بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,498 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. حانیه

    موافقم…ولی به نظرم بهتره بجای‌ گذاشتن شماره تلفنتون لینک گروه میذاشتین…
    گذاشتن شماره خلاف قوانین سایته…
    البته امیدوارم آقای شهریار جسارت بنده رو ببخشن.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اقا مجتبی هم توضیح دادن کلا گروه تلگرام نداریم و بیشتر تمایل داریم کاربران با سایت تعامل داشته باشن. سایت هم کاملا با موبایل و تبلت و گجت های مختلف سازگاره و میتونید به جای باز کردن نرم افزار تلگرام ادرس سایت رو در مرورگرتون وارد کنید و اگه سوالی هست بپرسید و با سایر دوستان در ارتباط باشید

      پاسخ
  2. alireza6600066

    سلام من لجن خوارم تمام بدنش دانه های سفید هس ولی نه به شکل عکس بالا بعد کم کار هم شده باز همین بیماریه لطفا یکی جواب بده سریع؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب اگه سفیدکه(یعنی یه سری دانه مثل بلور شکر سرتاسر بدن ماهی رو گرفته) دما رو تا ۳۲ درجه بالا ببرید یک هفته ده روز بگذره درمان میشه. میتونید در کنار بالا بردن دما از یه داروی تجاری ضدسفیدک هم استفاده کنید.

      پاسخ
      1. alireza6600066

        ماهی های دیگه سفیدک نمیگیرن ده روز پیش اونا باشع؟

        پاسخ
    2. Reza k

      سلام علی رضا به نظر من لجن خوارتو در بیار بنداز بره وگرنه دچار یه بدبختی میشی همه سفیدک میگیرن بعد قارچ میزنن کلا داغون میشه اکواریومت ۵۰۰۰ بده یه لج خوار دیگه بخر یه داروی ضد ایک خوب بگیر بریز یک سوم ابو سیفون کن نمک بدون ید برای هر ۱۰ لیتر یه قاشق چایخوری در اب خود اکواریوم توی یه ظرف حل کن بریز بعد دمای ابو برسون به ۳۳ ایشالله سه چهار روزه ردیف میشن

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        با احترام به نظرتون فکر نکنم این اتفاقاتی که گفتید بیفته و از بیماری سفیدک برسن به قارچ زدن!. لجن خوار یا هر ابزی دیگه ای در اکواریوم هست تیکه سنگ و شن و زباله نیستن که بیاریم بیرون و بندازیم بره! راحت بیماری سفیدک در همون تانک اصلی درمان میشه.

        پاسخ
        1. alireza6600066

          یع سوال دیگه من یه هفته س اسکار گرفتم این عادت کرده ب طعمه غذای خودشو نمیخوره مشکلی براش پیش نمیاد؟

          پاسخ
      2. alireza6600066

        اینکارارو کردم متاسفانه امروز دیدم یکی از ماهیا بدتر سفیدک گرفته
        اب اکواریمو کلی عوض کردم اب اکواریمم گرماشو رسوندم ب ۳۲
        ببخشید اون ماهیم روی ابه فقط بعضی وقتها میاد پایین مشکلش چیع؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          دوای درد سفیدک دمای بالاست. یعنی این بیماری با بالا بردن دما درمان میشه. کیفیت اب رو بالا نگه دارید بدتر نمیشن و مطمئنا بهتر میشن.
          اون ماهی هم که بالای ابه دقیق توضیح بدید چه مشکلی داره. شاید از ماهیای کف تانک میترسه و مجبوره سطح اب بمونه.
          به ماهی اسکارتون هم نباید فقط یک نوع غذا بدید و حتما دل، ماهی کیلکا و غذای خشک رو هم بدید. حتی یک روز بهش هیچ غذایی ندید. نمیشه فقط طعمه بخوره.

          پاسخ
  3. امین

    سلام آقا شهریار ممنون از نظرات خوبتون.من یه سری ماهی گوپی و پلاتی دارم چند روزه که سفیدک گرفتن رفتم یه داروی ضد سفیدک با مارک آبنوس گرفتم و طبق دستورش داخل تانک اصلی ریختم میخوام بدونم لازمه دوباره چند روز دیگه دارو بریزم ؟وچند روز دارو تو تانک بمونه و آیا آب تانک رو تو دوره درمان سیفون کنم؟ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      برای درمان سفیدک باید دما رو بالا ببرید تا بیماری درمان بشه. یعنی دما رو تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دمای دماسنج ملاکه و ترجیحا از دو دماسنج استفاده کنید) اون داروی سفیدک ابنوس هم نمیدونم چیه و استفاده نکردم. شما دما رو بالا ببرید و مقدار کمی نمک بدون ید به تانکتون بزنید بیماری به سادگی طی یک هفته درمان میشه.

      پاسخ
  4. سجاد

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    من یه اکواریوم ۲۰ لیتری دارم و یه تعدادی ماهی شامل ( ۱ گلد فیش ۴ تا گوپی ۱ انجل ۱ دیسکس ۴تا کالر ویدو ۱ گلس فیش ۱ لجن خوار و ۱ حلزون!
    تهویه تاپ فیلتره دما همیشه ثابت رو ۳۰ ( بخاطر دیسکس) اکسیژن هم همیشه هست نور هم در روز ۱۰ ساعت روشنه!
    حدودا ۱ ماه بعد از اضافه شدن دیسکس به تانک انجلم و میزد و در نهایت انجل به دلیل استرس ناشی غذا نمیخورد و مرد،۱ دو ماه بعد خود دیسکس محترم مرد و دیروز هم یه دونه گلس فیشی که داشتم مرد و نکته جالب اینجاست همگی پس از مردن بدناشون کاملا سفید میشه هم گلس هم انجل که مشکی بود و هم دیسکس که ابی بود!
    من تویض ابم هر ۳ ۴ روز یه باز ۳۰ درصد و کم میکنم نمک میزنم تو فیلتر زغال اکتیو و سرامیک هم گذاشتم تقریبا همه مسایل بهداشتی و از نظر خودم رعایت میکنم!
    میخوام بدونم از دوستان کسی راه کاری داره واسه این مشکل!
    غذا هم دو مدل در روز یه نوع میگو خشک شده و یک غذای خارجی دیگه استفاده میکنم!
    ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در بیست لیتر؟! خب طبیعی بوده که ماهیاتون بمیرن. حداقل دیسکس و انجل که از همه حساسترن تلف میشن و انتخاب درستی برای این تانک نبودن.
      ذغال اکتیو رو هم نباید همیشه استفاده کنید و از فیلتر خارج کنید اما سرامیک دائم در فیلتر بمونه.
      بهتره گونه های انتخابی مناسب حجم و تجهیزات اکواریومتون باشه. به عبارتی شما باید از ماهیای کوچیکی مثل خانواده تتراها، رنگین کمان ها، رازبوراها و این دست ماهیا نگهداری کنید. سیکل اب رو هم طی کنید و فقط هفتگی بیست تا سی درصد اب رو تعویض کنید.

      پاسخ
  5. علی منصوری

    با سلام خدمت دوستان گل
    منم ماهی هام همین بیماری رو داشتن
    بیشتر از همه پنگوسی هام سفیدک زده بودن
    با این سایت اشنا شدم اومدم نظرات رو خوندم بعدش رفتم نمک بدون ید زدم و زغال رو حذف کردم از فیلتر و مهتابی رو خاموش کردم و دما رو بردم رو ۳۱ درجه
    الان خوبه خوب شدن و هیچ مشکلی هم ندارن
    من یه اشتباهی که داشتم این بود جفت مهتابی هام ۲۴ ساعته روشن بودن
    ولی الان دیکه تا ۱۰ شب روشنه بعدش تا فردا ظهر خاموشه بعد روشن میشه
    یدونه هم گوپی داشتم که امروز ۳ تا بچه زایید
    امروزم حدودا ۴۰ درصد اب رو سیفون کردم و اب تازه ریختم تو تانک
    البته اب ۲۴ ساعت قبل اماده شده بود از لحاظ کلر زدایی و دمایی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب فقط نباید فیلتر رو خاموش میکردین و دلیل خاصی نداشته.
      اگر فیلتر رو بیشتر از یک ساعت خاموش کنید و مدیای داخلش خشک بشن دیگه همه باکتری های مفید داخل فیلتر رو از دست میدین و سیکل آب بهم میخوره.

      پاسخ
  6. نيكان

    سلام
    سوالی دارم از دوستان ، حدودا یک ماه هست که آکواریوم گرفتم ۵ ماهی گوپی و ۵ تترا نئون ، با توجه به توصیه فروشنده دمای آب رو بین ٢۴ الی ٢۵ درجه نگه داشتم و هر هفته بیست درصد آب رو سیفون کردم ، امروز مشاهده کردم یکی از تتراها باله بالایی خودش رو از دست داده و در محدوده باله از دست رفته هاشوری از سفیدی وجود داره ، از باقی تتراها یکی رو احساس میکنم هاشوری سفید داره ! اساتید نظر بدهید چه بر سر ماهی هام دارد می آید و چه کار کنم ، آیا مجاز هست با توجه به اینکه در تمامی سایتها نوشته شده این دو گونه ماهی باید در آبی با محدوده ٢٣ الی ٢٧ باشند رو ببرم روی ٣٢ ؟!؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نیازی نیست دما رو افزایش بدین چون ماهی های شما دم خوره دارن نه سفیدک بخش دم خوره رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
      1. نيكان

        تشکر می کنم مجتبی جان ، پس این هاشور سفید رنگ چیه ؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز سفیدک به شکل هاشور نیست و این هاشور از علائم بیماری دم خوره هست.
          انگل ایک یا همون بیماری سفیدک دانه دانه هست مثل اینکه بجایی نمک بپاشید از بلورهای نمک ریزتر هست و در تمام نقاط بدن ماهی پخش میشه و اصلا یکجا و به شکل هاشور نیست.
          شما به تصاویر بیماری نگاه کنید.

          پاسخ
  7. امید

    سلام
    من چهارتا ماهی دارم دوتا سورم و دوتا پرت.روی باله ها و بدن سورم ها دونه های ریز سفیدی هست که فکر کنم سفیدک باشه ولی دو تا پرتم هنوز این بیماری رو نگرفتن یا اگه گرفتن به صورت محدودتر میخواستم بدونم بدون استفاده از دارو وبا بالا بردن دما و افزودن نمک خوب میشن؟واگه خوب میشن چند روز طول میکشه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله یک هفته ده روز بگذره خوب میشن. شما دما رو تا ۳۲ درجه بالا ببرید و یک گرم در لیتر نمک بدون ید اضافه کنید. چند روز که بگذره بهبودی رو مشاهده میکنید و همینطور دما بالا باشه تا بهبودی کامل.

      پاسخ
  8. Arshia

    سلام دوستان من دمارو بردم رو ٣١ نمکم ۵ ۶ تا قاشق چایی خوری ریختم تو ١٠٠ لیتر اب تقریبا به نظر شدید نیست ظاهرا هم اسکارم فقط اینطوری شده روی بدنشم خیلی کمه بیشتر رو بال چپش هست دارو هم لازمه بگیرم یا خیر؟ در کل چه کارایی باید انجام بدم سیفون بکنم …..
    چند روز باید دما بالا باشه وقتی علائم رفت چه مدت بعد دمارو بیارم پایین؟
    نمک سیکل و بهم می زنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمک سیکل رو بهم نمیزنه.
      باید بذارید دو هفته دما روی ۳۱ درجه ثابت بمونه هفته ای هم ۳۰ درصد آب رو سیفون کنید اما دقت کنید آب هم دما اضافه کنید اما اگر امکانش نبود در سیفون کردن فعلا عجله نکنید تا سفیدک ماهی کامل درمان بشه بعد.
      معمولا در هفته اول ماهی درمان میشه ونیازی به دارو هم نداره و در صورت پیشرفت بیماری حتما باید داروی معتبر تهیه کنید اما دما رو باید دو هفته بالا نگهدارید و در هفته سوم بیارید روی ۳۰ درجه و از هفته بعد به دمای قبل برگردونید. ( معمولا برای نگهداری اسکار دمای ۲۸ – ۲۹ درجه خوبه.)

      پاسخ
  9. مهرداد

    با سلام من شنیدم ک قرص میترانیندازول هم برای درمان و از بین بردن انگل ها بسیار موثر است

    پاسخ
    1. Arshia

      سلام بله منم دیدم یجا تو همین فروم بود اقا مجتبی گفته بودن ظاهرا حالا نمیدونم لازمه یا خیر فکر کنم واسه درمان انگل دستگاه گوارش هست میشه تو تانک اصلی انداخت یا خیر

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      قرص میترونیدازول در مورد بیماری سفیدک و انگل ایک هیچ کاربردی نداره و تنها برای انگل روده ای استفاده میشه که در بخش خودش توضیح داده شده.

      پاسخ
  10. امید

    سلام
    آقا شهریار طبق فرمایشات شما عمل کردم و الان سه روز میشه دما رو بردم ۳۱-۳۲ و نمک هم استفاده کردم سیفون ۳۰درصدی هم زدم فقط یه موردی هست باله های ماهی سورم ها مخصوصا باله سینه ای که نازک هست پاره شده و داره ریش ریش میشه اما پرت هام این علایم رو ندارن و خیلی سر حالن سفیدک هاشون هم انگار یه کمی کمتر شده ب نظر شما چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      منتظر باشید تا درمان کامل بشه. اون باله های سورم ها هم اگه از کتک خوردن نباشه احتمالا بیماری ثانویه باکتریایی هست. اگه باله دمی هم در حال ریش ریش شدن و پوسیدگی بود احتمالا دم خوره است و باید از دارویی مثل تترا جنرال تونیک یا داروهای تخصصی انتی باکتریال یا حتی قرص نیتروفرانتوئین استفاده کنید. در قسمت دم خوره کامل توضیح دادیم.
      البته من بیشتر فکر میکنم سورم ها کتک خوردن.

      پاسخ
  11. behzad01

    سلام
    دوستان ماهیای منم سفیدک گرفتن…مغازه اکواریومی محلمون بهم یه دارو داد که روش نوشته شده “اکسیر ضد سفیدک” که برای ۳ روز به ازای هر ۲ لیتر آب باید ۱ قطره داخل اکواریوم بریزم..چند لحظه رنگ اب رو هم عوض کرد، تقریبا بنفش شد…بنظرتون بدرد می خوره؟ همچنین بنظرتون همراه با این اکسیر یک قاشق غذاخوری نمک بدون ید بریزم و دما رو هم روی ۳۲ بزارم مفیده؟
    تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      از اون دارو به نظرم استفاده نکنید. شما اگه دما رو تا ۳۲ درجه بالا ببرید و به ازای هر یک لیتر اب یک گرم نمک بدون ید به اب اکواریوم اضافه کنید بیماری به راحتی درمان میشه. پس از درمان هم حتما درصد نمک رو با سیفون کردن و جایگزین کردن اب تازه کاهش بدید.

      پاسخ
  12. Arshia

    سلام اقا مجتبی ۵ روز گذشت سورم ظاهرا خوب شد اسکارم بدتر شده دو روزی هست حمام نمک جدا هم میدم دارو خارجی پیدا نکردم دوتا جا رفتم ایرانی بود ماله شرکت اکو لایف استفاده نکردم داخل تانک اصلی موقع حمام اضافه میکنم از دیروزم غذا نمیخوره سه بارم بیشتر نتونستم حمام بدم دکورم زیاده من و به چشم شکنجه گر میبینه دیگه الفرار قایم میشه ? سمت بقیه ماهی هام میره امروز دیدم میزنن بش و ٢٠ درصد اب و سیفون کردم ارتفاع ابم پایین بود ٢٠ درصد دیگه هم اب اضافه کردم
    چیکار کنم بنظرتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید هم درما ننشه و اتفاقا این ماهی باید تلف بشه وو باید از شما به عنوان شکنجه گر شاکی باشه ؟؟؟!!!! واقعا اشتباه کردین روزی سه بار به ماهی حمام دادین کی گفته این همه حمام بدین حمام دارو یا حمام نمک تنها یک مرتبه در طول درمان انجام میشه ن ههر روز و روزی سه بار همینکه تا الان زنده مونده خیلی هنر کرده خیالتون راحت این ماهی دیگه عمری نمیکنه و ماهی خوبی نمیشه و حتی اگر زنده هم بمونه خیلی ضعیف و ترسو میشه.

      پاسخ
  13. behzad01

    با سلام
    طبق فرمایش دوستان دما رو تا ۳۲ درجه بالا بردم و نمک هم اضافه کردم الان سفیدک اسکارهام و پرت خوب شده اما امروز تگزاسام و لجن خواره سفیدک گرفتن…بنظرتون چکار کم…همین کارها رو برای اونا هم تکرار کنم؟ برای ماهی های دیگه مثل اسکارها که تازه خوب شدن،ضرری نداره؟ چرا اینا دیرتر گرفتن؟ (البته تقریبا ۱۰روز بعد از اسکارها اونا رو به اکواریوم اضافه کرده بودم)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      روش درمان رو تکرار کنید. برای ماهی های تازه درمان شده مشکلای پیش نمیاد.

      پاسخ
  14. Arshia

    سلام اسکارم تلف شد آب پر از انگل هست رو شیشه راه میرن بقیه حالشون خوبه الا چیکار باید بکنم با دما بالا از بین میرن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در بالا خدمتتون گفتم باید این ماهی تلف بشه و شکی درش نبود با اون همه حمامی که شما اجرا کردین.
      خب با توجه به اینکه سیفون هم زدین دیگه هیچ کاری نیاز نیست انجام بدین فقط کمی صبور باشید و تا یکی دو روز آینده ببینید وضعیت چی میشه.

      پاسخ
  15. Arshia

    سلام اقا مجتبی روزی سه بار حمام ندادم کلا سه بار حمام دادم دیدم اثر نکرد هروز داره بدتر میشه دفعات بعد و دادم دیگه رسیده بود به دهن اب شش چشم غذا هم دیگه نمیخورد.
    منظورتون متوجه نشدم الا همه ماهی ها خوبن سالمن ماهی مریضی ندارم مشکلم اب هست یه چیزایی سفیدی توش هست معلق تو اب چندتاشونم دیدم رو شیشه حرکت میکردن قسمتی که پمپ و بخاری هست چسبیدن بش بنظر از بین رفتن ولی یسرشیون حرکت میکنن صبر کنم مشکل اب حل میشه ؟چون تاحالا تجربه نداشتم الا یکی دوروز صبر کنم چه اتفاقی باید بیوفته شرایط چجوری باید بشه
    ممنون از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اون انگل هایی که فکر میکنید و روی شیشه حرکت میکنن پلاناریا نیستن؟
      لینک زیر رو مشاهده کنید در موردشون توضیح داده شده و خطر ساز نیستن
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-eight/%DA%A9%D8%B1%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7planaria/

      پاسخ
      1. Arshia

        سلام اقا شهریار عکسی نبود ازش شبیه کرم نیستن سفید رنگ یه خورده ام به خاکستری میزنن اندازه سره سوزن هستن خیلی ریزن من دیروز اب رو سیفون کردم رو پاور هد بودن پاک شد صبح دوباره دیدم اینا هستن زل میزنم بشون ثابتن بعد یدفعه حرکت میکنن ١ ٢ ثانیه سریع باز ثابت میشن یکیشون دیدم پرشم کرد موقع حرکت انگار از حالت نقطه در میان کشیده میشن خواستم فیلم بگیرم خیلی ریزن اب پر یه چیزای معلق هست اخه از تنه اسکارم که سفیدک داشت موقع حمام هم میدیم میریخت تو اب یه چیزایی اینا که راه میرن دیگه چین همونان یه چیز دیگن
        الا باز نگاه کردم م مثل حالت دونه نمک ثابتن اکثرا بعد حر کت ١ ٢ ثانیه میکنن ثابت میشن مثل سوسک راه میرن

        پاسخ
  16. Arshia

    اقا شهریار فیلمشم گرفتم در عرض صدم ثانیه از یه نقطه میره یه نقطه دیگه تو گوگل جستجو کردم یه عکس پیدا کردم شبیه همین ها بود ولی ماله من ریز تر بازم به احتمال ٩٩% پلاناریا هستن واقعا کارتون درسته استادین اگه لطف کنید یه راه خوب و کم هزینه برای از بین بردنش بفرمایین ممنون میشم ??

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمالا همون پلاناریا باشه و خطری هم نداره. کم کم خودشون از بین میرن. کافیه سیفون بزنید و کیفیت اب بالا باشه. که ظاهرا اینکارها رو انجام دادید. اگه تونستید از یه داروی ضدانگل تجاری و مرغوب استفاده کنید. چند تا دارو رو دوستان در تالار در همون بخش پلاناریا معرفی کردن و میتونید با استفاده از اون داروها ریششون رو از اکواریومتون بکنید.

      پاسخ
  17. علی

    سلام. من دو تا گرین ترور دارم که این بیماری رو گرفتن. من به آب نمک مخصوص زدم و مایه آبی رنگ متیلن بلو. درجه آب هم روی ۳۰ هست. آیا کار دیگری مانده من انجام بدم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خوبه. دما رو تا ۳۲ بالا ببرید. نیازی به متیلن بلو هم نبوده چون این دارو ضدقارچه و تاثیر خیلی زیادی روی انگل ایک نداره. دما بالا باشه تا درمان کامل بشه.

      پاسخ
  18. mhd

    توصیه می کنم که برای درمان با نمک، این فایل pdf را دانلود نمایید:(نوشته های زیر را کپی کرده و در نوار آدرس پیست نمایید)
    http://s6.picofile.com/file/8248318126/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF%DA%A9_%D8%A7%DB%8C%DA%A9_%D8%A8%D9%87_%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%87_%D9%86%D9%85%DA%A9_%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D9%85.pdf.html

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *