شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. سبحان

    سلام-طوطی ملنگوی ۲ ساله ای دارم که از نظر سلامت خوبه خیلی هم شیطونه ولی دمش رو میجوه ۲بار کشیدم ولی تادرمیاد تکرارمیکنه تغذیه اش هم خوبه چکار کنم بیخیال دمش بشه؟بیصبرانه منتظر جوابتون هستم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این کمبود کلسیوم داره با غذاهای متنوع و مقوی تغذیش کنید مشکلش حل میشه و البته شاید قفسش کوچکه و دمش خراب میشه و اون رو میکنه تا دست و پا گیر نباشه.
      سعی کنید از کاهو و میوه در جیره غذاییش استفاده کنید و اگر میخوره از تخم مرغ پخته(آب پز ) هم استفاده کنید. کف دریا هم برای تامین مواد مورد نیاز بدنش خوبه.

      پاسخ
  2. سبحان

    با سلام و ممنون از جوابتون-باید بگم که طوطی ملنگوی من که دمش رو میجوید قفسی نیست و داخل خونه ازاده و در مورد کمبود کلسیم که گفتید باید بگم که همه چی میخوره از میوه و سبزیجات گرفته تا مغز استخوان مرغ و ماست و پنیر هم میخوره اما باز هم به کارش ادامه میده-به هیچ اسباب بازی هم علاقه نداره-و دوس نداره بیرون از خونه ببریمش-و ما هم نمیبریم-در ضمن خیلی هم لوسه و البته ما هم خیلی بهش توجه میکنیم ولی باز هم به این کار ادامه میده-در صورت راهنمایی ازتون ممنون میشم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همینکه مدام در حال کندن دم و در اومدن اون هست دچار کمبود کلسیوم و فسفر میشه .
      ضمنا این مرتبه که دمش در اومد اون رو با قیچی کوتاه کنید و نذارید دمش رو بجوه شاید خوب بشه و یادش بره.

      پاسخ
  3. S.T

    سلام
    اق مجتبی یه سوال
    چرا طوطی نرم هی برای ماده سرشو بالا پایین میکنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعی دوست من .
      دیگه چکار کنه تا نظر پرنده ماده جلب بشه.

      پاسخ
  4. ناشناس

    سلام /میخواستم بگم طوطی ملنگوی سبز دارم/طوطی نر خیلی جیغ بدی میزنه بعضی وقتا هم صدا های دیگه که اذار دهنده نیست در میاره و یک مقدار از پرهای سر شانشو کنده و لخت شده ولی ماده هم وقتی با اون هست سر صدا میکنه ولی وقتی جداش میکنیم کلی خودشو لوس میکنه /میخام بدونم نر مشکل داره؟ایا زمان جفت گیریشه؟چه فصلی تخم گذاری میکنه؟اگر قناری و مرغ عشق هم باشه بازم بچه میاره ؟ با هم باشن یا جدا؟ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاملا سر و صدای طوطی طبیعیه.
      تخم گذاری طوطی هیچ ربطی به قناری و مرغ عشق نداره.
      نمیشه طوطی رو با مرغ عشق و قناری نگهداری کرد مخصوصا قناری که کنار طوطی دوام نمی یاره و کشته میشه حتما باید جدا باشن.
      از همین الان میتونی در یک جای بزرگ جفتشون بدین.

      پاسخ
  5. سبحان

    با تشکر از پاسختون-برای تامین فسفر بدن طوطی از چه مواد غذایی باید استفاده کنم؟و آیا دم اش رو از انتها کوتاه کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از کف دریا – تخم مرغ پخته – استوان پخته مرغ فقط ماهی یکبار نه بیشتر – کاهو – جعفری – اسفناج و …
      برای اون مشکل پرنده فقط دمش رو از وسط کوتاه کن ببین چکار میکنه و اگر مجبور شدین اینقدر کوتاهش کنید تا دیگه اون رو نکنه.

      پاسخ
  6. جواد

    با سلام قیمت اسکندر ۲ ساله چنده و ۳ ساله چنده ماده بانر چقدر فرق قیمت داره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قیمت اصلا معلوم نیست و به فاکتورهای مختلفی بستگی داره و نمیشه قیمت داد.
      ضمنا برای طوطی قیمت نر و ماده اصلا فرقی نداره و بستگی به موارد دیگه ای مثل میزان اهلی بودن و سخنگویی و … داره.

      پاسخ
    2. آرش

      سلام.
      طوطی ملنگو تو شهرک غرب ۳ ساله بی تجربه حدود۱۲۵ تومان بود یدونه ۵ ساله و نیم داشت ۳۰ کلمه حرف و ۲ تا شعر میخوند بین۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ بود قیمت ها متفاوت.
      موفق باشید.

      پاسخ
      1. 12javad

        سلام آرش جون قیمت اولی به تومان و دومی به ملیون بود من یکی دارم که ۳ تا کلمه سلام وچه خبر خوبی رو میگه فکر کنم سنش بین ۲ الی ۳ باشه چند فی میخوره

        پاسخ
        1. آرش

          سلام.
          اگه رام باشه بیاد رو دست بتونه سه کلمه هم حرف بزنه حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هستش؟ من کاسکوی خودمو۱۷ میلیون مشتری داره نمیدم.

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            دوست عزیز لطفا قیمت ندین چون واقعا قیمت ها متفاوته و اینطوری نیست همه جا به این قیمت بدن و همه چی بستگی به همون پرنده مورد نظر داره و فقط سخن گفتن که نیست.

            پاسخ
  7. پری ناز

    سلام.
    آقا مجتبی من طوطیمو۲۰ روزه باز میکنم میاد بیرون میره رو شاخه های درخت مصنوعی میشینه وفتی میام بپرونمش میخواد دستمو گاز بگیره باید با کنترل بپرونمش؟دیشب تا اسمشو صدا کردم مردمک چشماش ریز شد!چرا این کارا رو میکنه؟ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      اول از همه من سوالتون رو کامل متوجه نشدم. یعنی چی بپرونمش؟ به هیچ عنوان نباید این کار رو انجام بدید مگه کبوتره که میخواین پروازش بدین. اینطور که پرنده میترسه و پرواز هم بکنه ممکنه تو محیط کوچیک منزل اسیب ببینه، ضربه مغزی بشه، پاش بشکنه و …. اصلا اگه پرندتون بال داره باید بالش کوتاه هم بشه. گار گرفتن دستتون و کوچیک و بزرگ شدن مردمک هم طبیعیه و هنوز شما رو به عنوان یه نگهدارنده و دوست نمیشناسه و مطمئنا وقتی دستتون رو نزدیک میبرین برای دفاع گاز میگیره. بهتره صبر داشته باشید و با طارف کردن غذا به پرنده شروع کنید به اهلی کردن.
      موفق باشید

      پاسخ
      1. پری ناز

        آقا شهریار گفتید غذا براش طارف کنم الان آوردمش بیرون میخواستم بهش ذرت بدم ولی یدفعه گاز گرفت باهاش داشتم حرف میزدم یه خورده صدا در آورد مردمک چشمش ریز شده؟ این عوامل نشانه چیه؟؟؟؟؟؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          پری ناز خانم شما خیلی عجله کردین بنده همیشه گفتم در مورد طوطی باید صبر کنید .
          نباید همون روز اولی که اومد بیرون غذا بهش بدین و طرف برید و …. اون خودش استرس داره حالا شما اضافش هم میکنید.
          بذارید به محیط بیرون عادت کنه بعد کارهای دیگه رو انجام بدین .
          گاز گرفتن و کوچک بزرگ شدن مردمک چشم طوطی فقط نشانه ترس و استرس هست و نباید این کار رو با طوطی بکنید. اصلا چه کاریه اون رو بپرونید هرگز این کار رو نکنید ضمنا پرهای اون رو باید کوتاه کنید تا زیاد نتونه بپره و فرار نکنه.
          اول پرهاش رو کوتاه کنید و بعد اون رو بیارید بیرون.

          پاسخ
          1. FOAD

            سلام من یک طوطی ملنگو دارم حدودا یک ساله که دارمش اهلی شده حتی وقتی بهش میگم بوس بده میده اما از من میترسه دوستم داره هی بره تو قفسش اولا یی که گرفتمش اصلا دوست نداشت بره تو قفس اما حالا میره تو قفس .حتی من یک بار امتحان کردم و تو طبیعت قفس رو گذاشتم جلوش ولی اومد رو قفس چیکار کنم کنم که از قفس بدش بیاد؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              اولا که خیلی خوبه طوطی از قفس استقبال کنه و همه مشکل دارن که طوطی هاشون رو چطوری بذارن تو قفس، بعد شما میخواین از قفس بدش بیاد!. خب اگه میخواین پرندتون رو تو قفس نگهداری نکنید باید یه محلی رو براش درست کنید مثل درخت خزیدن که یه جایی از خونه قرار میدید و وقتی پرنده به درخت عادت کرد قفس رو حذف میکنید. ضمن اینکه غذا و اب و … باید در محل درخت در دسترس پرنده باشه. ضمنا باید بیشتر برای پرنده وقت بذارید و سرگرمش کنید

              پاسخ
            2. مجتبی

              سلام
              بنده هم با آقا شهریار موافقم و اصلا باید خوشحال هم باشید که طوطی میره تو قفس چون اگر بدش بیاد که مکافاته ؟؟؟!!!
              ضمنا به تاریخ سوالها هم دقت کنید و وسط مطالب بقیه سوال نپرسید ممنون.
              مثلا الان خودتون کلی باید دنبال سوالتون بگردین تا پیداش کنید.

              پاسخ
  8. omid

    سلام
    طوطی من خیلی شیطونه وهمش میخواد بازی کنه وازدرودیوارخونه میکشه بالاحتی بعضی موعقه ها بااین کاراش خرابکاری به بارمیاره.
    وسیله بازی مخصوص طوطی ها نیست که براش بگیرم؟
    چه چیزهایی براش بگیرم که سرگرم اونا بشه و با اونا بازی کنه؟
    نوع طوطیم هم از همین ملنگوهاست.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      متاسفانه وسیله مخصوص خاصی نداریم حالا برخی از فروشنده ها یه چیزهایی میارن ولی برین در مغازه اسباب بازی فروشی یه چیزهایی به سلیقه خودتون تهیه کنید البته ممکنه از خیلی وسایل و رنگ ها بترسه کم کم سلیقه پرندتون دستتون میاد.

      پاسخ
      1. آرش

        سلام دوست عزیز.
        برا طوطیتون یه گردو در جای دان قرار بدید و شما دو سه ساعت کنارش نرید کم کم خودش گردو رو به عنوان توپ در نظر میگیره و با اون بازی میکنه.
        موفق باشید

        پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      وسایل مخصوص بازی طوطی ها تو برخی پرنده فروشی ها پیدا میشه. از پت شاپ های انلاین هم میتونید تهیه کنید

      پاسخ
  9. حسین

    سلام
    برای اینکه طوطی فرار نکنه باید وقتی از تخم میاد بیرون شمارو ببینه و با دست بهش غذا بدین . اگه از باز شدن چشم شما رو ببینه فرار نمیکنه . من ۱۸ ساله طوطی دارم انواع مختلف . شاه طوطی و عروس و طوطی ماکائو رو میارم بیرون حتی میرن سر درخت و با صدای من بر میگردن . تا کنون تو این ۱۸ سال فرار از جانب طوطی نداشتم .

    پاسخ
  10. نازنین

    با ‘سلام اگه چشم طوطی بسته بشه باید چیکار کنیم تا خوب بشه؟

    پاسخ
    1. Anna

      سلام
      چشم طوطی به چند علت بسته میشه یکی کوریه که در اثر دعوا اتفاق میافته یکی دیگه هم عفونته که باید از تتراسایکلین چشمی استفاده کنین البته با احتیاط که خورده نشه

      پاسخ
      1. نازنین

        مرسی از جوابتون.خوب میشه؟خیلی نگرانشم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله حتما اگر به موقع درمانش کرده باشید خوب میشهو
          همون قطره استریل و پماد تتراسیکلین چشمی خیلی مفیده فقط باید بین مصرف قطره و پماد حداقل نیم ساعت فاصله باشه و پشت سر هم مصرف نکنید.
          ترتیب مصرف هم فکر نکنم زیاد فرقی داشته باشه و حداقل من نمیدونم.

          پاسخ
  11. نازنین

    بله خیلی به موقع بردمش دکتر،قطره و یه پودر زرد رنگ داد که بریزم تو ظرف آبش ولی یه چشمش کامل بسته شده.هر نوع پمادی هم بگید استفاده کردم.دیگه چیکار کنم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قرار نیست به همین سرعت هم بیماری درمان بشه باید صبر کنید و حداقل یک هفته زمان میبره ضمنا فقط از پماد چشمی تتراسیکلین استفاده بفرمایید و اگر اوضاع اون وخیم هست یک کپسول تتراسیکلین رو در یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو از این آب پر کنید و یک روز جلوی پرنده بذارید و روز بعد آب تازه و بدون دارو بذارید جلوش دیگه باید درمانش بشه.

      پاسخ
  12. زهره

    سلام یه طوطی خریدم فروشنده به عنوان جوجه بهم داد که نه دم داشت نه سبزه نمیدونم چرا انقد زشت منم چون اطلاعی نداشتم فکرکردم جوجه همین طوریه نه رام نه سخنگو چیکارکنم که حداقل دمش دربیاد بلکه بتونم بفروشمش اخه هیشکی نمیخوادش ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دلیل نداره که حتما طوطی سبز باشه شاید رنگش چیز دیگه ای باشه و نژادش فرق کنه با طوطی سبز.
      برای اینکه دمش سبز بشه فقط باید صبر کنید و اون رو حسابی تقویت کنید و حداقل ۴۵ تا ۶۰ روز باید صبر کنید به این زودی ها دم طوطی در نمیاد و بلند نمیشه. بنظرم همین رو نگهدارید و ازش لذت ببرید شاید طوطی خوبی بشه البته نگفتین چند وقته اون رو خریدین.

      پاسخ
  13. reyhan

    سلام روزتون بخیر،من یه طوطی ملنگو که یک سالشه رو ۴ روزه که خریدم، موسیقی های شاد میذارم براش و رادیو روشن میکنم خوشش میاد و همینطور وقتی سیب بهش میدیم، ولی وقتی میخوام براش اب و تخمه بذارم خودش رو میزنه به دیوار قفس و میترسه و مدام پشتش رو به ما میکنه جوری که از ترس اینکه به خودش اسیب نزنه میخوام بهش نزدیک نشم و زیرش رو تمیز نکنم

    میخواستم کمکم کنید که باید چه کار انجام بدم که احساس راحتی بکنه و زودتر اخت بشه،لطفا برام میل کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز توی فقط ۴ روز همین هم برای یک طوطی خیلی خوبه.
      ببینید معلوم نیست توی این یک سال عمر طوطی که اصلا شاید خیلی بیشتر هم باشه !!!! چه اتفاقاتی براش افتاده پس همه این عکس العمل هاش طبیعیه و از روی ترسی هست که از قبل داره و ضمنا غریب بودن نسبت به شماست.
      فقط یه چیزی رو من واقعا نفهمیدم مثلا شما روی چند بار آب و دون بهش میدین و زیرش رو تمیز میکنید ؟؟؟!!!! خب معلومه که اگر دم به ساعت این کار رو بکنید احساس آرامش نمیکنه.
      فعلا دو سه روزی یکبار زیرش رو تمیز کنید و غذا و آب هم روزی یکبار و حداکثر دوبار البته بررسی کنید اون هم با نگاه نه دست کنید تو قفس و ببینید اگر روی ظرف دانه خوری پر از پوست تخمه بود اونها رو تمیز کنید و دانه جلوش قرار بدین و اگر دانه داشت همون روزی یکبار کافیه .
      تنها راهش اینه که کمتر دست کاریش کنید تا عادت کنه نه اینکه مثلا روزی ۲ بار زیرش رو عوض کنید ۳ – ۴ بار غذا بدین و ۳ – ۴ بار هم آب بدین خب این بیچاره دیوونه شده ببخشید حق داره بترسه دانه و آب در تمام طول روز باید جلوی طوطی باشه.
      راستی تا به شما عادت نکرده و پرهاش رو کوتاه نکردین از قفس نیاریدش بیرون حتی برای متحان هم این کار رو نکنید چون اون وقت باعث ترسیدن طوطی از شما میشه و هزار جور مشکل دیگه حالا ما گفتیم نگی فروشنده گفت اشکالی نداره نه قربان خیلی هم اشکال داره و هرگز پرنده غریبه رو از قفس نیارید بیرون اون هم طوطی.

      پاسخ
  14. reyhan

    سلام
    خوبید؟
    من یه طوطی ملنگو که یک سالشه رو یه هفته است که خریدم،هر وقت میرم سمتش اب و غذا بدم خودش رو میزنه به قفس و میترسم که خودش رو زخمی کنه، از موسیقی شاد و سیب خوشش میاد ولی همش پشتش رو به ما میکنه و ارتباط برقرار نمیکنه،
    لطفا کمکم کنید چی کار کنم که بهمون عادت کنه؟

    پاسخ
  15. reyhan

    ببخشید که دوباره پیغام گذاشتم،هر چی صفحه رو بالا پایین کردم اصلا پیغام قبلیم رو نمیتونستم ببینم
    نخیر،البته که هر وقت تموم میشه براش اب و غذا میذارم
    و هر وقت زیاد کثیف میشه زیرش رو عوض میکنم،ولی با این وجود خیلی ناراحتی میکنه
    ممنون از راهنماییتون
    یه هفته دیگه هم صبر میکنم اگه خوب نشد دوباره مزاحمتون میشم

    پاسخ
    1. نغمه

      سلام اقا مجتبی کامل توضیح دادند
      دوست عزیز شما تازه طوطی را یه هفته ست خریدید خب معلومه غریبی میکنه و استرس داره مخوصا که شما سعی دارید آرومش کنید و این بدتر هم میکنه وضعیت رو و دیرتر رام خواهد شد
      یه پیشنهادی واستون دارم اصلا هیچ کاری به کارش نداشته باشید یعنی مثلا جلوی اون بشینید و کارای خودتون را انجام بدید مثلا درس بخونید یا تلویزیون ببینید و کاراتون رو انجام بدید تا ببینه شما برای اون خطری ندارید کم کم رام میشه و یدفعه دیدی اومد خودش کنارت و ازت طلب محبت کرد
      اینو مطمئن باش گلم شما هرچی بیشتر سعی کنی رامش کنی دیرتر رام میشه شایدم نشه
      فقط باید صبر داشته باشید و استرس بهش وارد نکنید آب و دانه بذارید و برید عقب بذارید راحت باشه با محیطش خو بگیره با شما خو بگیره و ترسش بریزه

      پاسخ
  16. ناشناس

    ۱-سلام ببخشید طوطی عروس هلندی بیشتر عمر میکنه و یا طوطی ملنگو؟
    ۲-به نظر شما کدومشون بهتر هستند عروس هلندی یا طوطی ملنگو؟

    پاسخ
    1. محمدرضا آریاپور

      سلام بستگی به نگهداریش داره خوب خوب بودنش از چه لحاظ میگید؟

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      عمر هیچ موجود زنده ای مشخص نیست و بستگی به خیلی چیزها داره.
      اصلا مقایسه اینها اشتباه هست قربان و بستگی به سلیقه شخصی شما داره فقط به صورت کلی خدمتتون عرض کنم که عروس هلندی رو نباید تکی نگهداری کنید اما ملنگو مشکلی نداره.

      پاسخ
      1. Alireza .

        بله دوست عزیز آقا مجتبی حرف درستی زدند
        عمر هر کسی دست خداست و نمیشه روش تضمین کرد بستگی به سلیقتون داره مثلا من خودم عروس هلندی رو با ملنگو از نزدیک دیدم و خیلی از ملنگو خوشم اومد در صورتی که در عکس ها از عروس هلندی خیلی خوشم می امد ولی از ملنگو زیاد خوشم نمی امد

        پاسخ
  17. mona

    ma ye pesare 6 sale darim ke kheili toti dost dare maham jadidam bademon nemiad ye toti dashte bashim vali chon ta hala heyvon khonegi nadashtim mitarsim shah toti va melngo made nazaremon hast ye toti ke kochik bashe age rahnamaeimon konid mamnon misha

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز یک سوال رو چند جا مطرح نفرمایید در بخش خرید طوطی به سوال شما جواب دادم.

      پاسخ
  18. mona

    سلام میخواستم بدونم الان که تو آذر هستیم جوجه ملنگو ۳-۴ماه پیدا میشه یا نه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله ممکنه پیدا بشه.
      ضمنا اگر تا ۸ – ۹ ماهگی هم بود اشکالی نداره فقط وحشی نباشه و از آدم نترسه .
      حتی میتونید یه طوطی بالغ ولی کاملا رام و اهلی تهیه کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *