سیچلاید دهان اتشی

سیکلید دهان اتشی یکی دیگر از انواع ماهیان زیبای اب شیرین است که نگهداری ان نسبتا اسان میباشد. این ماهی قلمرو طلب بوده ولی در صورت رعایت سایز و تانک مناسب تا زمان تکثیر انها به مشکل برنخواهید خورد. ماهی دهان اتشی همه چیز خوار بوده و از هر نوع غذای اماده برای تغذیه انها میتوان استفاده نمود. برای رشد سریع و زمان تکثیر بهتر است از غذاهای گوشتی با پروتئین بالا و غذاهای زنده استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر به ادامه متن توجه کنید

نام رایج : سیچلاید دهان آتشی

نام علمی : Cichlasoma hyorhynchum

خانواده: سیکلیده

زیستگاه:آمریکای جنوبی و مرکزی

دمای مناسب نگهداری: بین ۲۴ الی  ۲۶ درجه سانتی گراد

پی اچ:بین ۷.۰ تا  ۸.۰

سختی اب : بین ۱۰ تا ۱۵ dGh

اندازه :۱۷ الی ۲۰ سانتی متر

سیکلید دهان اتشی

شناخت: دهان اتشی از خانواده بزرگ سیکلیده (سیچلایدها) بوده و در کل محاجم نیست ولی به دلیل قلمرو طلب بودنش به صلح جویی ان هم اعتمادی به هیچ عنوان نیست. گاهی اوقات ماهیان ضعیف تر هم تانکی را به دلیل قلمرو ، غذا یا هر چیز دیگری از پای در خواهد اورد این غریزه زمانی تحریک میشود و شدت میگیرد که دهان اتشی ها در هنگام تولید مثل و تکثیر باشند که دیگر هیچ چیز جلو انها را نخواهد گرفت. موطن اصلی دهان اتشی ها امریکای جنوبی و مرکزی در اب های رودخانه ای است انها بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر رشد کرده که شاید در اکواریوم های کوچک به این اندازه نرسند.

نگهداری: برای نگهداری دهان اتشی به تانکی در حدود ۱۰۰ لیتر یا بزرگتر احتیاج دارید. پ هاش مناسب این ماهی بین ۷ الی ۸ میباشد و دمای مناسب انها بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است. انها مخفیگاه های صخره ای و حتی سفالی را دوست دارند که تداعی کننده قارهای زیستگاهشان است که بهتر است از این نوع دکرها در اکواریوم خود استفاده کنید. سعی کنید از ماهیانی کنار دهان اتشی نگهداری کنید که اولا هم خانواده باشند و هم جثه و حتی بزرگتر از انها و دوما اگر از ماهیان دیگری میخواهید در کنار انها استفاده کنید حداقل قدرت توانایی مقابله با دهان اتشی ها را داشته باشند. در هنگام تکثیر و حالت محاجمانه انها بهتر است  دهان اتشی ها را به تانک دیگری که هیچ ماهی دیگری در ان وجود ندارد منتقل کنید یا اگر میخواهید از همان ابتدا خیال خود را اسوده کنید انها را به صورت تک گونه در اکواریومی متوسط تا بزرگ نگهداری کنید

تغذیه: همه چیزخوار بوده و هر نوع غذای پلت ، پولکی ،تازه یا زنده را میخورد.

تولید مثل:جفت آشنا و اماده به تکثیر به راحتی و مکرر در غاری سنگی یا گلدانی سفالی تخمریزی میکنند. ماهی نر و ماده ساعتها محل تخمریزی را از نظر کمیت و کیفیت به دقت بررسی میکنند و در صورتی که مورد قبول و انتخاب قرار گیرد آنرا به دقت تمیز نموده و برای تخمریزی آماده میسازند. تخم و نوزادان حاصل توسط والدین مراقبت میشوند.به نظر میرسد ماهی نر و ماده ضمن مراقبت تعویض پست میکنند. والدین هر نوع کثافتی را از تخم دور میکنند که شامل تخمهای سفید شده و قارچ گرفته نیز میباشد. نوزادان پس از شنای آزاد چند روزی به صورت گروهی نزد والدین باقی میمانند و والدین از آنها در مقابل هر نوع گزندی محافظت میکنند. نوزادان حدود ۲ روز بعد از تخمگذاری متولد شده و حدود ۳ تا ۵ روز بعد به مرحله شنای آزاد میرسند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

96 دیدگاه در “سیچلاید دهان اتشی

  1. محمد

    سلام خسته نباشید با رعایت سایز و اکواریوم ۴۵۰ لیتری این ماهیو با اسکار تگزاس جک دمپسی گرین تیلور نگهداری کرد ؟

    پاسخ
  2. M.F

    سلام
    به نظرم تگزاس ماهی خشنی هست و نمی خوره ولی اسکار و جک دمپسی با رعایت سایز میخورن و تانکتون هم دکور صخره ای کنید و از هر ماهی حداقل دو تا تهیه کنید سعی کنید نر و ماده باشن شاید با رعایت دقیق این کارا گرین ترور هم شدنی باشه ولی بعید میدونم
    بنده تجربه کمی دارم نسبت به این موضوع و بهتره منتظر نظر بزرگان باشید

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *