پروت کوتوله (سیچلاید بالی)

پروت کوتوله یا سیچلاید بالی که به همین نامها نیز معروف است از خانواده بزرگ سیکلیدها بشمار می‌رود که عموما سفید رنگ مات هستند ولی نمونه های ان را در مغازه های اکواریومی خواهید دید که به رنگ های قرمز، ابی و …. توسط تزریق رنگ ، غذاهای هورمونی یا لیزر و … طرح بندی شده اند. این ماهی نسبت به طرح بندی و پایداری رنگ‌آمیزی، مدتی رنگ خود را حفظ میکند ولی با گذر زمان بالاخره به رنگ اصلی خود یا همان سفید مات بازخواهد گشت.

به ادامه متن توجه کنید

سیچلاید بالی یا پروت کوتوله

نام رایج: پروت کوتوله، سیچلاید بالی

نام علمی: پیدا نشد یا ندارند

خانواده: سیکلیده

تغذیه: همه چیز خوار هستند از غذاهای خشک تا تازه را خواهند خورد.

دمای مناسب نگهداری: ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶.۵ الی ۷

حداقل تانک مورد نیاز: ۸۰ لیتر برای یک جفت (به دلیل جثه کوچک شاید به نظر احتیاج به تانک بزرگی نداشته باشید اما به دلیل تحرک فراوان حداقل شرایط تانک را برای ماهی فراهم نمایید)

شناخت پروت کوتوله یا سیچلاید بالی

همانطور که پیشتر خواندید پروت کوتوله نام رایج مورد استفاده برای این ماهی است و نام علمی یا نام لاتین خاصی برای این ماهی با جستجو در منابع مختلف یافت نشد. این ماهی خلق و خویی همانند پروت و دیگر سیچلایدهای معمولی دارد و از حق خود به راحتی نمیگذرد این ماهی با وجود سایز نسبتا کوچکی که دارد(بین ۵ الی ۷ سانتیمتر) گاهی با ماهیان هم خانواده، حتی غیر خودی، یا ماهیانی با سایز بزرگتر نیز بر سر قلمرو درگیر می‌شود.

رنگ امیزی ارائه شده در بازار اکواریومی با رنگ اصلی این ماهی در تناقض است چرا که شما پروت های کوتوله را با رنگ قرمز، ابی، سبز و …. در بازار مشاهده میکنید که با خرید و گذشت زمان کم کم رنگ خود را از دست می دهند و به رنگ اصلی خود یعنی سفید مات یا زرد رنگ تغییر رنگ می دهند.

پروت کوتوله

در مورد این ماهی اطلاعات زیادی در دسترس نیست با این حال برخی از تجارب شخصی در نگهداری از این ماهی در این بخش عنوان می شود.

نگهداری پروت کوتوله

پروت کوتوله را به راحتی میتوانید با ماهیان معمول و سیکلیدهای نسبتا صلح جوی اب شیرین نگهداری کنید. همانند سایر سیکلیدها نیاز به شرایط خاص و ویژه ای برای نگهداری ندارند و با حداقل ها کنار خواهند امد. انها را می توانید با طوطی ماهی یا سایر سیچلایدهای امریکایی خود نگهداری کنید

بهتر است تانک مورد نظر خود را با دکوراسیون های سنگی و همچنین مخفیگاه های متعدد تزئین کنید زیرا این ماهی علاقه زیادی به گشت و گذار بین سنگ ها و مخفی شدن دارد.

پروت کوتوله با اکثر ماهیان هم سایز و سیکلیدهای امریکایی سازگار است با این حال بهترین گزینه های برای نگهداری کنار پروت کوتوله، سیکلید گورخری، سورم و حتی طوطی ماهی اصلی یا به قول معروف اورجینال است. لازم به ذکر است پروت کوتوله می تواند با هر ماهی و هر جثه ای درگیری هایی را ایجاد کند ولی به زودی این درگیری خاتمه خواهد یافت و بیشتر درگیری بر سر قلمرو خواهد بود. وجود مخفیگاه های متعدد می تواند درگیری را تا حد زیادی کنترل نماید.

تغذیه سیچلاید بالی یا پروت کوتوله

برای تغذیه این ماهی میتوانید از انواع غذاهای خشک تجاری و غذاهای دست ساز با منبع پروتئینی استفاده نمایید. به طور کلی ماهی سخت گیری نیست و اکثر غذاهای خشک و گوشتی را می پذرید. بهتر است در تغذیه این ماهی تنوع غذایی رعایت گردد. گاها برای حفظ رنگ این ماهی از غذاهایی با هورمون های رنگی استفاده می شود که می تواند در کاهش عمر و سلامت ماهی تاثیر گذار باشد.

تولید مثل و تکثیر پروت کوتوله

در مورد تکثیر این ماهی اطلاعات زیادی یافت نشد، با این حال به نظر می رسد تکثیری همانند سیکلید گورخری داشته باشد. تجربه شخصی بنده در تکثیر این ماهی ناموفق بود و قادر به تکثیر این ماهی نشدم اما تا مراحل تخم ریزی و بارور ساختن تخمها پیش رفتم ولی تخم ها به لارو تبدیل نشد و نمیتوانم با اطمینان عرض کنم که حتما تکثیر می‌شوند.

تشخیص جنسیت

به راحتی امکان پذیر نیست با این حال رفتار جفت در کنار یکدیگر یا بررسی لوله تناسلی ماهی می تواند تا میزان زیادی شما را در تشخیص جنسیت این ماهی راهنمایی نماید.

کپی برداری از این مطلب با درج نام و لینک فالو به اُنلی پت مجاز می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

186 دیدگاه در “پروت کوتوله (سیچلاید بالی)

  1. امیررضا

    سلام من یک جفت پرت کوتوله خریدم روز جمعه تخم ریختن و امروز که ۳ شنبه است رفتن نگاه کردم دیدم تحمل مثل یک گلوله‌ کنار هم ریختن و تکون میخورن اما از تخم حتی یکیشان درنیومده دلیلش چیه آیا ممکنه دربیان

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تخم ها قارچ نزدن؟ منظورم اینه که اگه سفید شدن و بهم چسبیدن قارچ زدن. اگه سفید نشدن و بعد از گذشت دو سه روز باید بچه ها رو ببینید که اگه این اتفاق هم نیفتاده تخم ها بارور نشدن. پروت کوتوله رو نمیدونم تکثیر میشه اصلا یا نه.
      گفتگوی این مطلب رو بخونید: تکثیر پروت کوتوله در هاله ای از ابهام

      پاسخ
  2. Poorya

    سلام میشه کنار ماهیام یه کله دلفینی بندازم ماهیام یه لجنخوار و یه پرت کوتوله و یه پینک و یه اسکار و ۲تا سلیور اسکات و یه پلی سیگما و یه تگزاس و یه ماکرو
    و یه فنکوس چوبیه میشه؟؟؟؟؟!

    پاسخ
    1. ahmadreza.kh

      خیر نمیشه ماهی های شما همین الان هم‌ناسازگار ن
      ناسازگاری فقط به زدن هم نیست به نوع تغذیه و دکور و… مربوط هست

      پاسخ
  3. aryan

    سلام میخواستم بپرسم ماهی پرت کوتوله با سوروم سازگاره؟

    چون یه پرت کوتوله ۱ بندو نیم دارم که خیلی دنبال سوروم های ۲ و نیم بندیم میکنه البته یه لجن خوار خرگوشی هم دارم که حدود ۲ بنده

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      پرت مساله ساز میشه.سورم با پرت نگهداریش سخته.در حالات خاص سازگارن ولی مورد شما جزو اونموارد نیس.
      ——-
      ویرایش روز بعد:
      من هم میدونم سازگارن ولی وقتی شما درگیری مشاهده کردید یا اگه سورمها جفت خورده باشن اون زمان دچار مشکل میشید.برای همین گفتم نگهداریش سخته.

      پاسخ
  4. امیرعلی

    سلام چند گونه گوشت خوار کوچک مثل پرت کوتوله بهم معرفی کنید به غیر از فایتر ممنون

    پاسخ
    1. syna

      سلام
      ماکرو ، انواع سیچلاید افریقایی که گونه های متنوعی دارن ، بریچاردی …..

      پاسخ
      1. امیرعلی

        سلام ماکرو داشتم ماهی کوچک تر درحدود ده سانت یا کم تر

        پاسخ
        1. Parsa Khan

          سیچلایدای صدف‌زی تانگانیکا اکثرا سایز کوجیکی دارن…

          پاسخ
  5. ناشناس

    سلام ماهی پرت کوتوله با یه جفت جوئل میسازه ؟

    پاسخ
    1. M.F

      سلام
      خیر پرت کوتوله با سیکلید های امریکای سازگاره است و جوعل سیچلاید افریقایه
      شما می تونید پرت کوتوله را با سیچلاید های امریکای نگه دارید ماننده : پرت (طوطی ماهی) ، گورخری ، افرا، سورم، اسکار البته اگر اسکار کوچکتر از پروت کوتوله باشد ، و انواع سیچلاید های امریکای ارام

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *