راه اندازی آکواریوم لب شور

به شکل ساده اصطلاح اب لب شور به این معنی است که اب نه شیرین مطلق باشد نه شور. به عبارت دیگر مابین شور و شیرین را لب شور میگویند. دقیقا همان ابی که به صورت طبیعی در تقابل اب شیرین رودخانه ها با اب شور دریاها به وجود می‌آید.

در طبیعت تقابل اب شور با شیرین زیستگاه جدیدی را به وجود می‌اورد که گروه شگفت انگیزی از ابزیان در ان زندگی میکنند و خوشبختانه برخی از انها برای نگهداری در اکواریوم های خانگی نیز در دسترسند. اکثر گونه های لب شور تحمل نگهداری در اکواریوم های اب شیرین یا شور را دارند و تاکنون نگهداری تخصصی انها در یک اکواریوم لب شور مورد برسی قرار نگرفته است، در این مطلب ما سعی میکنیم به مبحث راه اندازی اکواریوم لب شور و نگهداری اختصاصی گونه های لب شور در اکواریوم های خانگی بپردازیم و امیدواریم علاقه مندان با خواندن این مطلب و راه اندازی این سبک از اکواریوم ها از گونه های لب شور به شکلی اصولی و تخصصی تر نگهداری کنند و همچنین تجارب به دست آمده خود را در اختیار ما و دیگر علاقه مندان قرار دهند

قبل از راه اندازی یک اکواریوم اختصاصی برای گونه های خاص باید مستقیما به زیستگاه طبیعی انها برویم و زیستگاه انها را مورد برسی قرار دهیم تا بتوانیم شرایط طبیعی زیستی انها را در اکواریوم پیاده سازی نماییم. زیستگاه های طبیعی لب شور میتواند در سراسر جهان که رودخانه ها به اقیانوس ها متصل میشوند اتفاق بیفتد. در یک زیستگاه لب شور، شوری اب و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی اب به عوامل مختلفی از جمله جزر و مد، بارش باران، تبخیر اب و غیره بستگی دارد که مختص هر یک از مناطق لب شور و شرایط جوی ان منطقه است که برسی همه انها در سراسر کره زمین برای ما امکان پذیر نیست. با این حال میتوان به طور کلی یک نقشه فرضی از این مناطق رسم نمود و از منابع موجود که شرایط زیستی گونه های رایج اکواریومی لب شور را مورد برسی قرار داده اند استفاده کرد تا به یک دید کلی در خصوص این مناطق زیستی رسید. بدیهی است شرایط شبیه سازی شده دقیقا انچه در طبیعت رخ میدهد نیست و از طرفی فراهم کردن همه جزئیات طبیعی در یک اکواریوم خانگی میسر نخواهد بود با این حال میتوان تلاش نمود تا شرایطی را فراهم اورد تا گونه های مورد نظر بیشترین طول عمر ، شادابی و سلامت جسمی را داشته باشند چرا که اگر تمامی جزئیات برایشان فراهم نیامده است بخش زیادی از ان شبیه سازی شده است.

نمای کلی از انچه در طبیعت رخ میدهد!

نمای کلی از انچه در طبیعت رخ میدهد!

همه ماهیان لب شور ساکن قسمت اصلی(میانی) تقابل اب شیرین و شور نیستند و برخی از انها در جریان های اهسته و باتلاق های به وجود امده یافت میشوند و برخی دیگر در قسمت پایینی رودخانه ها و در جریان شدید اب زندگی میکنند. همچنین برخی از گونه ها در طول دوره زندگی خود ممکن است به دریا و به اب شور نقل مکان کنند.

به طور کلی میتوان زیستگاه لب شور را به سه بخش زیر تقسیم کرد.

خور یا خلیج دهانه ای

رودخانه لب شور

باتلاق حرا یا باتلاق مانگرو

خور: محل اصلی تقابل اب شور و شیرین است، جریان اب در این منطقه ارام تا متوسط است و ابزیانی که در این منطقه زیست میکنند در دوره زندگی خود و پس از چند سال به دریا مهاجرت میکنند. اسکات ها، مونوها و شارک کلمبیایی به عنوان برخی از ساکنان رایج این زیستگاه شناخته میشوند.

رودخانه لب شور: طرف خارجی از جریان رودخانه اب شیرین که به خور میریزد. اب این منطقه نیز لب شور است

باتلاق مانگرو: منطقه زیستی لب شور با پوشش گیاهی و ریشه های درختان مانگرو. که نیمی ابزی و نیمی خشک زی است و جریان اب در این منطقه بسیار کند می باشد.

هر یک از مناطق زیستی یاد شده شامل گونه ها و ابزیان منحصر به فرد خود هستند و شرایط اب در این مناطق میتواند از نظر شوری، شرایط شیمی و فیزیکی اب با دیگر مناطق یاد شده متفاوت باشد.

راه اندازی اکواریوم لب شور

برای راه اندازی اکواریوم لب شور ابتدا لازم است مقدمات لازم جهت برپایی یک اکواریوم معمول را بدانید که در مقالات مختلف همین سایت به طور کامل به انها اشاره شده است با این حال شاید این لینک بتواند اطلاعات لازم، شامل مقدمات اولیه و اصول راه اندازی یک اکواریوم اب شیرین معمول را در اختیار شما قرار دهد و سپس با دنبال کردن ادامه این مطلب جزئیات لازم برای برپایی اکواریوم اختصاصی لب شور را برای اکواریوم مورد نظرتان به کار گیرید تا یک اکوسیستم لب شور و اختصاصی راه اندازی کنید.

راه اندازی اکواریوم لب شور تفاوت چندانی با اکواریوم اب شیرین ندارد با این حال برخی جزئیات در اکواریوم لب شور متفاوت خواهد بود که ما بیشتر به این جزئیات اشاره خواهیم کرد. در زیر هر انچه برای برپایی یک اکواریوم لب شور نیاز است به طور خلاصه لیست شده است. مطمئنا برخی از این وسایل در اکواریوم های معمول اب شیرین استفاده میشوند یا برخی دیگر را نیاز دارید به صورت اختصاصی برای اکواریوم لب شورتان تهیه نمایید

مخزن نگهداری: چیزی که در هر نوع اکواریومی به اب نیاز خواهید داشت مخزن نگهداری از ابزیان است که اکثرا یک مخزن شیشه ای استاندارد می‌باشد. شما حداقل به یک مخزن با حجم ۲۰۰ لیتر یا بیشتر نیاز خواهد داشت. تعداد ماهیان در انتخاب حجم اب تاثیر مستقیم خواهد داشت بنابراین بهتر است از همین ابتدا بزرگترین سایزی را که قادر به تهیه ان خواهید بود انتخاب کنید. هر چقدر حجم اب بیشتر باشد ثبات در شرایط فیزیکی و شیمیایی اب نیز بیشتر خواهد بود.

فیلتر: از لوازم حیاتی و جدا نشدنی برای برپایی هر نوع اکواریومی است. استفاده از یک فیلتر کارامد با قابلیت جاسازی مواد بیولوژیک و جذبی بهترین گزینه برای اکواریوم لب شور است. اکثر فیلترهای سطلی و تاپ فیلترها، برخی از فیلترهای هنگآن این امکان را به شما میدهند که علاوه بر جاسازی ابر، از مدیا نیز در مخزن فیلتر استفاده نمایید. قدرت فیلتر نیز بر حسب حجم اب انتخاب میشود.

اسکیمر: بیشتر در اکواریوم های اب شور کاربرد دارد با این حال می توان با استفاده از ان در اکواریوم های لب شور کیفیت فیلتراسیون و اب را بالا برد. اسکیمر به جذب مواد آلی و چربی ها کمک زیادی می کند. بگذریم که استفاده از ان مزایای دیگری نیز خواهد داشت که می توان آن را در مطلبی مجزا مورد بحث قرار داد.

بخاری: یک بخاری اتومات مرغوب با امکان تنظیم دما گزینه مناسبی برای اکواریوم خواهد بود. در صورتی که از اکواریوم طویل با حجم زیاد استفاده میشود انتخاب دو بخاری در دو طرف اکواریوم ایده خوبی به شمار میرود.

دماسنج: برای کنترل دمای اکواریوم الزامی است. استفاده از دو دماسنج مختلف میتواند در محاسبه دقیق دما به شما کمک کند

هیدرومتر(شوری سنج): برای تعیین میزان غلظت نمک موجود در آب به این وسیله نیاز خواهید داشت. در اکواریوم های اب شیرین از این وسیله استفاده نمی شود اما برای برپایی اکواریوم های لب شور و شور این وسیله تقریبا الزامی می باشد. بهتر است شوری سنج را از اکواریومی ها و با برند اکواریومی تهیه نمایید.

نمک دریایی: نمک هایی که در اب شیرین استفاده می شوند نمک طعام بدون ید هستند و بیشتر کاربرد درمانی برای ماهیان اب شیرین دارند. اما برای برپایی اکواریوم های لب شور نیاز است از نمک مخصوص اب شور استفاده نمایید چرا که نمک طعام قادر به افزایش سختی کلی، سختی کربنات و دیگر پارامتر های مورد نیاز برای ابزیان لب شور و شور نیست. نمک های دریایی مخصوص اب شور در فروشگاه های اکواریومی با قیمتی بسیار بالاتر از نمک طعام بدون ید در دسترس هستند. همچنین برخی از نمک ها مستقیما ماهیان لب شور را مورد هدف خود قرار داده اند و به عنوان نمک ابزیان لب شور به فروش می رسند.

بستر: رودخانه ها و باتلاق های لب شور بستری گلی دارند و در اکواریوم، استفاده از بسترهای ماسه ای یا گلی به سنگ ریزه ارجعیت دارد. اگرجه می توانید از سنگ ریزه ها برای پوشش بستر استفاده نمایید، با این حال توصیه می کنیم از ماسه (sand) برای برپایی اکواریوم های لب شور استفاده کنید

درپوش اکواریوم: ماهیان لب شور علاقه ای به پرش های سطح اب ندارند با این حال، برای جلوگیری از تبخیر اب و حتی جلوگیری از پرش های احتمالی ماهیان بر اثر استرس یا موارد مشابه به بیرون از اب، استفاده از درپوش الزامی است. اگر اکواریوم خود را به شکلی راه اندازی نموده اید که گیاهان و شاخه های درختان از سطح اکواریوم به بیرون منتقل می شوند بهتر است سطح اب را در حدی نگاه دارید که ماهیان قادر به بیرون پریدن از اب نباشند.

نور پردازی: نورپردازی در تانک های لب شور مشابه اکواریوم های اب شیرین و گیاهی است. با استفاده از لامپ های T5 یا T8 طیف کامل(۶۵۰۰ الی ۱۰۰۰۰ کلوین) سفید میتوان برای اکواریوم های لب شور نورپردازی مناسبی ایجاد کرد.

دکور: در طبیعت زیستگاه های لب شور با سنگ های فرسوده، کنده های معلق روی اب یا ریشه درختان پوشیده شده است، در اکواریوم استفاده از دکورهای سنگی و حتی صخره های مرجانی مرده میتواند گزینه مناسبی برای اکواریوم های لب شور باشد. با وجود اینکه گیاهان طبیعی در مخازن لب شور مورد گزند ماهیان قرار خواهد گرفت، استفاده از گیاهان پلاستیکی به طبیعی ارجعیت دارند. استفاده از کنده های طبیعی خشک در سطح اب، معلق و حتی کف اکواریوم نیز از دیگر گزینه های دکور برای اکواریوم های لب شور خواهد بود.

نکته: دقت کنید تمام وسایلی که برای اکواریوم لب شور استفاده می کنید باید جنسی داشته باشند که بر اثر شوری اب دچار خوردگی و زنگ زدگی نشوند.

نکته: برخی از وسایل دیگر مانند پمپ هوا، سوپاپ ها، شلنگ های رابط، کاندیشنر ها و …. نیز برای برپایی هر نوع اکواریومی الزامی است که در مطلب “راه اندازی اکواریوم اب شیرین از ابتدا تا انتها” به طور کامل به انها اشاره شده است.

راه اندازی آکواریوم لب شور

راه اندازی اکواریوم لب شور تفاوت چندانی با اکواریوم اب شیرین ندارد و اگر مراحل راه اندازی اکواریوم اب شیرین را مطالعه کرده باشید تمام مراحل راه اندازی اکواریوم لب شور (از ضدعفونی کردن اکواریوم و وسایل تا قرارگیری و  نصب انها تا سیکل ابتدایی اکواریوم و …..) یکسان است و تنها شرایط فیزیکی و شیمیایی اب با نحوه دکوربندی برای ابزیان لب شور متفاوت است. که در ادامه انها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بنابراین اگر اطلاعاتی در مورد راه اندازی اکواریوم و شرایط اولیه آن ندارید توصیه میکنیم مطالب زیر را مطالعه نمایید

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد منظقه زیستی لب شور را به سه بخش تقسیم کردیم (خور، رودخانه لب شور و باتلاق حرا). حال برای برپایی اکواریوم لب شور مختص هر منطقه و شرایط زیستی گونه های منحصر به فرد همان منطقه بحث خواهیم کرد.

راه اندازی اکواریوم لب شور به سبک منطقه خور

انتخاب گونه ها:  از شاخص ترین گونه های منطقه خور می توان به اسکات سبز، مونو و شارک کلمبیایی اشاره داشت. بهتر است یکی از گونه های یاد شده را انتخاب و به صورت تک گونه از انها نگهداری کنید با این حال ترکیبی از انها نیز امکان پذیر است. انتخاب تک گونه، حداقل شامل ۶ ماهی یا بیشتر از یک گونه است. بهتر است گونه های خریداری شده جوان باشند تا به شرایط فراهم امده اداپته شوند. اکثر این گونه ها پس از سه تا چهار سال زندگی به سمت دریا حرکت میکنند و به شوری اب بیشتری نیاز دارند. بنابراین بهتر است از همان ابتدا گونه های جوان خریداری شوند و شریط زیستی مورد نیازشان شبیه سازی شود.

اسکات (سبز ، سیلور یا قرمز) –  مونو (سیلور یا آنجل) – شارک کلمبیایی

دما:  ۲۷ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۷.۵ الی ۹.۵

دکوراسیون: استفاده از بستر گلی با دکورهای سنگی(میتواند صخره های مرجانی مرده باشه)، استفاده از کنده های طبیعی. گیاهان پلاستیکی(به طبیعی ارجعیت دارند)

ماهیان یاد شده علاقه ای به مخفی شدن در حفره ها و بین صخره ها ندارند و بیشتر در مناطق باز شنا میکنند. البته این ماهی ها از حرکت بین صخره ها و گیاهان لذت میبرند و همچنین با تعقیب و گریز، ماهیان ضعیف تر از صخره ها و مخفی گاه ها استفاده میکنند تا از دید قوی تر ها پنهان بمانند. برخی از گیاهان طبیعی مانند انوبیاس ها میتواند در اکواریوم لب شور کاشته شوند اما باید توجه داشت گیاهان طبیعی پس از مدتی از بین خواهند رفت.

شوری اب / سختی / پی اچ: در ابتدا از دو قاشق غذاخوری نمک دریایی(حدود ۳۰ گرم) در هر گالن اب(حدود ۴ لیتر) استفاده نمایید، پس از گذشت ۶ ماه یک قاشق غذاخوری(۱۵ گرم) نمک به مقدار قبلی بیفزایید. این عمل را هر شش ماه یکبار انجام دهید تا به ۷ قاشق غذاخوری نمک در هر گالن(حدود ۴ لیتر) اب برسید. در صورتی که در این زمان از هیدرومتر استفاده نمایید عدد نمایش داده شده چیزی در حدود ۱.۰۲۰ الی ۱.۰۲۵ خواهد بود. بهتر است این مقدار نمک را برای مدت طولانی حفظ کنید و مطمئن باشید ماهیان شما در این اب خوشحال خواهند بود. به عبارت دیگر با استفاده از شوری سنج میزان غلظت نمک را از ۱.۰۰۵ SG شروع و مقدار آن را کم کم و طی چند سال افزایش می دهید تا به میزانSG 1.020 برسید. سپس شوری اب را در این سطح حفظ می کنید.

نمک دریایی باعث سخت شدن و تغیرات در پی اچ اب خواهد شد که این سختی و پی اچ برای ابزیان اب لب شور مناسب و قابل تحمل است. میزان دقیق سختی و پی اچ، به اب استفاده شده، دما، الاینده ها و …. بستگی دارد، با این حال اکثر گونه های لب شور سختی ۹ الی ۱۹ درجه Dh و پ هاش ۷.۵ الی ۹.۵ را در طی گذر زمان تحمل خواهند کرد و به تغیرات آداپته خواهند شد.

دقت داشته باشید در صورت سیفون کردن اب نیاز است ابتدا میزان شوری از دست رفته را با اب شیرین ترکیب نمایید و سپس به سیفون کردن و جایگزین کردن اب بپردازید.

راه اندازی آکواریوم لب شور به سبک رودخانه لب شور

انتخاب گونه ها:  گونه های زیادی در منطقه رودخانه لب شور وجود دارند که از نظر سایز و خلق و خو با هم متفاوت هستند. از گونه های رایج می توان به مولی، گابی زنبور عسل، گلس فیش، پافر، تایگر سوماترا و …. اشاره نمود. لازم به ذکر است که نمی توان همه گونه های یاد شده را با هم نگهداری نمود. بهترین انتخاب می تواند به صورت تک گونه از یکی از گونه های  مورد نظر باشد.

تایگر سوماترا، پافر، کرومید نارنجی

دما:  ۲۷ الی ۲۹ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۷.۵ الی ۸.۵

دکوراسیون: اگر جه می توان از برخی از گیاهان طبیعی مانند جاوا فرن و انوبیاس ها برای دکوربندی این اکواریوم ها استفاده نمود با این حال نمی توان انتظار داشت این گیاهان ماندگاری بالایی داشته باشند.  استفاده از بستر گلی با دکورهای گیاهی (پلاستیکی) می تواند برای دکوراسیون این نوع از اکواریوم ها گزینه ایده الی باشد. گیاهان بلند را در قسمت پشتی اکواریوم بکارید و گیاهان کوتاه را در قسمت جلویی اکواریوم، همچنین ایجاد چند غار مصنوعی برای گابی ها (در صورتی که از گابی نگهداری میکنید) می تواند مناسب باشد.

شوری اب / سختی / پی اچ:  یک تا دو قاشق غذاخوری نمک دریایی(حدود ۱۵ ای ۳۰ گرم) در هر گالن(حدود ۴ لیتر) اب استفاده نمایید. در صورتی که از هیدرومتر استفاده می کنید، عدد نمایش داده شده چیزی بین  ۱.۰۰۵ الی ۱.۰۱۲ است. این مقدار نمک می تواند برای زندگی دائمی گونه های این منطقه کافی باشد. لازم به ذکر است برخی از گونه ها مانند پافر ترجیح بیشتری به نمک دارند و در صورت نگهداری اختصاصی از انها می توان مقدار نمک را تا ۵ قاشق غذاخوری (۷۵ گرم) در هر گالن (۳.۷۸ لیتر) افزایش داد. که در اینصورت عدد نمایش داده شده بر روی هیدرومتر چیزی حدود ۱.۰۲۰ است. در برخی منابع از پافر فیش به عنوان یک ماهی شور زی نیز یاد کرده اند و می توان این ماهی را در ترکیب منطقه خور نگهداری کرد چرا که شوری اب در طول زمان افزایش میابد و به سطح اب شور دریایی نزدیک می شود.

سختی اب با توجه به مقدار نمک اضافه شده برای این گونه ها چیزی حدود ۵ الی ۱۵ درجه Dh و برای پ هاش، چیزی مابین ۷.۵ الی ۸.۵ درجه خواهد بود که برای این ابزیان بسیار مناسب است.

راه اندازی آکواریوم لب شور به سبک باتلاق حرا

انتخاب گونه ها: گونه هایی مانند گل خورک، ارچر فیش یا ماهی تیرانداز و خرچنگ ویولن‌زن از گونه های رایج برای نگهداری در اکواریوم هایی به سبک باتلاق حرا یا مانگرو هستند. می توان از ترکیبی از گونه های یاد شده استفاده نمود ولی ریسک درگیری بین آنها زیاد خواهد بود مگر فضای بزرگی برایشان فراهم نمایید. شاید نگهداری از ارچر فیش به صورت تک گونه یا نگهداری گل خورک و خرچنگ ها انتخاب مناسبی باشد. با این حال بهتر است در مورد سازگاری انها از منابع مختلف و تجریبات کاربران استفاده نمایید.

 گل خورک، خرچنگ ویولن‌زن یا ارچز فیش(ماهی تیرانداز)

دما:  ۲۸ الی ۳۰ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۷.۵ الی ۸.۵

دکوراسیون: برای دکوربندی اکواریوم هایی به سبک باتلاق حرا باید ارتفاع اکواریوم را تا حد زیادی بلند در نظر بگیرید تا بتوانید شرایط دکوربندی این سبک از اکواریوم ها را فراهم نمایید. بستر بهتر است گلی یا ماسه ای باشد و به صورت طولی به بستر شیب دهید به شکلی که بخشی از بستر با ابگیری اکواریوم تا نیمه، خارج از اب قرار بگیرد. از ریشه درختان و کنده های زیاد در دکوربندی این نوع از اکواریوم ها استفاده نمایید. همچنین می‌توان در بخشی از بستر که در خارج از اب قرار دارد گیاهان تراریومی کاشت.

شوری اب / سختی / پی اچ: حدود ۳ قاشق غذاخوری (۴۵ گرم) نمک دریایی در هر گالن(حدود ۴ لیتر) آب برای زندگی کامل این ماهی ها مناسب خواهد بود. در صورتی که از هیدرومتر استفاده می کنید عدد نمایش داده شده بر روی هیدرومتر برای تشخیص غلظت شوری اب چیزی در حدود ۱.۰۱۰ الی ۱.۰۱۵ است.

سختی اب با توجه به مقدار نمک اضافه شده برای این گونه ها چیزی حدود ۸ الی ۱۵ درجه Dh و برای پ هاش، چیزی مابین ۷.۵ الی ۸.۵ درجه خواهد بود که برای این ابزیان بسیار مناسب است.

نکات کلی:

بهترین انتخاب برای نگهداری از ماهیان لب شور انتخاب و نگهداری تک گونه از ماهی مورد نظر خواهد بود. با این حال در صورت برپایی اکواریوم جمعی به شرایط زیستی و سازگاری گونه ها توجه نمایید

انتخاب ماهیان بسیار جوان برای اداپته سازی آنها به شرایط فراهم امده الزامی است. بسیاری از ماهیان بزرگ یا ماهیانی که در شرایطی متفاوت پرورش داده شده اند تحمل تغیرات ایجاد شده توسط شما را نخواهند داشت.

افزودن نمک به صورت مستقیم به اب اکواریوم مناسب نیست و بهتر است نمک را با مقدار مشخصی از اب مخلوط و سپس به اکواریوم اضافه نمایید.

دقت داشته باشید در صورت سیفون کردن اب اکواریوم، نیاز است ابتدا میزان شوری از دست رفته را با اب شیرین در مخزنی مجزا ترکیب نمایید و سپس به سیفون کردن و جایگزین کردن اب بپردازید.

نمک های پخت و پز (حتی انواع بدون ید) مناسب برپایی اکواریوم های لب شور نیستند و تنها کاربرد این نوع نمک ها برای درمان برخی از بیماری ها در اکواریوم های اب شیرین است

برخی از نمک های تجاری به عنوان نمک مخصوص لب شور، توسط برندهای اکواریومی به فروش می رسند که در صورت تهیه از این نوع نمک ها بهتر است طبق راهنمای همان محصول اقدام به اضافه کردن نمک نمایید. مطمئنا این نوع نمک ها برای راه اندازی اکواریوم لب شور از اولویت بالاتری برخوردارند. (به عنوان مثال: نمک لب شور سیچم)

اب استفاده شده با الایندگی بالا در تعین میزان غلظت شوری و همچنین سختی و دیگر پارامترهای فیزیکی و شیمیایی اب تاثیر گذار خواهد بود. شاید استفاده از اب رد شده از فیلتر اسمز معکوس (RO) برای برپایی اکواریوم های لب شور از اولویت بالاتری برخوردار باشد.

دقت داشته باشید افزودن نمک تنها برای ماهیان لب شور قابل تحمل و لذت بخش است و اگر از ماهیان لب شور در اکواریوم های جمعی با ماهیانی نظیر کت فیش ها یا دیگر گونه های اب شیرین نگهداری می کنید. افزودن نمک به اب اکواریوم برای گونه های اب شیرین کشنده خواهد بود

سخن پایانی: اگرچه بسیاری از ماهیان لب شور را می توان به سادگی در اکواریوم های اب شیرین یا حتی شور نگهداری نمود با این حال برای نگهداری اصولی از انها و افزایش طول عمرشان، راه اندازی اکواریوم های اختصاصی لب شور خالی از لطف نیست. با توجه به گونه های شاخص لب شور مانند اسکات، مونو، ماهی تیر انداز و …. که هر کدام زیبایی ها خاص خود را دارند راه اندازی یک اکواریوم لب شور که بهترین شرایط زیستی را برای انها فراهم نماید الزامی به نظر می رسد. متاسفانه اکثر این ماهی ها به عنوان گونه های اب شیرین یا بعضا گونه های اب شور به فروش می رسند و نگهدارنده ها بدون اطلاع از شرایط زیستی این ماهی ها اقدام به نگهداری از آنها در اکواریوم های اب شیرین یا شور می کنند و پس از مدتی متوجه می شوند که ماهیانشان شادابی لازم و تحرک کافی را ندارند و همچنین رنگ و روی خود را از دست داده و بدتر از همه در بسیاری از موارد به دلیل بیماری از بین می روند. در صورتی که هر یک از این ماهی ها طول عمری بیش از بیست سال دارند و می توانند شادابی و سلامت خود را در اکواریوم های لب شور حفظ نمایند. انها تنها نیاز به مقداری نمک و شبیه سازی نسبی انچه در طبیعت برایشان اتفاق می افتد دارند تا سالیان سال بتوانند شادابی و سلامت خود را حفظ نموده و نگهدارنده را با رفتارشان شگفت زده کنند.

منابع:

Starting a Brackish Aquarium

Creating A Brackish Habitat Fish Aquarium

کپی برداری از این مطلب با ذکر نام و لینک به OnlyPet.ir مجاز است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

7 دیدگاه در “راه اندازی آکواریوم لب شور

  1. امید طاها

    با سلام
    ضمن تشکر از زحمات شما واقعا نیاز به همچنین مقاله ای بود خیلی عالی بود

    پاسخ
  2. Ahmad M Ch

    سلام
    میخواستم بپرسم چطور ماهیان لب شور را به آب شیرین عادت میدهند؟
    از عادت دادن ماهیان آب شیرین چطور چون یکجا دیدم گلدفیش را در آب شور نگهداری میکردند؟
    خدانگهدار

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ طوری از اولش که ماهی به دنیا میاد قابلیت نگهداری در آب شیرین رو خود به خود داره ولیکن با بزرگتر شدن و بلوغ باید درصد نمک رو به مرور افزایش بدین در غیر اینصورت ماهی آرامش لازم رو نداره و عصبی میشه و عمر زیادی هم نمیکنه. گلدفیش هم در آب شور قابل نگهداری نیست و موقتا زنده میمونه و خیلی زود تلف میشه.

      پاسخ
      1. ارشیا

        با۵۰۰هزار میشه اکواریوم رو لب شور کرد همه وسایل مثل پمپ و تصفیه بخاری دارم اما میخوام لبشورش کنم هزینه اش چقدر میشه

        پاسخ
        1. alireza01

          سلام
          هزینه ی اضافه نداره که برادر فقط درصد نمکی(بدون ید) رو که به آب میزنی باید بیشتر کنی…فقط نمک سنج میمونه و اسکیمر که از نظر من حتما نمیخواد داشته باشی
          حجم تانکتم حداقل ۱۰۰ لیتر باشه

          پاسخ
          1. ابوالفضل

            سلام، در مورد ماهی تایگرسوماترا برای من سوال پیش اومده، من کلیپ های زیادی تو اینستا و اینترنت دیدم که این ماهی را با اروانا، پلی پتروس و بقیه ماهی های اب شیرین نگه میدارند خیلی زیاد دیدم، مقدار شوری مناسب برای این ماهی چه قدره که برای بقیه ماهی های اب شیرین که باهاش نگه داری میشن مشکل به وجود نمیاره؟؟؟ میگن شوری نزدیک به اب شیرین براش خوبه، درسته؟؟؟ کسی تجربه ای داره از این ماهی؟؟؟؟

            پاسخ
            1. Mani mani mani

              سلام ماهیای لبشور تو شوری های کم هم مشکلی ندارن فقط نباید آبشون کاملا شیرین باشه. همون نککی که جهت پیشگیری همیشه به آب میزنید معادل با حداقل نمک موردنیاز یک ماهی لبشور

              پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *