دامسل ابی دم زرد (دوشیزه ماهی ابی دم زرد)

دامسل ابی دم زرد یا دوشیزه ماهی دم زرد یک ماهی کوچک بسیار زیباست و با طول ۷ سانتیمتری خود مناسب نگهداری در بسیاری از اکواریوم های اب شور است. این دوشیزه ماهی به دلیل تحرک فراوان و رنگ آمیزی زیبای خود مورد استقبال بسیاری از اکواریوم دارهای اب شور قرار گرفته است و در بازار فروش نیز جزو محبوبترین دامسل ها برای عرضه می باشد.

نام رایج: دوشیزه دم زرد، دامسل ابی دم زرد، دوشیزه ماهی دم طلایی و اسامی مشابه

نام علمی: Chrysiptera parasema

زیستگاه: اقیانوس آرام غربی

خانواده: شقایق ماهیان / Pomacentridae

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۹ درجه سانتیگراد / دمای پرورش ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۸.۲ الی ۸.۴

شوری اب: ۱.۰۲۳ الی ۱.۰۲۵

خلق و خو: نیمه تهاجمی

سازگاری با مرجان و شقایق: بله

شناخت: دامسل ابی دم زرد یک ماهی کوچک زیباست که فقط ۷ سانتیمتر طول دارد. بدن این ماهی با یک رنگ ابی پوشیده شده است و دم ماهی نیز زرد رنگ است. نسبت به محل زیستگاه این ماهی باله سینه ای و باله لگنی ماهی نیز می تواند زرد رنگ باشد ولی به هیچ عنوان پشت یا شکم ماهی زرد رنگ نیست.

یکی از دامسل هایی که گاها با این ماهی اشتباه گرفته می شود دامسل لاجوردی (Azure Damsel) است که رنگی مشابه با این ماهی دارد اما رنگ زرد در امتداد قست پایینی بدن(شکم ماهی) کشیده شده است.

دامسل لاجوردی

دوشیزه ماهی دم زرد برای اولین بار توسط فاولر و در سال ۱۹۱۸ توصیف شد. این ماهی زیبا در اقیانوس آرام غربی، جزایر سلیمان، شمال گینه نو، فیلیپین و جزایر ریوکیو زندگی می‌کند. دوشیزه ماهی ابی دم زرد در عمق ۱ تا ۱۶ متری مناطق ساحلی و صخره های مرجانی یافت می شود. ماهی های نوجوان از این جنس در گروه های کوچک زندگی میکنند و بزرگسالان بیشتر به صورت جفت نر و ماده دیده می شوند.

در طبیعت این ماهی از زئوپلانکتون ها و دیگر پلانکتون ها، جلبک ها و برخی سخت پوستان تغذیه میکند.

دامسل ابی دم زرد به دلیل تحرک فراوان،رنگ امیزی بسیار زیبا، جان سختی و قیمت نسبتا ارزان، جزو گزینه های عالی برای اکواریوم دارهای مبتدی است با اینحال تمام اکواریوم دارها نیز از این گزینه محبوب استقبال می کنند و در بازار اکواریومی نیز جزو پرفروش هاست.

نگهداری: نگهداری دامسل ابی دم زرد در اکواریوم نسبتا ساده است و با توجه به سایز کوچکی که دارد برای اکواریوم های نانو نیز گزینه محبوبی به شمار می‌رود(اگر تنها یا فقط یک جفت نگهداری شوند). حداقل حجم مخزن مورد نیاز برای نگهداری این ماهی به صورت انفرادی یا حداکثر یک نر و ماده، ۸۰ لیتر است. در مخازن متوسط با حجم حداقل ۱۵۰ لیتر می‌توان یک گروه از دامسل های جوان را نیز کنار هم به خوبی نگهداری نمود یا حتی یک جفت دامسل ابی دم زرد را در این حجم متوسط با برخی ماهیان صلح جو همزیست کرد.

دقت داشته باشید در صورتی که در اکواریوم های کوچک تا متوسط از یک جفت دامسل بالغ نگهداری میکنید از افزودن ماهیان دیگر به آن بپرهیزید و دامسل ها به حتم با ماهیان جدیدالورود به نزاع خواهند پرداخت. بهترین حالت برای نگهداری این دامسل با یک گروه دیگر از ماهیان اب شور از جلمه صلح جو و نیمه مهاجم، اکواریوم های بزرگ با حجم بیش از ۲۵۰ لیتر است که ابتدا ماهیان صلح جو به مخزن معرفی میگردد و سپس دامسل ابی دم زرد اضافه می‌شود.

دامسل دم زرد بیشتر در کف و میانه اب شنا میکند و برای جلوگیری از استرس به انها بهتر است اکواریوم را با صخره های زیاد برای ایجاد سوراخ و شکاف دکوربندی نمایید تا از انها به عنوان مخفیگاه استفاده نماید. همچنین استفاده از پوسته های بزرگ صدفی می‌تواند محیط طبیعی انها را به بهترین شکل ممکن تداعی کند. دامسل ها خطری برای مرجان ها و شقایق ها ندارند و می توان در اکواریوم های مرجانی شامل انواع مرجان ها، شقایق ها، اسفنج ها و …. بخونی از انها نگهداری نمود.

تغذیه: در طبیعت از غذاهای پلانکتونی و جلبک ها تغذیه میکنند اما در اسارت می توانید به انها طیف وسیعی از غذاهای گوشتی و گیاهی بدهید. میکس میگو، ارتمیا، غذاهای تجاری گلوله ای و یخ زده دریایی، غذاهای گیاهی و ویتامینه تقویت رنگ و …..

با توجه به اینکه این ماهی بیشتر در کف و میانه اب شنا میکند غذاهایی که ته نشین می‌شوند مناسب تر است.

بهتر است در روز چند نوبت و در هر نوبت به مقدار کم به انها غذا بدهید. اینکار باعث می‌شود تا خوی تهاجمی خود را کمتر بروز دهند.

تشخیص جنیست: اختلاف جنسی بین نر و ماده وجود ندارد، اگرچه ممکن است نرها از ماده ها بزرگتر باشند.

تولید مثل: تولید مثل اکثر دامسل ها مانند یکدیگر است و از الگوی کلی پرورش ماهی دلقک پیروی می‌کنند. چند ماده می توانند با یک نر به تولید مثل بپردازند. نرها پوسته صدفی را برای مکان تخم ها انتخاب میکنند و ماده ها پس از ارزیابی پوسته صدفی و رسیدن به امادگی برای تخم گذاری به نوبت در پوسته صدفی نر تخم ریزی میکنند. وظیفه مراقبت از تخم ها به عهده جنس نر است و لاروها پس از چهار الی پنج روز متولد می شوند.

منبع:

  • https://animal-world.com/encyclo/marine/damsels/yellowtail.php

کپی برداری با درج نام OnlyPet.ir و لینک فالو به این مطلب مجاز می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *