سیکلید اسلاتوس (ریز چشم صدف‌زی)

سیکلید اُسلاتوس یا سیکلید ریز چشم صدف‌زی یک ماهی کوچک افریقایی و بومی دریاچه تانگانیا است که تنها ۵.۸ سانتیمتر طول دارد. این سیکلید به دلیل سایز بسیار کوچک خود به عنوان یک ماهی آکواریومی محبوب برای مخازن کوچک به‌شمار می‌رود. در ادامه مطلب در خصوص شناخت، نگهداری و تکثیر این ماهی به طور کامل بحث خواهیم کرد.

نام رایج: سیکلید ریز چشم صدف زی، سیکلید اُسلاتوس، سیچلاید قورباغه ای، سیکلید تابان تانگانیا، سیچلاید اُسلیتوس و غیره …

نام علمی: Lamprologus ocellatus

خانواده: سیکلیده

زیستگاه: آفریقا – دریاچه تانگانیا

دمای مناسب نگهداری: ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۸ الی ۹

سختی: ۹ – ۱۹ DH

خلق و خو: صلح جو اما قلمرو طلب

حداکثر سایز (طول): نرها تا ۵.۸ سانتیمتر طول دارند

رژیم غذایی: در اسارت از میگوی اب شور، دافنی، غذاهای خشک تجاری می توان استفاده نمود

شناخت: سیکلید ریز چشم بومی سواحل ماسه ای دریاچه تانگانیا که از پوسته‌های خالی حلزون و صدف متراکم است می‌باشد. این ماهی در بدو تولد طولی معامل ۴ میلی متر دارد و انواع بزرگسال با طول ۵.۸ سانتیمتری از ماهیان کوچک این دریاچه به شمار می‌روند. رنگ آمیزی این ماهی به طور کلی یک دامنه رنگی از قهوه ای روشن تا طلایی/زرد است اما رنگ های دیگری از ابی، سفید، سیاه و … نیز به صورت نقاط یا در حاشیه باله ها در این ماهی دیده می شود. گونه های دیگری نیز از همین جنس وجود دارند: مانند اسلاتوس طلایی، اسلاتوس آبی، مرواریدی و … که همگی از نظر اندازه و خلق و خو یکسان هستند. این ماهی در تجارت اکواریوم به عنوان سیکلید افریقایی به فروش می رسد و نام های رایج این ماهی نیز برگرفته از نام علمی آن است که تلفظ آن بر اساس کشور یا گویش رایج هر منطقه متفاوت است، همچنین برگردان نام لاتین این ماهی(Ocellated Shell-dweller) به فارسی ریز چشم صدف‌زی یا خال خالی رنگارنگ صدف‌زی ترجمه شد! که مطمئنا در کشور ما عمومیت نخواهد داشت. به هر حال با توجه به اینکه این ماهی توسط فروشندگان داخلی اُسلاتوس تلفظ می‌شود ما نیز در این مطلب از این نام استفاده نموده ایم.

انواع ماهی اسلاتوس

نگهداری: با توجه به سایز کوچک این ماهی یک مخزن ۵ گالنی(معادل ۱۵ لیتر) برای نگهداری از اسلاتوس مناسب است، اما در صورت نگهداری به صورت گروهی باید از مخازن بزرگتری استفاده نمود، همچنین لازم است از پوسته های خالی صدف و حلزون برای مخزن اسلاتوس‌ها استفاده شود چرا که انها به این پوسته ها برای تداعی محیط طبیعی خود و تولید مثل نیازمندند. در صورتی که چند تا از انها را در کنار یکدیگر نگهداری میکنید باید مطمئن شوید که برای همه سیکلیدها به تعداد کافی پوسته خالی حلزون در نظر گرفته شده باشد، این سیکلیدها اگرچه مهاجم نیستند اما به شدت بر سر قلمرو(پوسته صدفی خود) خواهند جنگید. بستر اکواریوم برای این نوع سیکلیدها نیز بهتر است با ماسه پوشانده شده باشد تا محیط طبیعی این ماهی با بستر ماسه ای و صدفی به شکل کامل شبیه سازی شود. در صورتی که بخواهید هم‌تانکی مناسبی برای نگهداری کنار اسلاتوس‌ها پیدا کنید شاید سیکلید پانک با توجه به اندازه و خلق و خویی که دارد و همچنین سیکلید ساردین و سیکلید جولی گزینه های مناسبی باشند. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه سیکلید اسلاتوس را کنار گونه های مهاجم و بزرگتر از خود نگهداری نکنید زیرا که مورد هجوم قرار خواهند گرفت. حتی نگهداری انها در کنار سیکلیدهای افریقایی مالاوی نیز توصیه نمی‌شود.

سیچلاید اسلاتوس

تغذیه: در اسارت می‌توان انها را با طیف گسترده ای از غذاهای آماده تجاری تغذیه نمود. به عنوان مثال غذاهای گرانولی مخصوص سیکلیدهای افریقایی، غذاهای یخ زده مانند میگوی اب شور منجمد یا حتی غذاهای زنده مانند بچه ماهی و ارتمیا از جمله غذاهای مناسبی است که می توان به آنها بدهید. دقت داشته باشید همانند اکثر سیکلیدهای افریقایی نباید از کرم توبیفکس و غذاهایی با پروتئین بالا استفاده نمایید چرا که قادر به هضم این نوع غذاها نخواهند بود.

تولید مثل و تکثیر: تنها تفاوت اصلی در بین نر و ماده این است که نرها تقریبا نیم اینچ از همتایان خود بزرگتر هستند. این سیکلیدها در پوسته حلزونی تخم های خود را نگهداری میکند و تخم ها پس از سه روز تبدیل به نوزاد خواهد شد. نوزادان به مدت یک هفته در همان پوسته حلزونی پروش می‌یابند و پس از ان به شنای ازاد خواهند پرداخت. تکثیر این ماهی در اسارت نیز امکان‌پذیر است و سیکلیدهای نر قادرند با چند ماده جفتگیری نمایند که این کار در کنار پوسته حلزونی ماده صورت خواهد گرفت، پس از شنای ازاد نوزادان نیز می‌توان انها را با ارتمیای تازه هچ شده تغذیه نمود.

تکثیر اسلاتوس

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lamprologus_ocellatus

https://www.cichlid-forum.com/articles/l_ocellatus.php

https://www.fishbase.se/summary/Lamprologus-ocellatus.html

کپی برداری از این مطلب با درج نام و لینک onlypet.ir به عنوان منبع مجاز می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

12 دیدگاه در “سیکلید اسلاتوس (ریز چشم صدف‌زی)

  1. شایان13

    مثه همیشه عالی و کامل ,, ولی من ندیدم از اینا تا حالا ماهی قشنگیه

    پاسخ
    1. حمید

      سلام به مدیر عزیز آقا شهریار..
      از سایتتون خیلی خوشم اومد فقط ناراحتم دیر آشنا شدم با سایت و انگار چند وقته فعالیت نداره سایتتون..
      امیدوارم اگه دیدی کامنتم رو بیای و فعالیت سایت خوبت رو ادامه بدی .یا حداقل اگه کانال یا گروه تلگرامی یا اینستاگرامی داری آدرسش رو بدی بیایم اونجا.من خییلی سوال دارم از دوستان ..
      ولی گفتم یک تجربه جالبم از آکواربوم داری رو اینجا بگم ..
      من ماهی گیاه خوار و گوشتخوار زیاد داشتم و تلفاتم زیاد دادم .اما تقریبا ۳سالی هست چند تا اسکار و پرت و لجنخوارم رو بدون تلفات خداروشکر نگهداشتم و این درست برمیگرده به سوختن بخاری اکواریومم ..
      همیشه قبلش استفاده میکردم و فروشنده ها و سایتها هم از اهمیت بخاری گفتن و نوشتند..
      البته اسکار و پرت سخت جون هستن ولی خب قبلا هم همین نوع تلفات رو داشتم اما انگار حذف بخاری به شکل عجیب برای من جواب داده .فکر میکنم خصوصا آکواریومی که توی خونه هست .همون دمای منزل براش کافیه .
      و نکته دیگه اینکه قبلا آب رو هم بیشتر عوض میکردم اما حالا مثلا هر یکماه آبی که تبخیر میشه رو جاش آب میریزم توی اکواریوم و تمیز کردن کلی آب آکواریوم و شن یا ماسه هم که هر ۶ ماه
      اسکارهام بند انگشت بود سایزشوون و الان کف دست بزرگترن خداروشکر.همینطور پرت هام

      پاسخ
    2. حمید

      اگه قسمتی هم باشه برای تجربه دوستان از تعمیر بخاری یا پمپ تصفیه آکواریوم یا لوازم دیگه فکر میکنم به کار همگی بیاد .البته من هنوز ندیدم کل مطالب سایت رو
      و یک سوالم دارم اینکه یکی از پرت هام یاهمون طوطی ماهی اگه درست گفته باشم اسمش رو..کلا مردمک چشمش سیاه شده علتش رو کسی میدونه؟ قبلا دور سیاهی مردمک سفید بود ولی الان انگار عینک ریبون زده خخخ

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        سایت فعال و آن لاین هست شما به تاریخ سوالات توجه نکردین و جای بدی سوال پرسیدین.
        اول اینکه بخاری لازمه حتی در تابستان باید بخاری اتوماتیک داشته باشید تا دما افت نکنه و دما رو قابت نگهداره اینکه تلفات ندادین برای مقاومت ماهی های شما هست و ن هبخاری ضمنا تعویض و شستشوی کل آک اصلا لزومی نداره و نباید انجام بشه چون سیکل آب رو نابود میکنه فقط هر هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید.
        وقتی هم آب تبخیر میشه باید سیفون کنید و اب تازه اضافه کنید نه اینکه فقط آب تازه اضافه کنید به جای آب تبخیر شده چون به مرور زمان سختی آب بالا میره و باعث بیماری و تلفات در ماهی ها میشه.
        سیاهی چشم ماهی از کیفیت پایین آب و کمبود اکسیژن ایجاد میشه. البته اگر از ضربه خوردن و یا از نژاد خود ماهی نباشه.
        خواهشا به تاریخ سوالات توجه کنید و وسط سوال جواب های قدیمی سوال نپرسید.

        پاسخ
  2. amin1384000

    سلام
    ممنون مطلب خیلی خوبی بود فقط اینکه میشه حلزون سیب های سایز درشتی که خودشون(گوشت) از بین رفتن و فقط لاکشون مونده رو بریزیم تو اک؟؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر با آب خالی خوب بشورید و آلودگی نداشته باشه موردی نداره.

      پاسخ
  3. Amirhosein

    سلام خیلی قشنگه اما چرا هنوز تو لیست سایت نزاشتین.?????تو ایران اومده هنوز یا نه قیمتش دور و بر اصفهان یا تهران چقدره????????

    پاسخ
    1. A.R

      اصفهان من خیلی اکواریومی رفتم ولی تا حالا ندیدم

      پاسخ
  4. سعید صیامی

    سلام سیچلاید اسلاتوس باسیچلاید دیماسونی و زبراکت سازگاره

    پاسخ
    1. alireza01

      با زبراکت مشکلی نداره ولی از دماسونی و سایر سیکلید های مالاوی کتک میخوره

      پاسخ
  5. ناشناس

    چی پس فرانتوزا چی دلفینی چی بریچاردی چی تروفئوس ها چی اینا باسه هم تانکی مناسب نیستن

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *