
    مرسی اقا مجتبی.بعد سه تا سوال دیگه داشتم
    ۱_شن های دریا خوبه؟اگه خوبه اول باید شستشو برم تا نمکش بره؟
    ۲_وقتی براشون دو تیکه کاهو میذارم نره بر میداره بعد ماده از دهنش می کشه خودش میخوره بعد نره میره اون یکی رو بر میداره.ایا این همون علامت جفت گیری که شما قبلا گفتید؟
    ۳_به غیر از شن می تونم از چیز های نرم دیگه ای مثل پنبه پارچه و……….. استفاده کرد؟
    با سپاس

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – بله خوبه. فقط بحث نمک نیست چون اونها خیلی آشغال دارن و باید در یک سطل آب خوب اونها رو هم بزنید و بشورید اینطوری هم تمیز میشن و هم نمکشون گرفته میشه بعد بذارید ته نشین بشن و آب روی اونها رو صاف کنید. البته اگر ظاهرا شنها تمیز هستن شستشو هم ندین و نمک هم داشته باشن موردی نداره.
      ۲ – نه این حرکات هیچ ربطی به جفت گیری نداره و فقط رقابت سر غذا خوردن هست نه چیز دیگه ای تازه ممکنه سر غذا کتک کاری هم بکنن گرسنگی جفت و غیر جفت سرش نمیشه.
      ۳ – نه به هیچ وجه !!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اصلا چرا نرم ؟؟؟!!!! مگه مرغه بخواد تخم کنه زیرش نرم باشه برای تخم ریزی اصلا اون شن دریا هم زیاد فایده ای نداره و روی چوب تخم میکنن نهایتا گفتم شن بذارید تا تخم ها از زیر پرنده حرکت نکنن برن یه طرف دیگه و یخ کنن . مثلا همینکه کف لونه یه گودال به عمق یه سانت و قطر ۴ – ۵ سانت باشه کافیه و کف همون تخم میکنن این رو برای لونه ای گفتم که خودتون میسازید ولی اگر از کوزه و یا کنده درخت استفاده کنید دیگه هیچ چیزی لازم نداره اون شنها رو فقط برای حرکت نکردن تخم ها قرار میدن مثلا اگر پرنده سریع بخواد از لونه خارج بشه دیگه تخم ها از لونه پرت نمیشن بیرون. و یا از پوشال نجاری استفاده کنید که همین کاربرد رو داره و خیلی وقتها ممکنه طوطی خودش لونه رو تمیز کنه و هرچی قرار دادین بریزه بیرون و فقط کف لونه تخم بذاره.
      دقت کنید لونه به شکلی باشه اگر قفس رو جابجا کردین و یا پرنده بازیگوشی کرد تخم ها از لونه نیوفتن بیرون. یه وقتی هم ممکنه خود پرنده تخم های خراب رو بندازه بیرون.

      پاسخ
  8. taha

    سلام.من یه طوطی ملنگوی ۱ سال و سه ماهه دارم که سلام میکنه و سوت های مختلف میزنه تو این یه سالی که خریدمش تا الان احساس نکردم که مریض بشه.میخواستم بدونم که ما لازمه اون رو به دامپزشکی ببریم یا طوطی سانان بدون واکسن هم میتوانند زنده بمونن؟؟دامپزشکی نیازه؟؟هیچ وقت نبردمش.اگه میشه زود جوابمو بدید.
    خیلی متشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      هیچ نیازی نیست که پرنده رو ببرید دامپزشکی یا پرنده فروشی که بدتر ممکنه مریض بشه تا پیشگیری بشه. ضمنا پرنده های خانگی که تو خونه ازشون نگهداری میشه و با سایر پرنده ها و محیط بیرون در تماس نیستند نیازی به واکسن ندارن. اگه پرنده تو محیط منزل نگهداری بشه و اصول نگهداری رو رعایت کنید هیچ وقت نه نیازی به دامپزشکی پیدا میکنید و نه به دوا و درمان و پرنده به راحتی زندگیشو میکنه

      پاسخ
  9. پریناز

    باز هم سلام مجدد.
    آقا مجتبی به دادم برس دیروز رفتم پرنده فروشی بالهای طوطی زدم ولی از اون موقع حس میکنم ازم متنفر شده مثلا وقتی سیب کنار قفس میبردم از دستم میگرفت ولی دیگه نمیگیره چیکار کنم. مرسی مرسی مرسی مرسی مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز نه خیالتون راحت باشه پرنده از شما متنفر نشده و اصلا موردی هم نیست فقط کمی ترسیده و یکی دو روز دیگه کامل یادش میره و همه چی طبیعی میشه خب بهش حق بدین کلی جابجاش کردین و اون رو گرفتن و پرهاشو چیدن کلا طوطی وقتی پرهاش کوتاه میشه یه کم احساس ناراحتی میکنه و متوجه میشه که درست نمیتونه بپره ولی از فرداش خوب میشه .
      ضمنا امیدوارم درست پرهاشو کوتاه کرده باشه و یه مقدار کم بتونه بپره و زمین نخوره حتما بیشتر مراقبش باشید خودش دستش میاد که چقدر باید بپره و مجددا هم میگم اصلا نگران نباشید دوست عزیز.
      راستی از غذاهای مورد علاقش بهش بدین تا باهاتون خوب بشه. مثلا ذرت تازه – انگور و … یا هرچیزی که دوست داره بهش بده.

      پاسخ
  10. سارینا نادری

    باسلام من تقریبا دو سال است که طوطی ملنگو دارم می خواستم بدونم که امکان دارد او نر باشد و می خواستم که در مورد نگهداری ان ها بیشتر توضیح دهید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب اگه دور گردنش طوق مشکی رنگ داره بله نره در غیر اینصورت ماده هست
      در مورد نگهداری طوطی سانان که ملنگو هم شاملشون میشه تو سایت به اندازه کافی مطلب هست که میتونید مطالعه کنید و در صورت هر گونه سوال در بخش مربوطه مطرح کنید بنده و دوستان در خدمتیم
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب اینطوری که نمیشه فهمید نر هست یا ماده باز آقا شهریار کامل توضیح دادن و اگر طوطی ملنگو طوق داشته باشه نر هست البته در رنگهای زرد و آبی و سفید ممکنه طوطی نر طوق هم نداشته باشه !!!!!

      پاسخ
  11. 1850395160

    نه دوست من مریض نیست با این که من اطلاعات کافی ندارم ولی تجربه ی شخصی من می گه طوطی تو ضربه مغزی شده ممکنه سرش محکم خورده باشه یه جایی نگران نباش قفسشو یا یه پارچه بگیر روش یا بزارش تو کمدی جایی که نور بهش نخوره بعد چند روز خوب می شه

    پاسخ
  12. سمانه

    سلام خدمت شما دوستان عزیز اگه میشه یه کمکی به من بکنید من یه ملنگوی سبز ۵ماهه دارم که بهش یاد دادم بای بای کنه و بچرخه اما یه چند روزی هس که وقتی توی اتاقم دراز میکشم میره سمت انگشت های پام و یه حرکات عجیبی از خودش در میاره و بعد هم روی انگشت پام بالا میاره حرکاتی هم که در میاره مثل کوچیک و بزرک کرده چشماش و باز کردن بال هاش به صورت نصفه هست و بعدش هم سرشو بالاو پایین میکنه و بعد محتویات معدشو یه مقدار بالا میاره روی انگشتام.به نظر شما چرا این کارو میکنه؟من چیکار کنم اخه خیلی از این کارش بدم میاد.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا پرنده از این کارش خوشش میاد و شما رو به عنوا جفت خودش و یا یه دوست خیلی صمیمی پذیرفته و بهتون غذا میده و داره با شما بازی میکنه و این خیلی خوبه که با شما ارتباط برقرار میکنه. اگر بیشتر باهاش بازی کنید و وقت بذارید دیگه اینکار رو نمیکنه

      پاسخ
  13. سمانه

    سلام اخه من دوست ندارم منو جفت خودش بدونه چون این طوری عزیت میشه بعدشم طوطی من هنوز بالغ نشوده وتازه ۵ ماهشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه اصلا اذیت نمیشه این علاقه ای هست که به شما داره گفتم خدمتتون بیشتر براش وقت بذارید دیگه اینکار رو نمیکنه و یا وقتیکه خوابیدین طوطی رو بذارید داخل قفسش و دیگه نیاد سراغ پای شما .
      راستش بنده هم اینکار رو قبول ندارم و نباید طوطی به شما غذا بده چون خودش کمتر غذا میخوره وممکنه ضعیف بشه هرچند این مقدار غذا اصلا چیز مهمی نیست و نباید بهش فکر کنید و دوباره میره دونه میخوره ولی خب کار جالبی هم نیست حتما یه جوری سرگرمش کنید که این کار از سرش بره.
      البته ۵ – ۶ ماهگی شروع بلوغ هست و این حرکات طبیعیه و با بزرگتر شدن درست میشه مثل جونها کارهای عجیب غریب زیاد میکنن این هم جوانی میکنه ؟؟؟!!!!

      پاسخ
      1. سمانه

        سلام واقعا خسته نباشید از این که انقدر خوب و قشنگ و سریع و با احترام جواب ادمو میدید امید وارم در تمام مراحل زندگی موفق باشید

        پاسخ
  14. سارا

    سلام میشه یه کمکی به من بکنید من یه ملنگو دارم که الان حدودا ۶ ماهش شده من از وقتی که سرلاکی بود نگهش میدارم چند ماه پیش وقتی تازه سه ماهش بود و هنوز هم دون خور نشوده بود یه بار حمومش کردم بعد از حموم دوتا از پرهای دمش همون هایی که ابی کم رنگن لق شوده بودن بابامم لطف کرد و کندشون هنوز که هنوزه اون دوتا پر دمش که ابی کم رنگ بود و بابام کندشون در نیومده. حالا به نظر شما امکان داره تا اون دوتا در بیان اخه خیلی رنگشون ناز و قشنگ بود.اگه کاری باید انجام بدم تا در بیاد لطفا بهم بگید.اصلا امکان داره در بیاد یانه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز پر پرنده که حتما در میاد و اینطوری نیست که پرها دیگه در نیان و اگر اینطوری بود که تا حالا همه پرنده ها لخت شده بودن.
      دو تا حالت داره :
      حالت اول پرها سبز شدن ولی شما متوجه نشدین چون رنگشون دیگه با قبل فرق کرده.
      حالت دوم ممکنه پرها هنوز شیری بودن یعنی پایه و ریشه پرها خونی بوده و بعد از کنده شدن یه مدتی طول میکشه تا دوباره سبز بشن و حتی ممکنه تا زمان پر ریزی پرنده دیگه سبز نشن و باید صبر کنید تا پرنده پر ریزی طبیعی خودش رو انجام بده و اون وقت تمام پرها کامل میشن معمولا در طول یکسال و یا دو سال طوطی کل پرهاشو عوض میکنه و در پر ریزی هر سال مقداری از پرها تعویض میشن.

      پاسخ
  15. سارا

    سلام ممنون یکمی امید وار شدم راستش حدود یک هفته ای میشه که این طوطی من وقتی خودشو تمیز میکنه چنتا از پر هاشو میکنه بعضی از جاهای سر و زیر بالشم داره پر های جدید در میاره روی دمشم جایهمون دوتا پراش که کندیم یه ریشه ی سفت. هست که فکر کنم داره جونه میزنه ولی خوب هنوز که جیزی ازشون بیرون نیومده

    پاسخ
  16. مهدی

    سلام لطفا اگه ممکن جواب این سوال منو بدید .
    من یک طوطی ملنگو دارم که حدودا ۵ یا ۶ ماهشه الان سه ماهی میشه که خریدمش خیلی دوست دارم بدونم که جنسیتش چیه . خودم فکر میکنم که نر باشه چون دور گردنش یه طوق سبز داره یعنی به صورتیکه رنگ سبز این طوق کاملا رنگش مشخصه و دیگر این که لبه ی نوک بالایی طوطیم مشکی و
    لبه ی نوک پایینیش هم مشکی .
    راستشو بخواین یه فروشنده ی پرنده بهم گفت که ماده ها اصلا طوق ندارند بلکه نر ها زمانی که جوجه هستند طوق سبز دارند و این طوق سبز رفته رفته طوسی میشود سپسمشکی وقرمز میشود. آیا شما موافقید ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا هیچ چیزی مشخص نیست و باید بیشتر صبر کنید حداقل ۴ ماه دیگه برای تشخیص جنسیتش باید صبر کنید ضمنا اصلا هیچ فرقی نداره جنسیت اون چی باشه مگر اینکه بخواهید جفت بدین که هنوز خیلی زوده و باید یک سال دیگه هم صبر کنید.

      پاسخ
      1. آرش

        سلام دوست عزیز.
        طوق طوطی از ۱۱ ماهگی شروع به ظاهر شدن میکنه و تا ۲/۵ و ۳ سالگی کامل میشه.
        جنسیت طوطی هنوز مشخص نیست.

        پاسخ
  17. مصطفی

    سلام خسته نباشید
    من یک ملنگو نر دارم خیلی حرف میزنه جمله میگه ولی پرهای خودشو میکنه باید چیکار کنم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب پر کنی در طوطی خیلی مشکله و باید حتما درمانش کنید.
      حتما وسیله بازی براش بذارید تا سرگرم بشه و بیشتر بهش توجه کنید و حتی ممکنه گرمش شده باشه و یا غذای چرب زیاد خورده باشه بهتره به اون یک حمام حسابی بدین و با برخی از مواد گیاهی تلخ پرهاش رو تلخ مزه کنید تا نتونه با منقارش اونها رو بگیره مثلا کلپوره برای تلخ کردن پرها خیلی خوبه ولی خب قبلش حتما پرنده رو حمام بدین و مواد چرب رو از رژیم غذاییش حذف کنید و حتما دقت کنید که حشره نزده باشه و به پرنده آزادی بیشتری بدین تا بتونه تحرک بیشتری داشته باشه و بتونه کمی پرواز کنه چون براش خیلی مفیده.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این نکته هم بد نیست بدونید و جدی بگیری که الان طوطی شما کمبود محبت و اشتغال داره. همونطور که اقا مجتبی اشاره کردن باید وسایل اشتغال و بازی برای پرنده فراهم کنید و خودتون هم بیشتر وقت بذارید. پرنده ای که مدام حرف میزنه و صر و صدا میکنه میخواد جلب توجه کنه و نیاز به محبت و اشتغال داره. مطمئنا اگه به پرندتون نرسید چند وقت دیگه تمام پرهای سینش و بال هاش رو میکنه و شدیدا افسرده میشه و واقعا دیگه برگردوندن این طوطی به شرایط عادی فوق العاده سخته
      موفق باشید

      پاسخ
    3. آرش

      سلام دوست عزیز.
      احتمالا طوطی شما را به عنوان جفتش انتخاب کرده و شما هم باید با اون بازی کنید پرهاش رو آروم نوازش کنید پاهاش رو آروم ماساژ بدید تا طوطی روش پرکنی رو فراموش کنه.
      موفق باشید.

      پاسخ
  18. پریناز

    سلام.
    آقا مجتبی من طوطیمو ۴ روزه باز میکنم میاد بیرون ۱ ساعت باز میمونه ولی هرچی میوه میگیریم از دستم نمیگیره فقط خوشش میاد گاز بگیره.
    چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      راستش درست متوجه نشدم چی گفتین ؟؟!!!
      شما در قفس طوطی رو باز میکنید و اون میاد بیرون و توی این یک ساعتی که بیرون هست غذا رواز دست شما نمیگیره ؟؟!!! خب اگر مشکلتون اینه که کاملا طبیعیه همش ۴ روزه داره از قفس میاد بیرون و هنوز به فضای بیرون عادت نداره و هیجان زده هست و شاید هم بترسه تازه ممکنه به این راحتی هم داخل قفس برنگرده برای همه این مشکلات باید وقت بذارید نمیدونم چطوری به دوستان عزیزم بگم در مقابل طوطی صبر کنید و هیچ کاری رو با عجله انجام ندین شما فکر کنید همش ۴ ساعت این طوطی بیرون بوده خب در این ۴ ساعت اگر خودتون وارد یک محیط غریبه بشید چقدر عادت میکنید ؟؟؟!!! تازه این خیلی هم طوطی خوبی بوده که جلوی شما وایستاده و فرار نکرده و اجازه داده نزدیکش بشین !!!!!

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *