شناخت و نگهداری سیکلید غول پیکر یا امپراتور

سیکلید غول پیکر تانگانیا که با نام سیکلید امپراتور نیز شناخته می‌شود یکی از گونه های غول پیکر خانواده سیکلیدها است که بومی دریاچه تانگانیا در افریقا می‌باشد. این ماهی عظیم الجثه با حداکثر طول ۹۰ سانتیمتر جزو بزرگترین سیکلیدهای اب شیرین محسوب می شود.

سیکلید غول پیکر یا امپراتور

نام رایج: سیکلید غول پیکر، سیکلید امپراتور

نام علمی: Boulengerochromis microlepis

خانواده: سیکلیدها (سیکلیدهای افریقایی)

زیستگاه: افریقا، دریاچه تانگانیا.

دما: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۸ الی ۹.۵

سختی: ۱۰ الی ۲۰ درجه DH

خلق و خو: مهاجم و پرخاشگر

حداکثر سایز: نرها تا ۹۰ سانتیمتر و ماده ها تا ۷۰ سانتیمتر رشد میکنند

رژیم غذایی: انواع حشرات، سخت پوستان ، ماهی، میگو ، خرچنگ و ….

شناخت: سیکلید غول پیکر تانگانیا (Boulengerochromis microlepis) که به عنوان سیکلید امپراتور نیز شناخته می شود، گونه ای از خانواده سیکلیدها است که بومی دریاچه تانگانیکا در مناطقی از بوروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو، تانزانیا و زامبیا می باشد. این ماهی نسبتا غول پیکر تنها عضو از جنس Boulengerochromis است و در عمق ۱۰۰ متری مناطق زیستی یاد شده زندگی می کند. جالب است بدانید که این گونه ابتدا در سال  ۱۸۹۹ توسط جورج آلبرت بوینر به نام یک تیلاپیا (Tilapia microlepis) توصیف شد اما بعدها توسط ژاک پلگرین مشخص شد که این یک جنس Boulengerochromis است و یک تیلاپیا نیست. در منابع مختلف در مورد طول بدن این ماهی ابهاماتی وجود دارد. در برخی از منابع لاتین که این ماهی را توصیف کرده اند طول بدن گونه نر تا ۹۰ سانتیمتر عنوان شده است که بیشترین اندازه یافت شده می باشد، اما در برخی از منابع دیگر نیز حداکثر طول گونه نر را ۷۰ سانتیمتر توصیف کرده اند که کوچکترین اندازه جنس نر بالغ در بین منابع مختلف می باشد. بسیاری از مفسران بر این عقیده هستند که این سیکلید بزرگترین سیکلید اب شیرین می باشد اگر چه درکنار این سیکلید بسیاری نیز بر این عقیده هستند که سیکلید پیکاک باس که بومی امریکای جنوبی است می تواند این عنوان را بجای این سیکلید داشته باشد. به هر حال انچه مشخص است این سیکلید جزو بزرگترین سیکلیدهای اب شیرین محسوب شده که طرفداران خاص و منحصر بفردی دارد.

سیکلید غول پیکر تانگانیا

نگهداری: سیکلید غول پیکر یا امپراتور را نمیتوان به عنوان یک گونه اکواریومی شناخت با این حال نگهداری این ماهی توسط برخی از افراد علاقه مند در اکواریوم های خانگی امکان پذیر است به شرط اینکه یک اکواریوم طویل با استحکام کافی برایشان تهیه شود. مطمئنا این ماهی به فضای بزرگی برای شنا نیاز دارد و اکواریوم ساخته شده باید از استحکام بالایی برخوردار باشد تا ضربه های محکم این ماهی به اکواریوم باعث شکستگی شیشه ها نشود. برای بستر اکواریوم بهتر است از ماسه های نرم ساحلی استفاده نمایید و با استفاده از صخره های بزرگ، تعدادی مخفیگاه و شکاف بزرگ ایجاد کنید. این ماهی اگرچه در مناطق باز شنا میکند اما به مخفی شدن و قرار گرفتن بین شکاف صخره ها نیز علاقه مند است.  نگهداری این ماهی با گونه های دیگر بسیار سخت بوده و تنها می توان سیکلیدهای بزرگ و هم رده را با این ماهی نگهداری نمود

تغذیه: در نوجوانی همه چیز خوار هستند اما با رسیدن به دوران جوانی و بزرگسالی رژیم غذایی گوشتی مانند انواع حشرات، سخت پوستان ، ماهی های کوچک، میگو ، خرچنگ و ….. را ترجیح می دهند. در اسارت می توان انها را با غذاهای خشک نیز تغذیه نمود.

تولید مثل: بلوغ جنسی سیکلید غول پیکر یا امپراتور پس از گذشت بیش از دو سال از زمان تولد رخ می دهد تخم ریزی معمولا در کنار سنگی در نقطه ای ارام و روی یک بستر صاف در کف رودخانه و یا اکواریوم صورت می‌گیرد  به نحوی که نر ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر بالاتر از محل تخم گذاری قرار گرفته و مراقب اطراف است و در این زمان ماده در محل تخم گذاری شروع به تخم ریزی در چند ردیف می نماید. سپس نر با سرعت به پایین امده و تخم ها را بارور می نماید و سریعا به محل قبلی خود باز می گردد و اینکار بارها تکرار می شود تا تخم ریزی به اتمام برسد. در هر تخم ریزی تا ۱۰۰۰۰ تخم از بدن ماده خارج می شود. تخم ها بعد از ۳ تا ۵ روز هچ میشوند.

منابع: tropicalfishsite و seriouslyfish و en.wikipedia

کپی برداری با درج نام و لینک OnlyPet.ir به عنوان منبع بلامانع است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

13 دیدگاه در “شناخت و نگهداری سیکلید غول پیکر یا امپراتور

  1. ناشناس

    از رو عکس چهارم که ماهی درسته رو خورده معلوم میشه ماهی وحشیه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مطمئنا چیزی که تو دهنش جا بشه رو نه نمیگه. کلا همه ماهیای شکارچی همینطور هستن و ماهیای کوچیکتر که تو دهنشون جا بشه حکم طعمه رو دارن.

      پاسخ
  2. Mahdi.Ms

    سلام با چه ماهیایی میشه نگه داریش کرد سایز کوچیکش اگه پیدا بشه من میخرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با موزامبیک و ماهی های بزرگ میتونید اون رو نگهداری کنید.

      پاسخ
    2. پارسا

      با پیکاک باس میشه نگهداری کرد
      درکل با ماهی هایی که هم اندازه خودش و یا کمی از خودش بزرگتر باشه میشه نگهداری کرد

      پاسخ
  3. PARSA

    سلام
    با سیچلاید ها ی بومی تانگانیکا مثل دوبوسی، پنج خط واینجورچیزا

    پاسخ
  4. PARSA

    سلام آقا مجتبی من عضو شدم تو سایت ولی نمیتونم پیام بدم نمیدونم اشکال از چیه آیا باید منتظر بمونم آقا شهریار قبول کنن یا کلا چند ساعت طول میکشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید لینکی رو که از ایمیل دریافت میکنید اجرا کنید و همون لحظه میتونید از سایت استفاده کنید و وارد تالار گفتگو بشید.

      پاسخ
  5. PARSA

    منظورم اینکه تو تالار پیام نمیتونم بدم ولی عضو شدم تو بخش جدید ترین اعضا اسم منم هست ولی تو تالار نمیتونم پیام بدم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه عضو سایت شدید و با حساب کاربریتون وارد سایت شدید نباید مشکلی باشه و به راحتی باید از طریقه گزینه افزودن موضوع یا افزودن پاسخ در تالار گفتگو پیام بدید. نیازی به تایید و …. نیست و فقط از طریق ایمیل و به طور خودکار تایید میشید. باز بررسی کنید و اگه مشکلی هست از طریق فرم تماس با ما پیام بدید بررسی و رفع میشه.

      پاسخ
  6. آرمین

    واقعا ماهی غول پیکری است. آیا میتوان آنرا با اسکار و گرین ترور نگهداری کرد؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *