سیچلاید دهان اتشی

سیکلید دهان اتشی یکی دیگر از انواع ماهیان زیبای اب شیرین است که نگهداری ان نسبتا اسان میباشد. این ماهی قلمرو طلب بوده ولی در صورت رعایت سایز و تانک مناسب تا زمان تکثیر انها به مشکل برنخواهید خورد. ماهی دهان اتشی همه چیز خوار بوده و از هر نوع غذای اماده برای تغذیه انها میتوان استفاده نمود. برای رشد سریع و زمان تکثیر بهتر است از غذاهای گوشتی با پروتئین بالا و غذاهای زنده استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر به ادامه متن توجه کنید

نام رایج : سیچلاید دهان آتشی

نام علمی : Cichlasoma hyorhynchum

خانواده: سیکلیده

زیستگاه:آمریکای جنوبی و مرکزی

دمای مناسب نگهداری: بین ۲۴ الی  ۲۶ درجه سانتی گراد

پی اچ:بین ۷.۰ تا  ۸.۰

سختی اب : بین ۱۰ تا ۱۵ dGh

اندازه :۱۷ الی ۲۰ سانتی متر

سیکلید دهان اتشی

شناخت: دهان اتشی از خانواده بزرگ سیکلیده (سیچلایدها) بوده و در کل محاجم نیست ولی به دلیل قلمرو طلب بودنش به صلح جویی ان هم اعتمادی به هیچ عنوان نیست. گاهی اوقات ماهیان ضعیف تر هم تانکی را به دلیل قلمرو ، غذا یا هر چیز دیگری از پای در خواهد اورد این غریزه زمانی تحریک میشود و شدت میگیرد که دهان اتشی ها در هنگام تولید مثل و تکثیر باشند که دیگر هیچ چیز جلو انها را نخواهد گرفت. موطن اصلی دهان اتشی ها امریکای جنوبی و مرکزی در اب های رودخانه ای است انها بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر رشد کرده که شاید در اکواریوم های کوچک به این اندازه نرسند.

نگهداری: برای نگهداری دهان اتشی به تانکی در حدود ۱۰۰ لیتر یا بزرگتر احتیاج دارید. پ هاش مناسب این ماهی بین ۷ الی ۸ میباشد و دمای مناسب انها بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است. انها مخفیگاه های صخره ای و حتی سفالی را دوست دارند که تداعی کننده قارهای زیستگاهشان است که بهتر است از این نوع دکرها در اکواریوم خود استفاده کنید. سعی کنید از ماهیانی کنار دهان اتشی نگهداری کنید که اولا هم خانواده باشند و هم جثه و حتی بزرگتر از انها و دوما اگر از ماهیان دیگری میخواهید در کنار انها استفاده کنید حداقل قدرت توانایی مقابله با دهان اتشی ها را داشته باشند. در هنگام تکثیر و حالت محاجمانه انها بهتر است  دهان اتشی ها را به تانک دیگری که هیچ ماهی دیگری در ان وجود ندارد منتقل کنید یا اگر میخواهید از همان ابتدا خیال خود را اسوده کنید انها را به صورت تک گونه در اکواریومی متوسط تا بزرگ نگهداری کنید

تغذیه: همه چیزخوار بوده و هر نوع غذای پلت ، پولکی ،تازه یا زنده را میخورد.

تولید مثل:جفت آشنا و اماده به تکثیر به راحتی و مکرر در غاری سنگی یا گلدانی سفالی تخمریزی میکنند. ماهی نر و ماده ساعتها محل تخمریزی را از نظر کمیت و کیفیت به دقت بررسی میکنند و در صورتی که مورد قبول و انتخاب قرار گیرد آنرا به دقت تمیز نموده و برای تخمریزی آماده میسازند. تخم و نوزادان حاصل توسط والدین مراقبت میشوند.به نظر میرسد ماهی نر و ماده ضمن مراقبت تعویض پست میکنند. والدین هر نوع کثافتی را از تخم دور میکنند که شامل تخمهای سفید شده و قارچ گرفته نیز میباشد. نوزادان پس از شنای آزاد چند روزی به صورت گروهی نزد والدین باقی میمانند و والدین از آنها در مقابل هر نوع گزندی محافظت میکنند. نوزادان حدود ۲ روز بعد از تخمگذاری متولد شده و حدود ۳ تا ۵ روز بعد به مرحله شنای آزاد میرسند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

96 دیدگاه در “سیچلاید دهان اتشی

  1. tohid

    باسلام میشه یه توضیحی راجب تشخیص جنسیت این ماهی بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تشخیص جنسیتشون سخته تقریبا. باید از روی باله های پشتی ماهی جنسیتشون رو تشخیص داد. ماهی نر باله های بلندتر و نوک تیزی داره در صورتی که ماده باله های کوتاه تر و گردتری داره. یه مورد دیگه نقش و نگار و خالهای روی باله شکمی ماهی نر هست که ماده فاقد این خال هاست که البته این مورد زیادم صحیح نیست و میشه نمونه هایی رو پیدا کرد که خال نداشته باشن.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل توضیح دادن خدمتتون فقط اضافه کنم که در زمان بلوغ و جفت گیری ماهی نر همانند فایتر نر آبشش هاش رو باز میکنه البته ماده هم اینکار رو میکنه اما ن هبه اندازه ماهی نر پس نر کاملا مشخصه و در زمان تخم ریزی نرها رنگ قرمزشون بیشتر میشه و خوش رنگ تر میشن.

      پاسخ
  2. فرید

    سلام
    میشه این ماهی رو با گرین ترور ، سورم، پروکسیموس و فرانتوزا نگهداری کرد؟ یه انجل مونو بزرگم دارم…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      فضای کافی و دکور داشته باشید میشه نگه داشت. فرانتوزا هم با سیکلیدهای ترور و سورم و پروکسیموس و همین دهان اتشی سازگاری خوبی نداره. البته خب این ماهی رو هم میشه نگهش داشت و مشکلی پیش نمیاد. مهم اینه که فضای کافی داشته باشید و دکور.
      ضمنا مونو رو هم حذف کنید خیلی بهتره. هم تنهاست و هم شرایط زیستیش با ماهیای اب شیرین جور در نمیاد.

      پاسخ
  3. فرید

    شهریار جان والا فرانتوزا با اینا تا الان که سازگار بوده… کلا ماهی ارومیه… فقط میترسم بگیرم بقیه بزننش… چون تو مغازه ها دهان اتشیا کوچیکن…. میترسم بگیرم بزنن پرپرش کنن….
    غیر از فایر موس چی میشه نگه داشت با اینا؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تگزاس هم گزینه بدی نیست. طوطی ماهی هم خوبه. هر سیکلیدی کلا به این اکواریوم اضافه بشه مطمئنا درگیری پیش میاد. سیکلیدها مهاجم هستن. الان سیکلیدهای فعلی کاملا جا افتادن و مطمئنا ماهی جدیدی اضافه بشه از خجالتش درمیان. حتما ماهیای جدیدالورود رو یه مدت با شیشه جدا کنید تا اونا هم قشنگ جا بیفتن و بعد شیشه رو بردارید.

      پاسخ
  4. فرید

    تگزاس که خیلی وحشیه…. اصلا بهش اطمینان ندارم…. پرتم داشتم میزد بقیه رو…. پس میمونه همین گزینه فایر موس…. غیر از خانواده سیکلید ها چیز دیگه ای نمیشه اضافه کرد؟؟ مثلا انواع شارک یا ماهیای دیگه؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز تگزاس اگه جفت باشه دیگه وحشی بازی زیاد در نمیاره و سرگرم هم میشن توی تانک پس اگر خواستید بگیرید حتما” جفت باشند . فکر اضافه کردن شارک به این ترکیب رو نکنید ریسکش خیلی بالاست سازگاری خوبی ندارند
      موفق باشید

      پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          میتونه باکس باشه میتونه هم معمولی باشه. درگیری هم خدمتتون عرض کردم پیش میاد. بالاخره این همه سیکلید مهاجم کنار همدیگه قرار نیست اروم و خوش و خرم زندگی کنن.
          در دیدگاه های قبلی عرض کردم اگه دکور و فضای کافی داشته باشید مشکلی نیست. ضمنا حتما ماهیای جدیدالورود رو با شیشه یه مدت جدا کنید. غیر از سیکلیدها هم کت فیشی مثل خرگوشی میتونید نگهداری کنید.

          پاسخ
  5. مبینا

    سلام
    اگه من بخوام دوجفت سیچلاید دهان اتشی رادر اکواریومی که ماسه های نسبتا ریزی داره نگهداری کنم
    ماسه هاراجابه جانمی کنن.

    پاسخ
    1. ناشناس

      جابجا میکنن ولی مشکلی پیش نمیاد. سیچلاید کارش جابجا کردن ماسه و سنگ و به هم ریختن اکواریومه

      پاسخ
  6. Ali roosta

    سلام دوستان
    این ماهی با فرانتوزا و دلفینی سازگاری داره؟اخه بسیار خوشگله و حتی با وجود هم خانواده نبودنشون بسیار رفتن تو دلم
    اینم بگم سایزشون از دوتا فرانتوزاهام بزرگتره حدود نیم تا یک سانت و اندازه یکی از فرانتوزاهام هستن و شاید از دلفین هام یه مقدار کوچکتر
    لطف کنید تا ظهر جواب بدین چون میخوام برم ماهی بخرم
    گزینه هایی از بین این ها هم بود بهم بگید(به ترتیب اولویت)
    ۱مونو۲انجل تایگر۳سورم۴ماکرو زرد ۵ الکتریک بلو

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      من گزینه ۴ و ۵ رو پیشنهاد میکنم

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دهان آتشی خیلی تهاجمی نیست و ممکنه با هم کنار بیان ولی خب از فرانتوزا تهاجمی تره و بهتره فرانتوزاها بزرگتر باشن.

      پاسخ
      1. Ali roosta

        ممنون یه فرانتوزای دیگه به جاش خریدم ترسیدم ریسک کنم حقیقتش

        پاسخ
  7. AHZ

    سلام. میخواهم ببینم دهان آتشی اگر یک نر و یک ماده باشه نر ماده رو نمیزنه؟ یا مثل گرین ترور و سوروم بهتره چند جفت کنار هم نگهداری بشن تا درگیری ها زیاد نشه و نر جفتش رو انتخاب کنه.
    دهان آتشی مثل گونه خری راحت جفت میخوره یا مثل سوروم جفت شدن ماهی ها با دردسر همراهه و زیاد طول میکشه ؟ اگر مثل گونه خری تکثیرش راحت باشه که خیلی خوبه انشاءالله حتما در آینده میخرم!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مثل باقی سیکلیدهای امریکای جنوبی هستن و اگه اکواریوم لخت و بدون دکور باشه نر ماده رو میزنه. مخصوصا در سایز کوچیک و انواع نابالغ. اگه دکور و فضای کافی داشته باشید هیچ مشکلی پیش نمیاد و فرق نداره یک جفت نگهداری کنید یا چند جفت.
      نه مثل گورخری که به نظر خیلی ساده میاد نیست ولی تکثیرشون سختم نیست و اکثرا موفقیت امیزه.

      پاسخ
  8. AHZ

    سلام. در بین سیچیلاید ها دنبال ماهی هایی مثل سورم و دهان آتشی میگردند که زیاد رفتار حکومت از خودشان نشان ندن و بشه با سوم و دهان آتشی هم نگه داری بشن.
    نظر شما چه ماهی ای هستش. البته تو بازار هم نا موجود یا کم یاب نباشن.
    من چند تا تو ذهنم هسن. اینا چطورن.
    پراکسی موس که چون ظاهرش خیلی شبیه دهان آتشیه نظرم رو جلب نکرده.
    رومیزی که فکر نکنم سازگار باشه!!! از مولی تازه کتک میخوره.
    پرت که نمیشه بهش اعتماد کرد و یکدفعه دیدید همه رو از دم گوشه گیر کرد.
    سالوینی که تا حالا تو مغازه ها ندیدم!
    گرین ترور که من تا حالا بیشتر از یکی نگهداری نکردم ولی احتمالا خیلی پرخاشگره
    و اسکار که با سورم سازگار نیست ولی فکر کنم اگر از وقتی که حد اکثر سه بندی باشن با سورم های من که حد اقل ۱۰ سانتی هستن بزرگ بشت لااقل تا وقتی که اندازشون از سورم ها کوچکتر باشه بشه سازگار باشن. با دهان آتشی هم فکر کنم سازگار باشه
    و بلاخره گونه خری یا به قول فروشنده های آکواریومیی زبرا بارش که من یه نزاع زیبا بین دهان آتشی و گوشه خری نر دیدم که دهان آتشی به خوبی گوره خری بزرگتر از خودش رو دور کرد. فکر کنم با ماهی های من سازگار باشه اما باز به خاطر خشونتش میترسم بگیرم!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پروکسیموس – فرانتوزا – افرا – حتی دلفینی خوبه ولیکن سالوینی هم اگر سایز مناسبی داشته باشه بد نیست.
      گرین ترور مناسب این ترکیب نیست.
      اسکار نه با سوروم و نه با سیار سیچلایدهیا آفریقایی هیچگونه سازگاری نداره.
      گوره خری ریسکه و فقط اگر تراکم ماهی پایین باشه و دکور خیلی زیادی داشته باشید میتونید با رعایت سایزبندی ماهی گوره خری اضافه کنید.

      پاسخ
      1. AHZ

        دلفینی و فرانتوسا که آفریقایی هستن. و طبق گفته شما و دوستان با سیچیلاید های آمریکایی سازگار نیستن!
        اگر بخواهم فرانتوسا بگیرم در هر تعدادی باشه اشکال نداره؟ مثلا اگر دوتا باشن با هم درگیر نمیشن؟
        دلفینی هم من چند روزی داشتم ولی چون مونو ها و اسکات ها رو دنبال میکرد بردم پس دادم بعید نیست که سوروم و دهان آتشی رو هم بزنه. تازه پینکه رو هم میزد با اینکه یک هفته دیر تر اضافه شده بود.
        راستی یک چیز جالب متوجه شدم.
        گرین اسکات های توی بازار دو نوع هستن. یک نوع مستقیماً از تایلند وارد میشن و یک نوع در ایران (ظاهری در تبریز) تکثیر میشن.
        نوع تایلندیش خیلی زیبا تره ولی خیلی حساس تره هم از نظر شرایط نگه داری و هم از نظر خلق خو!!!!
        حالا فهمیدم چرا گرین اسکات های توی مغازه ها از سیلور اسکات های سه برابر خودشون کتک نمیخورن، اما اسکات های من از سیلور اسکات های کوچک تر گه تازه دیرتر هم اضافه شدن کتک میخورن.
        ماهی های من تایلندی هستن و خیلی مظلومن و هیچ ماهی ای رو تا حالا نزدن.
        نشونش هم خال های درشت تر و غوز سر خیلی کوتاه تره.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          فرانتوزا ها اگر کوچک باشن در هر تعدادی که جا داشته باشید میتونید نگهداری کنید ولی بالای دو سال سن داشته باشن و بالغ شده باشن به راحتی نمیشه دو تا نر رو در کنار هم نگهداری کرد مگر اینکه مخفیگاه و جفت داشته باشن. ولی کوچک باشن دو تا باشن موردی نداره.

          پاسخ
  9. arminn

    من یک ماهی سیچلاید دهن اتشی ماده دارم باردار بود و الان ساعت هاست تو کوزس چرا

    پاسخ
    1. Mehdi.221

      سلام
      دوسته عزیز این ماهی تخم گذاره و بدونه وجوده نر کاری رو نمیتونه از پیش ببره البته شاید به علته بیش از حد آماده بودن تخم بذاره ولی تخما بدونه وجوده نر بارور نمیشن

      پاسخ
        1. Mehdi.221

          خوب بستگی به هیلی چیزا داوه یکی از علت هاش میتونه همون تکثیر باشه لطفا رفتار و تغییرات فیزیکی و رفتاریش رو اینجه مطرح کنید که بهتر بتونیم کمکتون کنیم

          پاسخ
          1. arminn

            صبح ها یکی شان تو کوزس و دیگری بین بوته و دیوار اکواریوم است و بعد از ظهر دو تایشان بین بوته و دیوارند

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              همه رفتار ماهی های شما طبیعیه و هیچ مورد خاصی نیست. نیازی نیست اینقدر حساس بشید فقط دست کاریشون نکنید و به شیشه آک ضربه نزنید.

              پاسخ
    1. Mehdi.221

      سلام
      بر اساس گفته هاتون نمیشه نظره قطعی داد نحوه تکثیر رو بخونید اگر مطابقت با رفتاره ماهیاتون بود خوب میتونید نتیجه گیری کنید،

      پاسخ
  10. Paya

    سلام خسته نباشید
    من یه تانک دارم حدودا ۱۳۰ _۱۴۰ لیتر
    توش
    ۴عدد سورم ۲بند و نیم و یدونه ۳ بند
    ۲ عدد زبرا بارش ۳ بند
    ۱‌پروت ۲/۵ اینچی یا همون بندی :/
    ۱اسکار باله بلند ۷سانتی
    میشه گفت تانک امریکایی دارم
    با دکور سنگ ک تعدادی مخفیگاه داره
    میتونم دوعدد بلواکارا
    و دو عدد دهان اتشی نگه دارم!؟
    ساگارن باهم!؟
    تگزاس و گرین ترور چطور؟!
    نکته ای نیست ک بدونم بهتر باشه واسم
    ممنون میشم یه پاسخ جامعه لطف کنید به من بدید

    پاسخ
    1. H∀ⓂΞD20

      گرین ترور با اسکار سازگاری کامل ندارند
      تگزاس خیلی رفتار خشنی داره
      دهان آتشی و بلواکارا هم میشه ولی الان به اندازه حجمتون ماهی دارید و همین ها هم چند وقت دیگ جای بزرگتری میخوان. فضای آکواریومتون اونقدر زیاد نیست برای چنین ترکیبی

      پاسخ
  11. اشکان

    سلام
    آیا می شه این ماهی رو با سیچلاید های آفریقایی با رعایت سایز نگه داشت؟
    تگزاس چطور می شه؟؟البته با رعایت سایز و جای زیاد و مخفیگاه مناسب.
    ممنون آگه زود تر جواب بدید

    پاسخ
    1. Mohammadnori

      سلام خیر این ماهی با همنوعاش مث گرین ترور یا همون تگزاس تا حد خوبی سازگاره ولی سیکلید افریقایی رو نابود میکنه

      پاسخ
  12. مهدی

    سلام
    با مالاوی ها سازگاری نسبی داره،ولی تگزاس با مالاوی ها دشمنی دیرینه داره ولی شانس بیارید اونم می شه،ولی ریسکش خیلیه

    پاسخ
  13. Hamid

    سلام من یه اکواریوم ۵۶ لیتری دارم با یه کت و یه جفت بارش میتونم یه جفت دهان اتشی اضافه کنم

    پاسخ
    1. پارسا

      بله میشه
      ولی اگه بارش ها جفت بشن و بخوان تخم بگذارد دیگه می‌زنند میکشند دهان آتشین رو
      و همسایه هم باشه

      پاسخ
  14. Hamid

    دیگه به جز دهان اتشی با چی میتونم بندازم

    پاسخ
    1. ارمان

      سلام.سوروم و گرین ترور و پرت به نظر من

      پاسخ
        1. پارسا

          خب اگه جفت خوردن گورخری ها بقیه رو میکشن و دیگه چیزی نگیرید

          پاسخ
  15. آرمان

    سلام.من چنتا ماهی رو پس دادم.موند سوروم و افرا و بلوآکارا و لوچ دلقک و گرین ترور.دیگه چه ماهی های رو میتونم اضافه کنم؟دهان آتشین و ماکرو چطورن؟

    پاسخ
  16. یاشار

    سلام با افرا و گرین سازگاری داره?
    و اینکه تو اکواریوم ۱۹۰ لیتر به همراه یه جفت از اینا چه ماهی های دیگه خوبه?

    پاسخ
    1. 30MAHI

      بله سازگاره.
      می تونید پرت ، پروکسیموس ، سورم اضافه کنید .

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      فقط دقت داشته باشید با توجه به حجم اکواریومتون و این ماهیا حتما درگیری هم پیش میاد. نمیشه پروت و پروکسیموس و سورم و گرین ترور داشت و همه کنار هم با صلح و ارامش زندگی کنن! حتما درگیریهایی پیش میاد.

      پاسخ
      1. 30MAHI

        نه منظور بنده همشون نبود فقط گزینه هارو گفتم .
        همشون تراکم هم بالا می ره ، بنظرم این ترکیب خوبه:
        افرا ، سورم ، پرت ، گرین ترور

        پاسخ
  17. ناشناس

    سلام میشه این ماهی هایی که الان میگم با ماهی های که خودم دارم میشه نگه داشت و باید کدوم را حذف کرد
    کت کلمبیا، جک دمپسی ، فایر موس
    و اما ماهیا ی خودم
    ۲ تا اسکار
    ۱ اسکات و ۱ بلک گوست

    پاسخ
    1. MuhammadAliKarimi

      سلام عرض ادب
      کت کلمبیایی باید حذف بشه
      جک دمپسی با رعایت سایز بندی امکان پذیره
      فایر موس هم به شخصه موافق نیستم’اما اگر اصرار’دارید با رعایت سایز بندی امکان پذیر خواهد بود.

      موفق باشید ان‌شاءالله

      پاسخ
    2. 30MAHI

      ترکیب فعلی تون مناسب نیست ، بلک گوست کوچک باشه کتک می خوره .
      اسکات هم از لحاظ زیستی متفاوته .
      دمپسی فقط می تونید اضافه کنید .‌

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *