دلقک ماهی اسلاریس

دلقک ماهی های اسلاریس از پرطرفدارترین ماهیان اکواریومی اب شور هستند و کمتر کسی است که که این ماهی را نشناسد. عموما افرادی که اکواریوم دار هم نیستند حداقل نام دلقک ماهی و شکل و شمایل این ماهی را به خوبی می شناسند. در ادامه به شناخت و نگهداری دلقک ماهی اسلاریس به همراه معرفی انواع گونه ها خواهیم پرداخت.

نام علمی: Amphiprion ocellaris

نام رایج: دلقک ماهی اسلاریس(Ocellaris Clownfish)، شقایق ماهی دلقک، ماهی نمو!

خانواده: شقایق ماهیان (Pomacentridae)

زیستگاه: اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام (امروزه انواع پرورش یافته به بازار عرضه می‌شوند)

خلق و خو: صلح جو / نیمه مهاجم

رژیم غذایی: همه چیز خوار

دمای مناسب:  ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد

پ-هاش: حدود ۷.۸ الی ۸.۴

سختی کربنات: dKH 8-12

میزان شوری اب: بین ۱٫۰۲۳ الی ۱٫۰۲۷

طول عمر: حدود ۲۰ سال

سازگاری با ریف: کاملا سازگار

شناخت: دلقک ماهی اسلاریس از شناخته شده ترین ماهیان اکواریومی محسوب می‌شود و تصویر این ماهی را اغلب بر روی جلد مجلات، کتاب ها، تصاویر پس زمینه و …. مشاهده می‌کنیم. همچنین نباید فراموش کنیم که بخشی از محبوبیت این ماهی به خاطر فیلم در جستجوی نمو از کمپانی پیکسار نیز بوده است. دلقک ماهی اسلاریس برای اولین بار توسط کوویر(Cuvier) و در سال ۱۸۳۰ توصیف گردید. این ماهی در طبیعت در تالاب های کم عمق با جریان آب آرام، تپه های مرجانی ساحلی و سواحل گل آلود در عمق ۱ تا ۱۵ متری زندگی می کند. به طور رایج دو نوع دلقک ماهی اسلاریس در طبیعت وجود دارد که یکی نارنجی رنگ و دیگری سیاه رنگ است.

دلقک ماهی اسلاریس به طور طبیعی دارای بدن نارنجی رنگ یا سیاه رنگ با سه نوار عمودی سفید است. یکی از نوارهای سفید بر روی سر و پشت چشم ها نقش بسته است. نوار دوم در میانه بدن و نوار سوم در انتهای باله ها و ابتدای دم کشیده شده است. همین نوع طرح بندی برای نوع سیاه نیز صادق است. 

این ماهی کوچک تنها ۹ سانتیمتر طول دارد و بسیار پرجنب و جوش و فعال است. دلقک ماهی اسلاریس یکی از دو گونه متعلق به جامعه پرکولا است و در رنگ امیزی طبیعی بسیار شبیه به دلقک ماهی پرکولا (Percula Clownfish) می باشد. هرچند این دو گونه دارای ویژگی های طبیعی منحصر به فرد خود می‌باشند اما به دلیل شباهت بسیار زیاد، تشخیص این ماهی ها از یکدیگر بسیار سخت و پیچیده است و بیشتر افراد مبتدی قادر به تمایز این دو گونه از یکدیگر نیستند. یکی از تمایز های شاخص پرکولا با اسلاریس، لبه های سیاه ضخیم تر در نوارهای سفیدرنگ روی بدن است.

دلقک ماهی اسلاریس در رنگ های دیگری بغیر از نارنجی نیز یافت می شود و حتی بسیاری از انواع پرورشی با اصلاح نژاد در طرح های مختلفی نیز روانه بازار گشته اند که از ارزش و قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند به عنوان دلقک ماهی پریمیوم(premium clownfish) شناخته می‌شوند.

برخی از انواع دلقک ماهی های پرورشی / جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

انواع دلقک ماهی اسلاریس

در طبیعت غذای دلقک ماهی را جانداران کف زی نظیر کوپاد(copepod)، آمفی پاد(amphipod) و میگوهای کوچک و نیز جلبک، علف های هرز دریایی و بی مهرگان پلانکتونی تشکیل می دهند.

شقایق های بزرگ تقش عمده ای را در محافظت و تولید مثل دلقک ماهی ها ایفا می‌کنند. یک شقایق بزرگ می تواند یک جفت بالغ را میزبانی کند. ماهی های بالغ در تپه مرجانی ها در بین شقایق های گوناگون نظیر Heteractis magnifica، Stichodactyla gigantean و Stichodactyla mertensii که با بازوهای گزنده شان از آنها در برابر شکارچیان محافظت می کنند، سکنی می گزینند.

نگهداری: نگهداری این ماهی در اکواریوم بسیار ساده است و این ماهی را به افراد مبتدی نیز پیشنهاد می‌دهند. یکی از گونه های محبوب از ماهیان که می‌تواند در هر اکواریومی نگهداری شود همین دلقک ماهی است. انها را می توان در اکواریوم های کوچک نانو نیز نگهداری کرد. دلقک ماهی سخت جان بوده و به همین دلیل نگهداری از انها تا حدودی ساده است. اما سخت جان بودن انها دلیل بر عدم اصول نگهداری و بهداشت اکواریومی نیست و تنها درصورت کیفیت مناسب آب و حفظ شرایط خوب آکواریوم، به خوبی با محیط کنار می‌آیند.

حداقل فضای نگهداری برای یک دلقک ماهی اسلاریس یک آکواریوم دست کم ۴۰ لیتری است. اگر قصد نگهداری یک جفت از آنها را دارید بهتر است از آکواریمی با حجم دوبرابر و به عبارتی ۸۰ لیتری برای نگهداری از انها استفاده نمایید. وجود مرجان و شقایق در اکواریوم دلقک ماهی‌ها الزامی نیست و انها در آکواریوم فیش اُنلی و فاقد شقایق نیز خود را وفق می‌دهند و در اینصورت مخفیگاه های زیاد و عدم نگهداری از انها با ماهیان مهاجم تر توصیه می گردد. در شرایط نگهداری ایده ال برای دلقک ماهی ها انتخاب اکواریوم ریف ایده مناسبی است و وجود شقایق ها برای شادابی و رفتار طبیعی انها بسیار مناسب می‌باشد.

آکواریوم دلقک ماهی

به طور کلی دلقک ماهی اسلاریس گونه ای نیمه تهاجمی است با این حال نسبت به بسیاری از گونه های دیگر اب شور رفتار مسالمت آمیزتری دارد. لازم به ذکر است که رفتار دلقک ماهی می‌تواند دستخوش تغییر گردد و با بزرگ تر شدن ماهی حالت تهاجمی بیشتری به خود بگیرد، در صورتی که از جفت بالغ در اکواریوم های ریف نگهداری شوند احتمالا حالت تهاجمی این ماهی بیشتر نیز خواهد شد. دقت داشته باشید دلقک ماهی ها رفتار مسالمت آمیزی با هم نوعان خود ندارد و اگر دو دلقک ماهی از یک نوع را کنار یکدیگر نگهداری کنید احتمال درگیری بین انها وجود خواهد داشت و باید فضای کافی و شقایق دریایی برای نگهداری دو یا چند دلقک ماهی هم نوع کنار یکدیگر فراهم گردد، همچنین معرفی همزمان دلقک ماهی ها به اکواریوم می‌تواند از درگیری های زودرس جلوگیری نماید.

در اکواریوم های خانگی با توجه به ماهیان اب شور موجود در بازار که صرفا برای نگهداری کنار یکدیگر عرضه میگردند محدودیتی در نگهداری دلقک ماهی کنار دیگر ماهیان رایج وجود ندارد. به طور معمول دلقک ماهی اسلاریس را می توان با دامسل(Damselfish)، جراح ماهی(Tangs)، راس(Wrasse)، بلنی(Blennies)، فرشته ماهی(Angelfish)، دارت ماهی(Dartfish)، ماهی بادکنکی(Puffer)، گابی ها(Gobies)، نئون(Pseudochromis) و …. به راحتی نگهداری نمود. دقت داشته باشید فضای نگهداری دلقک ماهی و انتخاب گونه ها کنار هم بسیار مهم و حیاتی است و در صورت فضای کم بهتر است از تعداد زیادی ماهی کنار یکدیگر نگهداری ننمایید. همچنین دقت داشته باشید دلقک ماهی یا دیگر ماهیان کوچک اب شور را با گونه های بزرگ و تهاجمی نگهداری نکنید چون به راحتی در اکواریوم های کوچک طعمه خواهند شد.

آکواریوم دلقک ماهی

نکات مورد توجه در نگهداری دلقک ماهی اسلاریس: رعایت برخی نکات در جهت حفظ سلامت و شادابی دلقک ماهی اسلاریس در اکواریوم های خانگی الزامی به نظر می رسد که در ادامه به انها اشاره خواهیم نمود.

۱- در صورت تمایل به نگهداری از چند دلقک ماهی اسلاریس حتما همگی را باهم به اکواریوم معرفی نمایید و فضا و شقایق دریایی کافی در اختیارشان بگذارید

۲- دلقک ماهی اسلاریس را با دلقک های کلارکی(Clarkii)، گوجه ای(Ephippium) و مارون(Maroon) نگهداری نکنید و باهم کنار نمی آیند.

۳- وجود شقایق های دریایی با فواصل بیشتر از ۶۰ سانتیمتر از هم در نگهداری از چند دلقک ماهی کنار یکدیگر توصیه می گردد.

۴- نگهداری دلقک ماهی در اکواریوم های کوچک با فرشته ماهی کوتوله(dwarf angel) و ماهی های نیمه تهاجمی تا تهاجمی مانند، آنتیاس، راس ۶ خط و ۸ خط توصیه نمیگردد، مگر در اکواریوم های بزرگ با ریف های فراوان.

۵- در صورتی که تمایل دارید دلقک ماهی جدید به اکواریوم خود اضافه کنید که در ان دلقک ماهی دیگری وجود دارد به جنسیت دلقک ماهی توجه نمایید. در صورت ماده بودن دلقک ماهی داخل اکواریوم یک نر با سایز کوچکتر اضافه کنید و در صورتی که دلقک ماهی موجود نر است یک ماده با سایز بزرگتر اضافه نمایید.

ریف های سازگار با دلقک ماهی اسلاریس: دلقک ماهی ها با انواع مرجان های پولیپ بلند(LPS) و پولیپ کوتاه(SPS)، مرجان های نرم، مرجان های ستاره ای، مرجان بادبزن و …. کاملا سازگارند و خطری برای مرجان ها ایجاد نمی کنند. با این حال مرجان های پولیپ بزرگ (LPS) و برخی ماشروم ها (corallimorphs) برای نگهداری کنار دلقک ماهی بسیار مناسب تر هستند و می توانند به عنوان میزبان برای دلقک ماهی ها قرار گیرند. در انتخاب مرجان ها و قارچ ها دقت کنید، برخی از انها مانند ماشروم گوش فیلی یا ماشروم غول پیکر مناسب همزیستی با دلقک ماهی نیستند و این نوع از مرجان ها با فریب دادن دلقک ماهی ها انها را شکار می‌کنند. برخی از مرجان های رایج که می توانند همزیستی خوبی با دلقک ماهی ها داشته باشند را می توان شقایق دریایی مگنیفیسنت (Heteractis magnifica)، شقایق کارپت مِرتِنز (Stichodactyla mertensi)، شقایق کارپت جاینت (Stichodactyla gigantea) دانست.

مرجان سازگار با دلقک ماهی

کپی برداری از این مطلب با درج نام و لینک فالو به OnlyPet.ir مجاز می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

10 دیدگاه در “دلقک ماهی اسلاریس

  1. sina1384

    سلام اگر میشه روش تکثیرش رو هم توضیح بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به امید خدا رفته رفته مطالب مختلف اب شور در سایت ارسال میشه. همچنین تالارهای گفتگوی اب شور ایجاد شده و کاربران هم مطمئنا مطالب مفیدی رو در این تالارها ارسال میکنن.
      با سپاس.

      پاسخ
      1. masoud _kh

        سلام دلقک ماهی رو اگه با ماهی های آب شیرین توی تانک آب شیرین نگه داری کنیم می میره؟ اصلا این کار شدنی هست؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بدون شک در کمتر از ۴۸ ساعت ماهی تلف میشه و حتی ممکنه همون ساعت اول و خیلی زودتر تلف بشه دیگه بستگی به شرایط آب و مقاومت بدن خود ماهی هم داره.

          پاسخ
        2. امیر حسین

          سلام وقت بخیر. من نمیخوام زیاد هزینه بکنم چیا حتما باید واس آکواریوم دلقک تهیه کنم ک زیاد هزینه نشه؟

          پاسخ
          1. م.یگانه

            سلام. میتونید از لوازم ارزان تر استفاده کنید اما تقریبا تمام تجهیزات آب شور را برای نگهداری این ماهی احتیاج دارید. در این تاریخ حداقل هزینه ای که برای یک آکواریوم نانو آب شور (حدود ۶۰ تا ۹۰ لیتری) باید بدید، حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومانه

            پاسخ
  2. آرسام

    سلام خسته نباشید
    من نمیتونم یه جفت نر و ماده دلقک اسلاریس بدون شقایق و اینا بدون گیاه فقط سخره ساده نگه دارم؟؟؟
    و اینکه میشه بگید چ لوازمی واسه آکواریوم آب شور الزامیه؟
    من واسه راه اندازی یه آکواریوم کوچیک ساده دلقک اسلاریس به چه لوازمی نیاز دارم ک ضروری هس؟
    ممنون میشم جواب بدی

    پاسخ
    1. م.یگانه

      سلام. مشکلی نداره. اکثر گونه های اسلاریس در آکواریوم های فیش اونلی قابل نگهداری هستند و همان راک یا صخره هم کفایت میکنه.
      لوازم ضروری: پروتئین اسکیمر، موج ساز معمولی، فن (برای تابستان بی نهایت ضروریه)، شوری سنج، فیلترساک، واتر پمپ و بیوبال

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *