تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

      1. مجتبی

        سلام
        دوست عزیز اگر اشتباه نکنم عکس آکواریوم شما رو در تالار گفتگو هم دیدم و این اسکارها هنوز کوچک هستن و بالغ نشدن و نمیشه دقیق جنسیت اونها رو حدس زد و باید صبر کنید تا بزرگتر بشن.
        اما بنظر بنده میتونن نر و ماده باشن به قوز روی سرشون دقت کنید اماگفتم هنوز زوده و نباید دقیق بگم و باید صبر کنید.
        باز منتظر نظر سایر دوستان باشید شاید تشخیص بهتری بدن.

        پاسخ
  1. ناشناس

    سلام
    خسته نباشید
    میخوام اسکار تکثیر کنم
    چندتا اسکار بخرم تا یه جفت از توشون در بیاد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یه نر و ماده هم بگیرین بالاخره با هم جفت میخورن، باید فضا داشته باشید یا با شیشه جداشون کنید و جفتشون بدید و به قول معروف قلق داره. بالغ و بزرگ باشن میشه بالاخره جفتشون داد و ازشون بچه گرفت. حالت ایده ال هم خواسته باشید و فضای حسابی دارین یه نر بگیرید و سه چهار تا ماده. بالاخره نر با یکی از ماده ها به انتخاب خودش جفت میشه و راحتره.
      موفق باشید

      پاسخ
  2. vahid.rzm

    سلام
    دوستان من عکس گذاشتم از اسکارام واسه نظر دهی کسی نظر نداده جز داداشم مجتبی بقیه ام کمک کنن.سایز اینا ۱۶ سانت طولیه نمیدونم ولی انگار بالغن ولی بی بخارن دوستان من منتظرما شهریار و همه دوستان.مجتبی گل نا امید شدم فک کنم حالا حالاها باید صبر کنم

    پاسخ
    1. Hamed20

      دوست عزیز

      تعداد اندکی از کاربران در قسمت دیدگاه ها فعالیت دارن و اکثرا مهمان ها هستند که سوالات خودشون رو مطرح میکنن و بیشتر آقا مجتبی و آقا شهریار پاسخ میدن
      برای دریافت نظرات بیشتر از افراد مختلف میتونید سوالات خودتون در انجمن مطرح کنید تا سایرین هم نظر بدن

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب دوست عزیز شما یکی دو ماه دیگه صبر کنید اگر واقعا جفت باشن باید حرکات جفت گیری و جفت یابی رو ازشون ببینید ضمنا چون اسکار باله بلند هستن با توجه به دم بلندترشون این سایز هستن پس صبر کنید بزرگتر بشن.

      پاسخ
      1. vahid.rzm

        ایول این شد جواب مشتی اره دمشون بلنده بدنشون سایزش کوچیکتره باید صبر کرد .دیشب ۲تاشونو رد کردم(حالم گرفتس بچه هام بودن)یکیشون عامل تشنج تانک بود نصفه شبا ۱ لیتر آب و میریخت بیرون از تانک صدایی میداد که سکته میکردم

        پاسخ
  3. سیاوش

    سلام
    خسته نباشید
    اسکار تا چند وقت از بچه هاش مراقبت میکنه؟؟؟؟اگه بچه هاشو جدا نکنیم مشکلی پیش میاد؟؟؟؟؟
    و اینکه اسکار تو بهترین شرایط چند سال عمر میکنه؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تا هیچ وقت ؟؟؟!!!
      خیلی جواب قاطعی بود نه ؟؟!!
      خب تا هیچ وقت هیچ وقت هم که نمیشه گفت ولیکن بستگی داره قربان .
      ببینید یه زمانی ممکنه یک جفت اسکار اصلا همه تخم های خودشون رو هم بخورن و نشه حتی تخم ها رو در کنار والدین نگهداری کرد چه برسه به بچه ها یک زمان هم هست از تخم ها مراقبت میکنن تا هچ بشن و تا شنای آزاد از بچه ماهی ها مراقبت میکنن و حتی اسکار دیدم تا سایز بچه هاش اندازه یه گوپی هم شده ازشون نگهداری کرده ولی اون دیگه خیلی شاهکاری بود برای خودش و فقط یک مرتبه همچین چیزی دیدم و بیشتر تخم ها و بچه ها رو میخورن.
      عمر موجود زنده هم معلوم نیست قربان یه وقت دیدین در بهترین شرایط دو ثانیه عمر کرد یه وقت دیدین در بدترین شرایط ۴ – ۵ سال ؟؟!!! بنده اسکار تا ۶ – ۷ سالگی داشتم .

      پاسخ
  4. vahid.rzm

    سلام
    دیشب ی اتفاق بد افتاد نشسته بودم جلوی تی وی یهو دیدم صدای تالاپ اومد بعدشم صدای ماهی تازه تو خشکی…هیچی دیگه یکی از اسکارام عملیات شهادت طلبانه کرد پرید بیرون.دلم خون شد براش حیوونو سریع انداختم تو اک الان خوبه یکم زخمی شده تنش ایشالا که چیزیش نشه

    پاسخ
    1. یاشار

      سلام
      متاسفم دوست خوبم اما خیالت راحت اسکار پوست کلفت تر از این حرفا چیزیش نمیشه فقط چند رو با شیشه از بقیه جداش کن تا از این شوک وارده کمی بیاد بیرون
      موفق باشید

      پاسخ
      1. ناشناس

        شوک؟این ماهیم اسمش خوشدل هس.مجوس تر از این حرفاس بعد نیم ساعت رفتم جلو اکواریوم شادو خندان میومد جلو دنبال غذا.ولی فک کنم ۱۰ متر رو رو زمین سینه خیز رفت با سرعت نور

        پاسخ
        1. H∀M∃D20

          درب برای آکواریوم فراموش نشه … اون ۱۰۰% بازم همین کارو میکنه و چه بسا کسی هم در منزل نباشه و …

          پاسخ
          1. vahid.rzm

            سلام عزیزان
            درب داشت ۴ سانت از ی گوشه خالی بود که داستان غم انگیز شد الان شد یک سانت اگه باز از اون ی سانت خودشو رد نکنه خ خخخ

            پاسخ
  5. ناشناس

    سلام
    شرایط تانک تخصصی اسکار چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مثلا اگه هشتا دونه ازشون از بچگی نگه دارم وقتی بزرگ بشن با هم درگیر نمیشن؟
    تو یکی از نظرات فک کنم اقا مجتبی بود نوشته بود ۲۴ تا اسکارو با هم نگه میدارن
    میشه شرایطشو بگین؟؟؟ اخه خیلی اسکار دوس دارم:))))))تانکمم ۲۹۰ لیتره
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یه تانک بزرگ بالای ۳۰۰ یا ۴۰۰ لیتر + صخره های رودخانه ای + کنده های بزرگ + اب سبک با پی اچ کمی اسیدی.
      بستگی داره چقدر فضا داشته باشید. اگه تانکتون کوچیک باشه چرا حتما با هم درگیر میشن ولی تو تانک بزرگ درگیری پیش میاد و چون فضا زیاده و ماهیا هر کدوم قلمرو دارن مشکلی پیش نمیاد. ولی تو تانک کوچیک حتما درگیری های شدید و خونین پیش میاد. ضمنا همه ماهیا رو از بچگی به تعدادی که میخواین کنار هم بزرگ کنید اینجور نباشه که الان چهار تا اسکار بخرید و قرار باشه اینها جا بیفتن و چند ماه بعد خواسته باشید یکی دیگه اضافه کنید(همگی رو با هم با تانک معرفی کنید)

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دقیقا با آقا شهریار موافقم و شما باید همه اسکارها رو در سایز کوچک خریداری کنید و همه رو با هم به آکواریوم معرفی کنید اون اسکارها رو بنده در تعداد زیاد و سایز کوچک خریداری کردم و در یک آکواریوم دو متری ریختم و بعدا که بزرگ شدن از بین اونها برخی رو رد کردم رفت و مابقی رو نگهداری کردم و به مدت ۴ سال در کنار هم بودن البته با همه این حرف ها باز هم درگیری خواهید داشت و حتما یک شیشه برای جدا کردن بخشی از آکواریوم لازم میشه.
      ضمنا دکور تانک هم خیلی مهمه که ماهی های جفت زیاد چشم تو چشم و یا به قولی شاخ تو شاخ نشن.
      یه نکته ای که خیلی مهمه تصفیه و کیفیت آب هست چون اینها به راحتی کیفیت آب رو خراب میکنن و گند میزنن به همه چی .
      به یاد داشته باشید اضافه کردن اسکار جدید به این جمع خیلی مشکله و حتما باید ماهی جدید رو حداقل ۱۰ روز با شیشه از بقیه جدا کنید و بعدا شیشه رو بردارید تا با هم کنار بیان.

      پاسخ
  6. vahid.rzm

    سلام
    یکی از ۵ تا اسکارم چند روزه ته میشینه میخواد غذا بخوره اما نمیتونه میندازه بیرون هی حالت تف کردن و بیرون انداختن چیزی از گلوشو داره انگار چیزی تو گلوشه دیشب بهش ماهی تیلا پیلا دادم خورد انداخت بیرون غذاشونم دست ساز بوده تا الان با غذا های شرکتی بقیه خوبن این ی دونه اینجوره ابم سیفون میکنم نمیدونم چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      ممکنه انگل روده گرفته باشه که با حمام نمک درست میشه طرز حمام نمک هم تو تالار هست موفق باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا دچار انگل روده ای شده، البته احتمالا و باید توضیحات بیشتری بدید مثلا مدفوع بهش اویزونه یا رنگش کدر شده یا …..؟ اگه انگل روده ای باشه برای درمانش میتونید از داروهای تجاری مثل تترا هگزا اکس یا فلاجلول شرکت سرا استفاده کنید یا حتی از داروهای انسانی مثل مترونیدازول استفاده کنید که روش استفاده و اصلا همین درمان انگل روده ای رو داریم و تو سایت جستجو کنید

      پاسخ
      1. vahid.rzm

        سلام
        نه مدفوعش اویزون یا سفید رنگ نیس رنگشم عادیه گاهی کم رنگ میشه مثله بقیه بخاطره استرسو اینا… کلا بی حاله الان دیگه میل به غذاهم نداره روزای اول داشت الان بی حاله اما با ماهی های دیگه شنا میکنه.گاهی اوقات وقت شنا تعادلش بهم میخوره سرش میاد پایین(البته گاهی انگار از بی حالی باشه) یا وقت دور زدن سروته میشه دور میزنه.فک نمیکنم از کیسه هواییش باشه نمیدونم عصبی م کرده نه میمیره نه خوب میشه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          حتما باید با شیشه از بقیه جداش کنید و تقویتش کنید و کیفیت آب رو هم بالا نگهدارید.
          باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

          پاسخ
          1. vahid.rzm

            سلام
            ممنون ازت.دوستان عزیز خواهشا اگه میدونید کمک کنید سریعتر تا یا درمانش کنم یا بکشمش خستم کرده.علائمش رو بالا گفتم بخونید و بگید میشه کاری براش کرد یا نه امروز میرم جداش میکنم ایشالا که خوب بشه.ایا ممکنه تو دهنش چیزی گیر کرده باشه که نتونه غذا بخوره؟اگه اینطور باشه باید چیکارش کنم؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              راستشو خواسته باشید نه چیزی به ذهن بنده نمیرسه. چون فرمودید تعادل نداره و غذا نمیخوره و گیج میزنه. نظر بنده روی انگل روده ای بود و هنوزم احتمال همون رو میدن با این حال به نظر میشه یه درمانی رو روی این ماهی پیاده کرد و شما تلاشتون رو انجام بدید نه اینکه ماهی رو بکشید. اول از همه جداش کنید و چند رقم غذا رو تست کنید و خیلی غذاها رو ریز کنید ببینید میخوره یا نه. بعدم مثلا از یه داروی جنرال(همه کاره) تجاری استفاده کنید. مثل تترا جنرال تونیک خودمون یا نخواستید هزینه کنید میتونید از انتی بیوتیک و نمک بدون ید به صورت حمام کوتاه مدت یا به صورت بلند مدت استفاده کنید شاید تاثیری داشت. فقط ماهی بدبخت رو نکشید چون ممکنه اصلا هیچ مشکلی نداشته باشه و یکم کتک خورده یا ضعیف شده و با یه تغذیه مناسب و چند روز جدا بودن خوب میشه. شما اول از همه غذاشو عوض کنید و یه غذای تر و تازه بهش بدید. بعدم از یه داروی همه کاره مثل جنرال تونیکی که گفتم استفاده کنید ببینید تاثیر داره
              موفق باشید

              پاسخ
  7. vahid.rzm

    sسلام
    تالارو خوندم پیدا نکردم راجع به حموم نمک میدونم اما راجع به نمک و مترونیدازول همزمان میشه بگین مقدار مترو نیدازول باید چقدر باشه؟برای تانک عمومیم که ۱۶۰ لیتره و حجم ۱ لیتری حموم مقطعی چنتا مترونیدازول باید بندازم؟خودم موندم این ماهی چه مرگشه کتک به هیچ وجه نخورده و نمیخوره باهم کاری ندارن هر ۵ تا خوبن نمیدونم والا هر چی مرض نو رسیدس میوفته به جون ماهی های من

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مترونیدازول و در کل آنتی بیوتیک ها رو نباید در تانک اصلی استفاده کنید و اگر هم استفاده کردین اکسیژن رسانی رو افزایش بدین و حداکثر دارو سه روز در آب باشه نه بیشتر چون بعد از سه روز آب رو سمی میکنه البته مترونیدازول مشکلش کمتره ولی باز رعایت بفرمایید ضرر نمیکنید.
      یک قرص مترونیدازول در یک لیتر آب برای حمام به مدت ۵ تا ۷ دقیقه مناسبه.

      پاسخ
  8. انوش نعمت پور

    با سلام :برای تخمریزی لجنخوارو از ماهیها دور کنیم : لطفا جواب

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اسکار در زمان تخم ریزی ممکنه لجن خوار رو بکشه پس حتما سایر ماهی ها رو جدا کنید و به ماهی مولد دست نزنید.

      پاسخ
  9. +faz

    سلام
    ماهی شما چی هست؟گوشت خواره یا گیاه خوار؟سایز لجن خوار نسبت ب ماهی ک قراره تخم بزاره چی هستش؟ولی در کل اگه با شیشه جدا بشه استرس کمتری ب ماهی وارد میشه.

    پاسخ
  10. vahid.rzm

    سلام
    اسکار چپر چلاغمو دیشب انداختم تو محلول ۲۰ گرم بر لیتر اب نمک با ی قرص مترو نیدازول بود ی هو دیدم خنگ شده نگام میکنه درش اوردم انداختم تو تانک اول کف خوابید گفتم مرخصه بعد ۲ مین پاشد راه افتاد فعلن خوبه ولی غذا نمیخوره هنوز همونجوره چیکار کنم؟حموم نمک دوباره کی بدم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دیگه حمام نمک ندید. اگه هم خواستید درمانی رو روی این ماهی پیاده کنید تو تانک اصلی، دیگه این ماهی رو با تور نگیرید و نه حمام نمک نیاز داره و نه انتی بیوتیک. اگه قرار باشه درمان بشه که میشه وگر نه از داروی تجاری استفاده کنید و بس. خدمتتون هم قبلا گفتم تو تغذیش هم یه تغیری بدید. مثلا غذای زنده در اختیارش بذارید ببینید میخوره؟

      پاسخ
  11. vahid.rzm

    kسلام
    نه دردو بخوره هیچی نمیخوره اقا انگار چیزی تو گلوش گیره امکانش هس؟نمیشه چک کنم؟اصا ی جوره افتضاح میام جلو اک میره پایین میرم کنار ی دوری میزنه وقته چرخش کاملا سرو ته میشه دور میزنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار موافقم حمام نمک کلا یک مرتبه کفایت میکنه نهایتا اگر تا هفته آینده نشد یکبار هم هفته آینده و پشت سر هم نباید به ماهی حمام نمک بدین و بهترین کار استفاده از داروهای معتبر هست.
      ضمنا اگر چیزی داخل دهانش گیر کرده بود تا الان خفه شده بود و از حرکات سرش هم مشخص میشد پس نباید چیزی داخل گلوش باشه باز جهت اطمینان میتونید داخل دهانش رو نگاه کنید .
      آقا شهریار هم به نکته خیلی جالبی اشاره کردن و فرمودن اسکار رو زیاد با تور نگیرید چون به پوست بدنش آسیب میرسه و موکوسی که روی بدن اسکار هست از بین میره.

      پاسخ
  12. vahid.rzm

    سلام
    چندین روز گذشته اسکار من همونجوره دارو شرکتی پیدا نکردم با مارک خوب اصلا کلا پیدا نمیشه چیکار باید کرد؟ وقتی ماهی میخواد دور بزنه برعکس حالت اناتومیک اصلیش میشه بعد دورر میزنه سروته میشه غذاهم اصلا نمیخوره گاهی کف میشینه گاهی میاد بالا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حمام نمک رو یادمه داده بودین اما حمام تتراسیکلین رو نمیدونم ؟؟
      دوست عزیز یه راهی بیشتر ندارید حالا که داروی خوب شرکتی پیدا نکردین یک حمام تتراسیکلین بهش بدین یک کپسول ۲۵۰ تتراسیکلین داخل یک لیتر آب به مدت ۵ دقیقه کمی هم نمک اضافه کنید بد نیست.
      بنظر بنده بعد از این حمام و تا روز بعدش اگر بهتر نشد دیگه امیدی بهش نداشته باشید البته در این مدت از بقیه جداش کنید تا کتک نخوره.

      پاسخ
  13. ناشناس

    باید ماهی ها چه اندازه باشن تا بتونن تکثیر کنن
    از چه اندازگی میتونن تکثیر کنن ?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فقط سایز مهم نیست بلکه سن مهمه به صورت کلی باید یک سال و نیم بیشتر داشته باشن مثلا دو ساله باشن و سایز بالای ۱۵ – ۱۶ سانت.

      پاسخ
  14. علی

    ماهی اسکار از چه اندازه میتونه تکثیر بشه

    پاسخ
    1. HΛMΞD20

      همین پست قبلی آقا مجتبی توضیح دادند دیگه …

      سایز به تنهایی اهمیتی نداره بلکه سن ماهی هم شرطه …
      ولی معمولا در سایز ۱۵-۱۶ سانتی در ۱.۵ دو سالگی بالغ هستند و تکثیر میشن

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تشخیص جنسیت اسکار اینقدرا ساده نیست که با عکس بشه تشخیص داد، من خودمو میگم و کار به سایر دوستان ندارم و مطمئنم تجربشون از من بیشتره ولی والا من اسکار زنده و از نزدیکم ببینم باز تو تشخیص جنسیتش ممکنه اشتباه کنم. این که عکسه. با این حال به نظر هر دو به نر شباهت دارن! باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
  15. mahdi77

    امروز دیدم فک هارو قفل کردن و دور هم میچرخن به نظرتون امکان داره همجنس باز باشن :))))))))

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب ممکنه دارن دعوا میکنن! قفل کردن فک ها به این معنی نیست که حتما دارن جفتگیری میکنن یا به قول شما همجنس بازن. البته مثلا اسکار ماده داشتم که جفتشون ماده بودن ولی رفتار جفت رو نشون میدادن و بعدم هر دوتاشون روی سنگ تخم میریختن. بدون نر و فقط تخم میریختن. به هر حال…….
      برسی کنید شاید دارن دعوا میکنن و مشخص میشه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده با آقا شهریار موافقم و بنظر بنده اسکارهای شما هنوز بالغ نیستن.
      خواهشا سوالتون رو فقط در یک بخش مطرح کنید دیدم در تالار هم سوال پرسیده بودین.

      پاسخ
  16. mahdi77

    بیشتر از۲ ساله دارمشون چطور بالغ نشدن عجیبهههه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه بیشتر از دو ساله دارین حتما به بلوغ رسیدن. چون احتمالا چند ماه تا یه سال هم سن داشتن که خریدید و حتما بالغ هستن ولی اینکه جفتن و اماده تولید مثل رو باید برسی کنید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *