بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,496 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. هادی

    یک ماه پیش ماهیای تانک منم سفیدک گرفته بودن, رو بدنشون دونه های شکر مانندی بود همش خودشونو به اشیا میکشیدن, همون موقع دما رو تا ۳۲ بالا بردم محلول ضد ایک هم ریختم, سه چهار روز بعد خوب شدن, منم دما رو اوردم ۲۸
    الان بازم چند روزه ماهیام خودشونو میکشن به اشیا ولی اثری از دونه های شکری نیست! یعنی دوباره بعد یک ماه ایک برگشته؟؟! بازم همون مراحل درمان قبلی رو تکرار کنم؟؟
    الان دما رو رسوندم به سی و دو, چراغ خاموش, محلول انتی پارازیت هم ریختم, فیلتر هم خاموشه
    در ضمن ماهیام استرس دارن, وقتی میام جلو تانک همه فرار میکنن قایم میشن, قبلا اینجوری نبود, قبلا تا نزدیک میشدم همه میومدن بالا شیرین کاری میکردن کیف میکردم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به اب اکواریوم یک گرم در لیتر نمک بدون ید بزنید به احتمال قوی مشکشون حل میشه. احتمالا دچار پارازیت های پوستی و ابششی شدن که با نمک میتونه درمان بشه. نیازی به بالا بردن دما هم نیست. استرس و واکنش های سریع یکی از علائم بارز بیماری های انگلی هست.

      پاسخ
  2. هادی ...

    یادم رفت تو پست قبلی بپرسم… معذرت
    دو هفته پیش دوتیکه مرجان خیلی کوچیک به دکور آکواریومم اضافه کردم، احتمالش هست استرس ماهیا بدلیل بالا رفتن سختی آب باشه؟؟ (به خاطر وجود مرجان). مرجان تازه بوده ولی خیلی کوچیک هستن میتونه تاثیرش تو سختی اب تا اون حد باشه که باعث بوجود اومدن استرس باشه؟ یا استرس بخاطر ایک هست؟؟ گیج شدم
    قبلش مرجان رو حدود نیم ساعت داخل اب داغ نمک اندود نگه داشته بودم
    اندازه اک حدود۹۰ لیتر، ماهیا سه تا پروت + ۵تا ماکرو + سورم+ یکی بلو الکتریک

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بعید میدونم به خاطر اون مرجان ها و بالا رفتن سختی اب باشه. اولا قرار نیست دو تیکه کوچیک مرجان سختی اب رو خیلی بالا ببره. دوما ماهیای شما به سختی اب حساس نیستن.

      پاسخ
      1. هادی

        منم موافقم فکر نکنم استرس ربطی به مرجان و سختی اب داشته باشه
        نمک همیشه موقع سیفون اضافه میکنم ولی مقدارش کم بود, حدود پنجاه گرم دیگه به نود لیتر اب اکواریومم اضافه کردم, فکر کنم برا هر لیتر یک گرم باشه, اخه قبلا هم نمک اضافه کرده بودم
        ایشالا که اوضاع عادی بشه, دما رو هم عادی کردم
        ممنون بابت راهنمایی

        پاسخ
  3. سعید69

    سلام.
    ماهیای من سفیدک گرفتن..۳تا طوطی ماهی و بدونه لجن خوارم تلف شدن..
    دما رو به۳۲ رساندم…
    صدسفیدک ریختم..سنگ نمک ریختم
    ولی انگاری کیست های انگل سفیدک تو آکواریوم تخم ریزی کردن
    وچیزیهای لیزمانند تو آکواریوم هست که به بدن ماهی ها..سنگها آویزان میشم…وبه قسمت ازشیشه که ماهی فقط تواونجا جمع میشن پراز حباب های خیلی ریز هستش..(فقط اون قسمتی که ماهیهاجمع میشن حباب ها هستن..)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نیازی به ضد سفیدک نبود مگر داروی مارک دار و خارجی استفاده کرده باشید در غیر اینصورت کار خاصی براتون انجام نمیده.
      همون دما رو افزایش بدین کافیه.
      نمک رو باید به اندازه استفاده کنید و اگر زیادی مصرف کنید میتونه برای ماهی ها مضر باشه.
      اون لیزی هم از طی نشدن چرخه آب هست.

      پاسخ
  4. سعید69

    سلام.آقا مجتبی الان دمای اب اک من رو ۳۲ است…دو روزه تو۳۲ گذاشتم و پایین نیاوردم
    تاکی باید رو ۳۲ باشه؟…ابش خیلی گرم شده…
    وهم اینکه دو روزه غذا ندادم بهشون.از گشنگی تلف نشن؟
    یکی هم اینکه ماهی های من خیلی لاعر شدن.چشاشون زده بیرون رنگاشون پریده انگاری…
    آدم وقتی نگاشتن میکنه میترسه از چهره ماهی…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دما رو با دو تا دماسنج مختلف چک کنید که از ۳۲ درجه بیشتر نشده باشه فعلا باید دو هفته دما بالا باشه تا ایک به طور کامل از بین بره و بعد طی مدتی دما رو بیارید روی ۳۰ درجه.
      ضمنا به چه دلیل دو روز به ماهی ها غذا ندادین این موضوع چه ربطی به انگل ایک و سفیدک داره ؟؟؟!!!
      سفیدک ربطی به غذا نخوردن ماهی نداره اتفاقا اگر غذا به ماهی در این وضعیت ندین خیلی زودتر تلف میشه.

      پاسخ
  5. اسعید69

    سلام..
    آکواریوم من پراز کیست های سفیدک هستش
    انگلها به بدن پرت واسکارم چسبیده بود خیلی داعونشون کرد هیچی اثرنکرد و تلف شدن…
    الان دکتر اسکار یک پرت یک کار دارم…
    رو بدن یکی از اسکار ها حباب های دون دون هستش
    ولی یکم حالش خوبه…بعداز اینکه اسکارای دیگم تلف شدن این اسکار ها بهترشدنا…
    دمارو۳۲ هستش این نمک اضاف کردم
    بازم باید نمک اضافه کنم؟
    اب را سیفون کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دیگه دلیلی نداره نمک اضافه کنید. باید به مقدار یک گرم در لیتر نمک بدون ید در اکواریومتون برای درمان وجود داشته باشه. در همین حد. حالا اگه این مقدار نمک در اب هست دیگه نیاز نیست باز اضافه کنید
      ضمنا کیفیت اب رو هم برسی کنید. ممکنه سموم اب بالا باشه(اگه سیکل اولیه طی نشده باشه) به هر حال اگه کیفیت اب پایینه سیفون زدن میتونه به بهبود کیفیت اب کمک کنه.

      پاسخ
      1. اسعید69

        اقاشهریار اگه سیفون بزنم دمای اب پایین نمیاد؟
        این پایین اومدن دمای اب واسترس وارد شدن به ماهی ها باعث اختلال در درمان بیماری سفیدک ماهی ها نمیشه؟
        یه سوال دیگه
        این داروهای رنگی ایرانی با برند ابنوس ، نوشدارو، ارس که تو بطری های نیم لیتری پلاستیکی (بطری نوشابه)به قیمت۲۰۰۰تومان وبا عناوین ضدسفیدک…ضدعفونی و ضد کلر و…. هستش و هیچ تاریخ انقضا و تاریخ تولید و پروانه ساخت شرکتی روش درج نشده قابل اعتماد است؟
        به طول درمان کمک میکنه؟

        پاسخ
        1. یاشار

          درود
          دوست عزیز ابتدا بابت حذف و ویرایش پست شما از شما عذرخواهی میکنم . چون کامنت های شما پشت سر هم بود بنده با اجازتون اون ها رو با هم ادغام کردم که شکل بهتری پیدا کنه .
          همیشه توجه داشته باشید چه در تابستان و چه در زمستان برای سیفون کردن از آب هم دمای تانک استفاده کنید که استرس کمتری به ماهی ها وارد بشه !!!
          دوست خوبم بنده به شخصه هیچ اعتقادی به این داروهایی که نام بردید ندارم و به هیچ عنوان بنده ازشون استفاده نمیکنم چون ضررشون بیشتر از فایدشون هست
          موفق باشید

          پاسخ
  6. Matrix8

    عجب اشتباهی کردم دوتا انجل مریض گرفتم
    همون طور که گفتم باله هاشون کنده شده که احتمال زیاد دم خوره نیست ولی رو بدن و باله هاشون دوسه تا نقطه سفید هست که فکر کنم سفیدکِ
    دمارو گذاشتم بره رو ۳۰ و برای ۷۵لیتر اب دوقاشق چای خوری سرپر نمک ریختم
    فعلا میتونه جلو دم خوره احتمالی و سفیدک رو بگیره؟
    یه دونه اموکسی سیلین۵۰۰ بندازم تواب؟تو یه مقاله خوندم به مدت ۳ روز هر۸ ساعت یه قرص برای۱۰۰لیتر انگل و باکتری رو نابود میکنه
    یا بریزم تو غذاشون مثلا؟
    تانک قرنطینه هم ندارم به یه تشتی چیزی هم که نمیشه انتقال داد چون هوا و بخاری و… میخوان
    داروی ضدسفیدک بخرم؟اگه مارک معتبر نداشت چی همین داروهایی که تو بطری هستن جواب نمیده؟
    اگه پیدا نشد حمام نمک بدم؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم ابتدا بابت ویرایش کامنتتون از شما عذرخواهی میکنم . چون کامنت هاتون پشت سر هم بود بنده با اجازتون با هم ادغامشون کردم که شکل بهتری پیدا بکنه .
      خب دیگه کاریه که شده و ماهی بیمار رو خریداری کردید . همین اقداماتی که انجام دادید کفایت میکنه ۱ الی ۲ درجه دیگه دمای آب رو بالا ببرید و بزارید ۳ روز رو همون دمای ۳۲ درجه بمونه سپس به تدریج دما رو به ۳۰ برسونید . برای درمان سفیدک نیاز به هیچ دارو و محلولی ندارید البته در مراحل اولیه . شما کمی صبور باشید همین اقدامات کفایت میکنه اما ماهی ها رو مدام زیر نظر داشته باشید
      موفق باشید

      پاسخ
  7. Matrix8

    خواهش میکنم اختیار دارین
    ممنون همین کارو کردم و از دیروز یکی دوتا از نقاط سفید محو شدن و چنتای بقیه کمرنگ
    چقد زود اثر کرد چون نگران بودم دنبال دارو گشتم و هیچی نبود جز همین بی نام و نشون ها یدونه گرفتم گفتم ضرر نداره که حالا اینم عکسش
    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1463596410321.jpg
    قبل اینکه کامنت شمارو بخونم ریختم وگرنه استفاده نمیکردم

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم خب این بار استفاده کردید گذشت اما سعی کنید از این دارو دیگه استفاده نکنید . خدارو شکر ماهی هاتون هم رو به بهود هستن اما برای سری بعد بی مورد از هیچ دارویی در آب استفاده نکنید حتی داروهای مارک دار
      موفق باشید

      پاسخ
  8. Matrix8

    عجب بدبختیهههه
    سفیدک تموم شد الان یه مرض دیگه داره شروع میشه
    امروز متوجه شدم بعضی ماهی هام خودشونو به شن کف اک میمالن با یه حالت خشن و عصبی!
    این چه بیماریه؟:'( لطفا بگین اینو چجوری درمان کنم؟
    چرا هرچی بدبختیه تو این دو هفته راه اندازی اک داره سرم میاد:-|
    فک کنم دیگه این بار باید حمام نمک و اموکسی سیلین بدم!

    پاسخ
  9. Matrix8

    اساتید یه بار این مقاله سفیدک رو از اول خوندم حدس میزنم خارش واسه همین سفیدک باشه
    ولی نقاط سفید روی بدن انجل ها کامل محو شده و دما هنوز روی ۳۱ درجه هست
    بعد انجل ها دوتا شارک رنگین کمان هم گرفتم که یکیشون هم خارش گرفته
    الان دوتا ماهی عید و یه گوپی ماده و یه شارک هراز گاهی شیرجه میزنن تو شن ها!ولی هیچ نقطه سفیدی رو بدنشون نمیبینم
    اینجا که هیچ داروی مارک داری پیدا نمیشه چه خاکی سرم بریزم؟:'(
    (میدونم ترکیب ماهی ها جالب نیست ولی چه میشه کرد…)

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یک گرم در لیتر نمک بدون ید در اکواریوم باشه تا این مشکل هم برطرف بشه. انگل پوستی هست. حالا یا هنوز سفیدک کامل درمان نشده یا یه انگل پوستی دیگست. اوایل با بالا بردن کیفیت اب و استفاده از نمک در تانک اصلی این مشکل حل میشه. اگه در چند روز اینده با افزودن نمک مشکل برطرف نشد از یه داروی تخصصی ضد پارازیت های پوستی و ابششی باید استفاده کنید.

      پاسخ
  10. Matrix8

    اقا تو این فیلتر ما چه چیز ها که پیدا نمیشه
    امروز هم یه کرم کوچیک دو سه میلیمتری پیدا کردم
    این دیگه چیه؟بیماریه؟قشنگ نمک پاشش کردم تا خشک شد و مرد!
    نکنه همین باعث خارش ماهی ها میشه؟مثلا نوزاد هاش چون خودش اون قدری هست که اگه به بدن ماهی بچسبه راحت دیده بشع

    پاسخ
  11. Matrix8

    ببخشید که بازم کامنت میدم ولی تعداد این کرم ها زیاده و توی ابر فیلتر هستن
    ابر هم مال خود فیلتر نیست(چون مال خودش توش ذغال داره که گفتین درش بیارم) و عوضش کردم و از اکواریومی گرفتم به نظرتون مشکل از ابره؟ابر قهوه ای شده بااین که یه هفتس کار میکنه
    ابرو انداختم بیرون و مال خودشو گذاشتم
    حالم به هم خورد از اینا

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اون کرم ها که احتمالا پلاناریاست و در لینک زیر میتونید در موردش مطالعه کنید و مشکل رو از بین ببرید.
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-eight/%DA%A9%D8%B1%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7planaria/

      پاسخ
  12. Matrix8

    نه پلاناریا سفیده اینا سیاهن
    رو سرشون هم دوتا شاخک کوچیک بود هرچی که هستن امیدوارم دیگه پیدا نشن:-(

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید لرنه آ بوده به هر حال ابر که طبیعیه قهوه ای بشه و باید اون رو میشستین نه اینکه دور بندازید و مشکلی از ابر نیست بلکه انگل در آکواریوم به وجود میاد.

      پاسخ
  13. حبیب

    سلام و تشکر بی نهایت.امروز صبح که رفتم سراغ ماهیام دو از ماهی های گلد فیشم که یکیش رد کپ و یکیش کله شیریه فقط رو دمشون نقطه های سفید خیلی ریز هست.ایا این همون سفیدکه? البته بازم بگم فقط رو دمشونه.اینم بگم که من بخاری روشن نمیکردم چون خودش همیشه دما ابشون رو ۲۶ بود دو روزه که کولر زدیم دماشون رفته بود رو ۲۴. کل ماهیام هم گلد فیشه. الان که دیدم اینجوری بخاری رو روشن کردم.پیشاپیش از جوابی که میدونم میدین تشکر میکنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله احتمالا به دلیل نوسان دمایی سفیدک زدن و حتما باید بخاری اتوماتیک داشته باشید تا در زمان روشن کردن کولر افت دمایی نداشته باشید.

      پاسخ
  14. Matrix8

    دوستان این خارش ماهی ها همچنان ادامه داره و بیشتر میشه
    توی غذاشون پودر اموکسی سیلین قاطی کردم و هر۸ساعت میدم بهشون,تا۳ روز این کارو بکنم حل میشه یا بیشتر؟
    با توجه به اینکه ماهی حساسی مثل انجل دارم نمیدونم زنده میمونن یانه
    ولی چون اینجا هیچ دارویی مثل تترا جنرال تونیک یا… پیدا نمیشه چاره ای جز این ندارم
    یه بار حمام تتراسایکلین بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اینجوری زودتر اونها رو میکشید و راحت میشن.
      چرا آموکسی سیلین با غذا قاطی میکنید و اصلا چرا اینقدر غذا به ماهی میدین طبیعیه مشکل بیشتر میشه شما یک روز بهماهی ها غذا ندین وضعشون بهتر میشه و این خارش از کیفیت آب هست حمام تتراسیکلین هم نیاز ندارن شما کیفیت آب رو بالاببر مقداری نمک بدون ید اضافه کن و غذا هم اینقدر به ماهی ها نده.

      پاسخ
  15. نيوشا

    سایت شما عالى هست ممنون،متاسفانه دو تا از ماهى هام مبتلا شدن به این بیمارى سفیدک، دماى اب رو تا ٣٢ درجه بالا مى برم حتما و مى خواستم بدونم قبلا به اب نمک بدون ید زدم، الان دوباره هم یک مقدار نمک بزنم یا دیگه لازم نیست؟ بنظرتون ماهى ها رو حمام نمک بدم یا اول فقط دما رو بالا ببرم و منتظر بشم ببینم خوب مى شن یا نه؟
    از اکواریوم فروشی پرسیدم گفت سفالکسین بریزم توى تانک اصلى سه روز پشت سرهم( روزى یک عدد) نظر شما در مورد این دارو چیه؟ بازم مى گم مى تونم فقط دما رو بالا ببرم و کار دیگه اى انجام ندم؟ من کلا دو تا سیلور دالر و دو تا گرین ترور و یک سورم و کت فیش دارم براى این ماهى ها دماى ٣٢ مشکلى نداره؟ و تا چه مدت باید این دما رو نگه دارم؟ و بعدا چقدر دما رو کم کنم، کلا دماى مناسب براى این ماهى ها چند درجه هست که باز مریض نشن و مشکلى پیش نیاد؟ واقعا ممنون از راهنماییهاتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بستگی داره قبلا چقدر نمک به اب زدید. تا یک گرم نمک بدون ید میتونید در هر لیتر از اب اکواریوم استفاده کنید(البته برای ماهیای قوی جثه مثل سیکلیدهای امریکایی و برای ماهیای فعلیتون هم بغیر از کت فیش این مقدار نمک مشکل ساز نیست)
      سفالکسین نیاز نیست و این بیماری خیلی راحت با بالابردن دما و نمک درمان میشه.
      دما هم تا یک هفته پس از درمان ماهیاتون بالا باشه. پس از اون هم کم کم دما رو تا ۲۸ الی ۲۹ درجه کاهش بدید.

      پاسخ
  16. یلدا

    سلام ماهی فایتر من سفیدک گرفته دو روزه تو این محلول ضد سفیدک گذاشتمش مرتبم عوض میکنم ابو دمام خوبه ولی هنوز هیچ بهبودی توش نمیبینم تروخدا کمک کنید چی کار باید بکنم:(

    پاسخ
    1. سپهر

      سلام
      دمارو ببرید بالا وبه تدریج به ۳۲ درجه برسونید اگر از دارو استفاده میکنید که طبق دستور خود دارو باید عمل کنید وهروز هم قبل از استفاده از دارو ۲۰% ابو تعویض کنید باید ۲تا۵ روز این کارو ادامه بدین تا بهبودیو در ماهی ببینید ذغال هم اگه دارین از فیلترتون خارج کنید
      درپناه حق

      پاسخ
  17. .mohammad.hossein

    سلام من توو اک فایترام هیچ وقت بخاری نمیزاشتم نمیدونم چرا ماده فایترم سفیدک گرفته احتمالا بخاطر حمله نر به ماده هست حالا من یکم نمک ریختم(خیلی کم)بخاری هم گذاشتم توو آک الان دمای بخاری رووی چند باشه خوبه؟فایتر به دمای بالا حساس نیست؟ طی چند روز اون رو به دمای ۳۰ یا هر دمایی که مناسبش باشه برای درمان برسونم؟
    خواهشا سریع جواب بدید ی ماه صبر کردم تا مادش گیرم بیاد اگه بمیره…):

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دما ۳۱ الی ۳۲ درجه باشه و بیشتر هم نشه. دما رو هم کم کم میتونید بیارین بالا و موردی نیست، فقط یکدفعه ماهی از اب خنگ به اب گرم منتقل نشه. همین.
      درمان سفیدک خیلی ساده است و همین که دما بالا باشه و نمک هم استفاده کرده باشید درمان میشه و جای نگرانی نیست.

      پاسخ
  18. sh4hram

    سلام خسته نباشید .
    لوچ های من ایک گرفتن , یکم خودشون رو تو شن میزنن و رو دم هم چند تا نقطه سفید . غذا خوب میخورن هنوز .
    چون آکواریوم گیاهی هست دما ۲۷ بود .
    با توجه به اینکه آکواریوم قرنطینه ندارم و انگل هم پخش شده تو کل آکواریوم , چقدر نمک بزنم و دما رو چقدر بالا ببرم تا هم ماهی ها خوب شن هم گیاه صدمه جدی نخوره ؟
    محصول های تترا و سرا که برای این بیماری هست رو میشه تو آکواریوم گیاهی استفاده کر. ؟
    گیاه ها : گندمی , بیدی. خنجری , کریپتون .
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نمیتونید از نمک استفاده کنید و بهتره از یه محلول ضد سفیدک تجاری استفاده کنید که روی گیاها هم تاثیر نذاره مثل سرا کاستاپور استفاده کنید. دما رو هم برای درمان دو سه درجه بالاتر بیارین واسه این گیاها تاثیری نداره و اسیب نمیبینن.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *