ماهی مونو (آنجل مونو)

ماهی مونو که به نام انجل مونو هم معرف است از خانواده Monodactylidae  بوده و در دو نوع اکواریومی در بازار ایران در دسترس است. ماهی مونو جزو ماهیان اب لب شور میباشد که در اب شیرین هم قادر به ادامه حیات است. در ادامه مطلب سعی شده خصوصیات هر دو نوع موجود در بازار ایران و همچنین اطلاعاتی در مورد تغذیه و نحوه زندگیشسان برای علاقه مندان قرار گیرد

ادامه مطلب را بخوانید

انجل مونو

شناخت: مونو از خانواده Monodactylidae یکی از ماهیان زیبای اکواریمی است که در غرب آفریقا و هند و اقیانوس آرام یافت می شوند. دو گونه اصلی آکواریوم ، sebae Monodactylus و argenteus Monodactylus هستند و در ایران به نامهای غیر عادی مانند انجل مونو یا نوع دیگر ان به نام سیلور مونو یا منو تایگر شناخته میشوند در اصل خانواده مونو دارای ۶ گونه میباشند که تنها دو گونه ان در اکواریوم نگهداری میشود

مونوها در اصل متعلق به اب نیم شور تا شور هستند ولی به دلیل اینکه این ماهی مسافت زیادی را طی اقیانوسها و دریاها طی میکند و خاصیت تطبیق پذیری فوق العاده ای در خواص فیزیکوشیمیایی اب دارد به راحتی میتواند در اب شیرین هم خود را تطبیق داده و زندگی کند.

نوع argenteus Monodactylus که دارای رنگ امیزی زیبایی میباشد. کمی بداخلاق و پرخاشگر است. این ماهی مانند یک متوازی العضلاع میباشد که از دو طرف فشرده شده و درناحیه تحتانی فرورفتگی خاصی دیده میشود رنگ اصلی بدن را نقره ای و باله های بالایی و دم از رنگهای زرد و سبز ادغام شده به صورت هایلایتی رنگ امیزی شده است که در ته باله ها به رنگ سیاه خفیفی ختم میشود در انتهای باله پایینی و روی سر خطی مشکی دیده میشود که خط مشکی به صورت دو خط منحنی که یکی از انتهای سر و باله بالایی به باله پایینی ختم میشود و دیگری از روی سر و از چشمها نیز میگدرد. این گونه (argenteus Monodactylus) تا حدود ۶ اینچ (۱۵ سانتیمتر) در اکواریوم با شرایط خوب رشد میکند

این ماهی مناسب نگهداری با ماهیان باله بلند و صلح جو نیست و بهتر است با ماهیان اب لب شور مانند اسکات،تیرانداز و….. به صورت گروهی نگهداری شود این ماهی با سیکلید های اب شیرین هم سازگار است

argenteus Monodactylus

argenteus Monodactylus (انجل مونو)


sebae Monodactylus نوع دیگراکواریومی خانواده Monodactylidae است که نسبت به گونه argenteus Monodactylus ارام تر است بدن ماهی از گونه قبلی کشیده تر و باله های بلندتری دارد همچنان رنگ نقره ای در این گونه، رنگ اصلی بدن را تشکیل داده و باله ها و بدن با خطهای سیاهی که تا پایین کشیده شده اند سایر رنگ امیزی بدن را نشان میدهند.این گونه (sebae Monodactylus) تا ۸ اینچ (حدود ۲۰ سانتیمتر) در اکواریوم با شرایط خوب رشد میکنند

نگهداری این ماهی در دسته های ۴ تایی به بالا توصیه میشود . با سایر گونه های اب لب شور و شیرین میتوان نگهداری کرد ولی بس به تجربه عرض میکنم این گونه هم گاهی اوقات شیطنت کرده و دم و باله های ماهیان دیگر را زخمی میکند ولی نسبت به گونه  argenteus Monodactylus بسیار ارام تر است

sebae Monodactylus (سیلور مونو یا تایگر مونو)

sebae Monodactylus (سیلور مونو یا مونو تایگر)


شرایط کلی نگهداری مونو: دمای مناسب برای نگهداری این ماهی دمایی بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است همچنین پ هاش اب باید بین ۷.۵ الی ۸ باشد برای فراهم اوردن شرایط ایدال برای رشد و نمو و ایجاد رنگ امیزی طبیعی ماهی، بهتر است در هر ۲۰ لیتر اب ۱۰ گرم نمک اضافه کنید

تغذیه:مونو را میتوان با انواع غذاهای زنده کوچک مانند میگوی اب شور، بچه های گوپی یا مولی و همچنین با انواع غذاهای گوشتی،خشک،منجمد و غیره تغذیه کرد.غذاهای زنده برای رشد و رنگ امیزی ماهی نسبت به سایر غذاها ارجعیت دارند

اندازه تانک:به دلیل اینکه مونو ها شناگرهای ماهری هستند و حرکات نسبتا سریع دارند بهتر است از یک تانک با طول زیاد استفاده کنیم نه یک تانک با عرض بزرگ و حجم زیاد.


مطالب بالا حاصل تجربیات خودم و تحقیقی بود که از سایتهای خارجی و ویکیپدیای انگلیسی به دست اورده بودم در صورت اینکه اطلاع بیشتری در مورد مونوها دارید با ذکر منبع اطلاعاتتون در بخش نظرات  بیان کنید تا این مطلب کاملتر بشه.

در صورت کپی برداری منبع (onlypet.ir) ذکر شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

933 دیدگاه در “ماهی مونو (آنجل مونو)

  1. ناشناس

    سلام.میخواستم بپرسم مونو راه راه با اسکار-سیلوراسکات-سورم-نایف-پرت سازگاره؟بعد اخلاقش چجوریه؟به دم وباله های دیگران کاری نداره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      بهتره ماهیای لب شور که شرایط نگهداری متفاوتی نسبت به سایر گونه ها دارن رو در یه اکواریوم اختصاصی نگهداری کنید. مثل مونو، اسکات، پافر و …. سورم و نایف و پروت با هم سازگارن ولی اسکار تو جمعشون زیادیه و توصیه میکنم قید اسکار رو بزنین
      موفق باشید

      پاسخ
  2. رضا

    سلام دوستان. بازم ممنونم از پاسخاتون.
    در خصوص صحبت قبلی اگه هنوز مدنظرتون باشه اینکه دوتا انجل مونو گرفته بودم که یه هفته ای بود غذا نخوردن و یکیش ضعیف شو و باقی از ضعفش استفاده کردنو اونو زدن تا مرد .دومیش هم ضعیف شده ولی نمرده. دیشب رفته بودم بازار یه غذای جدید پیشنهاد کردن منم گرفتم بنام کرم خشک. ازینا که کرم خشک شده فشرده و مکعبی شکلن. دیشب انداختم تو آب مهی ها خوردن. عجیب اینکه واسه اولین بار دیدم مونو شروع کرد به غذا خوردن. حال کردم. راستش تا الان منتظر بودم اینم بمیره. چون از ضعفش که هیچی نمیخورد بدنش زخم شده بود و لاغز . قسمت بالای سرش و بعضی جاهای بدنش هم پوستش کنده شده و زخم شده. ولی از دیشب که یکی دوبار کرم دادمش جون گرفته.
    حالا میخوام بدونم چکار کنم زخماش خوب بشه که نمیره و یا عفونت نکنه.چون تازه فهمیدم از چی خوشش میاد پس باید زنده بمونه.
    راستی الان تعداد ماهی ها ۱۵ عدد شده. ترکیبشو میگم خدمتتون اگه نظری داری و بفرمائید ممنونم میشم.:
    ۲ اسکار- ۲ پروت- ۱ آنجل مونو- ۲ ماکرو- ۲ سیچیلاید مالاوی- ۲ تگزاس باکس- ۱ نایف- ۲ کت فیش- ۱کت آفریقایی که گمون کنم همون ردتیل باشه. راستی قراره یه پروت زرد هم اضافه کنم.(تانک ۴۵۰لیتری)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اون کرم فشرده توبیفکس بوده و برای به غذا آوردن ماهی ها کرم خشک و کرم خونی منجمد خیلی خوب جواب میده ولی نباید بیشتر از هفته ای دو وعده استفاده کنید چون خودش باعث بیماری میشه حتما آنجل مونو رو جداکنید تا خوب تقویت بشه و باله هاش ترمیم بشن هرچند آنجل مونو در این ترکیب شما اضافی هست و اصلا جایی نداره.
      ضمنا دیگه پروت جدید نباید اضافه کنید چون ممکنه باعث ایجاد درگیری بشه.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      مونو رو با یه شیشه تو همون اکواریوم اصلی از بقیه جدا کنید. از کرم خونی و ارتمیا هم میتونید استفاده کنید. بعد از ترمیم شدن باله و دم و بدن ماهی هم بهتره اون رو برای فروش یا تعویض نزد یکی از اکواریومی ها ببرید چون باز کتک میخوره و همین بلا سرش میاد

      پاسخ
  3. Mahdi

    سلام آنجل را تو آکواریوم میشه تکثیر کرد؟؟!!
    من عضو شدم.
    شما تا الان موفق به تکثیر چه ماهی های گوشتخواری در آکواریوم شده اید؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آنجل مونو نه نمیشه ولی انجل رو بله میشه تکثیر کرد.
      اکثر ماهی های گوشتخوار به راحتی تکثیر میشن.

      پاسخ
  4. سینا

    با عرض سلام و خسته نباشید به همه. من میخواهم آکواریوم راه بندازم. بعد میخواهم آنجل مونو بگیرم. میتوان آنجل مونو را با ماهیهای گیاه خوار نگه داشت. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      خیر . مونو ماهی گزنده ایه و گوشتخواره

      پاسخ
  5. سینا

    سلام. ممنون از راهنمایتون.من متوانم مونو را با آنجل باله بلند نگهداری کنم؟ با چه ماهیهای میتوانم نگهداری کنم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز به هیچ وجه نمیشه باز خدا رو شکر قبلش سوال می پرسید .
      آنجل مونو و مونو تایگر (سیلور مونو ) ماهی های گزنده ای هستند و با خودشون هم مشکل دارند و نمیشه دو تا از اونها رو با هم نگهداری کرد و حتما باید در گله های ۵ تایی به بالا باشن و یا فقط تکی باشن چون اگر کمتر باشن فقط یکی زنده میمونه .
      ضمنا اینها ماهی های آب لبشور هستند و در آب شور هم میتونید از اینها نگهداری کنید و دلیلی اصلی عصبی بودن این ماهی هم همینه که ماهی رو در آب شیرین نگهداری میکنن و ماهی خیلی عصبی میشه شما درصد نمک آب رو ببر بالا بعد از نگهداری این ماهی لدت ببر.
      این ماهی ها رو با سایر ماهی های آب لبشور مثل اسکات – سیلور اسکات – پوفر – سنگ ماهی و … به راحتی میشه نگهداری کرد اما با ماهی های گوشتخوار بزرگ هم با رعایت سایز بندی میشه ازش نگهدداری کرد البته اینها با اسکار هم جور در نمی یان.

      پاسخ
  6. سینا

    آقا مجتبی از راهنماییتون ممنون . من فکر میکردم میشه . هنوز آکواریومو راه ننداختم. فعلا دارم تحقیق میکنم. به نظره شما من چه ماهیهایی بگیرم ؟ راستی قیمت ماهی مونو ۲بندی تو بازار حدودا چنده؟ مونو تایگر رنگ بندی هم داره و میتوان آنها رو با هم تو دسته ۵ تایی نگه داشت؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماهی بستگی به نظر شما داره و بنده نمیتونم بگم چی بخرید و چی نخرید شما ترکیب پیشنهاد بدین ما میگیم خوب هست یا نه ضمنا ترکیب رو در تالار گفتگو بپرسید نه اینجا.
      قیمت متاسفانه نمیشه بدیم.
      مونو تایگر فکر نکنم رنگ دیگه ای داشته باشه و یا حداقل بنده ندیدم بله میشه دسته های بالای ۵ تا نگهداری کرد مثلا ۱۰ تا ماهی بخرید ۵ تا آنجل مونو و ۵ تا هم تایگر مونو و یا اگر از هر کدوم ۶ تا بخرید و هر ۱۲ تا ماهی هم سایز باشن هیچ مشکلی پیش نمی یاد ضمنا گیاه مصنوعی هم برای وسط آکواریوم در نظر بگیرید تا جا برای مخفی شدن داشته باشن.

      پاسخ
  7. سینا

    آسلام. آقا مجتبی از راهنماییتون ممنون.

    پاسخ
  8. ناشناس

    میشه ۱دونه سیلور مونو و۱دونه انجل مونو بگیرم؟؟؟تانکمم۶۵،۴۰،۳۰هستش تواین قدجا دعوانمیشه؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه نمیشه فقط یکی میتونید بخرید.
      یا اینکه باید از هر کدوم یک گله بخرید که در آکواریوم شما جا نمیشه.
      یک آنجل مونو و یک سیلور مونو اصلا ترکیب مناسبی نیست و فقط یکی زنده میمونه.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام ممنون خب بگید چه ماهی هایی رو میشه باانجل مونو تواین تانک نگه داشت؟؟؟یااگه نمیشه ماهی دیگه ایی رو نگه داشت، اگه انجل مونو تک وتنها باشه واسش بدنیست؟؟؟
    چون من میخوام لجن خوارم نگیرم!چون میخوام اب روشور کنم راستی یه دونه اسکات سبز بگیرم چطوره باهم جورن؟؟میترسم تواین اکواریومی که دارم باهم دعواکنن!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماهی های آب لبشور با هم مشکلی ندارن مثلا اسکات – پوفر – آنجل مونو – سنگ ماهی و …
      فکر کنم اسکات – سیلور اسکات – آنجل مونو – پوفر ترکیب خوبی باشه.

      پاسخ
  10. ناشناس

    ببخشیداینقد میپرسم میگم اگه ۱دونه آنجل مونو بگیرم تنها واسش بدنیست؟؟؟واسه ۷۵ لیترچقدنمک بدون ید بزنم؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      اصلا توصیه نمیشه یدونه مونو بگیرید. اگه فقط اون تنها عضو اکواریوم باشه که نه درست تغذیه میکنه و نه سرحاله و نهایت دپرس میشه و میمیره. اگه تو یه اکواریوم جمعی ماهیای معمولی هم باشه که همش به فکر اذیت بقیه است. بهتره یا یه تانک اختصاصی واسشون راه بندازید و از چند تا مونو و اسکات و …. نگهداری کنید یا کلا این ماهی رو بیخیال بشید. این همه ماهی زیبا داره اب شیرین!!!!
      برای مونو ۷۵ گرم نمک بدون ید برای ۷۵ لیتر اب. البته اگه از نمک دریایی استفاده کنید که چه بهتر و مقدار استفاده نمک هم بیشتر میتونه باشه و یه تانک تخصصی لب شور راه اندازی کنید

      پاسخ
  11. ناشناس

    سلام مرسی،من میخوام درکل ۲تاماهی بگیرم ۱دونه انجل مونو میگیرم واون یکی روخب شمابگید چه ماهی رومیشه بااین جوونور نگه داشت؟؟؟حتی اگه واسه آب شیرین باشه اشکالم نداره اگه اذیتش کنه البته نکه بکشتش ها فقط دنبالش بزاره همین!راستی پروت چطوره هااا؟؟هم جون سخته وهم باحال!!

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      بچه ها هی میگن نره شما میگی بدوش ؟ مونو رو همونطور که دوستان گفتن باید ۴-۵ تا به بالا نگهدارین . تکی نمیشه . دو تایی هم نمیشه . با پرت هم شرایط نگهداریشون فرق داره . اگه خیلی اصرار دارین نهایتا دوتا بخرین . یا باهم زندگی میکنن و خوشبخت میشن یا یکیشون کشته میشه و اون که باقی میمونه یا به خوبی و خوشی زندگی میکنه یا دپرس میشه میمیره . هر حالتی هم احتمال داره واقعا . ممکنم هست باهم زنده بمونن . اما از نظر اصول کلی این ماهی رو نمیشه ۲-۳ تایی نگه داشت . تنهایی هم که هر ماهی ای باشه استرسی میشه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با نظر آقای قمیشی کاملا موافقم.
      اما باز هم اگر اصرار دارید یک اسکات بخرید در کنار مونو بهتر از پروت هست و اون هم ماهی آب لبشوره.

      پاسخ
  12. dadyar

    عرض سلام
    میخواستم بدونم این درسته که انجل مونو زرد وقتی بزرگ میشه خط های بدنش محو میشه؟
    بی زحمت کمی هم از چیدمان دکور این ماهی بگید. بهتره از چه نوع سنگ و شن و یا ماسه ای و… استفاده بشه؟ (مخصوصا در اب لب شور).خود ماهی بیشتر ترجیح میده در اب لب شور باشه یا اب شیرین؟ و از چه دکوری خوشش میاد؟ محیط طبیعیش به شکلی هست؟ببخشید سوالاتم زیاد شد.
    متشکرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه کاملا اشتباه هست خودم کلی آنجل مونوی بزرگ داشتم و هیچ کدوم خط های بدنشون محو نشد.
      در کل این ماهی آب لبشور هست نه آب شیرین و آب لبشور و حتی شور رو بیشتر دوست داره تا آب شیرین.
      برای بستر زیاد فرقی نداره هرچی دوست داشتین استفاده کنید دکور هم همینطور اما محیط طبیعی این ماهی لایو راک یا همون سنگ ها و مرجانهای طبیعی و زنده هست.

      پاسخ
  13. dadyar

    با عرض سلام
    نگهداری این ماهی در اب شور راحت تر هست یا در اب شیرین؟برای نگهداری در اب شور نیاز به تجهیزات اضافه ای هست؟

    پاسخ
    1. قمیشی

      بهترین حالت اول لبشور هست . بعد آبشور هست بعد هم شیرین .
      بله آبشور خیلی تجهیزات اضافه میخاد . از مکمل ها و تسترها و افزودنی ها و نمک دریا بگیر الی سامپ و دنیتراتور و ATS و سایر موارد

      پاسخ
  14. dadyar

    با عرض سلام
    میخواستم بدونم جریان اب باید به چه صورتی برای این ماهی باشه؟زیاد یا کم؟
    متشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این ماهی تو محیط طبیعیش از هر جریان و هر ابی بگید رد میشه و به اصطلاح اقیانوس پیمایی میکنه حالا چه جوابی به سوالتون بدم؟ حقیقتا تو محیط اکواریوم نه جریان زیاد باشه که ماهی اذیت بشه و تعادل نداشته باشه و نه اب راکد باشه. یه جریان مطلوب که توسط فیلتر ایجاد میشه عالیه. جریان فیلتر هم نباید ماهی و برخی دکرها رو به سمت خودش بکشه
      موفق باشید

      پاسخ
  15. mostafa

    سلام
    ماهی های موجود در آکواریومم:
    ۱نایف ۱۷سانتی , ۱بلک گاست ۱۰-۱۲سانتی , ۲ماکروی زرد ۵-۶سانتی , ۱اوراتوس ۵سانتی , ۱دوبوسی ۵سانتی , ۲سیلور اسکات یکی ۷-۸سانتی یکی ۱۰-۱۲سانتی , ۱گرین اسکات ۵سانتی , ۱رد اسکات ۵سانتی , ۱آرچر تیرانداز ۶سانتی ,۱سورم ۵سانتی ,چند مدل کت , ۲لوچ دلقک ۷-۸سانتی ,سایز آکواریوم ۱۲۰.۵۰.۳۰ با دکور صخره ای
    اولا نگهداری این ماهی ها با هم مشکلی نداره؟
    دوما دو روز پیش ۱ آنجل مونو ۱۰سانتی و ۱ تایگر مونو ۸سانتی خریدم هم از فروشنده پرسیدم هم تو ساییتتون خوندم که با سیچلاید ها مشکلی ندارن ولی ماکروی زردم که خیلی کوچکتره مدام آنجل مونو رو میزنه یک لحظه هم ولش نمی کنه آیا طبیعیه؟
    سوما از چند تا از فروشنده ها پرسیدم آنجل مونو با تایگر مونو مشکلی ندارن گفتن نه(ولی بعد خرید تو سایت دیدم شما گفتین نباید تکی با هم باشند) از وقتی گرفتم تایگر آنقدر آنجل زده که یکی از چشمهاش آسیب دیده و بدنش هم یکم آسیب دیده چکار کنم؟
    در ضمن همه جا خوندم آنجل از تایگر وحشی تره اما چرا مال من برعکسه؟
    حالا آنجلو فعلا تو آکواریوم ۶۰.۳۰.۲۵ که ۲سوسمار ۱۳سانتی هست گذاشتم میخواستم ببینم با سوسمارها مشکلی دارن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از بین آنجل مونو و تایگر مونو فقط یکی زنده میمونه و اگر مطالعه کرده بودین بارها گفتیم یا گله ای و بالای ۵ تا بخرید و یا فقط تکی درسته از دو مدل هستن ولی اون هم باید دو تا گله باشن نه از هر کدوم یکی .
      – ماکرو هم معمولا از این رفتارها داره ولی کتک خوردن ماهی ها اصلا طبیعی نیست و باید ماهی ضعیف تر رو جدا کنید تا کشته نشده.
      – در ترکیبی که بالا گفتین بلک گوست کشته میشه.
      – این تعداد ماهی از این نمونه ها برای تانک شما زیاده.
      – همیشه باید ماهی های ضعیف تر رو جدا کنید.
      – قرار نیست همیشه آنجل تایگر رو بزنه بلکه معمولا ماهی قوی تر ضعیف تر رو میزنه حالا نژادش اصلا مهم نیست چی باشه.
      – بنظرم آنجل مونو اگر کتک شدیدی خورده باشه هرچند جداش کردین ولی کشته میشه به هرحال اگر زنده هم بمونه سرسوسماری ها رو میزنه.

      پاسخ
  16. majid

    با سلام من دو هفته ای میشه دو تا آنجل مونو و دوتا سیلور اسکات و سه تا لجن خوار رو تو یک آکواریوم ۵۰ در ۳۰ در ۴۰ انداختم همه چیز خوب بود تا این که یکی از مونو هام دیروز یه لکه گرد سفید توخالی (فقط دورش سفید بود) ایجاد شد و امروز مثل این که لایه شفاف روی چشمش از بین رفته نمیدونم چیکار کنم دمای آب ۳۱ درجه سانتی گراد هست و هوا دهی خوبی دارد امروز از مغازه آکواریوم فروشی سوال کردم گفت شاید ماهیای دیگه زدنش گفت جداش کن و محلول ضد عفونی (از این آبی ها) بریز و صبر کن خوب بشه منم این کارو کردم به نظر شما راه حل درستی هست یا نه لطفا زودتر جواب بدین خیلی نگرانم.

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      هم مونو و هم اسکات بزودی یکیشون تلف میشه و مطمئن باشین کتک کاری شدیدی باهم دارن

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقای قمیشی موافقم اشتباه کردین ۲ تا آنجل مونو خریدین از این دو تا فقط یکی زنده میمونه همینجا بارها توضیح دادیم که انجل مونو باید در گله های حداقل ۵ تایی باشه و یا تک باشه ضمنا انجل مونو سیلور اسکات رو هم میکشه مگر اینکه هم سایز باشن و یا سیلور اسکات ها بزرگ تر باشند.
      مشکل ماهی شما هم از قارچ هست و کیفیت پایین آب اون محلول آبی رنگ اصلا ضدعفونی نیست و متیلن بلو هست و اگر ایرانی باشه خدا میدونه چیه ؟؟؟!!!! متیلن بلو ضد قارچ خوبیه ولی اگر مارک مرغوبی بخرید. اون کدری چشم هم بخاطر کیفیت پایین آبه بهتره یک سوم از آب رو سیفون کنید و مقداری نمک بدون ید به آب اضافه کنید مشکل به طور کامل برطرف میشه توجه داشته باشید آنجل مونو و اسکات ماهی های آب لبشور هستند و اگر گله ای و با رعایت سایز بندی نگهداری بشوند هیچ مشکلی با هم ندارند.

      پاسخ
  17. majid

    اون آنجل مونو که چشمش مشکل دار شده بود مرد آیا اون یکی مونو رو از اسکات ها جدا کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فعلا دستش نکن ببین چی میشه فقط کیفیت آب رو ببر بالا و مقداری نمک هم اضافه کن از استرس و وحشی گریشون کم میشه فکر کنم دیگه خوب بشن چون اسکات ها بیشتر از آنجل مونو هستن ولی خب باز اگر دیدین با هم درگیری شدید دارند حتما باید جداشون کنید راستی نگفتین سایزشون چقدر هست اگر سیلور اسکات ها هم سایز مونو باشن با هم کنار میان ولی اگر کوچکتر باشن حتما کشته میشن.

      پاسخ
  18. majid

    اسکات ها از مونو بزرگتر هستند و میخواستم بدونم برای هر ۲۰ لیتر آب چقدر نمک اضافه و از کجا سنگ نمک تهیه کنم باتشکر فراوان…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سنگ نمک و یا نمک دریا رو از عطاری ها و سوپری ها تهیه کنید و نمک بدون ید و حتی نمک دریا رو آکواریوم فروشی ها هم میارن.
      به ازای هر ۵۰ لیتر یک قاشق غذاخوری نمک بدون ید اضافه کنید حالا برای ۲۰ لیتر نصف قاشق غذاخوری و یا یک قاشق مرباخوی.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *