بیماری انگل پوستی و آبششی ماهیان

اکثر اکواریوم دارها با این بیماری به خوبی اشنایی دارند و در طول نگهداری از ماهیان خود ممکن است بارها با این مشکل روبرو شده باشند. احتمالا دیده اید که برخی از ماهیان بدن و ابشش های خود را روی سنگ ها یا دکورهای اکواریوم می کشند و ظاهرا از وجود چیزی بر روی بدنشان رنج می برند و به اینصورت میخواهند انها را از خود جدا کنند. در این مطلب در مورد این بیماری و روش های درمانی ان بحث خواهیم کرد.

انگل پوستی یا ابششی از انواع انگل های تک یاخته ای یا همان پروتئوزوآ (External protozoan parasites) می باشد که انواع مورد نظر ما در این بخش تنها قسمت خارجی بدن و آبشش های ماهی را درگیر میکند و در واقع به بافت های داخلی حمله نمی‌کند، این انگل ها از مخاط ، سلول های اپیتلیالی و سست شده سطح پوست تغذیه می‌کنند. از جمله تک یاخته هایی که سطح پوست ماهی را میزبان قرار می‌دهند می توان به گروهی از دسکوئید های تک سلولی از جنس Trichodina ، Trichodinella و Tripartiella اشاره نمود. همچنین گروهی دیگر از انگل های خارجی نیز هستند که خود ماهی را برای تغذیه میزبان قرار نمی دهند بلکه با چسبیدن به بدن ماهی ها از مواد مغذی اب تغذیه میکنند که می توان به Ambiphyra sp ،Trichophyra sp ،Epistylis sp و Heteropolaria sp اشاره نمود. اگه چه این دسته از انگل ها عموما به دلیل اینکه خود ماهی را میزبان تغذیه ای قرار نمی دهند در میزان کم برای ماهی خطری ایجاد نمی کنند ولی در حجم زیاد می توانند سلامت ماهیان را با مختل کردن انتشار گازهای تنفسی به خطر بیاندازند.

علائم رایج ماهیان با بیماری انگل پوستی و آبششی

* خراشیدن و کشیدن پوست بدن به سنگ ها و دکورهای داخل آکواریوم
* رنگ پریدگی یا تیرگی پوست بدن.
* گوشه گیر شدن یا حرکات انفجاری لحظه ای

علائم پیشرفته بیماری انگل های پوستی و ابششی

* تنفس سخت و نا منظم برای گرفتن اکسیژن در سطح اب (درگیری شدید ابشش ها به انگل)
* ترشح موکوس روی سطح بدن ماهی
* کم شدن اشتهای ماهی
* لاغری ماهی
* گیجی و سستی و مرگ!

نکات مورد توجه: این انگل از میزبانی به میزبان دیگر منتقل می شود. انگل های پوستی و ابششی عموما به راحتی در آب شنا می کند و به دنبال میزبانی برای ادامه زندگی می‌گردند. بنابراین در صورت بروز علائم در یک ماهی معمولا بیشتر ماهی های موجود در آن مخزن به این انگل آلوده می شوند.

دلایل به وجود آمدن بیماری انگلی خارجی

* کیفیت بد آب اکواریوم

* انتقال ماهی یا غذای الوده به انگل به مخزن

* تغذیه ضعیف

روش های درمانی بیماری انگل پوستی و ابششی

۱- حمام کوتاه مدت یا بلند مدت با نمک. اری یا خیر؟

نمک عموما درمان قطعی این بیماری نیست و تنها سیکل تکثیر انگل ها را مختل میکند، با این حال نمک در صورتی که به صورت حمام کوتاه مدت استفاده گردد و ماهی بیمار به مخزن دیگری منتقل گردد می تواند تا حدودی مفید واقع شود.

حمام کوتاه مدت: حمام کوتاه مدت می تواند به درمان این بیماری کمک کند به شرط اینکه ماهی پس از حمام کوتاه مدت به مخزن قرنطینه با اب تمیز منتقل شود. در صورتی که پس از حمام ماهی مجددا به مخزن الوده منتقل گردد احتمال بازگشت بیماری بسیار زیاد است.

در روش حمام کوتاه مدت نمک به ازای یک لیتر اب مقدار ۲۰ الی ۴۰ گرم نمک بدون ید(نسبت به تحمل ماهی) در یک مخزن مجزا تهیه کنید و ماهی را به مدت ۱۰ دقیقه در این اب نگهداری کنید و سپس ماهی را به مخزن قرنطینه با اب کاملا تمیز منتقل کنید

روش حمام بلند مدت: به ازای هر لیتر اب اکواریوم مقدار یک الی دو گرم نمک بدون ید به اب اکواریوم اضافه نمایید و پس از یک هفته غلظت نمک را به نیم گرم در لیتر کاهش دهید. این روش تنها سیکل تکثیر انگل ها را کند کرده و انگل ها در حالت نهفتگی باقی می مانند و در شرایط مساعد ممکن است مجددا بروز نمایند.

۲- حمام کوتاه مدت یا بلند مدت با پرمنگنات

روش حمام کوتاه مدت با پرمنگنات پتاسیوم: ۱۰ میلی گرم پرمنگنات پتاسیوم را به ازای هر لیتر آب که در مخزن مجزایی تهیه شده است استفاده نمایید و ماهی را به مدت ۱۰ دقیقه در این اب نگه دارید و سپس ماهی به مخزنی با اب تمیز منتقل گردد.

روش حمام بلند مدت با پرمنگنات پتاسیوم: ۱ میلی گرم پودر پرمنگنات را به ازای هر لیتر آب اکواریوم استفاده نمایید و ماهی به مدت حداقل ۴ ساعت و حداکثر ۱۲ ساعت در این اب باقی بماند. سپس لازم است سیفون صد در صدی صورت بگیرد.

توصیه مهم در مورد حمام های کوتاه مدت: برخی از ماهی ها ممکن است تحمل میزان داروی استفاده شده برای حمام کوتاه مدت را نداشته باشند و با ورود به مخزن حمام در سطح اب و به پهلو قرار گیرند. در هر شرایط و لحظه ای که ماهی در طول پروسه حمام به پهلو و در سطح اب قرار گرفت لازم است به سرعت ماهی از پروسه حمام خارج گردد.

۳- استفاده از آکریفلاوین

اکریفلاوین جهت درمان طیف گسترده ای از عوامل بیماری زا شامل عفونت‌ها و آلودگی‌های باکتریایی، قارچی و انگلی در ماهیان آکواریومی به کار میرود. به ازای هر لیتر از اب اکواریوم ۵ میلی گرم اکریفلاوین(۵ppm) مورد نیاز است و پس از سه الی پنج روز با تعویض اب نباید اثری از انگل ها در مخزن یا ابزیان ان یافت شود. در صورت تمایل به استفاده از اکریفلاوین به صورت کوتاه مدت با دوبرابر کردن دوز دارو (۱۰ میلی گرم به ازای هر لیتر) زمان حمام را به ۲ الی نهایتا ۱۲ ساعت کاهش دهید.

۴- استفاده از فرمالین و مالاچیت گرین

به دلیل اینکه فرمالین و مالاچیت گرین بسیار سمی هستند و با توجه به سختی اب می توانند واکنش های متفاوتی داشته باشند استفاده از انها را توصیه نمیکنیم. محصولات تجاری مختلفی که ماده موثره فرمالین دارند برای درمان این بیماری مناسب هستند. مانند سرا کاستاپور، تترا کنترا اسپات، تترا کنترا ایک و محصولات مشابه که ماده موثره فرمالین ۳۷% یا مالاچیت گرین دارند.

منابع:

http://acuaworld.com/medicinesprobiotics/acriflavine/

در حال تکمیل… نواقصی وجود دارد….

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

121 دیدگاه در “بیماری انگل پوستی و آبششی ماهیان

  1. تشکر

    سلام
    من برای انگل پوستی « طبق علائم انگلی پوستی برای درمان یه داروی از یه سایتی گرفتم که داخل سایت نوشته بود برای انگل پوستی اما در سایت دیگری نوشته برای انگل داخلی هست .
    داروی شرکت آزو هست ،

    برای انگل پوستی استفاده کنم ؟
    این برای انگل داخلی هست ؟

    پاسخ
  2. alirezaj

    سلام
    چه ضرری میتونه برای فیلتر سطلی داشته باشه؟
    اکثرا سیکل رو از بین میبرن.گیاهان رو هم به مرور خراب میکنن.

    پاسخ
  3. ali222

    سلام
    به به عجب مقاله تمیزی مرسیییییییییییی آقا شهریار عزیز
    گل کاشتین دمتون گرم

    پاسخ
  4. Amin.R.N

    عالی و کامل فقط این آکریفلاوین که گفتین رو از کجا میشه تهیه کرد ؟

    پاسخ
      1. محمد

        سلام من ماهی کوپی دارم یدونه از اونها به زور نفس می کشن دلیلش چیه

        پاسخ
        1. alirezaj

          دقیقا سوالتون رو در پاسخ ب یه سوال دیگه در زمستان پارسال مطرح کردید!
          میتوه از کیفیت پایین آب سیکل نامناسب و حتی انگل آبششی باشه.

          پاسخ
  5. Alirez7632

    آقا شهریار مطالب کامل و جالبی بود و ی دارویی هم من معرفی میکنم که از تجربیات خودمه‌ داروی کپرامین‌ شرکت سچیم آمریکا که مخصوص انگل های پوستی و بیماری های ایک و…هس و برای آب شیرین و شور هم استفاده میشه و ی دوره درمان ۴ روزه داره من خودم برای درمان انگل ابششی.ایک ازش‌ استفاده کردم و جواب گرفتم این دارو رو حتما ب دوستان توصیه میکنم موفق باشید

    پاسخ
  6. saj!jad

    سلام اقا شهریار
    از مطلب مفیدتون تشکر و لازم و میکنم و اینکه
    یک کت اسپرت دارم یهویی حرکات انفجاری میزنه
    میتونه دلیل همین بیماری پوستی باشه?
    ماهیای دور و برشم خودشون و میمالوندن به دکور ها که مشخص شد به خاطر بیماری ایک بوده الان مدتی دمای اب بالاس دیگه خودشون و نمیزنن به دکورا فقط این کت اسپرت من و نگران کرده…

    پاسخ
  7. یکی

    آقا کمک من میخوام وارد سایت بشم میزنه گزینه ضد ربات را کلیک کنید والا همچین گزینه ای پیدا نمیکنم آیا من کورم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از فیلتر شکن یا وی پی ان برای ورود به سایت استفاده نکنید. با این حال مدل کپچا کوگل به نوع قدیمی تغییر داده شد که همه راحت بتونن تیک بزنن چون مشکل دوستان دیگه هم بود. با سپاس.

      پاسخ
    2. 4amirali

      سلام یک گزینه هست که باید تیک رو بزنید تا سیو بشه

      پاسخ
  8. hamidreza vaziri

    باسلام خدمت شما
    سوالی دارم درمورد تعداد ماهیهای داخل اکواریوم لطفا راهنمایی کنید.
    مقدار ماهیهای اکواریوم براساس چیست نوع یا بزرگی طول قطر ماهی واینکه من ماهی اکواریوم باماهی عید نگهداری میکنم ایا اتفاقی نمیوفته یابیماری انتقال نمیدن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مشخصا موارد مختلفی دخیل هست. اندازه ماهی از نظر طول یا قطر که فرمودید و همچنین خوی تهاجمی یا صلح جو بودن ماهی، قلمرو طلب بودن و ….
      باید ماهیایی که انتخاب میکنید از نظر سایز با اکواریومتون تناسب داشته باشن و از نظر خلق و خو هم باهم بسازن و فضای کافی در اختیار همه قرار بگیره. مخصوصا برای ماهیای قلمرو طلب مثل سیکلیدها.
      ماهی اکواریوم هم باید بگید دقیقا چه ماهی ای هست تا ببینیم از نظر شرایط زیستی با ماهی عید سازگاری داره یا خیر.

      پاسخ
  9. Sajad

    سلام من ماهی هام انگل گرفتن ,دارو واسشون گرفتم چجوری باید استفاده کنم؟؟

    پاسخ
    1. ali222

      سلام دوست عزیز
      چه دارویی گرفتی؟داروی انسانی؟
      داروی آبزیان خودش نحوه ی استفاده اش توضیح داده شده روش

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      چه دارویی گرفتید؟ عموما روی بسته بندی دارو میزان و روش مصرف نوشته شده. یا اگه اسم دارو رو در اینترنت جستجو کنید مشخصات و نحوه مصرفش وجود داره. بفرمایید اسم دارو چیه؟

      پاسخ
  10. alirezaj

    سلام
    خودم استفاده نکردم ولی الان یه سرچی کردم دیدم بعضی وقتها موثره ولی بیشتر وقتها خیر.در اصل به قول خود شما برای انگل داخلیه و خب از اونجایی که تاثیری هم روی سیکل نداره-طبق گفته خود شرکت-پس درصد اثر پذیری کمی رو انگلهای خارجی داره.
    عکسها هم چون تگ تبلیغاتی داشتند حذف کردم.طبق قوانین سایت باید پست شما روکامل حذف میکردم.لطفا قوانین رو رعایت بفرمایید.

    پاسخ
    1. تشکر

      به غیر اون داروی آزو
      Azoo Anti-Endoparasites
      داروی کوپرامین ، پاراگارد ، متروپلکس سیچم هم هست البته پلمپ نیست و تاریخ هم رویش ننوشته ، یه نفر داشته برای آکواریومش حالا می خواهد بفروشه . چون داروهای پلمپ سیچم قیمت کردم و خیلی قیمتش بالا بود و حجم کمش رو هم پیدا نکردم ، میخوام بدونم اگر همینا رو که پلمپ نیست تهییه کنم اگر احتمالا تاریخش گذشته باشد ، برای ماهیام ضرر داره ؟ اگر ضرر نداره و ممکنه موثر باشم تهییه کنم

      پاسخ
      1. alirezaj

        احتمال ضرر داشتن که همیشه هست ولی اگه خیلی از تاریخش نگذشته باشه میتونید تهیه کنید.من پاراگارد رو توصیه میکنم.

        پاسخ
        1. تشکر

          چون یه آکواریوم فروشی ازش پرسیدم گفت بعضی داروهای درمانی مثل همین ضدانگل رو اگر از تاریخش گذشته باشه ، می تونید با تغییر دوز مثلا کمتر کردن دوز استفاده کنی .
          حالا استفاده میکنم و نتیجه اش رو تو سایت میگم بالاخره از هیچی که بهتره .

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            این حرف فروشنده قاعدتا بیشتر برای فروش محصولش هست تا اینکه یک حرف درست و اصولی باشه. زمانی که اثر دارو از بین رفته باشه یا فاسد شده باشه یا ترکیبی که داره اصلا سمی شده باشه چطور میتونه با کم کردن دوزش اثر بخش باشه.
            به هر حال بنده قبلا هم یکجای دیگه گفته بودم که بستگی داره. یه موقع دارو یا غذایی سه ماه یا حتی شش ماه از تاریخش گذشته و در شرایط مناسبی نگهداری شده حالا نمیشه گفت که بندازیمش دور و میشه ریسک کرد و استفادش کرد ولی مثلا یک دارو یا غذایی سه ساله تو مغازه طرف تو گرما و سرما نگهداری شده دیگه استفاده کردنش توجیح نداره.

            پاسخ
        2. متین عظیمی

          سلام من ماهی هایم را بد آب به آب کردن باید چه کار کنم

          پاسخ
            1. Mani mani mani

              سلام کار خاصی نمیشه کرد. صبر کنید

              پاسخ
  11. MAHSA

    سلام ، لطفا کمک و راهنماییم کنید . من داروی سرا آمینپور برای انگل پوستی ماهیام . لطفا به طور کامل روش استفاده و میزان سیفون و یا ذغال و … رو بهم بگید ، دوز استفاده رو بلدم ولی میزان سیفون و دوره درمان و نکات رو بلد نیستم .
    ممنون میشم
    آکواریوم صد لیتر . ماهیان گیاه خوار

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      روی خود محصول یا کاتالوگ در سایت سرا درج شده. با اینحال یک میلی لیتر به ازای هر ۲۰ لیتر اب نیازه که استفاده کنید. اکواریومتون ۱۰۰ لیتره بنابراین به ۵ میلی لیتر دوز نیاز دارید.
      ابتدا مطمئن بشید تاریخ داره.
      بعد قوطی رو قشنگ تکون بدید و ۵ میلی لیتر یا ۱۰۰ قطره رو به اب اکواریوم اضافه کنید.
      فیلترتون اگه ذغال اکتیو یا مدیای جذبی داره اون رو هم باید خارج کنید.
      ۷ روز صبر کنید و اگه مشکل برطرف شده با استفاده از سیفون زدن(۵۰ درصد) و ذغال اکتیو دارو رو خارج کنید. اگه برطرف نشده علاوه بر سیفون و استفاده از ذغال اکتیو و پس از خروج دارو دوز مجدد رو اضافه کنید حتی کمی اور دوز.
      البته من تجربی میگم. اگه شما دارو رو استفاده کردید و سه روز بعد چه نتیجه داده و چه نداده سیفون بزنید و دوز مجدد رو اضافه کنید و سه ای چهار روز بعد هم مجددا سیفون و دوره رو تموم کنید گزینه بهتر و مناسب تری هست. هم کیفیت اب رو حفظ کردید و هم دوره دارو رو کامل کردید. اگه هم نتیجه نداده یا دارو رو باید عوض کنید یا گاها با ریسک اوردوز رو میتونید تست کنید.

      پاسخ
      1. MAHSA

        خیلی ممنون از راهنماییتان ، بسیار بسیار متشکر .
        روی بروشور دارو به انگلیسی یه چیزایی درمورد دوره درمان هفت روزه و استفاده از ذغال بعد اتمام درمان نوشته . ولی من فکر کردم باید هفت روز پشت سر هم این مقدار دوز مشخص رو بریزم .
        الان من به ازای هر ۲۰ لیتر ، ۲۲ قطره البته یه مقدار کمتر ریختم چون احساس کردم دوتا از ماهیام یک لحظه سنگ کوب کردند و منم احتیاط کردم ولی همه چی فعلا خوبه .

        پس سه چهار روز صبر کنم و اگر خوب نشدند دوز رو تکرار کنم ؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          اره. سه روز بعد سیفون بزنید و چندساعت ذغال بزارید دارو جذب بشه و بعد ذغال رو خارج کنید و مجدد استفاده کنید. عموما این نوع داروها حتی اوردوز هم استفاده بشه مشکلی نداره مگر فراتر از اوردوز استفاده کنید.

          پاسخ
  12. __amir

    کشیدن پوست بر روی شیشه تانک هم میتونه از علائم باشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه مدام تکرار میشه بله. قشنگ مشخصه که ماهی از چیزی روی بدنش ناراحته و سعی میکنه با کشیدن به اجسام خودشو بخارونه یا راحت کنه از شرش.

      پاسخ
  13. علی پور

    سلام به اساتید و همه دوستان فعال در این سایت .

    چون من بیماری دم خوره و انگل پوستی ماهیان خود را تجربه کردم و درمانش کمی برایم سخت بوده .
    از این به بعد میخوام از یه داروی خارجی برای پیشگیری از بیماری ماهیام استفاده کنم .

    دوستانی که می توانند لطفا راهنمایی ام کنند تا دارویی معتبر تهییه کنم و طور هفتگی یا ماهیانه استفاده کنم برای پیشگیری .

    ماهیام گیاه خوارند . آک : ۹۰ لیتری

    البته این دارو رو هم پیدا کردم ، نظرتون چیه ؟
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/161363917717181.jpg

    پاسخ
    1. Mani mani mani

      کار درستی نیست که به ماهیا الکی دارو بدین خیلیا میکنن ولی درست نیست و اصلا خودش باعث مقاوم شدن بیماری نسبت دارو میشه و خدایی نکرده ماهیتون یه مریضی ساده بگیره فاتحش خوندس اینکه درمان براتون سخته شاید بخاطر کیفیت پایین آب باشه چندوقت یبار سیفون میکنین؟

      پاسخ
      1. علی پور

        من هفته ای ای یکبار همیشه آب رو هفته ای یکبار سیفون ۲۰ درصد میکنم و برای تاپ فیلتر گذاشتم با سرامیک و پد ، البت میخوام سابستریت هم بگیرم و دما هم روی ۲۸ است و داخل نود لیتر آب هم کلا دو تا دم شمشیری ، چهارتا تایگر بارب ، یک عدد گورامی و کت بیست سانتی دارم ، شن و بستر هم ندارم اما چون یه ماهی خریدم که فکر کنم ناقل انگل بود باعث ایجاد بیماری شد و من را اسیر کرد و خیلی زحمت کشیدم تا یکم بهتر شدند . حالا به مدیای نظرتونمدیای چی بگیرم ؟ چه کار خاصی برای بهتر شدن وضعیت کلی آب انجام بدم ؟

        پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      به هیچ عنوان نیاز به استفاده دوره ای یک دارو وجود نداره و همونطور که دوست خوبم مانی گفتن میتونه مشکلات دیگه ای رو به وجود بیاره. اصلا میتونه سیکل رو مختل کنه. شما کیفیت اب رو بالا نگهدارید. دما مناسب باشه و تغذیه صحیح و اصولی داشته باشید ماهیاتون مریض نمیشن و نیاز به داروی دوره ای ندارن.
      این دارویی هم که عکسشو گذاشتید از نوشته روش مشخصه که برای بیماری سفیدک و احتمالا پارازیت های خارجیه.

      پاسخ
      1. علی پور

        راستش تحقیق کردم و این دارو چون نوشته شده صد در صد گیاهی و طبیعی است و اینکه برای شرکت معتبر کردون هست گفتم شاید اگر ماهی نصف دوز به آب آکواریوم بزنم برای پیشگیری خوب باشه چون تحقیق کردم اصلا این داروی قوی نیست و در هفتاد در صد موارد برای پیشگیری هست
        گفتم نظر و راهنمایی شما رو هم درباره ی این کار بدونم و مشورت کنم . ؟؟؟؟؟؟؟

        پاسخ
        1. Alirez7632

          سلام اصلا لازم نیس داروی خاصی بزنین وقتی ماهی ها بیمار نیستن شما سیفون منظم داشته باش و تغذیه مناسب و فیلتراسیون خوب داشته باش ب موردی نمیخوری برای درمان انواع انگل های پوستی و دم خوره خودم از داروی کپرامین شرکت سچیم آمریکا استفاده کردم و خیلی خوب جواب داد
          موفق باشید

          پاسخ
          1. علی پور

            خیلی ممنون از نظر شما ، بله تعریف داروی کوپرامین سیچم رو شنیدم ، فکر کنم از جمله داروهای حاوی مس هست که در درمان انگل و باکتری فوق العاده و موثر است .

            پاسخ
  14. lord fish

    خسته نباشید.
    میگم اگه داروی زد انگل های تو بازار رو بزنیم موثر؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چه نوع ضد انگلی؟ ضدانگل داریم که اصلا ضدانگل نیست و متیلن بلو هست و الکی روش نوشتن ضدانگل. ضدانگل تجاری با برند معتبر هم داریم که واقعا کارامده. بستگی داره چه ضدانگلی باشه و چه کاربردی داره و بیماری ماهیتون دقیقا چی هست؟

      پاسخ
  15. Michael

    سلام
    ۱ سوال خیلی مهم داشتم استفاده از هر داروی مثل داروی ضد ایچ یا داروی ضد انگل برای گیاه و باکتری مفید اکواریوم یا فیلتر سطلی اکواریوم ضرر داره؟ ممنون .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هر دارویی عموما میتونه مضر و تاثیر گذار باشه. اما برخی از داروهای تجاری با برندهای معتبر میتونن پلنت سیف باشن و تاثیر روی باکتری های مفید چرخه نیتروژن نذارن که باید به کاتالوگ یا برچسب دارو توجه کنید که این ویژگی رو دارن یا خیر.

      پاسخ
    2. MAHDI Z

      سلام .
      آقا شهریار درست میفرمایند ، برخی دارو ها هستند که پلنت سیف هستند اما شما که گیاه داخل تانک دارید باید سعی کنید آکواریوم قرنطینه داشته باشید و یا اگر امکانش هست برای گیاهانتون رو از آکواریوم خارج کنید و معمولا بعد از استفاده دارو سیفون سنگین و ذغال استفاده میشه و چون شما گیاه دارید ، ذغال به گیاهان طبیعی آسیب میزنه پس بعد اتمام درمان باید سیفون سنگین بزنید و باکتری ساز استفاده کنید

      پاسخ
      1. Michael

        سلام ممنون
        نمی دونم رو کاتالوگش چیزی در مورد مضر بودنش برای گیاهان آکواریوم ننوشته فقط نوشته وقت استفاده از دارو اگه co2 داریم رو قط کنیم وUV نباید روشن باشه و صد در صد واسه باکتری مفید مضره ، بعد استفاده از دارو ۸۰ درصد آب سیفون کنیم و باید کل فیلتر یا خوب بشوریم یا تعویضش کنیم و بعد سیفون کردن باکتری مفید به آب اکواریوم اضافه کنیم و داخل فیلتر نباید ذغال سنگ باشه که شما آقا مهدی گفتین ، این برند jbl بود فقط مال آکواریوم آب شیرین میشه ازش استفاده کرد نه آب شور .

        پاسخ
  16. koroshvatani

    سلام من ماهی رزی باربم یکم بی حرکته و حرکت نمیکنه تنها هم نیست من کلا تانکم توش باربه و تترا باربا هم زیاد گرفتم تنها نباشن ولی نمیدونم این چش شده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هر بیماری میتونه داشته باشه و به این سادگی مشخص نمیشه. ابتدا کیفیت اب رو مورد ارزیابی قرار بدید. برخی ماهیا که حساس تر هستن و ضعیف ترن با سطح پایین سموم هم علائمی رو از خودشون بروز میدن در صورتی که سایر ماهیا هنوز واکنشی نشون ندادن. بنابراین اولین اقدام بررسی کیفیت شیمی اب و دما و …. هست. اگه کیفیت اب مناسبه و علائم خاصی در ماهی دیده نمیشه که بیماری رو بتونید تشخیص بدید میتونید ماهی رو قرنطینه کنید و از داروهای جنرال تجاری برای درمانش استفاده کنید یا حتی درمان رو سراسری در اکواریوم اصلی انجام بدید.

      پاسخ
      1. علی

        سلام ، سیلور شارک های من مدتی هست که خودشو میلرزونه و خودشو نمیمالونه فقط میلرزونه، آیا میشه بیماری را در نطفه خفه کرد؟ چون تازه شروع شده

        پاسخ
        1. Najafi

          یه مقدار بیشتر توضیح بدهید تا من و یا دوستان منظورتون رو از لرزش بفهمیم .
          نشانه های انگل پوستی عبارتند از : ماهی خودش رو به شیشه و دکور تانک میمالد یا باله هایش چاک می خورد « در ماهیان باله بلند » یا در برخی ماهیان رنگ بدنشون کمرنگ میشود مثل لجنخوار که رنگش کمرنگ میشه و حرکت انفجاری و تحرک بیش از حد میکند و آرامش و قرار ندارد و یا در برخی ماهیان از جمله تایگر بارب گوشه گیر و حالت استرس و تنفس شدید و کمرنگ شدن و خارش بدنشون نشانه انگل پوستی هستند

          پاسخ
  17. رضا

    خیلی ممنون از مقاله خیلی خوبتون
    این آکریفلاوین از کجا میشه تهیه کرد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      برخی فروشگاه های اینترنتی دارن. جستجو کنید. برخی پت شاپ ها و دامپزشکی ها دارن، برخی لوازم ازمایشگاهی ها و فروشندگان سموم و مواد شیمیایی هم ممکنه داشته باشن. باید بگردید و پیدا کنید.

      پاسخ
    2. Hamed

      سلام دوستان برای درمان همین انگل های پوستی از مترونیدازول هم میشه استفاده کرد؟

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *