تکثیر و تولید مثل ملنگو و شاه طوطی

حتما همه علاقه مندان به پرندگان سخنگو دو گونه بازر و شناخته شده طوطی ها که شاید با گفتن کلمه طوطی تصویرشان در ذهنمان مجسم شود را میشناسند. درست حدس زدید! طوطی ملنگو و شاه طوطی انقدر رایج و در دسترس هستند که همه انها را میشناسند و حتی کمتر پرنده فروشی را خواهید دید که این گونه از طوطی ها را نداشته باشد. حال سوال اینحاست این طوطی ها چگونه و چرا اینقدر رایج هستند. ایا تکثیر ساده ای دارند و پرنده ها بومی هستند؟ ایا میتوان انها را تکثیر نمود، روش تکثیر این گونه چگونه است؟ در صورتی که تمایل دارید جواب سوالات فوق را بیابید با ادامه متن همراه باشید

ypu

مقدمه ای بر شناخت طوطی های اسکندر

دو گونه از طوطی های سبز شناخته شده و محبوب کشور عزیزمان طوطی بزرگ و کوچک اسکندر نام دارد که اولی را شاه طوطی یا طوطی بزرگ اسکندر مینامیم و دیگری را ملنگو یا طوطی کوچک اسکندر نام گذاری کرده ایم. دو نام ملنگو و شاه طوطی بین تمام پرنده فروش ها و علاقه مندان به طوطی ها در ایران کاملا شناخته شده است گرچه در زبان های دیگر این دو گونه را به نام های دیگری میشناسند. به طور مثال در زبان انگلیسی به شاه طوطی “پاراکیت اسکندر” گفته میشود یا همین گونه در زبان فرانسوی “پروچ الکساندر” نامیده شده است. در هر صورت ما در ایران این گونه ها را به نام شاه طوطی و طوطی ملنگو میشناسیم و اعتقادی به تغیر نام انها نیز نداریم. محبوبیت این دو گونه از طوطی ها فقط به کشور ما ختم نمیشود و در سرتاسر جهان این دو گونه به عنوان نماد طوطی ها شناخته میشوند. تاریخچه شناخت و اولین پرورش ها و حتی تقلید صدا در این طوطی پیشینه ای طولانی دارد و برخی محققان بر این عقیده هستند که اولین طوطی سبز سه هزار سال قبل در هندوستان توسط اشرافیان و پادشاهان اهلی و پرورش یافته است و پس از ان اسکندر مقدونی که هند را در تصرف خود قرار داده بود با این طوطی اشنا و به ان علاقه مند شده است و سپس جانشینان اسکندر مقدونی این پرنده را به یونان امروزی برده و به اروپاییان به نام طوطی اسکندر معرفی کردند، رومی ها نیز دومین کشور اروپایی بودند که به پرورش طوطی سبز(عموما شاه طوطی) پرداختند و امروزه نیز به صورت گسترده در سرتاسر اروپا این طوطی ها شناخته شده و پرورش میابند. ورود شاه طوطی و طوطی ملنگو در ایران نیز پیشینه ای طولانی دارد و بسیاری از بازرگانان ایرانی که به هند برای تجارت سفر میکردند طوطی ملنگو یا شاه طوطی را به عنوان هدیه برای خانواده یا بزرگان شهر میاوردند. بصورت گستره تر و عمومی تر نیز در اوایل حکومت پهلوی تعداد زیادی طوطی سبز(شاه طوطی و ملنگو) توسط برخی افراد مقام بالا به کشور وارد شدند و در برخی از باغ های تهران و برخی از نقاط سرسبر شهرهای بزرگ ایران ازاد شدند تا به زاد و ولد بپردازند و به همین علت نیز امروزه در بسیاری از نقاط سرسبز کشور میتوان طوطی های سبز را به صورت وحشی یافت. حتی بسیاری از گونه های دیگر طوطی سبز که عموما در طبیعت کمتر میتوان انها را یافت به کشور وارد شده و در باغ وحش ها به نمایش گذاشته میشوند یا در پرنده فروشی ها برای فروش ارائه میشوند. میتوان گونه هایی مانند ملنگو سفید هندی، ملنگو خاکستری و ملنگو ابی هندی، ملنگو افریقایی و ….  را نام برد که اکثرا وارداتیند و یا با تکثیرهای ژنتیکی به وجود امده اند.

P.k.manillensis-Mutations

مقدمه ای بر تکثیر و تولید مثل طوطی های اسکندر

متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از طوطی های سبز به صورت بومی پرورش میابند و برای فروش عرضه میشوند هنوز بخش اعظمی از طوطی های سبز عرضه شده وارداتیند و تنها افراد کمی طوطی های سبز را به صورت تخصصی در کشور پرورش میدهند و بازار با این پرورش و تکثیر جزئی نمیتواند نیازها را تامین کند و تجار این بازار مجبور به واردات یا بهتر بگوییم قاچاق این پرنده از مرزهای شرقی کشور میباشند زیرا در حال حاضر واردات قانونی ان از کشور هند و پاکستان به کشور ممنوع میباشد. حتی در پاکستان و هندوستان که  از قطب های عرضه طوطی های سبز به شمار میروند صادرات شاه طوطی برای مدتی با شرایط خاص امکان پذیر بوده است زیرا بسیاری از پرندگان قابل عرضه از محیط طبیعی صید میشوند و این شکارهای بیرویه از محیط های طبیعی شاه طوطی را در معرض انقراض قرار داده است و به همین دلیل خرید و فروش و صادرات آن در این کشورها با شرایط خاص یا سختی امکان پذیر است گرچه در نهایت عرضه کنندگان قاچاق همیشه در خدمت بازار هستند. شاید دلایل قانع کننده ای نیز وجود داشته باشد که نمیتوان در مورد تکثیر و تولید مثل این گونه از طوطی ها به راحتی صحبت کرد و توقع داشت نیاز بازار با پرورش مصنوعی تامین شود. تکثیر این گونه از طوطی سانان مانند مرغ عشق نیست که نیاز به تجهیزات یا فضای زیادی نداشته باشد. مطمئنا تکثیر و تولید مثل طوطی ملنگو و شاه طوطی(حتی گونه های کاملا بومی) چندان ساده نیست و تنها افراد کمی در اسارت  با تجهیزات و فضای کم موفق به تکثیر این گونه از طوطی ها خواهند شد. به هر حال سعی شده در ادامه کلیات و روش تکثیر شاه طوطی و ملنگو که تکثیری همانند یکدیگر دارند اموزش داده شود تا شاید کمکی هر چند کوچک به علاقه مندان به تکثیر این گونه از طوطی ها کرده باشیم گرچه در نهایت میدانیم کمکی به بازار خرید و فروش این طوطی در کشور نخواهد شد و همچنیان ورود و فروش قاچاق پرندگان زینتی به کشور طبق روال سابق باقی خواهد ماند

تجهیزات مورد نیاز و فضای توصیه شده برای تکثیر

اولین قدم برای تکثیر موفق طوطی های اسکندر(شاه طوطی و ملنگو) فضای نگهداری انهاست. هر چقدر این فضا کوچک و بسته باشد امکان موفقیت در تکثیر کاهش میابد. به عبارت دیگر به ندرت این گونه از طوطی سانان در قفس یا حتی پاسیوهای کوچک تکثیر میشوند. حداقل فضای مورد نیاز برای تکثیر و البته جفت یابی یک گروه طوطی سبز ۱۸ متر مربع با ارتفاع  ۲ متر یا بیشتر میباشد. این فضا نباید بسته باشد و حداقل با نور طبیعی روشن و شب هنگام تاریک شود. همچنین در صورت استفاده از تورها و حفاظهای میله ای به قدری قطور باشند که به راحتی توسط طوطی ها جویده نشوند و از طرفی سر و گردن پرندگان از انها رد نشود چرا که در برگشت به عقب ممکن است به انها اسیب وارد شود. این فضا نباید در معرض وزش باد در فصل پاییز و زمستان قرار بگیرد. با وجود اینکه طوطی های سبز به شرایط اب و هوایی حساس نیستند و یکی از پرندگانی هستند که به سرعت به شرایط اب و هوایی هر منطقه خو میگیرند با این حال وزش باد سرد در فصل پاییز و زمستان را تحمل نخواهند کرد. در نقاط بالایی پاسیو حتما از چوب های قطور و طبیعی درختان مانند درخت بید یا حتی کاج برای نشیمن طوطی ها استفاده میشود. قائده خاصی برای قرار دادن چوب ها وجود ندارد و میتوان از کف پاسیو تا نقاط بالایی پاسیو میله های نشیمن طبیعی را قرار داد. طوطی های سبز برای نشیمن و استراحت بیشتر بالاترین سطح نسبت به زمین را انتخاب میکنند. باید سعی شود میله های نشیمن در پرش ها یا پروازهای کوتاه طوطی ها اختلالی به وجود نیاورد و به اندازه کافی و به تعداد طوطی ها میله نشیمن گاه در نظر گرفته شود. استفاده از چوب های زنده و باریک تر و حتی سرسبز(با برگ) در بین میله های نشیمن میتواند ایده خوبی برای طبیعی سازی محیط باشد. این چوب های باریک توسط طوطی ها جویده خواهند شد و میتوان انها را پس از مدتی جایگزین نمود. کف پاسیو را نیز میتوان با پوشش ماسه تصفیه شده پوشاند. این عمل میتواند جمع اوری فضله ها را با بیلچه های کوچک ساده نماید و همچنین امکان جولان و جویدن ماسه ها را برای طوطی ها محیا کند. گرچه بسیاری نیز بر این عقیده هستند که اگر کف پاسیو یا محل نگهداری سنگ فرش شود و فضله ها را بتوان با کاردک جدا نمود عمل پاکسازی ساده تر خواهد شد. به هر حال تصمیم در این باره به عهده نگهدارنده میباشد و منعی در استفاده از هر کدام از روش ها وجود ندارد. ظروف تغذیه و اب اشامیدنی به تعداد کافی و همیشه در دسترس در محل نگهداری طوطی ها اجباریست. ایجاد فضا یا ظروف استحمام برای فصل گرما و حمام دادن طوطی ها نیز میتواند ایده خوبی به شمار رود گرچه فضا سازی و ایجاد این ایده کمی مشکل به نظر میرسد. حتی المقدور از ورود جوندگان به داخل پاسیو جلوگیری شود و از طرفی باید از نزدیک شدن پرندگان وحشی به پاسیو به دلیل انتقال بیماری ها جلوگیری به عمل اید.

Rose-ringed Parakeet (Psittacula krameri)

معرفی طوطی های اسکندر به پاسیو و جفت یابی

اگر بر این عقیده باشیم که یک نر بالغ با یک ماده بالغ اسکندر یا اکثر طوطی های دیگر به راحتی با یکدیگر جفت میخورند و جفت حاصله بعد از چند ماه شروع به تولید مثل میکنند سخت در اشتباهیم. با وجود اینکه این عمل نیز غیر ممکن نیست اما به سختی امکان پذیر بوده و مدت زمان زیادتری را باید برای به دست اوردن جفت صرف نمود و نتیجه حاصله نیز تضمین شده نمیباشد با این حال ما ان را به عنوان یکی از روش های متداول و کم هزینه جفت انداختن طوطی ها که اکثرا بین پرورش دهندگان خانگی صورت میپذرید خواهیم شناخت زیرا مطمئنا برای همه امکان خریداری بیش از یک نر و ماده وجود ندارد.

به صورت طبیعی طوطی سانان زندگی احتماعی دارند و در گروه های بزرگ زندگی میکنند و جفت یابی نیز در گروه صورت میپذرید و در اسارت نیز برای به دست اوردن یک یا چند جفت طوطی اسکندر که همسر خود را به سلقه خود انتخاب نمایند به یک گروه جوان ۳۰ تا ۳۶ ماهه طوطی های اسکندر یا سبز نیاز است. در این سن طوطی های اسکندر به بلوغ جنسی میرسند و میتوانند برای خود جفت برگزیده و به تولید مثل بپردازند. بنابراین لازم است شش تا هشت عدد از طوطی های سبز بالغ یا در حال بلوغ به نسبت مساوی را به محل ذکر شده با شرایط بالا معرفی کرد. قرنطینه سازی طوطی های جمع اوری شده از محل های مختلف نیز باید صورت پذیرد و سپس طی یک مرحله گروه طوطی ها همزمان به پاسیو یا محل مورد نظر منتقل شوند.

توجه: سعی شود طوطی ها از مکان های مختلف خریداری شوند و اصول یک خرید موفق که در مقاله خرید طوطی سالم در سایت موجود است رعایت شود. همچنین طوطی های خریداری شده(شاه طوطی یا ملنگو) در صورت امکان بومی باشند و وارداتی و مخصوصا گونه های افریقایی یا حتی رنگی نباشند.

نکته: در صورتی که بخواهیم عضو جدیدی به محل نگهداری گروه طوطی ها اضافه کنیم لازم است ضمن قرنطینه سازی عضو جدید برای یک مدت چند هفته ای طوطی جدید را مجزا و تنها در دید گروه قرار دهیم و سپس با احتیاط و بازرسی مداوم عضو جدید را در کنار گروه قرار دهیم زیرا ممکن است گروه، طوطی جدید را نپذیرند و درگیری های خونینی را شاهد باشیم

توجه: روزهای اولیه ورود گروه به پاسیو بسیار حیاتی است و باید بازرسی های مداوم صورت پذیرد زیرا ممکن است گونه های نر با یکدیگر درگیری های جزئی داشته باشند و اگر این درگیری ها ادامه دار باشد باید طوطی برهم زننده نظم پاسیو به سرعت جدا شود.

فصل جفتگیری و تولید مثل طوطی های اسکندر

طوطی های سبز به طور طبیعی دو بار در سال تولید مثل میکنند. فصل جفتگیری و تولید مثل طوطی سبز در خاور میانه در ماه های اردیبهشت و دی ماه است. طوطی های سبز برای تولید مثل در طبیعت در قله های درختان یا لانه های متروکه سایر پرندگان و حتی شکاف صخره ها یا غارهای طبیعی ایجاد شده تولید مثل مینماند.

eos09711_327w

ترغیب طوطی ها به جفت گیری و تولید مثل در اسارت

قوطی های تکثیر

مطمئنا اگر یک جفت یا چند جفت طوطی در اختیار داشته باشیم تا شرایط برای انها محیا نباشد تولید مثل نخواهند کرد. همانطور که بیان شد در طبیعت طوطی های اسکندر در قله درختان و گاها غارهای طبیعی تولید مثل میکنند. در اسارت نیز باید چنین مکان هایی در پاسیو ایجاد شود تا انها به نحوی به تولید مثل ترغیب شوند. استفاده از قوطی های بزرگ تکثیر و قرار دادن این قوطی ها در بالاترین محل پاسیو ایده ی بسیار خوبی برای یک تکثیر موفق خواهد بود چرا که طوطی ها بالاترین نقطه را برای تخم گذاری انتخاب میکنند. میتوان قوطی های تکثیر را با چوب های سخت درختان به صورت دستی نسبت به سایز ملنگو یا شاه طوطی ساخت یا حتی میتوان کنده های طبیعی و بزرگ درختان را به قطعات مورد نیاز برید و داخل انها را خالی نمود، در ساخت قوطی های تکثیر گودی جمع شدن تخم ها و حتی المقدور دید به بیرون باید فراهم شود. شاید بسیاری از پرورش دهندگان قوطی های چوبی را مناسب تکثیر نداند زیرا که طوطی ها انها را خواهند جوید. اما این جویدن به معنی از بین بردن قوطی تکثیر نخواهد بود بلکه انها سعی میکنند به سلیقه خود آن را بسازند اگرچه این عمل با حرص و جوش نگهدارنده به همراه خواهد بود ولی بهتر است ان را تحمل کنید تا اینکه از قوطی های فلزی یا چودنی استفاده نمایید

nest box

تغذیه تکمیلی برای تولید مثل

یکی از عواملی که طوطی های سبز را ترغیب به تولید مثل میکنند وجود پروتئین حیوانی در جیره غذایی انهاست. پروتئین حیوانی در طبیعت از لارو حشرات تامین میشود. در اسارت میتوان این پروتئین را با تخم مرغ یا مقداری گوشت اب پز بدون هیچ ادویه ای تامین نمود. البته همه طوطی های سبز(ملنگو و شاه طوطی) علاقه به خوردن تخم مرغ یا گوشت نشان نمیدهند و برای رفع این مشکل میتوان تخم مرغ را با دانه ها و میوه جات و مقداری نان تست میکس کرد و یک غذای نرم و دست ساز تولید نمود که قاعدتا طوطی ها از خوردن چنین غذایی لذت میبرند. علاوه بر تامین پروتئین حیوانی افزایش ۲۰ درصدی دانه های چرب نیز در زمان اماده سازی برای تولید مثل توصیه میشود که میتوان از دانه هایی مانند بادام و گردوی پوست کنده در مخلوط دانه های پرنده استفاده کرد. اضافه کردن مکمل های ویتامین و املاح معدنی تجاری در زمان اماده سازی و بعد از تولید مثل میتواند ایده بسیار خوبی باشد چرا که این ویتامین ها انرژی لازم را برای طوطی ها در پروسه زمان بر تکثیر فراهم میکند یا بعد از تولید مثل موفق این ویتامین ها میتواند قوای جسمی تحیلیل رفته طوطی ها را مجددا بازیابی کند و امادگی مجدد برای تکثیر فراهم شود.

نکته اول: بعد از اولین تخمی که طوطی ماده گذاشت از ویتامین ها و غذای نرم حیوانی استفاده نکنید. تحمیل انرژی اضافی در زمانی که پرنده نیاز به ارامش و سبکی برای خوابیدن روی تخم ها را دارد کار کاملا اشتباهی است

نکته دوم: اصول تغذیه طوطی سانان در مبحثی دیگر در سایت توضیح داده شده است و علاقه مندان میتوانند به بخش مربوطه مراجعه نمایند. تغذیه عادی طوطی ها و نیاز به میوه جات و تمام دانه ها در جای خود باقیست و اصول تغذیه همیشه و در هر شرایطی باید رعایت شود. تنها برای اماده سازی طوطی ها جهت تولید مثل بخش تغذیه تکمیلی میتواند مفید واقع شود

تعداد تخم ها و خارج شدن جوجه ها از تخم تا ترک لانه

طوطی ملنگو به طور متوسط بین چهار تا پنج تخم خواهند گذاشت و پرنده ماده به مدت بیست و چهار روز بر روی تخم ها میخوابد تا جوجه ها متولد شوند. پرنده ماده مجبور است به مدت ۴۹ روز به انها غذا بدهد. پس از گذشت ۴۹ روز یا هفت هفته نیز جوجه ها لانه را ترک مینمایند. اما در شاه طوطی پرنده ماده به طور متوسط دو تا نهایتا سه تخم میگذارد و به مدت بیست و هشت روز روی تخم ها خواهد خوابید. تغذیه نمودن جوجه ها ۱۲ تا ۱۶ هفته به طول خواهد انجامید که این وظیفه را پرنده ماده به عهده خواهد گرفت و پس از گذشت این مدت جوجه ها میتوانند مستقل شوند. جوجه های تازه متولد شده چه در طوطی ملنگو و شاه طوطی بدون پر و بال هستند و پرنده ماده از همان روز ابتدایی تولد انها را تغذیه مینماید. جوجه هایی که هنوز وابسته به والدین هستند و پر و بال ندارند نباید به هیچ عنوان جدا شوند یا به صورت دستی تغذیه شوند چون در اینصورت شانس کمی برای بقا خواهند داشت.

نکته اول: تنها در موارد خاص مانند ضعف یکی از جوجه ها یا مرگ والدین یا دلایل مشابه مجاز به تغذیه دستی جوجه ها خواهیم بود.

نکته دوم: در صورتی که محل زندگی طوطی ها خشک است و از رطوبت کافی برخوردار نیست برای تسهیل در بیرون امدن جوجه ها از تخم ها فضای پاسیو را در روزهای انتهایی مرطوب کنید. برای این منظور میتوانید از دستگاه بخار استفاده کنید یا به شکل سنتی تر در صورت امکان کف پاسیو و اطراف ان را خیس کنید یا با ریختن اب روی پوشال های متعدد و نصب ان بر روی دیوارهای پاسیو این امر را عملی کنید. قرار دادن ظروف استحمام نیز میتواند در این زمان مفید باشد اما ممکن است طوطی ها علاقه ای به استحمام نداشته باشند یا سردی هوا مانع از انجام ان شود.

Parakeet chicks

هیبرید سازی و ایجاد گونه های رنگی

ایجاد گونه های رنگی از سالیان دور مورد توجه پرورش دهنگان بوده و هست که برخی از افراد این عمل را رد و غیر انسانی میدانند و بر این عقیده هستند گونه های به وجود امده از لحاظ نژادی ناخالصند و از نظر ژنتیکی نیز پرندگان دچار مشکلاتی هستند. با این حال برخی نیز این عمل را یک اصلاح نژادی و به وجود اوردن گونه های جدید همانند سایر حیوانات مانند سگ و گربه میدانند و بر این عقیده هستند اگر این اتفاق رخ ندهد هیچ گاه شاهد این همه گونه جدید و خارق العاده نبودیم. در اینجا ما قصد اموزش و ترویج این نوع امیزش ها و هیبرید سازی را نداریم و مبحثی تخصصی و گاها عذاب اور است چرا که جوجه های حاصله همیشه با انچه در ذهن ما میگذرد یکسان نخواهند بود. به هر حال بد نبود اشاره ای به این موضوع هم داشته باشیم تا علاقه مندان در صورت تمایل در این ضمینه نیز مطالعات کسترده تری انجام دهند و به مراجع مختلف دیگر مراجعه نمایند چرا که در این ضمینه تحقیقات فراوانی صورت گرفته و روز به روز شاهد گونه های رنگی در اکثر پرندگان هستیم

Mutations

سخن پایانی نویسنده:  سعی شد در مطلب بالا در مورد تکثیر و تولید مثل دو گونه بارز و شناخته شده طوطی سانان به صورت خلاصه و ساده توضیحات کافی را با جزئیات مورد نیاز بیان کنیم، شاید مطلب بالا بین سایت های فارسی زبان اولین مطلب کامل و به دور از نوشته های صرفا ترجمه و غیر عملی باشد چرا که مطلب فوق با در نظر گرفتن تجربیات یکی از فروشندگان و پرورش دهندگان انواع طوطی و مرغ عشق که به نتیجه رسیده اند و وسواس بیش از حد بنده در نگارش ان منتشر شده است. همچنین بسیاری از نکات تخصصی تر نیز از منابع مختلف مکتوب و علمی بازنویسی شده است. امیدواریم اولا سایر سایت های پارسی زبان بدون درج لینک و نام منبع از مطلب فوق یا بخشی از ان کپی برداری ننماییند و دوما توانسته باشیم با انتشار این مطلب قدمی بسیار کوچک در تشویق پرورش دهندگان به تکثیر و تولید مثل طوطی ها، مخصوصا دو گونه یاد شده برداشته باشیم.

کپی برداری از این مطلب یا بخشی از ان بدون ذکر منبع و دادن لینک به سایت مجاز نیست

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

622 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل ملنگو و شاه طوطی

  1. mohamad.reza1883

    سلام ممکنه طوطی شما دچار استرس شده باشه اینگونه که میگید از شما میترسه. همون طور که اقا ایمان میگه باید یه چند روزی با ارامش باهاش رفتار بشه و زیاد استرس بهش وارد نشه.

    پاسخ
  2. سمانه

    خیلی ممنون از راهنماییتون
    چطور میتونم عکسشو براتون بفرستم ک حدود سن و جنسیتشو بهم بگید ؟
    طوطیم از امروز صبح مدفوعش مثل ادرار شده آب بیرنگ اینم میتونه بخاطر استرس باشه؟؟؟؟؟
    توی قفس ک میره ترسش بیشتره تا وقتی ک بیرون قفس هست ارومه اشکالی نداره مدت طولانی روی قفسش بشینه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این نوع فضله از ترس و استرس و یا از سرما هست.
      اگر زیاد بیرون از قفس باشه عادت میکنه و در آینده باهاش مشکل پیدا میکنید.
      این هم لینک آپلود سنتر ضمنا برای گذاشتن عکس راهنمای سایت رو مطالعه بفرمایید.
      https://www.onlypet.ir/upload/user

      پاسخ
  3. zahra71

    سلام من عاشق این پرنده ام
    مرسی مطلبتون فوق العاده بود واقعا

    پاسخ
  4. 6061

    سلام ماده طوطی ملنگو من ازبس نوکشو به چوب و لونه کشیده که رنگ قرمزیش رفته کسی میدونه
    چر ا نوکشو به چوب ولونه میکشه که رنگ قرمزی نوکش رفته کسی اطلاع داره بگه ممنون میشم

    پاسخ
  5. امین

    با عرض سلام و خسته نباشی
    یه طوطی ملنگو زرد ۶ماهه نر هست برای فروش که صاحبش گفت یک هفته پیش اونو از مشهد خریده و پیش صاحب قبلی ۲کلمه حرف میزده ولی الان حرف نمیزنه و فقط با بچه ها بازی میکنه و علت فروشش هم اینه که ماده میخواسته این طوطی نر از اب دراومده.ایا امکانش هست دوباره حرف بزنه؟
    و قیمتش رو ۳۰۰گفته خوبه؟
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه قبلا حرف میزده بله احتمال تکرار کلماتی که یاد گرفته زیاده. مخصوصا اینکه خودتون تکرار کنید و یاداوری بشه واسه طوطی. اگه هم فروشنده قبلی فقط برای بازارگرمی گفته حرف میزنه که خب توقعی نمیشه داشت که یکدفعه سخنگو از اب دراد
      ۳۰۰ خوبه. مخصوصا اینکه دستیه. اگه سخنگو باشه که دیگه خیلی مفته.

      پاسخ
  6. امین

    ممنونم بخاطر راهنماییتون
    من فراموش کردم اینم بگم که رنگ خود طوطی زرده اما رنگ پر های بالش سبز هست من عکس های طوطی های دیگه رو که دیدم یکدست زرد بودن.آیا این طوطی از نژاد همون طوطی های زرده؟تفاوتش با اونا چیه؟
    ممنون میشم اگه این سوالم رو هم جواب بدین

    پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          برای سخنگویی هیچ تفاوتی نمیکنه رنگ طوطی چی باشه – ابلق باشه یا نباشه و حتی جنسیت طوطی تفاوتی نمیکنه فقط استعداد و سن طوطی و همچنین آموزش اون توسط شما مهمه نه هیچ چیز دیگه ای .

          پاسخ
  7. امین

    سلام و عرض خسته نباشی
    من دیروز این طوطی رو خریدم وقتی رفتم پیش صاحبش از من میترسید و فرار میکرد و از قفس هم بیرون نمیومد بعد که بیرون اومد همش فرار میکرد ولی یبار رو دست صاحبش رفت و چند ثانیه صبر کرد دوباره رفت تو قفس،بعد که اوردمش خونه خواستم قفسش رو تمیز کنم طوطی رو گرفتم که چندتا گاز محکم گرفت و دیگه ولش کردم تو قفس برای خودش راه میره و از میله های قفس بالا میره و آجیل بیشتر میخوره خوردنش خوبه ولی وقتی میرم نزدیکش میترسه.سوالم اینه آیا احساس غریبگی میکنه یا هنوز رام نیست؟چون از صاحبش هم فرار میکرد و اصلا صدا نداره به حدی که فکر میکردم لاله ولی امروز از قفس بیرون اومد گرفتمش که بزارمش تو قفس چندتا گاز گرفت و یه جیغ زد که خیالم راحت شد
    و یکم کثیفه کی میتونم حمامش کنم و به چه صورت؟و هیچ صدایی نداره طبیعیه؟ممنون از سایت عالیتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      صد در صد احساس غریبی میکنه و نباید اینقدر عجله میکردین باید حداقل چند هفته پیش شما باشه تا به محیط جدید عادت کنه بعدا تلاش کنید بیاد روی دستتون نه همین روز اولی که اون رو خریدین فعلا فقط بهش آب و دونه بدین و دست کاریش نکنید.
      فعلا حمامش نکنید بهتره صبر کنید تا پرنده جا بیوفته اینطوری اگر عجله داشته باشید اون رو میکشید و اصلا نباید طوطی نگهداری کنید پس صبور باشید.
      ادامه سوالتون رو در بخش دستی کردن طوطی بپرسید.

      پاسخ
  8. mona

    سلام
    طوطی مادم توی ظرف غذاخوریش میشینه،یعنی دقیقا خودشو توی ظرف غذاخوریش جا میده و روی تخمه ها میشینه،نمیدونید چرا؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یه لونه واسش بذارین تا مجبور نباشه از ظرف غذا استفاده کنه. قسمت تکثیر طوطی ملنگو رو مطالعه کنید.

      پاسخ
  9. mona

    گذاشتم واسش.. لونه دارن.. تو لونه هم زیاد میره.. اما بعضی موقع ها خودشو توی ظرف غذا خوریش جا میده… نمیدونم شاید واسه اینکه ظرفش گوده اونجا میرع

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب اگه لونه داره موردی نیست. میخواین ظرف غذاشو عوض کنید که نتونه اونجا بخوابه و یکدفعه اونجا هم تخم بذاره.

      پاسخ
  10. saeed

    سلام
    من واسه اینا مخوام لانه بذارم
    ایا بالوغ جنسی دارن
    ماده خوبه؟
    نوک تو نوک که زیادمیشن پرجنب وجوش وکم سرصدان
    دستی نیستن ولی طرفشون میرم فرار وسرصدامیکنن
    http://www.8pic.ir/images/jobxghh5c1q7zknxhm4b.jpg
    http://www.8pic.ir/images/m145c5slgo3cobri5yds.jpg
    http://www.8pic.ir/images/ikziyxa34yepctc9wdvs.jpg
    http://www.8pic.ir/images/n35ljzn8zcjxi6coglkf.jpg
    http://www.8pic.ir/images/kkfhc6oy018vfy0190zy.jpg
    http://www.8pic.ir/images/5sbnwnlt3lmvv35zwgm5.jpg
    http://www.8pic.ir/images/9d5v6t5feb3y1a5y0q2p.jpg
    http://www.8pic.ir/images/a3fb352tuki47wxix722.jpg
    http://upbaz.ir/up/2015/11/10570.jpg
    http://upbaz.ir/up/2015/11/10571.jpg
    http://0up.ir/do.php?imgf=IMG-1102.jpg
    http://0up.ir/do.php?imgf=IMG-1106.jpg
    قفسم کاسکویی ایرانی بالانه ازبیرون درپاسیو
    اگه نشه کل پاسیو
    بعضی ها شنیدم تو همین قفس کاسکویی ها هم جوجه گرفتن
    کوزه بزرگ مثل مال هلندی هم خوبه؟یا یکطرف کوزه باشه یکطرف لانه چوبی باشه چطوره؟
    راستی قطره واسه جوجه گیری چی خوبه؟

    پاسخ
  11. نسیم

    سلام من یه پاسیو تو خونه دارم ک اونو بستم و توش یه جفت ملنگو ویه جفت برزیلی و فنچ و مرغ عشق گذاشتم لونه و کوزه هم گذاشتم٬ملنگو نوک میگیرن و همو میخارونن ولی جفت گیری نمیکنن اول کوزه واسشون گذاشتم برزیلیا کوزه رو گرفتن و نذاشتن ملنگو بره الان دوباره کوزه گذاشتم ملنگو ماده تا اومد بررسی کنه وسرک بکشه اجازه نمیداد نربره سمت کوزه ومیزدش برزیلیارو هم میزد ولی برزیلیا تو این کوزه هم رفتن و ملنگو ها بیخیال شدن البته ماده ملنگو بداخلاق و حتی تو نوک گیری وخاروندن هم جفتشو میزنه٬برزیلیاهم من هر چی لونه گذاشتم یا میرن توش یا هرشب تو یکی میخابن بنظرتون ملنگوها مشکلشون چیه؟ نباید موقع جفت شدن با گونه دیگه ای ازپرنده ها باشن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      توی این شلوغی همه چی طبیعیه فقط باید تعداد لونه ها از تعداد جفت ها بیشتر باشه.

      پاسخ
  12. نسیم

    البته ملنگو نر تو کوزه میرفت ولی ماده میزدش و اونم دیگه نرفت

    پاسخ
    1. saeed

      برای جفتگیری ازطوطی سانان اگه بالغ ومولد باشن بایستی
      جفت جدا وبدون استرس ورفت وامد باشن وگرنه خبری ازتخم نیس.اگرم باشه
      جوجه ای درنمیاد.یکی مریض بشه بقیه روهم به کشتن میده ودرکل مرغ عشق پرنده ای که غیر ازجفت خودش
      چشم نداره کس دیگه ای رو ببینه

      پاسخ
  13. روشنک

    سلام وخسته نباشین خدمت همه دوستان.
    دوسه روزی میشه ک من یه جفت مولد ملنگو خریداری کردم،حالا بیصبرانه منتظر اینم ک ببینم کی تخم میزارن،مطمینم هستم ک باهم جفت هستن ،
    سوالی ک برام پیش اومده اینه ک اتاقای ما یه مقدار سردن واسه همین قفسشونو توی حال نصب کردم ک ساعت خاموشی مشخصی نداره ،این قضیه میتونه مشکل ساز یاشه?
    و اینکه قطره آد ث رو چ مقدار و چندبار در هفته بهشون بدم?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب حالا حالاها باید صبر کنید چون ممکنه مدت زمان زیادی طول بکشه تا به محیط جدید عادت کنن و اماده تولید مثل بشن.
      ساعت خاموشی خیلی مهمه و مطمئنا مشکل ساز میشه. مخصوصا برای تکثیر.
      قطره tabernil AD3E هم ۴ میلی لیتر در یه لیتر اب. ۵ روز پشت سر هم، بعد ۱۰ روز توقف و مجددا ۵ روز پشت سر هم.
      مواظب باش چیزی که میخری مخصوصا از داخل کشور تقلبی و دست ساز خود فروشنده ها نباشه

      پاسخ
  14. روشنک

    ممنونم ک پاسخگو هستید استاد،و بینهایت سپاسگزارم،
    استاد طوطی نر فک میکنم سرماخورده و عطسه میکنه ،روزای قبل کمتر بود اما امروز خیلی شدیدتر شده چیکار کنم،
    لازم ب ذکره ک اهلی نیستن ک بتونم دست بگیرم و دارویی رو خودم بهشون بدم.
    پیشاپیش بازم یه دنیا ممنونم ازتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      باور کنید استاد و دکتر و اینجور چیزا نداریم. استاد کجا بود. بنده یه علاقه مندم مثل خود شما.
      نیاز نیست دارو رو تو حلقش بریزین. کافیه دارو با اب اشامیدنی پرنده مخلوط بشه و خودش دارو رو بخوره.
      به نظرم در مراحل اولیه سرماخوردگی هم نیازی به دارو نیست و کافیه پرنده افتاب بگیره یا اگه لامپ مادون قرمز دارین چند دقیقه در روز در معرض نورش قرار بگیره. از طرفی هم چای ولرم و کمرنگ بجای اب به پرنده بدین. در معرض وزش باد هم قرار نگیره. محیط هم مرطوب باشه(با استفاده از دستگاه بخور) به راحتی درمان میشه.
      اما خب اگه پرنده عفونت داره و بیماری در مراحل حاد قرار داره میشه از انتی بیوتیکی مثل تتراسیکلین استفاده کنید. یه کپسول رو در یه لیتر اب حل میکنید و ابخوری پرنده رو با این اب پر میکنید. هر هشت ساعت هم محلول جدید درست میکنید و اب ابخوری رو تعویض میکنید. دو تا سه روز انتی بیوتیک مصرف میشه و پس از اون هم مولتی ویتامین تا پرنده قوای از دست رفته رو بازیابی کنه.

      پاسخ
      1. روشنک

        الان فروشنده قبلیشون بهمون گفتن آب اشامیدنیشو برداریم و توش قرص سرماخوردگی بزرگسال بریزیم و فردا صب ک تشنه شده حسابی ظرف ابخوریشو براش بزاریم،نظر شما چیه،بعد طوطی ماده ک سالمه ازین اب بخوره مشکلی پیش نمیاد?

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          مشکلی نیست پرنده سالم هم دارو بخوره ولی بنظر بنده آب رو برندارید و اگر قرار هم باشه دارو مصرف کنید داخل آب بریزید خودش هر زمان تشنه بشه میخوره نیازی نیست تا صبح آب رو بردارید ضمنا به توصیه های آقا شهریار عمل کنید بهتر جواب میده تا داروی سرماخوردگی ؟؟؟!!!
          داروی پرنده شما تتراسیکلین هست نه سرماخوردگی بزرگسالان دقت کنید این سرماخوردگی با سرماخوردگی انسانی متفاوته و سریع عفونی میشه.

          پاسخ
  15. 6061

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم که تواین فصل سرما به طوطی ملنگو چی باید بدی که مشکلی واسشون پیش نیاد تو هوای سرد چی واسشون خوبه میشه بگید ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      غذای پرنده خیلی فرقی نمیکنه مثلا طوطی شما باید دانه های مختلف – سبزی – میوه در طول سال و در همه حالتی بخوره و تنوع غذایی داشته باشه اما خب در زمستان برخی غذاهای با طبع گرم میشه بیشتر مصرف کنه به صورت کلی بنظر بنده زمانیکه پرنده در هوای معمول اتاق و منزل نگهداری میشه خیلی نوسان دمایی نداره پس از یک رژیم غذایی ثابت اما متنوع میتونید در طول سال استفاده کنید.
      غذای گرم مثل مغز گردو – پسته – بادام – فندق – تخمه آفتاب گردان و …..
      معتدل : گندم – ذرت – ارزن و ….
      سردی : سبزی و میوه البته باز فرق میکنه مثلا موز گرمه – خیار سرد – سعی کنید خیار سبز و هندوانه بهش ندین.

      پاسخ
  16. 6061

    سلام

    چطوری امکان داره طوطی رو رام و دستی کرد

    راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بخش دستی کردن طوطی و سوال و جواب های دوستان در اون بخش رو مطالعه بفرمایید باز امری بود در خدمتیم.

      پاسخ
      1. 6061

        سلام من پیدا نکردم اگه امکان داره لینگ شو بزارید ممنونم

        پاسخ
          1. 6061

            سلام مجدد خسته نباشید

            لینگ که گذاشتید من رفتم مطالعه کردم
            شرمنده دوست عزیزمن متوجه نشدم

            طوطی من وقتی داخل قفسه از بیرون که بهش چیزی میدم میگیره میخوره درضمن طوطی من حرف میزنه بالهاشوچیدم که نپره ….الان چند روزی هست که ازقفس میارم بیرون گاز گرفتنش کمترشده باهاش بازی میکنم و نوازش میکنم کمی کمتر گاز میگیره بالع هست
            حرفم که میزنه ولی وقتی دستمو داخل قفس میکنم خودشو به قفس میزنه یا جیع میزنه یا نمیاد رو دستم وقتی هم میاد سریع میپره بالاشو چیدم
            به نظرشما چکارکنم که دستی بشه جیع نزنه رودستم که میاد پرواز نکنه
            ممنون میشم راهنمایی کنید

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خواهشا هر سوالی رو در جای خودش بپرسید بهتر بود در همون تاپیک دستی کردن طوطی سوال میکردین به هر حال در خدمتتون هستیم.
              دوست عزیز طبیعیه هر زمان دست کنید تو قفس پرنده عکس العمل نشون بده چون قلمرو و لونه پرنده هست و نباید دست ببرید داخل قفس مگر اینکه طوطی شما عکس العملی نشون نده و از این کار راضی باشه.
              بنظر بنده کار خوبی کردین پرهاش رو کوتاه کردین ولی فکر میکنم خیلی عجله دارید با صبر و حوصله همه چی درست میشه فقط صبر و تمرین لازمه و هیچ کار دیگه ای نباید بکنید و هرگز از گرسنگی دادن و زور برای تربیت طوطی استفاده نکنید.

              پاسخ
  17. نازی

    با سلام
    من یک عدد طوطی ملنگو ۷ ماهه دارم چند روزه پرهاش میریزه ! یکی از دم های بلندش هم افتاده لطفا راهنماییم کنیم آیا امکان داره مریضی خاصی گرفته باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه رفته تو پر ریزی درسته الان فصلش نیست ولی در اسارت و شرایط خاص پیشش میاد یا خیلی گرمششده و یا دونه و غذای گرمی زیاد خورده و شاید هم خیلی کثیفه.

      پاسخ
  18. الیاس

    سلام
    می خوام حیاط پشتی خانه ام را که مساحت تقریبی ۶۰ داره و کلش بصورت یک باغچه است که دارای برکه و آبنما و جوی آب و حدود ۱۵ تا درخت میوه جوان داره را تبدیل به مکانی برای نگهداری شاه طوطی کنم . به اینصورت که حالت باغ پرندگان براشون توری سیمی بکشم و سقف را و آنها را در آنجا آزاد بگذارم . هدف اولم ایجاد یک محیط جذاب برای خودم است اما میخوام ازشون جوجه ام بگیریم.چند تا راهنمایی نیاز دارم ازتون
    ۱-به نظرتون همچین مکانی را برای کار من مناسب میدونید؟
    ۲-اگر برای اینکه بخوام برای شروع شاه طوطی بالغ ارزان بگیرم از نوع وارداتی وحشی باشه روی حدود تعداد ۱۰ تا مناسب میدونید؟
    ۳-آیا حتما باید نسبت ماده و نر با هم برابر باشند و یا اینکه میشه تعداد ماده ها را بیشتر گرفت ؟
    ۴-در کنارشون میخوام چند عدد کم اردک هم نگهدار کنم نظرتون چیه؟
    پیشاپیش از اینکه حوصله به خرج میدید ممنون .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مناسب هست. فقط چند تا مشکل داره. اولا همه درختا و گیاهانتون از بین میرن.
      احتمال افتادن شاه طوطیتون تو برگه و خفه شدنش وجود داره. حتما یه محیط بسته برای فصل سرما نیازه. پرنده های وارداتی تا به این شرایط عادت کنن از دست میرن.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *