بیماری انگل پوستی و آبششی ماهیان

اکثر اکواریوم دارها با این بیماری به خوبی اشنایی دارند و در طول نگهداری از ماهیان خود ممکن است بارها با این مشکل روبرو شده باشند. احتمالا دیده اید که برخی از ماهیان بدن و ابشش های خود را روی سنگ ها یا دکورهای اکواریوم می کشند و ظاهرا از وجود چیزی بر روی بدنشان رنج می برند و به اینصورت میخواهند انها را از خود جدا کنند. در این مطلب در مورد این بیماری و روش های درمانی ان بحث خواهیم کرد.

انگل پوستی یا ابششی از انواع انگل های تک یاخته ای یا همان پروتئوزوآ (External protozoan parasites) می باشد که انواع مورد نظر ما در این بخش تنها قسمت خارجی بدن و آبشش های ماهی را درگیر میکند و در واقع به بافت های داخلی حمله نمی‌کند، این انگل ها از مخاط ، سلول های اپیتلیالی و سست شده سطح پوست تغذیه می‌کنند. از جمله تک یاخته هایی که سطح پوست ماهی را میزبان قرار می‌دهند می توان به گروهی از دسکوئید های تک سلولی از جنس Trichodina ، Trichodinella و Tripartiella اشاره نمود. همچنین گروهی دیگر از انگل های خارجی نیز هستند که خود ماهی را برای تغذیه میزبان قرار نمی دهند بلکه با چسبیدن به بدن ماهی ها از مواد مغذی اب تغذیه میکنند که می توان به Ambiphyra sp ،Trichophyra sp ،Epistylis sp و Heteropolaria sp اشاره نمود. اگه چه این دسته از انگل ها عموما به دلیل اینکه خود ماهی را میزبان تغذیه ای قرار نمی دهند در میزان کم برای ماهی خطری ایجاد نمی کنند ولی در حجم زیاد می توانند سلامت ماهیان را با مختل کردن انتشار گازهای تنفسی به خطر بیاندازند.

علائم رایج ماهیان با بیماری انگل پوستی و آبششی

* خراشیدن و کشیدن پوست بدن به سنگ ها و دکورهای داخل آکواریوم
* رنگ پریدگی یا تیرگی پوست بدن.
* گوشه گیر شدن یا حرکات انفجاری لحظه ای

علائم پیشرفته بیماری انگل های پوستی و ابششی

* تنفس سخت و نا منظم برای گرفتن اکسیژن در سطح اب (درگیری شدید ابشش ها به انگل)
* ترشح موکوس روی سطح بدن ماهی
* کم شدن اشتهای ماهی
* لاغری ماهی
* گیجی و سستی و مرگ!

نکات مورد توجه: این انگل از میزبانی به میزبان دیگر منتقل می شود. انگل های پوستی و ابششی عموما به راحتی در آب شنا می کند و به دنبال میزبانی برای ادامه زندگی می‌گردند. بنابراین در صورت بروز علائم در یک ماهی معمولا بیشتر ماهی های موجود در آن مخزن به این انگل آلوده می شوند.

دلایل به وجود آمدن بیماری انگلی خارجی

* کیفیت بد آب اکواریوم

* انتقال ماهی یا غذای الوده به انگل به مخزن

* تغذیه ضعیف

روش های درمانی بیماری انگل پوستی و ابششی

۱- حمام کوتاه مدت یا بلند مدت با نمک. اری یا خیر؟

نمک عموما درمان قطعی این بیماری نیست و تنها سیکل تکثیر انگل ها را مختل میکند، با این حال نمک در صورتی که به صورت حمام کوتاه مدت استفاده گردد و ماهی بیمار به مخزن دیگری منتقل گردد می تواند تا حدودی مفید واقع شود.

حمام کوتاه مدت: حمام کوتاه مدت می تواند به درمان این بیماری کمک کند به شرط اینکه ماهی پس از حمام کوتاه مدت به مخزن قرنطینه با اب تمیز منتقل شود. در صورتی که پس از حمام ماهی مجددا به مخزن الوده منتقل گردد احتمال بازگشت بیماری بسیار زیاد است.

در روش حمام کوتاه مدت نمک به ازای یک لیتر اب مقدار ۲۰ الی ۴۰ گرم نمک بدون ید(نسبت به تحمل ماهی) در یک مخزن مجزا تهیه کنید و ماهی را به مدت ۱۰ دقیقه در این اب نگهداری کنید و سپس ماهی را به مخزن قرنطینه با اب کاملا تمیز منتقل کنید

روش حمام بلند مدت: به ازای هر لیتر اب اکواریوم مقدار یک الی دو گرم نمک بدون ید به اب اکواریوم اضافه نمایید و پس از یک هفته غلظت نمک را به نیم گرم در لیتر کاهش دهید. این روش تنها سیکل تکثیر انگل ها را کند کرده و انگل ها در حالت نهفتگی باقی می مانند و در شرایط مساعد ممکن است مجددا بروز نمایند.

۲- حمام کوتاه مدت یا بلند مدت با پرمنگنات

روش حمام کوتاه مدت با پرمنگنات پتاسیوم: ۱۰ میلی گرم پرمنگنات پتاسیوم را به ازای هر لیتر آب که در مخزن مجزایی تهیه شده است استفاده نمایید و ماهی را به مدت ۱۰ دقیقه در این اب نگه دارید و سپس ماهی به مخزنی با اب تمیز منتقل گردد.

روش حمام بلند مدت با پرمنگنات پتاسیوم: ۱ میلی گرم پودر پرمنگنات را به ازای هر لیتر آب اکواریوم استفاده نمایید و ماهی به مدت حداقل ۴ ساعت و حداکثر ۱۲ ساعت در این اب باقی بماند. سپس لازم است سیفون صد در صدی صورت بگیرد.

توصیه مهم در مورد حمام های کوتاه مدت: برخی از ماهی ها ممکن است تحمل میزان داروی استفاده شده برای حمام کوتاه مدت را نداشته باشند و با ورود به مخزن حمام در سطح اب و به پهلو قرار گیرند. در هر شرایط و لحظه ای که ماهی در طول پروسه حمام به پهلو و در سطح اب قرار گرفت لازم است به سرعت ماهی از پروسه حمام خارج گردد.

۳- استفاده از آکریفلاوین

اکریفلاوین جهت درمان طیف گسترده ای از عوامل بیماری زا شامل عفونت‌ها و آلودگی‌های باکتریایی، قارچی و انگلی در ماهیان آکواریومی به کار میرود. به ازای هر لیتر از اب اکواریوم ۵ میلی گرم اکریفلاوین(۵ppm) مورد نیاز است و پس از سه الی پنج روز با تعویض اب نباید اثری از انگل ها در مخزن یا ابزیان ان یافت شود. در صورت تمایل به استفاده از اکریفلاوین به صورت کوتاه مدت با دوبرابر کردن دوز دارو (۱۰ میلی گرم به ازای هر لیتر) زمان حمام را به ۲ الی نهایتا ۱۲ ساعت کاهش دهید.

۴- استفاده از فرمالین و مالاچیت گرین

به دلیل اینکه فرمالین و مالاچیت گرین بسیار سمی هستند و با توجه به سختی اب می توانند واکنش های متفاوتی داشته باشند استفاده از انها را توصیه نمیکنیم. محصولات تجاری مختلفی که ماده موثره فرمالین دارند برای درمان این بیماری مناسب هستند. مانند سرا کاستاپور، تترا کنترا اسپات، تترا کنترا ایک و محصولات مشابه که ماده موثره فرمالین ۳۷% یا مالاچیت گرین دارند.

منابع:

http://acuaworld.com/medicinesprobiotics/acriflavine/

در حال تکمیل… نواقصی وجود دارد….

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

121 دیدگاه در “بیماری انگل پوستی و آبششی ماهیان

  1. mahditta

    سلام یک هفته ای هست که انجل هام یکی یکی دارن میمیرن . اولی که مرد گفت شاید اتفاقی بوده یا از استرس بوده دومی و سومی هم پشت سرهم مردن . البته دقت کردم دیدم کت فیشم دمهاشونو میخوره یا میخواد همینطور بچسبه به بدن انجل که به زور فرار میکنن و شارک رنگین کمان هم بدن و دمشون را اذیت میکنه و اینکه این مشگل را فقط با آنجل هام دارن و انجل ها هم چه اونایی که مردن و چه اینهایی که هستن دائما سطح اب هستن و سرشون معمولن روبه بالا هستش و البته غذا هم خوب میخورن .حرکات انفجاری من ندیم و کم تحرک هستن . مدفوعشون هم مشگلی ندیدم . هر کدام هم که اینا اذیتش میکنن یکی دو روز بعد میمیره . بقیه ی ماهی هام مشگل خاصی ندارن و خوبن . نمیدونم اصلن بیمارن یا سیکل به هم خورده . در ضمن تانک قرنطینه ندارم لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم و از چیه که فقط انجل هام میمیرن . ماهی هام : کت معمولی کت سیامی ردلاین شارک رنگین کمان بچه کوریداروس پاندا گورامی دارف

    پاسخ
  2. mahditta

    در ضمن اون اخری که مرد ، صبح دیدم کج شنا میکنه و بعد خوب شد ، شب دیدم یه کم رو به پهلو میشه و باز خوب میشه و صبح فردا که مرده بود . اگه بیماریه من که تانک دیگه ای ندارم باید چیکار کنم از آکم خارج بشه ؟

    پاسخ
    1. م.یگانه

      سلام. احتمالا غذای نامناسب و یا بیش از حد باعث مرگ ماهی ها شده. ترکیبتون هم اصلا مناسب نیست

      پاسخ
  3. mahditta

    اگه از غذا باشه که چرا یکی یکی می میرن و با فاصله یک یا دو روز و فقط انجل ها این طوری شدن ؟ و اینکه دیشب بهشون غذا ندادم (یعنی روزی بود که نباید میدادم) و اینکه خوب میشن ؟

    پاسخ
    1. M.F

      به نظرم ترکیب انجل با شارک بدترین ترکیبه چون وقتی شما با چشم خودتون اونکارا را ازش دیدید ببینید دیگه وقتی شب میشه و شما خوابید که اوج کار شارک شروع میشه دیگه چه اوضاعی میشه تو تانکتون شارکا به ماهی های باله بلندی مثل انجل رحم نمی کنند
      من خودم انجلام اینطوری میمیرد و دلیلشون از غذا دادن زیاد بود اگر شکمشون ورم گوچیکی نداره همون موضوع شارک قوی تره

      پاسخ
  4. mahditta

    ممنون ازتون پس اگه اینطوریه بقیه انجل ها را رد کنم بره . جاشون چی بگیرم که گیاه خوار باشن و اندازه بزرگی پیدا کنن و چند سالی داشته باشم ؟

    پاسخ
    1. M.F

      انجل ماهی خوبی برا این کار بود و چرا انجل ها را رد میکننین ؟ به نظر من شارکا ها را رد کنید بهتره ولی باز خودتون بهتر میدونیین ولی انجل برا این کار ماهی خوبی بود
      اگر شرایط ابتون و… عالی باشه دیسکس ماهی خوبیه حدود ١۵ سال عمر میکنه ولی به ترکیب شارک نمی خوره و شارک اون را هم میزنه با وجود اینکه چند برابرشه کلا شارک داشته باشید تنوع تون میاد پاینن
      من ماهی نمیشناسم که خوب رشد کنه و با شارک هم جور در بیاد اگر شارک نباشه انجل و دیسکس و… ماهی های خوبین برا این کار

      پاسخ
  5. M.F

    به نظر من شما همه ماهیاتون را رد کنید و یک گله دیسکس بخرید و شرایط اب تانکتون با دیسکس تنظیم کنید این ماهی ها هم بزرگند و هم زیبا و با عمری بالا
    با کمی تحقی می تونید شرایط را براشون فراهم کنید و کمی هم براشون وقت بزارید و سال ها ازشون لذت ببریند البته این نظر من و ممکنه شما این ماهی را اصلا دوست نداشته باشید هر طور خودتون راحتین

    پاسخ
  6. M0hsen

    سلام آقا شهریار جون هرکی دوست داری کمک. من دیروز با پس انداز حقوق سربازیم یه جوجه فلاور برای تانک ۱۰۰ لیتری که ستاپ کرده بودم خریدم اما امروز دیدم ماهی سر خودش رو به کف تانک کشید. و چند تا خط سیاه هم روی بدنش ظاهر شده که عکسشو میزارم لطفا کمک من تمام پس انداز ماهم رو برای این ماهی دادم. فکر کنم پولم رو ریختم دور. خیلی نا امیدم کمک.
    آقا نشد عکس بزارم.
    داداش خداوکیلی من پول داروی شرکتی ندارم راه دیگه ای نیست؟

    پاسخ
    1. Matin 1387

      سلام
      تو عکس که عادیه
      فقط اب رو تمیز نگه دارید
      سیکل حتما باشه
      فیلتر هم قوی باشه
      دیگه هیچ مشکلی نیست

      پاسخ
      1. amirrezaghaboli

        سلام 

        دوستان من یک تانک کوچک دارم 

        یک اسکار آلبینو داخلش هستم چن وقت قبل یک اسکار تایگر و پنگوسی چوبی بهش اضافه کردم ک آلبینو تایگر رو کشت ولی با پنگوسی کاری نداشت.

        میخواستم بدونم چطور میتونم بدون آسیب یک تایر اضافه کنم و آیا میتونم پرت هم بندازم؟

        همونطور که گفتم تانکم کوچکه و شرایط جدا کردن تا زمانی ک بهم عادت کنن رو ندارم

        پاسخ
        1. م.یگانه

          سلام. همه باید با هم اضافه بشن. الان میتونید یه شیشه داخل آکواریوم بذارید و هنگام اضافه کردن جداشون کنید. اگر بعد از چند روز از پشت شیشه خشونتی نشان ندادن باید با احتیاط و مراقبت شیشه را حذف کنید اما اگر بعد از برداشتن شیشه باز به هم حمله کنند دیگه شیشه گذاشتن کارساز نیست. بله پرت هم به همین شکل با رعایت سایزبندی قابل اضافه کردن هستن

          پاسخ
          1. amirrezaghaboli

            سلام جناب من شرایط جدا کردن رو ندارم‌چون تانکم خیلی کوچک هست اگر اسکار جدید سایز بزرگتری داشته باشه این موضوع اوکیه

            پاسخ
            1. م.یگانه

              ریسک خیلی بالایی داره. میتونید با فروشنده هماهنگ کنید که آلبینو رو ببرید و جاش یه آلبینوی دیگه بگیرید و با هم به آکواریوم معرفیشون کنید

              پاسخ
  7. مهدی

    درود. ایا حموم بیش از حد پتاسیم پرمنگنات میتونه یه ماهی برای مثال ردتیل رو رشد سوز کنه؟

    پاسخ
    1. Amirhjf

      بله. حتی ممکنه باعث خفگی ماهی بشه. و سیکل رو نابود میکنه

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *