سیکلید جواهری (جوئل فیش)

در این قسمت به معرفی یکی از گونه های سکلید با نام سیچلاید جواهری میپردازیم این ماهی گونه ای درنده خوست که حتی به همنوع خودش هم حمله می کند. بنابراین برای مخازن اجتماعی مناسب نیست و در صورت نگهداری در مخازن تک گونه ای نیز باید از لحاظ جثه با همدیگر یکسان باشد. گونه دیگری از همین جنس به نام h.fasciatus وجود دارد که خیلی بزرگتر و مهاجمتر بوده و محبوبیت کمتری نسبت به جوئل فیش دارد. رنگ آن سبز مایل به زرد با درخشندگی برنزی و ۵ خال بزرگ و سیاه و براق بر هر طرف آن است. این ماهی به سیچیلاید ۵ خال یا جوئل راه راه banded jewel معروف است.

به ادامه متن توجه کنید

سیکلید جواهری

نام عمومی: جوئل فیش (سیکلید جواهری)

نام علمی : hemichromis bimaculatus

خانواده : Cichlidae

زیستگاه اصلی: دریاچه های آفریقا

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد

اندازه : تا ۱۵ سانتی متر رشد می کند .

نوع دیگری که به نام جوئل راه راه یا سیکلید ۵ خال معروف است 

شناخت: سیکلید جواهری بومی مناطق گرمسیری و در کل بومی آفریقاست. انها بسیار خشن و تند خو هستند و حتی به همنوعان خود هم رحم نمیکنند. انها بیشتر مناسب تانک های تگ گونه میباشند و نگهداری از انها به صورت تک گونه در کنار هم هم خالی از دردسر نیست. جثه انها به طور معمول کوچکتر از ان چیزیست که فکرش را بکنید ولی در رده ماهیان جثه متوسط حساب امده و در جنس نر بالغ به ۱۵ سانت میرسد که در اکواریوم های کوچک شاید تا این اندازه هم رشد نکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری: انها بسیار خشنند بنابراین قید هم تانکی برای انها را بزنید یا از ماهیان خشن و بزرگ جثه ای در کنار انها استفاده کنید که در نهایت دعواهای پی در پی و خونینی را شاهد خواهید بود که در اینصورت میتوانید با گنجایش طولی و عرضی تانک خود به بزرگترین حد ممکن و قرار دادن صخره ها و مخفیگاه های متعدد تا حدودی جلو این مجادله ها را بگیرید. بهتر است در تانک انها از گیاه استفاده نکنید و به صخره ها و دکرهای سنگی بسنده کنید زیرا گیاهان طبیعی که به سرعت توسط این ماهی از بین میروند و گیاهان مصنوعی هم یک جا نمیمانند و دائما توسط این ماهی جابجا میشوند.

سیکلید جواهری

تغذیه: این ماهی در طبیعت گوشتخوار بوده و تغذیه در آکواریوم باید با غذاهای زنده و یا خشک ماهی همراه با حشرات ، کرم ها و ماهی صورت گیرد.

تولید مثل: وقتی نر و ماده در موقعیت تخم ریزی نیستند رنگشان نسبتا تیره با بدنی دارای خطوط آبی جواهری است. در موقع تخم ریزی بدن ماهی ها به قرمز یاقوتی تغییر رنگ داده. و مجددا همان خطوط آبی جواهری دیده می شود. بر خلاف معمول در این موقع جنس ماده زیبا تر است. به هر حال در وضعیت معمولی ظاهرا جنسها مشابه اند ولی جنس نر دارای خال های متالیک بزرگتر در سر پوش آبششی و یک شکل حلالی از خالها در باله دمی است. همسر گزینی در این ماهی به روش خشنی صورت می پذیرد و اگر جنس ماده نر را رد کند احتمالا کشته خواهد شد. تخمریزی روی یک قطعه سنگ یا در یک کوزه به پهلو قرار گرفته شده که توسط جنس ماده خوب تمیز خواهد شد صورت می پذیرد. تخم ها در طول ۲تا۳ روز هچ می شوند. لاروهای حاصله با دهان به شکافی انتقال داده شده و به وسیله هر دو والد تا رسیدن به طول ۱ سانت یا بیشتر نگهداری می شوند.آنها پس از ۳ تا ۵ روز شروع به شنای آزاد و تغذیه میکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری از نوزادان مشکلات غیر معمولی ندارد اما یکی از ماهیانی است که عمدتا متخصصین و ماهیداران با تجربه به آن می پردازند. به هر حال تغذیه نوزادان با آرتمیا آغاز گشته و رفته رفته دل چرخ کرده و رنده شده را نیز به آن می افزایند. در برخی منابع ،روش دیگری را برای پرورش نوزادان ارایه داده اند بدین ترتیب که هر دو والد پس از تخم ریزی انتقال می یابند و لاروها پس از خروج از تخم و آغاز به شنای فعال توسط آکواریوم دار با آرتمیا تغذیه میشوند. اما در برخی منابع دیگر پیشنهاد فقط بر انتقال جنس نر است، ماده همراه تخم ها تا هچ شدنشان و سپس تا آغاز به شنا و تغذیه فعال باقی می ماند. به هر حال آنچه که مشهود است این است که هر کدام ار این روشها محاسن و معایبی دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

840 دیدگاه در “سیکلید جواهری (جوئل فیش)

  1. Amir

    سلام من یک جفت جوئل باکس مولد دارم دیروز ساعت ۵ تخم ریزی کردن من تو آکواریوم شیشه گذاشتم امروز دیدم همشو خوردن هر موقع هم میرم طرف آکواریوم می ترسند دلیلش چیه

    پاسخ
    1. FISH KIPPER

      سلام . از دلایل خورده شدن تخم توسط ولدین می‌توان به وجود استرس ، احساس خطر، شوک ، و هزاران دلیل دیگر است که در مورد شما وجود استرس هست. به هیچ عنوان نباید دخالت می‌کردید و شما باید قبل از تخم ریزی شیشه رو میزاشتین و یا شرایط رو آماده میکردید و در این زمان اصلا نزدیک ماهی نباید برید ! احتمالا بازم تخم ریزی میکنند نگران نباشید .

      پاسخ
      1. Amir

        بعد اینکه تخم هارو خوردن شیشه برداشتم وقتی شیشه می‌زارم همش بی حرکت هستن ولی موقعی که شیشه بر میدارم به ماهی های طرف کوزه حمله می کنند دوتا اوراتوس ی دونه سورم سیچلاید که اسم شو نمی‌دونم احساس میکنم از نور هم می ترسن

        پاسخ
        1. FISH KIPPER

          از نور نمیترسن دوست عزیز به اصطلاح در موارد تخم ریزی و جفت شدن هرچه فضا تیره تر و آب کهنه تر شه جفت ها آرامش و استرس کمتری دارن و ماهی این موضوع رو خوب متوجه میشه و اکثر ماهیان وقتی جفت میشن بقیه ماهیان رو از خود دور میکنند که آکواریوم داران ماهی های جفت رو کلا تکی نگه میدارن، ماهی ها صاحب خود رو بعد مدتی میشناسند حتی عادت به نحوه رفتار شما نسبت به خودشون میشن مثل تعیین روز و شب ساعت غذا دهی حتی شلنگ سیفون رو بعد یه مدتی میشناسند و دیگه استرس نمیگیرند و اگه نظم باشه تو این روال دیگه عالیه، در آخر سعی کنید جداشون کنید جفت رو شرایط مثل قبل رو ایده آل نگه دارید و روزی چند بار از نزدیک نگاهشون کنید و با دست غذا بدین دونه دونه که جوری نزدیک دستتون شن که موقع تخم ریزی مجدد اگه دیدنتون و خواستین کاری انجام بدین استرس نگیرن و تخم ها زنده بمونن. موفق باشید.

          پاسخ
  2. Amir

    خیلی ممنون از کمکتون ببخشید ی سوال دیگه دارم تخم هارو جدا کنم بهتر یا پیش مولد ها من تجربه ای ندارم ممنون از کمکتون

    پاسخ
    1. Mani mani mani

      سلام تا سه هفتگی الی یک ماهگی بچه ها میتونین پیش مولد ها بدون مشکل نگهداری کنید. اگه جدا کنید استرس زیادی به جفتتون وارد میکنید. البته پرورش دهنده ها جدا میکنن که دفعه بعد زودتر بتونن از مولدا بچه بگیرن که من اصلا تایید نمیکنم

      پاسخ
    2. FISH KIPPER

      اگر جابجایی تخم ها قبل از اینکه به اصطلاح هچ بشن صورت بگیره به هیچ عنوان لارو نمیشه جابه جایی اونها هم موجب مرگ میشه. اگر فکر تکثیر هستین فرمول رو رعایت کنید و یکم سختی دارین اولش البته. فکر میکنم مراحل تکثیر سیکلید جواهری در تاپیک ها موجود باشه. کوتاه خدمتتون عرض کنم ، کوزه حتما تو آک تکثیر باشه ، متیلن بلو یا زد قارچ بعد تخم ریزی، فضا تاریک و آروم دما ۲۸ الی ۳۰ سیکلید جواهری بچه هاشو تا لارو هم نمیخوره و مراقبت میکنه و باهاشون شنا میکنه، شما میتونید اون موقع تا۳ الی ۴ هفته که ماده دوباره تخم میریزه پیش والدین نگه داری ولی بهتره هفته اول خوب تغزیه کنی اونارو بعد والدین رو ببری جا دیگه و ادامه بدی تغزیه نوزادان رو.

      پاسخ
  3. Amir

    یکیشون تپل یکیشون هم لاغر کدوم نر کدوم ماده
    تپل هم همش تو کوزه هست بعضی وقتا میوفته دنبال لاغر به اندازه ۵ ثانیه بعد میرم پیشش
    ❤️🤝🐠🐟

    پاسخ
  4. 30MAHI

    جوئل دارم غذا نمی خوره ، می ره اون کف می شینه .
    یک وقتایی بلند می شن و میان ولی زود بر می گردن سر جاشون .
    البته ته مونده غذا ها، چیزایی که ماهیای دیگه تف می کنن یا لای سنگ می افته رو می خوره . بسشه یعنی ؟

    پاسخ
    1. ARVANA . OSCAR

      والله من همین مشکلو یه مدت با یه جوعل نر داشتم غذا نمیخورد همیشه هم کنج اکواریوم بود لز پسمونده غذا ماهی ها تغذیه میکرد به یکی از دوستام که دامپزشک بود گفتم گفت انگل داخلی داره بعدم تا امدم درمانش کنم مرد . ماله شما هم اگه مدفوش سفیده و شکمش باد داره احتمالا همون انگل داخلی داره ولی بازم بزار اقا مانی ببینیم نظرش چیه چون راجب این طور چیزا اعطلاعات خوبی داره

      پاسخ
    2. Mani mani mani

      سلام. من تاحالا جوئل فیش نداشتم ولی مشکل مشابهی با سیچلاید گورخری داشتم که کلا برای غذا نمیومدن بالا و با افاده غذا میخوردن فقطم میکس دل میخوردن. مال من که هگزامیتا بود. ببینید انگل روده بحثسش خیلی مفصله و شامل انواع کرمهای ترماتود و سستود میشه و حدودا دو ستا داروی متفاوت نیازه که هرکدوم یه طیف انگلو پوشش میدن اگه میتونید با یه دامپزشک ابزیان مشورت کنید و بزارین ماهیاتتونو ازمایش کنه اگر نمیتونید هم نود و نه درصد هگزامیتاعه.زیاد حساس نشید. من اون موقع اونایی که غذا نمیخوردن جدا کردم و هر سی لیتر یه قرص مترونیدازول زم به ابشون که یکم بالاتر از دوز پیشنهادیه (روش درمان انگل های روده تو سایت هست) برای اونا که غذا میخوردن هر روز بهشون یه وعده میکس دل با عصاره سیر ترکیب میکردم و نصف مترونیدازول رو توش مخلوط میکردم میدادم بخورن. میتونیید تو کل میکس اضافه کنید و فریز کنید. تاثیر مترونیدازول با انجماد از بین نمیره اونایی که غذا میخوردن همشون موندن ولی اونا که نمیخوردن چنتاشون که اوضاعشون به حدی بد بود که تو یکی دو روز مردن ولی چنتاشون هم موندن

      پاسخ
      1. 30MAHI

        حالا بگذارید ببینم این رفتار رو ادامه می دن یا خیر.
        سرایت که نمی کنه؟

        پاسخ
  5. ناشناس

    سلام من دوتا جئول گرفتم برا اک خالی قیافشون دقیق مثل هم ولی کنار همن و دعوا ندارن و خودشونو کنار هم میلرزونن به نظرتون نر و مادن یا هر دو نر ظاهرشون که کوچکترین تفاوتی نداره

    پاسخ
  6. matin.b.1385

    سلام به همه
    راسته که میگن جوئل تو طبیعت تا ۳۰ سانت رشد میکنه ؟
    من امروز دیدم تو یه سایت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه که ماهی ها در شرایط طبیعی خودشون بیشتر رشد کنن تا در محیط آکواریوم اما اینکه جوئل به ۳۰ سانت برسه نمیدونم میشه یا نه ؟؟

      پاسخ
  7. وحید

    سلام خسته نباشین من ۶ تا ماهی دارم دو تا ماکرو . ۲ تا ماهی کرمی اسمشو نمیدونم دو تا هم جوئل که جوئل ها امروز تخم گذاشتن . اونیکی ماهی ها رو جدا کنم ؟؟ میترسم تخم ها یا بچه ماهی ها رو بخورن . یا جدا نکنم لطفا راهنمائی کنین ممنونم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله برای تکثیر بهترین حالت خروج ماهیای کنارشون هست. البته استرس میتونه باعث بشه که تخم ها رو بخورن و بهتر بود قبل از تخم گذاری اینکارو انجام میدادید. الان یک کار ریسکی هست. نتیجه کارم فرق نمیکنه. تخم ها کنار سایرین هچ بشن خب بچه ها هم توسط سایر ماهیا خورده میشن. الان باقی ماهیا رو جدا کنید ممکنه استرس باعث بشه خودشون تخم ها رو بخورن. راه دیگه انتقال تخم ها به اکواریوم دیگه است که خب اونم مشکلات خودش رو داره.

      پاسخ
  8. محمدرضا

    سلام من میخواستم دوتا جوئل بگیریم ولی اینجور که تو توضیحات نوشتین دیگه ترسیدم حقیقتش ب نظرتون من بخوام ی جفت جوئل فیش رو با ی اسکار و ی دالرو اسکات تو تانک ۱۳۰ لیتر نگهداری کنم خطرناکه؟
    البته قصد دارم در آینده ی جفت تگزاس باکس و یکی دیگه هم اسکار بگیرم
    شاید هم ی جفت تگزاس رو الآن بگیرم و جویل رو یکی دو هفته بعد به هر حال راهنمایی کنید ممنون میشم.
    (البته فک کنم این جوئل باکسه نه مثله اون معمولیا)

    پاسخ
    1. -paradox

      سلام
      خوب ترکیب کردن افریقایی ها با امریکایی ها (مخصوصا اسکار) خیلی خطرناکه
      جوئل ها درسته چند وقتی با اسکار درگیر میشن،اما بعد مدتی که اسکار بزرگ بشه خیلی راحت اونا رو میخوره
      دالر باید گروهی باشه
      تگزاس باکس هم بعد از رشد کرن اسکار امکان داره خورده بشه

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام جوئل موقع تخم ریزی غذا میخوره یا نه

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      معمولا خیر.و بهتر هم هست تغذیه نشه.

      پاسخ
  10. مهدیه

    سلام و وقت بخیر
    ی سوال داشتم
    من چند تا جواهر ماهی دارم جفت جفت هستن ، تخم میریزن ولی بعد از دو روز تخم ها از بین میرن امکانش هست راهنمایی کنید
    تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بستگی داره چه اقداماتی برای تکثیر انجام دادید؟ ایا همگی کنار هم هستن یا جفت جفت در اکواریوم های مجزا نگهداری میشن؟ ایا تخم ها قارچ میزنن و بعد خورده میشن؟ ایا شرایط تکثیر و عدم وجود عوامل استرس زا در تانک حکم فرماست؟
      دلایل مختلفی وجود داره که تخم ها خورده میشن و باید یکی یکی بررسی کنید. نباید هیچ استرسی به مولدها وارد بشه. نباید ماهیای دیگه کنارشون باشن. باید تغذیه غنی فراهم باشه، باید از متیلن بلو برای جلوگیری از قارچ زدن تخم ها استفاده کنید و ….

      پاسخ
  11. سینا

    با سلام و عرض وقت بخیر
    می خواستم بدونم حداقل حجم تانک برای نگهداری ۱ عدد جوئل تنها جقدر هست؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یک عدد این ماهی رو نگهداری کنید که جالب نیست و دلیلی برای اینکار وجود نداره. هم ماهی استرس داره و تنهاست و هم زیاد جالب نیست. با این حال یک اکواریوم ۸۰ الی ۱۰۰ لیتری برای یک جفت این ماهی هم اوکیه. دکور فراموش نشه فقط.

      پاسخ
  12. رامین

    با سلام
    ایا ماهیانی مثل جویل فیش بالون وتگزاس باکس و فلاور باکس رامیشه با پرت واسکار نگهداشت تانکم کوچیک و صد لیتریه

    پاسخ
    1. Matin 1387

      سلام
      جوئل وفلاور باکس رو حذف کنید

      تگزاس و پرت و اسکار تقریبا خوبن ولی خب درگیری هم بینشون عادیه بلاخره سیچلایدن

      پاسخ
      1. رامین

        منظورتون ار تگزاس ,تگزاس باکس بود دیگه ؟

        پاسخ
        1. ناشناس

          سلام بنظر من هم هیچ کدام را با پرت و اسکار نکه ندار چون کتک می خورند

          پاسخ
  13. محمد

    سلام خوب هستین
    ببخشید من ی ماهی پلیا ژدها خریدم اوکی بود غذا هم می‌خورد انداختم داخل آکواریوم بعد یک ساعت یکی از چشماش یکم کدر شد الان غذا هم نمیخوره دلیلش چیه

    پاسخ
  14. Matin 1387

    سلام
    چشمش ابری شده
    معمولا با حمام نمک و تترا سایکلین خوب میشه
    روش حمام هم تو سایت هست

    پاسخ
    1. محمد

      با ضد قارچ خوب نمیشه نخاد نمکو اینا بزنم
      چرا اینجوری شده؟
      امکان داره بمیره؟

      پاسخ
      1. Matin 1387

        این ضد قارچ های ایرانی حریف کپک هم نمیشه چه برسه به این چیزا
        میشه تو اکواریوم اصلی نمک زد ولی خب حمام ۱۰۰ برابر بهتره
        کیفیت آب خوب نبوده قطعا
        ممکنه بمیره ولی به این زودیا نه ماهی وقتی چشمش ابری بشه غذا رو نمیبینه برای همین چیزی نمیخوره نهایتا از گشنگی میمیره نه از بیماری

        پاسخ
        1. محمد

          خب من آکواریوم خالی ندارم ک بعد حمام بندازم داخل آکواریوم جدید

          پاسخ
          1. Matin

            اکواریوم چرا؟؟
            یه تشت هم کفایت میکنه فقط پمپ هوا داشته باشه دماش هم مناسب باشه
            هر روز هم یه مقدار کم آب رو عوض کنید چون نمیشه فیلتر گذاشت

            پاسخ
            1. محمد

              میگم یکی از ماهیام جوئل فیش من ی مدته شکمش باد کرده انگل نیس چون مدفوعش اوکیه دلیلش چیه

              پاسخ
  15. محمد

    سلام ببخشید من ی جوئل فیش دارم اول بالش قرمز شده یکی از باله هاشم هس دلیلش ولی امروز صبح دوتاشو زیر فکش اینجوری شده دلیلش چی میتونه باشه
    بعد از کجا میتونم عکس اضاف کنم ببینید

    پاسخ
      1. محمد

        عکسارو گزاشتم اول بگین نره یا ماده بعد دلیل ورم کردن شکمش هم بگین بهم

        پاسخ
  16. احسان

    اگه ماهی بومی افریقاست چرا از نظر تکامل و زیستی بسیار شبیه تر امریکایی هاست؟و اینکه چرا باید با گرین ترور جفت بخوره و تو یوتیوب اینو به عنوان ماهی بومی امازون معرفی میکنند؟

    پاسخ
    1. Matin 1387

      از چه نظر شبیه آمریکایی ها هست؟؟؟
      اکثر چیزی که ما به عنوان سیچلاید آفریقایی میشناسیم بومی دریاچه مالاوی هستن درصورتی که دریاچه مالاوی بخش کوچیکی از طنوع زیستی دریاچه های آفریقاست
      سیچلاید بوتیکافری هم دقیقا همینطور هست یعنی از هیچ نظر به آفریقایی هایی که ما میشناسیم شبیه نیست
      اگر شما سیچلاید های آسیایی روببینید تازه متوجه میشید شباهت چیه. گونه ای سیچلاید توی هند هست که بسیار شبیه سورم سبز هست و اونجا به عنوان ماهی خوراکی مصرف میشه.
      با گرین ترور هم راحت جفت نمیخوره با کلی تلاش از هزاران بجه ماهی چند نمونه سالم دراومدن که ما به عنوان جوئل ترور میشناسیم تعداد بسیار زیادی از نوزاد ها ناقص به دنیا میان و زنده نمیمونن

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *