سیکلید جواهری (جوئل فیش)

در این قسمت به معرفی یکی از گونه های سکلید با نام سیچلاید جواهری میپردازیم این ماهی گونه ای درنده خوست که حتی به همنوع خودش هم حمله می کند. بنابراین برای مخازن اجتماعی مناسب نیست و در صورت نگهداری در مخازن تک گونه ای نیز باید از لحاظ جثه با همدیگر یکسان باشد. گونه دیگری از همین جنس به نام h.fasciatus وجود دارد که خیلی بزرگتر و مهاجمتر بوده و محبوبیت کمتری نسبت به جوئل فیش دارد. رنگ آن سبز مایل به زرد با درخشندگی برنزی و ۵ خال بزرگ و سیاه و براق بر هر طرف آن است. این ماهی به سیچیلاید ۵ خال یا جوئل راه راه banded jewel معروف است.

به ادامه متن توجه کنید

سیکلید جواهری

نام عمومی: جوئل فیش (سیکلید جواهری)

نام علمی : hemichromis bimaculatus

خانواده : Cichlidae

زیستگاه اصلی: دریاچه های آفریقا

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد

اندازه : تا ۱۵ سانتی متر رشد می کند .

نوع دیگری که به نام جوئل راه راه یا سیکلید ۵ خال معروف است 

شناخت: سیکلید جواهری بومی مناطق گرمسیری و در کل بومی آفریقاست. انها بسیار خشن و تند خو هستند و حتی به همنوعان خود هم رحم نمیکنند. انها بیشتر مناسب تانک های تگ گونه میباشند و نگهداری از انها به صورت تک گونه در کنار هم هم خالی از دردسر نیست. جثه انها به طور معمول کوچکتر از ان چیزیست که فکرش را بکنید ولی در رده ماهیان جثه متوسط حساب امده و در جنس نر بالغ به ۱۵ سانت میرسد که در اکواریوم های کوچک شاید تا این اندازه هم رشد نکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری: انها بسیار خشنند بنابراین قید هم تانکی برای انها را بزنید یا از ماهیان خشن و بزرگ جثه ای در کنار انها استفاده کنید که در نهایت دعواهای پی در پی و خونینی را شاهد خواهید بود که در اینصورت میتوانید با گنجایش طولی و عرضی تانک خود به بزرگترین حد ممکن و قرار دادن صخره ها و مخفیگاه های متعدد تا حدودی جلو این مجادله ها را بگیرید. بهتر است در تانک انها از گیاه استفاده نکنید و به صخره ها و دکرهای سنگی بسنده کنید زیرا گیاهان طبیعی که به سرعت توسط این ماهی از بین میروند و گیاهان مصنوعی هم یک جا نمیمانند و دائما توسط این ماهی جابجا میشوند.

سیکلید جواهری

تغذیه: این ماهی در طبیعت گوشتخوار بوده و تغذیه در آکواریوم باید با غذاهای زنده و یا خشک ماهی همراه با حشرات ، کرم ها و ماهی صورت گیرد.

تولید مثل: وقتی نر و ماده در موقعیت تخم ریزی نیستند رنگشان نسبتا تیره با بدنی دارای خطوط آبی جواهری است. در موقع تخم ریزی بدن ماهی ها به قرمز یاقوتی تغییر رنگ داده. و مجددا همان خطوط آبی جواهری دیده می شود. بر خلاف معمول در این موقع جنس ماده زیبا تر است. به هر حال در وضعیت معمولی ظاهرا جنسها مشابه اند ولی جنس نر دارای خال های متالیک بزرگتر در سر پوش آبششی و یک شکل حلالی از خالها در باله دمی است. همسر گزینی در این ماهی به روش خشنی صورت می پذیرد و اگر جنس ماده نر را رد کند احتمالا کشته خواهد شد. تخمریزی روی یک قطعه سنگ یا در یک کوزه به پهلو قرار گرفته شده که توسط جنس ماده خوب تمیز خواهد شد صورت می پذیرد. تخم ها در طول ۲تا۳ روز هچ می شوند. لاروهای حاصله با دهان به شکافی انتقال داده شده و به وسیله هر دو والد تا رسیدن به طول ۱ سانت یا بیشتر نگهداری می شوند.آنها پس از ۳ تا ۵ روز شروع به شنای آزاد و تغذیه میکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری از نوزادان مشکلات غیر معمولی ندارد اما یکی از ماهیانی است که عمدتا متخصصین و ماهیداران با تجربه به آن می پردازند. به هر حال تغذیه نوزادان با آرتمیا آغاز گشته و رفته رفته دل چرخ کرده و رنده شده را نیز به آن می افزایند. در برخی منابع ،روش دیگری را برای پرورش نوزادان ارایه داده اند بدین ترتیب که هر دو والد پس از تخم ریزی انتقال می یابند و لاروها پس از خروج از تخم و آغاز به شنای فعال توسط آکواریوم دار با آرتمیا تغذیه میشوند. اما در برخی منابع دیگر پیشنهاد فقط بر انتقال جنس نر است، ماده همراه تخم ها تا هچ شدنشان و سپس تا آغاز به شنا و تغذیه فعال باقی می ماند. به هر حال آنچه که مشهود است این است که هر کدام ار این روشها محاسن و معایبی دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

840 دیدگاه در “سیکلید جواهری (جوئل فیش)

  1. mohamad

    با سلام .
    من چهار تا جواهری گرفتم و از وقتی انداختم تو آکواریوم یه گوشه نشستن و تکون نمیخورن . هر از گاهی یه شنای کوچولو میکنند . باله هاشونم رو تند تند حرکت میدن . دمای آب ۲۶ درجه .
    ممنون میشم یکی از دوستان بگن که من چه کنم ؟

    پاسخ
  2. alirezaj

    سلام
    یه مدت صبر کنید-۲۴ ساعت-تا بقیه آن باشن واز درخواست بیمورد خودداری کنید.
    ممکنه به خاطر استرس یا بد آب به آب شدن باشه.
    اگه به خاطر استرس باشه که به مرور بهتر میشن و اگه مورد دوم باشه احتمال تلف شدن زیاده.
    دما رو هم ببرید رو ۲۸

    پاسخ
  3. arya

    سلام خسته نباشید
    به سوال قبلیم که جوابی داده نشد ولی لطفا این سوالا جواب بدید میترسم ماهیا بنده خدا تلف شن
    من دوتا جوئل فیشو رو دارم و چند روز پیش که خونه نبودم متأسفانه بخاری بنا به دلایلی شکست بود و من وقتی رسیدم دیدم دما رو ١٩ همون وقت بخاری کشیدم بیرون که خراب شده دوییدم یه بخاری ٣٠٠ وات خریدم گذاشتم تو قبل این تغییر دما جوئل فیشام پر رنگ و تپل بود البته ماده تپل بود و متوجه شده بودم که داشتن تخمریزی میکردن اما بعد تغییر دما رنگشون پریده و جفتشون کبودن اشتهاشون خوبه ولی هم تغریبا یک سوم قبل شدن و رنگشون پریده و کمتر از قبل شنتا میکنن
    ۱میخاستم ببینم چیزی شده؟البته اینو بگو که هیچ ماهی وجود نداره تو اکواریومم که بتونه این دوتا رو بزنه
    ۲دما چند برای اکواریوم با ٩ کالر ویدو ٢پلاتی۴شمشیری ۴مولی ٢لجنخوار٢جوئل فیش مناسبه
    ٣ایا بخاری ٣٠٠ وات برای اکواریوم ٢٩٠ لیتر مناسبه و گرم میکنه؟
    لطفا جواب بدید نیاز دارم اقا شهریار اقا مجتبی بچها لطفا

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۱- خب مشخصا این اختلاف دمایی که ایجاد شده شوک شدیدی به ماهیا وارد شده و همین که زنده موندن شانس اوردین. باید صبر کنید تا دوباره به حالت قبل برگردن. البته ممکنه علائم بیماری یا مسائلی بروز کنه که باید پیگیری کنید.
      ۲- دما ۲۷ الی ۲۸ درجه سانتیگراد مناسبه.
      ۳- بله کافیه.

      پاسخ
  4. arya

    تشکر اب رو سیفون کردم و دما رو گذاشتم ٢٩ شب دما رو بیست و نه بود صبح بلند شدم دیدم که ماهیا کاملا رنگشون مثه قبل شده و برگشته و دما رو گذاشتم رو همون ٢٨ که شما گفتید دما که یک درجه امد پایین معلوم بود گشنشون بود غذا رو بهشون دادم دیگه شروع کرده تحرک کنند
    تشکر بتبت جواباتون و سایت بسیار عالی خسته نباشید

    پاسخ
  5. ابوالفضل وثیقی

    سلام من ۱۰تا بچه جوئل دارم همشون بی حال هستند چی کار کنم امروز هم یکیشون مرده

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      احتمال زیاد میدم کیفیت آب پایین باشه.تغذیه هم امیدوارم خوب باشه.

      پاسخ
    1. محمد پارسا

      سلام
      از روی این عکس ها نمیتوان تشخیص داد
      عکس باید کیفیتش بالا باشه و ماهی معلوم باشه و باله هاش رو بشه به راحتی دید و اب هم شفاف باشه و ترجیحا یه نور هم بالای تانک باشه

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام من ۲تا اسکار تایگر و ۲تاجوءل دارم اسکار جءل را میزنن با این که جوءل از آن ها بزرگتر است

    پاسخ
    1. AMIR. IR

      اسکار و جوئل فیش رو نباید کنار هم بزاری
      شما با یک شیشه جوئل رو از اسکار جدا کن که اسیب جدی نبینه تا موقعی که به فروش بره

      پاسخ
      1. ناشناس

        سلام جوءل من انگار یکمیش کنده شده

        پاسخ
    2. Mani mani mani

      تو گوشتخوارا این مشکل خیلی خیلی زیاده در ضمن خود جوئل هم همچین ماهیه اعصاب داری نیست پیشنهاد نمیکنم با اسکار نگهداری (به حرف فروشنده ها توجه نکن اونا برا فروش پیشنهادای عجیب غریب و نامناسب زیاد میکنن)

      پاسخ
  7. ناشناس

    این ماهی ها را دیشب خریدم حتی غذاهم نمیخورن

    پاسخ
    1. AMIR. IR

      خب دیشب خریدی
      صبور باش تا فردا هم صبر کن.
      یبار غذا بدی اگه خوردن دیگه مشکلی نداره
      پیشنهاد میکنم دل گوساله یا مرغ
      یا میگو بدید چون علاقه بیشتری به این غذا ها دارن
      شما بعد از ظهر امتحان کن ببین میخورن یا نه

      پاسخ
  8. ناشناس

    دادم ولی نخورد میخوره ولی نمیاد بالای آب بخوره یعنی اسکارام همشو خوردن گوپی، بچه مولی ، کرم، میگو، دل

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یه مدت با شیشه از دیگر ماهیا جداشون کنید و اختصاصی با غذای زنده تغذیشون کنید. کامل که جا افتادن و عادت کردن شیشه رو بردارید. ضمنا نگهداری جوئل کنار اسکار رو توصیه نمیکنم.

      پاسخ
  9. pooria_429

    فکر میکنم به خاطر اینکه چون ماهی شما تازه وارد هستش باید جدا بشه تا از استرسش کم بشه و بعد از اینکه به شما و بقیه ماهی ها و محیط عادت کرد و خوب غذا خور شد اون موقع شیشه رو بردارید

    پاسخ
  10. ناشناس

    سلام جوءل من انگار بغل بال یکدونش انگار سفید شده ماهی های من هم این ۲تا فلاور باکس ۲تا جوءل و ۲تا اسکار و یک لجن خوار بعد فلاور باکس از همه بزرگتره بعد جوءل بعد اسکار

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      میتونه کتک خورده باشه. میتونه محل اسیب دیدگی قارچ زده یا بیماری های باکتریایی هست که ابتدا انهای باله ها سفید میشه و کم کم باله ها میریزه. یه عکس ازش بزارید بهتر میشه نظر داد. ضمنا بهتره ماهی رو جدا کنید و کیفیت اب رو بالا نگه دارید و اختصاصی مورد بررسی و درمان قرار بگیره.

      پاسخ
  11. امیر حسین

    سلام به همه از جمله اقا مجتبی گل و اقا شهریارگل میشه ۲ تا از این جوعل قرمزا به همراه دو تا ازین راه راه ها رو کنار هم نگه داشت و تنها هم تانکیشون یه لجن خواره در ضمن ابعاد اک ۱۲۰ طول عرض ۳۵ ارتفاع ۴۰ دکور و صخره و مرجان زیاد دارم برای قایم شدن

    در ضمن این رژیم غذایی براشون خوبه مثلا هر یه روز یکی از این غذا ها

    دل مرغ و گاو میگو کیلکا خورد شده ارتیما هچ شده و بچه گوپی

    ببخشید سرتون رو درد اوردم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      منظورتون از این دوتا راه راه ها چیه؟
      تغذیه بغیر از دل از هر دو نوعش موردی نیست. دل رو اصلا برای این ماهیا استفاده نکنید. کیلکا هم کم. غذای تجاری هم در گنار ارتمیا و نوزاد ماهی.

      پاسخ
      1. ناشناس

        سلام اقا شهریار منظورم دو تا از اون جوعل راه راه های یا پنج خط

        پاسخ
  12. امیر حسین

    چرا کسی جواب نمیده من دو روز پیش سوال پرسیدم لطفا جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ببخشید دیر شد. به هر حال سایر دوستان کامنت شما رو ببینن و اطلاع داشته باشن دریغ نمیکنن و پاسخ میدن. همچنین بنده در حد توان تمام کامنت ها رو میخونم و در حد اطلاعاتم پاسخ میدم ولی خب دو سه روزی نبودم و دیر شد. ببخشید….

      پاسخ
  13. ali

    من چند تا جوءل فیش خریده بودم که یه روز صبح دیدم یکی از اونها دو تای دیگه رو کلا تیکه پاره کرده بود این عادیه ؟ بهتره بفروشمش یا براش جفت پیدا کنم ؟ چون نمیدونم چطور میشه جنسیتشون رو تشخیص داد و خود فروشنده هم بلد نبود

    پاسخ
    1. محمد پارسا

      سلام
      این دعوا به موارد زیادی مثل حجم و وجود مخفیگاه یا حتی غذا هم بستگی داره
      مثلا دو تا جوئل حجم بالا ی ۵۰لیتر میخوان با مقداری سنگ اندازه کف دست برای مخفیگاه و قلمرو و حالا حداقل یک غذای خوب و پایه اینها حداقل ها هستن اگه توی حجم ۳۰لیتر بدون مخفیگاه جوئل بریزین خب طبیعیه که خیلی زود اکثرشون میمیرن
      نر رو یا با ماده بگیرید یا تکی یا تو گروه های چند ده تایی جوئل با حجم اب خیلی بالا
      این ها چیز هایی بود که بهش بستگی داشت

      پاسخ
  14. saj!jad

    سلام
    رفقا یکی از دوستانم به مشکل خورده
    جوئل هاش تخم گذاشتن تو تانک جمعی میگه حالا چیکار کنم?
    از اب درشون بیراه انتقال بده بک یک اک دیگه تخما خراب نیشن یا امکانش هست که جفت جوئل دیگه از تخم ها نگه داری نکنن?
    پیشنهادتون چیه?

    پاسخ
    1. Mani mani mani

      پبشنهادم اینه کع تخمارو منتقل کنه یجا دیگه ولی آک تخما با آب آک اصلی پر بشه متیلن بلو هم فراموش نشه چون جابجا میکنه احتمال قارچ زدگی هست

      پاسخ
  15. Hadi

    سلام دوستان جوئل هام امشب تخم گذاشتن اما بعد از تموم شدن تخم گذاری لوله جنسی نر اصلا دیده نمیشه خواستم ببینم باز میشن؟

    پاسخ
    1. Mani mani mani

      سلام بله نگران بارور نشدن تخم ها نباشید. اگه تخما قارچ نزنن باز میشن

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کدومو دقیقا میگین. به نظر که هر دوتا ماده اند.
      سنگ یا کوزه و کیفیت و شرایط مناسب اب + تغذیه خوب با ارتمیا.

      پاسخ
      1. saj!jad

        عع یعنی جفتشون ماده هستن…
        از کجا بفهمم نر هستن یا ماده؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          رنگ نر شفاف تره و لکه ها درخشان تر. همچنین باله پشتی نر نوک تیزه و ماده گرده. شکم ماده قشنگ تپل و پهنه ولی نر صاف و چسبیده و ….

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *