گربه ماهی ترکه ای

اصطلاح یا نام ترکه ای(شاخه درخت) به گروهی از کت فیش های مکنده(پلیکوها) تعلق دارد که این نام را به خاطر شباهت زیادشان به شاخه درختان به دست آورده اند. تعداد محدودی از کت فیش های ترکه ای از بیش از ۳۷ گونه شناخته شده در تجارت اکواریومی برای فروش عرضه می شوند که در ادامه به معرفی رایجترین آنها خواهیم پرداخت.

نام های رایج: گربه ماهی شاخه ای، گربه ماهی ترکه ای، نسبت به نوع موجود در بازار گربه ماهی ترکه ای دماغ کوتاه، گربه ماهی ترکه ای کلمبیایی، گربه ماهی ترکه ای پوزه بلند و ….

نام علمی: Farlowella و با توجه به رایجترین گونه های مورد نظر:

Farlowella acus  (Kner, 1853)

Farlowella vittata  (Myers, 1942)

Farlowella gracilis  (Regan, 1904)

خانواده: لوریکاریده (Loricariidae)

زیستگاه: رودخانه های کلمبیا و ونزوئلا

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۷ درجه سانتیگراد

سختی آب: ۳ الی ۱۰ درجه DH

پ-هاش آب: ۶ الی ۷

خلق و خو:  صلج جو

حداکثر اندازه: ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر نسبت به گونه مورد نظر

شناخت: گربه ماهی ترکه ای نام خود را به خاطر اندام شاخه ای و قابلیت استتار همانند یک شاخه درخت به دست آورده است و با توجه به رنگ قهوه ای و بی حرکتی آنها بعید نیست که با شاخه درختان به اشتباه گرفته شوند. بیش از ۳۷ گونه از گربه ماهی های ترکه ای وجود دارند که تنها چند گونه از آنها در تجارت اکواریومی عرضه می شوند. معروفترین گربه ماهی ترکه ای که در تجارت ماهیان زینتی عرضه می شود با نام علمی Farlowella vittata شناخته شده است. به طور کلی این ماهی ها بومی ونزوئلا و کلمبیا هستند و در مناطق بسیار گیاهی و با ریشه و شاخه های فراوان درختان یافت می شوند. گربه ماهی های ترکه ای بسیار کم تحرک هستند و تنها از شاخه ای به شاخه دیگر یا از قسمتی به قسمت دیگر نقل مکان می کنند. گربه ماهی ترکه ای (Farlowella vittata) یکی از ماهیان محبوب برای علاقه مندان به اکواریوم های پلنت(گیاه) است که می تواند از جلبک های سبز، قهوه ای و رشته ای تغذیه نماید. خوشبختانه این ماهی کم و بیش در بازار اکواریومی ایران نیز یافت می شود.

نگهداری: اکواریوم پوشیده از گیاه با کنده ها و شاخه های طبیعی را می پسندند. به شرایط اب اکواریوم نسبتا حساسند و اب تمیز با سختی پایین و پی هاش کمی اسیدی تا خنثی مناسب نگهداری از آنها است. اگرچه اکواریوم های فاقد گیاه بهترین گزینه برای آنها نیست با این حال میتوان با اضافه کردن کنده های طبیعی به این نوع از اکواریوم ها و ایجاد مخفیگاه های متعدد نیز شرایط مناسبی را برای نگهداری از از انها به وجود آورد. پیشنهاد می شود از بستر های تیره استفاده نمایید تا گربه ماهی ترکه ای احساس ارامش بیشتری داشته باشد و رنگ ماهی نیز بهتر به نظر برسد، به دلیل صلح جو بودن گربه ماهی ترکه ای میتوان با اکثر ماهیان صلح جو و کوچک تا متوسط نگهداری شوند. دقت داشته باشید ماهیان مهاجم یا گزنده به راحتی می‌توانند به این ماهی اسیب برسانند و همچنین ماهیان پر جنب و جوش آرامش آنها را برهم خواهند زد

تغذیه: جلبک های ایجاد شده در اکواریوم به همراه غذاهای قرصی شکل و تجاری حاوی اسپیرولینا و استفاده از برخی میوه ها مانند کدو سبز و خیار سبز. همچنین می توان آنها را با ارتمیا، دافنی، کرم خونی یا غذاهای منجمد نیز تغذیه نمود. دقت داشته باشید همانند تمامی پلیکو ها این گربه ماهی نیز به رژیم غذایی متنوع و کاملی نیاز دارد و تنها جلبک های ایجاد شده و پسماندهای غذایی در اکواریوم نیاز غذایی آنها را تامین نخواهد کرد.

تشخیص جنسیت: تشخیص جنسیت ساده ای دارند، پوزه  نرها پهن تر است و در انواع بالغ برجستگی یا پرزهای زیادی بر روی پوزه نرها قابل مشاهده است در صورتی که چنین مشخصاتی در جنس ماده قابل مشاهده نیست.

تولید مثل: تولید مثل انها در اکواریوم امکان پذیر است، با وجود اینکه به راحتی می توانند تشخیص جنسبت داده شوند اما توصیه می شود برای به دست آوردن جفت از یک گروه جوان در یک اکواریوم بزرگ و پوشیده از گیاه و کنده استفاده نمایید تا یک یا چند جفت مناسب را به دست آوردید. در اماده سازی آنها برای تولید مثل از غذای غنی و پروتئین اضافی همانند ارتمیا باید استفاده نمود. در شرایط عادی با خاموش شدن چراغ ها در شب، تحم گذاری بر روی یک سطح صاف شروع می شود و ماهی نر در محدوده تخم ها به مراقبت از آنها می پردازد و سعی میکند با تکان دادن خود اب را در اطراف تخم ها به جریان بیندازد. تخم ها پس از یک هفته هچ می شوند و پس از پنج روز دیگر نوزادان قادر به شنای ازاد خواهند بود.

منابع استفاده شده در نگارش این مطلب:

Twig Catfish – The Care, Feeding, and Breeding of Twig Catfish (Farlowella)

Farlowella vittata – Twig Catfish

کپی برداری از این مطلب تنها با ذکر نام و لینک onlypet.ir به عنوان منبع مجاز می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

6 دیدگاه در “گربه ماهی ترکه ای

  1. alirezaj

    سلام و ممنون بابت مقاله فوق العاده ای که به قلم نگارش در آوردید.من قبلا این ماهی رو دیده بودم ولی چون شرایط نهگداری اون رو نمیدونستم تهیه نکرده بودم.اگه ممکنه بگید این ماهی با
    آنجل-دیگر پلیکوهاولوچ ها سازگاره؟و آِیا مانند اکثر گربه ماهی ها شب زی هستش؟ و اگه چند تا منبع جهت مطالعه بیشتر معرفی کنید واقعا ازتون ممنون میشم چون با گوگل به چیز به درد بخوری در مورد تکثیرش دسترسی پیدا نکردم.
    در کل اگه کسی از دوستان راجع به اخلاقش نسبت به دیگر ماهیان و پلیکوها اطلاعتی داره خوشحال میشم بشنوم.(تجربه شخصی)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماهی خیلی آرومی هست و به درد تانک پلنت میخوره بنده دو رنگ اون رو دیدم یکی دقیقا همون عکس اولی که آقا شهریار قرار دادن و یکی هم شکلاتی یک دست .
      این ماهی در طول روز معمولا یک گوشه چسبیده و زیاد تحرکی نداره و بیشتر شب گرد هست و از کت فیش پلیکو – لوچ دلقک و حتی شارک به شدت کتک میخوره و بهتره اون رو با کت لیزارد – کت سفره ای – کوریدوراس – جلبک خوار سیامی – کت اتو و اینجور کف خوارهای اروم نگهداری کنید.
      قدرت زیاد فیلتر هم این ماهی رو اذیت میکنه و آب نباید بیش از حد متلاطم باشه.
      درمورد تکثیر و تشخیص جنسیت اونها بنده اطلاعی نداشتم و همین مقاله رو مطالعه کردم و خیلی جالب بود.

      پاسخ
  2. حسین

    سلام
    چند روز پیش رفته بودم زاینده رود یه جور ماهی دیدم گمونم کت بود قیافه تقریبا تو مایه های کت چینی البته رنگش فرق می کرد کس اطلاع داره تو ایران کت هست یا نه

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام بله نوعی خاص از جلبک خوار چینی در طبیعت ایران وجود داره که یه مقدار رنگش جلای کمتری داره و من خودم در شهر هشترود تو رودخونه دیدم شایدم به دست بعضی افراد در طبیعت رها شده و رشد کرده و تکثیر شده اند.
      کاش در بخش جلبک خوار چینی دیدگاهتون رو مطرح میکردید.

      پاسخ
  3. HOCO

    فکر کنم نگهداریش سخته و ایا تو ایران پیدا میشه اگه پیدا شه قیمتش چنده

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *