شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. زهرا

    با عرض سلام،جوجه من تازگی تو قفسش بازی میکنه ،سه روز سرلاکش تموم شد از یه پرنده فروشی که جوجمو بردم مسافرت پرسیدم چی بهش بدم ،چون اونجا از این نوع سرلاک طوطی نداشتن،گفت سرلاک بچه رو با کمی ارد سوخاری مخلوط کن بهش بده،منم میدادم و میخورد،دیروز سرلاک خالی بهش دادم غروب که اومدم دیدم ی مقداریشو بالا اورد و کف قفس ریخت و دیدم کمی تو دهنشه و کف میکنه،اولش ترسیدم و بعد دیدم خوب شد و الان فقط همون پودر سوخاریه خالی بهش میدم،اخه پس کی دونخور میشه؟فکر کنم دو ماهشه ولی هنوز پرواز بلند نمیتونه کنه ،صداشم کمی گرفته و عطسه میزنه،اما دوروزه بازیگوش شده و از میله هایه قفس میره بالا پایین

    پاسخ
  2. زهرا

    راستی براش ظرف اب خریدم و اب میزارم ولی اصلا بهش لب نمیزنه،ارزن درشت هم ریختم توظرفش ولی سه روز تو قفسش بود نخورد،کاهو گذاشتم ولی نخورد فقط با زبونش باهاش بازی میکرد،راستی سبزی هارو براش خورد کنم با همونجوری جلوش بزارم و بعد اینکه ایا از ذرت خشک پودر شده که با اب جوش مخلوط کنم بهش بدم ایرادی نداره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ما میگیم سرلاک بچه به طوطی ندید و واسش ضرر داره ولی کاربران مدام از سرلاک استفاده میکنن. نمیدونم اصلا فایده ای داره گفتن ما یا نه؟
      میوه ای مثل سیب و نان تست و حتی همین ذرت پودر شده رو تو میکسر کامل مخلوط کنید تا یه غذای نرم درست بشه. برای رقیق کردنش هم از اب جوش یا مقدار بیشتر میوه استفاده کنید. نه زیاد رقیق باشه و نه سفت و چسبنده و بهش بدید بخوره

      پاسخ
  3. زهرا

    سلام،ببخشید من ندیده بودم که شما قبلا گفتید سرلاک بچه ندید،ممنون از راهنماییتون،من به توصیه های خیرخواهانه شما گوش میدم ولی اخه سبزیجات یا ارزن میزارم اصلا نمیخوره فقط سرلاک میخوره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب تا عادت کنه به غذاخوردن و غذا بگیره طول میکشه، البته طوطی دوماهه دیگه باید غذا بخوره و سعی کنید مدام با دست تیکه های میوه و مغز دانه ها رو بهش بدید. اب هم که دائم کنارش باشه. کم کم باید عادت کنه که خودش غذا رو بخوره. ضمنا سفیده تخم مرغ هم واسش بذارید به احتمال قوی بخوره. اگه نخورد خودتون نرمش کنید و با اب میوه و نان تست میکس کنید و بهش بدید. سرلاک بچه هم تا مجبور نشدین به طوطی ندین چون واسه پرنده مشکلات گوارشی پیش میاد

      پاسخ
  4. زهرا

    با سلام،نمیدونم چرا جوجه ملنگوم گلوش گرفته و سینش کمی خس خس میکنه،تا بهش میگم بیا دوس داره از قفس بیاد بیرون پیش من،گاهی کنار خودم میخوابه،ولی خودش اصلا به تنهایی غذا نمیخوره بعدشم من نمیدونم چند وقتشه،الان از قفسش سه روزی هست بالا پایین میره،میپره ولی تو ارتفاع زیاد نمیتونه هنوز پرواز کنهبه نظرتون چند وقتشه؟چکار کنم خس خس سینش خوب بشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سنش تقریبا زیر ۴۰ – ۵۰ روز باید داشته باشه.
      اما خس خس سینش از سرماخوردگی و یا از عفونت دستگاه تنفس هست اگر جلوی در و پنجره و یا باد کولر باشه که سرماخورده به هر حال برای درمان هر دو مورد یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوریش رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت بذارید جلوش باشه تا سه روز هر روز داروی تازه براش درست کنید و بهش بدین و بعدا دارو رو قطع کنید و یک هفته صبر کنید باید درمان بشه اگر نشد حتما به دامپزشک مراجعه بفرمایید البته اگر داخل دهان و بینی پرنده رو هم معاینه کنید بد نیست ممکنه پری چیزی رفته باشه تو حلقش .

      پاسخ
  5. سهیلا

    سلام.میشه به من بگین ریختن پرهای طوطی یکماه و نیمم چیه؟دمش بلند شده بود اما الان چندروزه که دائما میریزه پرهاش…دیگه دم نداره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چند تا دلیل عمده داره .
      یا به قفسی جایی گیر میکنه و کنده میشه.
      یا از خوردن غذای گرمی زیاد هست.
      یا زیاد دست کاریش میکنید.
      یا اینکه خیلی محیط نگهداریش گرمه.
      شاید هم اصلا طبیعی باشه.
      البته از تغذیه نا مناسب و فقط غذایی هم میتونه باشه.
      باید خودتون بررسی کنید ببینید کدوم حالته.

      پاسخ
  6. بهاره

    سلام
    من یه طوطى نره یک ساله دارم که خودم بزرگش کردم خیلى صداهاى عجیب درمیاره و اون جیغ مخصوص ملنگوها الان مى خوام یه جوجه ماده براش بگیرم (جنسیتش رو مى تونم تشخیص بدم) خواستم بپرسم ماده ها هم مثل نر ها این قدر سروصدا مى کنن؟ بیشتر اون جیغشون اذیت مى کنه مى ترسم یکى دیگه بگیرم جفتشون با هم جیغ بکشن، چى مى شه!!!
    کلا طوطى تک بیشتر صدا مى ده یا جفت؟
    هنوز مى شه جوجه طوطى پیدا کرد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله ماده ها هم صدا دارن و اوایل که جفت بخورن زیاد صدا میدن اما دیگه صداشون کمتر میشه ولی قطع نمیشه.
      دقت کنید نر و ماده رو نمیشه همینطوری تندی جفت داد باید یه مدت در دو قفس جداگانه اما جلوی دید هم باشن تا با هم آشنا بشن و بعد از حداقل دو هفته جفتشون بدین.
      بله جوجه طوطی هنوز پیدا میشه.

      پاسخ
  7. بهاره

    سلام
    ممنون از پاسختون،
    من بیشتر مى خوام بدونم که اگر برا طوطى خودم جفت بگیرم ممکنه سرو صداش کمتر بشه؟
    چون الان بیشتر وقتى پرنده تو اسمون مى بینه یا تنها مى مونه جیغ مى کشه.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در اینده بله کمتر میشه ولی اوایل برعکس زیادتر هم میشه، چون یکدفعه نمیشه کنار هم نگهداریشون کرد و باید جدا باشن تا کم کم با هم عادت کنن و تو این مدت اشنایی شاید سروصداشون کلافتون کنه. اما بعد از اینکه جفت خوردن سروصداشون کمتر میشه اما بازم قطع نمیشه و لالمونی نمیگیرن ولی خب واقعا از طوطی انفرادی کمتر میشه.

      پاسخ
  8. امیرحسام

    آقا مجتبی وآقا شهریار سلام من میخوام ملنگو بخرم یکم در مورد سن واز نظر سلامتی وی کمی اطلاعات در مورد همه چیزش میدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مطالب سایت رو مطالعه بفرمایید باز سوالی بود در خدمتیم اینطوری که نمیشه کلی جواب داد .

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اقا مجتبی به درستی اشاره کردن و مطالب سایت رو مطالعه کنید در مورد همه چی توضیح داده شده. خلاصه هم بگم طوطی جوان خریداری کنید و خیلی وحش هم نباشه(اگه میخواین راحت دستی بشه). از نظر سلامتی هم سعی کنید از پرنده فروش معتر و شناس خریداری کنید که پرنده بیمار و داغون بهتون نندازن.
      موفق باشید

      پاسخ
  9. جوجه

    سلام آقا شهریار، آقا مجتبى. من نزدیک چهار ماهه یه ملنگوى تقریباً دو ساله گرفتم که از روز اول روى دست میومد. تو این مدت کارایى که شما گفته بودید رو انجام دادم اما هنوز وقتى میرم طرفش ازم فرار میکنه فقط بعضى وقتا تو قفس که هست از کف دستم تخمه میخوره. با اینکه خیلى بهش محبت میکنم و همش باهاش با مهربونى حرف میزنم اما اصلاً باهام خوب نشده. دوست دارم باهاش بازى کنم اما نمیشه و نمیذاره. به نظر شما باید چکار کنم؟ در ضمن تو این مدت همش باهاش حرف زدن تمرین میکنم و روزى شاید بیشتر از صد بار بهش سلام میگم اما هیچ کارى نمیکنه. خواهش میکنم راهنماییم کنید، میخوام هم باهام خوب شه و خودش بیاد سمت من هم حرف بزنه. شما بگید چکار کنم؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر واقعا ۴ ماه روش کار کردین باید خدمتتون عرض کنم که پرنده شما شرایط نگهداریش از قبل از اینکه بهدست شما برسه خوب نبوده مخصوصا که سنش هم بالا هست ولی تا همینجا رو خوب پیشرفت کرده و اگر صبر و حوصله داشته باشید رام میشه ولی خب سخنگوی خوبی نمیشه و اگر به زور یکی دو کلمه یاد بگیره.

      پاسخ
  10. جوجه

    فکر میکنید تقریباً چقدر طول میکشه تا خوب بشه؟ ممکنه بتونه شیرین کارى یاد بگیره؟ به نظر شما با کاسکو عوضش کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای تربیت ملنگو دو ساله باید خیلی وقت بذارید و اگر بتونید با کاسکو عوضش کنید خیلی خوبه ولی خیلی پول باید سر بدین.

      پاسخ
  11. جوجه

    ممنون از راهنماییتون، به نظر شما جوجه کاسکو بگیرم تو چه مدتى کاملاً رام میشه جورى که بیاد رو دستم و بشه باهاش بازى کنم و ازم نترسه؟ جوجهء چند وقته بگیرم بهتره؟ اصلاً جوجه بگیرم یا بالغ؟ شما میدونید هزینه اش چقدره؟ حرف زدنش چطوره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از یه روز تا اخر عمرش ممکنه طول بکشه! این رو گفتم که بدونید زمان مشخصی وجود نداره و بستگی به خود کاسکو و رفتاری که شما باهاش دارین و درصد وحشی یا اهلی بودنش داره. جوجه هفت شش تا هشت ماهه خوبه. هزینشم زیاده و بیش از یک و ششصد هفتصد باید هزینه کنید.

      پاسخ
  12. جوجه

    چطور سنش رو تشخیص بدم که بهم نندازن؟؟! وحشى و اهلى بودنش رو چطور؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سنش رو که خب خیلی راحت نمیشه تشخیص داد و یکم تجربه نیاز داره، باز جوجه های دو سه ماهه راحتر قابل تشخیص هستند ولی جوجه های هفت هشت ماهه به بالا سخته که تعیین سن دقیقی بشه، بستگی به نژاد عروس هم داره. مثلا خاکستری باشه ساده تره. به هر حال در این مورد باید به حرف فروشنده اعتماد کنید. وحشی و اهلی بودنشم معلوم میشه، پرنده دستی زیاد از شما نمیترسه و نزدیک قفس میشین یا دستتون رو به میله های قفس نزدیک میکنید واکنش تندی نشون نمیده و یا توجه میکنه به دستتون و نزدیک میشه یا حداقل واکنشی نشون نمیده که نشون از ترس داشته باشه

      پاسخ
  13. بهاره

    سلام
    من امسال دیر رفتم دنبال جوجه ملنگو و نتونستم جایى پیدا کنم، الان خودم یه نره یک ساله دارم و یه جفت براش مى خوام.
    اگر صبر کنم تا سال بعد و یه جوجه بگیرم با توجه به اینکه طوطى خودم اون موقع بالغه، بخوام با هم بندازمشون مشکل پیش نمیاد؟
    یا اگر بتونم یک جوجه ى امسالى رام دونخور پیدا کنم از کجا مى شه فهمید که به زور رام نشده؟
    به نظر شما کدوم کارو بکنم بهتره؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب شما اگه قصد جفت انداختن و تکثیر دارین که سال دیگه هم یه جفت بالغ واسش بگیرین نه یه جوجه. در غیر اینصورت مطمئنا مشکل به وجود میاد. به زور رام شده باشه هم والا نمیدونم چجوری باید تشخیص داد. اکثر این پرنده ها که به زور رام شدن رو دست همه میان و تفاوتی بین نگهدارنده ها نمیزارن. به هر حال راحت نمیشه فهمید که به چه روشی پرنده دستی شده و گاها هم مهم نیست. هر جور رام شده شده دیگه، شما سعی کنید از این به بعد رفتار درستی نسبت به طوطیتون داشته باشین
      به نظر بنده هم سال بعد یه جفت بالغ واسش بگیرین. اگه قصد جفت انداختن و تکثیر دارین

      پاسخ
  14. بهاره

    سلام
    ممنون اقا شهریار، من طوطى خودم رو سال پیش که سرلاکى بود گرفتم و بزرگ کردم الان هم مى خوام یه جفت داشته باشه برا اینکه اولا نیاز داره و چند ماه پیش خیلى علاعم بلوغ رو نشون مى داد و ثانیا اینکه مى خوام سر و صداش کمتر شه و به من وابسته نباشه حالا اگر هم تکثیر شن که بهتر:)
    ولى برام مهمه که جفتى هم که براش مى گیرم، هم رام باشه برا همین ازتون پرسیدم.
    حالا اگر سال دیگه جوجه سرلاکى بگیرم باید تا بالغ شدن جوجه جدا نگه دارمش؟ ( این خیلى سخت مى شه) اینکه می گید مشکل پیش میاد یعنى چى مى شه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب مشکلی که پیش میاد اینه که یکی بالغ و اماده جفت گیریه و یکی نابالغ و جوجه و ممکنه طوطی قدیمی جوجه رو بزنه(در برخی موارد البته).

      پاسخ
  15. بهاره

    سلام
    ببخشید دوباره مزاحم مى شم. الان یه پرنده فروشى زنگ زدم گفت فردا براش یه بار جدید میاد هم سرلاکى داره هم دونخور. (سرلاکى ٢۵٠ دونخور ١۵٠)
    به نظر شما کدومو بگیرم بهتره؟
    دونخور تا چه سنى مى شه راحت تر رامش کرد؟
    مى خوام جوجه رو تو یه اتاق دیگه نگه دارم برا قرنطیه چند وقت جدا باشن خوبه تا از سلامتش مطمعن شم؟
    الان اگر بخرم دو تا طوطى من با هم یک سال اختلاف سن دارن (نر یک سال بزرگ تر از ماده) طوطى نر من تمام علاعم بلوغو داره و همش مى خواد به من غذا بده و هى ژست مى گیره.اینو چى کار کنم؟ فکر نکنم فعلا بشه با هم بندازمشون!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در هر شرایطی به نظر من پرنده دونخور گزینه مناسب تریه و ریسک مرگ و میرش کمتره. تا هر سنی هم باشه. اصلا طوطی بالغ و وحشی هم باشه بالاخره رام میشه
      یک ماه
      باید صبر کنید تا این پرنده هم بزرگتر بشه و بعد کم کم و تو قفس مجزا با پرنده قدیمی اشناشون کنید و ببینید واکنششون چجوریه. اگه حالت تهاجمی ندارن میشه کنار هم نگهداریشون کرد و مشکلی نیست.

      پاسخ
  16. bahram sa

    سلام علیکم
    اغا من طوطی ملنگوی نر ماده مو گذاشتم تو یه اتاق که نور نمیبینه فقط نور چراغ میبینن
    بعش
    لونه رو زدم دیوار توش نمیرن رو لونه وایمیستن
    کف لونه چی بریزم چه غذایی بدم که جفتگیری کنن کی جفتگیری میکنن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب این خیلی بده که نور طبیعی رو نمیبینن. اگه میتونید شرایط نور طبیعی رو فراهم کنید که با طلوع خورشید بیدار و با غروب بخوابن و ساعت بدنشون به صورت طبیعی تنظیم بشه.
      به هر حال……
      برای لونه هم چیزی لازم نیست داخلش بذارین. فقط یه گودی کف لونه داشته باشه و پرنده ها راحت بتونن برن داخل و بیان بیرون.
      برای تغذیه هم باید غذای پروتئینی در اختیارشون بذارین که یکی از گزینه ها برای تامین پروتئین تخم مرغ اب پزه.

      پاسخ
  17. bahram sa

    چه غذایی بدم تحریک بشن برا جفتگیری

    پاسخ
  18. امیر

    با سلام
    دیروز عصر دیدم ملنگوم نمیتونه درست راه بره یکی از پاهاشو میگرفت بالا فک کردم مشکل خاصی نداره ولی امروز دیدم پاش خون مردگی داره،خیلی کم از پاش استفاده میکنه بیشتر پاشو بالا نگه میداره میخواستم راهنماییم کنید ک ایا پاش شکسته؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شکستگی فرق داره با خون مردگی ؟؟!!
      اگر میتونه از پاش استفاده کنه حتی کم پس فقط ضرب دیده و نشکسته اما اگر اصلا ازش استفاده نکنه و تغییر شکل داده باشه خب شکسته.
      بنظر بنده پاش به جایی گیر کرده و کشیده شده و یا ضربه خورده
      به هر حال باید مطمئن بشید که مشکلش چیه و ما از اینجا و ندید نمیتونیم تشخیص درستی بدیم و باید خودتون درست تشخیص بدین و تصمیم بگیرید در هر صورت اگر شکسته باشه باید آتل بندش کنید و اگر کشیدگی و گرفتی و ضرب دیدگی باشه میتونید با پماد ویکس روزی یک نوبت پاش رو چرب کنید تا بهتر بشه البته از ژل پیروکسیکام و یا دیکنوفناک هم میتونید استفاده کنید اما خب هیچکدوم از اینها رو پرنده نباید بخوره چون میتونه براش کشنده باشه پس در مصرف این مواد دقت کنید.
      این کرم ها رو به مدت سه روز و روزی یک مرتبه مصرف کنید.

      پاسخ
      1. امیر

        خیلی ممنونم.از پاش استفاده میکنه لنگ لنگ راه میره،تغییر حالتم نداده فکر کنم همون ضرب دیدگی باشه.

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *