شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. پریا

    سلام من تونستم بعد از یکم تمرین به طوطیم یاد بدم بوسم کنه اگه میخواید بهتون میگم:
    ۱-من اول یک سیب رو روی لب هام گذاشتم(چون طوطیم سیبو بیشتر از هر چیزی دوست داره)
    ۲-بعد لب هامو که روشون سیب گذاشته بودم جلوش گرفتم و در همون حال هم بهش میگفتم بوس بده
    ۳-بعد از اینکه سیب رو از رو لبم برداشت اون رو تشویق کردم
    ۴- بعد از چند بار که این کار رو کردم دیگه بدون هیچ سیبی تونستم طوطیم رو بوس کنم
    نکته:وقتی این کار رو انجام میدید لبتون کرم یا رژ لب نداشته باشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممنون از اموزشتون. فقط سعی کنید اموزش ها و تجربیات مکتوبتون رو در تالار گفتگو با زدن تاپیک قرار بدید تا قابل جستجو باشه و همه بتونن از اموزشتون استفاده کنن.

      پاسخ
      1. پریا

        سلام ببخشید
        من می خوام این کار رو بکنم ولی برای ورود لازمه که نام کاربری با رمزم رو بنویسم ولی من رمزم رو فراموش کردم چند بار توی فراموش رمز ایمیلمو نوشتم و برام ایمیل فرستاده شد اما هربار فقط نام کاربریم رو نشون می داد

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          از قسمت تماس با ما ، با آقا شهریار در ارتباط باشید

          پاسخ
  2. امین

    با سلام
    طوطی ملنگو دارم تازه ۱ سالش شده سرش ۲ روزه تیک میزنه . جوجه ک بود همینطوری بود و خوب شد الان دوباره اینطوری شده مشکلش جیه ؟؟؟؟؟

    تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چطوری تیک میزنه دقیق تر توضیح بدین شاید داره بازی میکنه.

      پاسخ
      1. امین

        سلام
        سرشو گردنش بالا و پایین میشه
        نه اقا مجتبی اگه بازی میکرد میفهمیدم .

        پاسخ
  3. ستاره

    سلام چوبید من می خوام یه شاه طوطی بخرم دور گردنش پر نداره اننگار کندینش? یعنی مریضه و از کجا بفهمم سخنگو میشه
    ☺☺☺

    پاسخ
    1. ستاره

      هنوز طوق تداره قفسش خیلی کوچیکه اندازه قفس قناری ولی راحت روشونم مییاد

      پاسخ
  4. mohammad

    سلام اگر طوطی رو که میخواید بخرید جوجه هست و پر نداره خب طبیعیه ولی اگر بالغه زیاد طبیعی نیست و ممکنه با مشکل روبرو بشید . اگر میخواید طوطی سخنگو بشه بهتره جوجه اون طوطی رو تهیه کنید و باهاش کار کنید وگرنه میتونید طوطی هایی که بالغن و آماده برای حرف زدن هستن تهیه کنید فقط مراقب باشید سرتون کلاه نره. موفق باشید.

    پاسخ
  5. ستاره

    سلام ببخشید من یه طوطی دیدم ملنگو بود ازت بالامی رفت بعد یهو از رو دوشصاحابش پرید ولی صاحبش انگار نه انگار بعد به من گفت چیز خاصی نیست هروقت خسته میشه پرواز میکن میره تو حیاط خونه ازونجا میره تو لونش?مگه میشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز خواهشا دقت کنید بنده هفت سوال تکراری از شما حذف کردم.
      خب اون طوطی که فرمودین پرهیا دور گردنش رو کنده مفتی هم دادن قبول نکنید چون ممکنه پر کنی داشته باشه و به هیچ دردی نمیخوره اگر هم خریداری کردین خیلی زود پسش بدین.
      اون طوطی هم که فرمودین پرواز میکنه میره رو درخت و بر میگرده بله شاید یه مورد خیلی خیلی خاص و استثنائی باشه ولی برای همه طوطی ها پیش نمیاد و معمولا فرار میکنن و بر نمیگردن.

      پاسخ
  6. mohammad

    قبل از خرید طوطی به مقدار جنب و جوشش نگاه کنید ببینید مدفوع به مخرجش چسبیده یا نه ببینیدhttp:// طوطی ایا شبیه عکسی که گزاشتم هست یا بزرگتره http://www.google.com/imgres?imgurl=http://iranparrot.ir/images/anz54fhlf5t3b4vt77qu.jpg&imgrefurl=http://takfun.com/tag/%25D8%25B7%25D9%2588%25D8%25B7%25DB%258C-%25D9%2585%25D9%2584%25D9%2586%25DA%25AF%25D9%2588/&h=387&w=512&tbnid=21PYQe-KpSBIuM:&docid=0RC0FiSy8nmyzM&ei=apLMVebiDciqU7bYiIgP&tbm=isch&ved=0CFsQMyg2MDZqFQoTCOa_9aiMpscCFUjVFAodNiwC8Q

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بسیار ممنون از آقا محمد امین برای توضیح کاملشون.
      بنظر بنده همینطوری پرنده رو از نزدیک ببینی دقیق نمیشه سنش رو تخمین زد چه برسه به عکس و فیلم ولی باز توضیحات دوستمون راه گشا هست و یه حدودی دستتون میاد مثلا مشخص میشه زیر یک ساله و یا بالای یکسال ولی بالای یکی دو سال رو هرچی سن داشته باشه به این راحتی قابل تشخیص نیست.

      پاسخ
  7. محمدامین

    باسلام
    البته با اجازه اساتید،این عکسی که شما فرستادید چشماش خوب معلوم نیس خودتون دقت کنید اگه دور چشماش نارنجیه متاسفانه طوطی شما بیش از۲سال سن داره و ماده است.واگرطوطی شما دور چشماش سیاه یا طوسیه و زیر نوکش لکه های سیاهی هست طوطی شما نره امساله.واگه طوطی شمادور چشماش سیاهه و طوسیه و زیر نوکش لکه سیاه نداره طوطی ماده امسال امیدوارم توضیحات خوبی داده باشم اما نظر اصلی نظر آقا مجتبی و آقاشهریاره
    درضمن چوب نشیمن طوطی شما اصلا مناسب نیس شما باید یک چوب استفاده کنید که دوتا انگشتهای پاهاش به هم نرسه

    پاسخ
  8. ainaz

    سلام،من ی طوطی ملنگو دارم ک ۲ماه پیش خریدمش اولش خیلی میترسید ازم اما کم کم رام شد و از دستم میوه و تخمه میگرفت تا روزی ک داداشم بالهاش رو چید چون روزی ی ساعت از قفس میاوردمش بیرون، اما ازون روزی ک پرش چیده شده از من خیلی میترسه و فرار میکنه نمیدونم چیکار کنم البته باز از دستم غذا میگیره اما ی متر دورتر از من میشینه میخوره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشکلی نداره به مرور خوب میشه سعی کنید کم کم بهش نزدیک بشید نه یک مرتبه ضمنا سعی کنید هنگام چیدن پرها کمتر پرنده رو اذیت کنید و یا از افراد غریبه ولی ماهر استفاده کنید و یا روی سر پرنده رو پارچه بندازید تا شما رو نبینه و اینطوری نترسه.

      پاسخ
  9. معین

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم که دیشب خریدمش وقتی تو مغازه بودیم اصلا نمیترسید و همش میخواست دستمو نوک بزنه تازه دیشب از دستم غذا هم میگرفت ولی حالا خیلی از دستم میترسه چیکار کنم ؟
    چرا اینطوری شده ؟
    ترسش نسبت به دست از بین میره ؟ کیِ ؟
    اینم عکسشه میتونین بگین سنش چقدره و جنسیتش چیه ؟

    پاسخ
  10. معین

    گاهی اوقات هم همینطوری که روی چوب نشمنگاه نشسته چشماش رو میبنده انگار که خوابه این حالت عادیه یا نه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما تازه دیشب طوطی رو خریداری کردین و هنوز زوده باید صبر کنید و فعلا هرگز دست کاریش نکنید و برای آموزش طوطی عجله نکنید چون ممکنه همه چی رو خراب کنید فعلا صبر کنید و همانطور که آقا محمد امین گفتن باید یه مدت بگذره تا عادت کنه حداقل یک هفته صبر کنید بعد دست ببرید جلوش.

      پاسخ
  11. محمدامین

    با سلام بااجازه اساتید طوطی شما تازه پیشرفت خیلی خوبی هم داشته که از دسته شما غذا گرفته.ابتدا باید به طوطی وقت بدید تا به محیط و صاحب جدید عادت کنه.اگه طوطی شما از دست غذا میگیره پس صاحب یه طوطی نیمه اهلی شدید که پس از حداکثر یه ماه به محیط و صاحب کم کم عادت میکنه اگه هم خیلی ساکته بازهم بخاطر محیط جدیده.
    سن طوطی شما به طور دقیق معلوم نیس شما ابتدا به طور دقیق از چشمش عکس بیندازید.

    پاسخ
    1. معین

      خیلی ممنون از راهنماییتون
      واقعا خیالم راحت شد از این بابت

      پاسخ
  12. حسین

    سلام من دیشب یک طوطی ملنگو خریدم دیشب که آوردمش خونه اصلا از من نمیترسید و همش میخواست نوک بزنه و گاز بگیره انگشتمو ولی امروز صبح من در قفس رو باز کردم با دستم طوطی گرفتم که دیگه گاز نگیره ولی حالا ازم میترسه حالا چیکار باید بکنم ؟ به مرور زمان خوب میشه ؟

    پاسخ
    1. حسین

      ضمنا این رو هم بگم که فقط در حد سی ثانیه تو دستم بود نه بیشتر

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب نباید طوطی رو با دست بگیرین. این مورد رو بارها گفتیم. بازم میگیم. با اینکار اگه طوطی دستی نباشه استرس شدیدی میگیره و اصلا روند دستی شدن پرنده هم به تاخیر میفته. دیگه اینکارو تکرار نکنید و سعی کنید با صبر و حوصله و تعارف غذا با دست به پرنده اعتمادشو جلب کنید. به مرور زمان حل میشه. مطلب دستی کردن طوطی رو هم مطالعه کنید

      پاسخ
      1. حسین

        خب حالا خوب میشه یا نه ؟
        حالا که اینطوری شده چطوری باید باهاش رفتار کنم ؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          بله خوب میشه. قبلا هم خدمتتون عرض کردم یکم زمان میبره. از ابتدا با تعارف یه غذای خوشمزه مجددا اعتمادش رو جلب کنید. شاید زمان ببره ولی مشکلی نیست و دستی میشه

          پاسخ
  13. معین

    سلام
    اول خیلی ممنونم از آقا مجتبی و محمد امین به خاطر راهنمایی هایی که بهم کردن ?

    من وقتی نزدیک قفس طوطیم میرم طوطیم ازم میترسه « چون تازه دو روز شده که خریدمش » برای همین من شبا میرم کنارد قفس طوطیم میخوابم
    به نظر شما این کار باعث میشه که دیگه ازم نترسه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. نه تنها اینکار فایده ای نداره چون پرنده خوابه و در تاریکی قرار نیست با شما ارتباط برقرار کنه بلکه برای خودتون ضرر هم داره چون شما شب تا صبح کرک و پر و ذرات بسیار ریز بین پرهای طوطی رو هم تنفس میکنید و ممکنه در بلند مدت مشکلاتی براتون به وجود بیاره.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده با آقا شهریار موافقم و اصلا کار جالبی نیست حالا طول روز با فاصله از قفسش بشینید و به کارهای خودتون بپردازید کم کم ترسش میریزه ولی اینکه شب در کنارش بخوابید کار ردستی نیست واصلا شاید دچار آلرژی بشید و حتی شب حرکت کنید و باعث وحشت بیشتر پرنده بشید.

      پاسخ
  14. محمد

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم از دست میترسه یعنی مثلا وقتی خودم میرم نزدیک‌قفس نمیترسه ولی وقتی دستم رو میبرم سمت قفس میترسه
    چیکار باید بکنم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تازه او نرو خریداری کردین طبیعیه و یا اگر دست ببرید داخل قفس باید بترسه.

      پاسخ
  15. محمود رضا

    دوره پر ریزی جوجه طوطی ملنگو از چه سنی شروع میشه و چقدر ادامه داره ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی داره و اصلا نمیشه زمان دقیقی بیان کرد معمولا بالای یک سال پر ریزی شروع میشه اما با توجه به دمای محل نگهداری و نوع تغذیه و هزار و یک مورد دیگه حتی دیده شده جوجه ۶ ماهه نیز پر ریزی کرده. زمان خاج شدن از پر ریزی هم باز به موارد بسیاری بستگی داره.

      پاسخ
  16. حسین

    سلام من پریروز گفتم که طوطی رو بادستم گرفتم توی روز اولی که خریدمش حالا ازم میترسه .

    الان از برادرم نمیترسه و حتی از دستش تخمه هم میگیره با این که برادرم اولین بار بود که بهش نزدیک شد ولی از من میترسه و ازدستم تخمه نمیگیره و وقتی میرم طرفش میره اون طرف دیگه قفس میشینه حالا باید چیکار کنم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین به این سرعت و هنوز طوطی جا نیوفتاده طوطی رو با دست گرفتین باید صبر و حوصله داشته باشید تا کم کم ترسش از شما بریزه کار خاصی نمیشه کرد جز صبر و گذر زمان برای طوطی فقط باید وقت بذارید زمان هم نه یکی دو روز بلکه چند ماه زمان لازمه هیچ وقت روی روز حساب نکنید حداقل با هفته کار کنید نه روز ؟؟!!

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *