شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. shaghayegh

    چشم… قفسش رو هم به زودی عوض میکنم… خیلی ی ی ی ی ی ی ی ی لطف کردین…یه دنیا ممنون…

    پاسخ
  2. shaghayegh

    وای بازم کمک ک ک ک !!! این بد اخلاق هنوز می ترسه و بد قلقی می کنه… بعد یه مورد دیگه اینکه خیلی خودشو می خارونه و مئام خودشو تمیز می کنه… چه کارش کنم :(؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فقط باید صبر و تحمل داشته باشید.
      تمیز کردن خودش نشانه سلامت پرنده هست اما خاروندن و کندن پر ها نه بهتره یه ظرف برای آبتنی جلوش بذارید و یا با آبپاش کمی خیسش کنید فقط اگر حسابی خیس شد در معرض وزش باد نباشه.

      پاسخ
  3. shaghayegh

    گناه داره اینجوری حوصلش سر میره … :(

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اگر افسرده بشه مشکل پیش میاد باید باهاش حرف بزنید و کنارش باشید بهش غذا بدین (با دست خودتون دونه بگیرید جلوش و صبر کنید تا بیاد بخوره) من فکر میکنم پرنده هیچ مشکلی نداره شما کمی عجله دارید و تحمل نمیکنید ببخشید اینجوری گفتم.

      پاسخ
  4. shaghayegh

    نه ایردی نداره شاید واقعا من عجولم ولی این همچنان اصلا اجازه نمیده نزدیک قفسش بشم اگه تو قفس باشه شروع میکنه دور قفس رو چرخیدن اگه بیرون باشه ام میدوئه دور میشه… به نظرتون غذاشو وردارم از جلوش دستی بهش بدم؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون ناراحت نشدین. باور کنید دیگه بهتر از این نمیشد جواب بدم.
      بنظر من این کاری که گفتین رو میشه انجام داد ولی اگر در نزدیکی قفسش باشید و بنشینید و باهاش حرف بزنید و غذاهای خوشمزه بهش بدین بهتره. سعی کن بیشتر کنارش باشی.

      پاسخ
  5. shaghayegh

    سلام مجدد … من طوطیم هنوز همون قدر بد اخلاقه … حواسم هست گفتین صبر کن ولی
    چند دفعه هست که الان از جایی که میشینه دور میشه پرش رو میکنه … :( من واقعا نگرانم …

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      متوجه نشدم یعنی میپره ؟؟؟؟؟!!!!!! خب پریدن که نگرانی نداره اصلا مگه قراره چکار کنه خب پرنده هست من واقعا منظورتون رو نفهمیدم ببخشید ها .
      اما به نظر من باید تا الان دیگه به شما عادت میکرد و یا شرایطش خیلی بهتر میشد اگر اینطور نشده ردش کن بره و یکی دیگه بخر. باز اگر توضیح کاملتری بدین دربست درخدمتم.

      پاسخ
  6. shaghayegh

    :)))) بله می دونم که پریدن ایراد نداره… :))) وقتایی که ازاده و من نزدیک قفسش میشم و می خوام قفسش رو تمیز کنم در میره می دوئه تو حال( جاش تو اتاقه) وقتی میره تو حال پر اش رو میکنه (پر =اسم.. نه فعل) مخصوصا اگه خودشو تو ائینه ببینه!!

    به نظر خودم هم همین طوره که شما میگین :(
    یکی دیگه بگیرم بشن ۲ تا؟
    این طفلک همش نشسته کوشه اتاق هرچی هم وسیله بازی براش میزارم بازی نمی کنه!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه من منظورم این نبود که دو تا بشن منظورم این بود این رو رد کنید بره و یکی دیگه و یا دو تا دیگه بخرید زیاد روی این وقت نگذارید.
      باز هرجور خودتون دوست دارید من فقط نظر شخصی دادم چون احتمال میدم به این پرنده فشارهای روحی زیادی وارد شده مثلا توی جابجایی و عبور از مرز و … پس بهتره یکی دیگه بخرید.

      پاسخ
  7. SIAVASH

    سلام
    من میخوام یک ملنگو ی۸ماهه بگیرم.(ماده)اما نمیدونم میشه عین بچه ها بهش چیزی یاد داد؟میخواستم ببینم میتونم بگیرم یا نه؟اگه بگیرم عین بقیه میتونم چیزی بهش یاد بدم که خیلی باحال بشه؟
    قربونتون
    بااااااااااااااااااااای

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میشه بهش آموزش داد ولی باید زیاد وقت بذارید و صبر و حوصله میخواد باز نظر خودتونه.

      پاسخ
  8. شرمین

    سلام
    من یه ملنگو نر دارم که رام نیست و از اینکه تنهاست دلم میسوزه قصد دارم یه ماده واسش بیارم
    ملنگو ها معمولا راحت جفت میخورن یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله راحت جفت میخوره فقط اول طوطی نر و ماده رو توی دو تا قفس جداگانه ولی در نزدیکی هم نگهداری کنید تا با هم آشنا بشن و شماره تلفن و …. از اینجور کارا بعد که به تفاهم رسیدن جفتشون کنید.

      پاسخ
  9. modi1362

    سلام
    من یک ملنگو سبز دارم از وقتی که خیلی کوچک بود و کرک و پر زیاد نداشت خریدمش
    با سرلاک و غذای غنچه بزرگش کردم اسمش هم «میشا» ست.
    همه می گفتن زنده نمیمونه ولی بهمن که بیاد میشه یکساله که دارمش خیلی مهربون و دوست داشتنیه
    دو بار هم بردمش دام پزشکی بهش واکسن زدن
    هیچ وقت بالاشو نچیندم و الان توی خونه پرواز هم می کنه
    ولی طوق نداره یا هنوز در نیاورده اینم عکسشه که می ذارم از کجا بدونم نر هست یا ماده ؟
    http://s1.picofile.com/file/7552164301/misha.jpg
    سوال دوم اینکه این طوطی ما فقط از سر و کول ما بالا میره و اصلا عادت نداره با چیزی بازی کنه چطور براش سرگرمی ایجاد کنم؟
    سوال سوم اینکه فقط غذا رو از دست میگیره اصلا خودش از توی ظرف چیزی نمیخوره و توی قفس هم اصلا نمیمونه وقتی توی خونه نیستم چکارش کنم؟
    ضمنا خنگ نیست الان میتونه سوت بزنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تشخیص نر و ماده تو جوجه های هفت هشت ماهه سخته ولی وقتی میگید یه ساله دارید حتما باید اثاری از طوق گردن رو مشاهده کنید. در غیر اینصورت ماده است که احتمالا هم طوطی شما ماده است. باز زیر گردن و انتهای پرهای گردن رو نگاه کنید و ببینید اثاری از رنگ مشکی میبینید یا نه. چون بین یک تا سه سالگی این طوق کامل میشه و قضاوت در موردش سخته. به هر حال نهایتا تا چند ماه اینده دیگه میتونید مطمئن بشید طوطی نره یا ماده چون حتما باید اثاری مشخص بشه
      در مورد دامپزشکی و واکسن زدن نظر خاصی ندارم و نه میگم غلطه و نه میگم درسته. فقط شخصا هیچ پرنده ای رو پیش دامپزشک نمیبرم. مخصوصا در مورد واکسن
      سرگرمی رو خود طوطی پیدا میکنه. به طور مثال بالا و پایین رفتن از کول شما، بازی کردن با دکمه پیراهنتون یا تیکه تیکه کردن چوب مبلتون یا ور رفتن یه یه چیزی میشه بازی و اشتغال. اگه بتونید یه درخت خریدن واسش تهیه کنید یا خودتون بسازید خیلی عالی میشه. گرچه ملنگوها اونقدارا از درخت بالا و پایین نمیرن. ضمنا ابتدا درخت رو در مکانی که تمایل دارید قرار بدید و کاری به طوطی نداشته باشید و کم کم طوطی رو با درختش اشنا کنید، در غیر اینصورت شدیدا میترسه. وسایل بازی هم میتونه هر چیز غیر خطرناکی باشه. به طور مثال طوطی های من علاقه شدیدی به پستونک داشتن و اون قسمت پلاستیکیشو با شوق و ذوق تیکه پاره میکردن. شما هم امتحان کنید
      نمیشه فقط غذا رو از دست بگیره و مقصر اصلی خود شمایید. اگه مدام تو خونه طوطی رو با دست تغذیه نکنید و دم به ساعت یه چیزی بهش ندید مطمئنا گرسنه میشه و تو ظرفش که چه عرض کنم روی زمین هم باشه غذا رو میخوره، البته قبول دارم عادت نداره ولی راحت یاد میگیره. دیگه اب رو که دستی بهش نمیدید؟!! کنار ظرف ابش ظرف غذا هم بذارید خودش میخوره. مشکل قفس هم همین شکلیه و عادت کرده و پرنده ازاد اصلا علاقه ای به قفس و حبس شدن نداره و کاری هم نمیشه کرد و بهترین کار استفاده از درخت خزیدن و مشخص کردن یه منطقه برای طوطیتونه که طوطی ازاد و دستی بیشتر علاقه داره با شما باشه و وقتی منزلید بیشتر وقتش رو با شما میگذرونه
      کلا طوطی های اسکندر خنگ نیستند و خیلی چیزا رو یاد میگیرن تا توقع نگهدارنده چی باشه
      اینکه خونه نیستید هم یه مشکل بزرگه. به هر حال یکی باید خونه باشه و اگه کسی نیست چاره ای جز زندانی کردن طوطی ندارید که اوایل خیلی جیغ و داد میکنه و حتی ممکنه افسرده هم بشه چون هم شما نیستید و هم زندانی شده. به هر حال چون پرنده ازاد در نبود شما ممکنه یه خراب کاری هایی انجام بده که هم به خودش اسیب بزنه یا به وسایل شما شاید چاره ای جز این نباشه. ضمنا در این رابطه هم کم کم عادت میکنه و میفهمه شما کی میاید خونه و کی میرید. کی تنهاست. کی باید جیغ بزنه و ….
      باز سوالی بود شخصا در خدمتم. ضمنا دوست خوبم اقا مجتبی هم تجارب خوبی دارن. حتما راهنماییتون میکنن و جای نگرانی نیست
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار لطف دارن ولی وقتی ایشون اینقدر استادانه همه چی رو گفتند دیگه من چی بگم.
      فقط در مورد نوع غذا دادن شما واقعا انتقاد شدید دارم !!!!!! این خیلی خوبه پرنده از دست شما غذا بگیره ولی نه همه غذا رو برای عادت دادن اون اول ظرف غذاش رو بیارید و بعد غذا رو جلوی پرنده داخل ظرف بریزید و اون رو راغب کنید که از داخل ظرف غذا برداره و یا دستتون رو داخل ظرف ببرید و چند تا دونه بهش بدین و بذارید بقیه رو خودش برداره کمی سخته و حوصله میخواد و باید زیاد وقت بذارید ولی شدنی هست و پرنده غذاش رو بر می داره و کم کم از کنار طوطی دور بشید و در مراحل بعد بیشتر از پرنده فاصله بگیرید چند وقتی فقط در حضور شما غذا میخوره ولی از داخل ظرف نه از دست شما و کم کم عادت میکنه در نبود شما هم غذا بخوره.
      سعی کنید وقتیکه در کنار طوطی هستید اون رو داخل قفس ببرید و باهاش توی قفس بازی کنید و یا در داخل قفس بهش غذا بدین تا ترسش از قفس بریزه و بفهمه که غذا و آب فقط در داخل قفس هست بعد به مرور به قفس هم عادت میکنه و دیگه نمی ترسه و حداقل شبها حتما در داخل قفس قرارش بدین.
      در مورد پرواز پرنده هم باید مراقب شیشه ها باشید تا طوطی به شیشه در و پنجره برخورد نکنه شخصا یک جفت عروس هلندی داشتم تا به شیشه در و پنجره عادت کردن دوبار بالشون شکست !!!!!!
      سعی کنید شاه پرها رو به اندازه ای کوتاه کنید تا نتونه زیاد بپره چون برای خودش بهتره و اگر زیاد قدرت پرواز داشته باشه یک روز فرار میکنه و هرگز بر نمی گرده!!!!!!
      همیشه سعی کنید حیوان به یک نفر و شخص خاصی وابسته نشه چون زیاد پیش میاد شما به دلیل کار – مسافرت – مهمانی و جشن و … نباشید پس اگر به هم وابسته نباشید هم برای خودتون خوبه هم اون.
      در مورد واکسن هم خدمتتون عرض کنم خیلی خوبه ولی خیلی پرنده رو اینطوری از دست دادم مخصوصا اینکه خودم بهشون واکسن زدم و هر وقت یادم میاد ناراحت میشم دلیلش اینه که اگر عامل بیماری در بدن پرنده باشه بعد از زدن واکسن خیلی سریع تا طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت تلف میشه و یا ممکنه در زدن واکسن دقت نکنید و یا پرنده حرکت کنه و خون ریزی داخلی ایجاد بشه و یا واکسن داخل رگ بخوره و …. خلاصه خیلی ریسکه اما خیلی مواقع به ریسکش می ارزه فقط سعی کنید یک جای ثابت برای واکسن پرنده رو ببرید و از یک مدل خاص واکسن استفاده کنید و حداقل اسم واکسن و ایرانی و یا خارجی بودن اون رو بپرسید چون خیلی مواقع حساسیت ایجاد میشه و پرنده بلافاصله تلف میشه. البته نوع قطره چشمی واکسن هم هست که گرون تره و کم گیر میاد ولی خیلی مفیدتر و کم خطرتر هست. دقت کنید هم واکسن و هم قطره نباید گرم بشن و حتما در یخچال و یا در قالب یخ باشن!!!!!

      پاسخ
      1. modi1362

        دوستان ممنون از جواب
        من تلاش می کنم و بعدا نتیجه رو اعلام می کنم

        پاسخ
        1. modi1362

          سلام
          من تقریبا بعد ۱۰ روز اومدم نتیجه رو بگم و بازم کمک بگیرم
          من قفس رو با یه قفس بزرگترعوض کردم کلیه اون میله های داخلش رو با چوب و نی مرداب طبیعی عوض کردم
          به هر بدبختی بود به قفس عادتش دادم حالا حداقل شبها توی قفس می خوابه صبحها هم برای چرت زدن و تمیز کردن پرهاش میره روی قفس میشینه البته وقتی مجبورش می کنم زود میاد بیرون و می پره میره روی لوسر یا روی بالای پرده ها میشینه که دستم بهش نرسه
          ولی کماکان غذا فقط از دست می گیره و می خوره، توی قفس چیزی نمی خوره یه روز هم تقریبا ۴ ، ۵ ساعت بهش چیزی ندادم که بره از غذای توی قفس بخوره که نرفت و نخورد
          به نظرم چون از بچگی هاش من روی دست با سرنگ بهش غذا دادم اینجوری شده حالا چکار کنم؟

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            باید بیشتر براش وقت بذارید و وقت غذا دادن ظرف غذاش رو از توی قفس بردارید و جلوی طوطی بگیری و از توی همون ظرف غذا رو برداری و تعارف پرنده کنی و اون رو راغب کنی تا از توی ظرف غذا برداره و چند تا دونه بهش بدی و بقیه رو بذاری خودش برداره و اگر غذا رو از دست شما خواست فقط ظرف غذا رو جلوش بگیری همین.
            بنظر من پرهاش رو هم کمی کوتاه کن تا نتونه زیاد بپره مثلا سه تا شاپر اولی رو دست نکن و ۵ تای بعدی رو کوتاه کن توی هر بال به همین ترتیب عمل کن.

            پاسخ
          2. شهریار (onlypet.ir)

            سلام دوست من
            اینطور نمیشه. یه جای کار مشکل داره. یه سوال دارم اب رو چطور میخوره؟؟ اب رو که دیگه دهنش نمیکنید. مطمئنا نه. لطفا ظرف غذا رو بذارید کنار ابخوری و دیگه کاری به کارش نداشته باشید. اگه دیدید از گشنگی بی حال شد و داره میمیره بهش غذا بدید. مطمئنم اینطور نمیشه که گفتم چون کمتر پرنده ای رو دیدم از گرسنگی دست رد به غذا بزنه (گاهی اوقات طوطی ها اعتصاب غذا میکنن ولی نه اینکه خودشون رو از گشنگی بکشن) ضمنا اقا مجتبی هم به نکات خوبی اشاره کردن باید سعی و تلاش کنید و بهش عادت بدید نمیشه که تا اخر عمر غذا دهنش کنید. والا این دیگه خیلی عجیبه و خوشحال میشم نهایتا نتیجش رو بهمون بگید
            موفق باشید

            پاسخ
      2. السا

        سلام اگه درخت رو بخرید و سعی کنید طوطی تون رو به اون عادت بدهید حتی میتونه آزاد باشه و شما هم بدون هیچ استرسی می توانید بیرون بریدببخشید میگم بخاطر اینکه در این سال این متن را نوشته ام اما من میگم بهحرحال کسانی هستند که از صفحه ی ۱ شروع به خواندن کنند تا صفحه ۴۰

        باز هم عذر خواهی می کنم و خدانگهدار

        پاسخ
  10. niloofar

    سلام ، ببخشید یه سوال داشتم ، من یه طوطی سبز ۴ساله دارم ، الان ۲ روزه پرهاش داره میریزه ، تا حالا همچین اتفاقی نیوفتاده بود ، چی کار کنم ، ببرمش دکتر ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      امکان نداره تا حالا پر ریزی نکرده باشه طوطی باید سالی دوبار و حداقل سالی یکبار پر ریزی کنه و در طی دو سال کل پرهاش به مرور تعویض بشه !!!!!!!!!!!!
      تشخیص اینکه پر ریزی طبیعی داره یا نه با خودتونه فقط غذای متنوع و میوه و سبزیجات زیاد بهش بدین چون در این فصل پر ریزی کمی عجیبه چند روز صبر کنید اگر خوب نشد یک فکری براش بکنید.
      البته شاید غذای گرمی هم زیاد خورده باشه از همون میوه جات مثل سیب درختی – پرتغال – کاهو – کرفس و … استفاده کنید.

      پاسخ
  11. HAMED76

    سلام
    من یه ۴روزه که یه ملنگو نرگرفتم.بیشتر موقعه هاهمش داره ازدرود یوارقفس میکشه بالا ولی وقتی که باهاش حرف میزنیم دیگه تکون نمیخوره وبه حرفهام گوش میده.
    وقتی هم که ازکنارش ردمیشم یانگاهش میکنم فوری پشتشو میکنه.امروزصبح هم خیلی صدا میکردولی وقتی رفتم نشستم پیشش ساکت شدولی بازم یکمی میترسه.
    حالامیخواستم ببینم ازکی باید شروع کنم برای دستی کردنش؟
    هنوزبایدصبرکنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      نه شما از زمانی که میشینید و باهاش حرف میزنید در حال دستی کردنش هستید . زمان خاصی نداره که مشخص باشه و مثلا شروع کنید به دستی کردن. شما هر کاری که انجام میدید باید در راستای دستی کردن پرنده باشید. اگه از شما نمیترسه به ارومی با دست میوه یا غذایی که دوست داره از پشت میله ها بهش بدید تا به دست شما عادت کنه. تو قسمت دستی کردن طوطی همه موارد رو نوشتم لطفا مراجعه کنید
      https://www.onlypet.ir/post-854/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/

      پاسخ
  12. ماریا

    سلام به همگی.من تمام توضیحاتی که برای بقیه دوستان داده بودید مطالعه کردم.سوالی دارم که مطرح نشده بود.یه جوجه طوطی ملنگو دارم که زمانیکه خریدمش سر و قسمت چینه دانش هنوز پر نداشت!از اون موقع تا الان یه چیزی حدود یه ماه شده که ازش نگهداری میکنم و با قاشق کوچک بهش غذا میدم!توی این هفته اخیر پریدن رو یاد گرفته،اوایل یه مسیر کوتاه رو میپرید اما الان دیگه کاملا تو خونه پرواز میکنه!چون میترسم خودشو به در و دیوار بزنه میخواستم ببینم الان در سنی هست که پرهاشو کوتاه کنم؟یه سوال دیگه هم داشتم با اجازه!غذایی که من بهش میدم مخلوطی برابر از آرد برنج،آرد نخودچی،ارزن،تخم کتان،شاه دونه خام و جو هست!همه اینارو باهم آسیاب کردمو با کمی آب ولرم مخلوط میکنم و بهش میدم!منتها الان دوروزه که کم خوراک شده!الان طوری شده که باید چند بار در روز بهش غذا بدم اما کم کم!سرو صدا میکنه،پروازش کامل شده رنگ مدفوعشم طبیعی هست!راستی فقط من یه کاری کردم!!!چند بار از دهنم بهش غذا دادم الان میاد رو شونم میشینه و منتظر که من با دهن بهش غذا بدم!!کلا نگران کم خوراکی این چند روزشم.چیکار کنم؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید منو.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله حتما پرهاش رو کوتاه کنید اما دقت کنید به یکباره پرها رو کوتاه نکنید فکر میکنم از هر بال ۲ یا ۳ شاه پر رو کوتاه کنید کافیه بعد پرنده رو پرواز بدین ببینید چی میشه باید دستتون بیاد چقدر کوتاه کنید چون وقتیکه پرنده اقدام به پرواز میکنه باید بتونه مقدار کمی بپره و محکم زمین نخوره وقتیکه بزرگتر شد و بالهاش قوی تر شد ۲ یا ۳ تا شاهپر اول رو نگهدارید و بعد از اون ۵ پر رو کوتاه کنید.
      خب حتما جو رو از جیره غذاییش حذف کنید مشکل حل میشه چون جو دیر هضم هست و همچنین ارزن درشت و تخمه آفتاب گردان جلوش بذارید تا خودش بخوره و یا تخمه رو پوست بکنید بهش بدین چون خاصیت اینها خیلی بهتر از جو هست جو فقط شکم پر کن هست و به دردی نمیخوره نه اینکه اصلا خوب نباشه ولی برای جوجه اصلا خوب نیست و پرنده سبک و ضعیف میشه از این دستور غذایی تعجب کردم البته اگه در سایت هم مصرف جو توصیه شده خب اشتباه هست و بفرمایید تا اصلاحش کنیم. جو فقط برای پرنده چاق و یا تقویت پرنده از تخم و یا از نطفه رفته توصیه میشه اون هم جوی برشته شده نه همین طوری خام !!!!!
      ضمنا سعی کنید انواع سبزیجات و میوه ها رو بهش بدین مثلا سیب درختی و سیب زمینی خیلی خوبه و گندم جوانه زده و تخم مرغ آب پز شده دیگه خیلی عالی هست.
      نکته : با بزرگ شدن جوجه و شروع اولین پرواز غذای پرنده کم میشه و شاید نصف بشه و این موضوع تا حدودی طبیعی هست جون دیگه پرنده بزرگ شده و باید پرواز کنه و برای پرواز باید وزنهای اضافی رو کم کنه. بجای اون کلسیم بیشتری لازم داره تا پرهای قوی و سالم در بیاره.

      پاسخ
  13. ماریا

    سلام آقا مجتبی.مرسی از راهنمایی خوبی که کردین.راستش من این دستور غذایی رو از یه سایت مرتبط با نگهداری از جوجه سرنگی طوطی گرفتم!نمیدونم چرا عجیبه!!رو یشیل (اسم طوطی من) من جواب داده فعلا که.در مورد میوه بهش موز میدم نمیخوره،فقط سیب پوره شده رو یه کم بهتر میخوره.پرهاشو دیروز بردم دکتر چید واسم.سه پر اولشو نگه داشت مابقی رو کوتاه کرد.ناخن هاشم کوتاه کرد.حالا از اون روز احساس میکنم یه کم بالهاشو شل میگیره و انگاری افتاده شده!ربطی به کوتاه کردنش داره به نظرتون؟راستی الان دو روزه گذاشتمش تو قفس خیلی بی قراری میکنه؟چیکار کنم؟چطوری باهاش رفتار کنم که هم به قفس عادت کنه همم غذا خور بشه خودش!در ضمن از دیروز تو قفسش سیب و ارزن و تخم مرغ رنده شده را جدا گذاشتم اما حاضر گرسنگی رو تحمل کنه ولی لب به اونا نزنه!!لطفا کمکم کنید.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همه این موارد طبیعیه عادت میکنه نگران نباشید.
      سعی کنید پرنده رو کمتر دکتر و دامپزشکی ببرید چون اونجا پرنده مریض میشه.
      بالهاش طبیعیه یه کم برای خودش عجیبه و ممکنه هنگام گرفتن و چیدن پرها کمی بالش کشیده شده باشه که خوب میشه نگران نباش.
      تخم مرغ رو بیشتر از یک روز در قفس پرنده نذارید.
      راستی ناخن جوجه رو که کوتاه نمیکنن حالا باز خوبه دکتر اینکار رو کرده ولی خودتون انجامش ندین.
      حتما آب جلوش بذارید لازم داره ضمنا هنوز نمیدونه ارزن و … خوراکی هستند و چطور باید بخوره نباید یک مرتبه غذا دادن با دست رو ترک کنید حتما خودتون بهش غذا بدین ولی کم در بین روز خودش یه نوک به غذاها میزنه و یاد میگیره حتما تغذیش کنید خود والدین هم همینکار رو میکنن و یک مرتبه جوجه رو به حال خودش ول نمیکنن.

      پاسخ
  14. ماریا

    دوباره سلام.مرسی که جواب سوالاتمو میدین.خوشحال شدم که گفتین چیزیش نیس.من هم همین کارو میکنم تخم مرغ و بیشتر از یه روز نمیزارم تو قفسش.ناخن هاشو کوتاه کردم چون تمام دستامو ناخن کشیده بود!امان از این دکترها!!من ازش پرسیدم که اگه مشکلی نداره کوتاه کنن ایشون هم گفتن ایرادی نداره!وگرنه هرجور بود تحمل میکردم.
    ممنون و متشکرم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم انجام وظیفه بود .
      نه کوتاه کردن ناخن مورد خاصی نداره ولی برای جوجه ها انجام نمیشه و سخته حالا باز اون دکتر بوده و به کارش وارد بوده اما خودتون انجامش ندین فقط اگه یه چوب نشیمن خوب و یا یک تنه درخت برای خزیدن و بالا رفتن در اختیار طوطی بذارید دیگه نیازی به کوتاه کردن ناخن نداره و دست شما رو هم خراش نمیده ضمنا تیزی ناخن طوطی تا حدودی طبیعی هست و باید تحمل کنید و خودتون به صورت تجربی باید تشخیص بدین ناخنش بلند هست یا نه .

      پاسخ
  15. ماریا

    سلام دوباره.ببخشید که من همیشه سوالی واسه پرسیدن دارم!ممنونم که جواب میدید.
    اقا مجتبی الان حدود یه هفتس که من غذا میزارم تو قفس یشیل مثه ارزن ، شاهدونه،تخم مرغ آبپز و سیب تکه ای یا رنده شده!اما محض دلخوشی من یه نوکم نزده بهشون!اینم بگو قبلا حدود ۵ بار در روز بهش غذا میدادم اما الان کم کردمش و ۳بار بیشتر غذا بهش نمیدم!میخواستم ببینم چطوری میتونم تشویقش کنم به خوردن اون غذاها و اینکه تا چند وعده یا روز میتونه گرسنگی رو تحمل کنه؟راستی ظرف آب هم واسش گذاشتم اما ندیدم تا حالا ازش آب بخوره!یه سوال دیگه هم داشتم!چطوری باید باهاش کار کنم تا صحبت کردن و یاد بگیره؟قبلا هم گفتم الان حدود ۲ ماهشه!
    مرسی که جواب میدین

    پاسخ
    1. میلاد

      سلام
      در مورد سوالی که قبلا پرسیده بودید اگرچه فکر کنم مجتبی جان جواب دادن ولی منم جواب می دم
      هیچ وقت از دهان خودتون به طوطی غذا ندید چون آب دهان انسان برای طوطی سانان ضرر داره
      راستش باید عادت کنه به این غذا های جدید چون قبلا فقط یه غذا بهش می دادید
      بنابرای سعی کنید از اون غذا زیاد بهش ندید تا غذا های جدید من جمله پوره سیب وتخم مرغ رنده شده ی آب پز رو بخوره,راستی تخم مرغ هم خودتون رنده کنید وبهش بدید و حتما آب پز باشه
      اگر می ترسید که این غذای تقویتی رو کم کنید ماهی مریض شه می تونید از داروی تقویتی پرندگان استفاده کنید که دستور استفاده اش هم روی خود بسته درج شده
      موفق باشید
      سوال دیگه ای هست در خدمتم

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز هر سوالی بود بپرسید اگه جوابش رو بلد بودم درخدمتم.
      در مورد صحبت کردن طوطی شما باید از همین الان باهاش صحبت کنید و با ملایمت با پرنده صحبت کنید از کلمه های آسون مثل بابا – مامان – سلام استفاده کنید البته اسم خودش کمی سخته ولی اسمش رو هم تکرار کنید بهترین زمان از همین سن هست پس وقت رو از دست ندین فقط اولین کلمه مهمه دیگه راحت یاد میگیره فقط واضح و درست باهاش حرف بزنید نه اینطوری گوگوری مگوری توتو و …. بگو بابا و …
      خب اگه اینطوری باهاش حرف بزنید که کار سخت میشه و مثلا نمیگه ” بابا ” بلکه اون جمله های عجیب و غریب رو میگه و یا میگه ” بگو بابا ” پس فقط کلمه اصلی رو بدون اضافه و کم تکرار کنید.
      در مورد غذا :
      خب همه چی طبیعیه درست میشه سعی کنید از تخمه آفتاب گردان هم استفاده کنید.
      ضمنا وقت غذا دادن از همون دونه های داخل قفس بردارید بهش بدین تا بفهمه اینها خوردنی هستند نه اینکه یک غذای دیگه بهش بدین مراقب خراب شدن تخم مرغ و … هم باشید.

      پاسخ
  16. مجتبی

    سلام
    من یه طوطی ملنگو نرگرفتم ولی هرچی فکرمیکنم به ذهنم نمیرسه که چه اسمی براش بزام.
    لطفا اگه میشه دوستان باهم دیگه یه فکری بکنن یه اسمی پیدابکنن ممنون میشم.
    بهترین سن برای دستی شدن چه موقه ایه؟

    پاسخ
  17. مجتبی

    آقامن طبق قوانین ۲روزصبرکردم ولی چراکسی جواب سوال منونمیده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز ببخشید هم اسم خودم بودین ندیدم سوالتون رو ؟؟؟!!!! حالا باید پارتی بازی می کردیم برعکس شده !!!!
      هرچی طوطی جوانتر باشه برای دستی کردن بهتره.
      اسم طوطی بستگی به سلیقه شما داره فقط یه اسم آسون باشه تا خودش هم بتونه یاد بگیره خیلی خوبه و هر چی دوست داشتین مثلا :
      توتو – جوجو – فافا – گلی – پری – طلا – رعنا – آرش – شاهین و … البته این آخری ها سختن ولی دیدم این اسم ها رو گذاشتن

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *