تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. علیرضا

    باسلام من دوتاماهی اسکارسیاه دارم بایدونه سفید این سیاه ها اسکار سفید رو میزنن چرا ! کمکم کنید چیکار کنم.

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      دوست عزیز چرا نداره خب اسکاره ممکنه یکی دیگه رو بزنه یا شاید اون دوتا جفت شدن که اینو اذیت میکنن با یه شیشه یکی دو هفته جداشون کن بعد آزادش کن اگه مشکل حل نشد باید ردش کنید بره

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      معمولا اسکار سفید کمی آروم تر هست و کتک میخوره و همانطوریکه آقا سینا فرمودن اسکاره دیگه.

      پاسخ
  2. as

    سلام و عرض ادب
    خیلی حالم گرفته ست
    دیشب به ماهیام غذا دادم وصبح رقتم سر کار شب که اومدم دیدم آب آکواریوم کدر شده وتمام ماهیام نیمه جون هستدن
    سریع ۱/۳ آب رو سیفون کردم و نمک اضافه کردم و اون متیلین بلو هم به آب زدم
    ولی الان اومدم دیدم همه شون مردن دلیلش چی میتونه باشه
    ۶ ماه بود این ماهیارو داشتم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میشه بفرمایید چرا الکی از متیلن بلو استفاده کردین ؟؟!!
      دوست عزیز متیلن بلو فقط ضد قارچه و مصرفش برای شما هیچ لزومی نداشته.
      شما یک سوم از آب رو به درستی سیفون کردین اما از داروی بی خودی استفاده کردین و کیفیت آب رو مجددا خراب کردین حتی مصرف نمک هم لزومی نداشته شما فقط آب تازه و با کیفیت لازم داشتین نه این چیزها ضمنا باید حتما آب هم دما و بدون کلر اضافه میکردین.

      پاسخ
  3. xperia

    سلام اقا مجتبی من دو تا اسکار دارم که به هم سیخ میکنن الن هم دوتایی شن ها را دارن میریزن این ور اون ور ای این ها جفت خوردن که ای کارا میکنن لبها شون به هم قفل نمکنن هم دیگر هم خیلی کم میزنن فقط سیخ الکی میکنن

    پاسخ
    1. mehdi118

      دوست عزیز
      جفت گیری اسکار حرکاتی مشترک دارد و غیر مشترک بینشون. مثل لرزش هایی که تا ب تا انجام میدن, یا دهن ب دهن شدنشون, ضربه زدن از پهلو ب هم و… .
      شما استرش وارد نکن, کیفیت آبو بالا نگه دار, تغذیه شون و خوب و ترکیبی استفاده کن.
      بعد از رسیدن با جای سخت و سیقلی تخم ریزی میکنن م کف تانک و یا اگه سنگی بزرگ و تخت باشه رو اون.
      بعد تموم شدن تخم ریزی جداشون کن, اگه هم موقع تخم ریزی اذیت بشن یا بترسن میخورن تخما رو.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ممنون از توضیحات خوب دوستمون مهدی ۱۱۸
      خب بنظرم اینها اوایل جفت گیری هست و همین توضیحات آقا مهدی رو رعایت بفرمایید و کیفیت آب هم بالا باشه در جفت گیری اونها تاثیر زیادی داره و سرحال تر میشن.

      پاسخ
  4. xperia

    این ها پیشه تسویه را تمیز کردن اشکال نداره اگه داره بگید من این محل را خراب کنم راستی شاید به خاطر گوشنگشون باشه که شن ها میریزن تا غذا پیدا کنن اما من بهشون غذا میدم تسویه روشن گذاشتم تا اب کدر نشه چند دقیقه با هم خوبن بعد دوباره سیخ میکنن شاید برای قلمرو جنگ می کنن اما فکر نکنم اگه واسه قلمرو بوداون را را نمی داد و تا الان یکشون مرده بود

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      منظورتو نرو متوجه نشدم اگر زیر تسویه و هرجای دیگه رو که شنها رو خالی کرده باشن اصلا مهم نیست کاریشون نداشته باشید و اگر یک تیکه سنگ مرمیت و یا سنگ چینی سفید دارید بعد از جوشوندن داخل آکواریو مقرار بدین تا روی اون برای خودشون قلمرو درست کنن و تخم ریزی کنن.

      پاسخ
  5. xperia

    اقا مجتبی من میخوام برای پروفایل عکس بذارم نمیشه لطفا توضیح کامل بدید بعد سنگ های خانه و کاشی یا سرامیک میشه

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      دوست عزیز عکستون حجمش بالا نیست یا فرمتش درسته یه کمم طول میکشه از این موارد اطمینان پیدا کنید اگه درست بود مشکل باید ببینیم کجاس واسه سنگ هم یه تیکه سنگ مرمر رو بجوشونید بزارید باید یه سطح صاف داشته باشه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بله کاشی و سرامیک هم میتونید استفاده کنید اتفاقا خیلی هم خوبه و هر سنگ صاف دیگه ای هم که باشه فقط آهکی نباشه موردی نداره و همانطوریکه آقا سینا گفتن ابتدا سنگ رو بجوشونید تا ضدعفونی بشه.
      ضمنا برای قرار دادن عکس باید از قسمت پروفایلتون استفاده کنید و حجم عکس مناسب باشه باز موردی بود دقیق بفرمایید در چه مرحله ای مشکل درست میشه تا ببینیم چکاری میشه براتون انجام بدیم باز منتظر نظر آقا شهریار هم باشید.

      پاسخ
  6. xperia

    من عکس را انتخاب میکنم بارگذاری نماد هم میزنم اما میگوید نماد انتخاب نشوده من ۲۰۱۴ عضو نشودم که چیکار باید کرد تا بهت تاز کار نگن والا ما این سایت را خوب میدونیم من هر کسی را که مشکل ماهی داشته باشه سایت شما را میگم هوای ما را داشته باش .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز این مشکلات رو در پیام خصوصی مطرح بفرمایید در خدمتتون هستم و راهنماییتون میکنیم.

      پاسخ
  7. javid_salmas

    سلام اینکه میگین تخته سنگی که روش پر از تخمه رو میشه جابهجاش کرد چهجوری میشه؟یعنی میتونیم از آب درش بیاریم بعد وارد یک تانک جدید بکنیم در این حالت مشکلی برای تخم ها به وجود نمیاد.یا وقتی میخوای از تانک اصلی خارجش کنی و به یه تانک دیگه انتقال بدی فشار آب یا کشش سطحی آب تخم ها رو از رو تخته سنگ نمیشوره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میتونید سنگ رو خارج کنید و به تانک دیگه منتقل کنید و اگر به آرومی این کار رو انجام بدین مشکلی برای تخم ها پیش نمیاد.
      ضمنا اگر تخم ها زیاد در معرض هوا باشن و یا شوک حرارتی ببینن یعنی دمای دو تا آب فرق کنه مشخصه که خراب میشن.

      پاسخ
  8. xperia

    سلام اقا مجتبی بالاخر تخم گذاشت دو تا یی مواظبت میکنند …چه قطره هایی باید ریخت ؟ باید چند روز دیگه نر را جدا کنم ؟ چه غذایی باید به ماهی داد تا تقویت بشن رنگ ماده به کل برگشته؟.. . بعد چند روز باید بچه ماهی ها را جدا کرد و غذای بچه ماهی ها چیست؟ ……… راستی تخم ها چند روز دیگه در میاد؟…..دمت گرم

    پاسخ
  9. مجتبی

    سلام
    مبارک باشه دوست عزیز.
    خیلی کلی شد شما همین مقاله رو مطالعه بفرمایید کامل توضیح داده شده.
    برای جلوگیری از قارچ زدن تخم ها باید از متیلن بلو استفاده کنید.

    پاسخ
  10. xperia

    اقا مجتبی من دیر تخم ها را جدا کردم یک ذره را انها خوردند اما جدا کردم و قطره ضد قارچ هم ریختم دوباره چه کار کنم تا اماده تخم گذاشتن شوند …… کار یشون نداشته باشم یا نه باید کار انجام داد … تانک تخم ها بخاری و هوا دارد…….

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مورد خاصی نیست فقط اگر دمای دو تا آب اختلاف داشته حتما تخم ها خراب میشن.
      شما ماهی مولد رو دست کاری نکنید و طی یک برنامه مشخص تغذیش کنید خودش مجددا تخم ریزی میکنه اما با جابجایی و دست کاری ماهی تکثیر به تاخیر میوفته. معمولا اگر اسکار در آرامش باشه تخم هاش رو نمیخوره مگر تخم های خراب رو حالا دیگه جدا کردین ولی اگر ماهی دیگه ای در کنارشون نیست بذار یک نوبت در کنار تخم ها باشن ببینیم چی میشه چون اینها شرایطشون خوب باشه هر ۲۰ – ۲۵ روز یک سری براتون تخم ریزی میکنن. البته بستگی به خیلی موارد هم داره و ممکنه این زمان جلو عقب بشه.

      پاسخ
  11. xperia

    اقا مجتبی روی تخم ها انگار کپک بسته . از ماهی فروش پرسیدم گفت خراب شده چیکار کنم که اونطوری نشه روز سوم ….من هنوز تخم ها را نگه داشتم و امید دارم در بیاد… راستی روز ۳ روی انها کپک بست کپک که نه اما یک چیزی روی انها را پوشانده بهضی از تخم ها سفیید شدن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اون تخم ها دیگه خراب شدن و قارچ زدن شما باید از متیلن بلوی مرغوب و یا ضد قارچ معتبر مارک دار استفاده میکردین تا تخم ها قارچ نزنن.

      پاسخ
  12. xperia

    اقا مجتبی این بار که ماهی ها تخم گذاشتن می خواهم ماهی نر را جدا کنم و ماهی ماده پیشه تخم ها بماند ……… ماهی ها دوباره شن ها را میکنند ….قطره هم خوب است ماهی فروش گفت که خوب است و رنگ اب تا ابی اسمانی شد دیگر نریز بعد دوباره رنگش رفت بریز… اقا مجتبی مقاله بالا میگوید ماهی ها را جدا کنید انها تخم ها را میخورند اما من میخواهم ماده را پیش تخم ها نگه دارم چون وقتی نر نزدیک تخم ها میشد ماده . نر را میزد و به او اعتماد نداشت …. باز هر چه شد به شما خبر میددهم …..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون قطره هم اصلا خوب نبوده که تخم ها قارچ زدن اینکه فروشنده گفته خوبه که دلیل نمیشه ببین اگر روی قطره نوشته یک قطره برای یک لیتر این رو توی چاه هم بریزی ممکنه ضرر داشته باشه چه برسه به آکواریوم ؟؟!!
      شما باید متیلن بلوی مرغوب استفاده کنید یعنی مارک دار یه مارکی که ادرس کارخونش مشخص باشه نه از این داروهای الکی در پیت حالا متوجه منظورم شدین چطور دارویی لازم دارید الان شما اگر موفق شدی یک آدرس و یا تلفن از این تولید کننده دارو پیدا کنی مشخصه دارو درست حسابی بوده در غیر اینصورت باید اون رو بریزی داخل چاه نه آکواریوم.
      برای جدا کردن ماهی از تخم هم بنظر بنده بستگی به خود اون ماهی ها داره مثلا شده نر و ماده رو در کنار تخم ها نگهداشتم و مشکلی هم نبوده و مورد هم داشتم که هر دو رو جدا کردم پس باید خودتون بهترین تصمیم رو با توجه به شرایط موجود بگیرید.

      پاسخ
  13. محمد

    سلام،،،،،،،ببخشید من میخواستم بدونم اگه یک ماهی اسکار نر و یک ماهی اسکار ماده یک اندازه بخرم و توی یک اکواریوم بزارمشون باهم جفت میشن???
    اگه میشن چقدر طول میکشه تا جفت بشن???

    پاسخ
  14. mehdi118

    سلام
    اولان باید ب بلوغ برسن, ک اندازه ۲/۳ دست حدود ۱۳/۱۴ سانتی ب بلوغ اولیه میرسن و میتونن تکثیر کنن!
    هیچ ماهی دگ ای نباشه.
    کیفیت اب خوب, تغذیه ترکیبی و با پروتئین بالا( غذای زنده, میگو, شرکتی معتبرو…)
    دما ثاب, سطحی صاف و تخت میخوان برا تخم ریزی!
    جفنگیری هم نمیشه گفت, شاید تو ۱ هفته جفت خوردن سر ۳ هفته هم تخمگذاری کردن!
    شاید ماها باهم موندن اصلا جفت نخوردن, برا جفت گیری ترغیب بشن سریعتر اتفاق میفته که باید تو دسته مثلا ۱۰ تایی باشن و ب علت وجود رقیب زودتر جفت میخورن بعد میتونین جدا کنین و طبق شرایط ذکر شده تکثیر کنین.
    ولی جدا جدا بگیرین حرف قطعی نمیشه گف, شاید جفت بخورن شاید نه.

    پاسخ
    1. mehdi118

      از لحاظ ظاهری خیلی کم تفاوت دارن نر و ماده.
      با زیر نظر گرفتن حرکاتشون میتونید بفهمید که نر و ماده هستند! حرکات لرزشی دو به دو, دهن به دهن شدن, تعقیب چند ثانیه ای و بعدش درگیری چند ثانیه ای, شنای کنار هم, جا به جا کردن شنهای کف تانک و… از علائم جفت خوردن و آماده بودن برای تولید مثل هستند.
      تو این سایز ماهی های شما, به بلوغ اولیه میرسن ولی مدتی طول میکشه کامل تخمارو رشد بدن و بارور کنن.
      کلا باید تغذیه کامل و ترکیبی داشته باشید مخصوصا غذای زنده.
      نکته: تغذیه مناسب و شرایط کافی, باعث زودتر رسیدن به بلوغ در ماهی اسکار میشود و همراه با آن تولید مثل.

      پاسخ
  15. محمد

    تو این مواردی که شما برا نرو ماده بودن گفتین ماهی های اسکارم فقط اون کناره هم بودنو دارند حتی شده موقع خوابشون پیش هم میخوابند…این علائم کافیه؟؟اسکاره بزرگتره همیشه طرف اون کوچیکتره میره و کوچیکتره همیشه عشوه میاد کمی هم لوس تره…راستی شارک رنگین کمان و افرا تقریبا ۷ ماهه با اسکارند و به نهایت رشد خودشون رسیدن…یه ماهی کماندو و یه سیچلاید گوره خری و یه پرت هم دارم با یه لجن خوار…اسکار فعلا هیچ کدومو اذیت نکرده..

    پاسخ
    1. mehdi118

      این ماهی ها در کل سازگاری ندارن, ولی خوب همیشه هم گفتیم ماهی با ماهی فرق داره و بیشتر آرامش تانک شما با خاطر ۱ عددی بودنه گونه ها هستن.
      اینایی که شما گفتین دارن به بلوغ میرسن هنوز و کامل نشده دوره بلوغ , برا همینم علائم ناقص هستند. بهشون خوب رسیدگی کنین تا چند ماه اینده به خوبی جفت خورده و تخم گذاری میکنن.
      در ضمن برای تولید مثل باید تنها باشن وقتی شروع کردن شنها رو جا به جا کردن و قلمروع تعیین کردن. اب رو کیفیت بالا نگه دارید. از استرس هم دور باشن تا موقع تخم ریزی یا بعدش نخورن که معمولا بعد تخم ریزی والدین رو جدا میکنن.

      پاسخ
  16. حاج علی رضا

    سلام اقا مجتبی الان یک ماهه که از تخم گذاری اسکار هایم میگذرد اما هنوز تخم نگذاشته است چه مشکلی دارد .. جای مناسب هم دارد.. پیش دهانشان یک جوش در امده است چند ماه است چه کنم قرمز است…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این مورد هم بستگی به خیلی موارد داره مثلا یک ماه پیش اگر تخم ریزی کردن بادی مجددا تخم ریزی کنن ولی یک ماه چیزی نیست و باید بیشتر صبر کنید قرار نیست همه ماهی ها مثلا سر یک مدت مشخصی تخم ریزی کنن مثلا ماهی داشتم که دقیق میتونستم از توی تقویم زمان تخم ریزی بعدیش رو پیش بینی کنم و درست سر همون تاریخ تخم ریزی میکرد اما خب ماهی هم هست هیچ حسابی نداره یک وقت دیدی یکسال بعدش تخم ریزی کنهو یا مثلا سر سه ماه پس حالا یک ماه خیلی چیز مهمی نبوده.

      پاسخ
  17. ناشناس

    اگه میشه چند عکس برای تشخیص جنسیت اسکار بگذارید چون من درست متوجه این عمل نشدم.چگونه از روی باله ها مشخص میشود؟چگونه قبل از جفت شدن میشود تشخیص داد؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *