سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. AMIRHOSEIN.A

    سلام این ماهی با کتفیش ردتیل یا دراگون میسازه؟با سیچلاید ها چطور؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر سرسوسماری با ردتیل و دراگون سازگاری نداره و بهش غذا نمیرسه.
      بهتره سرسوسماری رو به صورت تک گونه نگهداری کنید.

      پاسخ
  2. mohama123456

    سلام با پروت و سورم یا تگزاس کوچکتر و یا پروکسیموس میسازه ولی با اسکار نه میتونی با دراگون یا رد تیل نگه داری کنی ولی با فراتوزا هم سازگاره

    پاسخ
  3. سمیرا

    سلام.میشه راجب جفت گیری این ماهی هم توضیحاتی بدید.اصلا تو آکواریوم امکان جفت گیری این ماهی هست؟چه شرایطی باید داشته باشه؟باتشکر.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      راستش بنده از این ماهی نگهداری کردم ولی هیچ زمان رفتار جفت گیری ازش ندیدم که بتونم توضیح بدم باز اگر سایر دوستان موردی دیدن حتما توضیح بدن.
      شاید در سنهای بالا جفت گیری میکنه و … ؟؟؟!!!

      پاسخ
  4. توحید

    باسلام
    من یه سرسوسماری ۲۵سانتی روبایه اروانای۳۵سانتی ودوتااسکاربزرگ وچندتا پرت وسه تافلاوربونسای ویه شاکت ماده نگه میدارم ایامشکلی داره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله خیلی مشکل داره.
      اروانا و اسکار که اصلا با هم نمیسازن و اسکار از زیر اروانا رو میزنه. از طرفی سرسوسماری و اروانا هم با هم سازگار نیستن و در سطح با هم دعوا میکنن
      فلاور و بقیه هم که اصلا بماند. در یک کلمه بخوام ترکیبتون رو توصیف کنم باید بگم “فاجعه”.
      بهتره در مورد ترکیبتون تجدید نظر کلی انجام بدید.

      پاسخ
  5. mohama123456

    سلام اسکار و فلاور باید حذف بشن شارک هم باید رد کنید بره

    پاسخ
  6. وحید

    سلام دوستان
    آکواریوم من شامل یک سرسوسماری ۱۵ و سرماری۱۰ سانتی و اسکار ۸ سانتی
    . سرسوسماری که گرفتم همون اول بهش ماهی زنده دادم خوب خورد . خواستم با میگو تغزیه کنم اصلا نخورد . گوشت مرغ با نخ داخل آب بردم نمی خورده ولی سرماریم چرا می خوره . اسکار رو هم تازه اضافه کردم همون دقیقه اول غذا ریز و هر چی بگی می خورد.حالا من موندم چطور سرسوسماری رو غذا خور کنم ؟ HELP

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سرسوسماری در کنار سرکاری و اسکار حتما کشته میشه و حتی اگر بزرگتر هم باشه از گرسنگی تلف میشه و اینطوری نمیتونه تغذیه کنی و هیچی بهش نمیرسه بهتره سرسوسماری رو با شیشه از بقیه جدا کنید ضمنا سرماری هم سرعت رشد بالایی داره و به زودی اسکار رو میزنه و بهتره اون هم به صورت تک گونه نگهداری بشه. خلاصه ترکیب خوبی ندارید.

      پاسخ
      1. وحید

        مجتبی جان سرسوسماری غذا خور بشه مشکلی نداره با سرماری نصف خودش بندازیش . در ضمن من می خوام ماهیم رو جوری تربیت کنم که هر موقع که میرم جلو آکواریوم بیاد جلو (مثل سرماری های قبلیم )
        اگه اسکار و سرماری رد بشه و یک سرسوسماری و یا نیدل اضافه بشه مشکل پیش نمیاد ..
        بنده ساکن قم هستم .
        سرماری به جز نوع دم قرمزش رو پیدا نکردم .نوع دیگش هم تو ایران برای فروش هست اگه بیام تهران کجا می تونم گیر بیارم و چه مدل و چه قیمتی هست؟ ممنون که با صبر و حوصله جواب میدید.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز بنده سرماری و وسرسوسماری داشتم و برای همین توصه کردم بهتره این دو هر کدوم به صورت تک گونه نگهداری بشن.
          ضمنا سه گونه سرماری بنده دیدم که در سایز کوچک خیلی قیمتی ندارن.
          سرسوسماری و نیدل فیش با رعایت سایز بندی و یا نیدل بزرگتر باشه تقریبا مشکلی نداره ولی نباید گرسنه بمونن.
          سرماری یه ماهی هست که خیلی طرفدار نداره و بزرگ هم بشه رو دستتون میمونه و آزاد سازی اون در طبیعت هم درست نیست چون اکوسیستم رو بهم میزنه خلاصه بگم خیلی دنبالش نباشید هرچند از تانک اختصاصی سرماری بنده خودم خوشم میاد ؟؟!!

          پاسخ
          1. Light

            سلام
            بنده عضو سایت شدم با نام Light
            سرماری و اسکار رو دادم رفت ، سرسوسماری فوق العاده استرس گرفته همش ی سره جلو شیشه بالا پایین میره ، چطور میتونم درمانش کنم .
            الان در حدود ۲۰ تا ماهی طعمه ریختم تو آکواریومم . سمت هیچکدوم نمیره .!!!!!!!!!HELP!!!!!!!!!!

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خب دست کردین داخل آکواریوم و ماهی ترسیده الان باید نور رو خاموش کنید و هیچ کاری انجام ندین و حتی جلوی آکواریوم هم نباشید ممکنه یکی دو روزی اینطوری باشه نگران نباشید خوب میشه فقط مهتابی آکواریوم رو اصلا روشن نکنید و زیاد جلوش نباشید همون ماهی طعمه خوبه فقط میتونید از کم شدن ماهی های طعمه متوجه غذا خوردنش بشید یک روز کامل بذار به حالش خودش باشه روز بعد تغذیش کنید.

              پاسخ
              1. Light

                سلام دوباره
                ماهی الان به حالت معمول خودش برگشته .
                در مورد سرماری که فرمودید سه نوع داره اگر ممکن هست عکس و یا قیمت آنها و اسمشون رو هم بگید . در ضمن هیچ راهی نیست که ماهی رو از تهران برای قم سفارش داد. اکثر آکواریومی های قم میگن سرماری مشتری نداره و از این جورحرفها ولی تا دلت بخواد سرسوسماری .مارماهی و ماهی های عجیب و غریب میارن .

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  برای قیمت در تالار گفتگو تاپیک قیمت ماهی داریم سوال کنید دوستانی بدونن پاسخ میدن خدمتتون بنده الان قیمت ندارم.

    2. Ashkan_Ete

      سلام وحید جات
      میگوی خشک روی سطح آب ریختید؟ گارهای من از همون ابتدا از میگوی خشک استقبال میکردن.

      پاسخ
      1. وحید

        آره داداش میرفت سمتش ولی نمی خورد بعد ماهی رودخونه ای بهش دادم حالش جا اومد . سرماری رو گوشت با نخ آویزون کردم سریع رفت گرفت . تنها مشکلم با سرماریم اینه که مثل قبلیام نترس نیست .سریع میره تو در ودیوار تا قایم شه راه حل داره. دکورم هم از سنگ وگیاه مصنوعی هست

        پاسخ
        1. Ashkan_Ete

          عجیبه چون من تاحالا ۴ تا گار داشتم و هیچ کدوم به میگوی خشک نه نگفتن. بنظرم دو روزی همون میگو خشک رو بریز تا بالاخره گرسنگی بهش فشار بیاره و به خوردن رو بیاره.

          پاسخ
  7. Ashkan_Ete

    دوستان روی کمر یکی از گارهای من یه برآمدی جوش مانند ایجاد شده. بنظرتون ناشی از چی میتونه باشه؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از انگل پوستی – ضربه و یا کیفیت پایین آب میتونه ایجاد شده باشه.

      پاسخ
      1. Ashkan_Ete

        البته فقط برآمدگی هست و قلمبه شده. روش حالت زخم نداره ولی پیشنهاد میدید چه کنم؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          کار خاصی لازم نیست انجام بدید. کیفیت اب بالا باشه و محل برامدگی زیر نظر باشه تا عفونت نکنه. اگه عفونتی نداره و تغیری نمیکنه و شرایط جسمی ماهی عادی و طبیعیه کاری نمیشه کرد و اصلا لازم نیست انجام بدید
          اگه هم برامدگی بزگه و در حال بزرگ شدنه میتونه یه عفونت داخلی باشه که به شکل تومور بروز کرده، چون نمیدونیم دقیقا چیه باید از یه داروی جنرال استفاده کنید.

          پاسخ
  8. رضا

    باسلام.من حدود یک ماه دوتا ماهی گار دارم.دیروز یک نایف و یک تگزاس بالن هم اضافه کردم اما گار هام دیگه همش روی ابن و پایین نمیان.بنظرشما بخاطر ماهیای جدیده؟ممکنه بعدا این دوتا ماهی به گارها آسیب برسونن یا باعث اذیتشون بشن؟(درضمن ماهیام هم سایز هستن.)باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله به دلیل ترس از ماهی های جدیده و بهتره بود گار رو اختصاصی نگهداری میکردین.

      پاسخ
      1. رضا

        آخه پرسیدم گفتن بانایف مشکلی نداره.یعنی بخاطر تگزاسه؟ممکنه برای گارهام مشکل پیش بیاد؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          گار در سطح اب شنا میکنه و حتی در سطح اب مدت ها میمونه و میتونه به عنوان ماهی سطح به حساب بیاد و اصلا مشکلی از این بابت نیست که تا حالا کف بوده و الان سطح ابه. اگه تغذیه میکنه و تگزاس یا نایف گارها رو نزنن هیچ مشکلی نیست و از نگهداری ماهیاتون لذت ببرین.

          پاسخ
  9. Ashkan_Ete

    سلام دوستان
    گارم که همیشه آروم و پرخور بود دو روزی هست که بی اشتها و کمی عصبیه. نظرتون چیه؟

    پاسخ
    1. Ashkan_Ete

      هیچ تغییری در ترکیب ماهیام هم بوجود نیومده. آب رو هم دو شب پیش عوض کردم.

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        غذای زنده بهش بدین حتما میخوره ممکنه از غذای یکنواخت خسته شده ؟؟!!

        پاسخ
        1. Ashkan_Ete

          مرسی. امتحان میکنم حتما. هرچند آخرین باری که براش غذای زنده (گوپی) اوردم نمیتونست شکارش کنه و گوپیه خیلی فرض بود!

          پاسخ
          1. Ashkan_Ete

            دوستان این گار من حتی شنا کردنش هم عجیب شده! بعضی اوقات به پهلو شنا میکنه و بعضی اوقات هم میره میخوره به شیشه! قبلا بجز مواقعی که میخواست غذا بخوره همیشه رو سطح آب شناور بود!!!

            پاسخ
            1. sh

              مشخصا مشکل کیسه هوا داره چون نمیتونه تعادل خودش رو حفظ کنه. متاسفانه به ندرت میشه بیماری های کیسه هوا رو درمان کرد.

              پاسخ
              1. Ashkan_Ete

                دلیلش چیه؟! چون هیچ اتفاق خاصی پیش نیومد. راهی هست برای درمانش امتحان کنم؟

                پاسخ
                1. Ashkan_Ete

                  فعلا دمای آب رو میبرم بالا ببینم چی میشه. مدفوعش هم میومد رو سطح آب

                2. شهریار (onlypet.ir)

                  اگه مشکل کیسه هوا باشه نه سخت بشه درمانش کرد. اکثرا به خاطر ضربه خوردن ماهی به وجود میاد.
                  ضمنا ممکنه مشکل از جای دیگه باشه. مثلا عفونت داخلی یا …. میتونید از دارویی مثل تترا جنرال تونیک استفاده کنید اگه مشکل بیماری عفونی یا میکروبی باشه درمان میشه انشاالله…

  10. Ashkan_Ete

    دوستان هر دو گار من مشکل دارن! یکی شون که کیسه هواش مشکل داره و بالاتر در موردش صحبت کردم و اون یکی هم که باز قبلا در موردش صحبت کردم همونجور که توی عکس دیده میشه یه زائده خال شکل یک ماه پیشروی کمرش در اومده. این دومی هم بنظرم اشتهاش کم شده. قبلا کرم تقریبا هر غذایی که روی آب میریختم میخورد ولی الان فقط میگوی خشک میخوره. امشب یه تیکه دل گاو رو گاز گرفت ولی بنظر میومد که آرواره ش قدرت بلعیدن اون رو نداره! اگه کم کنید ممنون میشم!!! بابت اشتباهات تایپی معذرت میخوام
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadsbox/1445991334931.jpg

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز اون گار که ۹۹ درصد مشکل کیسه هوایی داره و متاسفانه هیچ راه درمانی نداره و فقط میتونم بگم متاسفم باید تماشا کنید تا زمانی که بمیره .
      در خصوص گار دوم هم بنده عکسش رو دیدم اون خال گوشتی احتمالا” بر اثر درگیری و یا برخورد با دکور به وجود اومده و به صورت گوشت زائد ترمیم پیدا کرده و جای نگرانی نداره اما همچنان ماهی رو زیر نظر داشته باش . بابت اشتهاش هم احتمال داره به دلیل کیفیت پایین آب یا یکنواختی تغذیه دچار انگل روده ایی شده باشه . از همون دارویی که اقا شهریار بهتون معرفی کردن (( تترا جنرال تونیک )) حتما” حتما” استفاده کنید برای بهبودش کاملا” موثره
      موفق باشید

      پاسخ
      1. Ashkan_Ete

        درود یاشار جان
        داستان اون گاری که مشکل کیسه هوا داره ناراحت کننده ست چون هیچ کاری از دستم برنمیاد. البته در یک سایت خارجی یک راه معالعه عجیب پیشنهاد داده بود که در اون پشت آبشش ماهی برشی ایجاد میکردن و سنگ کوارتز ایمپنلت میکردن!
        در هر صورت جنرال تونیک استفاده کردم. اگه بهبود پیدا نکرد باز هم استفاده میکنم. مرسی از راهنماییتون.

        پاسخ
        1. Ashkan_Ete

          یاشار جان برای تست نیتریت و نیترات و آمونیوم بجز این کیت های تست دیگه روشی هست؟

          پاسخ
        2. یاشار

          درود
          دوست خوبم در خصوص عمل جراحی ماهی در درمان کیسه هوا منم شنیدم و دیدم اما در ایران این کار واقعا” غیر ممکنه . امیدوارم واقعا” ماهی شما به دارو جواب مثبت بده و خوب بشه اما بعید میدونم تمام راه کار هایی که بلد بودم برای درمان این بیماری به کار گرفتم اما متاسفانه بی نتیجه بود . ناامیدتون نمیکنم اما اینا رو گفتم که بدونید و دارویی مثل جنرال تونیک رو بی خودی حدر ندید . در ضمن توجه داشته باشید استفاده از جنرال تونیک به سیکل آک شدیدا” آسیب میزنه و پس از استفاده و درمان حتما” باید از باکتری ساز استفاده کنید !!!
          در خصوص روش دیگه تست هم که آقا شهریار خدمتتون توضیح دادن اگه دید آب بوی امونیاک میده یعنی نیتریت و نیترات آب بالا رفته !!!
          موفق باشید

          پاسخ
  11. رضا

    سلام دوستان من
    یه سرسوسماری دارم با سه تا اسکات و دو تا سیچلاید دلفینی ویه کت فیش
    تا الن مشکلی نداشتن با هم در اینده چی ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سوای شرایط زیستی ماهیا که خب سازگار نیست احتمالا اسکات باله سرسوسماری رو بزنه. به این مورد دقت داشته باشید و اگه دیدین داره باله ها رو میزنه حتما سرسوسمار رو جدا کنید یا بالعکس.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده بهتره سرسوسماری رو جدا کنید چون ممکنه کورش کنن ؟؟!!

      پاسخ
      1. رضا

        الان یک ماهه توی اکواریوم هستن
        شاید باورتون نشه اصلا سمت هم نمیرن و سر حال و کاملا خوش خوراک

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب یک ماه زمانی نیست بیشتر صبر کنید با هم درگیر میشن.

          پاسخ
  12. رضا

    راستی یه سوال خیلی مهم داشتم
    این ۳ تا اسکاتی که دارم گاهی اوقات خودشون رو میکوبونن به اکواریوم دلیلش چیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اسکات ماهی آب لبشور هست و به مقداری نمک بدون ید در آب نیاز داره تا عصبی نشه.

      پاسخ
  13. امیر

    سلام و ممنون از سایت خوبتون.
    من یه اکوای ۲۰۰لیتری دارم ک میخام از سیچ افریقایی ب امریکایی کوچ کنم!
    بنظرتون این ماهی ها مناسبه؟ البته در صورت رعایت اندازه و جثه ماهی ها.
    دو سه تا اسکار
    دوتا جک دمپسی.( عاشق بلوش هستم ولی گیر نمیارم ، اگه سراغ دارید ممنون میشم بگید.)
    سورم
    ردتیل کوچیک
    و سرسوسماری!
    ( اروانا هم دوس دارم ولی اسکار میزنتش فک کنم.)
    میشه عایا؟
    درمورد تعداد و نوع ماهیا ، مشکلی نیست؟ ردتیل با سرسوسماری میشه؟
    چ پیشنهاد دگ ای دارید؟ در مورد نوع و تعداد ماهیای اکوام.
    ضمنا نمیخام تک گونه نگهداری کنم.
    مرسی ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید در اولین فرصت جواب میدیم خدمتتون.
      آرروانا در این جمع نمیشه و در کل بهتره آروانا رو به صورت تکینگهداری کنید.
      سرسوسماری هم در کنار سیچلایدهای آمریکایی جایی نداره و بهش غذا نمیرسه و حتی کتک میخوره و کشته میشه .
      اما جک دمپسی دو تا دوران مختلف داره یکی وقتی کوچک هست بسیار حساس و ضعیفه و به شرایط آب هم خیلی حساسه و ممکن هاز بقیه کتک بخوره پس بهتره کیفیت آب رو بالا نگهدارید و با شیشه از بقیه جداشون کنید تا حسابی تقویت بشن و غذاخور بشن اما در دوران بعدی که بالغ میشه ماهی مهاجمی هست و باز ممکنه نیاز به جداسازی توسط شیشه داشته باشه.
      – ردتیل هم با سرسوسماری ترکیب خوبی نیست اگر سرسوسماری دوست دارید با پولی پتروس نگهداریش کنید نه چیز دیگه.
      بنظر بنده سوروم هم کتک میخوره بهتره از اسکار – تگزاس – جک دمپسی کمی بزرگتر از اسکار – کت فیش بزرگ نگهداری کنید نهایتا ماهی هاتون جا افتادن دوست داشتین بعدا با رعایت سایزبندی یک ردتیل کوچکتر از بقیه اضافه کنید ولی خیلی کوچک نباشه که کشته بشه .
      نایف هم با توجه به داشتن مخفیگاه کافی بد نیست.
      حتما دقت کنید این ترکیب های تهاجمی نیاز به مخفیگاه زیاد و تراکم ماهی کم دارن.

      پاسخ
  14. رضا

    باسلام.دوستان من ی جفت سرسوسماری حدودا۱۴سانتی دارم.چندروزپیش دوتاپنگوسی شکارچی اضافه کردم که همش تواکواریوم استرس داشتن. دیشب بدون هیچ علتی هردوتاشون مردن.امروزهم یدونه اسکاراورم اما اون هم دقیقا مثل پنگوسی ها مرد.سایز هرسه تا از سرسوسماری هام کوچکتربود.بدنشون هم اصلا جای زخم نداشت.بنظرتون بخاطرترس از سرسوسماری هابوده یاآبم مشکل داره؟درضمن سرسوسماری هام کاملا سرحال هستن.باتشکر

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز بنده فکر کنم شما هنگام انتقال ماهی به تانک خوب ماهی رو آب به آب نکردید و شوک شدیدی به ماهی وارد شده و همین و استرس باعث مرگ ماهی تون شده ضمن اینکه کیفیت آب تانکتون رو نیز حتما” بررسی کنید احتمال داره کیفیت اب تانک نیز پایین باشه و یا سیکل چرخه ازت تانک از بین رفته باشه
      موفق باشید

      پاسخ
      1. رضا

        ببخشیدباچندبارسیفون زدن آب پشت سرهم میتونم کیفیت آب رو بهترکنم؟چون واسه بهترکردن کیفیت دقیقانمیدونم بایدچیکارکنم.

        پاسخ
  15. shayan.sh

    سلام
    دوست عزیز به خاطر ترکیبه سو سوسماری باید تنها باشه و فقط باید ماهی طعمه کنارش باشه وگر نه ……..
    برای بالا بردن کیفیت اب از سیفون هفته ای ۳۰در صد قافل نشید و همچنین برای طی کردن سیکل ازت می تونید از دارو هایی مانند بیوداجیست . سرا نیتریونینیک . تترا بکتوزیم استفاده کنید هم چنین در فیلتر از مدیا فیزیکی بیشتر مپل پشم شیشه و از مواد بیولوزیک بیشتری مثل سرامیک و سیپوراکس اتفاده کنید

    پاسخ
  16. امیرحسین

    سلام

    والا من این ماهی رو به اسم وحشی و خشن گرفتم حسابی بوفرم کچلش کرد انگار میخواد بره سربازی . مثل یک کرم خاکی شده بود توان شنا کردن نداشت چون باله ای نداشت.
    اصلا خوشم نیومد ازش
    بوفر با اینکه خنگه قیافش ولی خیلی جلبه. فک خیلی قوی داره.
    با تشکر.

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز خب اشتباه از شما بوده که ترکیب مناسبی رو انتخاب نکردید !!! گار شکارچی هست نه وحشی ! در ضمن در سایز کوچک حسابی آسیب پذیره ضمن اینکه پافر ماهی آب لب شوره و در آب شیرین عصبی تر میشه !!! گار بیچاره رو با شیشه از بقیه جداش کنید تا خوب تقویت بشه
      موفق باشید

      پاسخ
  17. love lightning

    سلام
    من می تونم ۱گار و ۱ رد تیل ۱ پرت ۱ پولی تایگر روباهم نگدارم ؟؟
    اگه می شه با چه اندازه و چه کارایی باید بکنم ؟؟؟
    راستی می خوام بهشون کرم خونی و کرم فشرده و میگوی آب شور بدم
    می تونم بشون بیومارهم بدم؟؟
    لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ترکیب خوبی نمیشه.
      گار و پولی رو جدا نگهداری کنید و ردتیل و پروت رو هم در جای دیگه و این دو تا ترکیب مختلف هست نه همگی با هم نمیشه.
      این ماهی ها جا بیوفتن بیومار هم میخورن.

      پاسخ
  18. lightning

    سلام
    خیلی ممنون
    من ۵ پولی (۲کرم۲خاکی۱تایگر)روبایک ردتیل ۲/۵بند و یک گار حدودن ۱۸سانت نگهداری می کنم می خواستم بدونممی تونم صخره های سفالی دست سازم رو بزارم تو آکواریوم اگه می شه چه کارهایی باید بکنم ؟؟آیا باید ماده ی خاصی به سفال بزنم ؟؟چند ساعت باید خشک بشه اگه بخوام رنگش کنم باید از چه رنگی استفاده کنم؟؟؟؟
    ممنون می شم راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میتونید از کوزه سفالی بدون لعاب و یا با لعاب و پخته شده استفاده کنید ولی اینکه خودتون درست کنید در شرایطی میشه در آب ازش استفاده کرد که سفال داخل کوره پخته بشه در غیر اینصورت داخل آب خراب میشه و گند میزنه به آکواریوم.
      ضمنا هرچه زودتر ردتیل رو ردکنید بره چون مناسب نگهداری در کنار پولی نیست و آسیب جدی به پولی ها میرسونه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *