کت فیش چوبی

گربه ماهی چوبی یا دریفت‌وود کت فیش یک خانواده بزرگ از گربه ماهی های اب شیرین است که برخی از گونه های این خانواده بطور رایج در تجارت ماهی و اکواریوم عرضه می‌شوند و از محبوبیت مناسبی نیز برخوردارند. کت فیش های چوبی عموما از ماهی های کوچک تا متوسط محسوب میشود و به غیر از برخی گونه ها غالبا صلح جو هستند. در ادامه با شناخت، نگهداری و معرفی گونه های مختلف این خانواده با ما همراه باشید.

شناخت گربه ماهی های چوبی (driftwood catfishes)

گربه ماهیان چوبی متعلق به خانواده Auchenipteridae هستند. این گروه از گربه ماهیان در رودخانه‌های پاناما تا آرژانتین در امریکای جنوبی و معمولا در دشت های سیلابی یافت می‌شوند. این خانواده شامل ۱۲۷ گونه از ۲۵ جنس میباشد![Eschmeyer’s Catalog of Fishes]. اگرچه گستردگی این خانواده به ۱۸۵ گونه از ۴۰ جنس نیز می رسد.

به غیر از یک گونه همگی دارای سه جفت سیبیلک روی پوزه های خود هستند. اکثر گونه ها سایز کوچکی دارند و حتی برخی از انها به ۳ سانتی متر هم نمیرسند! کوچکترین عضو این خانواده طولی ۲۲ میلیمتری دارد و تنها یک گونه از این خانواده به نام Slopehead Catfish نیز به ۵۹ سانتیمتر در طول میرسد که به عنوان بزرگترین عضو این خانواده شناخته می شود.

تولید مثل بیشتر این گونه از کت فیش ها در نوع خود جالب توجه است و بارورسازی تخم های عموما داخل شکم ماده و با اغوش گیری جنس نر و ماده صورت می پذیرد

گربه ماهی های چوبی به عنوان ماهی‌های شبکار شناخته میشوند. برخی از گونه های کوچکتر معمولا در طول روز در شکافها پنهان می شوند و در طول شب برای تغذیه بیرون می آیند. گونه های بزرگتر این خانواده می توانند از میوه جات و حشرات تغذیه کنند و به عنوان همه چیزخوار شناخته می‌شوند. اگرچه به نظر می رسد ماهی های این خانواده اساساً از حشرات تغذیه می کنند، اما حداقل گاهی از ماهی های کوچکتر، میگو، میوه جات و حتی جلبک های رشته ای و سایر مواد گیاهی نیز تغذیه می‌کنند.

انواع گونه های کت فیش چوبی

کت فیش چوبی فیشر (Fisher’s Woodcat)

نام علمی: Trachelyopterus fisheri

نام رایج: کت فیش چوبی فیشر

زیستگاه: امریکای جنوبی – رودخانه سوسیو.

سایز: ۲۸ سانتی متر

دما: ۲۲ الی ۳۲ درجه سانتیگراد.

پی اچ: ۶ الی ۷

جنسیت: نرها یک برامدگی تناسلی دارند که در ماده ها دیده نمی شود. سیبیلکهای نر نسبت به ماده ضخیم تر است. نقش و نگار ماده نسبت به نر ساده‌تر می باشد. ماده ها از نرها تپل تر هستند.

نگهداری: این گونه جنب و جوش زیادی دارد و چندان خجالتی نیست و در طول روز و مخصوصا هنگام تغذیه بخوبی دیده می‌شود. لازم است برای انها مخفیگاه های متعددی توسط کنده های چوبی یا صخره ها فراهم گردد. همچنین آکواریوم انها نباید خیلی روشن باشد. لازم است با ماهیان متوسط نگهداری شود چرا که ماهیان کوچک به راحتی توسط این کت فیش خورده خواهند شد

تغذیه: غذاهای منجمد و خشک، حشرات، لارو ماهیان و هر ابزی که در سایز دهانش باشد را میخورد.

خلق و خو و سازگاری: این ماهی صلح جو است و با گونه های صلح جوی بزرگ قابل نگهداری می باشد. دقت داشته باشید ابزیان کوچکی که در دهانش جای بگیرد را به راحتی خواهد خورد.


کت فیش جگوار (Jaguar Catfish)

نام علمی: Liosomadoras oncinus

نام رایج: گربه ماهی جگوار

زیستگاه: آمریکای جنوبی – حوضه امازون.

جنسیت: در ماهیای جوان کمی سخت است. نرهای بالغ دارای عضو تناسلی هستند که ماده ها فاقد این عضو بوده. همچنین نرها باله های پشتی و سینه ای زخیم تری نسبت به ماده ها دارند.

سایز: ۱۷ سانتیمتر

دمای نگهداری: ۲۰ الی ۲۸

پی اج: ۵.۶ الی ۷.۲

تغذیه: طیف وسیعی از غذاها مانند غذای یخ زده، گرانول و ….

نگهداری و سازگاری: نیاز به مکان هایی برای مخفی شدن دارند. همچنین نور زیاد را نمی پسندند و اکواریوم با نور کم مناسب نگهداری از انهاست. در اب به اب کردم، دما و شرایط نگهداری انها باید دقت کنید و پارامترهایی که قبلا این ماهی در ان نگهداری میشده را فراهم نمایید. با ماهیای صلح جو سازگارند ولی ماهیان کوچک ممکن است شکار شوند. همچنین از مخفیگاه و قلمرو خود بخوبی در برابر مزاحمین دفاع خواهند کرد.


کت چوبی (woodcat)

نام علمی: Trachelyichthys exilis

نام رایج: کت چوبی

زیستکاه: امریکای جنوبی – حوضه امازون

سایز: ۸ سانتی متر

دمای نگهداری: ۲۲ الی ۲۴

پی اج: ۶.۵ الی ۷


گربه ماهی چوبی معمولی (Common Woodcat)

نام علمی: Trachelyopterus galeatus

نام رایج: گربه ماهی چوبی معمولی

زیستگاه: شمال آمریکای جنوبی ، از جمله پرو و ​​آرژانتین

سایز: ۲۲ سانتی متر

دما: ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶ الی ۷.۵

نگهداری: به مخفیگاه هایی چوبی علاقه مندند و سعی میکنند خود را با توجه به پوشش بدنی خود در بین چوب مخفی کنند. خلق و خوی خشنی دارند و از مخفیگاه خود محافظت میکنند ولی به عنوان یک ماهی مهاجم شناخته نمیشوند.


کت چوبی راه راه (Striped Woodcat)

نام علمی: Trachelyopterichthys taeniatus

نام رایج: کت چوبی راه راه

زیستگاه: آمریکای جنوبی – حوضه رودخانه آمازون

سایز: ۱۵ سانتی متر

دما: ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۲ الی ۷

تغذیه: سختگیر نیست و انواع غذاهای خشک و تازه تجاری را می پذیرد. اما غذاهای تازه مانند میگو، کرم خونی و دیگر غذاهای منجمد نیز باید جزوی از رژیم غذایی این ماهی باشد.

نگهداری: به مخفی شدن علاقه مند است و باید مکان های برای مخفی شدن و همچنین مکان های با پوشش چوبی یا گیاهی برای پرسه زدن بین انها برای این ماهی فراهم گردد. این ماهی کاملا صلح جو است ولی ماهیای کوچک را قطعا خواهد خورد. با ماهیای صلح جوی بزرگ سازگار است.


کت فیش روغنی (Oil Catfish)

نام علمی: Duringlanis perugiae

نام رایج: کت فیش روغنی

زیستگاه: آمریکای جنوبی: کلمبیا ، اکوادور ، پرو

سایز: ۶ سانتی متر

دمای نگهداری: ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

جنسیت: نرها دارای باله مقعدی تناسلی همانند زنده زاها هستند که ماده ها فاقد این عضو بوده و یک باله مقعدی ساده و نرمال دارند.

تغذیه: غذای خشک و منجمد و گلوله ای شناور.


تصاویر و نام علمی سایر گونه های کت فیش چوبی:

در مورد شناخت و نگهداری گربه ماهی های چوبی و معرفی برخی از گونه های این خانواده از منابع زیر استفاده شده است. همچنین شما میتوانید با استفاده از همین منابع یا سایر منابع موجود سایر گونه ها را در تالار گفتگوی سایت معرفی نمایید.

منابع:

https://www.planetcatfish.com/common/family.php?family_id=22

https://en.wikipedia.org/wiki/Driftwood_catfish

https://researcharchive.calacademy.org/research/ichthyology/catalog/SpeciesByFamily.asp#Auchenipteridae

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

50 دیدگاه در “کت فیش چوبی

  1. Mani mani mani

    خیلی عالی بود نوع فیشر و نوع معمولی از همه رایجتره

    پاسخ
    1. محمدرضا

      سلام
      من یه جفت فیشر دارم که مطابق توضیحات تاپیک،نر و ماده تشخیص دادم.مخصوصا اندازه سیبیلاشون که کلی باهم فرق داره و ماده تقریبا ۲ برابر نر شده با اینکه هم سن همن
      اندازشونم ۱۴ و ۸ سانت شده
      اینا شبا در حد ۱۰ ثانیه و چندین بار مث مار میپیچن دور هم و صداهایی شبیه قرقر کبوتر در میارن و وقتی همو ول میکنن،نر تا ۲ دقیقه بصورت نیم دایره که پیچیده بوده دور ماده،میمونه
      میخواستم ببینم اولا آغوش گیری به همین شکله و ایا امکان جفت شدن و تخم ریزی تو یک تانک ۷۰ لیتری و نسبتا شلوغ و معمولی خونه رو دارن؟
      و اینکه من چه کاری انجام بدم براشون.ضمنا یه جفت مپانگا و یه جفت گورخری دم تخمم دارم و امکان جابجایی شونو ندارم
      ممنون میشم اگه اطلاعاتی بهم بدین چون اصلا حرفه‌ای نیستم

      ۰۹۱۵*****۴۵

      اینم شماره واتس اپم که ممنون میشم اگر مقدور هست اونجا راهنمایی کنین
      ممنونم عزیزان

      پاسخ
  2. saj!jad

    ممنون اقا شهریار لطف کردی تاپیک
    رو ساختی با ماهیای شب زی از جمله نایف یا بلک گوست
    یا با انواع کت لجنخوار میشه نگهشون داشت؟

    پاسخ
    1. Moein

      سلام این ماهی کاملا بی آزاره و نه جنگجو هستش و نه حتی وحشی ففط سایز دهانش رو در نظر بگیرید مشکل دیگه ای باهاش نخواهید داشت

      پاسخ
  3. sepehr

    بلکه بشه چون تو مطلب هم گفته شده که فقط ماهی هایی که در دهانش جا بشه رو میخوره

    پاسخ
    1. saj!jad

      عزیز من بحث خوردن نیست
      بحث سر دعوا کردن و اسیب رسوندن بهم هست
      الان به عنوان مثال اسکار و فلاور هم اندازه هم که باشن
      تو دهن هم که جا نمیشن ولی با دعوا کردن باهم اسیب جدی بخودشون میزنن…

      پاسخ
  4. Moein

    سلام اقا شهریار ممنون بابت این تاپیکتون
    خدمتتون عرض کنم که برای این گربه ماهی ها شما هرچقدر هم که مخفی گاه طرحی کنی تا زمانی که خودشون اون رو به عنوان یه مخفیگاه ندونن کارتون بسیار سخت میشه به طور مثال اگر از کوزه استفاده کنیم نه تنها داخل کوزه نمیرن بلکه انقدر کوزه رو این ور اون ور میکنن تا بتونن خودشونو زیر کوزه جا کنن یا اگر از دکور سنگی استفاده میکنید کلا پشیمونتون میکنن چون انقدر خودشون رو به این سنگ ها میزنن تا در نهایت بین سنگ ها جا بشن این گربه ماهی رو من کنار اسکار پنج بندی هم نگهداری کردم و مشکلی باهم نداشتن
    یه توصیه به شمایی که میخوای این گربه ماهی رو نگهداری کنی سعی کن مزاحم استراحتشون نشی چون مثل یه ماهی خیلی وحشی بیرون میاد و سر و کلشو به همه جا میکوبه و بعد اینکه اکواریوم رو بهم ریخت دوباره میره یه جا برا خودش قایم میشه :)

    درباره تغذیه شون هم وقت هایی که روز بیرون میان براشون غذا بریزین خیلی شیک میخورن و مثل اقاها میرن دوباره میخوابن در شب هم شما از گرانول استفاده کنید و روی اب بریزید و صبح خودتون مشاهده کنید به بینید چقدر از غذا باقی یمیمونه( جارو برقی بکشی انقدر روی اب رو تمیز نمیکنه )

    و توصیه نهایی وقتی این ماهی رو با تور میگیرید حتما با دست نگهش دارید تا بالهاش در تور گیر نکنه من خودم به شخصه تاحالا سه تا تورم رو به خاطر وود کت ها پاره کردم

    پاسخ
    1. یونس نظری

      سلام داداش من از گرانول استفاده میکنم ولی خب فیلتر روشنه میکشه داخل شبا هم وقت بیرون اومدنشون دقیق نشخص نیست بعضی وقتا ۹میان بعضی وقتا ۳صب واقعا گیج شدم ماهی گپی میخورن ؟

      پاسخ
  5. X

    سلا م تاپکتون خیلی خوب بود آفرین شما توی تایپک گفتین که بضی از کت وود ها به ۳سانت هم نمیرسن میشه لطفا بگین اسم اون نژاد چیه من از ماهی های ریز خیلی خوشم میاد ممنون

    پاسخ
  6. Iman

    فیشر رو میشه با ماهیانی مانند مولی و ماهیایی با اندازه مولی نگهداری کرد یا حکم طعمه داره براش؟می خوام یه گربه ماهی بخرم در حال تحقیقم شرمنده هی راجبشون سوال می پرسم راستی سرعت رشدش چجوریه؟

    پاسخ
  7. ایلیا

    این کتا تازگیا خیلی زیاد شده من که زیاد باهاشون حال نکردم

    پاسخ
    1. آرشام

      سلام این کت آیا با گوپی هم می‌سازه؟ با مولی چی؟
      من ۴تا کت چوبی سایز ریز دارم چه ماهی هایی رو میتونم کنارش نگه دارم؟

      پاسخ
      1. ARVANA . OSCAR

        نه چون بهشون اسیب میزنه و ممکنه بکششون . با ماهی ها صلح جو هم اندازش میتونید نگهدارید. مثل پنگوسی گیاه خوار که به طور مثال بیاید چنتا پنگوسی البینو و معمولی کنار کت چوب با یه دکور گیاهی و چنتا مخفی گاه اکواریوم جالبی میشه

        پاسخ
        1. بلک فیش

          دوست عزیز تجربه همه چیز رو ثابت میکنه . من کنار گوپی هم نگهداری کردم مشکلی پیش نمیاد فقط یه کم اذیت میکنن اگه گشنه باشن . کت های من کاری به گوپیا نداشتن تو مخفیگاه خودشون بودن .

          پاسخ
          1. 30MAHI

            اولا که ممکنه خیلی ترکیب ها توسط شما نگهداری بشه ولی تجویز اون برای دیگران صحیح نیست.
            دوما مطلبی که شما دارید پاسخ می دید متعلق به ۱ ماه پیشه و اون کاربری گرامی که سوال پرسیده تا الان دیگه یا کت خریده یا نخریده .
            ثالثا ماهی هرچی اندازه دهنش باشه رو می خوره چه پیرانا چه کت چوبی چه گوپی

            پاسخ
      2. saj!jad

        تا وقتی کوچیک مشکلی پیش نمیاد به شرطی‌که همسایز دهنش نباشن در حال حاضر خطر نمیکنیم شما میتونی کنارشون انجل یا سیلور دالر نگه داری
        پنگوسی گیاه‌خوار با احترام به دوست خوبم سیلور اروانا عزیز
        زیاد ترکیب جالبی نیست کنارشون انجل گرین گوست یا تایگر و به همراه یک کت اسپرت نگه دار موفق باشی..

        پاسخ
      3. بلک فیش

        سلام دوست عزیز من یه مدت کنار گوپی نگهداری کردم . بعضی وقتا گشنه باشه دنبال خوردن گوپی هاست ولی معمولا ماهی های پر جنب و جوشی نیستن و اینکه میشه با ماهی های اندازه خودش نگهداری کرد . متاسفانه کت چوبی بینایی بسیار ضعیفی داره و از روی بو غذا رو پیدا میکنه و منم مشکل غذا دادن داشتم .

        پاسخ
  8. Arman

    سلام
    کت چوبی با اسکار و لوچ دلقک، پاکستانی و کت اسپورت سازگاری دارد ؟

    پاسخ
    1. Kiyarad

      درباره ی لوچ و پاکستانی و کت اسپورت نظری ندارم ولی می توانی با اسکار نگه داری کنی البته اسکار باید یکی دو سانت از اون بزرگ باشه

      پاسخ
  9. mm

    سلام
    کت چوبی رو میشه با کوی نگهداری کرد ؟؟
    اگه میشه با کوی ۱۵ سانتی چه اندازه ای میشه ؟؟

    پاسخ
    1. .Parsa

      سلام خیر نمیشه
      دما های نگهداری متفاوتی دارن (خیلی زیاد) و توصیه نمیشه

      پاسخ
  10. مهدی صدری

    سلام
    این گونه برای نگهداری با کالرفیش و پرل گورامی و رزی بارب کوریدوراس مناسب هست یا خیر؟سرعت رشدش چطوریه؟

    پاسخ
  11. Ebi-Sohrabi

    دوستان این ماهی تنها باشه جنب و جوشش کمه؟

    پاسخ
    1. Ebi-Sohrabi

      و اینکه ماهی کت چوبی فیشر که دمای ۲۸ درجه میخواد، این ماهی سایز های کوچکشم گیر میاد؟ مثلا ۳ تا ۴ سانتی

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      عموما این ماهی اکثر اوقات پنهان میشه و ماهی شبکاره و اگه مخفیگاه داشته باشه اکثرا اونجا پنهانه و ماهی پرجنب و جوشی محسوب نمیشه.
      دمای ۲۸ هم برای این ماهی اوکیه و موردی نداره.

      پاسخ
      1. Ebi-Sohrabi

        تشکر بابت پاسخ فقط میشه بگید تکثیر این ماهی سخته یا آسون؟

        پاسخ
        1. Sourena.B

          نه سخته نه آسون.الان هم فقط باید حواستون باشه تخم ها قارچ نزنند و کیفیت آب پایین نرود.

          پاسخ
          1. Ebi-Sohrabi

            میشه بگید برای تکثیر ماهی(همه ماهی ها نه فقط این) چه چیزایی لازمه؟دونه به دونه بگید چه وسایلی لازم هست برای تولید مثل ماهی که من بخرم ، از صفر تا صد

            پاسخ
          2. مهدی

            سلام دوستان کت چوبی با لوچ و پنگوسی معمولی و آنجل سازگاره؟

            پاسخ
  12. امیرعلی

    سلام اگر منظور تان پنگوسی گیاهان خوار است می توان پیش کت چوبی نگهداری کرد اما پیش انجل نگهداری نکنید لوچ هم بستگی به نژادش دارد

    پاسخ
    1. مهدی

      تشکر. نژاد لوچ پاکستانی(لوچ کماندو) شما پیشنهاد میکنی چه ماهیانی کنار پنگوسی گیاهخوار نگهداری کنم؟

      پاسخ
      1. امیرعلی

        سلام بله کنار لوچ کماندو می توان نگهداری کرد اما با رعایت سایز حداقل دو الا سه برابر چون کت چوبی رشد زیادی دارد و ممکن لوچ را یک لقمه کنه

        پاسخ
  13. MR.moein

    سلام دوستان
    کت چوبی فیشر ماهی مقاومی است یا نیاز به ابی کاملا تمیز داره ؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. bardia20

      سلام
      بله ماهی نسبتا مقاومی هست ولی دلیل بر این نیست که در شرایط خیلی بد به خوبی به زندگیش ادامه بده.

      پاسخ
  14. م.یگانه

    یک تجربه به این تاپیک اضافه کنم که کت چوبی در دماهای بالا (۳۰ تا ۳۲ درجه) بسیار کم کار میشن و در این دما به ندرت برای تغذیه فعالیتی نشون میدن حتی اگر تا یک ماه این وضعیت ادامه پیدا کنه! اما با پایین آوردن دما تحرکشون چندین برابر میشه و بسیار پرخور میشن.

    پاسخ
  15. ناشناس

    سلام دوستان
    کت چوبی من با اسکار درگیر شد یعنی اسکار گازش گرفت دمش اسیب دید
    از اون موقع کلا کم فعالیت شده هم تو شب هم تو روز و برای غذا خوردن نمیاد بالا الان چند روزی هست ک اینطوری شده و با غذا های زیر ابی و دل مرغ سیر نگهش داشتم به نظرتون چیکار کنم تا بهبود پیدا کنه و دوباره غذا خور بشه؟ ممنون

    پاسخ
    1. م.یگانه

      سلام. من خیلی وقته دارم از کت چوبی نگهداری میکنم و اینو فهمیدم که اگر حس کنه محیط ناامنه برای همیشه (حداقل ۲ ۳ ماه که من نگهشون داشتم) گوشه گیر میشه و دیگه به حالت اول برنمی گرده! حالا ممکنه حجم تانک هم در این مورد موثر باشه ولی بهترین راهکار جابجایی موقتش هست تا بعد از یکی دو هفته دوباره مثل اولش پرجنب و جوش و غذاخور بشه

      پاسخ
      1. ناشناس

        ممنون از راهنماییتون
        بله خودمم جاشو عوض کردم الان فقط با چند تا کت چوبیه دیگه تو ی تانک دیگه ای هستن ولی وضعیت همون طوره

        پاسخ
        1. ΡARSA

          سلام بهتر بود ماهی اسیب دیده رو ترجیحا شیشه بینشون قرار میدادید چون جا به جایی استرس میده باید صبر کنید و کیفیت اب رو هم بالا نگه دارید اگه اسیب جزئی بوده خوب میشه

          پاسخ
          1. ناشناس

            سلام ممنون کیفیت رو بالا نگه داشتم و متیلن بلو هم زدم ک اسیب دیدگی عفونت نگیره
            والا میخواستم همین سوال رو بپرسم ک دمش دوباره رشد میکنه یا نه
            چون دمش رو کلا زده

            پاسخ
  16. سانا

    سلام من کت چوبیم از موقعی که خریدمش تا الان هیچ غذایی نمیخوره. یعنی من براش غذا میریزم ولی اصلا نمیخوره و کل روز خوابیده . میشه راهنماییم کنین؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      اگه اصول آب به آب رو رست رعایت کرده باشید و تو مغازه هم سالم بوده باشه استرسه که بعد از مدتی از بین میره.

      پاسخ
  17. mk

    از کجا میشه فهمید مولد شدن یا نه
    یه دونه کت چوبی دارم که تا چندوقت پیش باله پشتیش صاف بود حالا امروز دیدم که یه قوسی رو به بالا برداشته یا به عبارتی کج شده

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *