تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. پریسا1

    سلام.خسته نباشین.یه راه حل بهم بگین لطفا طوطیم به هیچ عنوان قفسشو دوس نداره وقتی میذارمش خیلی بیقراری میکنه همین که در قفسشو باز میکنم سریع پرواز میکنه تا ۱۵ دقیقه ای همین جوری هست بعد آروم میشه از صبح شاید ۳یا۴ بار تو قفس گذاشتمش اونم ۵ یا ۱۰ دقیقه ……..باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول که بای دپرهاش رو بچینی تا نتونه اینقدر بپره دوم اینکه باید بذاری توی قفس باشه تا عادت کنه خب طبیعیه دوست داره پرواز کنه و اشتباه میکنید در قفس رو باز میکنید بذار یک روز داخل قفس باشه خوب میشه فقط توی این حالت هیچی نمیخوره و باید بیاریدش بیرون و بهش آب و غذا بدین والا تلف میشه دقت کنید حتما تغذیش کنید نگی فلانی پرندم رو کشت ؟؟؟!!!

      پاسخ
  2. پریسا1

    ممنون آقا مجتبی….چشم خودم بهش غذا میدم.مرسیی

    پاسخ
  3. پریسا1

    سلام آقا مجتبی. از قفسش که میارمش بیرون هیچی نمیخوره به زور یه قاشق چایخوری غذا میخوره.تقریبا ۱۲ساعت میشه که شاید ۵قاشق چایخوری غذا خورده.چیکارش کنم؟ از گرسنگی نمیره…..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید تو قفس خودش غذا میخوره و سیر شده.
      ضمنا جوجه ها که بزرگتر میشن کمتر غذا میخورن.
      ولی باید مراقبش باشید تا از گرسنگی تلف نشه و الان ندید نمیتونم چیزی بگم خدمتتون باید خودتون ببینید چیزی خورده یا نه و چینه دانش پره یا خالی ؟؟؟!!
      این رو دیگه باید خودتون تشخیص بدین.

      پاسخ
  4. حسین

    سلام اقا مجتبی طوطیم مث قدیم که بهش سریلاک میدادم چیندونش پر نمیشه ؟؟.الان بهش تخمه و سیب میدم ؟؟؟ میخواستم ببینم میشه بهش سیب زمینی اپ پز بدم ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه که غذاش کمتر بشه بله سیب زمینی پخته هم میخورن فقط زیاد مصرف نکنید که چاق بشه.

      پاسخ
  5. پریسا1

    سلام آقا مجتبی خسته نباشین.خمیازه کشیدن پشت سرهم طوطی نشانه چیست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خمیازه کشید نشانه سلامت پرنده هست اما بیش از اندازه و پشت سر هم ممکنه از بی خوابی و نگهداری نا مناسب باشه. مثلا ساعت خواب و بیداریش رو زده باشید به هم.

      پاسخ
  6. ساسان

    با سلام و خسته نباشید:
    طوطی اسکندر(ملنکو) حدود دوماه پیش خریدم کاملا همه پرهاش در اومده.
    بخاطر این که باید به مسافرت میرفتم ده روز به یکی از دوستام سپردمش.
    چند روزی که برگشتم هم بی اشتها شده هم پر کنی پیدا کرده.تقریبا همه پر های دم و بالشو کنده.
    با این که چیندانش خالیه هیچ اسراری به خوردن غذا نداره.که منم به زور بهش میدم
    ایا راه حلی هست واسه این که دوباره غذا بخوره و استرس نداشته باشه؟؟؟؟؟؟
    ممنون:

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب با رفتن شما و عوض شدن جاش مشکل داشته و افسرده شده و پرهاشو کنده و عادت هم کرده و خیلی هم سخته بشه درمانش کرد. اما خب به جای قبلی برگردونید پرنده رو و بیشتر وقت بذارین و خودتون سعی کنید با دادن میوه و سبزی و دانه ها به صورت دستی پرنده رو تشویق به تغذیه کنید. از مولتی ویتامین پرندگان در ابخوریش استفاده کنید و استحمام هم فراموش نشه، پرهای پرنده رو هم برسی کنید ببینین چیزی بینش نباشه تا ببینیم چی میشه و مجددا مکاتبه کنید. حقیقتا اگه مشکل افسردگی باشه باید واسش وقت بذارین تا شاید دوباره خودشو بازیابی کنه. حتما سعی کنید مدام با غذا یا وسایل بازی پرنده رو ترغیب کنید تا از این حال دربیاد. باز خواستین صبر کنید اقا مجتبی هم راهنمایی کنند و نظرشون رو بگن

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل توضیحدادن باز بنده هم در خدمتتون هستم.
      الان پرنده شما یا بدنش حشره زده و باید آبتنی کنه و یا دپرس شده و افسردگی داره.
      اما برای تغذیش حتما باید انواع میوه و سبزی بهش بدین تا خنک بشه و گرمیش نکنه ضمنا اگر غذا نخورد دیگه چاره ای ندارید جز اینکه با سرنگ بهش سرلاک بدین چون تلف میشه بعدا به فکر درمان پر کنیش باشید فعلا بهش غذا بدین.

      پاسخ
  7. پریسا1

    سلام خسته نباشین.طوطیم نشت رو قابلمه داغ البته خیلی داغ نبود…سریع پاشو گذاشتم تو ماست روشم یه کم آب سرد زدم.یه کم هم روغن شترمرغ مالیدم به پاش……کاریش نمیشه..الان فک میکنم پاش یه خورده ورم داره یه کم هم تیره شده…زود راهنماییم کنین لطفا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب موارد خوبی رو انجام دادین اما دیگه بیشتر مراقب باشید و پرهاش رو کوتاه کنید تا کمتر بتونه پرواز کنه فقط در حدی باشه که زمین نخوره و یکی دو متر کوتاه بپره نه اینکه اوج بگیره.
      دیگه بذار به حال خودش باشه تا آروم بگیره و دست کاریش نکن خودش کم کم خوب میشه باز اگر موردی پیش اومد بفرمایید در خدمتتون هستیم.
      ضمنا ببخشید زودتر از این نشد جواب بدم خدمتتون.

      پاسخ
  8. پریسا1

    ببخشید یه سوال دیگه الان که هوا گرم شده و تو خونه کولر روشن میشه سرما نمیخوره؟آخه عطسه میزنه… خودمم فک میکنم یه خورده پلکش قرمز شده بقیه چیزاش طبیعیه..ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کلا پرنده اگر در معرض وزش باد نسیم و دیگه بدتر اگر جلوی کلر و پنکه باشه حتما مریض میشه مخصوصا طوطی و قناری و حتی ممکنه تلف بشه.
      به این مورد حتما دقت کنید خیلی زیاد .
      ضمنا اگر چشمش قرمز تر شد و یا چرک کرد حتما حتما باید قطره استریل چشمی بریزی داخل چشمش و ۱۵ دقیقه بعد هم پماد چشمی تتراسیکلین بزنی داخل چشمش فقط دقت کنید کورش نکنید.

      پاسخ
  9. حسین

    سلاام اقا مجتبی من الان طوطیم ۱نیم ماهش ولی هنوز سرش تیک میزنه و عقب جلو میشه طبیعیه ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عقب جلو با لرزش سر فرق میکنه اولی طبیعیه ولی دومی بیماریه پس باید درست تشخیص بدین و بنده هم نمیتونم ندید حرفی بزنم خدمتتون.

      پاسخ
  10. پریسا1

    سلام.ممنون از راهنمایتون.الان خداروشکر بهتر شده….بازم ممنون

    پاسخ
  11. alireza

    اقا مجتبی سلام
    داداش جوجه شاه طوطی من الان همه پرهاش در اومده و ٢روزه تخمه میشکنه .میزاره نازش کنم و وقتی دستمو جولوش میگیرم میاد رو دستم اما جدیدا بعضی وقتا یه حالت تهاجمی میگیره و اگه دستمو نکشم گاز میگیره ( مخصوصا وقتی دستم و از پاءین به سمتش میبرم) ، این حالت طبیعیه ؟جوجه من الان رامه یا وحشی؟ اگه وحشیه چیکازش باید بکنم؟. در ضمن من طوطیمو ٣ روزه از کارتن در آوردم ولی تو قفسم نذاشتم ، براش با این قفسه های کتاب یه ٣ دیواری درست کردم که سقف نداره و جلوش هم بازه
    ، آیا این کارم خوبه و جولوی رام شدن یا سخنگو شدنشو نمیگیره؟
    یه سواله دیگم دارم اینکه وقتی سوت میزنم طوطیم با یه حالت خاصی صوت میزنه و بعد از چند ثانیه پرواز میکنه به سمت مقصد نا معین این طبیعیه یا نا؟
    اگه نخوام پرواز کنه چجوری باید بالشو بزنم؟؟؟
    ممنون که وقت میزاری میخونی و جواب میدی..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله کاملا طبیعیه.
      الان که اهلی و رام هست اما باید داخل قفس باشه و اینطوری اذیت میشه البته ربطی به رام و وحشی شدنش نداره فقط کار جالبی نیست و بعدا دیگه نمیره داخل قفس.
      به جای سوت زدن باهاش حرف بزنید در کل همه چی طبیعیه .
      ضمنا بای دپرهاش رو کوتاه کنید تا زیاد نپره و فرار نکنه و به خودش هم آسیب نزنه فقط به اندازه کوتاه کنید که در سایت توضیح داده شده نه بیشتر و حتما بتونه کمی پرواز کنه و زمین نخوره. ( کم کم پرهاش رو بچشن نه یک مرتبه )

      پاسخ
  12. علي

    آقا مجتبی سلام ممنون که برا بچه ها وقت میزاری یه سوال:
    من دو روز پیش یه جوجه شاه طوطی گرفتم که فروشنده گفت دو ماهه است اما خودش نمیتونه غذا بخوره البته تخمرو میشکنه و مغزشو در میاره ولی نمیتونه بخوره از دستم غذا نمیخوره حتی از سرنگم خودش نمیخوره باید خودم دهنشو باز کنم و باز نگه دارم و با سرنگ بریزم تو حلقش (البته خود فروشنده هم همینطوری بش غذا میدادو میگف داره بزرگ میشه و غرورش نمیذاره کسی بش غذا بده و میخواد خودش بخوره ) چکار کنم که راحت از دست بخوره یا از سرنگ و به زور نخوام بش بدم
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از سرنگ که خودش نمیتونه غذا بخوره دوست عزیز.
      اگر تخمه رو پوست میکنه حتما میتونه بخوره .
      بنظر بنده ارزن درشت بذار جلوش حتما میخوره و یا جوانه گندم تازه براش بذار با سبزی و میوه میتونه اینها رو بخوره.
      اون فروشنده هم چرند گفته یعنی چی غرورش اجازه نمیده ؟؟؟!!!!
      طوطی دو ماهه باید بتونه خودش غذا بخوره این حرفها چیه قربان ؟؟!!
      بنظرم اون دانه ها سفت هستن شما جوانه گندم تازه و نرم و ارزن و میوه و سبزی بهش بده ببین چه بخوره.
      البته الان که به محیط جدید وارد شده باید تا ۳ – ۴ روزی با همو نروش قبلی تغذیش کنی تا کم کم عادت کنه چون ممکنه ترسیده باشه و خوب غذا نخوره.
      البته ممکنه این پرنده ضعیف شده و خوب تغذیه نشده و جون نداره بهتره از غذاهای مقوی و مولتی ویتامین براش استفاده کنید و کمی هم آب عسل بهش بدین فقط هفته ای یک مرتبه نه بیشتر. ویتامین هم فعلا همینطور و بعدا ماهی یک مرتبه.

      پاسخ
  13. مهسا

    سلام چطور میشه طوطی رو که از تخم با استفاده از دستگاه جوجه کشی متولد شده رو بزرگ کرد؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      میتونم بگم محاله بزرگ بشه. جوجه مرغ نیست که راحت بزرگ بشه، جوجه طوطی تازه متولد شده لخت و چشم بسته و حساس رو فقط پدر و مادرش میتونن بزرگ کنن

      پاسخ
  14. پریسا

    سلام آقا مجتبی خسته نباشین.دیشب طوطیم پرید رو کاکتوس صبح که پاشد یه کم میلنگید نگاه کردم تو پاش خاری نیست البته فکر میکنم.باید چی کار کنم. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب تیغ های کاکتوس خیلی ریز هستن و تو دستتون هم بره ممکنه دیده نشن ولی سوزش دارن اگر دیده نمیشن دیگه نمیشه کاری کرد و باید صبر کنید تا خودش خوب بشه و یا چرک کنه بزنه بیرون.
      ضمنا یه کمی بیشتر مراقب طوطی باشید البته برخی از کاکتوس ها هم سمی هستن و اگر بخوره براش خطرناکه.

      پاسخ
  15. حسین

    سلام اقا مجتبی طوطیم به غیر از سیب چیزه دیگری نمخوره هرچی بهش میدم نمیخوره مشکلی که براش پیش نمیاد؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فعلا که مشکلی نداره اما باید کم کم عادت کنه و حتما باید ارزن و دانه آفتاب گردان جلوش باشه.
      گرسنه بشه میخوره بهتره کم کم با دست بهش بدین و بذارید در تمام طول روز دانه جلوش باشه و نباید دانه ها رو بردارید.

      پاسخ
  16. پریسا

    سلام آقا مجتبی طوطیم غیر از تخمه چیزی نمیخوره….همه چیزو الکی نوک میزنه و ریز ریز میکنه ولی نمیخوره….مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز معمولا کار طوطی ها همین هست و بیشتر دانه ها رو نوک میزنن و نصف میکنن تا اینکه بخورن.
      اما نگران نباشید همه چی طبیعیه.
      تخمه آفتاب گردان – ذرت تازه – جوانه گندم تازه – میوه و سبزی و ارزن و … رو به راحتی میخورن.

      پاسخ
  17. پریسا

    سلام آقا مجتبی.یه سوال داشتم کی میشه ناخن های طوطیم رو کوتاه کنم؟ ویه سوال دیگه پوست یه سمت نوکش با ناخن کنده میشه خودشم همین کارو کرده و یه جاهایی از نوکشو ناخن کشیده و پوستشو کنده….چیکار کنم؟عادی هست یا نه؟ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ وقت ؟؟!!
      اصلا لزومی نداره و تا مجبور نشدین نباید از این کارها انجام بدین.
      ضمنا درباره کوتاه کردن ناخن و نوک مطلب داریم کاش همونجا سوال پرسیده بودین.
      این حالت نوکش طبیعی نیست و بنظرم یک قسمتیش کمی پوست بندازه و باز سفت و محکم بشه شما بهتره دست کاریش نکنید و اگر دیدین مورد خاصی داره از قرص کلسیم دی برای تقویتش استفاده کنید البته بیشتر از اندازه و الکی از این ویتامین ها نباید استفاده کنید اما الان بنظر لازم داشته باشه در طول هفته سه تا قرص مصرف کنه و دیگه مصرف نکنید تا ببینیم چی جواب میده.

      پاسخ
  18. پریسا

    سلام خسته نباشید.مشکل منقار طوطیم بر طرف نشده انگار که پوست یه سمت منقارش نازک شده یا پوسیده شده..براش کف دریا گرفتم ولی نمیخوره.این قرص کلسیم دی که گفتین مخصوص حیواناته؟چه جوری باید بهش بدم؟خیلی نگرانشم مشکل بدی که نیس؟

    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قرص کلسیم دی مخصوص انسانه و باید از داروخانه انسانی تهیه بفرمایید.
      قرص ر ونصف کنید و هر مرتبه یک نصفه قرص رو بکنید توی حلقش.
      بهتره پرنده رو به دامپزشک هم نشون بدین چون طبیعی نیست.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *